گروه صنعت، معدن و تجارت: دو هفته پيش وزير صنعت، معدن و تجارت دستور داد زمان اجراي طرح حذف درج برچسب قيمت برخي از کالاها توسط خردهفروشيها به تعويق بيفتد. با اين حال روز گذشته و خبر ارسال نامه شريعتمداري به کرباسيان، وزير اقتصاد درباره اجراي هرچه سريعتر طرح صندوق مکانيزه فروش در رسانهها منتشر شد. حالا به نظر ميرسد که يک گام ديگر به اجراي طرح حذف برچسب قيمت برخي کالاها نزديکتر شدهايم.
طرح حذف برچسب قيمت برخي کالاها يکي از آخرين دستورات محمدرضا نعمتزاده در مقام وزير صنعت، معدن و تجارت بود. در قدم بعدي محمد شريعتمداري، وزير صنعت دولت دوازدهم نيز با ابلاغ دستورالعملي به نوعي نشان داد که تصميم به اجراي اين طرح دارد. از طرف ديگر زمزمههاي اجراي اين طرح موجب انتقاداتي شد. برخي نمايندگان مجلس حذف برچسب قيمت را عاملي دانستند که در نهايت به زيان مصرفکنندگان منتهي خواهد شد. همچنين برخي مقامهاي صنفي نيز اين کار را به زيان واحدهاي خردهفروشي و به سود برخي واسطهها براي سوءاستفاده دانستند. در مقابل مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اين اقدام را به نوعي حرکت در راستاي ايجاد رقابتپذيري قلمداد ميکنند.
در نهايت در روزهاي پاياني شهريورماه و در حالي که قرار بود اجراي اين طرح از ابتداي مهرماه آغاز شود، با دستور محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت اجراي اين طرح به تعويق افتاد. علت اين تعويق هم آنطور که مسئولان وزارت صنعت اعلام کردند، به خاطر بهرهگيري حداکثري از نظرات و پيشنهادهاي منعکس شده و بررسي جامع و حصول اطمينان از تحقق اهداف آن براي حمايت منطقي از مصرفکنندگان و توليدکنندگان بوده است.
نامهنگاري با وزير
در همين حال روز گذشته خبرگزاريها خبر دادند که وزير صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامهاي به وزير اقتصاد و دارايي خواهان تجهيز واحدهاي خردهفروشي به صندوق مکانيزه فروش در کوتاهترين زمان و در اولويت گرفتن اجراي اين تصويبنامه هيئت وزيران شده است. براساس اين گزارش وزير صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامهاي به وزير اقتصاد و دارايي خواهان تجهيز واحدهاي خردهفروشي به صندوق مکانيزه فروش در کوتاهترين زمان و در اولويت گرفتن اجراي اين تصويبنامه هيئت وزيران شد. به گزارش تسنيم، محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامهاي به مسعود کرباسيان وزير اقتصاد و دارايي خواهان نصب صندوقهاي مکانيزه فروشگاهي درکوتاهترين زمان ممکن شد.
وزير صنعت به اين نکته اشاره کرده است که براي اجراي طرح «شفاف و روان سازي نظام توزيع و قيمت گذاري و روز آمد سازي شيوههاي نظارت بر بازار» يا همان حذف قيمت گذاري کالا از مبدا (کارخانه) نيازمند نصب صندوقهاي مکانيزه فروشگاهي و اجراي اين تصويبنامه هيئت وزيران هستيم. در نامه شريعتمداري به کرباسيان آمده است:«در راستاي اجراي مفاد بند 23 سياستهاي ملي اقتصاد مقاومتي مبني بر «شفاف و روان سازي نظام توزيع و قيمت گذاري و روز آمد سازي شيوههاي نظارت بر بازار» و به منظور اصلاح رويه اطلاع رساني قيمت و واگذاري درج و نصب برچسب قيمت به آخرين حلقه شبکه توزيع و حمايت از حقوق مصرف کنندگان و توليد کنندگان و اصلاح نظام قيمتگذاري و ايجاد بازار رقابتي موثر و مناسب پيشنهاد گرديد محل نصب قيمت از روي برخي کالاها (بيسکويت، شيريني، کيکشکلات، انواع چيپس و اسنک، صنايع سلولزي بهداشتي، انواع محصولات کارخانهاي کنسرو، کمپوت، سس، ترشي، شور، مربا، عسل از محل کارخانه به آخرين حلقه شبکه توزيع (خردهفروشي) منتقل گردد.»
همچنين در بخش ديگر اين نامه به دو ملاحظه به شرح زير اشاره شده است: 1- براين اساس ابلاغيه 9 شهريورماه سالجاري و ابلاغيه 22 مرداد 96 صادر گرديد. اجراي کامل طرح مورد نظر مستلزم ايجاد شفافيت در فرآيند هزينه و درآمد واحدهاي خردهفروشي و تجهيز اين واحدها به صندوق مکانيزه به عنوان يکي از الزامات اجرا ميباشد. 2- به منظور فراهم شدن شرايط مناسب براي اجراي طرح متعاقبا زمان اجرا تا فراهم شدن شرايط زيرساختهاي لازم به تعويق افتاده است. خواهشمندم دستور فرماييد به استناد ماده 3 تصويبنامه 24 تير هيئت وزيران، سازمان امور مالياتي کشور با اولويت نسبت به تجهيز واحدهاي خردهفروشي به صندوق مکانيزه فروش در زمانبندي مناسب و طي فرآيند کوتاه مدت اقدام نمايد. بديهي است اين وزارتخانهامادگي کامل جهت هر گونه همکاري تجهيز اصناف به صندوقهاي مکانيزه فروش را اعلام مينمايد.»
هدفگذاري اجراي طرح
در چارچوب اين طرح قرار بود به منظور شفاف و روانسازي نظام توزيع و قيمتگذاري و همچنين روزآمدسازي شيوههاي نظارت بر بازار، کار قيمتگذاري برخي کالاها به واحدهاي عرضه و آخرين شبکه توزيع واگذار شود. اين طرح در مرحله اول کالاهاي غيرضروري مانند محصولات صنايع بيسکوييت، شيريني، کيک و شکلات، انواع چييپس و اسنک و همچنين صنايع سلولزي بهداشتي را شامل ميشد و قرار بود از ابتداي مهرماهامسال آغاز شود. در راستاي اين طرح واحدهاي توليدي مشمول موظف بودند که بدون الزام به درج قيمت مصرفکننده بر روي کالاها با رعايت کامل شرايط قانوني، محصولات خود را قيمت گذاري و به بازار عرضه کنند. همچنين واحدهاي خردهفروشي نيز مکلف به اطلاعرساني قيمت اين گروه از کالاها به وسيله درج يا نصب برچسب قيمت روي کالا، در محل عرضه و مستند به فاکتورهاي خريد و با حداقل قيمت رقابتي و رعايت انصاف و ارائه فاکتور رسميدر صورت تقاضاي مصرفکننده شدند.
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان نيز با همکاري سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت استانها مسئوليت نظارت بر حسن اجراي طرح قيمتگذاري برخي کالاها توسط شبکه توزيع را بر عهده داشت. شايان ذکر است که ايجاد فضاي رقابتي سالم و بهبود فضاي کسب و کار، رعايت همزمان حقوق مصرفکنندگان و توليد کنندگان و حذف واسطههاي غيرضرور در زنجيره تأمين و توزيع کالا از ديگر اهداف اين طرح بود که اجراي آن به زمان ديگري موکول شد.