با عقد قراردادهای جدید خارجی رقم می‌خورد؛
قائم مقام وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه سهم ۱۲ ميليارد دلار فاينانس براي پروژه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در حال نهايي شدن است، گفت: براي ساخت راه‌آهن جديد تهران براي تردد از زير شهر با ژاپني‌ها در حال مذاکره هستيم.
اصغر فخريه کاشان، در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اين که براي توزيع 55 ميليارد دلاري فاينانس‌هاي مصوب شده در بودجه، هيچ سقفي براي هيچ يک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها مشخص نشده است، گفت: تا کنون تکليف بيش از 30 ميليارد دلار از اين فاينانس‌ها، مشخص شده که تاکنون وزارت راه و شهرسازي براي 10 الي 12 ميليارد دلار آن پروژه معرفي کرده است. وي ادامه داد: وزارت راه و شهرسازي پروژه‌هايي تعريف کرده که براي اجراي آن مي‌تواند از وام خارجي 5 ميليارد دلاري استفاده کنند. از اين رو قرارداد تامين فاينانس 1.2 ميليارد يورويي براي برقي سازي راه آهن گرمسار – اينچه برون با روس‌ها را در حال انعقاد داريم. البته بخشي از اين منابع 5 ميليارد دلاري هم به پروژه‌هاي وزارت نيرو اختصاص پيدا مي‌کند . قائم مقام وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه پيگيري‌ها براي نهايي شدن وام 500 ميليون دلاري از کشور آذربايجان براي تامين مالي پروژه ساخت راه آهن رشت – آستارا در حال ادامه است ، گفت: همچنين قرارداد فاينانس 1.2 ميليارد يورويي روس‌ها براي برقي سازي راه آهن گرمسار – اينچه برون نهايي شده است. فخريه کاشان با بيان اينکه درحال حاضر مذاکرات بانک مرکزي با اگزيم بانک چين براي برقي کردن راه آهن تهران – مشهد به اتمام رسيده است، گفت: قرار است همين الگوي مذاکرات و قرارداد در ساير پروژه‌ها تکرار شود. فخريه کاشان از نهايي شدن فاينانس آلماني براي پروژه‌هاي ريلي خبر داد و گفت: با يک کمپاني خاص کشور آلمان هم براي يک پروژه خاص در حال نهايي کردن قرارداد فاينانس سه ميليارد يورويي هستيم که 1.7 ميليارد يورو از اين فاينانس به پروژه‌هاي وزارت راه و شهرسازي مربوط است. وي ادامه داد: براي برقي کردن خط راه آهن تهران – اصفهان، خريد هفت دستگاه لکوموتيو برقي و انتقال اين تکنولوژي‌ها از فاينانس آلماني استفاده خواهيم کرد. بخشي از قرارداد مي‌تواند به سيگنالينگ راه آهن تهران – مشهد اختصاص يابد که هنوز تصميم خود را در اين باره نگرفتيم. فخريه کاشان از سفر نمايندگان آلماني به ايران در آينده نزديک براي نهايي کردن فاينانس سه ميليارد يورويي خبر داد و گفت:‌ در سفر هيئت آلماني به ايران قرارداد اين فاينانس به‌امضا مي‌رسد. قائم مقام وزير راه و شهرسازي ادامه داد: پروژه اي که وزارت راه و شهرسازي براي استفاده از فاينانس هشت ميليارد يورويي کره جنوبي معرفي کرده ساخت راه آهن برقي اصفهان – اهواز به صورت دوخطه است.
وي افزود: پروژه‌ دومي‌که تعريف شده ساخت راه آ‌هن چابهار-زاهدان است که با مشارکت هندي‌ها و شايد ژاپني‌ها به اجرا برسد در اين راستا با شرکت ژاپني جايکا مذاکراتي داشتيم. اين مقام مسئول با اشاره با بيان اينکه در پروژه راه آهن چابهار – زاهدان و توسعه منطقه مکران براي برخورداري از فاينانس 10 ميليارد دلاري ژاپني‌ها استفاده خواهيم کرد، گفت:‌ بخشي از اقدامات براي توسعه سواحل مکران بر عهده سازمان بنادر است بنابراين براي اجراي اين پروژه از فاينانس ژاپني‌ها استفاده خواهيم کرد. وي ادامه داد: براي استفاده از فاينانس 10 ميليارد دلاري ژاپن ساخت دو خط آهن شمال شرق به جنوب غرب تهران و شمال غرب به جنوب شرق تهران از زير شهر را پيشنهاد کرده‌ايم که البته هنوز مصوب نشده‌اما ژاپني‌ها براي ورود به اين پروژه اظهار علاقه کرده‌اند و هزينه اين پروژه 9 ميليارد دلار خواهد بود. فخريه کاشان ادامه داد: اين پروژه که پيش بيني شده که هفت ساله به اتمام برسد يک راه خروجي از زير زمين براي تهران تعريف مي‌کند که با اجراي آن مشکل ترافيک تهران براي هميشه حل خواهد شد. وي ادامه داد: براي استفاده از فاينانس اتريشي، تامين ريل را پيشنهاد داده‌ايم. اتريشي‌ها يکي از ريل‌سازان مطرح در دنيا هستند و مي‌توانند بخشي از نياز ما به ريل را تامين کنند. فخريه کاشان در پاسخ به اين که سهم وزارت راه و شهرسازي در مجموع از فاينانس 55 ميليارد دلاري دولت چقدر است، گفت:‌به غير از پروژه قطار زيرميني تهران سهم اين وزارتخانه از مجموع اين فاينانس‌ها 10 الي 12 ميليارد دلار است.


با حضور ناطق نوری، ظریف و چهره های سیاسی صورت گرفت؛
همايش ملي «آيت‌الله‌هاشمي‌و هشت سال‌ دفاع ‌مقدس» در تالار قلم کتابخانه ملي با حضور شخصيت‌هاي کشوري و لشکري برگزار شد.
به گزارش ايلنا، در اين همايش حجت‌الاسلام علي اکبر ناطق‌نوري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، محسن‌هاشمي‌رئيس شوراي شهر و ديگر شخصيت‌هاي برجسته کشوري و لشکري به سخنراني پرداختند. همچنين سيدمحمود واعظي، سردار حسين علايي، اشرف بروجردي، حجت‌الاسلام مرتضي اشراقي، محمد‌هاشمي، احمد مسجدجامعي، محسن‌هاشمي، حجت‌الاسلام طه‌هاشمي، سيدجلال ساداتيان، غلامرضا انصاري، دشتي اردکاني، محمدمهدي عبدخدايي، حجت‌الاسلام محمد اشرفي اصفهاني، حجت‌الاسلام سيدمحمود دعايي، فاطمه‌هاشمي، ياسر‌هاشمي‌و عفت مرعشي در اين مراسم حضور يافتند.
امام جمعه محبوب مردم 
حجت الاسلام علي‌اکبر ناطق‌نوري در اين همايش گفت: مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني اگر نگوييم شخصيت بي‌نظيري بود بايد گفت از شخصيت‌هاي کم‌نظير در تاريخ ايران بوده است.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اعلام اينکه اساساً اخلاص، صفا و مديريت در خون مرحوم‌هاشمي‌بود و او هيچ داعيه‌اي هم نداشت گفت: مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌سردار سرافراز در عرصه قانونگذاري، سازندگي و جنگ و جهاد بود. در همان ابتداي انقلاب امام فشار مي‌آورد که مجلس هرچه زودتر راه بيفتد و ايشان توانست مديريت مجلس نوپا را در سخت‌ترين شرايط سال‌هاي ابتدايي انقلاب برعهده بگيرد.وي با اشاره به دوران رياست‌جمهوري آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني يادآور شد: هيچ‌گاه به اين بخش از زندگي آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني نپرداختيم. وقتي او رياست قوه مجريه را برعهده گرفت نفت بشکه‌اي ۱۰ و ۱۲ دلار شده بود. آن هم در شرايطي که مملکت جنگ زده بود، آوارگان آن وجود داشت، من آن موقع رئيس مجلس بودم. آيت‌الله‌هاشمي‌بودجه را با نفت بشکه‌اي ۱۶ دلار بستند.وي با بيان اينکه آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني چنان با عقل، شجاعت و ايثار کشور را اداره کرد، گفت: هرچه سيمان، فولاد، سد، پتروشيمي‌در کشور وجود دارد از زمان آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني است.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه زماني نفت کشور بشکه‌اي ۱۴۰، ۱۲۰ دلار فروخته شد اما شما وضعيت را ديديد، اظهار داشت: اين قيمت و دوران را مقايسه کنيد با زمان آيت‌الله‌هاشمي‌که نفت بشکه‌اي ۱۲ دلار بود. چرا ما هيچ گاه اين دو مسئله را مقايسه نکرديم. يکي از مشکلات ما اين است که دوغ و دوشاب براي ما فرقي نمي‌کند. اين رفتارها استعداد را مي‌کشد.ناطق نوري با اشاره به اين که آيت‌الله‌هاشمي‌امام جمعه محبوب مردم بود، خاطرنشان کرد: همه منتظر بودند، جمعه شود و اخبار جنگ را از زبان‌هاشمي‌رفسنجاني بشنوند. دوران جنگ ما چيزي نداشتيم به خاطر دارم مردم مي‌گفتند،‌هاشمي،‌هاشمي‌جواب موشک، موشک است و او با عقل و.تدبير مي‌گفت امام اجازه نمي‌دهند در انبارها را باز کنيم؛ اين يعني عقل و درايت که کمتر به آن توجه داريم. اين عضو تشخيص مجمع نظام ادامه داد: ‌آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني اختلاف بين سپاه و ارتش را چنان زيبا حل کرد که پيروزي‌هاي ما يکي يکي رخ داد.ناطق نوري درباره قطعنامه ۵۹۸ ابراز داشت: در تاريخ ۲۷ تيرماه ۶۷ قطعنامه را قبول کرديم که عراق در محورهاي مختلف از جمله مرصاد و از سوي ديگر منافقين حمله کردند که از جنوب در خرمشهر و در غرب از سمت مهران و در کرمانشاه در قصر شيرين درگير بوديم. وي افزود: با اين شرايط در ۲۹ تير دو روز پس از قبول قطعنامه آقاي‌هاشمي‌در حالي خود را سريع به کرمانشاه رساند که به گفته يکي از دوستان يک پاسدار هم در قرارگاه نبود و ايشان فرماندهان جبهه غرب را فراخواند و در حين مذاکره بودند که خبر آمد ارتش عراق از غرب در کرند وارد شده که همزمان پايگاه نوژه و هوانيروز کرمانشاه را بمباران کردند و مسعود رجوي اعلام کرده بود ۲۴ ساعته به تهران مي‌آيد و در ميدان آزادي جشن مي‌گيرد.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه آيت‌الله‌هاشمي‌همانند يک فرمانده شجاع تمام نيروها را اعم از تهران و کرمانشاه بسيج کرد و دستور داد که به سمت قصر شيرين بروند، عنوان کرد: ايشان همچنين به مردم کرمانشاه دستور داد شهر را خالي کنند که در اين شرايط فرماندهان به ايشان گفتند مردم شهر را خالي کردند اما صلاح نيست شما اينجا بمانيد که با مخالفت ايشان مواجه شدند و همان شب با عده‌اي قليل آنجا ماندند و اين است که‌هاشمي‌را‌هاشمي‌مي‌کند.
