کد خبر: ۶۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
بررسی افزایش قیمت خودرو در نشست ویژه کمیسیون صنایع
تجارت آنلاین: گران شدن قیمت خودروهای داخلی در روزهای اخیر با وجود تاکید مرکز ملی رقابت به غیر قانونی بودن این افزایش قیمت‌ها حالا پای مجلس را هم به ماجرا باز کرده است تا ژرونده خودروهای گران به کمیسیون صنایع مجلس برود.
پرونده خودروهای گران به مجلس می‌رود
گران شدن قیمت خودروهای داخلی در روزهای اخیر با وجود تاکید مرکز ملی رقابت به غیر قانونی بودن این افزایش قیمت‌ها حالا پای مجلس را هم به ماجرا باز کرده است تا ژرونده خودروهای گران به کمیسیون صنایع مجلس برود.
به گزارش تجارت آنلاین، بعد از اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها و گران شدن خودروها در بازار این روزها ماجرای قیمت خودرو به یکی از مهم‌ترین بحث‌های روز تبدیل شده است.
خودروسازان از یکسو بر ضرورت گران شدن خودرو برای تأمین هزینه‌های خود تاکید می‌کنند و در سوی دیگر ماجرا مسئولان این گرانی‌ها را غیرقانونی و بدون مجوز می‌دانند.
در همین رابطه رضا شیوا رییس شورا و مرکز ملی رقابت چند روز قبل با اشاره به بررسی دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو تا خرداد ماه گفت: هنوز مجوزی درباره افزایش قیمت خودرو صادر نشدهاست. بازار را رصد می‌کنیم تا در صورت تخلف پیگیری کنیم.
رضا شیوا با بیان اینکه سالانه با بررسی ۳ شاخص کیفیت، بهره وری و تورم بخشی که اواخر اردیبهشت از بانک مرکزی دریافت می‌کنیم و در خرداد ماه، مجوز افزایش یا ثابت ماندن قیمت خودرو را اعلام می‌کنیم در پاسخ به موضوع گرانی برخی خودروهای داخلی در حاشیه بازار گفت: جزو توافقات ما با خودرو سازان است که حاشیه بازار نباید افزایشی داشته باشد و در صورت مشاهد جریمه خواهند شد.
این مقام مسئول تاکید کرد: تنها خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان مشمول قیمت گذاری این شورا است و بر اساس دستورالعمل تنظیم قیمت، خودروسازان موظف به رعایت آن هستند.
این هشدارها در حالی اعلام می‌شود که به عنوان نمونه بر اساس آخرین خبرها قیمت پژو 206 تیپ 5 امروز با افزایش 400 هزار تومانی با قیمت 43 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد.
پژو 405 جی آل ایکس هم با افزایش 400 هزار تومانی با قیمت 33 میلیون و 600 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.
حالا گرانی‌های روز به روز حالا پای مجلس را هم به ماجرا باز کرده است و امروز عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از برگزاری نشست ویژه این کمیسیون برای بررسی علل افزایش قیمت خودرو خبر داد.
رمضانعلی سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست‌های دولت در افزایش قیمت انواع خودرو، گفت: بخشی از افزایش قیمت خودرو که طی هفته‌های اخیر صورت گرفته، با مصوبه شورای رقابت بوده که این شورا از نظر قانونی وظیفه‌ای برای تعیین قیمت ندارد.
وی با تأکید بر اینکه شورای رقابت در تعیین قیمت انواع خودرو تخلف کرده است، اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو موجب نادیده گرفتن حقوق مصرف‌کننده شده که سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید به این مسئله ورود کرده و نظارت بیشتری بر قیمت‌ها داشته باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: افزایش قیمت در انواع محصولات و تولیدات، امری بدیهی است، اما تولیدکنندگان خودرو در افزایش قیمت‌ها، کیفیت را مدنظر قرار نمی‌دهند که این مسئله نارضایتی‌هایی برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.
سبحانی‌فر، حمایت از تولیدکننده و تولیدات داخلی را امری ضروری دانست و افزود: تمامی نمایندگان مجلس موافق حمایت از تولید داخلی هستند، اما حمایت از تولید داخل باید همراه با افزایش قدرت رقابت‌پذیری و ارتقای سطح کیفی محصولات باشد.
وی تصریح کرد: افزایش قیمت در انواع خودروهای داخلی نشان‌دهنده نبود نظارت و یا ضعف در سیستم‌های نظارتی بر بازار تولید و عرضه خودرو است که باید اصلاح شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور نمایندگانی از خودروسازان، شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بررسی دلایل افزایش قیمت انواع خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد و اظهار داشت: این نشست ویژه به‌زودی برگزار می‌شود.
سبحانی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: خودروسازان باید قیمت محصولات‌شان را براساس کیفیت افزایش دهند، که این مسئله در نشست ویژه کمیسیون صنایع مجلس مورد واکاوی قرار می‌گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار