همهپرسی د ر میان تمام فلسطینیان راهکار ایران
معاون اول رئیسجمهور گفت: راهکار پیشنهاد ی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری یک همه پرسی د ر میان تمامی فلسطینیان است و به نظر میرسد کماکان، این تنها راهکار د موکراتیک حل و فصل د ائمی موضوع فلسطین و بازگرد اند ن حق تعیین سرنوشت مرد م فلسطین باشد .
به گزارش تجارت، محمد رضا عارف عصر د یروز؛ ۲۱ آبان ۱۴۰۳ د ر د ومین نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی و اتحاد یه عرب که به پیشنهاد ایران با هد ف پایان جنگ و خونریزی د ر لبنان و فلسطین، د ر ریاض برگزار شد ، از اقد ام شایسته د ولت عربستان سعود ی برای برگزاری این نشست مهم د ر شرایط حساس منطقه قد رد انی کرد و ضمن د رود فرستاد ن بر ارواح شهد ای مقاومت، با تقبیح ظلم و تجاوز و نسلکشی، بر حق تعیین سرنوشت ملت ستم د ید ه فلسطین تاکید کرد و گفت: بیتفاوتی د ر برابر ظلم و تجاوز و بیعد التی موجب بیعملی و انفعال میشود و بیعملی که نوعی قصور اخلاقی است، باعث جریتر شد ن جنایتکار خواهد شد . همه ما وظیفه و مسئولیت اخلاقی د اریم که د ر قبال یکی از بد ترین شرارتهای به جای ماند ه از قرن گذشته، یعنی اشغالگری خونین سرزمین فلسطین و آوارگی و نسلکشی اد امهد ار یک ملت، سکوت نکنیم.
تصمیم ایران و پاکستان برای اقد ام مشترک علیه تروریسم
وزیر خارجه کشورمان روابط بین ۲ کشور ایران و پاکستان را تاریخی و خوب توصیف و تاکید کرد : این روابط همچنان باید ارتقا یابد . «سید عباس عراقچی» گفت: با توجه به تحولات جاری د ر منطقه ما و تهاجمات اد امه د ار رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و امکان کشید ه شد ن کل منطقه به یک جنگ فراگیر چیزی که توسط همه کشورهای منطقه میتوان از آن ممانعت کرد ، د ر اد امه سفر به چند کشور منطقه، سفر کوتاه یک روزهای نیز به پاکستان د اشتم. وی د ر گفتوگو با شبکه PTV World پاکستان افزود : ما تصمیم گرفتیم تلاشهایمان را برای توقف تهاجمات رژیم صهیونیستی د ر منطقه هماهنگ کنیم. همچنین لازم مید انم از موضع محکم د ولت پاکستان د ر محکومیت تهاجم رژیم صهیونیستی به ایران تشکر کنم. وزیر خارجه ایران اد امه د اد : د ر این سفر د ر خصوص چگونگی مقابله با پد ید ه تروریسم که چالشی بزرگ است، رایزنی صورت گرفت. ما تصمیم گرفتیم اقد امات مشترک را د ر خصوص پاسخ به تروریسم د ر ۲ سوی مرزها شد ت ببخشیم. عراقچی اعلام کرد : تصمیم ایران و پاکستان برای افزایش اقد امات مشترک د ر پاسخ به تروریسم
گروه سیاسی: با گذشت قریب به 100 روز از د وران ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، اکنون سنت ارزیابی صد روز نخست، بار د یگر د ر محافل سیاسی و رسانهای کشور مورد توجه قرار گرفته است. مسعود پزشکیان با شعار وفاق ملی به عنوان رئیس د ولت چهارد هم برگزید ه شد و طی بیش از سه ماه گذشته همواره بر صد اقت و عد م د روغ گفتن به مرد م تاکید د اشته است.
به گزارش «تجارت»، ارزیابیها از عملکرد رئیسجمهور د ر سه د سته قابل تقسیمبند ی است. د سته نخست بر این باور هستند که د ولت چهارد هم د ر 100 روز نخست عملکرد بسیار مثبتی د اشته و به وعد ههای انتخاباتی خود د ر تحقق وفاق ملی متعهد بود ه است. بر خلاف این گروه، د سته د وم بر این باور هستند که عملکرد د ولت پزشکیان طی 100 روز نخست، بسیار منفی بود ه و تنها شعار سر د اد ه شد ه است. د ر عمل نیز هیچگونه د گرگونی بزرگی د ر مسیر ایجابی صورت نگرفته است. د ر میانه این د و د سته، جریان سومی نیز وجود د ارد که با د ر پیش گرفتن رویکرد ی میانی بر این باور هستند که عملکرد د ولت نمره قابل قولی نمیگیرد اما مرد ود هم نیست. با این اوصاف، «تجارت» به منظور بررسی کارنامه د ولت چهارد هم د ر 100 روز نخست، با صاد ق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاحطلب و استاد سابق د انشگاه و حسین کنعانیمقد م، فعال سیاسی اصولگرا گفتوگو د اشته است.
کنعانی مقد م: د ولت نمره قبولی میگیرد اما مشکلات همچنان وجود د ارند
حسین کنعانیمقد م، د ر ارزیابی خود از کارنامه 100 روز نخست د ولت چهارد هم تاکید کرد : باید ابعاد مختلف به صورت مجزا مورد تحلیل قرار بگیرد تا قضاوتی د رست حاصل شود . د ر بُعد سیاست خارجی عملکرد د ولت چهارد هم را با راهبری آقای عراقچی، میتوان بسیار مثبت ارزیابی کرد . د ولت پزشکیان، د ر وضعیتی د ولت را د ر د ست گرفت که منطقه یکپارچه بحران بود . د ر چنین مید انی، آنها موفق شد ند با د یپلماسیای فعال د ر سطح منطقهای و فرامنطقهای عملکرد مثبتی د اشته باشند .» رئیس حزب سبز ایران د ر اد امه اظهار د اشت: «د ر بُعد اقتصاد ی باید توجه د اشت که د ولت عزمی جد ی برای سروسامان د اد ن به اوضاع د اشته و د ارد . پزشکیان و مشاورانش تلاش د ارند مشکلات را حل و فصل کنند . د ر این مورد که عزم آنها برای رفع موانع و مشکلات از اقتصاد کشور جد ی است، ترد ید ی وجود ند ارد اما آمارها نشان مید هند که موفقیت چند انی تا کنون حاصل نشد ه و بیثباتیها همچنان د ر بازار وجود د ارد .»
کنعانی مقد م د ر اد امه تصریح کرد : د ر بحث سیاست د اخلی د ولت با شعار وفاق ملی به قد رت رسید و اتفاقا د ر این زمینه عملکرد موفقی د اشت. پزشکیان د ر انتخاب وزرا، هماهنگی با مجلس، انتخابات استاند اران و حتی مد یران شعار وفاق را محقق کرد و موفق شد از تمامی جناحها استفاد ه کند .»
این فعال سیاسی اصولگرا د ر اد امه به «تجارت» گفت: «د ر سطح فرهنگی و اجتماعی د ولت شعارهای مختلفی سر د اد که عملا پشتوانه قانونی ند ارند . حتی این شعارها امکان اجرایی شد ن نیز ند ارد . تنها شرط برای موفقیت د ولت د ر این زمینه تقد یم لایحه به مجلس و تصویب قانونهای جد ید است که این به نوبه خود بسیار د شوار خواهد بود . د ر بحث رفع فیلترینگ نیز باید توجه د اشت که د ولت نیازمند انجام مذاکرات جد یتر با مجلس و تمامی ارگانها است. این موضوع به آسانی حلوفصل نخواهد شد .» رئیس حزب سبز ایران د ر پایان تاکید کرد : «د ر مجموع عملکرد د ولت مثبت است و نمره قبولی میگیرد اما همچنان مشکلات پابرجا هستند .»
انتقاد تند به تصمیمات اقتصاد ی
محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازند گی مینویسد :به نظر وفاق د ر این مورد برای از بین برد ن کسری بود جه موقعی امکانپذیر است که هم د ولت و ارگانهای مد عی و هم مرد م به یک اند ازه، فشار را تحمل کنند . نه اینکه د ولت فشار را برای حل کسر بود جه کاملاً به د وش مرد م بیند ازد چراکه فشار یکطرفه مشکل را حل نمیکند . باید د ستگاههای اجرایی، فرهنگی و اجتماعی قبول کنند که بخشی از فشار کسر بود جه را تحمل کنند و از بود جه خود بکاهند تا د ولت و مرد م به وفاق برسند . هاشمی گفت:د ر بحث تورم که مجد د اً د ر مهر ماه رو به افزایش گذاشته و به حد ود ۳۴ د رصد رسید ه است. و تورم مهرماه ۷/۲ د رصد بود ه است چگونه میتواند به سمت کاهش حرکت کند . قطعاً د ر این مورد هم باید حرکت د و طرفه باشد و اگر د ولت و حاکمیت به سیاستهای تورمزای خود د ر مید ان سیاست خارجی و د اخلی اد امه د هند ، تورم روی د وش مرد م سنگینتر خواهد شد . لذا این مسأله وفاقی جد ی بین د ستاند رکاران اجرایی و حاکمیت و مرد م را میطلبد که جرقه تورم را مجد د اَ فعال نکنند . حرفهای مهمی د ر مورد FATF و کاسبان تحریم، توسعه و قطار پیشرفت از جمله توسعه حملونقل ریلی کشور که عقبماند گی جد ی نسبت به جاد ه د ارد ، عفاف و حجاب، مید ان و د یپلماسی شد که فعلاَ د ر این مقال نمیگنجد . د ر هر صورت نتیجه جلسات سیاستورزی حزب کارگزاران همچنان حمایت از موفقیت د ولت چهارد هم با توصیههای عملگرایانه و واقعگرایانه به د ولت، با پرهیز از هرگونه سهمخواهی خواهد بود . انشاالله موارد مورد نظر با کارشناسی د قیق و با نوشتاری شفاف د ر اختیار د ولتمرد ان د ولت وفاق قرار خواهد گرفت. هاشمی معتقد است:باید بد انیم که راهحلها همیشه د ر گزینههای پیشنهاد ی و جلوی چشم نیست، نباید برای حل هر مشکل اهد اف فراموش شود . بهعنوان مثال برای بنزین فقط به قیمت اشاره میشود ولی همه موارد ی که جلوی چشم نیستند از جمله توسعه حملونقل عمومی، تنوع سبد سوختی، وسایل نقلیه فرسود ه، خود روهای پر مصرف به هیچوجه د ر نظر گرفته نمیشوند و عملاَ کاری د ر این زمینهها صورت نمیگیرد . پس لازم است جراحی را از سازمان برنامه، وزارت صمت و نفت شروع کنیم. مهمترین شاخص GDP است که د ر مقایسه با کشورهای همتراز باید هماکنون به حد اقل ۳۵۰۰ میلیارد د لار رسید ه باشد ، د ر صورتی که کمتر از ۴۰۰ میلیارد د لار است. بود جه ۶۸۰۰ همتی انبساطی با کسر بود جه حد اقل ۷۰۰ تا ۱۷۰۰ همتی د ر مجلس مطرح است و با تصویب کلیات د ر کمیسیون تلفیق د ر کمیسیونهای تخصصی و صحن علنی رسید گی خواهد شد . برنامه چشماند از ۲۰ساله هم ۱۴۰۴ پایان مییابد و چشماند ازی جد ید باید نوشت لذا باید از همین بود جه و چشماند از شروع کرد .
گروه سیاسی:ولیعهد عربستان بار د یگر مخالفت این کشور را با کشتار مرد م غزه و حملات علیه لبنان به د ست رژیم صهیونیستی اعلام و رئیسجمهور سوریه بر لروم تغییر ابزراهای مقابله با این رژیم تاکید کرد .
به گزارش تجارت، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان د یروز (د وشنبه) د ر نشست سران عربی اسلامی د ر ریاض گفت: ما مجد د ا مخالفت قاطع خود را با کشتار جمعی مرد م غزه توسط اسرائیل اعلام میکنیم. اصرار اسرائیل بر تجاوزات خود علیه مرد م فلسطین تلاشهای صلح را ناکام میگذارد .
طبق گزارش الجزیره، وی گفت: ما بر اهمیت اد امه تلاشها برای تشکیل کشور فلسطین د ر مرزهای ۱۹۶۷ تأکید میکنیم.
ولیعهد عربستان گفت: ما خواهان پایان اشغالگری اسرائیل د ر اراضی فلسطین هستیم.
محمد بن سلمان همچنین تأکید کرد : ما منع فعالیت آژانس امد اد رسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) د ر اراضی فلسطین و کارشکنی د ر فعالیت نهاد های بشرد وستانه را محکوم میکنیم.
ولیعهد عربستان گفت: ما با تهد ید امنیت لبنان و کوچاند ن شهروند ان آن مخالف هستیم. ما با نقض حاکمیت لبنان مخالفیم.
وی همچنین مخالفت این کشور را با تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ایران اعلام کرد .
بنسلمان همچنین بر لزوم واد ار کرد ن رژیم صهیونیستی به احترام به حاکمیت ایران و عد م حمله به خاک آن تاکید کرد .
«احمد ابوالغیط» د بیرکل اتحاد یه عرب نیز د ر این نشست گفت: خاورمیانهای که ما خواهان آن هستیم کشور فلسطین د ر مرزهای ۱۹۶۷ باید د ر قلب آن باشد .
وی گفت: باید آتشبس د ر نوار غزه برقرار شد ه و برای اجرای راهکار ۲ د ولتی تلاش کرد .
ابوالغیط همچنین بر لزوم توقف جنگ د ر لبنان و اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و تضمین امنیت د ر ۲ طرف مرزها تأکید کرد و گفت امید وار است «د ونالد ترامپ» رئیسجمهور منتخب آمریکا به وعد ه خود برای توقف جنگ د ر سریعترین زمان ممکن عمل کند .
ابوالغیط تأکید کرد : ۹۰ د رصد ساکنان غزه تنها د ر ۱۰ د رصد مساحت این منطقه زند گی میکنند و از ساد هترین ابزارها برای زند ه ماند ن محروم هستند .
وی افزود : عد م تحقق آتشبس فوری به معنای ریخته شد ن خون بیشتر همراه با افزایش احتمال انفجار فراگیر د ر منطقه است. کاری که رژیم اشغالگر میکند نابود ی آیند ه صلح و همزیستی د ر منطقه است.
وحید شقاقی شهری
اقتصاد د ان
تــــــرامـــپ و هریس، به عبارتی جمهوریخواهان و د موکراتها سیاستهای خارجی و بلند مد تشان د ر یک راستا است ولی د ر کوتاه مد ت و د ر تاکتیک با هم متفاوت هستند . د موکراتها مثل همان زمانی که مثلاً آقای اوباما رییس جمهور بود ، بر راهبرد فشار تد ریجی جهت مذاکره متمرکز میشوند . ولی سیاستی که ترامپ د ر د وره اول ریاست جمهوری خود ش د اشت سیاستش فشار بزرگ بود . تاکتیک ترامپ این است که من یک فشار و یک ضربه بزرگی را باید وارد کنم و بعد که این ضربه بزرگ و فشار بزرگ وارد شد ، کشور طرف مقابلم بر اساس آن فشار بزرگ پای میز مذاکره بیاید و بتوانم امتیازات حد اکثری را بگیرم. این راهبرد ی است که ترامپ د ر مذاکرات خود ش با کشورهای مختلف د ر د ور اول ریاست جمهوری خود ش استفاد ه کرد . لذا تاکتیک و روش ترامپ با هریس و د موکراتها متفاوت است. یک مساله د یگری هم هست که من را نگران کرد ه این است که د ر این د وره سنا و احتمال زیاد کنگره د ست جمهوریخواهان خواهد بود . انتخابات سنا را که جمهوریخواهان پیروز شد ند به احتمال زیاد کنگره را هم تصاحب خواهند کرد . لذا هم د ولت، هم سنا و هم کنگره د ست جمهوریخواهان میافتد . مساله بعد ی که باز هم نگران کنند ه است وجود نتانیاهو به عنوان یک فرد افراطی است. عملاً آنچه من متوجه شد م رابطه نتانیاهو با ترامپ خیلی صمیمیتر از رابطه نتانیاهو با باید ن بود ه است و احساس کرد م که نتانیاهو بیشتر مایل به پیروزی جمهوریخواهان است. لذا شرایط بین المللی را سخت برآورد میکنم و شرایط سختی را د ر پیش رو د اریم. از این منظر معتقد هستم که باید بازد ارند گی اقتصاد ایران به سرعت ارتقا پید ا کند و تابآوریاش باید تقویت شود . اصلاحات و تصمیمات سخت شروع شود . با اینکه به نظر من باز هم د یر شد ه و ما بخشی از فرصتهای تاریخی را د ر د ولت گذشته از د ست د اد یم. حتی د ر این د و سه ماه هم فرصت را د ر د ولت چهارد هم سوزاند یم و از د ست د اد یم. ما د یر میجنبیم و آیند ه پژوهیمان ضعیف است و د ر مجموع از قبل خود مان را آماد ه نمیکنیم. لذا به چه کنم، چه کنم د ر آن شرایط میافتیم. ما نیاز به تقویت بازد ارند گی د اریم. آسیب پذیریهای بزرگی د ر اقتصاد ایران وجود د ارد که باید اینها پوشاند ه شود . از همین لایحه بود جهای که به نظر من یک لایحه بود جه غیر مقاوم و با کسریهای بسیار زیاد است تا سایر حوزههایی که مید انیم، باید اصلاحات شروع شود . من هم مید انم که اصلاحات د و سه ماه آیند ه جواب نمید هد ، ولی همین که اصلاحات را شروع کنیم خود ش یک پیام مثبت به اقتصاد صاد ر میکند . شبیه اینه که من هم مید انم که یک بیماری سخت ممکن است چند سال نیاز به د رمان د اشته باشد ولی از یک جایی که آد م شروع میکند یک پیام مید هد که من شروع کرد م و اراد ه میکنم، تلاش میکنم، که این انجام شود . من معتقد م که تاب آوری اقتصاد ایران پایین آمد ه است. برخلاف آنکه آقای فرزین گفته تاب آوری اقتصاد ما بالاست معتقد هستم که آسیب پذیریهای زیاد ی د اریم و بازد ارند گیمان کم است و باید به صورت واقع بینانه برای تقویت بازد ارند گی اقتصاد ایران برنامهریزی شود . د ر غیر این صورت حملات اقتصاد ی آمریکا اثرات بیشتری برای اقتصاد ایران خواهد د اشت. این د یگر هنر مد یریت و فهم واقعبینانه مد یران اقتصاد ی د ولت است. اگر غیرواقع بینانه تصمیم بگیرند شرایط بد تر خواهد شد . باید با واقعیتها کنار بیایند ، تحلیلهای واقعبینانه را بپذیرند و تقویت تابآوری اقتصاد ایران را شروع کنند . ما نقاط آسیب پذیر زیاد ی د ر اقتصاد ایران د اریم؛ از وابستگی به نفت، کسریهای بود جه، عد م تنوع تجاری اقتصاد ایران گرفته تا رانت و فساد ، ضعف بنگاههای تولید ی، عد م رقابت پذیری اقتصاد ملی، انحصارات و تولید ضعیف و شکنند ه اقتصاد ایران. میتوانم به این لیست چالشهای بزرگ د یگری هم اضافه کنم. اینها هر کد ام باید اولویتبند ی شود که کد ام را ما د ر کوتاه مد ت میتوانیم سریعتر حل کنیم و کد ام را باید شروع کنیم؟ ولی زمانبر خواهد بود . د ولت باید برنامه تابآوری اقتصاد ایران را طراحی و اجرا کند . این را من ند ید م و حد اقل میتوانم بگویم من اطلاعی از این بحث برنامه تاب آوری ند ارم. آقای فرزین هم به عنوان یک مقام اقتصاد ی و سیاسی صحبت میکند ولی عموم مرد م مساله را میفهمند . ما باید واقع بینانه با مرد م صحبت کنیم، مرد م اطلاعات مختلف را از همه جا د ریافت میکنند .
هاد ی خانیکی
استاد علوم ارتباطات
ارتباطات باید از طریق سرمایه اجتماعی، همبستگی، مشارکت و امید اجتماعی ایجاد شود که اگر این چهار مورد نباشد ، حکمرانی د چار اختلال میشود . د ولت د ر شرایط پیچید ه جامعه باید به د نبال تقویت «ارتباطات بحران»، «سلامت» و «محیطزیست» باشد ، مسائل بحرانزا میتواند ما را نگران کند ، اما د ر متن این تهد ید ، فرصتی از منظر ارتباطی وجود د ارد که به احیا و بازسازی وجهی از ارتباطات منجر میشود که د ر جامعه آسیب د ید ه است.
نسبت به مسائل کشور د ر جامعه نوعی کرختی به وجود آمد ه است. ارتباطات باید از طریق سرمایه اجتماعی، همبستگی، مشارکت و امید اجتماعی ایجاد شود و اگر این چهار مورد نباشد ، حکمرانی د چار اختلال میشود . اشکال د ر این است که گزارشهای رسمی د ر چرخه مناسبات رسمی باقی میماند و به زبان عامه ترجمه نمیشود و به همین ترتیب فهم مشترکی بین نهاد های کارگزار و ارتباطی شکل نمیگیرد . هنگامی که چسب و همبستگی، سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی و اعتماد ضعیف شود ، کار نهاد های ارتباطی د چار اختلال می شود . مراجع و نهاد ها، پیام بروز خطر را د ریافت نمیکنند و این سبب می شود بروز بحران د ر جامعه قابل د رک نباشد . باید ارتباطات بحران از طریق تربیت نیروهای متخصص د نبال شود ، سرمایه اجتماعی افزایش یابد و همزمان برای گسست نهاد های رسمی و غیررسمی فکری شود .
گروه اقتصاد کلان: با روی کار آمد ن د وباره ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا این سووال مطرح شد ه است که آیا قرار است سناریوهای د وره قبلی ترامپ بار د یگر تکرار شود ؟ برآیند بیشتر نظرات کارشناسان این است که اگر حتی ترامپ بخواهد به سمت فشار حد اکثری برود و تحریم های شد ید ی علیه ایران اعمال کند ، سطح تاب آوری اقتصاد ایران نسبت به د وره گذشته تحریم های او بالاتر رفته و تحریم های آمریکا نسبت به ایران به مرحله اشباع رسید ه است. از این رو به نظر نمی رسد که تاثیر د ور جد ید احتمالی تحریم های اقتصاد ی به مانند گذشته بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد . از واکنش اخیر بازارها نیز می توان تا حد ود ی متوجه شد که ترس اقتصاد از روی کار آمد ن ترامپ ریخته و اقتصاد خود را برای سناریوهای مختلف آماد ه کرد ه است. به گزارش «تجارت»، د وران ریاست جمهوری د ونالد ترامپ از سال های 2016 تا 2020 تاثیرات گسترد ه و قابلتوجهی بر اقتصاد ایران بر جا گذاشت. تحریمهای گسترد ه ترامپ علیه ایران، بهویژه د ر حوزههای مالی و نفتی، بر بخشهای مختلف اقتصاد ایران فشارهای سنگینی وارد آورد . این فشارها د ر ابتد ا منجر به کاهش شد ید د رآمد های ارزی و تشد ید مشکلات اقتصاد ی شد ، اما د ر سالهای بعد ، د ولت و بخشهای مختلف اقتصاد ی ایران راهبرد هایی برای کاهش اثرات منفی این تحریمها به کار گرفتند . به نظر میرسد پیروزی ترامپ د ر این د وره از انتخابات ریاستجمهوری آمریکا همچنان بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد ، بااینحال، شد ت اثرگذاری پیروزی این د وره ترامپ، به اند ازه د وره قبل نخواهد بود . گفتنی ست د ر د وران ریاست جمهوری ترامپ، ایران با تحریمهای گسترد های مواجه شد که بهطور مستقیم بر اقتصاد کشور اثر گذاشتند . یکی از عوامل کلید ی د ر تعیین وضعیت رشد اقتصاد ی ایران، میزان صاد رات نفتی بود . از آنجا که نفت به عنوان منبع اصلی د رآمد های ارزی د ولت ایران محسوب میشود ، تحریمهای نفتی ترامپ آسیب شد ید ی به اقتصاد کشور وارد کرد . با تحریمها و کاهش د سترسی ایران به بازارهای بینالمللی نفت، د ولت با کاهش شد ید د رآمد های نفتی مواجه شد که اثرات منفی آن به سرعت بر بخشهای د یگر اقتصاد نمایان شد . ایران تلاش کرد با حفظ بازارهای خود د ر کشورهای شرق آسیا، ازجمله چین، صاد رات نفتی را تا حد امکان حفظ کند . چین به عنوان بزرگترین خرید ار نفت ایران، نقش مهمی د ر کاهش اثرات منفی تحریمهای نفتی ایفا کرد . از آنجا که ایالات متحد ه برای محد ود کرد ن خرید نفت ایران توسط چین نیز فشارهای زیاد ی وارد کرد ، تحریمها به روشهای مختلفی مانند تجارت بهصورت تهاتری استفاد ه از ارزهای محلی به جای د لار د ور زد ه شد تا مباد لات تجاری با چین و سایر کشورها همچنان حفظ شود . یکی از مهمترین آثار سیاستهای تحریمی ترامپ بر اقتصاد ایران د ر د وره قبل، نوسانات شد ید نرخ ارز و افزایش قابل توجه انتظارات تورمی بود . افزایش نرخ ارز، تاثیرات منفی گسترد های بر اقتصاد ایران و سطح زند گی مرد م د اشت، زیرا بسیاری از کالاهای وارد اتی به قیمت ارز وابسته هستند و با افزایش نرخ ارز، هزینههای زند گی مرد م بهشد ت بالا رفت. د ر ابتد ا، افزایش نرخ ارز و نوسانات بازار ارز باعث شد که مرد م برای حفظ ارزش پول خود به سمت خرید د اراییهای مطمئنتر، از جمله طلا و ارز خارجی، روی بیاورند که این امر به افزایش انتظارات تورمی منجر شد . بهعبارتی، انتظار میرفت تورم د ر آیند ه نیز اد امه د اشته باشد و بسیاری از مرد م و فعالان اقتصاد ی بهد لیل عد م اطمینان از ثبات اقتصاد ی، اقد ام به ذخیرهسازی ارز و طلا کرد ند . د ولت و بانک مرکزی ایران تلاش کرد ند با اعمال سیاستهای پولی و ارزی، نوسانات نرخ ارز را کنترل کنند . سیاستهایی مانند مد اخله د ر بازار ارز، کنترل عرضه و تقاضای ارز و همچنین تعیین نرخهای مختلف برای وارد ات کالاهای اساسی و کالاهای غیراساسی، ازجمله اقد امات اصلی د ر این راستا بود ند . اگرچه این سیاستها د ر کوتاهمد ت تا حد ی توانستند نوسانات ارز را کنترل کنند ، اما د ر بلند مد ت نیاز به اقد امات پاید ارتر و اصلاحات ساختاری وجود د ارد . کاهش د رآمد های نفتی ناشی از تحریمها، کسری بود جه د ولت ایران را بهطور قابل توجهی افزایش د اد .
ارزیابی کارشناسی
د ر این خصوص یک کارشناس اقتصاد ی معتقد است: آمریکا تا کنون هرگونه تحریمی را که میتوانست، بر علیه ایران به کار گرفته است. بهنام محسنی، کارشناس اقتصاد ی با اشاره به انتخاب ترامپ د ر مسند رئیس جمهوری آمریکا گفت: آمریکا تا کنون هرگونه تحریمی که میتوانست بر علیه ایران به کار ببرد ، به کار گرفته و د یگر تحریمی نماند ه که علیه ایران استفاد ه نکرد ه باشد . این کارشناس اقتصاد ی بیان کرد : بازار سرمایه به نوعی محل مباد له انتظارات است و انتظارات متفاوت د ر بازار سرمایه موجب میشود استراتژیهای مختلف خرید و فروش شکل بگیرد ؛ بنابراین نمیتوان گفت که انتخابات آمریکا تأثیر منفی بر بازار سرمایه ایران خواهد د اشت. وی تصریح کرد : به طور کلی شکل سرمایه گذاری د ر ایران بستگی به این د ارد که عموم سرمایه گذاران چه ریسکی را برای سرمایه گذاری خود حاضرند بپذیرند و چه انتظاری نیز برای آیند ه د ارند ؛ بنابراین نمیتوان برای کل سرمایه گذاران و برای کلیه شرکتها و ابزارهای بورسی نسخه مشترک تهیه کرد . محسنی د ر پایان با بیان اینکه تنوع سرمایهگذاری د ر کشور افزایش یافته است به طوری که نوع و جنس سرمایه گذاریها با هم متفاوت است، تاکید کرد : با توجه به اینکه بازار سرمایه برآیند انتظارات آتی است که سرمایه گذاران از روند ها د ارند ، هر سرمایه گذاری با توجه به شرایط و ریسکها د ر سهام و یا د یگر ابزارها مانند آپشنها اقد ام به سرمایه گذاری میکند ، بنابراین د ر این تنوع سرمایه گذاری انتخاب ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا تأثیری بر بازار سرمایه ایران نخواهد د اشت.
گروه اقتصاد کلان: مراسم رونمایی از اتصال شبکه شتاب ایران به میر روسیه آغاز شد که رئیس کل بانک مرکری اعلام کرد به زود ی فازهای بعد ی این پروژه با امکانات و ابزارهای گسترد هتر رونمایی میشود . به گزارش تجارت، د وشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۳، مراسم رونمایی از مرحله نخست اتصال شبکه پرد اخت کارتی ایران (شتاب) به شبکه پرد اخت کارتی روسیه (میر) با حضور محمد رضا فرزین - رئیس کل بانک مرکزی- ، سفیر ایران د ر روسیه و مقامات شبکه بانکی کشور د ر محل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد . د ر این مراسم که فاز اول آن امروز به بهره برد اری رسید ، گرد شگران ایرانی میتوانند از خود پرد ازهای روسیه روبل برد اشت کنند و د ر مرحله د وم آن که تا قبل از سال جد ید میلاد ی است گرد شگران روسیه میتوانند از خود پرد ازهای ایران ریال د ریافت کنند و د ر مرحله سوم آن که بعد از سال جاری میلاد ی است گرد شگران ایرانی میتوانند با کارتهای عضو شتاب از فروشگاههای روسیه خرید کنند .
محمد رضا فرزین - رئیس کل بانک مرکزی - گفت: امروز با اتصال شبکههای پرد اخت د و کشور مرزهای میان د و کشور برد اشته شد ه و فصل جد ید ی میان روابط اقتصاد ی - فرهنگی د و ملت ایجاد میشود . وی اظهار کرد : این پروژه به سه فاز تقسیم شد ه است. فاز اول این پروژه د ر ابتد ای شهریور ماه به بهرهبرد اری رسید که بر اساس آن شهروند ان ایرانی به راحتی میتوانند با کارتهای خود از خود پرد ازهای روسیه روبل برد اشت کنند . تا امروز چهار بانک ایرانی پیاد هسازی این طرح را انجام د اد ه و د ر چهار بانک د یگر ایرانی آزمونها با موفقیت به پایان رسید ه و سایر بانکهای کشور نیز به تد ریج با اقد امات لازم به این پروژه میپیوند د . رئیس کل بانک مرکزی گفت: به زود ی فازهای بعد ی این پروژه با امکانات و ابزارهای گسترد هتر رونمایی میشود که بیشک با این پروژه گامهای جد ید ی د ر راستای تعاملات بینالمللی و مالی برد اشته خواهد شد .
گروه مسکن و انرژی:«د ر برخی مناطق تهران 15خانوار با یک سرویس بهد اشتی زند گی می کنند .» این عباراتی است که رییس گروه اقتصاد ی د فتر مقام معظم رهبری د ر همایش چشم اند از صنعت ساختمان ایران با استفاد ه از آن تلاش می کند تصویری از ناهنجاری های کشورمان د ر حوزه مسکن و سکونتگاه ارایه کند . ناهنجاری هایی که باعث شد ه، تصمیم سازان و سیاست گذاران به جای استفاد ه از ظرفیت های د ورنی شهرها، اید ه ساخت سکونتگاه هایی خارج از شهرهای ماد ر را طراحی و اجرا کنند و مشکلات بسیاری را برای متولیان و مرد م ایجاد کنند . این د ر حالی است که بر اساس اعلام آقا محمد ی راهبرد مناسب برای حل بحران مسکن از یک طرف احیای بافت های فرسود ه و از سوی د یگر، استفاد ه از زمین های بلااستفاد ه د ولتی است. او د ر عین حال اعلام کرد هنر برنامه رزیزی بخش مسکن باید د ر راستای خانه د ار کرد ن خانواد ه های فاقد استطاعت خرید مسکن باشد . محمود سریع القلم استاد د انگشاه شهید بهشتی د یگر چهره ای است که صحبتهایش د ر این همایش بازخورد های بسیاری پید ا کرد . سریع القلم د ر بیان مشکلاتی که بازارهای مختلف اقتصاد ی از جمله بازار مسکن با آن د ست به گریبانند گفت: د خالت د ولت د ر قیمتگذاری، نوسانات ارز، د ستورالعملهای ناپاید ار، ورود بانکها به صنعت، عد م امکان برنامهریزی د رازمد ت برای بخش خصوصی، تعد د مراکز تصمیمگیری، هزینههای تباد ل و تجارت و غیرقابلپیشبینی بود ن سیاست خارجی مجموعهای از عواملی است که بخش خصوصی بهعنوان موانع پیشرو عنوان میکند .
حذف شرط آورد ه اولیه برای خانواد ه های فاقد استطاعت
علی آقا محمد ی د ر ابتد ای صحبتهایش د ر این همایش می گوید :« اگر قرار است بخش خصوصی سکان هد ایت تصد ی مسکن را به د ست بگیرند باید برای همه اقشار و گروه ها برنامه ریزی کنند . د ر پروژه 2020 محله طی توافقی که با بانک مسکن،وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون صوت گرفت، قرار شد برای عد ه ای که استطاعت مالی ند ارند از شرط آورد ه د ر مسکن ملی عبور کنیم. وقتی د ولت اعلام می کند زمین و وام را تخصیص می د هد حق اولیه افراد برای خانه د ار شد ن را نمی توان از آنها سلب کرد . نمی توان افراد کم برخورد ار را به این د لیل که پول اولیه مسکن را ند اشته اند یا قسط هایشان را پرد اخت نکرد ه اند ، محروم کرد . کارگران کارخانه ها، کارگران حمل و نقل و...از جمله این اقشار و گروه های فاقد استطاعت هستند . مکانیسم تامین این نیاز و خانه د ار کرد ن مرد م، موضوعی است که همه باید به فکر پاسخ د اد ن به آن باشند .» رییس گروه اقتصاد ی د فتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه ارایه وام و زمین رایگان حق اولیه تمام ایرانیها است و نباید به د لیل عد م پرد اخت اقساط یا آورد ه اولیه از این حق محروم بمانند ، گفت: د ر حال حاضر، د ر ٢٠٢٠ محله ١٠٩ هزار نفر برای مسکن د ر استطاعت ثبت نام کرد ند و بخش خصوصی د ر این حوزه هم میتواند ورود کند . مسکن برای همه مرد م است و کارگران همین شرکت ساختمانی هم به مسکن نیاز را د ارند و باید برای آنها هم مسکن ساخته شود . مسکن تقاضای واقعی اقتصاد است و سوال این است که این مساکن چطور تامین میشوند .
این مقام مسئول د ر اد امه با اشاره به اهمیت مکان یابی د رست برای حل بحران مسکن می گوید :«اگر د ر شهر تهران نتوانیم تغییری د ر مسکن مرد م ایجاد کنیم و مد ام به خارج از تهران و سایر کلانشهرها برویم و بافت های فرسود ه و زمین های خالی را به حال خود رها کنیم، گرهی از مشکلات مرد م باز نمی شود . شخصا 15قطعه زمین را د ر د ولت قبل لیست کرد م تا 500هزار واحد مسکونی بنا به نظر مشاور قابلیت ایجاد مسکن د ر شهر تهران را د ارند . به جای این طرح ها ما نمی توانیم د ه ها کیلومتر خارج از تهران برویم و مثلا د ر جاد ه سمنان شهرک مسکونی ایجاد کنیم! نمیتوان مناطق ٢٠، ١۴ و د روازه غار را رها کرد و د ر جاد ه سمنان خانه ساخت..» او یاد آور شد :« چرا د روازه غار را که سرشار از تاریخ است را به د روازه علم تبد یل نکنیم؟ د روازه غار، تنها نقطه ایران است که بزرگترین مجموعه های حیاط مرکزی را د ارد و بهترین پروژه های مسکن را می توان د ر بطن آنها اجرایی کرد . امروز د ر یک واحد ١۵ خانوار با یک سرویس بهد اشتی زند گی میکنند و این واحد ها با حیاط مرکزی(د ر محلات قد یمی)میتوانند نوسازی شد ه و این واحد ها با حیات مرکزی از بهترین لوکیشها و آثار کشور محسوب میشوند و این واحد ها با حیاط مرکزی میتوانند نوسازی شوند و این واحد ها با حیات مرکزی از بهترین لوکیشها و آثار کشور محسوب میشوند ..» آقامحمد ی با اشاره به اینکه بررسی تهیه چشماند از ١۴٣٠ را شروع کرد هایم، تاکید کرد : این ٢۵ سال تنها مقطع تاریخی پولساز کشور محسوب میشود چراکه د ر سال 1430 پنجره جمعیتی ایران بسته میشود اما بیشترین سرمایه گذاری د ر بخشهای مختلف آموزشی، سلامت و... د ر این مد ت انجام شد ه و اگر از این فرصت استفاد ه کنیم جامعه پیر ثروتمند خواهیم د اشت وگرنه جامعه پیر فقیر میشویم.د ر چشم اند از این گفتگوها را پیشنهاد می کنیم، د ر حوزه ساختمان و مسکن پیشنهاد می کنیم چشم اند از 25ساله خود را بنویسند .د ر تمام قوانین به حضور بخش خصوصی تاکید شد ه و تقاضای ما از بخش خصوصی این است که برنامه بیاورد و خواستهها را منطقی و بهم رسانی کند . وی با بیان اینکه د ر این مقطع زمانی باید تصمیم بگیریم که چگونه مسیر را اصلاح کنیم، اظهار د اشت: «د ولت آماد ه اصلاحات اساسی است و ثروت زیاد ی د ر کشور وجود د ارد بنابراین د یگر نیازی به سخنرانی ند اریم. بلکه به تصمیمگیری نیاز د اریم و میتوان از ظرفیت بخش خصوصی استفاد ه کنیم و باید با بخش خصوصی به این تفاهم برسیم د ر افق ٢۵ ساله چه اقد اماتی انجام د اد . میتوان از هوش مصنوعی استفاد ه کنیم و شهرها را مد رن کنیم. امروز لجستیک تغییر اساسی کرد ه و الان فرصت برای کار جهانی د اریم و د ر این عرصه جا برای کسی تنگ نخواهد بود .» رییس گروه اقتصاد ی د فتر مقام معظم رهبری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به حذف نهاد های د ولتی و شبه د ولتی د ر رقابت با بخش خصوصی اظهار د اشت:« بهمن ماه سال گذشته رهبری به صراحت تاکید د اشت که نهاد های د ولتی و شبه د ولتی از رقابت با بخش خصوصی حذف شوند و حتی فرمود ند که ستاد اجرایی فرمان امام بخش خصوصی نیست و باید از پروژههایی که بخش خصوصی به آن ورود کرد ه، کنارهگیری کند . رسما اعلام کرد ند که بخش خصوصی ایران میتواند رشد اقتصاد ی را محقق کند .«
همکاری د ولت و بخش خصوصی د ر توسعه اقتصاد ، به نفع کشور است
محمود سریع القلم، استاد د انشگاه شهید بهشتی د یگر سخنران این همایش بود . سریعالقلم د ر اولین همایش چشماند از صنعت ساختمان، افزود : مسائل اقتصاد ی د ر چسبند گی بین مرد م و حکومت نقش اساسی د ارند ، د ر شرایطی این اتفاق میافتد که د ولت و حکومت نگران تعامل با محیط بینالملل نباشند و اولویت رشد و توسعه اقتصاد ی باشد . آنجلا مرکل بعد از بحران ۲۰۰۸ به سند یکاهای کارگری گفت انتظار افزایش د ستمزد را ند اشته باشید و به بخش خصوصی گفت کسی را اخراج نکنید . سال ۱۹۱۲ رئیسجمهور امریکا اتاق بازرگانی را تشکیل د اد و به بخش خصوصی گفت شما به منِ د ولت بگویید که برای شما چه کنم؟ همین اتاق بازرگانی آمریکا ۸۰۰ ملاقات بین د ولت و کنگره آمریکا فقط د ر سال ۲۰۲۳ برگزار کرد ه است.
سریعالقلم ضمن تأکید بر نقش بخش خصوصی د ر نوآوری گفت: افکار اگر عوض نشود ، هیچی چیز عوض نمیشود . اگر بتوانیم فکر را عوض کنیم، تصمیمها را هم میتوانیم تغییر د هیم. ۲۶ د رصد GDP د نیا را آمریکا، ۱۷ د رصد د ر اختیار چین، ۱۷ د رصد د ر اختیار اروپا است و خاورمیانه فقط ۳ د رصد از GDP د نیا را به خود اختصاص د اد ه است.
او اد امه د اد : د ر ایران اگر روسای د انشگاهها از سوی اساتید انتخاب شوند ، میتوانیم بگوییم به جایگاه کشورهای توسعهیافته د ر حوزه فناوری میرسیم. د ر ایران روسای د انشگاه د ر خد مت افراد خارج از د انشگاه هستند . نه استاد ان د انشگاه.
استاد د انشگاه شهید بهشتی با نقلقولی از «جان د یوید مکآفی» د رباره د ست و پاگیر بود ن قوانین د ر مسیر رشد و توسعه گفت: د ر چین قبل از ۱۹۸۰ همهچیز د ولت بود . تا اینکه افراد ی میآیند و میگویند پنجرههارو باز کنید و اجازه د هید بخش خصوصی فعال شود . همین چند هفته پیش د ولت چین اعتبار ۴۲ میلیارد د لاری د ر اختیار د ولتهای محلی گذاشت تا آپارتمانهای خالی را بخرد و برای رونق صنعت به این شکل مد اخله کند .
او اد امه د اد : د خالت د ولت د ر قیمتگذاری، نوسانات ارز، د ستورالعملهای ناپاید ار، ورود بانکها به صنعت، عد م امکان برنامهریزی د رازمد ت برای بخش خصوصی، تعد د مراکز تصمیمگیری، هزینههای تباد ل و تجارت و غیرقابلپیشبینی بود ن سیاست خارجی مجموعهای از عواملی است که بخش خصوصی بهعنوان موانع پیشرو عنوان میکند .
او بار د یگر بر اهمیت نقش بخش خصوصی د ر کاهش نا ترازی د ر کشور تأکید کرد و گفت: بخش خصوصی ایران د ستور کار سیاسی ند ارد بلکه د ر پی روانسازی فعالیت اقتصاد ی است. تصمیمسازی مشترک د ولت و بخش خصوصی به نفع کشور است. این یک تصمیم د ر بالاترین سطح کشور است. محول کرد ن آن به بد نه د ستگاههای اجرایی و وزارتخانهها جواب نخواهد د اد .
کارنامه تجاری 7 ماهه ابتد ایی سال جاری نشان مید هد
تجارت غیرنفتی به 72 میلیارد د لار رسید
گروه صنعت و تجارت: گمرک ایران د ر گزارشی آمار و اطلاعات تجارت خارجی کشور د ر ۷ ماهه امسال را منتشر کرد که بر اساس آن تجارت خارجی کشور به استثنای نفت خام نفت کوره، نفت سفید و بد ون احتساب صاد رات از محل تجارت چمد انی به ۷۲ میلیارد د لار رسید . نگاهی به آمار سال گذشته (مد ت مشابه 7 ماهه ابتد ایی سال 1402) نشان مید هد که تجارت خارجی کشور د ر ۷ ماهه سال گذشته برابر با ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون د لار بود ؛ به عبارتی د ر هفت ماهه ابتد ایی سال جاری حجم تجاری ایران نسبت به مد ت مشابهسال گذشته حد ود 7 میلیارد د لار بیشتر بود ه است.بر اساس گزارش گمرک ایران، میزان صاد رات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام نفت کوره، نفت سفید و همچنین بد ون صاد رات از محل تجارت چمد انی) بالغبر ۸۸ هزار و ۷۰۱ هزار تن به ارزش ۳۲.۵۲ میلیارد د لار محاسبه شد که د ر مقایسه با مد ت مشابه سال قبل، افزایش ۱۱.۴۸ د رصد ی د ر وزن و ۱۴.۷۲ د رصد ی د ر ارزش د لاری د اشته است. لازم به ذکر است آمار صاد رات د ر هفت ماهه سال 1402، ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون د لار بود . همچنین، میزان وارد ات کشور د ر این مد ت به ۲۱ هزار و ۷۱۹ هزار تن به ارزش ۳۹.۵ میلیارد د لار، افزایش ۲.۷ د رصد ی د ر وزن و ۸.۸ د رصد ی د ر ارزش د لاری را تجربه کرد ه است. بر این اساس میزان تجارت خارجی غیر نفتی کشور (اعم از وارد ات و صاد رات) د ر هفت ماهه سال جاری از مرز ۱۱۰ هزار و ۴۲۰ هزار تن عبور کرد که ارزشی برابر با ۲۷ میلیارد و ۲۹ میلیون د لار د ارد .
چین بزرگترین مقصد صاد راتی
طی ۷ ماهه سال ۱۴۰۳، بیشترین میزان صاد رات کشور به مقصد کشورهای چین، با رقمی بالغبر ۸.۶ میلیارد د لار و سهم ۲۶.۴ د رصد ی از کل ارزش صاد رات د اشته است. با توجه به اینکه چین سالهاست چین بزرگترین شریک تجاری ایران بود ه ؛بنظر میرسد ظرفیت افزایش همکاریها بیش از این باشد . چند ی پیش صمد حسنزاد ه، رئیس اتاق ایران د ر همایش تجاری ایران و چین که د ر نمایشگاه اکسپو برگزار شد ، ظرفیت تجارت د و کشور را بسیار بیش از 30 میلیارد د لار فعلی د انست و تحقق تجارت 50 میلیارد د لاری ایران و چین را ممکن عنوان کرد . بعد از چین، کشور عراق با 7.2 میلیارد د لار د ومین مقصد صاد راتی بزرگ ایران (سهم 24.4 د رصد ی از بازار عراق) د ر هفت ماهه ابتد ایی سال جاری بود . با وجود اینکه عراق نیز جزو بزرگترین شرکای تجاری ایران است اما کشور نتوانسته سهم بزرگی از تجارت ۱۵۰ میلیارد د لاری عراق را به خود اختصاص د هد از این رو ورود جد ی بخش خصوصی به کشور عراق نیازمند بازنگری جد ی است. د ر طی سالهای اخیر بسیاری برخی از تولید کنند گان با صاد رات کالاهای بیکیفیت به این کشور منجر به عد م اطمینان کالاهای ایرانی د ر عراق شد ند . د ر همین راستا لازم است که تمامی مولفههای استاند ارد باید د ر صاد رات کشور رعایت شود . برای حفظ جایگاه خود د ر بازار حتما باید واحد های تولید ی ما محصولات خود را با کیفیت پاید ار عرضه کنند و سازمانهای نظارتی هم نظارت لازم را اعمال کنند . از امارات باید به عنوان سومین بازار صاد راتی ایران نام برد . د ر هفت ماهه ابتد ایی سال جاری بالغبر 4.2 میلیارد د لار به این کشور کالای غیرنفتی صاد ر شد ه است این د ر حالیست که حجم وارد ات از این کشور 12 میلیارد د لار بود ه است؛ د ر واقع مسئله قابل توجه تراز منفی شد ید تجاری با این کشور است. آنطور که گفته میشود ، امارات مبد أ وارد ات یکسوم کالاهای مورد نیاز ایران است که ۸۵ د رصد از ارز مورد نیاز ایران برای وارد ات کالا نیز به د رهم امارات وابسته است. بنا به گزارشی که از سوی خبرگزاری بازار منتشر شد ه، میزان وارد ات کالای تهران از ابوظبی د ر سال ۱۴۰۲ به ۲۱ میلیارد د لار رسید که این میزان، معاد ل د وسوم د رآمد نفتی کشور د ر یک سال است و تراز تجاری ایران با امارات د ر ۸سال اخیر ۲۰ برابر منفی به نفع امارات شد . د ر یک د هه اخیر ۱۴۰ میلیارد د لار از منابع ارزی ایران صرف وارد ات کالا از امارات شد ه است؛ این رقم معاد ل کل هزینۀ توسعه زیرساختهای پایتخت اقتصاد ی امارات د بی بود ه که شامل فرود گاه د بی ورلد سنترال، مترو، جاد هها، و مناطق آزاد تجاری مانند منطقه آزاد جبل علی میشود . تارنمای بینالمللی CFR وابستگی اقتصاد کشور به یک کانال مالی را تهد ید ی بزرگ برای اقتصاد د انسته و از این عمل بهعنوان نوعی استثمار د ر د نیای جد ید نام برد ه است. بنا به گزارش گمرک ایران، ترکیه با ۳.۳ میلیارد د لار و سهم ۱۰.۲ د رصد ی و افغانستان با ۱.۳ میلیارد د لار و سهم چهار د رصد ی از کل ارزش صاد رات د ر رد ههای بعد ی قرار گرفتهاند . طی هفت ماهه امسال، امارات متحد ه عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد د لار و سهمی د ر حد ود ۳۰.۳ د رصد از کل ارزش وارد ات د ر جایگاه نخست کشورهای طرف معامله وارد ات به کشور قرار گرفته است.
پزشکیان شامگاه یکشنبه د ر د ید ار جمعی از اقتصاد د انان با بیان اینکه د ر حال تلاش هستیم تا با ترمیم سرمایه اجتماعی و رفع ناترازیها د ر د اخل و کاهش تنشها د ر عرصه بینالمللی د ر راستای بهبود وضعیت اقتصاد ی کشور و معیشت مرد م قد مهای موثری برد اریم، تصریح کرد : این جلسه را تشکیل د اد یم تا ارزیابی شما از وضعیت و پیشنهاد اتتان برای رفع مشکلات را مورد بررسی قرار د هیم.
به گزارش «تجارت»، رئیس جمهور افزود : د ر مد ت سپری شد ه از آغاز به کار د ولت چهارد هم، د یپلماسی را د ر سطح گسترد های از منطقه تا د یگر نقاط جهان به کار گرفتهایم و بند ه و وزیر امور خارجه د ید ارها و نشستهای پرشماری د اشتهایم که آثار آن نیز قابل مشاهد ه است. د ر جریان حمله اخیر رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران، کشورهای عربی منطقه یکپارچه این حمله را محکوم کرد ند و علاوه بر آن امروز فضای مثبتی بر روابط و همکاریهای منطقهای ما حاکم است. پزشکیان اظهار کرد : بند ه هم د ر جریان رقابتهای انتخاباتی و هم از زمان انتخاب از سوی مرد م همواره تاکید د اشتهام که ما به د نبال د رگیری و جنگ نیستیم و تمرکز ما معطوف به توسعه کشورمان است، اما رژیم صهیونیستی از همان نخستین روز آغاز به کار رسمی بند ه با ترور شهید هنیه د ر برنامههای ما اخلال ایجاد کرد .
رئیس جمهور د ر اد امه سخنانش با اشاره به اینکه د ر عرصه د اخلی تلاش کرد یم د ر راستای شعار وفاق، با نهایت هماهنگی میان ارکان نظام کارها را به پیش ببریم، گفت: جلسات منظم و مستمری با سران قوای د یگر د ارم و د ر سطوح د یگر نیز تلاش کرد هایم همواره بالاترین سطح هماهنگی را د اشته باشیم. د ر این مد ت مقام معظم رهبری نیز حمایت بسیار خوب و موثری از ما د اشتهاند و اگر این حمایتها نبود خیلی از اقد امات مثل انتصابات مسئولان عالی اجرایی از میان زنان و افراد اهل اقلیتهای مذهبی و مد یران بومی د ر استانها ممکن نمیشد . همه این اقد امات د ر راستای ترمیم اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی انجام شد ه است. رئیس جمهور د ر بخش د یگری از سخنانش با اشاره به اینکه توزیع یارانهها به شکل فعلی یک نوع بیعد التی است، اظهار کرد : برنامههایی برای رسید گی به مهمترین مشکلات از جمله ناترازیها د ر عرصههای مختلف مثل انرژی و پول د ر حال تد وین هستند و تلاش د اریم د ر نشستهایی با صاحبنظران عرصههای مختلف به این برنامهها غنا و قوت بیشتری ببخشیم. پزشکیان با بیان اینکه باور عمیق د اریم که د ر فضای د عوا و مجاد له، هر چه بیشتر تلاش کنیم برآیند عمل ما بیشتر به صفر نزد یک خواهد شد ، افزود : به د نبال آن هستیم تا با گسترد ه کرد ن چتر وفاق از همه ظرفیتها برای رفع مشکلات کشور بهره بگیریم و از شما نیز میخواهم که با تمام وجود و توان خود به ما برای حل مشکلات کمک کنید .
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه چارهای جز اصلاح ساختارها و روند ها ند اریم، اصلیترین و اساسیترین ملاحظه د ولت د ر این مسیر را پرهیز از وارد کرد ن شوک به جامعه و حمایت از اقشار آسیبپذیر برای جلوگیری از اعمال فشار به آنها د ر این روند عنوان و تصریح کرد : موفقیت د ر این مسیر د ر گرو ایجاد نگاه و زبان مشترک است؛ د ولت د ر این راستا برگزاری نشستهایی را با صاحبنظران آغاز کرد ه که جلسه با جامعهشناسان و اقتصاد د انان د ر این راستا بود ه و با صاحبنظران سایر عرصهها نیز نشستهای منظم، مستمری و تخصصی خواهیم د اشت. پزشکیان ایجاد شفافیت د ر لایحه بود جه را از جمله اقد امات د ولت برای اصلاح روند ها و مقد مه اصلاح ساختارها برشمرد و گفت: عد های تصور کرد ند که د ولت بود جه برخی بخشها را افزایش د اد ه، د ر حالی که ما فقط رد یفها و اعتبارات بود جهای را شفاف کرد یم. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای نجات کشور از مشکلات پیشرو و تسریع مسیر پیشرفت راهی جز این ند اریم که همه د ست به د ست هم د هیم و از همه ظرفیتها بهره بگیریم، خاطرنشان کرد : بند ه به مرد م قول مید هم که د ر این مسیر صاد قانه با آنها سخن بگویم و به آنان اطمینان مید هم که همانگونه که تاکنون هیچگاه د روغ نگفتهایم، پس از این نیز هرگز از من د روغ نخواهند شنید . بند ه به د نبال آن نیستم کارهایی انجام د هم که برای د وره بعد ی ریاست جمهوری رای جمع کنم، لذا با آرامش و انگیزه بالا به د نبال انجام کار د رست هستم. پیش از سخنان رئیس جمهور 12 تن از اساتید و اقتصاد د انان حاضر د ر جلسه به تشریح د ید گاهها و نظرات خود د رباره وضعیت فعلی اقتصاد کشور، ضرورت، راهکارها و لوازم اصلاحات اقتصاد ی پرد اختند .
گروه سیاسی: محمد رضا عارف صبح د یروز - د وشنبه - با بد رقه محسن حاجی میرزایی رئیسد فتر رئیسجمهور برای شرکت د ر د ومین نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی و اتحاد یه عرب راهی ریاض شد .
به گزارش «تجارت»، عارف پیش از ترک تهران گفت: این نشست با پیشنهاد ایران و پیگیری وزیر خارجه کشورمان برگزار میشود . هد ف اصلی از این نشست، توقف جنگ د ر لبنان و فلسطین است که امید وارم به نتیجه خوبی برسیم. امد اد رسانی به آوارگان و آسیب د ید گان جنایات رژیم صهیونسیتی هد ف د یگری است که امید وارم د ر این بخش هم موفق شویم به د ستاورد های خوبی برسیم تا وارد گام سوم شویم که هد ف ما و ان شاءالله همه کشورهای اسلامی و عربی یعنی آتش بس پاید ار د ر منطقه است. عارف بیان کرد : د ر این نشست سخنرانی کوتاهی خواهیم د اشت تا مواضع ایران را د رباره لبنان و فلسطین و توقف جنگ د ر منطقه اعلام کنیم.
یکشنبه شب نیز مسعود پزشکیان د ر گفتگوی تلفنی با «محمد بنسلمان» ولیعهد پاد شاهی عربستان سعود ی با اشاره به اینکه به د لیل تراکم امور اجرایی نتوانسته د عوت پاد شاه این کشور برای شرکت د ر نشست ویژه سازمان سران اسلامی را اجابت کند ، تصریح کرد : آقای د کتر عارف معاون اول بند ه د ر این اجلاس حضور خواهد یافت و ترد ید ی ند ارم که این اجلاس با تد بیر جنابعالی نتایج موثر و ملموسی د ر توقف جنایات رژیم صهیونیستی و جنگ و خونریزی د ر غزه و لبنان خواهد د اشت. رئیس جمهور همچنین ابراز امید واری کرد که با توجه به اراد ه سران د و کشور روابط فیمابین د ر همه عرصهها بیش از پیش تعمیق و گسترش یابد .
به گفته کمیته حفاظت از روزنامهنگاران، از زمان آغاز جنگ غزه حد اقل ۱۲۹ روزنامهنگار و کارمند رسانهای فلسطینی به شهاد ت رسید هاند . این د ر حالی است که د فتر رسانهای غزه این رقم را بسیار بیشتر و ۱۸۸ نفر اعلام کرد ه است. این مرگبارترین سال برای خبرنگاران از زمانی است که کمیته حفاظت د ر سال ۱۹۹۲ شروع به ثبت این اعد اد کرد .
به گزارش ایسنا، گروه حفاظت از خبرنگاران گفته است که د ر ۱۰ هفته اول جنگ، تعد اد خبرنگاران کشته شد ه بیش از تعد اد خبرنگاران کشته شد ه د ر طول یک سال د ر جهان بود ه است.
نیویورکتایمز د ر بررسی شرایط خبرنگاران د ر غزه آورد ه است: کمیته حفاظت همچنین مشخص کرد ه است که پنج خبرنگار کشته شد ه، از جمله یک روزنامهنگار د ر لبنان، «هد ف مستقیم» نیروهای اسرائیلی قرار گرفتهاند و این سازمان د ر حال تحقیق د ر مورد بیش از ۲۰ نفر د یگر است. رکورد تعد اد روزنامهنگاران کشته شد ه با واکنش اند کی از سوی مهمترین متحد اسرائیل، ایالات متحد ه مواجه شد ه است. د ولت باید ن ابزارهای قد رتمند ی برای کمک به پیگیری مسئولیت این قتلها د ارد . میتواند تحقیقات مستقل را تضمین کند ، قانون لیهی را اجرا کند ، که ایالات متحد ه را از کمک به واحد های نظامی خارجی مظنون به نقض حقوق بشر منع میکند ، یا حتی تحریمهایی را اعمال میکند که همین چند ماه پیش د ر پاسخ به قانونی د ر گرجستان که میتواند آزاد ی مطبوعات را محد ود کند ، اعمال شد .
این روزنامه د ر اد امه آورد ه است: د ههها چیزی که گروههای حقوق بشر آن را الگویی از معافیت اسرائیل د ر قتل روزنامهنگاران مینامند ، همراه با اتهامات علیه خبرنگاران، توانایی جهان را برای د انستن آنچه د ر غزه میگذرد به خطر اند اخته است و پاسخ کمرنگ واشنگتن به ارتش اسرائیل این پیام را به د نبال د اشته که هیچ عواقبی د ر کار نخواهد بود . حسام شباط خود را به عنوان یک روزنامهنگار د ر شمال غزه توصیف میکند . تنها چند روز قبل، ارتش اسرائیل او و پنج خبرنگار د یگر الجزیره را به عضویت د ر حماس و جهاد اسلامی متهم کرد . اتهاماتی که این شبکه گفته است «بی اساس» است و شباط و د یگران آن را رد کرد هاند . ماه گذشته، این گروه کوچک از روزنامهنگاران اسناد مهمی از آنچه که رئیس حقوق بشر سازمان ملل گفته است احتمالا «جنایت علیه بشریت» است، ارائه کرد ند .