بي رغبتي ساکنان بافت‌هاي فرسوده به دريافت تسهيلات نوسازي 
معاون معماري وزير راه و شهرسازي گفت: متقاضيان به دليل سپرده گذاري در محل صندوق پس انداز يکم از تسهيلات نوسازي بافت فرسوده استقبال نکردند. سعيد ايزدي معاون شهرسازي و معماري وزير راه وشهرسازي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بيان اينکه استقبال چنداني از تسهيلات نوسازي بافت‌هاي فرسوده تا به‌امروز نشده است، گفت: به دليل سپرده گذاري در صندوق پس انداز يکم و مسئله دار بودن سود تسهيلات نوسازي ميزان استقبال مردم از آن کم بود.وي در ادامه افزود: اميدواريم با حمايت‌هاي سازمان مديريت براي پرداخت يارانه سود تسهيلات و کاهش ميزان زمان سپرده گذاري در محل صندوق پس انداز يکم انگيزه متقاضيان را براي دريافت تسهيلات افزايش دهيم. ايزدي با اشاره به همکاري بيش از ۲۰ دستگاه در امر نوسازي بافت‌هاي فرسوده گفت: تمامي‌قواي، مجريه، مقننه و قضائيه در امر نوسازي نقش کليدي دارند و در اکنون با همکاري قوه قضائيه کارگروهي را براي پيشگيري و پيش نگري از گسترش اين نواحي راه‌اندازي و اقدامات گسترده‌اي در اين حوزه انجام شد.

تخريب بازار مسکن با نگاه سرمايه‌داري 
عضو کميسيون عمران مجلس گفت: سرمايه گذاران اکنون سرمايه‌هاي خود را به جاي ايجاد اشتغال، وارد بخش مسکن مي‌کنند. مجيد کيان پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بيان اينکه رونق در بازار مسکن به منزله تعادل در عرضه وتقاضا است گفت: افزايش نرخ اجاره داري و يا خريد مسکن به معناي رونق نيست، بلکه بايد تقاضاي موجود در بازار را پاسخگو باشيم.وي در ادامه افزود: بايد متناسب با نياز متقاضيان بتوانيم مسکن توليد کنيم، در غير اين صورت افزايش نرخ خريد مسکن ، تنها نشانه‌اي از رونق دراين بازار نيست.عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به نگاه سرمايه داري بازار مسکن در کشور گفت: سرمايه گذاران اکنون سرمايه‌هاي خود را به جاي ايجاد اشتغال، وارد بخش مسکن مي‌کنند. کيان پور بيان کرد: ورود سرمايه‌ها به بخش صنعت و اشتغال و بهبود سياست‌هاي اقتصادي مي‌تواند، بازار‌هاي موازي براي بخش مسکن ايجاد کند و اين امر محرک بازار مسکن به شمار مي‌رود.وي در خاتمه يادآور شد: دولت بايد با اجراي سياست‌هاي حمايتي خود ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزينه‌هاي خانوار‌ها را در بخش مسکن پوشش و تعادلي را در عرضه و تقاضاي اين بازار ايجادکند.

اجراي پروژه، جاده اليگودرز به مسجدسليمان بررسي شد
جلسه کارگروه برنامه ريزي شهرستان اليگودرز با حضور اعضاي کميسيون برنامه و بودجه و با هدف بررسي مشکلات و ظرفيت‌هاي اين شهرستان برگزار شد. 
به گزارش خبرگزاري خانه ملت، اعضاي کميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌با حضور استاندار لرستان در جلسه کارگروه برنامه‌ريزي و توسعه شهرستان اليگودرز شرکت کردند.
محمد خدابخشي در اين جلسه گفت: پروژه‌هاي راه‌آهن به دليل نبود منابع دچار مشکل شده‌اند، با اسناد خزانه نمي‌توان طلب مالکان را پرداخت کرد.رئيس کميته ديوان محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه پروژه اليگودرز به مسجدسليمان از مزاياي مهمي‌برخوردار است که سه استان و ۲۰۰ روستا را به هم متصل مي‌کند و موجبات محروميت زدايي روستاها را فراهم مي‌سازد، بيان کرد: از ديدگاه پدافند غيرعامل نيز اين دسترسي جديد به شمال استان خوزستان از اهميت بالايي برخوردار است و مسير ۶ ساعته مسجدسليمان را نصف مي‌کند.رئيس فراکسيون نظارت بر اجراي برنامه‌هاي توسعه کشور مجلس با بيان اينکه براي اليگودرز احداث اين جاده از اولويت بسيار بالايي برخوردار است، تصريح کرد کرد: اگر احداث اين پروژه مصوب شود کمک فراواني به مردم و مناطق سه استان است.وي در پايان اضافه کرد: استان لرستان و شهرستان اليگودرز مورد بي‌توجهي دولت‌هاي قبل قرارگرفته است، درصد آسفالت جاده‌هاي روستايي استان لرستان و کردستان جاي تأسف دارد و ۱۰۱ روستا فاقد جاده دسترسي هستند.

توسعه همکاري‌هاي بندري و کشتيراني  ايران و پاناما 
راه‌هاي توسعه همکاري‌هاي بندري و کشتيراني ايران و پاناما در ديدار رئيس سازمان بنادر ايران با رئيس جمهور پاناما بررسي شد. به گزارش خبرگزاري صدا و سيما ؛ محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي که به دعوت 'جورج برکت پيتي' وزير اموردريايي پاناما براي شرکت در مراسم روز جهاني دريانوردي به پاناماسيتي سفر کرده است، با 'ريکاردو مارتينلي' رئيس جمهور پاناما ديدار و گفتگو کرد.در ديدار محمد راستاد با رئيس جمهور پاناما که در حضور دبير کل سازمان بين المللي ( آيمو) دريانوردي انجام شد، راه‌هاي توسعه همکاري‌هاي بندري و کشتيراني بين ايران و پاناما بررسي شد.توانمندسازي و برنامه ريزي براي همکاري‌هاي فني آيمو با کشورهاي عضو اين سازمان و چالش‌هاي موجود براي حفظ افسران موجود در دريا وجذب افسران و نيروهاي کارآمد دريايي از محورهاي اصلي اين نشست بود. سازمان آيمو با بيش از 30 سازمان بين الدولي ارتباط رسمي‌دارد. 
همچنين به حدود 50 سازمان بين المللي غير دولتي وضع مشورتي اعطا و به آنها اجازه داده شده است که به عنوان ناظر در کار کميته‌هاي مختلف شرکت کند. اين سازمان‌ها به عنوان نمايندگان طيف وسيعي از شرکت‌هاي دريايي ، حقوقي و محيط زيستي هستند و از طريق ارائه اطلاعات ، اسناد و نظر تخصصي در کار ارگان‌ها و کميته‌هاي مختلف سهم بسزايي بر عهده دارند. با اين وجود، هيچ يک از اين سازمان‌ها حق راي ندارند. 

معاون وزير راه و شهرسازي طي سفر به استان خوزستان بازديد کرد و گفت: پايانه‌هاي مرزي شلمچه و چذابه به منظور توسعه و افزايش تسهيلات تردد زائران اربعين حسيني و تأمين امکانات عبور و مرور زائران حسيني در مراسم اربعين امسال آماده مي‌شود.
 داود کشاورزيان از امكانات و زير ساخت‌هاي موجود و ساخته شده در پايانه‌هاي مرزي شلمچه و چذابه بازديد کرد و با توجه به سنت پياده روي اربعين حسيني در سال‌هاي اخير در کشور و به منظور ارائه تسهيلات شايسته به زائران حضرت ابا عبدا... الحسين (ع) بر تعجيل بر اتمام فعاليت‌هاي عمراني باقيمانده و انجام اقدامات لازم تأکيد کرد. 


مشاور عالي نظارت بر طرح‌هاي عمراني وزارت راه و شهرسازي با بيان اينکه «بيش از ۹۵ درصد خاک‌هاي موجود در کشور قابل تثبيت هستند» گفت: با استفاده از فناوري‌هاي نوين براي تثبيت خاک، ضمن کاهش ضخامت لايه‌هاي راه‌سازي، هزينه‌هاي راه‌سازي نيز ۳۰ درصد کاهش خواهد يافت. 
ابوالقاسم سلطاني با اشاره به برگزاري سمينار اظهار داشت: هدف از برگزاري اين سمينار آشنايي با روش‌هاي تثبيت خاک‌ موجود در محل احداث پروژه‌هاي زيربنايي به‌جاي حمل خاک از فواصل طولاني به محل اجراي پروژه است؛ زيرا طبق مطالعات انجام‌شده توسط محققان علوم خاک‌شناسي، بيش از ۹۵ درصد خاک‌هاي موجود در کشور قابل تثبيت هستند.


هفدهمين سياست‌هاي توسعه مسکن به همت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، ۱۸ و ۱۹ مهرماه با حضور مسئولان ارشد دولتي و همچنين بخش خصوصي در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي برگزار مي‌شود.
محورهاي همايش سياست‌هاي توسعه مسکن نيز شاملِ بافت‌هاي ناکارآمد شهري، تامين مالي مسکن، مسکن اقشار کم‌درآمد، سياست زمين/شهرسازي/ اقتصاد شهر، بازار مسکن و اسکان بشر است. در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن، دکتر عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي رياست‌عالي همايش، دکتر حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان، دبير همايش و اسفنديار زبردست دبير علمي‌همايش هستند.


معاون آخوندي با اشاره به جذابيت‌هاي اقتصادي پهنه جنوبي کشور تشريح کرد:
حبيب‌الله طاهرخاني معاون وزير راه و شهرسازي گفت: امروزه شهرهاي جديد در محل‌هايي ايجاد مي‌شوند که بتوانند امکان استقرار پايدار را براي شاغلان يک صنعت فراهم کنند. به طور مثال در منطقه پارس جنوبي فعاليت‌هاي عظيمي‌در حوزه نفت و پتروشيمي‌انجام مي‌شود که متناسب با اين رشد سرمايه‌ گذاري براي اسکان اقدام چنداني نشده است. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد گفت: قصد داريم با استفاده از آب‌هاي خاکستري، بهينه‌سازي مصرف در سطح شهرها و خانه‌ها در بحث صرفه‌جويي مصرف آب شهرهاي جديد را به الگويي براي ساير شهرها تبديل کنيم.  طاهرخاني ادامه داد: مديريت بهينه منابع يکي از اولويت‌هاي ما در شهرهاي جديد خواهد بود که دو مولفه اصلي دارد؛ يکي بحث انرژي است که سعي مي‌کنيم نوآوري‌هاي جديد را چه در شهرهاي جديد و چه در واحدهاي مسکوني براي بهينه سازي مصرف انرژي داشته باشيم و حتي براي ساير شهرها الگو شويم.
راهکارهاي سه‌گانه براي بهينه‌سازي مصرف آب
وي افزود: کمبود آب مساله ملي کشور است که عمده آن هم در بخش سکونتي و شهرنشيني مصرف مي‌شود. در اين خصوص سه برنامه اصلي را در شهرهاي جديد دنبال مي‌کنيم. يکي بحث آب‌هاي خاکستري است که دنيا براي آن برنامه دارد و ما نيز سعي مي‌کنيم با تصفيه‌هاي ساده در محيط‌هاي سکونتگاهي بتوانيم مجددا آب‌هاي مصرفي را در فضاي سبز استفاده کنيم. مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد ادامه داد: موضوع ديگر بحث تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب است که در دستور کار جدي ما است و به مجموعه شرکت‌هاي آب و فاضلاب کمک مي‌کنيم تا اين اماکن احداث شوند تا به بهينه سازي مصرف آب کمک شود. طرح‌هاي ويژه‌اي نيز در آب‌هاي سطحي اجرا مي‌کنيم. در برخي از فصول بارندگي زيادي داريم و آب‌هاي روان شکل مي‌گيرد. اگر بتوانيم اين آب‌ها را ذخيره کنيم و مدل‌هايي داشته باشيم که از آن استفاده بهينه شود خيلي جاها مي‌توانيم نياز آبي خود را تامين کنيم.
در پرديس مشکل حاد آب نداريم
طاهرخاني با بيان اين که هم‌اکنون در شهر جديد پرديس مشکل حاد آب نداريم گفت: خوشبختانه خط انتقال آب سد لتيان به شهر جديد پرديس انجام شد که اصلي‌ترين منبع تامين آب پرديس است و هم اکنون در مدار قرار دارد. به همين دليل ظرفيت آب پرديس بسيار افزايش پيدا کرده است. در هفته‌هاي اخير نيز جلسه‌اي با مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هستيم و عنوان شد که در خصوص تامين آب شهري مشکل حادي نداريم. هم‌چنين خط انتقال جديدي را از پشت سر لار در حال اجرا داريم که اينها مساله‌ي آب پرديس را قطعا حل خواهد کرد. وي درخصوص پرند نيز به ايسنا، گفت: در پرند شرايط سخت‌تري از لحاظ تامين آب داريم که بايد برنامه‌هاي صرفه‌جويي را اجرا کنيم. البته هم اکنون آب شهر پرند تامين شده‌اما در آينده که متقاضيان بيشتري در واحدهاي مسکوني اسکان پيدا کنند احتمالا دچار مشکلاتي مي‌شويم که بايد مدل‌ها و امکانات خود را در آنجا فراهم کنيم.
تامين آب سد طالقان به هشتگرد در مهرماه
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد هم‌چنين با اشاره به شهر جديد هشتگرد تصريح کرد: مشکل آب هشتگرد را فعلا حل کرده‌ايم. خوشبختانه توانستيم از خط انتقال آب سد طالقان به تهران تخصيص بگيريم و در مهرماه سال جاري مساله آب هشتگرد که يکي از دغدغه‌هاي جدي ما بود برطرف خواهد شد. البته هيچ کدام از اين موضوعات دليل نمي‌شود از مسووليت اصلي خود که صرفه جويي در مصرف آب است با توجه به کم آبي کشور غافل شويم. ما اعلام آمادگي مي‌کنيم که با همکاري محيط زيست و وزارت نيرو پايلوت و صرفه‌جويي در مصرف آب را در شهرهاي جديد ايجاد کنيم تا قابل تعميم به ساير شهرها باشد.
مسکن مهر برنامه‌هاي توسعه شهرهاي جديد را به هم ريخت
طاهرخاني‌ با بيان اين‌که مسکن مهر برنامه‌هاي‌ توسعه شهرهاي جديد را تحت تاثير قرار داد، تاکيد کرد: جمعيت پذيري ما کاملا قطعي بود و همزمان با جمعيت‌پذيري خدمات تامين مي‌شد. ورود مسکن مهر يک مقدار کار را سخت‌تر کرده است؛ چرا که عقب ماندگي‌هاي شديدي در تامين زيرساخت‌هاي اوليه ايجاد شد. اما همه تلاش مجموعه وزارتخانه و شرکت عمران اين است که بتوانيم با يک سري اقدامات، کمبودها را جبران کنيم و شرايط خوبي را براي ساکنين مسکن مهر فراهم آوريم. وي ادامه داد: کسي با تامين مسکن کم‌درآمدها مشکلي ندارد، اما مسکني که بي‌کيفيت و فاقد خدمات باشد قاعدتا مدنظر ما نيست و بايد مشکلات را رفع کنيم. انتقاداتي هم که به مسکن مهر داريم اتفاقا براي ما مسووليت‌زا است. يعني ما وقتي نقد مي‌کنيم همزمان بايد اشکالاتمان را هم رفع کنيم. به همين دليل نقد به معناي آن است که وظايف خود را بهتر انجام دهيم و انشاالله رسيدگي‌هاي بهتري خواهيم داشت. حجم اقدامات و خدمات زيربنايي در دولت يازدهم تاييد کننده کار ما است. ما در عين حال که به کليت مسکن مهر نقد داشتيم کار را متوقف نکرديم.
احداث بيش از ۱۵۲ پروژه در شهرهاي جديد طي دولت دوازدهم
مديرعامل شهرهاي جديد خاطرنشان کرد: ۵۰ باب مسجد، ۷۰ باب مدرسه، ۱۵ باب کلانتري و ۱۷ باب خانه بهداشت در دولت يازدهم در شهرهاي جديد ايجاد کرديم و در دولت دوازدهم با تلاش مضاعف‌تري خدمات را پيگيري مي‌کنيم و عملکرد بهتري خواهيم داشت.
براي هويت‌بخشي به شهرهاي جديد فرصت مي‌خواهيم
طاهرخاني هم‌چنين درباره انتقاداتي که به مسائل هويتي سايت‌هاي مسکن مهر صورت مي‌گيرد گفت: هويت يکي از بحث‌هاي جدي در شهرهاي جديد است. ما همواره از سوي متخصصين شهري مورد نقد هستيم که سايت‌هاي مسکن مهر در شهرهاي جديد فاقد هويت فرهنگي است، اما بايد توجه داشت که هويت دفعتا شکل نمي‌گيرد و فرآيند زمانبري است. به طور مثال تهران قطعا در يک دوره ۱۰ – ۱۵ ساله تشکيل نشده بلکه دهه‌هاي متمادي طي شده تا ساختارهاي شهري و هويتي در اين شهر شکل بگيرد، لذا ما بايد به شهرهاي جديد امکان و فرصت بدهيم. وي افزود: وظيفه ما اين است که بسترهاي شکل گيري هويت را در شهرهاي جديد فراهم کنيم. استقرار فعاليت‌هاي ويژه‌ در مجموعه و ايجاد فضاهاي عمومي‌و جمعي مورد نياز ساکنين کمک مي‌کند که هويت شهري در مسير درست خود شکل بگيرد.
سياست شهرهاي جديد تغيير کرده است
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در خصوص اهداف اوليه شکل‌گيري شهرهاي جديد اظهار کرد: در دهه‌هاي قبل با توجه به رشد جمعيتي کلان کشور و رشد جمعيت کلانشهرها سياست بر اين بود که شهرهاي جديد به منظور سرريز جمعيت ايجاد شود، اما هم‌اکنون با توجه به تغييرات رشد جمعيت کشور، مساله سرريز جمعيت، ديگر اولويت اول نيست بلکه سياست فعلي اين است که شهرهاي جديد محل بروز خلاقيت‌ها يا کارآفريني باشد. امروزه شهرهاي جديد در محل‌هايي ايجاد مي‌شوند که بتوانند امکان استقرار پايدار را براي شاغلان يک صنعت فراهم کنند. به طور مثال در منطقه پارس جنوبي فعاليت‌هاي عظيمي‌در حوزه نفت و پتروشيمي‌انجام مي‌شود که متناسب با اين رشد سرمايه‌ گذاري براي اسکان اقدام چنداني نشده است.
تمرکز نسل نوين شهرها بر روي پهنه جنوبي کشور
طاهرخاني ادامه داد: امروزه به شهرهاي جديد نقش‌هاي اقتصادي برتر مي‌دهند مثل پارک‌هاي علم و فناوري يا گردشگري‌هاي جذاب در سطح ملي و منطقه‌اي. لذا تمرکز نسل نوين شهرهاي جديد بيشتر بر روي پهنه جنوبي کشور است. آنجا با اين‌که ظرفيت‌ها و جذابيت‌هاي اقتصادي و محيطي بالاتري داريم و دسترسي به آب‌هاي آزاد وجود دارد، توزيع جمعيت در اين منطقه چندان بالا نيست. لذا سعي مي‌کنيم در دستور کارهاي خود، توسعه سواحل مکران را مدنظر قرار دهيم.

الکساندر بيلچوک رييس سازمان هواپيمايي اوکراين و محمد بهشتي منفرد سفير ايران برنامه‌امضاي يادداشت تفاهم همکاري حمل و نقل هوايي دو کشور را در کي‌يف بررسي کردند. به گزارش ايرنا در اين ديدار که روز پنجشنبه برگزار شد، اجراي راهکارهاي توسعه مناسبات ايران و اوکراين در زمينه حمل و نقل هوايي مورد تاکيد قرار گرفت.مقام اوکرايني با مطلوب خواندن روند رشد همکاري‌هاي دو کشور در زمينه حمل و نقل، بر گسترش همکاري بين دو سازمان مسئول در عرصه هوايي تأکيد کرد.رييس سازمان هواپيمايي کشوري اوکراين همچنين با اشاره به بررسي يادداشت تفاهم همکاري در زمينه حمل و نقل هوايي در دستگاههاي ذيربط نسبت به‌امضاي اين سند در سفر ولاديمير اومليان وزير زيرساخت‌هاي اين کشور به ايران در آينده نزديک ابراز اميدواري کرد. بهشتي منفرد و اومليان همچنين مسائل مربوط به‌امضاي قرارداد همکاري فني بين سازمان‌هاي هواپيمايي ايران و اوکراين، افزايش پرواز بين شهرهاي مختلف و تبادل هيات‌هاي مرتبط با اين حوزه را بررسي کردند. اوکراين با بيش از ۶۰۳ هزار کيلومتر مربع مساحت به پايتختي کي يف در شرق اروپاي هم مرز روسيه، بلاروس، لهستان، اسلوواکي، مجارستان، روماني و مولداوي است و همچنين در کناره درياي سياه و درياي آزوف با موقعيتي راهبردي قرار دارد.


معاون وزير راه و شهرسازي از پيشرفت ۹۳ درصدي پروژه راه آهن قزوين – رشت خبر داد. خيرالله خادمي‌در گفت و گو با ايسنا، تصريح کرد: خوشبختانه اين طرح مهم ريلي در طول ماه‌هاي گذشته پيشرفت‌هاي قابل توجهي را پشت سر گذاشته که‌امروز در حوزه روسازي ۸۳ درصد پيشرفت داشته و تنها روسازي ۳۴ کيلومتر از اين خط مهم باقي مانده است.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل کشور با بيان اينکه براي رسيدن قطار به رشت ۲۵۰ ميليارد تومان اعتبار جديد نياز خواهد بود، تاکيد کرد: تا کنون در اين طرح نزديک به ۱۴۰۰ ميليارد تومان منابع اعتباري تزريق شده و رسيدن ۲۵۰ ميليارد تومان ديگر طرح نهايي خواهد شد. هرچند پس از رسيدن قطار به رشت نياز به تکميل برخي زيرساخت‌ها وجود دارد که احتمالا ۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
به گفته وي، در کنار دشوار بودن ساخت اين طرح گه به موقعيت خاص جغرافيايي آن باز مي‌گردد، نرسيدن برخي مصالح فني مورد نياز نيز قدري دشواري‌هاي کار بالا برده که‌اميدواريم مشکلات مربوط به آنها حل شود، زيرا در صورت تامين آنها مي‌توان انتظار داشت اين طرح بسيار مهم ريلي در زماني کوتاه به بهره برداري برسد.


مرکز توسعه‌و‌سياست‌هاي راهبردي وزارت راه‌و‌شهرسازي طي گزارشي روند تغيير سياست‌هاي دولت يازدهم را در بازار سرمايه به منظور تامين مالي مسکن به شرح زير تشريح کرد:
انتشار اوراق رهني مسکن 
به عنوان يکي از روش‌هاي نوين تأمين مالي به منظور توانمندسازي و افزايش توان تسهيلات‌دهي بانک براي اولين بار در شبکه بانکي کشور توسط بانک‌مسکن اجرا شد. دستور العمل انتشار اوراق رهني در آذرماه سال ۱۳۹۴ در هيأت‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار تصويب و از سوي اين سازمان به بانک مسکن ابلاغ شد. با دريافت اطلاعات نهايي تسهيلات مبناي انتشار اوراق از بانک‌مسکن، مدل هاي متعددي جهت انتشار اين اوراق به اجرا درآمد و در نهايت، مدل نهايي پياده‌سازي شد که شروط بازارپذيري اوراق و لزوم جذب سرمايه‌گذاران، پوشش هزينه ‌هاي ناشي از انتشار اين اوراق و سودآور بودن بانک‌مسکن پس از انتشار اين اوراق، مهمترين مشخصه‌هاي مدنظر براي طراحي اين اوراق بوده است. در تاريخ ۱۳۹۵.۵.۶ مجوز انتشار اوراق را صادر کرد.
- مبلغ اوراق : ۰۰۰,۳ ميليارد ريال (مبلغ اسمي‌هر ورقه ۰۰۰,۰۰۰,۱ ريال)؛
- سررسيد اوراق: ۲ سال؛
- مواعـد بازپرداخت و نرخ سود اوراق : هر سه مـاه يک بـار، معادل ۵,۱۸ درصد مبلغ اسمي‌به صورت سالانه و بازپرداخت اصل اوراق در زمان سررسيد؛
مکاتبه با بانک‌مرکزي مبني بر درخواست انتشار ۰۰۰,۱۰۰ ميليارد ريال اوراق رهني مسکن؛ (۰۰۰,۳ ميليارد ريال اوراق رهني پس از صدور مجوز ۳۷۶۹/۹۵ مورخ ۹۵.۲.۱۱ بانک‌مرکزي منتشر و در خصوص آمادگي انتشار مرحله دوم اوراق به ميزان ۰۰۰ر۱۰ ميليارد ريال مکاتبه با بانک مرکزي طي نامه ۱۰۴۳/۱۷۳ مورخ ۹۵.۶.۱ صورت پذيرفته است و در سال‌جاري با اخذ موافقت بانک‌مرکزي در حال پيگيري و اجراي فاز دوم است.)
راه‌اندازي صندوق‌هاي املاک‌و‌مستغلات
- راه‌اندازي نخستين صندوق سرمايه‌گذاري بين‌المللي املاک و مستغلات (Iran Real Estate Fund) به منظور جذب سرمايه‌هاي خارجي.
- امكان‌سنجي تأسيس اين نوع صندوق، انجام شده است.
- اقدامات اوليه در خصوص راه‌اندازي يك صندوق با مشاركت شركت سرمايه‌گذاري مسكن صورت پذيرفته است.
- مستلزم پيش‌بيني معافيت‌هاي مالياتي است كه حكم پيشنهادي شركت تأمين سرمايه از طرف بانك به مراجع ذيربط ارائه شده است.
- تدوين دستورالعمل اجرايي ذيربط با همکاري گروه مالي بانک و سازمان بورس درحال پيگيري است.
راه‌اندازي صندوق‌هاي زمين و ساختمان (حدود 15 صندوق)
صندوق ‌هاي زمين و ساختمان به استناد ماده ۱۴ قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن و تبصره (۲) ماده ۲۴ آئين‌نامه اجرايي آن، قانون بازار بورس اوراق بهـادار و قانون توسعه ابزارهاي مالي ايجاد شده  است. اين صندوق ها به عنوان مؤسسه غيرتجاري نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و به عنوان نهاد مالي نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت خواهند رسيد. فعاليت آن ها تحت‌نظارت سازمان بورس‌و‌اوراق بهادار است و وزارت مسكن و شهرسازي بر روند اجرايي پروژه نظارت عاليه خواهد داشت. نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر صندوق به‌منظور حصول اطمينان از رعايت مقررات قانوني و مصوبات آن و شفافيت اطلاعاتي است. هدف اصلي از ايجاد اين گونه صندوق ها، جذب منابع مردمي‌و هدايت مازاد نقدينگي موجود به سمت بخش ساختمان از طريق ساز و کار بررسي اوراق بهادار است. اين صندوق با دريافت مجوز تأسيس و فعاليت از سازمان بورس و اوراق بهادار و اداره ثبت شرکت ها و سازمان، از مصاديق صندوق هاي سرمايه گذاري موضوع بند ۲۱ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار و بند «هـ» ماده ۱ قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد محسوب شده و مطابق اساسنامه و مقررات ذيربط اداره مي شود. 
موضوع فعاليت صندوق جمع آوري وجوه از متقاضيان سرمايه گذاري در صندوق و ساخت پروژه ساختماني مندرج در اميدنامه صندوق از محل وجوه ياد شده و سپس فروش واحدهاي ساختماني پروژه يادشده و در نهايت تقسيم عوايد ناشي از اين فعاليت بين سرمايه گذران صندوق است. مالکان واحدهاي سرمايه گذاري به نسبت تعــداد واحـدهاي سرمـايه گذاري خود از کل واحدهاي سرمايه گذاري نزد سرمايه‌گذاران در خالص دارايي هاي صندوق سهيم هستند. مسئوليت مالکان واحدهاي سرمايه گذاري در قبال تعهدات صندوق صرفاً محدود به مبلغ سرمايه گذاري آنها در صندوق است. واحدهاي سرمايه گذاري قابل‌انتقال به غير بوده و در بازار خارج از بورس (فرابورس) پذيرفته مي‌ شوند. فرآيند کلي عملکرد صندوق زمين و ساختمان نيز شامل جمع‌آوري وجوه از سرمايه‌گذاران، تخصيص وجوه به پروژه‌هاي ساختماني و اجراي پروژه‌ها، فروش واحدهاي ساختماني پروژه و تقسيم عوايد ناشي از اين فعاليت بين سرمايه‌گذاران است.
انتشار اوراق صکوک
- انتشار صکوک مرابحه از طريق شرکت هاي تابعه بانک ۰۰۰,۱۰ هزار براي فولاد مبارکه انجام شده 
است.
- مکاتبه با بانک مرکزي جهت انتشار صکوک اجاره و اخذ مجوز انتشار از بانک مرکزي، مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه‌داري کل کشور به منظور اخذ مجوزهاي مربوطه انتشار ۱۰ هزار ميليارد ريال گواهي سپرده‌عام به تاريخ انتشار ۹۵.۱۲.۲۱مکاتبه با بانک‌مرکزي مبني بر درخواست انتشار ۰۰۰,۱۰۰ ميليارد ريال اوراق رهني مسکن؛ (۰۰۰,۳ ميليارد ريال اوراق رهني پس از صدور مجوز۳۷۶۹۱/ ۹۵ مورخ ۹۵.۲.۱۱بانک مرکزي منتشر و در خصوص آمادگي انتشار مرحله دوم اوراق به ميزان ۰۰۰,۱۰ ميليارد ريال مکاتبه با بانک‌مرکزي طي نامه ۱۷۳/۱۰۴۳ مورخ ۹۵.۶.۱ صورت پذيرفته است.)
ضمن اينکه انتشار ۰۰۰,۵ ميليارد ريال صکوک اجاره جهت هواپيمايي هما در مرحله انعقاد قرار دارد. انتشار ۰۰۰,۳ ميليارد ريال صکوک اجاره جهت سازمان بنادر دريانوردي در مرحله تهيه گزارش توجيه است.
تشکيل موسسه تضمين تسهيلات رهني از ديگر اقدامات بود که در اين مورد مطالعه و پيگيري جهت بررسي امکان سنجي اجرا شد و صندوق تضمين تسهيلات رهني نيز ايجاد شد.