کد خبر: ۴۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
قائم مقام وزیر نیرو:
قائم مقام وزیر نیرو گفت: ما قدرت دیپلماسی بالایی در منطقه و حتی جهان داریم و این بارها در مناسبات مختلف به اثبات رسیده، در خصوص صادرات برق و دریافت به موقع مطالبات برقی ایران نیز باید دیپلماسی کشور فعال تر عمل کند و به کمک صادرات برق کشور بیاید.
«ستار محمودی» قائم مقام وزیر نیرو اظهار داشت: صادرات برق در سالهای قبل نوساناتی داشته و الان هم نوساناتی دارد.
وی افزود: ما در طول سال به برخی کشورها برق صادر می کنیم و از برخی کشورها برق وارد می کنیم؛ در زمانهایی که پیک مصرف برق ماست، از کشورهایی که با آنها تبادل انرژی الکتریکی داریم، برق وارد می کنیم و زمانهایی که پیک مصرف آنهاست، برق صادر می کنیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه "خوشبختانه در اطراف ایران کشورهایی هستند که زمان پیک مصرف برقشان با ما یکی نیست"، گفت: وقتی ما پیک مصرفمان در تابستان است آنها مصرفشان کمتر است و وقتی در زمستان مصرف ما کمتر است آنها مصرف بیشتری دارند که این مسئله، امکان تبادل الکتریکی برای جبران بخشی از کمبودهای ظرفیت تولید در زمان پیک مصرف را به ایران و این کشورها می دهد.
وی ادامه داد: سالهاست به کشور عراق برق صادر می کنیم اما این کشور نتوانسته تاکنون در زمینه پرداخت مطالبات ایران در خصوص پول برقی که به عراق می فروشیم، روندی با ثبات را در پیش بگیرد.
محمودی با بیان اینکه "حجم مطالبات انباشته از کشور عراق بابت خرید برق از ایران داریم"، گفت: به خاطر همسایگی، روابط حسنه ای که با کشور عراق داریم و مسائل انسان دوستانه همواره مراعات زیادی را در صادرات برق به عراق داشته ایم و اکنون نیز مراعات زیادی داریم؛ مذاکراتی بین دو کشور برای پرداخت اقساطی بدهی برقی عراق به ایران شده و تاحدودی مسائل در مسیر حل شدن قرار گرفته اما هنوز روند با ثباتی در دریافت پول برق صادراتی به این کشور نداریم.
وی افزود: البته قطع برق آخرین ابزار ماست که تلاش می کنیم فقط در حد هشدار از این ابزار استفاده کنیم.
قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به قطع محدود صادرات برق ایران به ترکیه در ماههای اخیر گفت: در خصوص ترکیه یک مدتی بود که شرکتی که واسط خرید برق از ایران بود در پرداخت هزینه ها تأخیر داشت که توقف محدودی در صادرات برق به این کشور به وجود آمد؛ مسئولان این کشور آمدند و مذاکراتی انجام شد ولی هنوز در حالت پایدار نیست و نوساناتی داریم.
محمودی با بیان اینکه "صادرات برق کشور به علت مشکلات بازپرداخت به موقع هزینه ها با نوساناتی همراه است"، گفت: استراتژی کلی ما این است که با کشورهای اطراف خود تبادل مستمر انرژی الکتریکی داشته باشیم و تمامی کشورهایی که مقصد صادرات برق ایران هستند از ثبات صادرات انرژی برق ایران ابراز رضایت کامل دارند و اگر ناپایداری و نواساناتی در خصوص برخی کشورها به وجود آمده ناشی از پرداخت با تأخیر پول برق از سوی آنهاست که امیدواریم به زودی این مشکلات با توجه به مذاکرات انجام شده به طور کامل برطرف شود.
وی افزود: در مباحث واردات و صادرات، دیپلماسی کشور می تواند بسیار دخیل باشد، ما قدرت دیپلماسی بالایی در منطقه و حتی جهان داریم و این بارها در مناسبات مختلف به اثبات رسیده، در خصوص صادرات برق و دریافت به موقع مطالبات برقی ایران نیز باید دیپلماسی کشور فعال تر عمل کند و به کمک صادرات برق کشور بیاید.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار