کد خبر: ۵۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
روایت رئیس اتحادیه از پشت پرده پوشاک مارک دار خارجی؛
راسته کیلویی فروشها را خیلی ها می شناسند. کانون تولید و عرضه مارک‌های تقلبی در بازار بزرگ تهران و در «راسته کیلویی‎ها» است. پیدا کردن مغازه‎هایی که «برند» می‌فروشند هم چندان سخت نیست، در این راسته از مارک تقلبی آدیداس تا دیور و ورساچه را می توانید پیدا کنید!
مارک های تقلبی برندهای خارجی روی لباسهای ایرانی
راسته کیلویی فروشها را خیلی ها خوب می شناسند.  کانون تولید وعرضه این مارک‌ها در بازار بزرگ تهران و در «راسته کیلویی‎ها»، بالاتر از سبزه‎میدان است.  پیدا کردن مغازه‎هایی که «برند» می‌فروشند چندان سخت نیست، چون تابلوی «مارک فروشی» که بر سردر خیلی از مغازه‏های این راسته نصب شده است.
قیمت مارک اینجا برخلاف تمام دنیا مفت است! مارک D&G  فقط چند تومان برای تولیدکنندگان شلوار و پیراهن آب می‌خورد! حالا اگر به قول خود این تولیدکنندگان، کیفیت مارک تولیدی بالا باشد زیر هزار تومان بابت یک مارک معروف خارجی که قرار است روی یک جنس ایرانی دوخته شود، پرداخته میشود.
در راسته بازار پاچنار تهران با خرید انواع مارک‌های کاغذی، چرمی، کائوچویی و پلاستیکی یک پیراهن یا شلوار ایرانی به راحتی تبدیل به یک لباس مارک‌دار خارجی می‌شود. در راسته کیلویی‌های این بازار مغازه‌های بیشماری را می‌توان دید که به فروش انواع مارک‌‌های خارجی آن هم به‌صورت رولی و متری اقدام می‌کنند. مارک‌هایی نظیر لی، دی‌اند‌جی، نایک، آدیداس، تامی و ... هر کدام از این لیبل‌ها بین 100 تومان تا 1000 تومان قیمت دارند، اما دوختن هر کدام از آنها روی یک لباس ایرانی یا ترک قیمت آن لباس را چندین برابر بالا می‌برد. و از آنجایی که مساله مصرف‌کننده ارضای روانی، چشم و هم چشمی و مسائلی از این دست است، پس اصل مساله هم همان لیبل است نه کیفیت لباس.
بیشترین خریداران مارک و لیبل در بازار پاچنار، مغازه‌داران و بنکداران شمال شهر تهران هستند. بیشتر فروشنده‌هایی که لباس مارک‌دار تقلبی می‌فروشند بر این باورند که اگر قرار بود لباس‌های مارک‌دار معتبر خارجی به‌دست مشتری ایرانی برسد قیمتی بالای یک میلیون داشتند. از آنجا که مردم علاقه‌مند به خرید لباس‌های مارک‌دار و شناسنامه‌دار هستند، تولید‌کننده داخلی که می‌داند اگر کالایش را با مارک ایرانی عرضه کند احتمالا شانس فروش را از دست می‌دهد با چسباندن یک لیبل 500 تومانی نه تنها کالای خود را به فروش می‌رساند؛ بلکه آن را چندین برابر قیمت واقعی‌اش به بازار عرضه می‌کند، مثلا شلواری را که قیمت واقعی آن 60 هزار تومان است با چسباندن یک لیبل به قیمت 250 هزار تومان به فروش می‌رساند.
 استفاده از برچسب ها و برندهای خارجی بروی لباس های تولید داخل مدتهاست که در بین برخی تولیدکنندگان رواج پیدا کرده و این اقدام مشکلاتی را به وجود آورده است.
واردات بی رویه پوشاک در کنار قاچاق آن به کشور تولیدکنندگان داخلی در این صنف را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.
به واسطه ورود پوشاک قاچاق و قیمت پایین این محصولات توان رقابت تولیدکننده داخلی با رقبای خارجی تا حد زیادی از بین رفته است از این رو برخی از واحدهای تولیدی مجبور به تعدیل نیرو و یا حتی بستن تولیدی های خود شدند.
در این میان برخی از تولیدی ها که در حال ادامه کار هستند برای جذب مشتری از برچسب ها و برندهای خارجی بر روی پوشاک داخلی خود استفاده می کنند تا بتوانند محصولات خود را به این طریق به فروش برسانند.
این کار که نوعی فریب دادن مشتری محسوب می شود سال هاست که از سوی برخی تولیدکنندگان انجام می شود و مردم پوشاک ایرانی را به نام و برند های خارجی خریداری می کنند.
البته می توان دلیل این اقدام تولید کنندگان را علاقه شدید مردم به خرید اجناس خارجی دانست که حتی اگر کیفیت نمونه داخلی از پوشاک خارجی بهتر باشد نیز جنس خارجی برنده میدان است و مردم آن را انتخاب می کنند.
در همین راستا مجتبی درودیان رئیس اتحادیه پیراهن دوزان وپیراهن فروشان  در گفت و گو با میزان در خصوص استفاده تولیدکنندگان ایرانی از برندها و نام های خارجی بروی پوشاک تولید داخل اظهار کرد: این موضوع که جنس خارجی در هر صورتی نسبت به نمونه داخلی برتر است در بین مردم ذهنیتی ایجاد کرده که جنس خارجی خریداری کنند و حتی اگر پوشاک ایرانی با کیفیت را باقیمت مناسب در اختیارشان قرار دهیم بازهم به خرید جنس خارجی تمایل بیشتری خواهند داشت.
وی افزود: درحال حاضر تولیدکنندگان خوبی در زمینه تولید پوشاک در کشور وجود دارد که با وجود مشکلات بسیاری چون هزینه بالای تولید باز هم پوشاک تولید می کنند اما چون مردم تمایلی به خرید پوشاک ایرانی نشان نمی دهند مجبور به استفاده از برندها و برچسب های خارجی می شوند.
رئیس اتحادیه پیراهن دوزان وپیراهن فروشان با بیان اینکه برخورد با متخلفان در این زمینه نمی تواند راهکار مناسبی باشد عنوان کرد: باید برای استفاده از پوشاک داخلی فرهنگ سازی شود تا مردم با میل خود به سمت نمونه های داخلی کشیده شوند و در این زمینه کیفیت بالای محصولات می تواند انگیزه ای برای مصرف کننده باشد.
درودیان در خصوص برندسازی و اقدامات انجام شده در این مورد اظهار کرد: در این زمینه اتاق اصناف ایران اقداماتی را انجام داده که در چند روز آینده اطلاع رسانی انجام خواهد شد.
وی افزود: از طریق این طرح قرار است که برای استفاده از پوشاک ایرانی باکیفیت از طریق رسانه ها، فضای مجازی و پوستر ها، فرهنگ سازی گسترده ای صورت گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: