کاهش هفتگي بهاي معاملات نفت جهاني
نفت روز جمعه که معامله‌گران سرگرم بررسي مسير توفان گرمسيري نيت در خليج مکزيک و تاثير احتمالي آن بر زيرساخت انرژي منطقه بودند، کاهش پيدا کرد و به کاهش هفتگي اضافه کرد. به نقل از ايسنا، بهاي وست تگزاس اينترمديت براي تحويل در نوامبر در بازار نيويورک ۱.۵۰ دلار يا سه درصد کاهش يافت و در ۴۹.۲۹ دلار در هر بشکه بسته شد. بهاي معاملات نفت خام آمريکا براي کل هفته حدود ۴.۶ درصد کاهش يافت که نخستين کاهش پس از چهار هفته رشد متوالي بود. نفت برنت براي تحويل در دسامبر ۱.۳۸ دلار يا ۲.۴ درصد کاهش يافت و در ۵۵.۶۲ دلار در هر بشکه بسته شد. بهاي معاملات اين بازار براي کل هفته حدود ۲.۱ درصد کاهش ثبت کرد. کاهش شمار دکل‌هاي حفاري حمايت چنداني براي قيمت‌هاي نفت فراهم کرد. طبق گزارش گروه صنعتي بيکرهيوز، شمار دکل‌هاي حفاري نفت هفته گذشته با دو حلقه کاهش، به ۷۴۸ حلقه رسيد. مجموع دکل‌هاي حفاري فعال آمريکا که شامل دکل‌هاي نفت و گاز طبيعي مي‌شود، نيز چهار حلقه کاهش يافت و به ۹۳۶ حلقه رسيد. به گفته ريچارد مالينسون، تحليلگر شرکت مشاوره "انرژي اسپکت"، با نزديک شدن توفان نيت همان طور که در جريان توفان‌هاروي در اوت مشاهده شد، بازار به احتمال تعطيلي پالايشگاه‌ها متمرکز شده که احتمالا براي قيمت فرآورده‌هاي نفتي مثبت و براي قيمت نفت خام اندکي منفي است. با اين‌همه با وجود ابهاماتي که نسبت به تبعات اين توفان بر فعاليت پالايشگاهي وجود دارد، قيمت فرآورده‌هاي سوختي حمايت چنداني دريافت نکرد. بنزين براي تحويل در نوامبر ۳.۳ درصد کاهش يافت و به ۱.۵۵۹ دلار در هر گالن رسيد و براي کل هفته دو درصد کاهش نشان داد. تا روز پنج شنبه حدود ۱۵ درصد از توليد نفت خليج مکزيک و بيش از شش درصد از توليد گاز طبيعي با آماده شدن اين منطقه براي توفان نيت تعطيل شد. قيمت‌هاي نفت روز پنج شنبه که پادشاه عربستان سعودي و ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، در مسکو درباره تمديد مشارکت روسيه در توافق کاهش توليد جهاني مذاکره کرده بودند، افزايش يافته بود. به گفته استفان برناک، تحليلگر شرکت کارگزاري PVM اويل آسوشيتس، اين ديدار نهايي در مسکو جان تازه‌اي به خريداران نفت بخشيد و انتظارات را نسبت به اين که دو بازيگر اصلي پيمان کاهش توليد جهاني، اين توافق را تا پايان سال ۲۰۱۸ تمديد خواهند کرد، بالا برد. توافق اوليه که حدود يک سال قبل ميان اوپک و ۱۰ توليدکننده خارج از اين سازمان منعقد شد، کاهش توليد به ميزان ۱.۸ ميليون بشکه در روز به مدت شش ماه را هدف گرفته بود. اين توافق در ماه مه‌امسال به مدت ۹ ماه ديگر تا پايان سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ تمديد شد. به گفته تحليلگران در شرکت مشاوره "جي بي سي انرژي"، در عرصه ژئوپلتيکي تحولاتي وجود دارند که از پتانسيل تاثيرگذاري در بازار برخوردارند. سرمايه‌گذاران نفت به دقت پيامدهاي همه پرسي استقلال در منطقه نيمه خودمختار کردستان عراق که ممکن است به مسدود شدن فروش ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام منجر شود را دنبال مي‌کنند. بازار همچنين منتظر تصميم دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا، درباره تاييد يا عدم تاييد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي است.

سود ۸۰ ميليارد دلاري عربستان و روسيه از توافق کاهش توليد نفت
مدير عامل صندوق سرمايه گذاري مستقم روسيه گفت: سهم روسيه و عربستان از احياء قيمت جهاني نفت به دنبال توافق کاهش اوپک بصورت مجزا ۴۰ ميليارد دلار است. به گزارش مهر به نقل از راشاتودي، «کريل دميتريوف» مدير عامل صندوق سرمايه گذاري مستقيم روسيه گفت: سهم سود روسيه و عربستان سعودي هر کدام از توافق کاهش توليد اوپک که به دنبال آن احياء قيمت نفت را در بر داشت، ۴۰ ميليارد است.
وي در ادامه گفت: معتقد هستيم بدون توافق کاهش توليد اوپک، اکنون قيمت جهاني نفت کمتر از ۳۵ دلار در هر بشکه بود. «دميتريوف» توافق ميان اوپک و برخي از کشورهاي غير اوپکي را در سال ۲۰۱۶ ميلادي تحسين کرد و اظهار داشت: اين توافق اعتماد ميان کشورها را افزايش داد و نشان داد که با همکاري يکديگر مي‌توان به نتايج مهم و ثمربخشي دست پيدا کرد. در همين حال «خالد الفاليح» وزير نفت عربستان گفت: توافق کاهش توليد ميان اوپک و کشورهاي غير اوپک به ثبات قيمت نفت کمک کرده است. همچنين وزير نفت عربستان در روسيه گفت: همکاري ميان مسکو-رياض حيات مجددي را به اوپک بخشيد و بدون شک اوپک به تنهايي قادر به کاهش عرضه جهاني نفت نبود؛ آن هم در شرايطي که ذخاير جهاني نفت در حال پيشي گرفتن از تقاضا بود.

2/7 ميليمتر بارش در ۱۵ روز آغازين سال آبي
ارتفاع کل ريزش‌هاي جوي از اول مهر تا ۱۵ مهر سال آبي جاري به ۷.۲ ميليمتر رسيد.
به نقل از وزارت نيرو؛ بارش‌هاي خوب در روزهاي پاياني هفته گذشته باعث شد که ارتفاع کل ريزش‌هاي جوي در دو هفته نخست امسال يعني از اول مهر تا ۱۵ مهر سال جاري به ۷.۲ ميليمتر برسد که ۵ ميلي‌متر از اين بارش‌ها در دو روز اتفاق افتاد. اين مقدار بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت (۲.۷ ميليمتر) ۱۶۶.۷ درصد افزايش و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته ( ۲.۱ ميليمتر) ۲۴۲.۹ درصد افزايش نشان مي‌دهد. اين در حالي است که حجم بارش کشور از اول مهر تا پايان ۱۵ مهرماه جاري معادل ۱۱ ميليارد و ۸۶۶ ميليون مترمکعب بوده است. حوضه آبريز اصلي درياي خزر شاهد بيشترين ميزان بارش‌ها ۵۵.۲ ميليمتر بوده و پس از آن حوضه آبريز اصلي درياچه اروميه شاهد ۷.۸ و حوضه‌هاي آبريز اصلي فلات مرکزي و قره قوم هر يک شاهد ۱.۸ ميليمتر بارندگي بوده‌اند. اين گزارش در ادامه اعلام مي‌کند که بيشترين بارش‌ها مربوط به ايستگاه رامسر- صفارود در استان مازندران به ميزان ۵۰۵ ميليمتر بوده است. از ابتداي مهرماه تا ۱۵ مهرماه سال آبي جاري حوضه آبريز خزر در مجموع از ۵۵.۲ ميليمتر بارش برخوردار بوده که اين ميزان بارش در مقايسه با مدت مشابه سال آبي گذشته ۱۶ ميليمتر، ۲۴۵ درصد و در مقايسه با متوسط دراز مدت ۱۶.۲ ميليمتر، ۲۴۰.۷ درصد افزايش را نشان مي‌دهد. گفتني است، ميزان بارش در حوضه‌هاي آبريز اصلي خليج فارس و درياي عمان و مرزي شرق صفر اعلام شده است.


نيروگاه شهيد سليمي‌نکا در شهريور ماه سال جاري يک ميليارد و 213 ميليون و 636 هزار کيلووات ساعت انرژي توليد کرد. از اين ميزان توليد، يک ميليارد و 171 ميليون و 486 هزار کيلووات ساعت انرژي خالص به شبکه سراسري برق کشور تحويل شد.
در شهريورماه‌امسال 77 درصد انرژي توليد شده در واحدهاي بخار و 23 درصد در واحدهاي سيکل­ترکيبي اين نيروگاه توليد شد.
بنا به اين گزارش، در 6 ماه اول امسال بيش از 50 درصد انرژي تعهدي نيروگاه، طبق برنامه محقق شد.
نيروگاه شهيد سليمي‌نکا در ساحل درياي خزر، در 22 کيلومتري شمال شهرستان نکا در استان مازندران واقع شده است.


تعميرات اساسي پالايشگاه هفتم مجتمع گاز پارس جنوبي، بر اساس رويکرد جديد پروژه- محور در حال انجام است. به نقل از روابط عمومي‌مجتمع گاز پارس جنوبي فعاليت تعميرات اساسي فاز 17 و 18 پارس جنوبي براي اولين بار از سوم مهرماه با توقف فاز 17 آغاز شده است که براساس برنامه تعميراتي قرار است توقف کامل پالايشگاه از 17 مهرماه به مدت 6 روز و در نهايت 30 ام مهرماه بعد از انجام فعاليت‌هاي تعميراتي فازهاي 18 خاتمه خواهد يابد. حسن اسعدي، سرپرست پالايشگاه هفتم پارس جنوبي در اين باره گفت: از ابتداي مردادماه مديريت و مسئوليت توليد و راهبري عمليات پالايشگاه هفتم به مجتمع واگذار شده است.


يک عضو کميسيون انرژي با تاکيد بر ضرورت ايجاد شرکت‌هاي دانش بنيان در زمينه گاز گفت: همگرايي کشورهاي عضو اوپک گازي مي‌تواند کمک زيادي به صنعت گاز و تجارت آن کند. علي بختيار در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اجلاس مجمع کشورهاي صادر کننده گاز در مسکو اظهار کرد:‌چند سالي است که اوپک گازي مانند اوپک نفتي ايجاد شده و به دنبال آن توجه جدي‌تري به اين بخش از منابع هيدروکربوري و تجارت جهاني آن شده است لذا همگرايي اعضاء اوپک گازي مي‌تواند کمک قابل توجهي به اين صنعت و تجارت آن کند. با اکتشافات جديدي که انجام شده ما به عنوان کشور داراي اولين ذخاير گازي جهان شناخته شده‌ايم.


حال طلای سیاه ایران خوب است؛
صادرات نفت خام و ميعانات گازي ايران در ماه سپتامبر از مرز ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز گذشت.
به نقل از شانا، ايران در ماه سپتامبر توانست ۲ ميليون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام به مقاصد مختلف آسيايي و اروپايي صادر کند؛ چين و هند بزرگترين مشتريان نفت خام ايران هستند که بيش از يک ميليون بشکه از ايران نفت خريداري مي‌کنند.
ايران همچنين در ماه سپتامبر موفق شد حدود ۴۳۰ هزار بشکه ميعانات گازي به مقاصد آسيايي صادر کند؛ کره جنوبي نيمي‌از ميعانات گازي ايران را دريافت مي‌کند و بزرگترين مشتري ميعانات گازي ايران محسوب مي‌شود.
ايران در نظر دارد ميعانات گازي توليدي در کشور را براي تامين نيازهاي داخلي و همسو با اجراي برنامه اقتصاد مقاومتي و جلوگيري از خام فروشي در داخل کشور مصرف کند.
پالايشگاه ستاره خليج فارس و مجتمع پتروشيمي‌بروزيه هم اکنون بزرگترين مصرف کنندگان ميعانات گازي در کشور به شمار مي‌آيند، طبق برنامه ششم توسعه قرار است همه ميعانات گازي توليدي کشور در داخل مصرف شود.
هم‌اکنون روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه ميعانات گازي از پارس جنوبي به عنوان خوراک در اختيار پالايشگاه ستاره خليج فارس قرار مي‌گيرد که قرار است اين ميزان با تکميل واحدهاي اين ابر پالايشگاه ميعانات گازي افزايش يابد، مصرف سه فاز پالايشگاه ستاره خليج فارس، روزانه ۳۶۰ هزار بشکه است.
مصرف پتروشيمي‌بروزيه به عنوان بزرگترين توليد کننده مواد آروماتيکي جهان نيز بيش از ۱۰۰ هزار بشکه ميعانات گازي در روز است و همچنين ديگر پتروشيمي‌ها نيز روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه ميعانات گازي مصرف مي‌کنند.
*رکورد شکني قيمت نفت خام سبک ايران با بشکه اي 57 دلار در هفته نخست مهر
به نقل از ايرنا، در نخستين هفته مهرماه، قيمت انواع نفت خام، تحت تاثير ادامه کاهش توليد نفت از سوي اوپک و کشورهاي داوطلب غير اوپک و کاهش سطح ذخيره سازي نفت خام آمريکا با افزايش روبرو شد.
همچنين پس از برگزاري همه پرسي در اقليم کردستان عراق و تهديد ترکيه مبني بر بستن مسير صادرات نفت اين منطقه، نگراني‌هايي در بازارهاي جهاني مبني بر کاهش عرضه نفت شکل گرفت که در رشد قيمت‌ها تاثيرگذار بود.
در اين ميان، روسيه نيز تاکيد کرده است که از ادامه کاهش توليد تا تابستان آينده حمايت خواهد کرد.
شبکه خبري بلومبرگ اعلام کرد که مسکو ممکن است با تمديد توافق جهاني کاهش توليد نفت تا پايان سال 2018 ميلادي موافقت کند.
ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه تأکيد کرده است که براي تصميم گيري نهايي بايد تا نزديک پايان مهلت توافق کنوني منتظر ماند.
رئيس جمهوري روسيه گفت: بر اساس واقعيت‌ها در ماه مارس سال 2018 ميلادي، ما تصميم خود را مي‌گيريم، اما احتمال تمديد توافق را رد نمي‌کنم.
اولوخيو دل پينو، وزير نفت ونزوئلا نيز اعلام کرده است از 10 تا 12 کشور ديگر براي همراهي با توافق جهاني کاهش توليد نفت دعوت شده است.
به گفته وي، کشورهاي دعوت شده از منطقه‌امريکاي جنوبي و آفريقا هستند، هم اکنون 24 کشور در توافق جهاني کاهش توليد نفت حضور دارند.
مجموع عوامل ياد شده، رشد قابل توجه قيمت‌ها در هفته نخست مهرماه را رقم زدند که البته در هفته دوم مهر، قيمت‌ها اندکي اصلاح شد.
مديريت کل اوپک و روابط با مجامع انرژي وزارت نفت با انتشار گزارشي درباره وضعيت بازار نفت در هفته منتهي به 29 سپتامبر(7 مهر) اعلام کرد: نرخ نفت خام سبک ايران در هفته مورد نظر با 2 دلار و 2 سنت افزايش، بشکه اي 57 دلار خريد و فروش شد.
نفت خام سنگين ايران در بازارهاي جهاني نيز در هفته مورد بررسي با يک دلار و 49 سنت رشد، بشکه اي 54 دلار و 53 سنت معامله شد.
قيمت سبد نفتي اوپک در هفته مورد بررسي با يک دلار و 56 سنت افزايش، بشکه اي 55 دلار و 78 سنت داد و ستد شد.
نفت خام دبليو.تي.آي (WTI) آمريکا نيز در هفته منتهي به 7 مهر با يک دلار و 77 سنت رشد، 51 دلار و 83 سنت براي هر بشکه داد وستد شد.
قيمت نفت خام شاخص برنت درياي شمال نيز با يک دلار و 92 سنت رشد، بشکه اي 58 دلار و 59 سنت مبادله شد.
همچنين هر بشکه نفت خام شاخص دبي و عمان نيز به ترتيب با يک دلار و 21 سنت و يک دلار و 34 سنت افزايش، به قيمت 55 دلار و 54 سنت و 56 دلار و 20 سنت داد و ستد شد.


مسکو و ریاض بر سر تمدید کاهش تولید تا پایان 2018 توافق کردند؛
ابراز رضايت دبيرکل اوپک از ميزان پايبندي کشورهاي عضو و غير عضو اين سازمان به توافق جهاني کاهش توليد نفت در کنار احتمال موافقت روسيه با تمديد توافق جهاني کاهش توليد نفت تا پايان سال ۲۰۱۸ ميلادي و همچنين اميد عربستان به اجماع درباره سرنوشت توافق اوپک باعث شده روزنه‌هاي اميدواري در بازار جهاني نفت ديده شود.
به نقل از ايسنا، محمد بارکيندو، دبيرکل سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک)، اعلام کرد ميزان پايبندي به توافق جهاني کاهش توليد نفت از سوي کشورهاي عضو و غير عضو اوپک، بسيار بالاست و و در ادامه گفت: اوپک مشتاق تقويت همکاري‌ها با روسيه است. وي همچنين تاکيد کرد انتظار دارد هر ۲۴ کشور عضو و غير عضو اوپک امضاکننده توافق جهاني کاهش توليد، در نشست ماه نوامبر اوپک در وين شرکت کنند. اظهارات بارکيندو درحالي مطرح شد که عربستان به عنوان بزرگ‌ترين عضو اوپک نيز اميدوار است پيش از نشست ماه نوامبر اوپک، درباره آينده توافق جهاني کاهش عرضه نفت اجماع حاصل شود، همچنين رئيس جمهور روسيه که بزرگ‌ترين توليد کننده غير اوپک محسوب مي‌شود، اخيرا اعلام کرده ممکن است توافق جهاني کاهش توليد نفت تا پايان سال آينده ميلادي تمديد شود. به گفته ولادمير پوتين مسکو ممکن است با تمديد توافق جهاني کاهش توليد نفت تا پايان سال ۲۰۱۸ ميلادي موافقت کند. البته رئيس جمهور روسيه تأکيد کرد براي تصميم گيري نهايي، بايد تا نزديک پايان مهلت توافق کنوني منتظر ماند. از سوي ديگر بيژن زنگنه، وزير نفت کشورمان در آخرين اظهارات خود اعلام کرده اوپک براي هر اقدام لازم به‌منظور کمک به ثبات بازار آمادگي دارد.
به گفته وي همه اعضاي اوپک مي‌خواهند براي تثبيت بازار نفت هر کار لازم را انجام دهند. البته درباره تمديد توافق کاهش توليد گفت‌وگويي صورت نگرفته است، اما برداشت من اين است که همه‌اماده‌اند که هر کاري براي ثبات بازار انجام دهند.
روزنه‌هاي اميدواري درحالي از سوي کشورهاي متعهد به کاهش توليد نفت رو به بازارهاي جهاني باز شده که ونزوئلا نيز اعلام کرده از ۱۰ تا ۱۲ کشور ديگر براي همراهي با توافق جهاني کاهش توليد نفت دعوت کرده است. به گفته اولوخيو دل پينو، وزير نفت ونزوئلا، کشورهاي دعوت شده از منطقه‌امريکاي جنوبي و آفريقا هستند.
بر اساس اين گزارش جلسه آتي اوپک در کم تر از يک ما ديگر برگزار خواهد شد و انتظار مي‌رود گفت‌وگو درمورد تمديد تعهد کاهش توليد مهم‌ترين اولويت اين جلسه باشد.
وزير انرژي عربستان: توافق کاهش توليد نفت تمديد مي‌شود
به نقل از رويترز، خالد الفالح، وزير انرژي عربستان گفت، کشورش اميدوار است قبل از نشست ماه نوامبر اوپک، در خصوص تمديد توافق کاهش توليد با روسيه و ديگر توليد کنندگان عمده نفت به اجماع دست يابد.
فالح که دو روز بعد از ديدار با ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه در مسکو با خبرنگاران سخن مي‌گفت، اظهار داشت، اين احتمال وجود دارد که توافق کاهش عرضه که در ماه مارس منقضي خواهد شد، تا پايان سال 2018 تمديد شود، هرچند که روسيه هيچ تعهدي نسبت به اين مسئله نداده است.
عربستان نيز هيچ قول محکمي‌نسبت به تمديد توافق کاهش توليد نداده، اما فالح گفته که کشورش در خصوص پيشنهاد مسکو «انعطاف پذير» است.
فالح به همتاي روس خود گفت: «من به دنبال دستيابي به يک اجماع هستم و در طي چند هفته آينده و قبل از نشست 30 نوامبر با شما کار خواهم کرد.»
وي افزود: «از آنجايي که ما از پيشرفت‌هاي حاصل شده رضايت داريم، من فکر مي‌کنم شما موافقيد که کار ما تمام نشده و هنوز ابهامات و بادهاي مخالفي در بازارهاي جهاني نفت باقي مانده است... ما بايد به دقت نگاهمان به مسير پيش رو باشد و دستمان هم روي فرمان.»
عربستان و روسيه از بانيان اصلي توافق کاهش توليد هستند که به موجب آن اوپک و 10 توليد کننده ديگر از ژانويه‌امسال تا پايان مارس 2018 روزانه حدود 1.8 ميليون بشکه از توليد خود را کاهش مي‌دهند.
فالح در پاسخ به سوالي در اين خصوص که آيا تصميمي‌در مورد تمديد توافق گرفته خواهد شد گفت، نمي‌دانم.
رويترز خبر داد: مسکو و و رياض درباره بازار نفت اختلافي ندارند
همچنين به نقل از رويترز، الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه، جمعه ۱۴ مهرماه اعلام کرد اين کشور درباره بازار نفت هيچ اختلافي با عربستان ندارد اما لازم است درباره اين موضوع گفت‌وگوهاي بيشتري انجام شود. به گفته وي، اقدام مشترک دو کشور براي تثبيت بازارهاي جهاني نفت از هر جهت ممکن است. خالد الفالح، وزير انرژي عربستان، هفته گذشته همزمان با سفر پادشاه اين کشور به مسکو، به روسيه سفر کرده بود.


مجتمع‌هاي پتروشيمي‌موفق شدند در ۶ ماه نخست امسال رشد ۵ درصدي توليد را نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت برسانند.
به نقل از وزارت نفت؛ علي محمد بساق زاده، مديرکنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با بيان اينکه در نيمه نخست سال جاري حدود ۲۷ ميليون تن محصول توليد کرديم که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بيش از ۵ درصد رشد داشته است، گفت: براساس مقدار فروش در داخل ۷ درصد و به لحاظ ارزشي ۱۲ درصد رشد داشتيم همچنين در مورد صادرات محصولات پتروشيمي‌در شش ماهه نخست سال جاري ۱۲ درصد از نظر مقدار و ۸ درصد از نظر ارزشي نسبت به زمان مشابه در سال گذشته رشد داشتيم. عضو هيئت مديره شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ادامه داد: بالا بودن رشد داخل به دليل عرضه محصولات نيمه نهايي مثل پليمرها و PET است و بايد به اين نکته اشاره کرد که در سال جاري ۱۵ هزار تن پلي اتيلن مازاد به کشورهاي آسياي دور صادر شده است. بساق زاده با اشاره به اين که ايران بيشترين ميزان صادرات محصولات پتروشيمي‌را به آسياي دور به ويژه به کشورهاي هند، چين و کره دارد، گفت: صادرات به افريقا نيز شرايط مناسب تري نسبت به گذشته پيدا کرده است و درصدد افزايش صادرات محصولات پتروشيمي‌به افريقا هستيم.
وي با تاکيد بر اين که رشد صادرات محصولات پتروشيمي‌به اروپا نيز افزايش يافته است گفت: هم اکنون ميزان صادرات محصولات مختلف پتروشيمي‌به اروپا نسبت به گذشته بيشتر شده است و سعي مي‌شود محصولات پليمري با گريد مهندسي صادر شوند چرا که ارزش افزوده بالاتري دارند.براي حضور پر قدرت در بازارهاي جهاني مجتمع‌هاي پتروشيمي‌بايد کيفيت فرآورده‌هاي خود را براي حضور در بازارهاي بين المللي بيش از پيش ارتقا دهند و دراين راستا توليدکنندگان ايراني محصولات پتروشيمي‌با تغيير معيارها و افزايش سطح کمي‌و کيفي توليد مي‌توانند افزون بر تامين کامل نياز داخل، در بسياري از بازارهاي جهاني نيز حضوري گسترده داشته باشند. اين مقام مسوول با اشاره به اين که در سال آينده واحدهاي پايين دست پتروشيمي‌کمبود خوراک نخواهند داشت گفت: با برنامه ريزي‌هاي انجام شده و با تکميل ظرفيت‌هاي خالي واحدهاي الفين و تامين خوراک اتان ۱۲۰ هزار تن اتيلن صادر خواهيم کرد. امسال همزمان با راه‌اندازي طرح‌هاي جديد پتروشيمي‌به دنبال افزايش ظرفيت توليد هستيم و در صورت فراهم شدن شرايط بايد افزايش توليد را رقم بزنيم.


معاون برق و انرژي وزير نيرو به تشريح جزييات افزايش تعرفه انشعاب‌هاي برق در شهرها و روستاها پرداخت و گفت: بر اساس قانون «حمايت از صنعت برق کشور»، تعرفه انشعاب برق تا 5 سال آينده به قيمت تمام شده مي‌رسد. هوشنگ فلاحتيان در گفتگو با ايرنا افزود: بر اساس قانون «حمايت از صنعت برق کشور» که در سال 1394 به تصويب مجلس رسيده و توسط رييس جمهوري ابلاغ شده است، «وزارت نيرو موظف است جدول هزينه برقراري انشعاب برق را به تفکيک مناطق مختلف کشور و در کلانشهرها به تفکيک مناطق شهرداري، به گونه اي تعيين و ابلاغ کند که ميانگين آن از هزينه تمام شده بيشتر نشود». وي ادامه داد: اين در حاليست که به عنوان مثال تعرفه انشعاب برق اکنون در روستاها حدود 10 درصد قيمت تمام شده است؛ اکنون وزارت نيرو براي هر حق انشعاب روستايي حدود 400 هزار تومان دريافت مي‌کند، در حالي که قيمت تمام شده آن حدود چهار ميليون تومان است. معاون وزير نيرو با اشاره به اينکه مقرر شده است تعرفه حق انشعاب برق در روستاها ظرف 6 سال (از سال 1395) به يک ميليون و 160 هزار تومان برسد، گفت: تعرفه انشعاب، در آن زمان نيز پاسخگوي هزينه‌هاي تمام شده انشعاب نخواهد بود. فلاحتيان در تشريح جزييات افزايش تعرفه انشعاب‌هاي برق در شهرها و روستاها گفت: تعرفه يک انشعاب 25 آمپر تک فاز خانگي در روستاها، پيش از اين 324 هزار تومان بود که با 76 هزار تومان افزايش به 400 هزار تومان رسيد؛ اين در حاليست که قيمت تمام شده هر انشعاب برق روستايي حدود چهار ميليون تومان است. معاون وزير نيرو با اشاره به اينکه تعرفه‌ها در شهرها متفاوت است، گفت: تعرفه هر انشعاب تک فاز در شهرهاي تهران و کرج حدود يک ميليون و 747 هزار تومان بود که بعد از اين مرحله افزايش قيمت انشعاب‌ها، به 2 ميليون و 198 هزار تومان رسيد؛ حق انشعاب شهرهاي تبريز، شيراز، اصفهان و مشهدنيز تقريبا مشابه تهران (اندکي کمتر) محاسبه مي‌شود. وي ادامه داد: در شهرهاي مناطق گرمسيري، تخفيف‌هاي قابل توجهي ديده شده است؛ قيمت هر انشعاب تک فاز در اين شهرها حدود 618 هزار تومان بود که به 813 هزار تومان رسيد. معاون برق و انرژي وزير نيرو گفت: در روستاها، هر انشعاب از 324 هزار تومان به 400 هزار تومان افزايش يافته و البته تخفيف‌هايي نيز براي تعرفه انشعاب‌هاي غيرخانگي روستاها (مغازه‌ها و ...) در نظر گرفته شده است؛ هر انشعاب در اين بخش يک ميليون و 113 هزار تومان بود که به يک ميليون و 369 هزار تومان افزايش يافت.