کد خبر: ۶۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶



مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

سفير ايتاليا در ديدار با مشاور وزير نيرو ابراز اميدواري کرد که به زودي سندي در زمينه انرژي‌هاي تجديد پذير بين دو کشور ايران و ايتاليا به امضا برسد و يک کارگروه نيز به بررسي آن بپردازد. وي همچنين اعلام کرد که در تير ماه امسال هفت شرکت بزرگ ايتاليايي در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير براي برپا کردن سميناري مشترک با سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي به ايران سفر کنند. انرژي‌هاي تجديدپذير چند سالي است که اهميت دوچنداني در کشورهاي پيشرفته پيدا کرده و جايگاهي ويژه يافته است. حتي کشورهايي که در زمينه تامين انرژي مشکلات حادي ندارند، با آينده نگري پروژه‌هاي بخش انرژي خود را به سمت تجديدپذيرها برده اند.

در دي ماه سال گذشته بود که عربستان سعودي اعلام کرد، پروژه‌هاي انرژي تجديدپذير به‌خصوص نيروگاه‌هاي خورشيدي را به ارزش 7 ميليارد دلار آغاز کرده است.

سعودي‌ها به عنوان بزرگ‌ترين صادرکننده نفت دنيا، با اجراي اين پروژه بزرگ به دنبال تامين تقاضاي داخلي انرژي خود با تجديدپذيرها هستند تا بتوانند نفت بيشتري را صادر کنند و در آينده نيز به عنوان کشوري که وابسته به نفت هستند، اين وابستگي را به حداقل ممکن برسانند. به همين دليل به دنبال نصب 905 مگاوات ظرفيت خورشيدي و بادي تا پنج سال آينده هستند. به دليل استقبال از اين نوع انرژي، سازندگان آن قيمت‌ها را براي بازاريابي بيشتر به شکل محسوسي کاهش داده‌اند تا بتوانند مشتريان بيشتري را جذب کنند. همچنين با اين اقدام سعودي‌ها به دنبال ايجاد 7 هزار شغل تا سال 2020 هستند.

در بين انواع انرژي‌هاي تجديدپذير، به دليل گرمايش زمين، انرژي‌هاي خورشيدي مقبوليت بيشتري دارند و اين نوع انرژي (خورشيدي) در کشورمان نيز آسان‌تر قابل استفاده خواهد بود چراکه کشور ما جزو کشورهاي با آب و هواي خشک و نيمه خشک محسوب مي‌شود و در اکثر نقاط آن مي‌توان با نصب پنل‌هاي خورشيدي؛ به استفاده از اين نوع انرژي مبادرت ورزيد.

در کشورمان نيز چند سالي است که استفاده از اين نوع انرژي‌ها مورد توجه قرار گرفته اما کماکان در حد حرف و حديث باقي مانده؛ در صورتي که اگر اين موضوع درکانون توجه مسئولان قرار مي‌گرفت؛ از جهات بسياري به ويژه اقتصادي براي کشورمان سودمند بود. ذخاير نفت بالاخره روزي به پايان خواهد رسيد و تا آن زميان به طور قطع همه کشورها به عدم وابستگي کامل به سوخت‌هاي فسيلي دست يافته اند، به همين دليل هر روزي که در اين خصوص اهمال و تاخير داشته باشيم، ضرر آن در آينده متوجه خودمان خواهد بود. در پايان کافي است نگاهي به شرايط امروز ايران از بازگشت تحريم‌هاي نفتي گرفته تا بحران آبي و ... نگاهي بياندازيم و تاثير انرژي‌هاي تجديدپذير بر حل اين بحران‌ها را بررسي کنيم تا متوجه اهميت حرکت هرچه سريع‌تر و قاطعانه‌‌تر به اين سمت شويم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار