احصاء بيش از 30هزار ميليارد از بدهي‌هاي شهرداري
يک عضو شوراي اسلامي‌شهر تهران، ري و تجريش درخصوص ساخت و سازهاي گسترده محلات پاسگاه نعمت‌آباد، عبدل‌آباد و خلازير شهر تهران هشدار داد. به گزارش ايلنا، محمود ميرلوحي در نهمين جلسه علني شوراي شهر تهران، ري و تجريش در تذکري گفت: نياز است در اين دوره انتقالي مراقبت بيشتري نسبت به ساخت و سازها در سطح شهر تهران انجام شود. ميرلوحي همچنين به ميزان بدهي شهرداري تهران اشاره کرد و افزود: موضوع بدهي‌هاي شهرداري تهران، موضوعي نگران کننده است به شکلي که هنگامي‌که از همکاران شهردار سابق تهران درخصوص بدهي‌ها سوال مي‌کرديم رقمي‌تا حدود 16 ميليارد تومان اعلام مي‌شد اما امروز تا جايي که بدهي‌ها احصاء شده، رقمي‌بالاي 30 هزار ميليارد تومان برآورد شده است.

کشف 400 تن مواد مخدر در نيمه نخست امسال
قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ميزان کشفيات موادمخدر در شش ماهه نخست سال جاري را اعلام کرد و گفت: در نيمه اول امسال بيش از 400 تن انواع مواد مخدر کشف شده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بيش از 11 درصد رشد در ميزان کشفيات داشته‌ايم. به گزارش ايرنا، علي مويدي با اشاره به افزايش 11 درصدي کشفيات در نيمه اول سال‌جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، تاکيد کرد: به منظور برخورد جدي و قاطع در مرزهاي افغانستان و پاکستان با ايران اقدامات جدي در دستور کار خود قرار داده‌ايم. مويدي ميزان کشفيات شش ماهه اول سال جاري را 400 تن اعلام کرد و گفت: ‌75 درصد از کشفيات شش ماهه اول سال‌جاري در مرزها و حاشيه‌هاي مرز صورت گرفته است.

مرگ 8 نفر در تصادف وانت و پژو
تصادف يک دستگاه تويوتا وانت و پژو 405 باعث مرگ 8 نفر شد. شاهين فتحي در گفتگو با ايسنا، از يک تصادف در سيستان و بلوچستان خبر داد و گفت: در ساعت 19:40 دقيقه روز دوشنبه در کيلومتر 85 محور سراوان – خاش تصادفي بين يک دستگاه تويوتا وانت و پژو 405 رخ داد که باعث فوت چند نفر از سرنشينان شد. معاون عمليات امداد و نجات هلال احمر درباره‌امار دقيق مصدومان و فوتي‌هاي اين حادثه اضافه کرد: در اين تصادف هر 8 نفر حادثه ديده جان خود را از دست دادند.

دستگيري 500 مجرم در تهران
رييس پليس پايتخت از اجراي دومين مرحله طرح سراسري کلانتري‌ها براي برخورد با جرايم در سطح تهران خبر داد و جزييات آن را تشريح کرد. به گزارش ايسنا، سردار حسين رحيمي‌اظهار کرد: در اين عمليات 105 مخفيگاه افراد سارق و مالخر شناسايي شد و 161 خرده فروش موادمخدر دستگير شده و 32 کيلوگرم انواع موادمخدر نيز از اين افراد کشف شد. رييس پليس پايتخت با بيان اينکه 329 سارق و مالخر نيز توسط مأموران پليس پيشگيري دستگير شدند، تصريح کرد: از اين افراد بيش از 90 دستگاه خودروي سرقتي، 76 دستگاه موتور سيکلت مسروقه و بيش از 100 دستگاه انواع دوچرخه کشف و ضبط شد.

رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره)؛
با حل مشکل معيشت
 کشور از همه لحاظ بيمه مي‌شود
رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) با تأکيد بر اين‌که اگر معضل معيشت مردم حل شود، کشور از همه لحاظ بيمه مي‌شود اظهار کرد: در حال حاضر در بنياد برکت بيش از 3 هزار تقاضاي مشارکت مطرح شده که اگر هر يک 2 ميليارد تومان آماده کرده باشند، 6 هزار ميليارد تومان سرمايه براي ايجاد اشتغال فراهم مي‌شود.  به گزارش خبرنگار روابط عمومي‌بنياد برکت، دکتر محمد مخبر رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) در مراسم افتتاح و بهره‌برداري از 130 مدرسه‌ي بنياد برکت با 700 کلاس درس در سراسر کشور اظهار کرد: دشمن در مواجهه ما در بسياري صحنه‌ها با شکست روبه‌رو شده و امروز گرفتار شده است.  وي افزود: در حوزه‌ي امنيت به نقطه‌اي رسيده‌ايم که وقتي رهبري مي‌فرمايند «اين‌ها هيچ غلطي نمي‌توانند بکنند»، شعار نيست و توانمندي نظامي‌ما در حدي است که هيچ‌کس حتي فکر حمله‌ي نظامي‌به ما را به ذهنش راه نمي‌دهد.  رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به اين‌که رهبري هميشه بر توانمندسازي اقتصادي تأکيد دارند، افزود:: مقام معظم رهبري بر به‌کارگيري سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي تأکيد مي‌کنند. عصاره‌ي اقتصاد مقاومتي اين است که‌امور را دست مردم بدهيم. نمي‌دانم چرا از اين عمل واهمه داريم.  وي با تأکيد بر اين‌که نيازمند يک عزم و نهضت ملي براي حل دو موضوع اشتغال و فقر در کشور هستيم گفت: کشور امکانات بسيار وسيعي دارد. بايد به تدابير رهبري درباره‌ي الگوي مصرف و حمايت از توليد داخلي عمل کنيم.  دکتر مخبر ادامه داد: کار اقتصادي را به سمت مناطق محروم برديم و نکته‌ي مهم اين است که در هيچ پروژه‌اي قصد ماندگاري نداريم و اکنون بيش از 30 شرکت آماده‌ي واگذاري به مردم از طريق بورس و فرابورس و... هستند و از سال 93 از بيش از 40 شرکت در حال خروج هستيم.  وي با بيان اين‌که با بيش از 350 گروه جهادي مرتبط شديم و از آن‌ها حمايت و پشتيباني مي‌کنيم اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح 130 مدرسه‌ي برکت هستيم. خاطرم هست که روزي رهبري فرمودند چه خوب است هزار نقطه‌ي کشور آباد شود و هزار مدرسه ساخته شود که بسيار حکيمانه بود.  رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) ادامه داد: تا امروز از قرارداد ساخت ۱۳۵۷ مدرسه، 930 مدرسه را با 5100 کلاس درس تحويل داده‌ايم و ۴۲۷ مدرسه‌ي ديگر هم در حال ساخت است. تا به حال بيش از 25 هزار و 500 پروژه در حوزه‌هاي مختلف توانمندسازي اقتصادي، امور زيربنايي، سلامت و خدمات مالي و حمايتي را در کشور به انجام رسانده يا در دست اقدام داريم، اما کار اصلي ما ايجاد اشتغال و توانمندسازي اقتصادي مناطق کم‌تر توسعه است. ما علاوه بر اين، هزينه‌ي داروي 60 هزار بيمار صعب‌العلاج را پرداخت کرده‌ايم، 350 هزار نفر تحت پوشش طرح سلامت الکترونيک قرار گرفته‌اند، به 60 هزار نفر وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده و 460 هزار نفر تحت پوشش بيمه‌ي برکت هستند، هم‌چنين درمان بيش از 3000 زوح نابارور مناطق محروم را در دست اقدام داريم و تاکنون 255 مورد کودک به دنيا آمده يا به زودي متولد مي‌شوند. دکتر مخبر افزود: براي کودکان ناشنوا کار کاشت حلزون گوش را شروع کرده‌ايم و تعداد قابل‌توجهي از اين کودکان تحت درمان‌اند. براساس اقدامات انجام شده در زمينه‌ي اشتغال‌زايي نيز 350 هزار شغل تاکنون توسط ستاد ايجاد شده که هدف اصلي ما به شمار مي‌رود. دکتر مخبر افزود: منابع مالي و مديريتي مردم و خلاقيت، دلسوزي، تدين و عشق آن‌ها به رهبري و نظام براي ما فرصت است. اگر تدابير حضرت آقا را اجرا کنيم همه‌ي مشکلات حل مي‌شود.

عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: با توجه به مسئله عرضه تنباکوهاي غيرمجاز در قهوه‌خانه‌ها، دستگاه‌هاي متولي بايد با اعمال نظارت بيشتر چنين محصولاتي را شناسايي و با قاطعيت با متخلفان برخورد کنند. همايون‌هاشمي‌درباره عرضه تنباکوهاي معطر حاوي اسانس و حلال‌هاي خطرناک، گفت: سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت و دستگاه‌هاي مرتبط بايد نظارت بيشتري بر عرضه تنباکوهاي معطر و ميوه‌اي داشته باشند و با اعمال نظارت بيشتر واردکنندگان چنين محصولاتي را شناسايي و با قاطعيت با آنان برخورد کنند، زيرا در بازرسي‌ها ديده شده که در برخي قهوه‌خانه‌ها تنباکوهاي غيرمجاز حاوي آمفي فتامين با عناصر ديگر شيميايي استفاده شده است.

رييس کميته اجتماعي شوراي شهر تهران، ري و تجريش خواستار توقف همکاري شهرداري در طرح جمع‌آوري کودکان کار و خيابان شد. الهام فخاري گفت: به شهرداري به دليل تامين وسايل نقليه در جهت کودکان کار و خيابان تذکر مي‌دهم. وي با بيان اينکه در طول دو هفته اخير طرح جمع‌آوري کودکان کار از سوي دستگاه‌هاي دولتي در حال انجام است، گفت: براساس آيين‌نامه شورا و شهرداري تصدي و همکاري شهرداري در اين طرح جزو وظايف نبوده و به علت پيامدهاي روانشناختي منفي، خواستار آن هستم که قبل از هرگونه اقدام، سياستگذاري‌ لازم در کميسيون فرهنگي و اجتماعي اخذ و همکاري شهرداري در اجراي اين طرح متوقف شود.

رئيس مرکز سلامت خانواده، جمعيت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: سن ازدواج در ايران در يک دهه گذشته بين 4 تا 6 سال در استان‌هاي مختلف افزايش يافته و بيشترين رشد در تهران بوده است. محمد اسماعيل مطلق افزود: مسئله‌اي که‌امروز در کشور با آن مواجه هستيم، افزايش سن ازدواج است که در اکثر استان‌ها با آن مواجه هستيم.
به طور کلي سن ازدواج در هر استان هر ميزان که بوده، بين 4 تا 6 سال در يک دهه گذشته افزايش يافته که بيشترين آن در استان تهران بوده و ميانگين سن ازدواج در اين استان 6 سال بيشتر شده است.

ابهامات تازه در پرداخت‌های شهرداری از زبان عضو شورای شهر تهران؛
گروه اجتماعي: نيروهاي انساني مازاد و حقوق مورد نياز براي پرداخت به اين بخش تنها يکي از معضلاتي است که در دايره مشکلات مالي شهرداري قرار دارد. اگر تا پيش از آغاز به کار شوراي جديد پايتخت اين موضوع مورد انتقاد کارشناسان بود و با تذکر اعضاي اصلاح‌طلب شوراي گذشته همراه بود، حالا و دوره جديد مديريت شهري پايتخت، اين موضوع در صحن شوراي شهر پايتخت مطرح مي‌شود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که طي چهار دوره، شوراهاي شهر و روستا در کشور، گاهي اوقات با اين مشکل مواجه بودند که برخي اعضاي شورا به مشکل تورم نيروي انساني و تبعات ناشي از آن در شهرداري‌ها توجه نمي‌کردند که اگر شهرداري با تورم نيروي انساني مواجه شود، چگونه ناکارآمد خواهد شد و اين ناکارآمدي چگونه بر اعتماد مردم به شهرداري اثر منفي مي‌گذارد و همين اثر منفي چگونه موجب سلب اعتماد مردم و شهروندان به شهرداري مي‌شود اين مساله به عنوان يک آسيب مطرح است. استخدام‌هاي بي‌ضابطه شهرداري طي سال‌هاي گذشته باعث بروز اعتراضاتي از سوي برخي اعضاي شوراي چهارم، منتخبان شوراي پنجم و برخي فعالان حوزه مديريت شهري شده است. به‌گفته آنها اين اقدام بار سنگيني به دوش شهردار شانزدهم و شوراي پنجم انداخته است و در عين حال بار مالي سنگيني را به شهرداري تحميل خواهد کرد.
تذکر در صحن شوراي شهر
حالا روز گذشته يک عضو شوراي شهر تهران با تأکيد بر ارائه‌امارهاي مختلف بر تعداد حقوق‌بگيران شهرداري تهران خواستار ارائه‌امار دقيق اين افراد توسط شهرداري و گزارش به شوراي شهر شد. محمد عليخاني روز گذشته در تذکري پيش از دستور در نهمين جلسه اين شورا به وجود تناقضاتي در اعلام حقوق‌بگيران شهرداري تهران اشاره کرد و گفت: درخصوص تعداد کارکنان شهرداري اطلاعات ضدونقيضي به دست مي‌آيد و آمار متفاوتي در اين خصوص داريم و از شهردار تهران خواستار آن هستيم که آخرين وضعيت در خصوص نحوه تحويل شهرداري و تعداد کارکنان آن گزارش شود. عليخاني بر اين نکته تاکيد کرد که در دوره تحويل شهرداري توسط اصلاح‌طلبان به اصولگرايان در دوره آقاي الويري تعداد کارکنان شهرداري 25 هزار نفر بود اما بعد از 12 سال و مديريت معجزه‌‌اي و جهادي اين تعداد کارکنان به 130 هزار فيش حقوقي رسيده است. اين در حالي است که ديروز در اخبار اين تعداد 65 هزار نفر اعلام شد و در برخي آمار ديگر نيز 60 هزار اعلام شده است. وي با محاسبه متوسط حقوق براي هر نفر 4 ميليون تومان مدعي شد که رقم حقوق پرداختي در هر ماه با احتساب 135 هزار فيش حقوقي صادره 540 ميليارد تومان حقوق ماهانه پرداختي در شهرداري تهران مي‌شود.
نيروي انساني مازاد در مديريت شهري
در همين ارتباط آنطور که زهرا صدراعظم نوري، عضو شوراي پنجم شهر تهران در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» مي‌گويد، طبق مصوبات اوليه ساختار و تشکيلات شهرداري تهران حدود 15 هزار نيروي انساني براي شهرداري مصوب شده که به مرور زمان تعداد نيروها افزايش يافته که بخشي به دليل گسترده شدن فعاليت شهرداري و مطابق با نياز سازمان بوده و بخش عمده آن طي ٣-٤ سال اخير به صورت غيرمتعارف و خارج از قاعده و چارچوب مشخصي اتفاق افتاده است. به گفته اين عضو شوراي شهر پايتخت؛ وجود نيروي انساني مازاد در مجموعه شهرداري پايتخت از لحاظ تامين منابع درآمدي براي پرداخت حقوق و مزايا و ساير نيازهاي کارکنان فشار زيادي به شهرداري وارد مي‌کند. صدراعظم نوري همچنين خاطرنشان کرد: انتظار ما از وزارت کشور و سازمان شهرداري‌هاي وزارت کشور که مستقيم با شهرداري‌ها و شوراهاي شهر در ارتباط هستند، اين است که نقش نظارتي خود را به درستي ايفا کنند و اگر تخلفاتي صورت مي‌گيرد نقش نهادهاي بالادستي به عنوان دستگاه‌هاي نظارتي مشخص باشد و ايفاي نقش کنند. نمي‌شود ١٢سال از دوران مديريتي در شهرداري بگذرد و طي اين مدت تخلفاتي اتفاق بيافتد و هيچ مرجعي نباشد که نظارت کند و يا مورد سوال قرار بدهد. انتظار داريم وزارت کشور قوي تر عمل کنند و به توصيه صرف نپردازد.
وزير آموزش و پرورش گفت: اگر سند تحول بنيادين کاملا پياده و مستقر شود بسياري از مشکلات و تنگناهاي آموزش و پرورش را بر طرف مي‌کند. به گزارش ايسنا، سيدمحمد بطحايي گفت: بخش بزرگي از نقدها و انتقادها از آموزش و پرورش به اين خاطر است که نتوانسته‌ايم مفاد سند تحول را پياده و اجرايي کنيم. وي با تاکيد بر اينکه تحول در نظام آموزش و پرورش در دو بعد شکل مي‌گيرد، گفت: يک بعد در حوزه محتوا و متن است به نوعي که بتوانيم پاسخگوي نيازهاي جامعه باشيم و بخش ديگر تحول نيز که ناظر بر اصلاح روش‌هاست، به اين شکل خواهد بود که بتوانيم روش اداره‌اموزش و پرورش را تغيير دهيم. بطحايي با بيان اينکه مدرسه بايد کانون فرهنگي و تربيتي باشد، گفت: مدرسه کانون و محور اساسي تعليم و تربيت است و امکانات بيرون آموزش و پرورش بايد مکمل و عامل جنبي و تکميلي اين موضوع باشد.

قائم‌مقام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: تشويق پزشکان به مهاجرت به مناطق محروم با محروميت‌زدايي و ايجاد امکانات زيست مناسب مي‌تواند راهکار مناسبي براي حضور پزشکان در اين مناطق باشد. به گزارش وزارت بهداشت، ايرج حريرچي در يک برنامه تلويزيوني با اشاره به اينکه طي نظرسنجي‌هاي به عمل آمده 85 درصد مردم از طرح تحول سلامت رضايت داشتند، افزود: در سال 95، 820 ميليون بار جمعيت 79 ميليون و 700 هزار ايراني به سيستم بهداشت و درمان مراجعه کردند و حدود 10 ميليون و 100 هزار مورد بستري داشتيم. حريرچي ادامه داد: 4 هزار و249 مطب جديد در 224 کلينيک ويژه ساخته شده و در 128 شهر منطقه محروم از طريق استيجاري 2 هزار و430 مطب با تعرفه دولتي تاسيس شده است. همچنين 77.4 درصد موارد بستري در سه سال اخير در بيمارستان‌هاي دولتي بوده و در حال حاضر حدود 5900 متخصص در حال فعاليت در مناطق محروم داريم.