شجاعت به معناي تندروي نيست
در ادامه محمدجواد ظريف گفت: من يک درس از آيت الله‌هاشمي‌در دو نکته‌اموختم، نخست آن که شجاعت همواره تندروي نيست و در بسياري از موارد انتخاب‌هاي تلخ است. شجاعت به معني ترجيح منافع ملي به شخصي است، آيت‌الله‌هاشمي‌نمودار شجاعت بود.
وزير امور خارجه ادامه داد: نکته دوم اين که قرار است هزينه نظام، انقلاب و کشور بشويم نه کشور هزينه ما. شما اگر به زندگي آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني نگاه کنيد مي‌بينيد که ايشان همواره‌امادگي داشتند که خودشان را هزينه کشور کنند و در زمان پذيرش قطعنامه اين مسئله را مشاهده کرديد. 
ظريف با بيان اينکه تجربه بين‌المللي ديپلماسي جنگ تحميلي يکي از دشوارترين تجربه‌ها است، اظهار داشت: برخورد سازمان ملل متحد با جنگ تحميلي يکي از سياه‌ترين برخوردها بود، لااقل در موضوع فلسطين گزارش‌هايي رد مي‌شد اما درباره جنگ ايران چنين نبود.
وي با بيان اينکه جنگ تحميلي ما در واقع يکي از آن پرونده‌هايي است که يک مورد مثبت نمي‌توانيم در شوراي امنيت سازمان ملل متحد در برخورد با آن پيدا کنيم، تصريح کرد: هفت روز بعد از حمله صدام به ايران، شوراي امنيت قطعنامه‌اش را تصويب مي‌کند. اين موضوع را مقايسه کنيد با زماني که عراق به کويت حمله کرد و اين سازمان شش ساعته قطعنامه صادر کرد اما در گزارش خود در مورد ايران حتي صبحت از حمله نمي‌کند.

رئيس دستگاه ديپلماسي افزود: در سازمان ملل متحد صحبت از خروج عراق از مرزها نمي‌شود چون وزير امور خارجه وقت گفت منطقه مورد نظر مورد اختلاف است. در فاصله قطعنامه ۴۷۹ تا ۵۹۸ شوراي امنيت سکوت مي‌کند، اداره چنين جنگي در برابر اين سکوت سخت است. 

قطعنامه ۵۹۸ براي جلوگيري از جلوروي ايران بود

ظريف با اشاره به حمله شيميايي صدام در طول جنگ خاطرنشان کرد: سال ۶۳ که عراق از سلاح‌هاي شيميايي استفاده کرد، خود ما هم باور نمي‌کرديم، آن روزها که از قحط الرجال من نماينده ايران شده بودم به رئيس گفتم اما سکوت کرد. شش گزارش اعلام کرد که عراق از سلاح شيميايي استفاده کرده‌اما يک دفعه هم در شوراي امنيت مطرح نشد. 
وزير امور خارجه با تاکيد بر مديريت آيت‌الله‌هاشمي‌در زمان جنگ ابراز داشت: نحوه مديريت قطعنامه ۵۹۸ گوياي حقيقت و همچنين درس اولي است که از حضرت آيت‌الله ياد گرفتم مبني بر اينکه شجاعت به معني تندروي نيست لذا با توجه به برخوردي که در آن روز و شرايط ويژه‌اي که کشور داشت از اينکه قطعنامه در شوراي امنيت تبديل به‌امنيت شود، جلوگيري کرد. 
ظريف ادامه داد: شوراي امنيت سه بار بر عليه ايران خيز برداشت تا تحريم‌هايي را اعمال کند. ماجراي لانه جاسوسي، قطعنامه ۵۹۸ و مسئله هسته‌اي شامل اين موارد مي‌شود که متاسفانه در مسئله هسته‌اي منجر به تحريم ايران شد و اينکه در آن دو مورد ديگر منجر به تحريم نشد نشان از مديريت مديران ارشد و عالي نظام حضرت امام، مقام معظم رهبري و آيت‌الله‌هاشمي‌است. 
وي با اشاره به نامه‌نگاري‌هاي آيت‌الله‌هاشمي‌با صدام حسين بيان کرد: نامه‌نگاري‌هاي آيت‌الله‌هاشمي‌با صدام، باز هم نسخه زريني از نگرش‌ها و فداکاري‌هاي آيت‌الله‌هاشمي‌براي نظام است و نشانگر آن است که شجاعت مبتني بر تندروي نيست. 
رئيس دستگاه ديپلماسي اضافه کرد: شجاعت، کياست و دقت را در نامه‌هاي آيت‌الله‌هاشمي‌به صدام حسين مشاهده مي‌کنيم که يک درس تاريخي است و مرحله آخري که در ديپلماسي ايشان بايد به خاطر داشته باشيم مذاکراتي است که به تعيين متجاوز بودن عراق انجاميد و بايد زمان بگذرد تا امکان طرح هرچه در آن دوران گذشته فراهم شود. 
ظريف با تاکيد بر اينکه اگر مديريت شجاعانه و همراه با از خودگذشتگي آيت‌الله‌هاشمي‌نبود هيچ‌گاه نمي‌توانستيم محکوميت صدام را از سازمان ملل بگيريم، بيان کرد: يک برگ ننگين سازمان ملل متحد آن است که با اينکه صدام را مقصر جنگ تحميلي مي‌دانست باز هم شوراي امنيت سکوت کرد.
هاشمي‌فرمانده صلح بود
در ادامه فرزند آيت‌الله‌‌هاشمي‌رفسنجاني به اظهارات اخير فرماندهي سپاه مبني بر اينکه آيت‌الله‌هاشمي‌در دوران جنگ نقش فرماندهي جنگ را برعهده نداشت، گفت: آن آقايي که گفته‌هاشمي‌در جنگ مسئوليتي نداشت درست گفته‌اند چرا که‌هاشمي‌فرمانده صلح بود و براي صلح به جبهه‌ها مي‌رفت.فاطمه‌هاشمي‌گفت: پدر هميشه مي‌گفتند جنگ هشت ساله مهمترين اتفاق تاريخ ما بود. آيت‌الله‌هاشمي‌هميشه نگران بودند از اينکه واقعيت‌هاي جنگ به صورت مکتوب و به رشته تحرير درنيايد و با افراد زيادي جلسه گذاشتند که تا جايي که‌امکان داشت اين کار انجام شود.عضو شوراي مرکزي اعتدال و توسعه افزود: ايشان از دوستان و هم‌رزمان مي‌خواستند اين قصه جدي گرفته و ستادي براي جمع‌آوري مسائل جنگ تشکيل شود.فاطمه‌هاشمي‌با بيان اينکه شخصيت آيت‌الله‌هاشمي‌به گونه‌اي بود که از جنگ پرهيز مي‌کردند، تصريح کرد: آيت‌الله‌هاشمي‌در حالي که مسئوليت‌هايي را در جنگ برعهده داشتند، از جنگ دوري مي‌کردند.وي با اشاره به پايان جنگ خاطرنشان کرد: ايشان خدمت امام رسيد و گفت اگر خودتان جنگ را تمام نکنيد، معلوم نيست که بعد از شما جنگ کي تمام شود.فرزند آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به نقل قولي از ديدار با امام خميني ابراز داشت: مي‌گفتند اولين جلسه‌اي را که با ايشان گذاشتم گفتم بايد به صلح فکر کنيم نه اينکه اول به فکر جنگ باشيم و امام لبخند زدند. در اولين جلسه‌اي هم که با فرماندهان جنگ گذاشتند، آيت‌الله‌هاشمي‌گفتند اول بايد به پيروزي بزرگ دست پيدا کنيم بعد صلح کنيم. خيلي ناراحت بودند که نتوانستيم به آن پيروزي برسيم.


واکنشها به محدودیتهای جدید علیه رییس دولت اصلاحات ادامه دارد؛
اعمال محدودیت‌های جدید برای رییس دولت اصلاحات با واکنشهای بسیاری رو به رو شد که این روند همچنان ادامه دارد. در این رابطه سخنگوی فراکسیون امید مجلس از بررسی این موضوع در نشست شورای مرکزی فراکسیون خبر داد و گفت: فراکسیون امید بیانیه‌ای در این رابطه صادر کرد.بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهارنظر نمایندگان حقوقی عضو فراکسیون امید یادآور شد: همکاران حقوقدان در فراکسیون امید درباره ابعاد مختلف اعمال محدودیت‌های جدید برای رئیس دولت اصلاحات و صدور حکم برای ۷ چهره اصلاح‌طلب بحث کرده و این نوع اعمال محدودیت‌ها را نادرست دانستند.سخنگوی فراکسیون امید اضافه کرد: نمایندگان حقوقی عضو فراکسیون درباره نحوه ابلاغ این حکم که به دفتر رئیس دولت اصلاحات ارسال شده و مراحل قانونی را طی نکرده، ملاحظاتی مطرح کرده و در مجموع تاکید کردند این شیوه‌ها غیرقابل قبول است.وی با اشاره به پیگیری موضوع اعمال محدودیت‌های جدید برای رئیس دولت اصلاحات در فراکسیون امید مجلس گفت: فراکسیون امید قطعاً تذکر لازم را به مسئولان مربوطه در این رابطه خواهد داد و موضوع را پیگیری خواهد کرد.
بیانیه اعتراض آمیز فراکسیون امید
در متن بیانیه فراکسیون آمده است:با توجه به اقدامات اخیر مبنی بر افزایش محدودیت شرکت حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی در مراسم سیاسی، فرهنگی، تبلیغی اعلام می داریم این دستور در تعارض صریح و آشکار با اصول ۲۰ ، ۲۳ ، ۳۶ و ۳۷ قانون اساسی قرار دارد و تمامی مقامات قضایی به استناد اصل ۱۵۶ قانون اساسی موظف به احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع می باشند و هرگونه اقدام مغایر با این اهداف، موجب تعقیب کیفری و انتظامی است.علی هذا هرچند اینگونه محدودیت ها را جامعه بر نمی تابد و خود نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد، آنچه تاکنون از اینگونه برخوردها حاصل گردیده موجب افزایش محبوبیت این سید شریف و بزرگوار در نزد ملت فهیم و آگاه بوده است و لیکن به لحاظ موضع و مقام مرجع صدور چنین دستوری لازم می دانیم مرجع مذکور در مقام پاسداشت شریعت مقدس و قوانین جاریه اقدام نماید.
تبدیل فرصت به تهدید 
از سوی دیگر یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی اعمال محدودیت برای محمد خاتمی را در تعارض آشکار با قانون اساسی دانست. پروانه سلحشوری در نطق میان دستور خود در مجلس گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم  رهبری مبنی بر حفظ وحدت و به رسمیت شناختن دیدگاه‌های مختلف و ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی متاسفانه  با توجه به اقدامات اخیر مبنی بر افزایش محدودیت  و شرکت و حضور جناب آقای سید محمد خاتمی در مراسم سیاسی، فرهنگی و تبلیغی در تعارض آشکار با اصول 20 ، 23 ، 36 و 37 قانون اساسی است و معلوم نیست تا کی قرار است فرصت‌ها به تهدید تبدیل شود و شرایط کشور متلاطم گردد.
برهم زدن وحدت اجتماعی
از سوی دیگر نایب رییس مجلس شورای اسلامی محدودیت‌های اخیر سیدمحمد خاتمی را باعث به هم زدن وحدت اجتماعی دانست و خواستار حل این موضوع از سوی دولت و شورای عالی امنیت ملی شد. مسعود پزشکیان درباره محدودیت‌های اخیر رئیس دولت اصلاحات گفت: قابل قبول نیست به کسی که ۲۲ میلیون رای داشته و زمانی رئیس جمهور بوده بگوییم نمی‌توانی در جلسات و مجامع حاضر شوی و از سویی هم بگوییم که ما دموکراسی و آزادی داریم و کشورهای دیگر را نقد کنیم.وی افزود: نمی‌دانم با چه منطقی این کار انجام می شود. در عقل هم نمی‌گنجد. 
محدودیت جدیدی اعمال نشده است
از سوی دیگر حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره صحت و سقم ایجاد محدودیت‌های جدید برای رییس دولت اصلاحات گفت: از دادسرای ویژه روحانیت پرسیدم، از جزییات آن خبر ندارم و گفتند که دادستان ویژه روحانیت این موضوع را تکذیب نکرده، بلکه گفتند محدودیت جدیدی اعمال نشده و طبق روال گذشته توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نه خود شورا، محدودیت‌هایی که بوده همچون سابق برقرار است و طبیعتا اگر بخواهند از آن دستورات قضایی تعدی کنند، اقدام بعدی صورت خواهد گرفت.وی ادامه داد: اقدام جدیدی صورت نگرفته و همان محدودیت‌های قبلی است که هر چند وقت یکبار نامه‌ای به ضابطین داده می‌شد و الان هم مجددا نامه‌ای داده شده که همان مضمون نامه‌های سابق را دارد و چیز جدیدی و محدودیت جدیدی نبوده است و همان دستور گذشته مجددا صادر شده است.


ایلیا پیرولی
روزنامه‌نگار
ilyapirvali@gmail.com
هواي اقتصاد کشور همچنان ابري است. ابرهايي که بارش‌زا نيستند؛ بلکه از نوع طوفاني آن هستند. شايد به عبارتي بهتر سقف اقتصاد کشور در حال فرو ريختن است و هر لحظه‌امکان آوار شدن آن بر فضاي کسب و کار وجود دارد.
نبود برنامه‌ريزي و عدم سياست‌گذاري مناسب در دولت دوازدهم و از همه مهمتر نبود يک تيم اقتصادي و يک ليدر در اين دولت از مهمترين نشانه‌هايي است که‌امکان دارد هر لظه سقف پر از روزن اقتصاد بر سرش آوار شود. در حال حاضر با گذشت بيش ازدو ماه از آغازبه کار دولت دوازدهم استراتژي مشخصي براي اقتصاد هنوز تدوين نشده است و برنامه‌ريزي‌هاي سليقه‌اي و جزيره‌اي را در اين مدت شاهد بوده‌ايم. برنامه‌هايي که گاهي در برخي موارد دوران دولت‌هاي نهم و دهم را برايمان يادآوري مي‌کند. بنابراين مادامي‌که وضع اقتصادي به اين روند ادامه يابد نبايد اميد به بهبود اقتصاد و رونق توليد داشت.
آنچه که بيش از همه در حال حاضر اقتصاد کشور را تهديد مي‌کند مناسبات رانتي است؛ ازاين رو دولتمردان بايد با تغيير رويه و ايجاد فضايي مناسب براي حضور بخش خصوصي مولد اين مناسبات را بر هم بزنند.
دولت دوازدهم يا به عبارتي بهتر تيم اقتصادي دولت دوازدهم بايد ابتدا با استراتژي مناسب از خام فروشي به سمت توليد محوري حرکت کند و در اين راستا بايد اصلاحات ساختاري را در درون اقتصاد انجام دهد. به معنايي ديگر بايد رفتارهاي مالي خود را اصلاح کند و مادامي‌که اين رفتارها در دستگاه‌هاي اجرايي حاکم باشد نبايد انتظار رونق توليد را داشت. ايجاد ستادي تصميم‌ساز و تصميم‌گير در اين زمينه بسيار مهم است چرا که با ايجاد اين نوع ستاد يا تشکل مي‌توان اقتصاد نفتي را به اقتصاد توليد محور متصل کرد. به قول دکتر مومني، در حال حاضر به هم ريختگي‌هاي ناشي از فقدان ستاد حاکميتي در درون دولت باعث شده است که در بسياري از مسايل سرنوشت ساز، مجريان فاقد صلاحيت کافي، نقش تصميم‌گير راهبردي را پيدا مي‌کنند و طي ربع قرن گذشته هزينه‌هاي بسيار سنگيني را در اين رابطه کشور پرداخته است. نهايتا اينکه مسئله خام فروشي اشتغال‌زدا، متاسفانه در نظام تصميم‌گيري و تخصيص منابع ما قباحت خود را از دست نداده است.
ازاين رو است که اقتصاد کشور نيازمند يک ستاد راهبردي اقتصاد است. تشکلي يا اتاق فکري عمل‌گرايي که بتواند از هرگونه به‌هم‌ريختگي و نابساماني اقتصاد بکاهد.


تجارت- سوگند السادات چاوشي: بيش از 20 سال است كه تقاضاي ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني مي‌گذرد، اما متاسفانه هيچ‌گاه عزم ملي براي پيوستن به اين سازمان وجود نداشته است. به‌طوري كه 10سال پيش ايران تنها توانست ناظر بر سازمان تجارت جهاني شود و در دولت نهم هم كه سازمان تجارت جهاني از ايران خواست تا رژيم اقتصادي خود را ابلاغ کند، تنها ارسال رژيم تجاري ايران به سازمان تجارت جهاني حدود سه سال به طول انجاميد. تمام اين تاخيرها براي پيوستن به سازمان تجات جهاني تا جايي ادامه پيدا كرد که متاسفانه ايران با تحريم‌هاي بين‌‌المللي مواجه شد، به‌طوري که در زمان تحريم‌ ديگر صحبت از پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني بي‌معنا بود. پس از اجرايي شدن برجام و در زماني که اوباما رييس‌‌ جمهور آمريکا بود، بسياري از کارشناسان اقتصادي معتقد بودند كه پيوستن به سازمان تجارت جهاني به نفع ايران است و كشور بايد هر چه زودتر عضو سازمان تجارت جهاني شود، اما متاسفانه در آن دوره هم عزم ملي براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني وجود نداشت، البته تعدد و تضاد آراي هم درخصوص منافع و مضرات پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني هم مزيد بر عدم عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني شد. بدون شك پيوستن به سازمان تجارت جهاني براي اقتصاد ايران تنها منفعت به همراه خواهد داشت كه اين امر را مي‌توان از 160 كشوري كه درحال حاضر عضو سازمان تجارت جهاني هستند، مشاهده كرد. بنابراين در يک فضاي سالم اقتصادي و بدون توجه به اظهارات ضد جهاني‌سازي دونالد ترامپ، پيوستن به سازمان تجارت جهاني به نفع کشور است و ديگر شکي نيست که پيوستن به سازمان تجارت جهاني براي ايران صرفه ‌اقتصادي در برخواهد داشت، اما هنوز براي پيوستن به WTO عزم ملي در کشور وجود ندارد. البته درحال حاضر بسياري از کشورها با وجود دونالد ترامپ ديگر تمايلي به پيوستن به سازمان تجارت جهاني ندارند و پس از حضور ترامپ به عنوان رييس جمهور آمريكا، تجارت جهاني تا اندازه‌اي جايگاه خود را از دست داده است. 
دست ‌رانت‌خواران از واردات کوتاه مي‌‌شود 
سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه با توجه به شرايط بين‌‌المللي حاکم بر دنيا آيا پيوستن به سازمان تجارت جهاني به نفع اقتصاد ايران است؟ كه در اين باره هم نظرات مخالف و موافقي وجود دارد. به گفته بسياري از كارشناسان اقتصادي، اصرار دولت دوازدهم براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني ديگر به نفع كشور نيست و پيمان‌هاي منطقه‌‌اي تجاري و فعال‌‌تر کردن مبادلات تجاري منطقه‌اي بيشتر به نفع اقتصاد کشور است. همچنين عباسعلي نورا اقتصاددان طي يادداشتي مي‌گويد: شرايط رژيم ‌اقتصادي ايران با برخي شرايط سازمان تجارت جهاني سازگار نيست، بنابراين بهتر است قبل از تلاش براي پيوستن به اين سازمان شرايط رژيم تجاري را براي پيوستن به اين سازمان مهيا کرد. با پيوستن به سازمان تجارت جهاني، تعرفه‌هاي واردات به صورت ديکته شده به ما ارائه مي‌شود، درحالي که ممکن است با توجه به نرخ بيکاري اين‌گونه مسائل به نفع اقتصاد ايران نباشد. پيوستن به سازمان تجارت جهاني عزم ملي مي‌خواهد و بايد بررسي کرد با تعرفه‌هايي که براي واردات اعمال مي‌شود، مي‌توان بودجه و اعتبار لازم از محل ماليات براي اداره کشور تامين شود يا خير؟ البته پيوستن به سازمان تجارت جهاني محاسني هم به دنبال دارد. به طورحتم با پيوستن به اين سازمان تعرفه‌ها روشن و شفاف شده و دست ‌رانت‌خواران از واردات کوتاه مي‌‌شود. بيشتر مخالفان پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني صرف ‌نظر از جريانات سياسي، افرادي هستند که دستي در انحصار و رانت‌‌خواري دارند و حتي اشخاصي که انحصار صادرات دارند هم راضي به پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني نيستند، زيرا با اين اتفاق منافع‌‌ آن‌ها به خطر مي‌‌افتد.
پيوستن به سازمان تجارت جهاني ضرورت دارد
همچنين در اين زمينه محمدرضا حريري رييس كميسيون واردات اتاق بازرگاني ايران در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: پيوستن به سازمان تجارت جهاني يك انتخاب نيست، بلكه يك ضرورت و اجبار است. براي درك بهتر اين موضوع كشورهاي عضو سازمان ملل را در نظر بگيريد، به طورحتم كشورهايي كه بيرون از دايره سازمان ملل هستند، نمي‌توانند از حمايت‌ها و قوانين بين‌المللي كه زير نظر سازمان ملل است، استفاده كنند يا به عنوان مثال فدراسيون فوتبالي در دنيا وجود داشته باشد كه نخواهد عضو فيفا شود. اجباري درخصوص عضويت اين فدراسيون فوتبال در فيفا وجود ندارد، اما اگر اين فدراسيون عضو فيفا نشود گويي خود را از چرخه فوتيال دنيا كنار گذاشته است، بنابراين عدم عضويت در سازمان تجارت جهاني به اين معنا است كه از چرخه تجارت جهاني بيرون خواهيم ماند. 
تجارت جاده‌اي يك طرفه نيست
اين عضو اتاق بازرگاني ايران تصريح مي‌كند: بدون شك طي چند سال آينده ديگر به بازارهاي صادراتي خود دسترسي مناسبي نخواهيم داشت، زيرا كشورهايي كه عضو سازمان تجارت جهاني هستند با ساير كشورهاي عضو اين سازمان با تعرفه‌هاي ديكته شده يا بدون پرداخت تعرفه معامله خواهند كرد، اما ايران براي معامله با اين كشورها بايد تعرفه پرداخت كند. تجارت جاده‌اي يك طرفه نيست. به عبارت ساده‌تر به اين منظور نيست كه اگر عضو سازمان تجارت جهاني شويم مرزهاي كشور تنها براي ورود كالاهاي وارداتي باز مي‌شود، بلكه مرزهاي ساير كشورها هم به‌ روي كالاهاي توليدي ما باز خواهد شد، بنابراين وحشت از پيوستن به سازمان تجارت جهاني كاذب و بي‌معنا است.
لزوم عزم ملي براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني 
حريري مي‌افزايد: پيوستن به سازمان تجارت جهاني هيچ ضرري براي اقتصاد ايران ندارد، زيرا هم‌اكنون بيش از 160 كشور عضو اين سازمان هستند. براي پيوستن با سازمان تجارت جهاني بايد يك پروسه زماني طولاني‌مدت بين سه تا ده سال طي شود. به عبارتي بيش از 100 كشوري كه درحال حاضر عضو سازمان تجارت جهاني هستند اين پروسه زماني را طي كرده‌اند و در اين‌بازه زماني رژيم اقتصادي خود را تغيير داده و مطابق با قوانين اين سازمان كردند و در نهايت عضو سازمان تجارت جهاني شدند. اين‌روزها پروسه پيوستن به سازمان تجارت جهاني بسيار زمان‌بر و سخت شده است، اما براي خروج داوطلبانه از اين سازمان كافي است يك يادداشت كوتاه براي سازمان تجارت جهاني ارسال شود تا در اولين جلسه اين سازمان كه حدود سه ماه طول مي‌كشد اين موضوع بررسي شود و تنها پس از گذشت سه ماه آن كشور به صورت دواطلبانه از اين سازمان خارج شود. تا امروز مشاهده نشده است كشوري كه عضو سازمان تجارت جهاني است خود داوطلبانه اقدام به خروج از اين سازمان كند حتي اقتصادهاي بسيار ضعيف‌تر و شكننده‌تر از ايران هم كه عضو سازمان تجارت جهاني شده‌اند تاكنون از اين سازمان داوطلبانه خارج نشده‌اند، لذا اين امر نشان مي‌دهد كه پيوستن به سازمان تجارت جهاني تنها براي كشورها منفعت و سود به همراه دارد.
رييس كميسيون واردات اتاق بازرگاني ايران مي‌گويد: آنقدر مزيت‌هاي پيوستن به سازمان تجارت جهاني بسيار زياداست كه تا امروز هيچ كشوري داوطلبانه از اين سازمان خارج نشده است، بلكه روز به روز هم پيوستن به سازمان تجارت جهاني سخت‌تر مي‌شود. ايران كه با 160 كشوري كه عضو سازمان تجارت هستند تفاوت چنداني ندارد، بنابراين چرا اين تفكر وجود دارد كه پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني براي اقتصاد ما ضرر و زيان به همراه دارد با توجه به اينكه اقتصاد ايران بر پايه فروش نفت و درآمدهاي ارزي حاصل از فروش نفت است. به‌طورحتم يك سد رواني در راستاي پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني وجود دارد كه بايد اين سد هم در داخل و هم در خارج از كشور شكسته شود. در داخل كشور بايد يك اراده جدي و عزم ملي براي پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني ايجاد شود و در خارج از هم بايد سازمان تجارت جهاني براي پذيرفتن ايران به اجماع برسد كه در حال حاضر آمريكا به ويژه دونالد ترامپ مانع پيوستن ايران به اين سازمان است. 
عدم پايبندي ايران به رژيم اقتصادي خود
رييس كميسيون واردات اتاق بازرگاني ايران مي‌گويد: رژيم اقتصادي خود را براي سازمان تجارت جهاني ارسال كرده‌ايم، اما متاسفانه به همان رژيم اقتصادي كه به سازمان تجارت جهاني اعلام كرده‌ايم، پايبند نبوده‌ايم. به عبارتي تعرفه‌هاي خود را افزايش داده يا موانع غير تعرفه‌اي تعريف كرده‌ايم. به عنوان مثال به راحتي اعلام كرده‌ايم كه واردات خودروهاي بالاي 2500 سي سي به كشور ممنوع است درحالي كه مطابق برنامه چهارم توسعه و پنجم توسعه و رژيم اقتصادي اعلام كرده‌ايم كه هيچ نوع مانع غير‌تعرفه‌اي به غير از كالاهايي كه از نظر شرع اسلام حرام است، مصوب نكرده‌ايم. 
عضويت افغانستان در سازمان تجارت جهاني!
همچنين در اين زمينه‌هادي حق‌شناس اقتصاددان در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: مبناي تشكيل سازمان تجارت جهاني براين پايه بود كه كشورهاي مختلف براساس مزيت نسبي كه دارند كالاهايي توليد كنند تا اين كالا بين كشورها مبادله شود و تمام كشورهاي جهان از مزيت نسبي همديگر استفاده كنند. امروز بيش از 80 درصد كشورهاي جهان عضو سازمان تجارت جهاني هستند،حتي كشور افغانستان هم عضو سازمان تجارت جهاني شده است. مزيت بزرگ سازمان تجارت جهاني اين است كه مشكلي كه در گذشته براي كشور ما درخصوص مسائل هسته‌اي ايجاد شد و مشمول تحريم‌هاي اقتصادي ظالمانه غربي‌ها شديم با عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني، ديگر آمريكايي‌ها نمي‌توانند تحريم‌هايي بر اقتصاد ايران تحميل كنند، پس از نظر سياسي به نفع اقتصاد ايران است كه عضو سازمان تجارت جهاني شود.
حمايت تعرفه‌اي مادام‌العمر نيست 
اين كارشناس اقتصادي تصريح مي‌كند: اما به لحاظ فني وقتي كشوري عضو سازمان تجارت جهاني شود آن كشور بايد تلاش كند كه كالا و خدمتي را توليد كند كه متناسب با استانداردهاي جهاني باشد. ما در طول ده‌ها سال گذشته همواره با ابزار تعرفه از توليدات خود دفاع و حمايت كرديم. لذا سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه اين حمايت تعرفه‌اي تا چند دهه ديگر بايد ادامه پيدا كند؟ حمايت تعرفه‌اي ممكن است در كوتاه‌مدت مفيد باشد، اما حمايت تعرفه‌اي نمي‌تواند مادام‌العمر باشد.
افزايش قاچاق كالا با حمايت‌هاي تعرفه‌اي
حق‌شناس مي‌گويد: بخشي از حمايت‌هاي تعرفه‌اي منجر به قاچاق كالا مي‌شود كه قاچاق كالا در اقتصاد ايران قابل مشاهده است. همچنين حمايت‌هاي تعرفه‌اي باعث توليد كالاهاي بي كيفيت مي‌شود كه اين امر هم در اقتصاد ايران بيداد مي‌كند. تعداد كشورهايي كه عضو سازمان تجارت جهاني نيستند به 20 كشور هم نمي‌رسد كه معمولا كشورهايي با اقتصاد كوچك هستند، بنابراين عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني اجتناب‌ناپذير است، البته 10 سال گذشته ايران به عنوان عضو ناظر سازمان تجارت جهاني پذيرفته شده بود، لذا اگر برخي موانع و چالش‌هاي سياسي برطرف شود امكان پذيرش ايران در سازمان تجارت جهاني بسيار زياد است و مزاياي عضويت ايران در اين سازمان بيش از معايب آن خواهد بود.

اژه‌اي از دريافت تسهيلات 30هزار ميلياردي يک فرد از 14 بانک خبرداد:
سخنگوي قوه قضاييه با بيان اينکه اخيرا يکي از افرادي که فساد بانکي داشته دستگير شده است، گفت: گزارش بانک مرکزي نشان مي‌دهد اين فرد با چهارده بانک مرتبط بوده و تسهيلات گرفته و بيش از ۳۰ هزار ميليارد ريال بدهي دارد که حدود ۱۶ هزار ميليارد ريال آن بدهي معوقه هست اين فقط يک قلم از کار او بوده است.
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي در صد و نوزدهمين نشست خبري با بيان اينکه اين فرد بازداشت شده افزود: کسي که اين مقدار بدهي بانکي دارد معلوم است که از رانت استفاده کرده که نه يک و دو بانک بلکه چهارده بانک به او تسهيلات داده‌اند. آنهايي که رانت‌خوارها را مي‌شناسند خوب است ورود کنند تا قوه قضائيه با کمک ضابطين خود وارد نشود اما متاسفانه بانک‌ها اقدام جدي نمي‌کنند.
وي با تاکيد بر اينکه قوه قضائيه به طور جد با هرگونه فساد اعم از فساد امنيتي و نفود بيگانه بدون هيچ ملاحظه و خط قرمزي مبارزه مي‌کند، گفت: يکي از اين موارد، مساله زمين و زمين‌خواري در سال‌هاي اخير است. گزارشي از ۲۳ استان در طول اين شش ماه در سال ۹۶ گرفته شده که ۲۰ هزار و ۳۴۱ هکتار در سال‌هاي مختلف تصرف شده بود که در اين مدت به منابع دولتي برگشت. بيش از ۴۱ هکتار قلع و قمع داشتيم آن هم در جاهايي که نبايد مي‌ساختند.
وي درباره تعاوني‌هاي اعتبار گفت‌: در مورد تعاوني فرشتگان و کاسپين و برخي از اين پرونده‌ها در طول ماه‌هاي اخير سه بار رييس قوه جلسه تشکيل داده و با نايب رئيس مجلس و رييس کميسيون اقتصادي و رييس بانک مرکزي و مسئول نظارت بانک مرکزي جلسه‌اي گذاشتند که بررسي شود چه اقداماتي صورت گيرد که حقوق کردم ضايع نشود.
وي با تاکيد بر اينکه مصمم به برخورد با فساد هستيم، خط قرمزي نمي‌شناسيم و از حق مردم دفاع مي‌کنيم، گفت: طبيعي است در اين مبارزه فراگير مشکلاتي پيش مي‌آيد که آنها را به جان مي‌خريم. از شماتت دشمنان ترس نداريم به هيچ وجه قوه قضاييه در برخورد با مفاسد بحث سياسي ندارد ممکن فرد وابسته به جناحي دستگير شود و رقبايش بهره‌برداري کنند که اين به قوه‌قضاييه ربطي ندارد. توصيه مي‌کنيم ديگران هم استفاده سياسي نکنند.
اژه‌اي گفت: در گذشته موردي از چک برگشتي گفتم که مشکلات بسياري به وجود آورده و هزينه‌هاي زيادي را براي قوه‌قضاييه و افراد بوجود مي‌آورد. موردي بود که در طول ۴ماه بيش از ۲۸۰۰ برگ چک تحويل آقايي شده بود که اين آقا در مدت کوتاهي از بانک‌هاي مختلف ۶۴۰ فقره چک برگشتي داشت آيا نبايد در اين موارد بانک مطلع شوند و ديگر چک صادر نکند. از ۲۸۰۰ چک تعداد زيادي برگشت خورده بود.
وي افزود: در موردي ديگر شخصي بالاي ۴۰۰ مورد چک برگشتي دارد حتي در مورد قبل که ۶۴۰ فقره چک بود اگر پرونده تشکيل شده باشد يعني حدود ۶۴۰ نفر درگير شدند و چه مشکلاتي پيش مي‌آيد. خواهش ما اين است بانک مرکزي و بانک‌ها توجه بيشتري در اين موارد داشته باشند. کنند
معاون اول قوه قضاييه درباره وضعيت پرونده فريدون و اينکه آيا در اين پرونده کسي دستگير شده گفت: اين پرونده هنوز کيفرخواست نخورده و دادگاه نرفته ولي کسي که فراري بوده کماکان فراري است.
معاون اول قوه قضاييه درباره پرونده نمازي‌ها گفت‌: حکم صادر شد و قطعي شد يعني حکم حبس در دادگاه بدوي مورد اعتراض قرار گرفته‌اما در حال تحمل کيفرخواست هستند.
محسني اژه‌اي در خصوص گفته يکي از نمايندگان درباره برخورد قوه با موسسات مالي که دچار اطاله دادرسي شده است، گفت: مطلقا قوه قضائيه پولي بلوکه نکرده چنان چه اين‌ها بخواهند از پول‌هايشان مثل سابق استفاده کنند، يعني عدد خاصي بدهند و به شکات ديگر چيزي نرسد، دادستان ورود مي‌کند. يعني بايد بالنسبه عمل کنند.
وي گفت: درباره ثامن الحجج يک ميليون سپرده‌گذار داشت و قوه قضاييه کار فوق العاده‌اي در جهت حمايت از حق مردم کرد. ۹۹ درصد از کساني که سپرده‌گذاري کرده بودند به حقوق شان نزديک به صد درد صد رسيدند در عين حال که قوه اين مقدار وظيفه ندارد که هر جور شده پول مردم استيفا شود. مع ذالک افرادي هستند که بايد به اتهام‌شان تنها رسيدگي شود اين موضوع نه تنها اطاله نيست بلکه حجم کار به گونه‌اي است که اگر اين نماينده مجلس ببيند براي تعاوني فرشتگان و غيره وجود دارد و مقدار وقتي که قوه گذاشته را ببيند قطعا نظر آنها عوض مي‌شود.
اژه‌اي تاکيد کرد: در پرونده ثامن از لحاظ مالي بيش از ۹۹ درصد کار جلو رفته ولي بخش تسويه نهايي و کيفري مانده و اين شرکت چون حساب‌هايش مشخص نيست و بانک مرکزي و مسئولان ذيربط يا به عمد يا غيرعمد اهتمام جدي ندارند اين پرونده به اين صورت پيش رفته است.
اژه‌اي در پاسخ به اين که آخرين وضعيت پرونده صندوق فرهنگيان چيست، گفت: اگر اشخاصي که در مظان اتهام باشند فرار کنند اقدامات تأميني مناسبي انجام مي‌شود البته بعيد است فرار کنند تا هفته گذشته گزارشي از مجلس نرسيده است. اين پرونده هنوز به دادگاه نرفته است در بخشي از پرونده نياز به کارشناسي است که باعث کندي کار است.
سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به اين که آخرين وضعيت دادگاه حميد بقايي که علني است يا غير علتي و درخواست احمدي‌نژاد مبني بر حضور در دادگاه گفت: علني بودن يا نبودن بر اساس قانون به درخواست قاضي صورت مي‌گيرد اگر دادگاه علني باشد آقاي احمدي‌نژاد مي‌تواند شرکت کند اگر نه نمي‌توانند. 
اژه‌ي در پاسخ به اين که عليه شبکه اجتماعي تلگرام اعلام جرم شده و با توجه به اينکه تلگرام يک شبکه است و خارج از مرزهاي سرزميني ماست چطور مي‌شود عليه يک ابزار اعلام جرم کرد، گفت: اگر ابراز مسئول داشته باشد، چرا نشود عليه آن اعلام جرم کرد. اگر توسط اين ابزار بارها اعلام جرم شود بايد عليه مسئول آن اعلام جرم کرد. 
وي درباره اينکه پرونده مداحان در چه مرحله‌اي است، گفت: در حال حاضر اين افراد با قرار وثيقه آزاد هستند. در اين پرونده چون ارتباط موضوع با شخص روحاني مربوطه کم بوده ، دادسراي ويژه روحانيت پرونده را به دادگاه فرستاد تا بررسي شود اجمالا مي‌توانم بگويم اتهام مداحان امنيتي نيست.
اژه‌اي در پاسخ به اين که آيا دادستان عليه احمدي‌نژاد که ادعايي عليه قوه داشت اعلام جرم کرده است، گفت: دادستان ادعايي نداشته است.
اژه‌اي درباره پرونده دري‌اصفهاني گفت: فردي که دو تابعيتي بود متهم به جاسوسي و ارائه اطلاعات به بيگانگان بود و با دو سرويس در ارتباط بود که محکوم به ۵ سال حبس شد که حکم در تجديدنظر تاييد و قطعي مي‌شود. ايشان پرونده فساد مالي هم دارد که قرار وثيقه صادر شده است.


«تجارت» در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد؛
" مادامي‌که دولت در ساختار نظام مالياتي توآمان با اصلاح نظام تجاري و اقتصادي کشور تجديدنظر نکند، نبايد انتظار داشت، منابع مالياتي سهم قابل توجهي را در اقتصاد کشور به خود اختصاص داده و سهم نفت را کاهش داد." اين موضوع را دکتر محمود جام‌ساز، کارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار تجارت مطرح مي‌کند. موضوعي که اين روزها در مجلس در حال بررسي است يعني لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده. ديروز عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس از دو بخشي شدن نرخ ماليات بر ارزش افزوده و همه معافيت‌هاي مالياتي بر پايه لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده خبر داده بود.
هادي قوامي، نماينده مردم اسفراين در مجلس در اين باره گفته بود: بر اساس لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده که در مجلس شوراي اسلامي‌در حال بررسي است، قرار است مشکلات اجرايي لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده برطرف شود و به جاي نرخ واحد 9 درصدي به نرخ‌هاي دوگانه تبديل شود. عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: طبق لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده در صورت تصويب نهايي، نرخ ماليات بر ارزش افزوده به جاي نرخ واحد 9 درصد تبديل به دو نرخ 6 درصد براي کالاهاي اساسي و 12 درصد براي کالاهاي غيراساسي مي‌شود و همه معافيت‌هاي مالياتي در راستاي سياست کاهش اتکاي دولت به نفت برداشته مي‌شود. وي تأکيد کرد: البته هنوز تصميم نهايي گرفته نشده و لايحه ماليات بر ارزش افزوده در جهت دائمي‌کردن قانون ماليات بر ارزش افزوده و رفع مشکلات اجرايي اين قانون در مدت 10 سال اجراي آزمايشي آن در همه کميسيون‌هاي مجلس براي اصلاح قانون در دست بررسي قرار دارد. وي افزود: ماليات بر ارزش افزوده گرچه نيمي‌از درآمدهاي مالياتي کشور را تشکيل مي‌دهد، اما در مرحله اجرا مشکلاتي براي کشور ايجاد کرده است و براي بنگاه‌هاي توليدي شرايط سختي را فراهم نموده است. نماينده اسفراين در مجلس افزود: همچنين در جريان بررسي لايحه ماليات بر ارزش افزوده قانون ماليات‌هاي مستقيم نيز تغييراتي پيدا مي‌کند، به عنوان مثال ماليات شرکت‌ها از 25 درصد به 20 درصد کاهش پيدا مي‌کند و نرخ ماليات بر ارزش افزوده براي کالاهاي اساسي 6 درصد و براي ساير کالاها 12 درصد در نظر گرفته مي‌شود. حالا کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که اين امر مادامي‌که ساختار نظام جامع مالياتي با توجه به بخش‌هاي ديگر اقتصادي بازنگري نشود نبايد اميدوار بود که ماليات به نوعي سر به راه شده و به صورت عادلانه دريافت شود.
دکتر جام‌ساز در اين باره مي‌گويد: تصويب اين‌گونه لوايح و مصوبات عملياتي نخواهد بود؛ چرا که در حال حاضر نظام جامع مالياتي از مشکلات عديده‌اي رنج مي‌برد و شفاف نيست به گونه‌اي که علاوه بر اينکه برخي از نهادها از پرداخت ماليات معاف هستند. از سويي ديگر به دليل فقدان شفاف سازي در نظام مالياتي کشور و همچنين نبود افزايش در پايه‌هاي مالياتي، حقوق‌بگيران و دهک‌هاي پايين درآمدي و در کل مصرف کنندگان عمده پرداختي م اليات را دارند. به گفته اين کارشناس اقتصادي، دولت بايد با بازنگري در اين نظام مالياتي از يک سو مشوق‌هايي را براي توليدکنندگان در نظر بگيرد و ازطرفي ديگر نيز هزينه مالي و اعتباري را براي توليدکنندگان کاهش دهد. وي گفته وي، سيستم مالياتي بايد تغيير کند و ماليات‌هاي مستقيم جايگزين ماليات‌هاي غيرمستقيم شود که موجب شفافيت درآمدها و افزايش درآمد دولت نيزخواهد شد. ازسويي ديگر سيد ابوالفضل موسوي بيوکي، نماينده مردم يزد در مجلس دهم، کاهش معافيت‌هاي مالياتي را مستلزم کاهش مواد و قوانين ناکارآمد و کاستن از موارد بروکراسي دانسته و مي‌گويد: اگر به صورت محدود اين معافيت‌ها کاهش يابند بهتر است. وي به تجارت مي‌گويد: با اين روش از هر گونه رانت و انحصار جلو گيري خواهد شد. به گفته وي، البته لايحه‌اي در مجلس در حال بررسي است نياز به بررسي بيشتري است و در اين راستا نيازمند کار کارشناسي در اين‌باره است.البته بايد ديد کاهش معافيت‌هاي مالياتي قرار است شامل چه ماليات‌هايي شود؟  به هر حال دولت با شناسايي بخش‌هاي ماليات‌گريز و جلوگيري و محدود کردن راه‌هاي فرار مالياتي و حذف معافيت‌هاي مالياتي از برخي ارگان‌ها مي‌تواند درآمد خود را افزايش دهد تا بهتر بتواند درآمد و هزينه خود را مديريت کرده و عدالت اجتماعي را اجرايي کند. در حالت کلي براي اجراي عدالت اجتماعي، سيستم ماليات بايد براساس ميزان درآمد باشد. دولت بايد براي شفافيت اقتصادي و شفافيت سيستم مالياتي کشور به‌صورت کارآمد از صاحبان سرمايه و از تمامي‌کساني که فعاليت اقتصادي دارند، ماليات واقعي اخذ کند.

رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي:
رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي کشور با بيان اين که در سندي که چندي پيش بانک مرکزي منتشر کرد، به پول‌هاي رمزگزاري شده پرداخته شده است، گفت: اين سند بانک مرکزي به معناي به رسميت شناخته شدن پول‌هاي رمز گذاري شده است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خبرگزاري ايرنا، کورش پرويزيان در نشست خبري 'نمايشگاه تراکنش ايران 2017' بيان داشت: در سندي که بانک مرکزي منتشر کرد، يک بند درباره پول‌هاي رمزگذاري شده‌امده است که مجوزي براي استفاده از اين پول‌ها به شمار مي‌رود که در عرصه جهاني براي پرداخت کاربرد دارد.
رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي با بيان اين که اين سند بانک مرکزي، به رسميت شناخته شدن پول‌هاي رمز گذاري شده است، افزود: پول ديجيتال لازم نيست که پول خاصي باشد، پول ديجيتال يک پول پذيرفته شده است که بخشي از آن در نظام بانکي ما در حال انجام است.
پرويزيان يادآور شد: نظام‌هاي الکترونيک اگر با قاعده رگولاتوري (تنظيم بخشي) در نظام‌هاي پرداخت انجام شود، کارکردهاي معمولي پيدا مي‌کنند. 
وي با بيان اين که اکنون براي حواله‌هاي کاغذي سيستم نظارتي وجود دارد، گفت: براي پرداخت پول رمز گذاري شده نيز اگر يک سيستم نظارتي و رگولاتوري وجود داشته باشد همانند حواله‌هاي کاغذي عمل خواهد کرد.
رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي در پاسخ به ايرنا درباره طرح اصلاح کارمزد تراکنش‌هاي مالي، گفت: بانک‌هاي کشور از حدود 15 سال پيش، فرهنگ سازي براي نظام پرداخت الکترونيکي را انجام مي‌دهند، که بخش عمده آن به صورت رايگان و بدون دريافت کارمزد بوده است.
پرويزيان با بيان اين که شوراي پول و اعتبار موافقت کرده است که بخش از اين کارمزدها جبران شود، افزود: بايد ساختاري تهيه شود تا هزينه‌ها بين شرکت‌هاي پرداخت، بانک‌ها، پذيرنده‌ها و مشتريان تقسيم شود.
وي با تاکيد بر لزوم عادلانه سازي کارمزدهاي پرداخت الکترونيکي، اضافه کرد: منصفانه شدن کارمزدهاي پرداخت، مي‌تواند در برخي تراکنش‌ها، هزينه‌هاي مردم را نيز کاهش دهد.
 رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي گفت: هدف از برگزاري اين همايش که با مشارکت شرکت‌ها و بانک‌هاي خصوصي و دولتي برگزار مي‌شود، کمک به بومي‌سازي فناوري‌هاي حوزه پرداخت است.
پرويزيان با بيان اين که کاهش هزينه‌هاي مرتبط با نظام بانکي مهم است، افزود: افزايش سطح دسترسي به بانکداري الکترونيکي، کاهش سفرها و کاهش هزينه‌هاي اضافي از جمله اهداف اين همايش است.
پرويزيان بيان اين که شبکه بانکي کشور از آمادگي استفاده از فناوري‌هاي جديد مالي برخوردار است، ادامه داد: اکنون در برخي از بانک‌هاي خارجي، اين امکان فراهم شده است که افراد بتوانند بدون مراجعه حضوري حساب باز کنند و تراکنش انجام دهند، اما در ايران بر اساس قوانين، افراد براي شناسايي در زمان افتتاح حساب بايد در شعب بانک حضور بيابند.
سومين نمايشگاه تراکنش ايران' (ITE 2017 ) از دوم تا چهارم آبان ماه در تهران با حضور بانک‌ها و شرکت‌هاي ايراني و شماري از نمايندگان شرکت‌هاي خارجي برگزار مي‌شود.

با 161 رای موافق وکلای ملت به تصویب رسید
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با تقاضاي تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي موافقت کردند.
به نقل از ايرنا، نمايندگان در جلسه علني روز يکشنبه مجلس شوراي اسلامي‌گزارش کميسيون اقتصادي مبني بر تصويب تقاضاي تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي را بررسي کردند.
اين تقاضا با 161 راي موافق، 35 راي مخالف و 9 راي ممتنع از مجموع 217 نماينده حاضر به تصويب رسيد.
براين اساس مجلس از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي تحقيق و تفحص انجام مي‌دهد.
محمدرضا پورابراهيمي‌رييس کميسيون اقتصادي مجلس در تشريح گزارش اين کميسيون در خصوص بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي گفت: طرح مذکور بر اساس نامه ‌اي که تعدادي از نمايندگان که بيشتر آنها از استان کرمانشاه بودند به کميسيون اقتصادي ارجاع شد که بر اساس ماده 214 آيين‌نامه داخلي مجلس در جلسه ‌اي مورد بررسي قرار گرفت. 
وي افزود: بر اين اساس در جلسه برگزار شده و مذاکرات صورت گرفته و پيشنهادهاي ارايه شده از سوي نمايندگان و همچنين پاسخ رييس سازمان خصوصي سازي نهايتا طرح تحقيق و تفحص در اين کميسيون تصويب شد. 
وي با تشريح اهداف و محورهاي تقاضاي تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي گفت: عدم اجراي قوانين و مقررات در خصوص اهليت خريدار، قيمت‌‌گذاري غيرواقعي سهام شرکت پالايشگاه کرمانشاه، وجود تخلفات مديريتي در قبل و حين واگذاري و عدم اجراي قانون در خصوص نگهداري کارکنان شرکت از جمله اهداف و محورهاي طرح مذکور است. 
رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌بيان کرد: با توجه به ماده 214 آيين‌‌نامه داخلي مجلس گزارش طرح تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي به صحن علني ارايه مي‌شود.
تحقيق و تفحص از سازمان خصوصي‌سازي به دليل ضعف مديريت
تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاهدر همين زمينه شهاب نادري نماينده پاوه استان کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي‌در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت در خصوص موافقت مجلس با تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي اظهار داشت: نزديک به يک سال است که به دولت فرصت داده بوديم تا در خصوص نحوه واگذاري اين پالايشگاه توضيح و تحقيق داشته باشد که متاسفانه انجام نشد. ما مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري مخالف اصل 44 قانون اساسي نيستيم امابايد توجه شود که رقمي‌خريد پالايشگاه توسط بخش خصوصي بسيار نامعقول است و ما نماينده‌هاي استان کرمانشاه خواستار بررسي دقيق علت فروش آن توسط سازمان خصوصي سازي با چنين رقم پاييني هستيم. وي افزود: بايد بررسي شود که چرا سازمان خصوصي سازي با چنين رقمي‌اقدام به واگذاري آن به بخش خصوصي کرده و نيز صلاحيت فردي که پالايشگاه را خريده نيز بايد به طور کامل بررسي شود.
پيش از اين دولت اعلام کرده بود که برخي نمايندگان در خصوص بررسي نحوه واگذاري پالايشگاه به نتيجه رسيده‌اند که تخلفي صورت نگرفته است اما بعدا مشخص شد که‌امضاها صوري است.
 بايد اين پالايشگاه به دولت بازگردانده شود و ديگر به بخش خصوصي ورود نشود.
 مردم کرمانشاه هر شب را با فکر و دغدغه اين پالايشگاه به صبح مي‌رسانند و درآمد خانوار بسياري از مردم کرمانشاه از همين پالايشگاه بود اما براي اين پالايشگاه يک مدير گذاشتند و بلايي بر سر آن آورد که اکنون بسياري از مردم کرمانشاه از کار بيکار شده‌اند.
عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: سياست سازمان خصوصي‌سازي در چند سال اخير در برخي واگذاري‌ها بسيار اشتباه بوده و ما به اين نتيجه رسيده‌ايم که در مجلس طرحي را به تصويب برسانيم که از خود سازمان خصوصي‌سازي به دليل ضعف مديريت، تحقيق و تفحص کنيم و مشخص شود که چرا افرادي بسياري از اين پالايشگاه اخراج شده‌اند و در حالي که حداقل 1800 ميليارد تومان قيمت اوليه آن است و حداقل هزار ميليارد تومان ارزش املاک و ساختمان‌هاي آن است چرا بايد به قيمت 200 ميليارد تومان فروخته شود.
وي گفت: ما معتقديم که اين قيمت‌گذاري صوري بوده و خيانتي در حق مردم کرمانشاه است و سازمان خصوصي‌سازي با مديريت اينچنيني قطعا صنعت را زمين خواهد زد. تاکنون تعداد زيادي از کارگران و کارکنان پالايشگاه که برخي حداقل 20 سال نيز سابقه کاري داشته‌اند، از کار بيکار شده و برخي نيز دادگاهي شده‌اند. به هر حال مردم نمايندگان را انتخاب کرده‌اند که پيگير مشکلات و حقوق‌شان باشد و نمايندگان استان کرمانشاه نيز با تدبير در اين خصوص ورود پيدا کردند و از حق خود در دفاع از مردم استفاده کردند. به اين نکته بايد توجه داشته باشيم که کرمانشاه رتبه اول بيکاري را در کشور دارد و يکي از عوامل تشديد اين امر اتفاقات اينچنيني در اين زمينه است. مگر مي‌شود با چنين قيمتي پالايشگاه را واگذار کرد؟ اين کارخانه بدهي زيادي به دولت دارد و مگر مي‌شود.
نادري در پايان گفت: ما به عملکرد سازمان خصوصي‌سازي در نحوه واگذاري‌ها نقد بسيار داريم و بايد از اين سازمان نيز در خصوص نحوه واگذاري‌ها تحقيق و تفحص شود.
همچنين نماينده ديگر کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي‌مدعي است که پالايشگاه اين شهر به ده درصد قيمت به بخش خصوصي واگذار شده است.
عبدالرضا مصري به مهر گفت که پالايشگاه کرمانشاه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسي بابت ديون دولت به بانک‌هاي خصوصي به قيمت ۱۸۰۰ ميليارد تومان واگذار شده بود. اما پس از اين، يک عده در سازمان خصوصي‌سازي اين پالايشگاه را از مالکان خلع يد کرده‌اند و آن را مجددا به ۱۰ درصد قيمت اصلي به فرد ديگري واگذار کرده‌اند.
مصري علاوه بر انتقاد از واگذاري اين پالايشگاه به قيمت تنها ۲۰۰ ميليارد تومان گفت که مالک فعلي آن صلاحيت اداره اين پالايشگاه را ندارد و از بدهکاران بزرگ بانکي است.
نماينده کرمانشاه تقاضاي تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه را به مجلس ارائه داده است. خصوصي‌سازي شرکت‌ها، معادن و کارخانه‌ها در سال‌هاي اخير بارها بر مشکلات کارگران آنها افزوده و موجب اعتراض‌ها، تحصن‌ها و اعتصاب‌هاي کارگري شده‌است.
پالايشگاه کرمانشاه خرداد 92 با نماد معاملاتي "شرمان" در فرابورس پذيرفته و قرار بود با عرضه اوليه بيش از 6 ميليون سهم در 21 مهر 92 ، وارد بازار سهام شود اما به دليل وجود ابهاماتي در صورت‌هاي مالي ، انجام نشد. از سوي ديگر سازمان خصوصي سازي چندبار اقدام به عرضه بلوک 60 درصدي سهام پالايشگاه کرمانشاه در فرابورس و نيز از طريق مزايده کرده‌اما کسي حاضر به خريد آن نشده است.اين بلوک شامل 80 ميليون و 927 هزار و 160 سهم بود که به قيمت پايه هر سهم 22 هزار و 183 ريال و ارزش کل پايه 179 ميليارد تومان عرضه شده بود.


صادرات به کشورهاي منطقه در مسير بهبود قرار گرفته است؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: برنامه‌ريزي‌ها براي بهبود وضعيت صادرات کالاهاي ايراني در بازار کشورهاي منطقه در حال به نتيجه رسيدن است. هرچند مسئولان مرتبط به حوزه تجارت در دولت هنوز هم تاکيد مي‌کنند که به دنبال طي کردن مراحل الحاق به سازمان تجارت جهاني هستند، اما مدتي قبل بود که مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که پيوستن به پيمان‌هاي تجاري منطقه‌اي و بهبود وضعيت کالاهاي ايراني در بازارهاي منطقه از مهمترين اولويت‌هاي دولت دوازدهم خواهد بود.
بررسي گزارش‌هاي رسمي‌منتشر شده از سوي سازمان توسعه تجارت و گمرک تا اندازه‌اي نشان دهنده بهبود وضعيت صادرات کالاهاي ايراني به بازارهاي منطقه‌اي هستند. با اين همه طي روزهاي گذشته برگزاري همه‌پرسي استقلال در اقليم کردستان تا اندازه‌اي براي برخي صادرکنندگان ايجاد نگراني کرده است. با اين همه آنطور که مسئولان اعلام کرده‌‌اند تنها 30 درصد صادرات به بازارهاي عراق به عنوان دومين بازار بزرگ محصولات ايراني از اقليم کردستان صورت مي‌گيرد. همچنين برخي از فعالان حوزه تجارت اعلام کرده‌اند که با بسته شدن مرز ايران و اقليم کردستان احتمال افزايش قاچاق صادراتي براي کالاهاي ايران افزايش پيدا مي‌کند.
رشد 36 درصدي صادرات ايران به روسيه
با اين همه آخرين گزارش‌هاي منتشر شده درباره تجارت ميان ايران و روسيه نشان مي‌دهد که در چارچوب برنامه‌ريزي تنوع بخشي به همکاري‌هاي اقتصادي ايران، ارزش صادرات جمهوري اسلامي‌به روسيه در شش ماهه اول سال 2017 نسبت به دوره مشابه سال پيش 36 درصد افزايش يافت. مقايسه‌امار تجارت خارجي دو کشور نشان مي‌دهد که صادرات ايران به روسيه از 168 ميليون دلار در شش ماه نخست سال 2016 به 228 ميليون دلار در دوره مشابه سال کنوني رسيده است. فرهاد پرند، رايزن بازرگاني سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در فدراسيون روسيه روز يکشنبه با اعلام اين آمار به خبرنگار ايرنا، گفت: نکته قابل توجه در اين رشد، تلاش موفق طرف ايراني براي ايجاد تعادل منطقي در تراز تجاري با روسيه است. وي با بيان اينکه ارزش کل روابط اقتصادي دو کشور در مدت مورد بررسي 737 ميليون دلار است، اظهار کرد: همچنين واردات ايران از روسيه از 594 ميليون دلار نيمه اول سال 2016 به 509 ميليون دلار در شش ماهه نخست امسال رسيده که کاهش 16 درصدي آن حرکت بسوي متعادل کردن تراز بازرگاني است.
فرهاد پرند در ادامه نيز با اشاره به زمينه‌هاي فراوان افزايش روابط اقتصادي دو کشور به برنامه برگزاري نشست چهار روزه همکاري‌هاي تجاري، صنعتي و معدني ايران و روسيه اشاره کرد که از سوم آبان ماه به رياست مشترک مجتبي خسروتاج قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت و گئورکي کالامانوف معاون وزير صنعت و تجارت روسيه در آستراخان اين کشور برگزار مي‌شود. وي افزود: امکان حضور نمايندگان شرکت‌هاي ايراني در زمينه‌هاي مرتبط از جمله صنعتي و معدني، ماشين آلات کشاورزي، خودرو، نفت و گاز، ساخت واگن، معدن، صنايع غذايي، کشاورزي، محصولات دامي‌و لبني، صنايع شيميايي و پتروشيمي، بخش‌هاي مختلف بانکي و سرمايه گذاري در اين اجلاس پيش بيني شده است.
35 درصد بازار افغانستان در اختيار ايران
از طرف ديگر رئيس ميز افغانستان در سازمان توسعه تجارت، کابل را بازار هدف صادراتي ماندگار براي ايران توصيف کرد و گفت: ۹۵ درصد محصولات مورد استفاده افغانستان وارداتي است که ۳۵ درصد آن سهم ايران و ۳۵ درصد نيز سهم پاکستان است. محمدمهدي جوانمرد قصاب، رايزن سابق ايران در کابل در گفتگو با ايسنا، با اشاره به دائمي‌بودن تبادلات تجاري ميان ايران و افغانستان اظهار کرد: ايران و افغانستان به دليل نزديکي فرهنگي، جغرافيايي، زباني و ذائقه در طول تاريخ و در تمام شرايط سياسي و اقتصادي در کنار هم بوده‌اند. وي افزود: کالاهاي ايراني از لحاظ ظاهر و کيفيت مورد توجه مردم افغانستان است؛ به گونه‌اي که صادرات ايران به اين کشور در سال ۱۳۹۱ از حدود يک ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار به حدود دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار در سال ۱۳۹۵ رسيده است که پيش‌بيني مي‌شود با توجه به ظرفيت صادراتي ايران، اين رقم به پنج ميليارد دلار نيز خواهد رسيد.
رئيس ميز افغانستان، از پاکستان به عنوان تنها رقيب صادراتي ايران در بازار افغانستان نام برد و اظهار کرد: ۹۵ محصولات مورد استفاده در افغانستان وارداتي است که ۳۵ درصد آن سهم ايران و ۳۵ درصد نيز سهم پاکستان است و ديگر کشورها مانند هند و چين سهم بسيار کمتري را در اين بازار به خود اختصاص داده‌اند. جوانمرد قصاب درخصوص برنامه‌ريزي به منظور انتقال دانش فني به افغانستان در توليد محصولات گوناگون گفت: افغان‌ها به دليل سهولت در ارائه خدمات پس از فروش و همچنين زبان مشترک، علاقمند به خريد ماشين‌آلات ايراني هستند. وي با اشاره به حضور ايران در نمايشگاه‌هاي مختلف در افغانستان افزود: اولين نمايشگاه بين‌المللي افغان‌پلاست در سال گذشته با مشارکت ۸۰ درصدي ايران برگزار شد و شرکت‌هاي ايراني با ارائه پکيج کاملي از ماشين‌آلات، مواد اوليه و محصول نهايي در اين نمايشگاه حضور يافتند که با استقبال افغان‌ها مواجه شد.


تحريريه فايننشال تايمز
درميان وظايف خبرنگاران بدبيني در رتبه اي از صداقت قرارگرفته است. به خصوص خبرنگاران اقتصادي به پول و قدرت با نوع خاصي مي‌نگرند که از آن به عنوان بدبيني ياد مي‌شود. تعداد کمي‌از خبرنگاران اقتصادي جايزه تشويق کاپيتاليسم را برده‌اند اما به نظر مي‌رسد رويدادي کاملا اشتباه باعث باخت بدبيني شده است. ستون اقتصادي فايننشال تايمز با دستاني لرزان اعلام مي‌کند که بازارهاي بورس درحال غرش است. بازارهاي آمريکا از زمان انتخاب دونالد ترامپ به رياست جمهوري آمريکا تاکنون 20 درصد رشد داشته است.بازارهاي جهاني نيز بهبود نسبتا خوبي داشتند. ديگر اقلام چون بورس کالا و اواراق قرضه نيز با روش روبرو شدند. اين رشد در ابتدا به دليل رشد اقتصادي جهان است. نظرسنجي‌ها در آمريکا، اروپا ، ژاپن و کره جنوبي نشان داده بخش توليد کارخانجات قدرتمند بوده است. کارخانجات بخصوص در آمريکا رويکرد خوبي داشتند. درآمدها در نيمه اول و دوم سال ميلادي رشد داشتند. اگرچه‌امار حقوق و رشد در بخش‌هاي نفت و انرژي پايين بوده است. بخش بزرگي از شرکت‌ها تحليل‌هاي اقتصادي را برهم زدند. اگرچه به دليل طوفان‌هاي ايرما و‌هاروي آمريکا 33 هزار شغل را از دست داده است در ماه‌هاي آينده ميزان اشتغالزايي بيشتر خواهد بود. اصلاحات ماليات ترامپ که بيشتر به نفع ثروتمندان آمريکاست احتمالا رخ نخواهد يافت. دراين ميان احتمال افزايش نرخ‌هاي بهره بانکي نيز با توجه به اين اتفاقات ممکن است بيشتر شود. 
ترجمه: فاطمه مهتدي