کد خبر: ۶۹۲۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
سردرگمی خریداران در بازار راکد خودرو
هرچند وزارت صنعت و ایران‌خودرو اصرار دارند افزایش قیمت رخ داده، فعلا تنها مشمول خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان و محصولات غیر سواری است، اما به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک، قیمت سایر خودروهای داخلی نیز افزایشی قابل‌توجه و شاید حتی طبق فرمول «پنج درصد زیر حاشیه بازار» خواهند داشت.
سونامی دوباره گران شدن خودرو در راه است؟
بازار خودرو یک هفته پس از کلید خوردن شبه آزادسازی، همچنان در رکود به سر می‌برد، با این حال در مقابل ریزش قیمت مقاومت می‌کند. اواخر هفته گذشته بود که ایران خودرو قیمت پنج محصول خود را طبق فرمول جدید (پنج درصد زیر حاشیه بازار) تعیین و برای آنها فروش فوری نیز گذاشت. هرچند وزارت صنعت و ایران‌خودرو اصرار دارند افزایش قیمت رخ داده، فعلا تنها مشمول خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان و محصولات غیر سواری است، اما به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک، قیمت سایر خودروهای داخلی نیز افزایشی قابل‌توجه و شاید حتی طبق فرمول «پنج درصد زیر حاشیه بازار» خواهند داشت.
به گزارش تجارت آنلاین از دنیای اقتصاد؛ طبق آخرین موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت، روش قیمت‌گذاری خودروها با توجه به قیمت آنها، متفاوت خواهد بود. بر این اساس، خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت (زیر ۴۵ میلیون تومانی‌ها) با سازوکاری که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار مشغول تدوین آن هستند، تعیین قیمت خواهند شد. از آن سو، غیرمشمول‌ها (بالای ۴۵ میلیون‌ تومانی‌ها) توسط خودروسازان و مطابق با فرمول پنج درصد زیر نرخ بازار قیمت‌گذاری می‌شوند. این موضع وزارت صنعت در حالی است که خودروسازان در اعلام قیمت جدید سایر محصولات بالای ۴۵ میلیون تومان خود تردید داشته و فعلا به همان چهار خودروی قبلی (پارس، دانگ‌فنگ، وانت تندر و وانت آریسان) قناعت کرده‌اند. تبعات اجتماعی و واکنش منفی افکار عمومی به افزایش قیمت خودرو، دست خودروسازها را برای اعلام قیمت‌های جدید بسته است و آنها تنها در صورتی که حمایت دولت را پشت‌سر خود احساس کنند، قیمت جدید محصولاتشان را ابلاغ خواهند کرد. به گفته مسوولان وزارت صنعت، قیمت‌گذاری در حاشیه بازار به شرط عرضه مناسب از سوی خودروسازان، به کاهش قیمت خواهد انجامید. با این حال آنها همچنان جسارت اعلام رسمی شبه آزادسازی قیمت خودرو را ندارند، هرچند کاملا مشخص است که در نهایت، قیمت‌ها چه طبق فرمول حاشیه بازار و چه به شکلی دیگر، در نهایت بالا خواهد رفت.
هرچه هست، بازار خودرو در شرایط فعلی همچنان رکودی سنگین را به خود می‌بیند، اما چندان میلی به کاهش قیمت ندارد. این مقاومت بازار، از آنجا سرچشمه می‌گیرد که اولا هنوز قیمت جدید بسیاری از خودروها اعلام نشده و کماکان فاصله قیمت کارخانه و بازار  زیاد است و ثانیا به‌دلیل تورم انتظاری مشتریان، خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد.    اما سری به بازار بزنیم و ببینیم نمودار قیمت‌ها طی هفته جاری چه افت‌و‌خیزی را تجربه کرده است. آن طور که نمایشگاهداران خودروی پایتخت عنوان می‌کنند، این هفته نوسانی نسبتا جزئی در بازار رخ داده و تنها قیمت برخی محصولات بالا و پایین شده است. بنابر اخبار رسیده از بازار،  در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۷۳ میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت این محصول طی هفته جاری حکایت می‌کند. از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به ثبات قیمتی که داشته، در حال حاضر ۶۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. به  گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، پژو ۲۰۷ اتومات نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۱۸ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر نوسان قیمتی خاصی را  تجربه نکرده است.
از ۲۰۷ که بگذریم، از بازار تندر مدل E۲ پارس خودرو نیز خبر می‌رسد این محصول افت‌و‌خیز قیمتی خاصی در این هفته نداشته است. با این حساب، تندر E۲ هم‌اکنون با همان قیمت ۸۹میلیون تومان قبلی خرید و فروش می‌شود. برای خرید پارس تندر نیز کماکان باید ۹۰ میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار اما در مورد تندر۹۰ اتومات عنوان می‌کنند این محصول طی هفته جاری با افزایش قیمت مواجه شده است. در حال حاضر برای خرید این محصول باید ۱۱۲ میلیون تومان هزینه کرد و این یعنی، یک میلیون تومان به قیمت خودروی موردنظر اضافه شده است. بنا به گفته فعالان بازار اما دنا پلاس که دو سه هفته پیش از مرز ۱۰۰ میلیون تومان رد شد، این هفته نیز افزایش قیمتی دوباره را تجربه کرد. این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۰۷ میلیون تومان دارد و این نشان می‌دهد خودروی موردنظر دو میلیون تومان جهش کرده است.  
در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ‌وی نیز که منحنی قیمت آن صعودی شدید را طی چند ماه گذشته تجربه کرده، در حال حاضر۱۳۹  میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت نشان می‌دهد خودروی موردنظر در این هفته افت‌و‌خیزی نداشته است. رانا نیز در حال حاضر ۵۳ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی، قیمت آن طی هفته جاری تغییر خاصی نکرده است. این در حالی است که سمند مدل EF۷ با افزایش قیمتی یک میلیون تومانی مواجه شده و در حال حاضر ۵۷ میلیون تومان قیمت دارد. نگاهی هم به قیمت پراید و تیبا و ساینا بیندازیم و ببینیم آنها چه افت‌و‌خیزی را در هفته جاری تجربه کرده‌اند.  به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ساینا قیمتی برابر با ۴۸  میلیون تومان دارد و این  یعنی خودروی موردنظر طی هفته جاری ثبات قیمت داشته است.  در خانواده پراید نیز قیمت‌ها همچنان بالای ۳۰ میلیون تومان است. به گفته فعالان بازار، پراید در مدل ۱۳۱ با قیمت ۳۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل ۱۱۱ (هاچ‌بک) نیز ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
از بازار تیبا  اما خبر می‌رسد این محصول در مدل معمولی خود ۴۱ میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب، تیبا هفته با ثباتی را به انتها رسانده است. این محصول مدلی هاچ‌بک هم دارد که با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسد و در حال حاضر ۴۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر خودروهای داخلی، کیا سراتوی مونتاژی سایپا تثبیت قیمت را تجربه کرده است. بر این اساس، سراتو که تولید آن تحت تاثیر تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا کاهشی شده، در حال حاضر ۲۰۵ میلیون تومان قیمت  دارد. گفته می‌شود تامین قطعات این محصول به‌دلیل اعمال تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا، به مشکل خورده است. دیگر خودرو مونتاژ داخل یعنی پژو ۲۰۰۸ نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۴۵ میلیون تومان دارد که نشان‌دهنده ثبات این محصول است.
نمایشگاهداران خودروی پایتخت اما در مورد برخی خودروهایی که به‌تازگی در حاشیه بازار قیمت‌گذاری شده‌اند، از نزولی شدن نمودار قیمت آنها صحبت به میان می‌آورند. در این بین، پژو پارس که با افزایش قیمتی حدودا ۳۰ میلیون تومانی از سوی ایران خودرو مواجه شد، حدود دو میلیون تومان در بازار کاهش قیمت داشته است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر برای خرید پارس فول در بازار باید بین ۸۵ تا ۸۶ میلیون تومان هزینه کرد. خودروسازان تاکید دارند که قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، می‌تواند نمودار قیمت خودروها را نزولی کند.

*افت‌و‌خیز قیمت وارداتی‌ها
در بازار خودروهای وارداتی نیز این هفته افت‌و‌خیز قیمتی رخ داد. طبق اخبار رسیده از بازار، در حال حاضر کیا سورنتو قیمتی برابر با ۵۹۵ میلیون تومان دارد و این نشان می‌دهد خودروی موردنظر ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. اپتیما نیز که پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر محصولی ۲۴۵ میلیون تومانی به‌شمار می‌رود. همچنین نیسان جوک نیز با توجه به افزایش قیمت پنج میلیون تومانی‌اش، ۳۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رود. اسپورتیج این هفته از افزایش قیمت در امان نبوده و برای خرید آن باید ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرد. این افزایش قیمت‌ها در شرایطی است که لکسوس مدل NX و تالیسمان طی هفته جاری کاهش قیمت داشته‌اند. لکسوس ۴۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و در حال حاضر یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تالیسمان هم با توجه به عقب‌نشینی ۲۰ میلیون تومانی‌اش، ۶۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
متاسفیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار