تشييع جلال طالباني با حضور مردم و مسئولان داخلي و خارجي
مراسم تشييع پيکر جلال طالباني، رئيس‌جمهور سابق عراق ديروز با حضور گسترده مردم و شخصيت‌هاي عراقي، منطقه‌اي و بين‌المللي برگزار شد. به گزارش شبکه خبري سومريه نيوز، مراسم تدفين جلال طالباني، ديروز با حضور گسترده مردمي‌همراه با برافراشته شدن پرچم اقليم کردستان برگزار شد. وزير خارجه ايران جواد ظريف نيز در اين مراسم حضور داشت. پيکر طالباني به مسجد جامع سليمانيه براي خواندن نماز ميت انتقال داده شد و بعد در منطقه دباشان در زادگاهش سليمانيه به خاک سپرده شد.مسعود بارزاني رئيس اقليم کردستان و فواد معصوم رئيس جمهور عراق و هم‌حزبي طالباني از جمله کساني بودند که بر تابوت طالباني تاج گل گذاشتند. جلال طالباني که سه شنبه گذشته در برلين آلمان درگذشت در سال ۲۰۱۴ پس از يک دوره طولاني درمان در پي سکته‌اي مغزي در سال ۲۰۱۲ از سمت رياست جمهوري کناره‌گيري کرد. او اولين رئيس جمهور غيرعرب (کرد) در عراق بود که در سال ۲۰۰۵ پس از برکناري ساختار حکومتي سابق عراق انتخاب شد. طالباني رهبر اتحاديه ميهني کردستان بود، حزبي که قدرت را در اقليم کردستان عراق با حزب دموکراتيک کردستان به رياست مسعود بارزاني، رئيس اين اقليم تقسيم کرده است.

توفاني ديگر در قاره‌آمريکا
توفان در کاستاريکا، نيکاراگوئه و هندوراس دست‌کم ۲۰ کشته بر جا گذاشت. توفان "نِيت" که هزاران خانه را ويران کرده است، حالا به سوي مکزيک و آمريکا پيش مي‌رود. در کشورهاي آمريکاي مرکزي وضعيت اضطراري اعلام شده است.توفان نيت، باران‌هاي شديد آورده که به رانش زمين و سيل در اين مناطق منجر شده است.در کاستاريکا آب لوله‌کشي براي حدود نيم ميليون نفر قطع شده است و هزاران نفر که خانه‌هايشان ويران شده، در پناه‌گاه‌ها اقامت کرده‌اند.دست‌کم شش نفر در آن کشور کشته شده‌اند و بعد هم که توفان به بالا جلو رفت، جان ۱۱ نفر را هم در نيکاراگوئه گرفت. سه نفر هم در هندوراس کشته شده‌اند. در کاستاريکا ده‌ها پرواز لغو شده و همه حمل‌ونقل ريلي هم متوقف شده است.چندين پارک ملي که از مناطق جذاب براي گردش‌گران بوده است، از روي احتياط بسته شده‌اند.

درخواست انجمن ملي اسلحه آمريکا براي محدوديت سلاح نيمه خودکار
انجمن ملي اسلحه‌امريکا که بزرگ‌ترين گروه حامي‌دسترسي آزاد به سلاح گرم در اين کشور است از دستگاه‌هاي اجرايي تقاضا کرد در قانوني‌بودن "ابزارهاي ارتقا دهنده شليک سلاح" تجديدنظر کنند.در کشتار مسلحانه اخير در لاس‌وگاس آمريکا که ۵۸ نفر و همين‌طور مظنون تيراندازي در آن کشته و بيش از ۵۰۰ نفر هم در آن زخمي‌شدند، فرد تيرانداز از چنين ابزارهايي استفاده کرده بود تا بتواند با تفنگ‌هاي نيمه‌خودکار شبيه به تفنگ تمام‌خودکار، شليک سريع و مداوم بکند.اين ابزارهاي شليک سريع که جاي خشاب عادي تفنگ مي‌نشينند، با استفاده از لگد خود تفنگ، شليک را مداوم و بي‌وقفه ادامه مي‌دهند و تفنگ را شبيه تفنگ‌هاي تمام‌خودکار مي‌کنند که سه دهه است در آمريکا ممنوع شده‌اند.انجمن ملي اسلحه‌امريکا درخواست کرده "مقررات بيشتري" درباره اين ابزارها وضع شود. جمهوري‌خواهان گفته‌اند که ممنوع‌کردن ابزارهاي شليک سريع را بررسي مي‌کنند.آنها اغلب به افزايش دست‌رسي به اسلحه گرايش دارند و سال‌هاست جلوي وضع محدوديت‌هاي بيشتر در اين باره را گرفته‌اند.

روسيه اعدام دو نظامي‌اسير خود توسط داعش را تاييد کرد
معاون دوماي روسيه، خبر قتل دو نظامي‌روسيه که داعش اخيرا در سوريه به اسارت گرفته بود توسط اين گروه تروريستي را تاييد کرد.به گزارش وستي، ويکتور وادولاتسکي، معاون رئيس کميته دوماي روسيه گفت: دو نظامي‌روسيه به نام‌هاي رومان زابالوتني و گرگيوري تسورکان پس از امتناع از درخواست نيروهاي داعش براي اعلام بيعت در مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني براي پيوستن به اين گروه تروريستي، کشته شده‌اند.پيشتر وزارت دفاع روسيه اعلام کرده بود که هيچ اطلاعاتي از دستگيري نيروهاي روسيه در سوريه ندارد و آنرا تکذيب کرده بود اما سرانجام خبر به قتل رسيدن اين دو نظامي‌روسيه توسط داعش تاييد شد.ارتش روسيه به عنوان نيروي نظامي‌خارجي در کنار دولت سوريه مشغول مبارزه با گروه‌ تروريستي داعش در اين کشور است.



بحران کاتالونيا تهديدي بر نظام اروپايي 
توني باربر
فايننشال تايمز
متـحدان اروپـايـي اسپانيا نسبت به جدايي کاتالونيا از اسپانيا و برهم خوردن قانون اساسي و صلح داخلي نگرانند. از زمان پيوستن اسپانيا به اتحاديه اروپا در 1986 يعني يازده سال پس از مرگ فرانکو، اسپانيا ستون اتحاد اروپا بوده است. فيليپ لمبرت يک سياستمدار بلژيکي و رهبر گروه سبزها در پارلمان اروپا رويداد کنوني در کاتالونيا را تهديدي بر روح ادغام اروپايي و بدتر از برگزيت خواند. بحران کاتالونيا نگراني شديد دولت‌هاي اروپايي را به همراه داشته است. تصميم مقامات کاتالان براي اجراي همه پرسي مخالف مستقيم با قانون اساسي 1978 در چشم اتحاديه اروپا است که بستر اصول جامعه قانونمند اروپايي است. درمقابل دولت اسپانيا با زور و خشونت تلاش بر برهم زدن راي دهي در اين همه پرسي کرد امري که باعث لرزش در غرور اتحاديه اروپا به عنوان مظهر دموکراسي و حامي‌حقوق بشر شد. اروپايي‌ها نگران پيامدهاي ژئوپليتيکي بحران کاتالونيا هستند. اسپانيا قديمي‌ترين کشور اروپايي پيش از کشورهاي ايتاليا و آلمان در قرن 15 يکپارچه شد. با وجود تغييرات متداوم در جغرافيايي سياسي در اروپا، اسپانيا پابرجا مانده است. اگر امروزکاتالونيا از اسپانيا جدا شود يک تاثير دومينويي در سراسر قاره اروپا به راه مي‌افتد.درحاليکه بحران‌هاي بانکي و مالي منطقه پولي يورو پس از چند دهه درحال بهبود است اقدام ناسيوناليست‌هاي کاتالونيا براي استقلال خطر بازشدن دوباره جعبه پاندورا را افزايش خواهد داد. حداقل ديگر جدايي طلبان اروپايي نيز ممکن است رويکرد کاتالونيا را پيش برند.درصورتي که استقلال کاتالونيا رخ دهد بحث درباره نقاط مرزي و حقوق اقليت‌ها و جنگ مطرح مي‌شود.درسالهاي اخير فلاندر‌ها در بلژيک و منطقه باسک خواستار تشکيل کشور مستقل هستند. نزاع ميان ايرلند و انگليس نيز با برگزيت بيشتر شده است.به هر حال هرنتيجه اي از بحران کاتالونيا به دست آيد خطرهاي آن براي اروپا جدي است.
ترجمه : فاطمه مهتدي


 توطئه نمايندگان حزب محافظه کار براي برکناري «ترزا مي»
حزب محافظه کاران انگليس با درگيري درون حزبي روبرست که سعي در برکناري نخست وزير ترزا مي‌دارند. به گزارش اينديپندنت، 30 تن از نمايندگان حزب محافظه کار توطئه برکناري ترزا مي‌را داشتند. اين نمايندگان شامل وزراي پيشين انگليس بوده که قصد داشتند در جلسه هفته آينده پارلمان خواستار برکناري نخست وزير شوند. نمايندگان توطئه گر در دولت ديويد کامرون فعاليت داشتند و برخي از آنها خواستار جايگزيني امبر راد به جاي خانم مي‌ هستند. براساس قوانين حزب محافظه کار درصورت دريافت نکردن راي اعتماد 48 نماينده ، پارلمان انگليس مي‌تواند درخواست برکناري نخست وزير را بدهد. نمايندگان معتقدند خانم مي‌بايد هرچه سريع تر با حفظ شان خود استعفا دهد. وزير خارجه انگليس بوريس جانسون نيز اخيرا با انتقادهايي به رويکرد خانم مي‌، گمانه زني براي برکناري وي را بيشتر کرد. دولت ترزا مي‌ درگير يافتن راهکاري براي برگزيت يا خروج از اتحاديه اروپاست.

خروج بانک‌هاي بزرگ از کاتالونيا
 به دنبال راي استقلال منطقه کاتالونيا از اسپانيا ، يکي از بانک‌هاي بزرگ کاتالونيا تصميم به تغيير دفتر مرکزي اش از شهر بارسلون گرفته است. گزارش فايننشال تايمز، بانک سابادل دومين بانک بزرگ در کاتالونيا و پنجمين بانک بزرگ در اسپانياست تصميم به تغييرمکان دفتر مرکزي خود از اين منطقه به منطقه اي در شرق اسپانيا دارد. اين حرکت نشانگر نگراني بخش اقتصادي منطقه کاتالونيا درباره روابط بارسلون و مادريد است که با نظر دادگاه اسپانيا مشخص خواهد شد. دادگاه قانون اساسي اسپانيا با صدور حکمي‌جلسه هفته آينده پارلمان کاتالونيا را با هدف جلوگيري از اعلام استقلال يک جانبه اين منطقه خودمختار به حالت تعليق درآورد.سخنگوي پارلمان کاتالونيا، حکومت مرکزي اسپانيا را به سواستفاده از دادگاه قانون اساسي براي مقابله با مشکلات سياسي محکوم کرد و گفت که رهبران پارلمان کاتالونيا هنوز تصميمي‌براي مقابله با دادگاه مرکزي و برگزار کردن جلسه روز دوشنبه اين پارلمان نگرفته‌اند.  


 پليس فدرال عراق از کشته شدن 270 داعشي در عمليات آزادي حويجه در جنوب غرب کرکوک خبر داد. به گزارش شبکه خبري سومريه نيوز، رائد شاکر جودت، رئيس پليس فدرال عراق در بيانيه‌اي اعلام کرد که جنگ آزادي حويجه به کشته شدن 270 داعشي و کنترل بر مساحتي 640 کيلومتر مربعي و آزادي 141 منطقه، روستا و شهر منجر شده است. حيدر العبادي، نخست وزير عراق روز پنجشنبه از آزادي شهر حويجه خبر داد و اعلام کرد که داعش اکنون تنها در نوار مرزي عراق با سوريه حضور دارد. به گزارش ايلنا به نقل از السومريه‌نيوز، «حيدر العبادي» نخست‌وزير عراق که در سفري رسمي‌در فرانسه  آزادسازي کامل الحويجه را از اشغال گروه تروريستي داعش اعلام کرد.وي با بيان اين خبر تصريح کرد: با آزادسازي الحويجه از اشغال عناصر داعش تنها مناطق مرزي عراق و سوريه در اشغال گروه تروريستي داعش باقي مانده است.العبادي همچنين تاکيد کرد نيروهاي امنيتي بايد مناطق متنازعه در اطراف الحويجه را نيز به شکل کامل به کنترل خود درآورند.وي افزود بايد براي دستيابي به صلح و ثبات پس از نابودي داعش در عراق تمامي‌گروه‌ها با يکديگر همکاري و تعاون کنند. از دست دادن حويجه، حضور اصلي داعش در عراق حالا به منطقه‌اي در مرز با سوريه محدود خواهد کرد.


 سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه که ديروز به قزاقستان سفر کرده است، گفت: از افزايش تعداد شرکت کنندگان در مذاکرات آستانه در رابطه با حل بحران سوريه حمايت مي‌کنيم. به گزارش خبرگزاري 'کازاينفو' ، لاوروف در پاسخ به خبرنگاران اظهار داشت: به نظر ما افزايش تعداد کشورهاي ناظر مي‌تواند براي حل بحران سوريه مفيد باشد و از اين نظر آماده براي مذاکرات هستيم . وي در عين حال افزود: البته تحقق اين مساله به توافق همه کشورهاي که مبتکر مذاکرات صلح سوريه - معروف به مذاکرات آستانه - هستند، نياز دارد. وزير امور خارجه روسيه همچنين خاطرنشان کرد، برخي کشورها بدون حضور در مذاکرات آستانه نيز به پيشرفت صلح در سوريه کمک مي‌کنند.وي تصريح کرد، عربستان که در راستاي ادغام گروه‌هاي مختلف مخالفين دولت سوريه اقدام مي‌کند ، کمک‌هاي جدي به ما ارايه کرده است.وي اين گروه‌ها را با توجه به حضور نمايندگان آنها در چند مرحله از مذاکرات ،رياض ، مسکو ، قاهره و آستانه (محل برگزاري اين مذاکرات) عنوان کرد و گفت: همکاران ما در قاهره نيز در اين زمينه فعاليت‌هاي خود را ادامه دادند.سرگئي لاوروف همچنين خاطرنشان کرد، درحال حاضر در مذاکرات آستانه سه کشور ضامن از جمله روسيه ، ايران و ترکيه و نيز قزاقستان به عنوان کشور ميزبان و نمايندگان دولت سوريه و مخالف دولت اين کشور و ناظران از آمريکا و اردن مشارکت دارند.


وزارت دفاع روسيه اعلام کرد که داعش کنترل کمتر از 10 درصد خاک سوريه را در دست دارد. به گزارش شبکه خبري روسيا اليوم، ايگور کوناشنکوف، سخنگوي رسمي‌وزارت دفاع روسيه در بيانيه‌اي اعلام کرد: از زماني که نيروي هوايي روسيه وارد جنگ عليه داعش در سوريه شد تا به‌امروز مناطق تحت سيطره داعش به کمتر از 10 درصد کاهش يافته است.اظهارات کوناشنکوف در واکنش به اظهارات يکي از اصحاب رسانه‌امريکا بود که گفته بود 90 درصد خاک سوريه و عراق به دست ائتلاف آمريکا آزاد شده است. کوناشنکوف گفت: تروريست‌ها به شکل مستقيم يا غيرمستقيم تا 30 سپتامبر 2015 يعني دو سال بعد از آغاز عمليات ائتلاف آمريکا کنترل 90 درصد خاک سوريه را در دست داشت. وي افزود: همه استراتژي آمريکا در آن زمان در اين بود که بنشيند و پيشروي داعش و قطع سر مردم را در کنار کمک به مخالفان سوريه و حساب کردن روزهايي که تا زمان سرنگوني نظام بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه باقي مانده، نگاه کند.اين سخنگو افزود: آمريکا در مناطق آزاد شده سوريه از دست داعش حضور ندارد و اين افسران مرکز آشتي حميميم هستند که به سوري‌ها کمک‌ مي‌کنند. نيروهاي روسيه از دو سال پيش به درخواست دمشق به ارتش سوريه براي آزادي مناطق مختلف اين کشور کمک مي‌کنند.


برای نخستین بار در جهان یک کمپین برنده اعلام شد؛
گروه بين الملل - کمپين بين‌المللي نابودي سلاح‌هاي هسته‌اي (آيکن) به جايزه صلح نوبل ۲۰۱۷ دست يافت. نوبل صلح به دليل تلاش‌هاي اين کمپين بين‌المللي براي از ميان برداشتن سلاح‌هاي هسته‌اي به اين گروه داده شد.آيکن يک ائتلاف مدني جهاني است که در راستاي اجراي پيمان منع تسليحات هسته‌اي تلاش مي‌کند.اين کمپين از سال ۲۰۰۷ کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر حدود ۴۶۸ سازمان همکار در ۱۰۱ کشور جهان دارد. دو نهاد ايراني به نام 'موزه صلح ايران ' و 'خانه فرهنگ جاودان ' هم از اعضاي اين سازمان هستند.علت دريافت جايزه صلح نوبل اقدامات اين کمپين براي جلب توجه به عواقب انساني فاجعه‌بار هرگونه استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي و تلاش‌هاي برجسته آن براي تحقق ممنوعيت چنين تسليحاتي مبتني بر پيمان منع تسليحات هسته‌اي عنوان شده است.اين جايزه درحالي به اين کمپين اهدا مي‌شود که گمانه زني درباره جنگ ميان آمريکا و کره شمالي دو کشور داراي سلاح هسته اي هر روز بيشتر مي‌شود. امري که باعث نگراني جامعه جهاني از وقوع يک فاجعه انساني شده است. دراين ميان پيشبرد اين هدف در زماني که قدرت‌هاي بزرگ جهان هريک داراي زرادخانه‌هاي هسته اي هستند امري دشوار خواهد بود.انتخاب اين کمپين به عنوان برنده از اهميت بيشتر اين موضوع براي توقف جاه طلبي‌هاي هسته اي است.
نامزده‌هاي امسال
براساس گزارش خبرگزاري‌هاي بين‌المللي ۳۱۸ فرد و گروه در فهرست امسال نامزدهاي دريافت جايزه نوبل صلح بودند که ۲۱۵ نفر آنها فرد و ۱۰۳ نامزد ديگر گروه و سازمان بودند. به گزارش يورونيوز، اگرچه‌امسال نيز به سنت هرساله فهرست نامزدهاي جايزه صلح نوبل پنهان نگه داشته شده است اما رسانه‌هاي بين المللي نام افراد شاخصي را اعلام کرده‌اند که احتمال مي‌رود به دليل فعاليتهاي درخور توجهي که در راستاي گسترش صلح در کشورها داشته‌اند، جزو نامزدهاي دريافت اين جايزه باشند. فدريکا موگريني، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران به عنوان معماران توافق هسته اي و به دليل تلاش‌هايشان براي به نتيجه رسيدن توافقي تاريخي ميان ايران و شش قدرت بزرگ جهان از نامزدين جايزه بودند. پاپ فرانسيس ، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دکتر دنيس موکوگه، پزشک اهل کنگو، به‌خاطر کمک‌هايش به زنان و دفاع از حقوق آنان، ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا، جان دوندار، سردبير پيشين روزنامه جمهوريت ترکيه، آژانس پناهندگان سازمان ملل، جامعه اقتصادي کشورهاي غرب آفريقا موسوم به «اکوواس»، اتحاديه آزادي‌هاي مدني آمريکا موسوم به «ACLU»، رائف بدوي، وبلاگ نويس عربستان سعودي در فهرست نامزدهاي جايزه صلح نوبل بودند. بنا بر وصيت آلفرد نوبل، اين جايزه به کسي اعطا خواهد شد که بيشترين کوشش را در راه برادري ملل، انحلال يا کاهش ارتش‌ها يا تشکيل و ترغيب کنفرانس‌هاي صلح، صرف کرده باشد.
برندگان جنجالي
سال گذشته جايزه نوبل صلح به "خوان مانوئل سانتوس"، رئيس جمهور کلمبيا، اهدا شد. کميته جايزه نوبل در نروژ اعلام کرده بود که سانتوس جايزه نوبل صلح را به پاس تلاش‌هايش براي پايان دادن به جنگ در کشورش سزاوار دريافت اين جايزه ديده است.در برخي موارد انتخاب‌هاي کميته صلح نوبل با انتقادهايي هم روبرو بوده است. از جمله اعطاي اين جايزه به خانم آونگ سان سوچي، وزير خارجه کنوني ميانمار و رئيس غيررسمي‌دولت اين کشور. سان سوچي به دليل مبارزات مسالمت‌آميزش عليه نظاميان حاکم بر ميانمار، سال ۱۹۹۱ به دريافت اين جايزه نائل آمد. ولي با سکوت فعلي او در برابر جناياتي که در ميانمار عليه اقليت مسلمان روهينگيا در جريان است تقاضا براي پس‌گرفتن اين جايزه از او افزايش يافته است. اعطاي جايزه نوبل به باراک اوباما و هنري کسينجر و برخي شخصيت‌هاي ديگر نيز بدون انتقاد نمانده است.جايزه صلح نوبل يکي از پنج جايزه نوبل است که حدود يک ميليون و صد هزار دلار (۹۴۰ هزار يورو) ارزش دارد. اعلام نام برنده اين جايزه بر خلاف ۴ جايزه ديگر نه در استکهلم، در اسلو (پايتخت نروژ) اعلام مي‌شودجايزه صلح نوبل براي اولين بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد.
تعداد بمب‌هاي اتمي‌در جهان
روزنامه انگليسي اينديپندنت در گزارشي فهرست همه کشورهاي داراي تسليحات هسته‌اي و تعداد بمب‌هاي اتمي‌موجود در زرادخانه‌هاي آن‌ها را منتشر کرد. در اين گزارش آمده تعداد کل بمب‌هاي جهان 14 هزار و 995 بمب است. کشورهايي همچون فدراسيون روسيه، ايالات متحده‌امريکا، کره شمالي، چين، پاکستان، انگليس و کره شمالي کشورهايي هستند که بمب اتم دارند . آمريکا با مجموع 6 هزار و 800 بمب اتمي‌در جايگاه دوم قرار گرفته است. فرانسه (با 300 بمب هسته‌اي)، چين (با 270 بمب هسته‌اي)، انگليس (با 215 بمب هسته‌اي)، پاکستان (با 140 بمب هسته‌اي) و هند (با 130 بمب هسته‌اي) به ترتيب در جايگاه‌هاي بعدي قرار دارند. ايالات متحده‌امريکا تنها کشور استفاده کننده از سلاح هسته اي بوده که با پرتاب بمب اتم در "هيروشيما"و "ناکازاکي" ده‌ها هزار نفر را کشت.کشور اولي‌که دارنده سلاح هسته اي است؛ فدراسيون روسيه بوده که برآوردهاي رسانه اي نشان مي‌دهد اين کشور 7 هزار بمب اتم توليد کرده و يک رقابت تاکتيکي بين "مسکو" و "واشنگتن" برسر توليد بمب اتم وجود دارد.کشور سومي‌که داراي بيشترين سلاح هسته اي است ؛ فرانسه نام دارد که قريب به 300 کلاهک هسته اي داشته و البته مقامات "اليزه" هم شديدا با دستيابي کشورهاي در حال توسعه به "بمب اتم" مخالف هستند. علاوه براين کشورهايي همچون جمهوري خلق چين، انگليس، پاکستان و هند با به ترتيب ؛ 270، 215، 140، 130 در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. کره شمالي هم جز کشورهايي است که با 60 "بمب اتم" در زمره مهمترين کشورهاي دارنده سلاح هسته اي قرار دارد. "کيم جونگ اون" رهبر کره شمالي معتقد است ، توسعه سلاح‌هاي اتمي‌امنيت ملي اين کشور را تضمين مي‌کند.به گزارش روزنامه گاردين هند، پاکستان و رژيم صهيونيستي مهم‌ترين دارندگان بمب اتمي‌در منطقه هستند که پيمان منع تکثير سلاح‌هاي هسته‌اي را نيز امضا نکرده‌اند. رژيم صهيونيستي در اواخر دهه 1960 يک نمونه بمب اتمي‌ابتدائي توليد کرد و اکنون تخمين زده مي‌شود که بالغ بر نيم تن پلوتونيوم و مقدار نامشخصي اورانيوم غني‌شده کافي براي ساخت سلاح ذخيره کرده است. پلوتونيوم ذخيره شده توسط اسرائيل از مجموع پلوتونيوم پنج قدرت برتر هسته‌اي بيشتر است.
 به گفته موسسه پژوهش‌هاي سوئد اسرائيل هشتاد بمب هسته‌اي دارد. اين در حالي است که رژيم صهيونيستي به سياست مبهم خود در اين زمينه ادامه مي‌دهد. اسرائيل از زماني که نيروگاه "ديمونا" در اواسط دهه پنجاه را ساخته است داشتن سلاح هسته‌اي را نه تائيد و نه رد مي‌کند. هند با آزمايش اتمي‌سال 1974 در صحراي "راجستان" به باشگاه کشورهاي هسته‌اي پيوست و گمان مي‌رود اين کشور در حال حاضر ده‌ها بمب اتمي‌در دست داشته باشد. اين اقدام هند موجب شد پاکستان نيز اقدام به توليد سلاح هسته‌اي نمايد.  عراق در زمان "صدام حسين" جهت توليد سلاح هسته‌اي تلاش کرد؛ اما ناکام ماند. ليبي نيز تجهيزات لازم براي توليد بمب را خريده بود اما دست از کار کشيد. از همچنين ژاپن مواد شکافت‌پذير کافي و دانش اين کار را در اختيار دارد و ساخت بمب براي آلمان هم چندان دشوار نيست. کارشناسان برآورد مي‌کنند که حدود 25 کشور براي دست‌ يابي به سلاح هسته‌اي تلاش نموده‌اند. گفته مي‌شود چند کشور ديگر از جمله برزيل، آرژانتين، ليبي، الجزاير، عربستان سعودي نيز داراي برنامه‌هاي جاه‌طلبانه‌ هسته‌اي هستند.