وزير نفت با ژوزه دونشيا، نماينده ويژه رئيس جمهوري فيليپين درباره گسترش همکاري ميان ۲ کشور در بخش انرژي گفتگو کرد. به گزارش شانا، تامين خوراک براي پالايشگاه فيليپين و علاقه‌مندي فيليپين براي سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي‌ايران دو محور اصلي مورد مذاکره بيژن زنگنه، وزير نفت با ژوزه دونشيا، نماينده ويژه رئيس جمهوري فيليپين در ساختمان مرکزي وزارت نفت بود. پدرو آگينو، مديرعامل شرکت ملي نفت فيليپين ارديبهشت ماه‌امسال از مذاکرات با ايران براي خريد ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار بشکه نفت در روز خبر داد و گفته بود: تأييديه احداث پالايشگاهي ۴۰۰ هزار بشکه اي را در فيليپين گرفته‎ايم و به دنبال آن هستيم بخش عمده خوراک آنرا از ايران تأمين کنيم.

رئيس دفتر توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي‌گفت: ايران مي‌تواند تأمين کننده ماشين آلات صنعت پلاستيک عراق و افغانستان به همراه ارائه خدمات پس از فروش آن باشد. به نقل از وزارت نفت؛ رضا محتشمي‌پور، رئيس دفتر توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي‌در همايش شناخت بازار صادراتي صنعت پلاستيک ايران به کشورهاي افغانستان و عراق گفت: در آينده اي نزديک عراق هم با معضل ماشين آلات چيني براي صنعت پلاستيک روبه‌رو مي‌شود.
وي با اشاره به اين که عراق و افغانستان دو سوم بازار صادراتي ايران را تشکيل مي‌دهند، افزود: جنگ در اين کشورها تاثيرگذار بوده است، اما روند به اين شکل باقي نمي‌ماند.

مدير برنامه ريزي و کنترل توليد پتروشيمي‌اميرکبير ماهشهر گفت: اين شرکت با توليد ١١٦ هزار تن انواع محصولات در شهريور امسال رکورد توليد خود را شکست.
عبدالکريم محمدي زاده در گفتگو با ايرنا اظهار کرد: رکورد قبلي توليدات اين شرکت مربوط به شهريور سال ٩٢ و به ميزان 115 هزار و 504 تن بود.  وي گفت: مجموع کل توليدات پتروشيمي‌اميرکبير در شش ماه نخست سال 96 نسبت به مدت مشابه پارسال از 598 هزار و 159 تن به 617هزار و 129 تن افزايش پيدا کرده و مجموع کل توليدات در سه ماه دوم سال 96 با رشد 29 درصدي نسبت به سه ماه دوم سال 95از 264 هزار تن به 341 هزارتن افزايش يافته است.

نتيجه مذاکره برقي ايران و عراق به کجا رسيد؟
مديرعامل توانير گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته بين ايران و عراق براي سنگرون شدن(يکدست شدن) برق دو کشور قرار شده که در صورت به نتيجه رسيدن اين مذاکرات شبکه برق ايران به شبکه برق کشورهاي لبنان، سوريه و اردن متصل شود.
به نقل از ايسنا، آرش کردي در حاشيه نخستين همايش مديران آينده صنعت برق کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به تاثيرات مثبت سنگرون شدن برق ايران با عراق، اظهار کرد: اين مساله زمينه‌ گسترش مبادلات برقي ايران با افغانستان و پاکستان را فراهم خواهد آورد.
وي همچنين از افزايش ۳۰ درصدي صادرات برق در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: سالانه حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ ميليون دلار برق از ايران به کشورهاي همسايه صادر مي‌شود و اين در شرايطي است که به عراق، افغانستان و پاکستان برق صادر و در زمان اوج مصرف از ارمنستان برق وارد مي‌کنيم.
مديرعامل توانير با بيان اين که ۲.۵ تا ۳ برابر ميزان واردات برق از ايران صادر مي‌شود، اظهار کرد: براي دريافت مطالبات از کشور عراق با مشکلاتي در زمينه‌ي بانکي و نقل و انتقال پول روبه‌رو شديم که با ورود بانک مرکزي و گشايش‌هاي بعد از برجام اين مشکلات در حال برطرف شدن است.
کردي با بيان اين که براي رفع مشکلات موانع انتقال پول با عراق در حال مذاکره هستيم، ادامه داد: در صورت رسيدن به جمع بندي دريافت مطالبات از عراق به روز خواهد شد.
وي تصريح کرد: مقرر شده که ۵۰ درصد مطالبات ايران که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليون دلار است تا پايان سال جاري ميلادي تسويه شود.
مديرعامل توانير همچنين با تاکيد بر اين که وزير نيروي انتخابي از سوي رئيس جمهوري بايد برق آبي باشد، بيان کرد: دولت قطعا بازخوردهاي لازم را از صنعت آب و برق دريافت کرده و قطعا هر تصميمي‌که اتخاذ شود به صلاح صنعت آب و برق خواهد بود.
وزارت نيرو نيازمند مديران مجرب
همچنين ستار محمودي در اين مراسم اظهار کرد: وزارت نيرو يک وزارتخانه دانش‌بنيان است؛ اما بايد توجه داشت که مسئله‌اموزش ضمن خدمت در اين وزارتخانه صرفاً يک آموزش آکادميک نباشد، بلکه‌اموزش بايستي همراه با بهره وري نيروي کار باشد.
وي مهم‌ترين منبع توليد در هر سازمان را سرمايه انساني دانست و افزود: اين سرمايه مي‌تواند ساير سرمايه‌ها را به گردش درآورده و باعث توليد انبوه در آن صنعت شود.
محمودي با بيان اين اينکه، استفاده درست از منابع در راستاي رسيدن به اهداف، از جمله وظايف مديران خوب و عالم در سازمان است، تصريح کرد: اگر کشوري از منابع مناسب برخوردار باشد، ولي مديران بادرايتي در آن کشور نباشند امکان هدر رفت منابع در آن کشور بسيار بالا مي‌رود.
وي اظهار کرد: استمرار در خدمات، بالابردن راندمان حرکت در مرز دانش و فناوري در يک سازمان نيازمند تربيت مديران مجرب و موفق است.
سرپرست وزارت نيرو تاکيد کرد: روزانه حدود دو هزار حادثه در کشور اتفاق مي‌افتد که چنانچه مديران با درايتي وجود نداشته باشند تا اين حوادث را مديريت و مرتفع کنند، امکان ايجاد بحران در کشور افزايش مي‌يابد.
وي با اشاره به اينکه جهان امروز بر مدار شتاب قرار گرفته و اگر صنعتي از اين مدار خارج شود حتماً به عقب باز خواهد گشت، افزود: استفاده از تجربيات گذشته و توجه دقيق و مستند کردن آن‌ها مي‌تواند راهگشاي آينده ما در صنعت باشد.
محمودي ادامه داد: داشتن نگاه چند بعدي از لوازم و پيش شرط‌هاي مديريت خوب و موفق در يک سازمان است.
وي اضافه کرد: نگاه چند بعدي در صنعت برق که خدمات آن بنيادي بوده و مي‌تواند پيامدهاي وسيعي براي جامعه داشته باشد، بسيار مهم و کاربردي است.

ايران اميدوارکننده‌ترين صنعت پلاستيک خاورميانه را دارد
نماينده يک شرکت هندي اعلام کرد که ايران خوش آتيه‌ترين صنعت پلاستيک را در کل منطقه خاورميانه دارد.
نيهال تالات، کارشناس شرکت هندي راجو انجينيرز، در حاشيه يازدهمين نمايشگاه ايران پلاست، گفت: به نظر من ايران اميدوارکننده‌ترين صنعت پلاستيک را در کل منطقه خاورميانه دارد و بازار اين کشور بسيار با ظرفيت و با تقاضاي بالاست؛ بنابراين بازاري بزرگ براي ما به شمار مي‌آيد. وي افزود: ما هم اکنون در ايران نمايندگي داريم که از طرف ما با توليدکنندگان ايراني همکاري مي‌کند، همچنين برنامه‌هايي براي توسعه و گرفتن يک نمايندگي ديگر در زمينه‌اي متفاوت داريم. نماينده اين شرکت هندي همچنين با تمجيد از کيفيت نمايشگاه ايران پلاست، گفت: پرسش‌هايي زياد دريافت کرده‌ايم و ميزان بازديدها بسيار خوب است و از عملکرد خود بسيار راضي هستيم. به گفته تالات، شرکت هندي راجو انجينيرز در زمينه توليد تجهيزات فرآوري پلاستيک فعاليت مي‌‌کند و با هدف فروش تجهيزات و افزايش همکاري با صنعت پلاستيک ايران، در ايران پلاست شرکت کرده است. امسال ۶۰۰ شرکت داخلي و ۵۲۴ شرکت خارجي در نمايشگاه ايران پلاست حضور دارند و تعداد شرکت کنندگان خارجي و داخلي در يازدهمين نمايشگاه بين المللي ايران پلاست نسبت به دوره قبل به ترتيب ۲۱ و ۳۹ درصد افزايش يافته است.

کاهش هزينه‌هاي طرح پالايش گاز بيدبلند
 خليج فارس در پسابرجام
مديرعامل طرح پالايش گاز بيدبلند خليج فارس از کاهش ۹ درصدي هزينه‌هاي سربار اين پروژه در پسابرجام خبر داد. به نقل از شانا، محمود امين نژاد با اشاره به اينکه طرح پالايش گاز بيدبلند خليج فارس تا نيمه سال ۹۴ تنها ۱۸,۶ درصد پيشرفت داشت، اظهار کرد: با سياست گذاري درست وزير نفت و تغيير مالکيت به شرکت پتروشيمي‌خليج فارس هم اکنون اين پروژه ۵۸.۵ درصد پيشرفت دارد. مديرعامل پالايشگاه گاز بيدبلند خليج فارس ادامه داد: ۱,۵ ميليون تن اتان، ۱.۵ ميليون تن گاز مايع شامل پروپان و بوتان و ۴۰۰ هزار تن پنتان پلاس از محصولات جانبي اين پروژه هستند. امين‌نژاد يادآور شد: پيش بيني مي‌شود طرح پالايش گاز بيدبلند خليج فارس تا پايان امسال ۷۵ درصد پيشرفت داشته باشد و در پايان سال ۹۷ فاز ساخت پايان مي‌يابد، مراحل پيش راه‌اندازي و راه‌اندازي اين پروژه نيز در سال ۹۸ انجام خواهد شد.
وي با اشاره به اين که سهم سازندگان داخلي در طرح پالايش گاز بيدبلند خليج فارس حدود ۶۴ درصد است، اظهار کرد: با گشايش‌هايي که در فضاي بين المللي در پسابرجام ايجاد شده است، حدود ۹ درصد هزينه‌هاي سربار اين پروژه کاهش يافت.

اولین پس‌لرزه‌های رفراندوم اقلیم کردستان عراق در بازار انرژی؛
قيمت‌هاي نفت روز سه‌شنبه تحت تاثير تهديد ترکيه براي مسدود کردن خط لوله نفت منطقه کردستان عراق صعود کرد و برنت به بالاترين رکورد در ۲۶ ماه گذشته رسيد.
به نقل از ايسنا، بهاي نفت برنت براي تحويل در نوامبر در بازار لندن ۴۶ سنت افزايش يافت و به ۵۹.۴۸ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات اين بازار روز دوشنبه با ۳.۸ درصد افزايش بسته شده بود.
بهاي نفت خام آمريکا براي تحويل در نوامبر با ۱۵ سنت افزايش، به ۵۲.۳۷ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات اين بازار در ابتدا تا سطح ۵۲.۴۳ دلار صعود کرده بود که بالاترين قيمت در پنج ماه گذشته بود.
قيمت برنت از بيش از ۵۵ دلار در هفته گذشته افزايش يافته است، زيرا توليدکنندگان اوپک و غيراوپک تاييد کرده‌اند بازار به سوي تعادل مجدد پيش مي‌رود و تقاضا براي نفت قوي به نظر مي‌رسد. عامل ديگري که به افزايش قيمت‌هاي نفت در معاملات سه‌شنبه کمک کرد، تهديد رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه، براي مسدود کردن خط لوله‌اي بود که نفت خام را از شمال عراق براي صادرات به بندر سيهان منتقل مي‌کند. اين تهديد فشارها بر منطقه نيمه مختار کردستان بر سر همه‌پرسي استقلال را تشديد مي‌کند. اين خط لوله معمولا بين ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام را به بندر سيهان ترکيه منتقل مي‌کند.
به گفته توموميچي آکوتا، اقتصاددان ارشد در شرکت تحقيقاتي ميتسوبيشي، پايبندي بالاي توليدکنندگان در محدود کردن عرضه و همچنين خبر واکنش ترکيه به همه‌پرسي کردستان به رشد قيمت‌هاي نفت کمک کرده است.
با اين‌همه نفت خام آمريکا به دليل مازاد عرضه‌اي که پس از توفان‌هاروي ايجاد شده است، قيمت پايين‌تري نسبت به برنت دارد. اختلاف قيمت ميان نفت وست تگزاس اينترمديت و برنت به ۷.۱۷ دلار رسيده که بزرگ‌ترين اختلاف قيمت از اوت سال ۲۰۱۵ به اين طرف به شمار مي‌رود.
تحليلگران در نظرسنجي رويترز که پيش از انتشار آمار ذخاير از سوي گروه صنعتي موسسه‌امريکن پتروليوم انجام گرفت، پيش‌بيني کردند ذخاير نفت آمريکا احتمالا به ميزان ۹.۳ ميليون بشکه در هفته گذشته افزايش پيدا کرده است. همچنين تحليلگران پيش‌بيني کردند که‌امار نشان دهد ذخاير بنزين به ميزان يک ميليون بشکه و ذخاير ميعانات ۲.۵ ميليون بشکه کاهش پيدا کرده است.
آمار موسسه‌امريکن پتروليوم روز سه‌شنبه و آمار رسمي‌از سوي اداره اطلاعات انرژي آمريکا روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.
 تهديد ترکيه به بستن خط لوله نفت اقليم کردستان
اظهارات تهديدآميز اردوغان در حالي مطرح شد که مدت کوتاهي پيش از آن بينالي ييلديريم، نخست وزير ترکيه، اظهار کرد: آنکارا ممکن است در برابر دولت اقليم کردستان بر سر اين همه‌پرسي تدابير تنبيهي شامل بستن مرزها و فضاي هوايي را اتخاذ کنند و نتيجه اين همه‌پرسي را به رسميت نمي‌شناسد.
همه‌پرسي استقلال کردستان روز دوشنبه با وجود مخالفت شديد دولت مرکزي عراق و کشورهاي همسايه ايران و ترکيه و همچنين هشدارهاي غربي نسبت به تاثير اين اقدام در تشديد بي‌ثباتي در خاورميانه برگزار شد.
اردوغان گفت: اين همه‌پرسي جدايي‌طلبي غيرقابل قبول بوده و تدابير مقابله‌جويانه اقتصادي، تجاري و امنيتي در برابر آن بکار گرفته خواهد شد. اما وي اعلام نکرد که ترکيه تصميم گرفته است جريان نفت از کردستان عراق را مسدود کند. روزانه صدها هزار بشکه نفت اقليم کردستان از طريق خط لوله‌اي براي صادرات به بندر سيهان ترکيه منتقل مي‌شود. اما رئيس جمهور ترکيه روشن کرد که چنين گزينه‌اي روي ميز است.
وي در سخناني گفت: بگذاريد ببينيم دولت منطقه‌اي شمال عراق از چه کانال‌هايي نفت خود را ارسال خواهند کرد يا در کجا آن را خواهند فروخت. ما شير نفت را در اختيار داريم و لحظه‌اي که آن را ببنديم کار تمام است.
نخست وزير ترکيه اعلام کرد که آنکارا پس از گفت‌وگو با دولت مرکزي عراق، درباره تدابير تنبيهي عليه دولت اقليم کردستان تصميم خواهد گرفت.
وي به شبکه‌هاي ترکيه‌اي گفت: وزارتخانه‌هاي انرژي، کشور و گمرک سرگرم کار روي اين تدابير هستند. ما تدابير لازم را در خصوص گذرگاه‌هاي مرزي و فضاي هوايي ارزيابي مي‌کنيم و اين تدابير را به سرعت به کار خواهيم گرفت.
رسانه‌هاي داخلي اعلام کردند که ترکيه دسترسي به کردستان عراق را از طريق مرز "هابور" را مسدود کرده است با اين‌همه وزير گمرک اين کشور اين مطلب را تکذيب و اعلام کرد‌هابور بازمانده‌اما کنترل‌هاي شديدي بر روي عبور و مرور اعمال مي‌شود. اما اردوغان بعدا گفت اين مرز تنها براي عبور از سمت ترکيه به سوي عراق باز است.
ارزش سهام ترکيش ايرلاينز که پروازهاي مستقيم به شمال عراق دارد ۶.۵ درصد ريزش کرد. ارزش ليره ترکيه نيز کاهش يافت.
يک مقام تلويزيوني ترکيه نيز به رويترز گفت: ترکيه کانال تلويزيوني روداو کردستان را از خدمات ماهوارهاي ترک ست حذف کرده است.
ترکيه همواره راه ارتباطي اصلي شمال عراق با دنياي خارج بوده است، اما اين کشور همه‌پرسي کردستان را موضوع مهمي‌براي امنيت ملي خود مي‌داند. ترکيه بزرگترين جمعيت کردهاي منطقه را دارد و به مدت سه دهه با کردهاي مخالف در جنوب شرقي اين کشور مبارزه کرده است.
*تاثير استقلال‌طلبي اقليم کردستان بر تعاملات نفتي ايران و عراق
به اذعان اکثر کارشناسان، استقلال کردستان از سوي کشورهاي منطقه مورد تاييد نيست و تاثير آن نيز در منطقه و همچنين بازارهاي جهاني نفت کوتاه خواهد بود.
تعاملات نفتي ايران و عراق در اوايل سال جاري با ديدار وزير نفت دو کشور قوت گرفت و در سفري که وزير نفت کشورمان به عراق داشت، موضوعات نفتي و گازي دو کشور مورد بحث قرار گرفت و قرار شد ايران از يک سو گاز به عراق صادر و از سوي ديگر نفت اين کشور را به کشورهاي ديگر صادر کند. در اين راستا بيژن زنگنه و جبار علي حسين اللعيبي وزيران نفت ايران و عراق در مورد صادرات نفت کرکوک از طريق يک خط لوله که از ايران عبور مي‌کند به تفاهم رسيدند و قرار شد يک مشاور بين‌المللي پيرامون توجيه فني و اقتصادي اين طرح معرفي شود.
حال به نظر مي‌رسد استقلال‌طلبي اقليم کردستان عراق و نارضايتي ايران از اين تصميم بر روابط نفتي ايران با اين اقليم تاثير مستقيم بگذارد. به طوري که برخي کارشناسان بر اين باورند ايران نه تنها استقلال کردستان عراق را به رسميت نمي‌شناسد، بلکه روابط اقتصادي و نفتي خود را نيز با اقليم کردستان عراق قطع خواهد کرد.
*نمي‌توان در مورد تعاملات اقتصادي نظر قطعي داد
دراين راستا مهدي اميرمعيني مشاور موسسه بين المللي مطالعات انرژي با اشاره به‌امضاي تفاهم‌نامه بين ايران و عراق در اوايل سال جاري مبني بر اين که ايران نفت کرکوک را صادر کند، اظهار کرد: قرار شد براي اجراي اين تفاهم‌نامه يک مشاور بين‌المللي به کار گرفته شود و اين مشاور طرح مذکور را مطالعه کند و چنانچه‌امکان آن فراهم بود، اجرا شود. بنابراين هنوز نمي‌توان نظر قطعي داد که آيا اين طرح عملياتي مي‌شود يا خير و مشخص نيست استقلال‌طلبي کردستان عراق روي اين تفاهم‌نامه تاثيرگذار باشد يا خير.
*قطع رابطه اقتصادي ايران با کردستان عراق
اين در حالي است که يک کارشناس اقتصادي عقيده دارد براي ايران حفظ يکپارچگي عراق به عنوان يک کشور همسايه‌امري مهم محسوب مي‌شود.
به گفته عبدالله يونس آرا، يکپارچگي کشور عراق بر همکاري دو کشور تاثير دارد و ايران نمي‌خواهد رابطه‌اش با کشور همسايه دچار مشکل شود و اين تحرکات در سياست خارجي ايران قابل پذيرش نيست. البته در اين مورد ايران، ترکيه و سوريه موضع مشترکي دارند.
وي در مورد اجراي تفاهم‌نامه‌هاي نفتي بين ايران و عراق، اظهار کرد: ابتدا بايد تکليف کردستان عراق مشخص شود و بعد به بررسي اجراي توافقات بپردازيم. در حال حاضر اولويت کشورها اين است که به هيچ عنوان اجازه ندهند چنين اتفاقي رخ دهد و مسائل اقتصادي در حاشيه قرار مي‌گيرند.
به گفته اين کارشناس اقتصادي، چنانچه کردستان عراق مستقل شود، ايران همکاري اقتصادي خود از جمله همکاري‌هاي نفتي را با کردستان عراق قطع مي‌کند.
*استقلال‌طلبي کردستان عراق کوتاه‌مدت است
همچنين مرتضي بهروزي‌فر کارشناس اقتصادي با تاکيد بر اين که استقلال کردستان عراق يک مساله‌ دور از ذهن است، اظهار کرد: ايران، ترکيه و دولت مرکزي عراق قصد دارند از بروز اين اتفاق جلوگيري کنند.
به گفته وي، استقلال طلبي کردستان عراق براي يک مدت کوتاه در منطقه ناامني ايجاد خواهد کرد و چنانچه سران کردهاي عراق برخواسته خود پافشاري کنند، تحرکات آنها با يک حرکت نظامي‌خاموش خواهد شد. البته ممکن است دولت مستقل کردستان عراق براي کوتاه مدت ايجاد شود و از آنجايي که کشوري مانند ترکيه اعلام کرده خطوط لوله خود را بر روي کردستان عراق قطع خواهد کرد، ممکن است قيمت‌ها در بازارهاي جهاني براي کوتاه مدت افزايش پيدا کند.
بهروزي‌فر در مورد موضع ايران در تعاملات نفتي با کرکوک عراق، توضيح داد: بعيد مي‌دانم ايران با استقلال اقليم کردستان کنار بيايد. از طرف ديگر از آنجايي که يکي از شروط استقلال يک کشور تعاملات با کشورهاي همسايه است و کشورهاي همسايه کردستان عراق، ايران و ترکيه هستند و از آنجايي که ايران و ترکيه با اين استقلال مخالف هستند بعيد مي‌دانم کردستان عراق براي مدت طولاني مستقل بماند.

نخست وزير هند يک پروژه ۲.۵ ميليارد دلاري را براي متصل کردن همه خانه‌هاي هندي به شبکه برق تا پايان سال ۲۰۱۸ راه‌اندازي کرد. بيش از ۴۰ ميليون خانوار يا حدود يک چهارم از خانوارهاي هندي هنوز برق ندارند و حدود ۳۰۰ ميليون نفر از يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر از جمعيت هند هنوز به شبکه برق متصل نشده‌اند. ايالت‌هاي هند بايد برق‌رساني را تا دسامبر سال ۲۰۱۸ تکميل کنند و دولت خانوارهاي واجد شرايط را براي اتصال برق رايگان شناسايي خواهد کرد.نارندرا مودي، نخست وزير هند در زمان راه‌اندازي اين پروژه گفت: هيچ هزينه‌اي بابت اتصال برق خانواده‌هاي فقير دريافت نخواهد شد. اين پروژه که از سوي دولت فدرال تامين مالي شده و توسط شرکت دولتي "برق‌رساني روستايي" اجرا مي‌شود، کاهش استفاده از نفت سفيد را هدف گرفته است. به نقل از ايسنا، قول فراهم کردن برق ممکن است با چالش‌هايي مواجه شود، زيرا برق‌رساني به شهرهاي کوچک و روستاهاي دورافتاده دشوار مانده است. دولت اعلام کرده بسته‌هاي خورشيدي داراي باتري را براي تامين برق چنين مناطقي توزيع خواهد کرد. بر اساس گزارش رويترز، چالش ديگر ترميم ماليه شرکت‌هاي توزيع برق مقروض در ايالت‌هايي خواهد بود که براي خريد و تامين برق براي مصرف کنندگان در کشمکش هستند.

نفت در جاي ميادين مشترک ياران شمالي و ياران جنوبي به ترتيب يک ميليارد بشکه و ۶۰۰ ميليون بشکه تخمين زده شده که تاکنون ۱.۰۴ ميليون بشکه نفت خام از ميدان ياران شمالي برداشت شده است. به نقل از ايسنا، ميدان ياران شمالي در۱۳۰ کيلومتري جنوب غربي اهواز، (غرب رودخانه کارون) و در غرب ميدان آزادگان جنوبي در نقطه صفر مرزي با کشور عراق، در محدوده طلائيه قرار گرفته است به‌طوري که قسمت اعظم ميدان در کشور عراق واقع شده است. فاز توسعه اين ميدان به‌صورت بيع متقابل انجام پذيرفته‌است. نفت درجاي ميدان ياران شمالي يک ميليارد بشکه نفت (نفت سنگين سروک)، ضريب برداشت ۵ درصد، تعداد چاه حفرشده ۲۰ حلقه، توليد روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت خام و توليد بالقوه ۳۵ هزار بشکه در روز است. تاکنون ۱.۰۴ ميليون بشکه نفت خام معادل حدود ۵۵ ميليون دلار درآمد از ميدان ياران شمالي برداشت شده است. سرمايه‌گذاري اوليه ۶۴۵ ميليون دلار و سهم ايراني طبق قرارداد ۵۱ درصد است. طرف قرارداد شرکت مهندسي و توسعه نفت و گاز پرشيا (وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام) است. ميدان ياران جنوبي در ۱۳۰ کيلومتري غرب اهواز در منطقه مرز مشترک ايران و عراق (محدوده طلائيه) و در جنوب غرب کشور واقع شده است. توسعه اين ميدان از محل منابع داخلي شرکت ملي نفت ايران و به صورت پروژه‌هاي EPC و EPD صورت پذيرفته است.

 منصور بزمي‌گفت: ما به کشور سوريه کمک مستشاري و نظامي‌مي‌کنيم و با توجه به تخريب زيرساخت‌ها، اين کشور نياز به پالايشگاه دارد که برنامه ساخت آن به صورت تمام ايراني طراحي و آماده احداث شده که با سرمايه‌گذاري کشورهاي خارجي اجرايي خواهد شد. به نقل از ايلنا، منصور بزمي‌معاون فناوري و امور بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبري در جمع خبرنگاران با بيان اينکه پژوهشگاه صنعت نفت بزرگ‌ترين مرکز تحقيقاتي کشور و از جمله بزرگ‌ترين مراکز پژوهشي در سطح خاورميانه است، اظهار داشت: پژوهشگاه در سال‌هاي متوالي به عنوان بزرگ‌ترين مرکز پژوهشي شناخته شده و يکي از مهم‌ترين اقدامات آن ثبت 130 اختراع در کشورهاي اروپايي و آمريکايي است که از آنها استفاده مي‌شود. وي افزود: ما در کل صنعت نفت تنها موسسه‌اي هستيم که ميليون‌ها دلار دانش فني فروخته‌ايم. بزمي‌از طراحي و ساخت پالايش تمام ايراني در کشور سوريه خبر داد و گفت: ما به کشور سوريه کمک مستشاري و نظامي‌مي‌کنيم و با توجه به تخريب زيرساخت‌ها، اين کشور نياز به پالايشگاه دارد که برنامه ساخت آن به صورت تمام ايراني طراحي و آماده احداث شده که با سرمايه‌گذاري کشورهاي خارجي اجرايي خواهد شد.وي يادآور شد: اين پروژه بعد از بازگشت آرامش به اين کشور با دانش فني پژوهشگاه صنعت نفت و استفاده از تجهيزات سازندگان داخل ايران ساخته خواهد شد. بنا بر اين اولين پالايشگاه با دانش فني ايراني است که دستاورد عظيمي‌خواهد بود. اين مقام مسئول در پژوهشگاه صنعت نفت همچنين تصريح کرد: علاوه بر اين به کشورهاي ديگر نيز دانش فني و خدمات فناورانه ارائه شده است. ضمن اين که دانش فني مورد نياز صنعت نفت و گاز کشور خودمان را نيز تامين مي‌کنيم. وي بيان کرد: در حال حاضر هفت واحد مهم پالايشي و با دانش فني پژوهشگاه در حال کار است که بنا بر اين هيچ مرکزي نداريم که بدون دانش فني پژوهشگاه در صنعت نفت و گاز کشور در حال فعاليت باشد. وي ادامه داد: از اين تعداد واحدهاي پالايشي ياد شده دو واحد آن در حال نصب است که يکي از آنها در پاييز امسال راه‌اندازي خواهد شد. بزمي‌با بيان اينکه فعاليت‌هاي پژوهشگاه عمدتا منتج به تجاري سازي و خلق فناوري و احداث واحد صنعتي شده‌اند تاکيد کرد: تمام پروژه‌هاي پژوهش‌ها متقاضي محور بوده و در اين راستا آثار و دستاوردهاي خوب داشته‌ايم. وي با اشاره به ارتباطات و تعامل پژوهشگاه با دانشگاه‌هاي کشور اظهار داشت: ما همکاري خوبي با دانشگاه‌هاي تراز اول کشور داريم و آماده توسعه اين همکاري‌ها هستيم. ضمن اينکه خود را رقيب دانشگاه‌ها نمي‌دانيم و در واقع در طول با هم کار مي‌کنيم. معاون فناوري و امور بين الملل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: کارهاي پايه‌اي و آکادميک در دانشگاه‌ها انجام مي‌شود و تجاري سازي نيز در مراکز پژوهشي و از جمله پژوهشگاه صنعت نفت اجرايي خواهد شد.
جزئيات ساخت پالايشگاه 140 هزار بشکه‌اي در سوريه
زمانيان رييس پرديس پژوهش و توسعه فناوري‌هاي پايين‌دستي پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبري با بيان اينکه تاکنون ايران خدمات مستشاري به سوريه ارائه داده است، افزود: با اجراي طرحي اقدام به راه‌اندازي پالايشگاه در کشور سوريه خواهيم کرد.  وي افزود: ظرفيت اين پالايشگاه 140 هزار بشکه در روز است که در فاز اول ظرفيت اين پالايشگاه ۷۰ هزار بشکه در روز برنامه‌ريزي شده است. زمانيان تصريح کرد: خوراک اين پالايشگاه نفت خام و نفت سبک و سنگين است که از کشور سوريه تامين خواهد شد و محل احداث آن نيز در نزديکي شهر حمص است. وي با بيان اينکه خروجي اين پالايشگاه LNG، بنزين، نفت کوره و گازوئيل و نفت سفيد خواهد بود، افزود: ساخت اين پالايشگاه به صورت کنسرسيوم و با مشارکت ايران، ونزويلا و سوريه خواهد بود. رييس پرديس پژوهش و توسعه فناوري‌هاي پايين‌دستي پژوهشگاه صنعت نفت گفت: اين پالايشگاه داراي ۹ واحد است که ۵ واحدآن تحت ليسانس و ۴ واحد با دانش فني ايران راه‌اندازي مي‌شود. وي افزود: زمان احداث اين پالايشگاه بعد از جنگ و در دوران آرامش در دوران آرامش است و ۲ پالايشگاه ديگر اين کشور نياز به بازسازي دارد که بازسازي آن از سوي ايران خواهد بود.