معاون مسکن روستايي بنياد مسکن گفت: ۹۰ هزار مسکن روستايي به دليل رعايت نکردن اصول فني از دريافت تسهيلات منع شدند. 
عزيزاله مهديان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وام ۹۰ هزار مسکن روستايي به دليل عدم رعايت اصول فني در ساخت و ساز قطع شده است.مهديان اظهار کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد از واحد‌هاي مسکن روستايي به بهره برداري رسيده و برخي واحد‌ها نيز نيمه کاره باقي مانده که بعد از فروش اقساطي به بهره برداري مي‌رسند.معاون مسکن روستايي بنياد مسکن تصريح کرد: ۳۵۰ هزار واحد از يک ميليون و ۹۵۰ هزار واحد در قالب بازسازي حادثه‌هاي طبيعي به بهره برداري رسيده است.


 رئيس کميسيون عمران مجلس تاکيد دارد که مدل دولت براي رونق پايدار مسکن مورد استقبال قرار نگرفته و بايد تسهيلات ارزان قيمت به متقاضيان اختصاص داده شود. محمدرضا رضايي کوچي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت گفت: به رويه دولت براي رونق پايدار مسکن خوش بين نيستيم و پيشنهاد مي‌شود که دولت به ارائه تسهيلات ارزان قيمت به توليدکنندگان مسکن مهر روي آورد. وي توضيح داد: دولت براي تامين مسکن مدل‌ها و صندوق‌هاي متعددي را طراحي کرده است اما مسئله اين است که توليدکننده يا متقاضي مسکن از عهده تامين سپرده گذاري در صندوق‌ها نيستند به اين جهت مدل دولت مورد استقبال قرار نگرفته است.


رئيس مرکز آمار کشورگفت: بخش ساختمان و مسکن کشور به آرامي‌در حال خروج از رکود است. به گزارش ايرنا اميد علي پارسا درباره نرخ رشد ساختمان در کشور گفت: «نرخ رشد حوزه مسکن در زمستان سال گذشته منفي و در رکود بود اما از اواخر زمستان به تدريج در حال خروج از رکود است به شکلي که در فصل بهار و تابستان امسال شاهد رشد سرمايه‌گذاري در اين بخش هستيم.»پارسا اشتغال در حوزه مسکن را جزئي از آمار بخش ساختمان برشمرد و گفت: «هم اشتغال و هم سرمايه‌گذاري در اين بخش از رشد منفي خارج و مثبت شده است.»او گفت: «بنابراين مي‌توان گفت، بخش ساختمان و مسکن به آرامي‌در حال خروج از رکود است.»


معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي اعلام کرد؛
معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر برگزاري هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن با حضور وزير راه وشهرسازي، شهردار تهران و مدير عامل بانك مسكن از اعلام جزئيات سياست‌هاي جديد اعطاي وام مسکن در هفته آينده در اين همايش خبر داد.
حامد مظاهريان تصريح کرد: تامين مالي مسکن يکي از مهمترين پانل‌هاي تخصصي همايش سياست‌هاي توسعه مسکن است که با توجه به حضور مديران بانک مسکن در اين همايش، سياست‌هاي نوين اعطاي وام مسکن اعلام خواهد شد.
وي با اشاره به برگزاري اين همايش در روزهاي ۱۸ و ۱۹ مهرماه در سالن‌همايش‌هاي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي، هدف از برگزاري آن را اصلاح سياست‌ها دانست و گفت: برگزاري اين همايش فرصتي است تا دولت بتواند ايده‌هايش را براي بخش‌‌‌هاي مرتبط با حوزه مسکن در يک محيط علمي‌و دانشگاهي مطرح کند و آماده شنيدن نقدها از محافل تخصصي باشد.
مظاهريان بيان کرد: همايش سياست‌هاي توسعه مسکن که تاکنون ۱۶ دوره آن برگزار شده، تلاشي است تا دولت بتواند ايده‌هايش را براي بخش‌هاي مرتبط با مسکن در يک محيط علمي‌و دانشگاهي مطرح کند و آماده شنيدن نقدها از محافل تخصصي باشد. بر همين اساس طي چهارسال گذشته تلاش شد تا اين همايش در مكان‌هاي دانشگاهي و علمي‌برگزار شود.
معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اظهار اميدواري نسبت به جمع‌بندي در خصوص نظام تامين مالي و مسکن اقشار کم‌درآمد، يادآور شد: سياست زمين، شهرسازي، اقتصادشهر و بازار مسکن در پانل‌هاي تخصصي در همايش دو روزه سياست‌هاي توسعه مسکن با حضور نمايندگان بخش خصوصي مورد واكاوي و جمع‌بندي قرار خواهد گرفت.
وي با تاکيد بر اين موضوع که اين همايش با پيش‌فرض اصلاح سياست‌ها برگزار مي‌شود، بيان کرد: هدف اصلي اين همايش اصلاح و تدوين سياست‌هاي دولت در يک محيط کاملا آزاد و تخصصي است. به همين دليل پيش‌بيني شده است تا بخش خصوصي در همه پانل‌ها حضور داشته باشد و گفت و گو درباره مسائل بخش مسكن شكل گيرد.
بازار مسكن نيز يكي ديگر از محورهاي اين همايش است كه براي اولين‌بار با حضور نمايندگان بخش خصوصي، مديران دولتي و اساتيد دانشگاه به تحليل وضعيت كنوني و آتي بازار مسكن خواهد پرداخت.
معاون وزير راه و شهرسازي از حضور شهردار و معاونان شهرداري در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسكن خبر داد و گفت: امسال با توجه به نزديکي دولت و شهرداري، شاهد حمايت شهرداري از اين همايش و حتي حضور شهردار در مراسم افتتاحيه خواهيم بود.
گفتني است، هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن طي روزهاي ۱۸ و ۱۹ مهر ماه سال جاري در مرکز تحقيقات وزارت راه و شهرسازي برگزار مي‌شود.


معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزير راه و شهرسازي خبر داد؛
معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزير راه و شهرسازي با اعلام پيشرفت‌هاي چشمگير در وضعيت قراردادهاي بين‌المللي، گفت: اميدواريم تا پايان برنامه ششم تا سال ۱۴۰۰ بتوانيم از ۷ هزار و ۵۰۰ کليومتر قرارداد آزادراهي حداقل ۲۵۰۰ کيلومتر آزادراه را به بهره برداري برسانيم.  امير اميني با اعلام پيشرفت‌هاي چشمگير در وضعيت قراردادهاي بين‌المللي، گفت: براي نهايي شدن قرارداد مسير ريلي قزوين -رشت –انزلي- آستارا توفيقاتي حاصل شده است و درحال بررسي و واقعيت‌سنجي مدل‌هايي که سرمايه گذار به ما ارائه داده است هستيم تا نهايتا بتوانيم به سرمايه‌گذاري در اين خط ريلي برسيم. معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزير راه و شهرسازي هم‌چنين خبرداد که پروژه بزرگ ريلي چابهار به سمت زاهدان با سرعت زيادي درحال انجام است و گفت: اتفاق نظر خيلي خوبي در مجموعه سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازي و پيمانکار پروژه  قرارگاه خاتم الانبيا براي تامين مالي اين پروژه با هدف اجراي هر چه سريعتر آن انجام گرفته است. وي با توضيح اينکه اين پروژه به سه قسمت چابهار به سمت زاهدان، زاهدان به سمت زابل و زابل به سمت نهبندان و بيرجند و نهايتا اتصال به شبکه ريلي بافق- مشهد تقسيم شده است و براي هرقسمت سرمايه گذار مشخصي انتخاب مي‌شود، توضيح داد: قرار است مسير چابهار به زاهدان با تزريق اوراق مشارکت از سوي سازمان برنامه و بودجه و مشارکت ۲۵ درصدي قرارگاه خاتم‌الانبيا انجام شود. براي مسير بيرجند به سمت مشهد نيز با يک کنسرسيوم درحال مذاکره هستيم. آقاي روحاني در سفر نوروزي خود به خراسان جنوبي دستور صريح دادند تا مکانيزمي‌طراحي شود که از منابع صندوق توسعه ملي براي اتصال اين راه آهن استفاده شود و ما هم کنسرسيومي‌تشکيل و به چند بانک عامل معرفي کرديم البته پاسخ بانک‌ها منفي بود و اکنون مشغول مذاکره براي يافتن بانک عامل هستيم. اميني در خصوص تکميل مسير ريلي زاهدان به زابل و زابل به نهبندان نيز خبر داد که ريل اين مسير از طريق مکانيزم تأمين مالي از طريق فاينانس هندي‌ها انجام خواهد پذيرفت و گفت: مذاکرات اين مسير ريلي نيز در حال انجام است و دکتر کاشان قائم مقام وزير راه و شهرسازي در اين خصوص در حال انجام ماموريت خود هستند و نهايتا قرار است تکميل اين سه محور ريلي را در برنامه اصلي داشته باشيم.
ايران در مذاکره با هند پيشرفت‌هاي خوبي دارد
وي در خصوص رفتار هند با ايران به عنوان يکي از سرمايه گذاران اصلي گفت: با هندي‌ها نسبت به باقي کشورها در انجام پروژه‌هاي مشترک پيشرفت بهتري داريم و اين همکاري در بخش ريلي و سرمايه‌گذاري در بندر بسيار خوب بوده است و با وجود اينکه هندي‌ها بسيار سخت گير هستند اما ايران در مذاکره با هند پيشرفت‌هاي خوبي دارد. به گفته‌اميني با وجود مشکلات ايران در تامين فاينانسرها اکنون پروژه برقي‌کردن قطار مشهد - تهران با فاينانس چيني‌ها به مرحله خوبي رسيده است و از وام روسيه براي برقي‌کردن راه آهن تهران- گرمسار به اينچه برون قرار است استفاده شود. ضمن اينکه مذاکره با ايتاليا براي راه آهن سريع السير تهران به اراک درحال انجام است و تا آبان امسال نهايي مي‌شود.

مدير پروژه فاز ۹ مسکن مهر پرديس با بيان اين‌که اجراي ناصحيح ديوار حائل در دوره‌هاي قبلي مانع از افتتاح و تحويل بخشي از واحدهاي مسکن مهر فاز ۹ شده است، گفت: در اين راستا به زودي مناقصه ۲۰ ميليارد توماني براي بهسازي اين ديوارها برگزار مي‌شود. حميدرضا ملکي در گفت‌وگو با تسنيم، اظهار کرد: در مجموع 3937 واحد مسکن مهر در قالب 158 بلوک توسط 11 پيمانکار در فاز 9 قديم شهر پرديس در حال ساخت است. 
وي با بيان اين‌که مجموع پيشرفت فيزيکي اين پروژه‌ها حدود 73 درصد است، تصريح کرد: تاکنون 140 واحد پروژه بتن نما مستحکم فتتاح شده (اسفند95) و هم‌اکنون مراحل تحويل را پشت سر مي‌گذارد. وي با بيان اين‌که در پروژه‌هاي مريم يک و رُز يک 288 واحد مسکن مهر در حال ساخت است، افزود: 144 واحد مريم يک در حال تکميل بوده که کار آنها تا يکماه آينده تمام مي‌شود، ساخت واحدهاي رُز يک نيز به اتمام رسيده که به دليل حرکت ديوار حائل نيازمند بهسازي است. 

 وزارت راه و شهرسازي آمار فوتي حوادث رانندگي جاده‌اي از فروردين ماه تا پايان مرداد ماه سال جاري را اعلام کرده که براين اساس در جاده‌هاي کشور ۶۹۵۶ تن جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش ايسنا، طبق ارزيابي‌هاي صورت گرفته اين آمار تلفات در قياس با مدت مشابه سال قبل کاهش ۱.۸ درصدي را نشان مي‌دهد. در پنج ماهه ابتدايي سال ۱۳۹۵، ۷۰۸۵ تن در جاده‌هاي ايران جان خود را از دست داده بودند. همچنين آمارها نشان مي‌دهد جان باختگان حوادث رانندگي ۵۴۵۰ تن مرد و ۱۵۰۶ تن زن بوده‌اند. همچنين از کليه تلفات به ثبت رسيده ۴۵۷۰ نفر در محورهاي برون شهري، ۱۹۱۶ نفر در مسيرهاي درون شهري، ۴۵۶ تن در مسيرهاي روستايي و ۱۴ تن در مسيرهاي نامعلوم جان خود را از دست داده‌اند. در فهرست عملکرد استان‌ها در اين حوزه، استان فارس با ثبت ۶۵۴ نفر کشته بيشترين حادثه را به خود اختصاص داده و پس از آن استان تهران با ۵۳۴ و خراسان رضوي با ۵۱۶ فوتي بيشترين آمار تلفات را به خود اختصاص داده است. 
 ايسنا نوشت: پيگيري‌هاي وزارت راه و شهرسازي دولت يازدهم براي محوريت يافتن ريل با عنوان اصلي‌ترين پايه حمل و نقل کشور باعث شده در طول چهار سال گذشته مقدمات قابل توجهي براي گسترش نفوذ قطار در زندگي مسافران به وجود بيايد و از اين رو وزير راه و شهرسازي اميدوار است در آينده نه چندان دور مسافران شهرهاي حومه‌اي تهران قطار را براي رفت و آمد انتخاب کنند.يکي از اصلي‌ترين اولويت‌هايي که حمل و نقل ايران در طول سال‌هاي گذشته برايش برنامه‌ريزي‌هاي قابل توجهي انجام داده، بحث قطارهاي حومه‌اي بوده است. اين قطارها که در بسياري از کشورهاي توسعه يافته به عنوان اصلي‌ترين محور اتصال ميان شهرهاي بزرگ و مناطق حومه‌اي به حساب مي‌آيد، از نظر هزينه، ايمني و سازگاري با محيط زيست اهميت بسيار بالايي دارد و از اين رو به عنوان اولويتي مهم در مسير کار دولت‌ها تعريف مي‌شود.ايران که پس از سال‌هاي طولاني از آغاز دولت يازدهم يک بار ديگر توسعه صنعت حمل و نقل ريلي را به عنوان اولويت ويژه خود در نظر گرفته، توانسته تکنولوژي‌هاي جديد را نيز به همراه زيرساخت‌هاي قبلي وارد کند که يکي از آنها قطار سريع‌السير تهران- قم- اصفهان خواهد بود که پس از بهره‌برداري نهايي اتصال اين مناطق را در زماني کمتر از ۹۰ دقيقه انجام مي‌دهد.به دنبال تحولات جدي وزارت راه و شهرسازي برنامه‌ريزي کرد تا با استفاده از زيرساخت‌هايي که در گذشته موجود بودند و البته توسعه هدفمند آنها شرايط را براي گسترش نفوذ قطارهاي حومه‌اي لااقل در چند شهر بزرگ کشور فراهم کند. به دنبال اين اتفاق در تهران طرح اين قطارها با جديت بيشتري دنبال شد تا مناطق مهم نزديک به پايتخت که طبق برآورد وزير راه و شهرسازي چند صد هزار نفر سفر روزانه را ثبت مي‌کنند، از طريق قطار رفت و آمدهاي خود را انجام دهند.براي پيگيري اين اتفاق مهم دولت تصميم گرفت پيشنهاد تاسيس شرکت قطارهاي حومه اي را ارائه کند که با انجام موافقت‌هاي ابتدايي براي آن آخوندي حالا اعلام کرده که مراحل و مقدمات تشکيل اين شرکت در حال انجام است.وزير راه اعلام کرده قطارهاي حومه‌اي بايد حدود ۱۲۰ کيلومتري تهران را پوشش دهد و براي اين موضوع از قطارهاي دوربرد و قطارهاي متروي شهر تهران که قابليت بهره‌برداري دارند، استفاده خواهد شد.طبق اعلام وزير در حال حاضر خطوط ريلي ميان تهران به کرج، قم و ورامين وجود دارد که اين خط‌ها نياز به توسعه و بهبود شرايط خواهند داشت بعضي از آنها نيز احتياج به ساخت خطوط دوم، سوم و چهارم ريلي دارند.هر چند تاکنون بهره‌برداري از قطارهاي حومه‌اي براي شرکت‌هاي حمل و نقل چندان به صرفه نبوده و شرکتي مانند رجا بارها اعلام کرده است که از محل بهره‌برداري از اين قطارها با ضرر و زيان مواجه شده‌اما با پيگيري وزارت راه و البته تاسيس شرکت‌ قطارهاي حومه‌اي که به طور مستقيم مديريت تمام ابعاد اين مسئله را بر عهده خواهند گرفت، مي‌توان انتظار داشت اين قطارها به عنوان يکي ديگر از اولويت‌هاي کشور در صنعت حمل و نقل در آينده نه چندان دور کارخود را آغاز کند.


معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي از آغاز فعاليت سامانه جريمه هوشمند حمل‌ونقل کالا خبر داد و گفت: سامانه جريمه هوشمند حمل‌ونقل بار (IFS) با اهدافي نظير توسعه كنترل هوشمند و دقيق ناوگان، نظارت بدون متوقف كردن ناوگان كه سبب تسهيل در حمل‌و‌نقل، حذف خطاي ناشي از عامل انساني و جعل احتمالي اسناد كاغذي، كاهش هزينه‌هاي كنترل توسط نيروي انساني و امكان نظارت شبانه‌روزي و وسيع در كل محورهاي كشور آغاز به كار كرد. 
به روابط عمومي‌سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ريزي اين سازمان با اعلام اين مطلب اظهار داشت: در راستاي اجراي طرح‌هاي كنترلي و نظارت هوشمند بر ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي، سامانه جريمه هوشمند حمل‌ونقل بار (IFS) با اهدافي نظير توسعه كنترل هوشمند و دقيق ناوگان، نظارت بدون متوقف كردن ناوگان كه سبب تسهيل در حمل‌و‌نقل مي‌شود، همچنين حذف خطاي ناشي از عامل انساني و جعل احتمالي اسناد كاغذي، به‌علاوه كاهش هزينه‌هاي كنترل توسط نيروي انساني و امكان نظارت شبانه‌روزي و وسيع در كل محورهاي كشور از طرح‌هاي مهم سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي آغاز به كار كرد. 
وي افزود: اين سامانه از ابتداي سال ۱۳۹۵ در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تدوين و علاوه بر همفكري جدي پليس راهور در طي طراحي، حمايت ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز را نيز در برداشته و از اول دي‌ماه سال گذشته به‌صورت آزمايشي در محور كاشان – قم اجرا گرديد و در حال حاضر با توافق صورت گرفته با پليس راهور بر اساس زمان‌بندي مشخص در كل محورهاي كشور اجرايي مي‌شود. آدم نژاد مکانيسم طرح جريمه هوشمند در سطح كلان را شامل فرايندهايي چون شناسايي هوشمند تردد ناوگان در سطح جاده توسط سامانه تجميع اطلاعات ترافيكي، تدقيق اطلاعات ترافيكي (پلاك و وضعيت بار) توسط سامانه OCR و اپراتور انساني، استعلام وضعيت اسناد حمل‌ونقل برشمرد و خاطرنشان كرد: استعلام براي ناوگان داراي بار به‌گونه‌اي انجام مي‌شود كه تا ۲۴ ساعت پس از زمان تردد چنانچه هيچ سند حمل‌ونقلي در سامانه اسناد الكترونيك حمل‌ونقل ثبت نشده باشد ناوگان به‌عنوان متخلف شناسايي و موارد تعيين‌شده به سرويس جريمه پليس راهور براي ارسال جريمه براي ناوگان ارسال مي‌گردد.  معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به اينكه جلوگيري از تضييع حقوق مالك كالا يكي از مزاياي اخذ بارنامه الكترونيكي است افزود: سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با توسعه سند بارنامه علاوه بر ايجاد شفافيت در انجام مسئوليت‌هاي حمل‌ونقل به مالكيت مالك كالا بر محموله در حال حمل رسميت مي‌دهد كه اين سند به‌صورت الكترونيكي به سازمان ارسال مي‌شود. وي خاطرنشان كرد: الزام به بيمه مسئوليت حمل، هنگام اخذ بارنامه الكترونيك صورت مي‌پذيرد که سبب افزايش اطمينان مالك كالا از حمل مطمئن محموله خواهد شد، همچنين كاهش ريسك مالك كالا، شركت حمل‌ونقل و راننده با پوشش بيمه‌اي مناسب و بهبود استانداردهاي حمل بار در كشور با كنترل‌هاي مختلف به‌منظور اطمينان از ايمني ناوگان، رانندگان و رعايت اصول بارگيري از ديگر مزاياي اخذ بارنامه الكترونيكي است.


بررسي يک لايحه و سه طرح در کميسيون عمران مجلس
سخنگوي کميسيون عمران مجلس از بررسي لايحه ماليات بر ارزش افزوده و مخالفت با صدور اسناد مالکيت در شهرهاي بين 25 تا 50 هزار نفر جمعيت توسط بنياد مسکن، مخالفت با طرح اضافه شدن زمين‌هاي حومه شهرها به زمين‌هاي فاقد سند و مخالفت با استانداردسازي مصالح ساختماني توسط مرکز تحقيقات مسکن و ساختمان، خبر داد.صديف بدري در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: کميسيون عمران مجلس پس از بررسي لايحه ماليات بر ارزش افزوده، به‌دليل مغايرت چند مسئله از جمله سهم شهرداري‌ها از اين ماليات، وضعيت کيفي ساخت و سازها و کيفيت مصالح ساختماني با قوانين گذشته، تصميم گرفت موارد مذکور را به کميته‌هاي تخصصي خود ارجاع دهد.
اختصاص تسهيلات يارانه‌اي به انبوه‌سازان 
عضو کميسيون عمران مجلس ،گفت: دولت بايدبا توجه به پايان فصل نقل و انتقالات مسکن و خوابيدن تب جابجايي مستاجران فکري اساسي براي تنظيم سراسري نرخ اجاره بهاي مسکن طي يک برنامه يکساله کند. مجيدکيان پور افزود: توقف ريتم تنداجاره بهاي مسکن نيازمند برنامه ريزي مدون و يکساله توسط دولت است تا در زماني که به اوج نقل و انتقالات مسکن مي‌رسيم، بازار مسکن به سمت گراني حرکت نکند.وي تصريح کرد:دولت بايد در خارج از بافت‌هاي فرسوده و يا داخل آن تسهيلات ويژه اي براي انبوه سازان فراهم کند تا سرمايه گذران بر حسب قانون ساماندهي حمايت از عرضه و توليد مسکن مصوب سال 1387به سمت توليد مسکن روي بياورند
امکان درآمدزايي فرودگاه‌هاي کشور
عضو کميسيون عمران مجلس گفت: به‌کارگيري هواپيماهاي کوچک براي درآمدزايي فرودگاه‌هاي کشور مفيد بوده و بايد همه سازوکارهاي خريد هواپيماهاي کوچک در کشور با ظرفيت بين ۳۰ تا ۷۰نفر مهيا شود. شهرام کوسه‌غراوي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، درخصوص لزوم بکارگيري هواپيماهاي کوچک و بکارگيري اي تي آر در کشور، اظهار داشت که به کارگيري هواپيماهاي کوچک براي درآمدزايي فرودگاه‌هاي کشور بسيار مفيد است.عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه 70 فرودگاه وجود دارد که اکثر آنها کوچک هستند، گفت: 90 درصد هواپيماهاي کشور مالزي ظرفيتي بين 30تا40 نفر دارند که حجم عظيمي‌از مسافران را جابه‌جا مي‌کنند، در کشور ما نيز به هواپيماهايي با ظرفيت بين 30 تا 70نفر نياز است تا بتوانيم سفر ايمن، سريع و راحتي را داشته باشيم.
موافقت دولت با انتصاب فرزانه شرفبافي به عنوان مديرعامل هما 
هيأت وزيران در جلسه ديروز، با انتصاب خانم فرزانه شرفبافي به عنوان عضو هيأت مديره و مديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران موافقت کرد. هيأت وزيران در جلسه روز چهارشنبه خود به رياست معاون اول رييس‌جمهوري، با انتصاب خانم فرزانه شرفبافي به عنوان عضو هيأت مديره و مديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران موافقت کرد.وزير راه و شهرسازي در حكم فرزانه شرفبافي تاكيد كرده بود؛ بايسته است كه در انجام ماموريت سپرده شده به موارد زير توجه فرماييد: ۱-اقدام در جهت بازسازي ساختاري همه جانبه‌ي هما اعم از حقوق، مالي، فني و ناوگان و تجهيزات و مطابق با مصوبه ۱۶۱۲۴۳/ ت ۵۰۳۹۲ه، مورخ ۹۳/۱۲/۲۸ هيات وزيران و پيگيري و تداوم فعاليت‌هايي كه مديريت پيشين در اين ارتباط آغاز كردند و انجام دادند. ۲-هما بايد براي رقابت در سطح منطقه و جهان آماده و به عنوان شركتي در سطح جهاني ارتقا يابد. لازمه اين كار بكارگيري مديريت تحول تمام عيار در شركت است كه‌اميد است با همكاري تمام همكاران هما اعم از عوامل فني، عمليات، بازرگاني و خدمات و با تكيه بر هويت همايي آنان و توسعه فرهنگ مشاركت و مسئوليت اجتماعي در شركت اين كار به نحو احسن و با كمترين هزينه به سرانجام برسد. ۳-ايمني و استانداردهاي پرواز قواعد غيرقابل شكست در عمليات هوانوردي هستند. از شما و تمام عوامل فني و عملياتي هما انتظار مي‌رود كه به طور مستمر نحوه‌ي بكارگيري و اجراي فرآيندهاي ايمني و استاندارها را مورد ارزيابي قرار دهيد و اقدامات لازم را در جهت افزايش كارايي آن‌ها معمول داريد. ۴- تكيه بر اصول مديريت بازرگاني حاكميت شركتي و مديريت حرفه‌اي مهم‌ترين اصولي هستند كه بايد مورد توجه سركار و تمامي‌اعضاي محترم هيات مديره باشد و به هيچ وجه از آن‌ها تخطي نكنيد. ۵-هما در نهايت يك شركت خدمات هواپيمايي است. از اين‌رو، اصلي‌ترين هدف آن بايد جلب رضايت مشتريان باشد. عليرغم اينكه نوسازي ناوگان در طي زمان انجام خواهد شد، هما بايد به دستورالعمل حقوق مسافر وفادار و تمامي‌تلاش خود را در جهت كمينه كردن تاخيرها و عرضه برترين خدمات به مشتريان بكار گيرد. نهايتا برترين شاخص موفقيت هما ميزان رضايت مشتريان آن است. ۶-باتوجه به خريد هواپيماهاي برد كوتاه، يك تغيير ساختاري در سازمان هما بايد صورت گيرد تا هما بتواند خدمات منطقه‌اي را در ايران عرضه كند، همه ما از اينكه هما پيام‌آور توسعه منطقه‌اي، دسترسي گسترده‌تر مردم به خدمات هوايي و برقراري عدالت جغرافيايي در آينده خواهد بود، افتخار خواهيم كرد.
هزينه‌هاي بندري بين ايران و ليتواني نصف شد
 رئيس شوراي مشترک بازرگاني ايران و ليتواني از توافقات جديد تجاري ميان دو کشور خبر داد و اعلام کرد که هزينه‌هاي بندري صادراتي تا ۵۰ درصد کاهش يافته است که باعث مي‌شود شرکت‌هاي ايراني صادرکننده به اروپا از اين به بعد ليتواني را به خاطر اين ۵۰ درصد تخفيف انتخاب کنند. مهرداد معتمدي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: يکي از بزرگترين گام‌هايي که در روابط اقتصادي ايران و ليتواني در سال گذشته برداشته شد تفاهم‌نامه مجلس شوراي اسلامي‌با کشور ليتواني بود که در زمينه‌هاي مختلفي اين موافقنامه به‌امضا رسيد؛ موافقتنامه‌اي که گام‌هاي بلندي را در روابط تجاري ايران و ليتواني برداشت.
مشکلات فراروي قانون پيش فروش مسکن 
به اعتقاد کارشناسان، قانون پيش فروش مسکن ايرادات بسياري دارد از اين رو مجلس از طريق تنظيم يک لايحه جامع در صدد رفع موانع آن است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بهادري نائب رئيس کميسيون عمران در برنامه گفتگوي 18:30 در خصوص مشکلات قانون پيش فروش مسکن اظهار داشت:اين قانون ايرادات اساسي دارد و زماني که در سال 89 وضع شد مقرر شد تا 3 ماه بعد از آن آيين نامه اجرايي آن تهيه شود که تا 3 سال طول کشيد.وي ادامه داد: بعد از ارائه آيين نامه اجرايي نيز نه تنها مشکلات آن رفع نشد چراکه متن قانون با آيين نامه تطابق نداشت. به عنوان مثال تعريف شناسنامه ساختمان در اين دو متفاوت است و اين امر مشکلاتي را براي انبوه سازان به وجود آورده است.