کد خبر: ۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
آمريكا روابطش را با هند بيشتر مي كند
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای ديدار با نارندرا مودی نخست وزير هند و گفتگو درباره همكاريهاي مشترك اقتصادي وارد دهلي نو شد.

روزنامه تجارت- فاطمه مهتدي؛ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای ديدار با نارندرا مودی نخست وزير هند و گفتگو درباره همكاريهاي مشترك اقتصادي وارد دهلي نو شد.

سران آمریکا و هند درباره تقویت همکاری‌های دو کشور گفتگو و در مراسم روز استقلال هند شرکت خواهند کرد. انتظار مي‌رود در سفر اوباما، دو کشور چند توافقنامه اقتصادی را به امضا رسانند. دعوت هند از اوباما براي شركت در مراسم روز استقلال به عنوان عملكردي غيرمنتظره از دهلي نو درقبال سياست‌هايش با واشنگتن تلقي شد.‌اين اولين باري است كه يك رئيس جمهور آمريكا در‌اين مراسم حضور دارد. نارندا مودي كه تازه به قدرت رسيده است، روابط با آمريكا را راهكاري براي تقويت برنامه‌هاي سياسي خود و پيشبرد برنامه‌هاي اقتصادي كشور و رشد جايگاه‌اين كشور دربازارهاي نوظهور مي‌داند و بسياري از تحليلگران سفر اوباما به هند را نشانه بازگشت دوباره هند به عرصه جهاني مي‌دانند.

افزایش رشد اقتصادی هند در نتیجه کاهش بهای نفت
در حالی که کاهش بهای نفت، اقتصاد کشورهای تولید کننده را دچار بحران کرده است، هند به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان عمده نفت، شاهد رشد قابل توجه اقتصاد خود است. قیمت پایین نفت خام موجب شده تا هزینه‌های مصرفی دولت هند بطور قابل توجهی کاهش یافته و از میزان کسری بودجه دولت نیز کاسته شود.کاهش بهای نفت بطور خاص، موجب کاهش مصرف انرژی بخش تولیدی هند و در نتیجه رشد قابل توجه تولیدات این کشور شده است.در همین حال، صنعت هوایی هند نیز به دلیل کاهش هزینه‌های سوخت در چند ماه گذشته شاهد رشد قابل توجهی بوده است.بهای نفت در چند ماه گذشته با سقوط به ٤٦ دلار در هر بشکه، به پایین‌ترین حد خود در پنج و نیم سال گذشته رسید و همین مسئله موجب کاهش هزینه‌های وارداتی و همچنین نرخ تورم هند شد.

هند بازاري براي آمريكا
آمريكا به هند به عنوان يك بازار بزرگ مي‌نگرد و مي‌تواند از روابطش با هند به عنوان وزنه‌اي عليه قدرت اقتصادي چين در منطقه استفاده كند. درمقابل هند خواهان روابط بيشتر با آمريكا در زمينه مبارزه با تروريسم و دسترسي به كالاهاي مجهز به تكنولوژي پيشرفته براي مصارف شهري و نظامي‌است. هند به عنوان بزرگترين واردكننده سلاح در جهان محسوب مي‌شود و با توجه به تحريم‌هاي غرب بر روسيه كه تامين كننده اصلي سلاح هند بود ، اكنون صنعت اسلحه سازي آمريكا مشتري خوبي را براي توليداتش يافته است. هند همچنين خواهان سرمايه گذاري 100 ميليارد دلاري آمريكا در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير ، همكاريهاي هسته‌اي و يافتن راهكاري براي تغييرات جوي است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار