کد خبر: ۲۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
خودروسازان منتظر واریز اعتبارات
خودروسازان منتظرند بانک مرکزی اعتبارات در نظر گرفته‌شده را به حساب واریز کند اما بانک مرکزی اعلام کرد پس از دریافت اسناد و مدارک مربوط به تسهیلات این کار را انجام می‌دهد؛ خودروسازان بر این اساس این نگرانی ایجاد شده است که تحویل خودروها به عقب خواهد افتاد.

مسئولان دو شرکت خودروسازی تحویل خودروها را منوط به پرداخت اعتبار بانک مرکزی می‌دانند و یکی از مسئولان بانک مرکزی عنوان کرده است که اسناد مربوط هنوز به دست این بانک نرسیده است. با این تفاسیر پس از تحویل اسناد به دست بانک مرکزی، پول به دست خودروساز می‌رسد و مدتی بعد از آن خودروها تحویل داده می‌شود.

رضا تقی‌زاده، معاون فروش سایپا، تحویل این خودروها را مشروط بر دریافت اعتبار از سوی بانک مرکزی دانست و گفت: این خودروها هم تا زمانی که فاکتور نشود، قابل تحویل نیست که فاکتور آن هم منوط به دریافت مبلغ آن یعنی تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی است چراکه باید ابتدا فاکتور، صدور سند و پلاک گرفته و بعد تحویل شود.

تقی‌زاده ادامه داد: تمام تولیدات از روز ثبت‌نام تا کنون برای تامین خودروی این طرح انبار شده است و به محض اینکه سیستم بانکی تامین مالی انجام دهد، ظرف یک هفته تا 10 روز اول حدود 50 تا 60 درصد تعهدات انجام خواهد شد.وی در مورد زمان تحویل این خودروها اضافه کرد: ز زمانی که پول کامل به حساب خودروساز وارد و تامین مالی بانک‌ها انجام شود، یک ماه فرصت داریم که خودرو را تحویل دهیم.

اما محمدرضا قربانی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، درباره سخنان مطرح‌شده از سوی این مقام مسئول سایپا گفت: این موضوع به دور از اخلاق حرفه‌ای است و ارتباطی به بانک مرکزی ندارد چون قراردادی با مشتری انعقاد کرده و در آن متعهد شده‌اند که خودرو را در تاریخ مشخص تحویل دهند.

وی توضیح داد: قرار بوده 20 درصد قیمت فروش توسط خودروسازان به طور نقدی دریافت شود و مابقی تا 80 درصد مشروط به اینکه از 25 میلیون تجاوز نکند، به صورت اسناد شامل چک و سفته دریافت شود و بعد از ظهرنویسی به بانک عامل تحویل دهند که بانک با نرخ 16 درصد آن را خریداری کند . بعد از ارسال مدارک از سوی بانک‌ها به بانک مرکزی تحویل داده می‌شود و ما نیز پول را به حساب بانک عامل واریز می‌کنیم تا آن را به حساب خودروسازی که چک‌های ظهرنویسی شده تحویل داد‌ه‌اند، واریز کند.

مصطفی خان کرمی، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو، هم در مورد بخشنامه جلوگیری از تحویل خودرو به مشتریان گفت: در فرآیند تحویل خودروهای طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی مشکلی به وجود نیامده است و خودروها طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه طرح، در زمان اعلام شده تحویل مشتریان می‌شود. این بخش‌نامه طبق روال همیشگی ارسال شده و موضوع جدید و نگران‌کننده‌ای نیست.

وی در مورد زمان تحویل خودروها اظهار کرد: طبق ضوابط اعلام شده طرح تامین وجوه از منابع بانکی باید پس از تحویل چک ها و مدارک به بانک صورت گیرد که این فرایند توسط شرکت ایران خودرو انجام شده است و با تایید و تامین بانک عامل، صدور فاکتور آغاز خواهد شد.

خان کرمی افزود: این ممنوعیت از قبل نیز وجود داشته و ارتباطی به طرح فروش تسهیلاتی ندارد. بلکه طبق روال همیشگی ایران خودرو، تحویل خودرو به مشتری بدون پلاک، سند و بیمه‌نامه مجاز نیست.

تکلیف 20 هزار خودروی مازاد بر سقف فروش مشخص شد

به گزارش سایپانیوز، رضا تقی‌زاده مدیر فروش سایپا در همین زمینه عنوان کرد: هنوز سهمیه‌بندی اینکه هر خودروساز می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند، مشخص نیست ولی به هر حال ما به قراردادی که متقاضی در نمایندگی دارد متعهد هستیم و در نهایت یا از طریق تامین مالی بانک‌ها و یا از طریق خود شرکت به تعهدات خود عمل می‌کنیم.محمدرضا قربانی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، درباره اینکه خودروهای مازاد بر سقف فروش چه سرنوشتی خواهند داشت، گفت: بانک مرکزی فقط 110 هزار مورد تامین مالی را تعهد کرده است و بیش از آن را تقبل نمی‌کند، بنابراین خود خودروسازان می‌توانند با نسیه‌فروشی این مشکل را برطرف کنند. چرا که نباید خارج از سقف مورد توافق ثبت‌نام انجام می‌دادند.

منبع:آنا

نام:
ایمیل:
* نظر: