یک پایگاه خبری آمریکایی اعلام کرد؛
پايگاه خبري آمريکايي 'يو آي واير' گزارش داد که روسيه براي تغيير وضعيت راهبردي دير الزور در سوريه به نفع دولت آن کشور، خيل عظيمي‌از نيروهاي زميني خود را روانه بندر طرطوس سوريه کرده است.
اين گزارش به نقل از يک منبع دولت سوري و نيز خبرگزاري المصادر اعلام کرده که طبق توافق سال گذشته مسکو با دمشق براي بازسازي و توسعه پايگاه دريايي روسيه در بندر طرطوس، دولت آن کشور تعداد زيادي از نيروهاي خود را به اين بندر فرستاده است تا براي دفاع از دير الزور در برابر نيروهاي ضد دولت سوريه وارد عمل شوند.
اين منبع دولتي سوري که خواست نامش فاش نشود، بدون اشاره به‌امار نيروهاي روسي که عازم سوريه هستند، گفت که کشتي حامل اين نيروهاي روسي شنبه در بندر طرطوس پهلو خواهد گرفت.
براساس اين گزارش، شبکه تلويزيوني الميادين در خبري فوري گزارش داده بود که کشتي جنگي «آزوف» روسيه در راه رسيدن به بندر طرطوس سوريه از دو تنگه داردانل و بسفر عبور کرد.
مقامات نظامي‌ترکيه نيز با تاييد عبور اين کشتي از اين دو تنگه ترکيه اعلام کرده بودند آزوف در سال جاري در چهار مرحله نيروهاي نظامي، تسليحات و تجهيزات جنگي به سوريه برده است.
به گزارش ايرنا، وزارت دفاع روسيه پيشتر اعلام کرده بود که تبديل کاربري پايگاه دريايي طرطوس سوريه در مديترانه ارائه دهنده خدمات به ناوگروه دريايي روسيه از پشتيباني به رزمي‌در دستور کار قرار گرفته بود.
سرتيپ سمير سليمان رييس بخش اطلاع رساني ارتش سوريه نيز چند ماه قبل در گفت وگو با خبرگزاري سوريه (سانا) در اين باره اعلام کرده بود که ايجاد پايگاه دريايي روسيه در بندر طرطوس توانمندي نظاميان سوري را نيز بيشتر مي‌کند تا زودتر بر گروههاي تروريستي پيروز شوند. وي افزود: با فعاليت نظامي‌پايگاه طرطوس، روسيه و سوريه همراه متحدان ما در جنگ ضدتروريستي، توان بيشتري پيدا مي‌کنند تا هرچه زودتر به پديده تروريسم پايان دهند. روسيه هميشه ناوگروه مستقر در درياي مديترانه دارد. چندي پيش نيز ناو هواپيمابر آدميرال کوزنتسوف، رزمناو اتمي‌پطرکبير و چندين ناو جنگي و پشتيباني در منطقه حضور داشتند که پس از اجراي ماموريت پيش بيني شده ضدتروريستي در قالب بمباران و موشکباران مواضع تروريست‌ها به پايگاههاي خود بازگشتند.
روسيه همچنين در چارچوب يک توافق ديگر با در اختيار گرفتن پايگاه حميميم استان لاذقيه سوريه، يگان هوافضاي خود را در اين محل مستقر کرده و از مهرماه سال 94 عليه مواضع گروههاي تروريستي به ويژه داعش و جبهه النصره عمليات هوايي انجام مي‌دهد. از شش سال پيش تاکنون راهبرد گروه کشورهاي غربي-عربي به پيشگامي‌آمريکا عليه سوريه با استفاده ابزاري از تروريست‌ها و همچنين همگامي‌ترکيه براي سرنگوني حکومت بشار اسد، دهها هزار قرباني به ويژه بين زنان و کودکان، ميليون‌ها آواره و ويراني تقريبا کامل سوريه را برجاي گذاشته که دامنه آن عراق را نيز فرا گرفته است. 


رئيس شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان با تاکيد بر اينکه هيچ‌گاه ارتباط جريان اصلاحات با رهبري قطع نشده است گفت: در مقاطعي اين ارتباط کمي‌ضعيف شده که بايد ان‌شاءالله با تعامل بيشتر با دفتر مقام معظم رهبري اين ارتباط را تقويت کنيم. محمدرضا عارف در گفتگو با ايلنا با اعلام اينکه کميته تعامل برنامه‌اي براي ديدار با رهبري ندارد، در خصوص اين‌که جهانگيري به‌عنوان نماينده جريان اصلاحات جهت تعامل با رهبري وارد شود گفت: آقاي جهانگيري هيچ‌گاه به‌عنوان نماينده شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان ديداري نداشته و ديدارشان جنبه شخصي دارد. کما اينکه اصلاح‌طلبان ديگر هم بر حسب مورد و ضرورت خدمت مقام معظم رهبري مي‌رسند. وي با تاکيد بر اينکه ارتباط اصلاح‌طلبان با رهبري همواره وجود داشته است گفت: اصلاح‌طلبان نيز همچون اصولگرايان اگر نياز به ديدار و ملاقات حضوري با رهبري داشته باشند، تقاضاي وقت مي‌کنند و با مکانيزيم‌هايي که وجود دارد، اين ديدارها انجام مي‌شود. البته معتقدم بايد ارتباط اين جريان اصيل انقلاب با بزرگان نظام بيشتر باشد و سعي خواهيم کرد، انشالله ارتباط بيشتري داشته باشيم. عارف افزود:مي‌توانم بگوييم ارتباط‌مان با رهبري در مقاطعي ضعيف بوده است، نه اين‌که ارتباط نداشته‌ايم. هيچ‌گاه ارتباط جريان اصلاحات با رهبري قطع نشده‌اما در مقاطعي اين ارتباط کمي‌ضعيف شده که بايد ان‌شاءالله با تعامل بيشتر با دفتر مقام معظم رهبري اين ارتباط را تقويت کنيم. وي با تاکيد بر اينکه جريان‌هاي سياسي وقتي در موضع پيروزي قرار مي‌گيرند، با تهديد روبرو مي‌شوند گفت: در موضع شکست اساساً تهديدي وجود ندارد. از آن‌جا که ما در ۳ گام گذشته پيروز صحنه سياسي بوديم، طبيعتاً بايد به اين تهديدات توجه داشته باشيم.  نماينده تهران در مجلس گفت: برخي تحليل‌گران جريان رقيب که از نابودي و پايان گفتمان اصلاحات سخن مي‌گفتند، امروز از اصالت اين جريان سخن گفته و معتقدند که اصلاحات در کنار جريان اصولگرايي، ۲ جريان اصيل سياسي کشور هستند و ما نيز معتقديم دو طرف سازوکار رقابت در عين رفاقت در فضاي سياسي را تا حدودي پذيرفته‌اند .
مديرعامل بانک ملت با اعلام اينکه بررسي‌هاي ۶ ماهه حاکي از تحقق EPS بانک است، گفت: سهام بانک ملت در بازار شناخته شده بوده و به آساني مورد معامله قرار مي‌گيرد. هادي اخلاقي در گفتگو با ايبِنا درباره وضعيت بانک ملت در بازار سرمايه گفت: مجمع بانک ملت در پايان تيرماه سال جاري با مجوز صادر شده از سوي بانک مرکزي برگزار شد و در عين حال نيز صورت‌هاي مالي بانک به صورت شفاف به تاييد سازمان حسابرسي رسيد. مديرعامل بانک ملت اظهارداشت: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته ۸۰ درصد EPS در نظر گرفته شده براي بانک در سال ۹۵ محقق شد و به عنوان سود تحقق يافته قطعي شد. اين دستاورد نسبت به عملکرد سال ۹۴ که به دليل مشکلات پيش آمده با زيان مواجه بوديم، ‌اصلاح قابل توجهي در عملکرد محسوب مي‌شود.
اخلاقي ادامه داد: ما توانستيم در مدت زمان کمتر از يکماه با فراهم آوردن مستندات لازم که در اختيار سازمان بورس قرار داديم، مجوز لازم براي بازگشايي نماد بانک را دريافت کنيم. وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر نماد بانک در بورس باز است، گفت: همچنين متناسب با عرضه و تقاضا در اين بخش قيمت گذاري سهام بانک صورت مي‌گيرد. بر اساس برآوردهاي گذشته، براي سال ۹۶ EPS اعلام شده ۱۳ تومان و ۳ ريال است که با توجه به آخرين اطلاعات، اين درصد از EPS پيش بيني شده تاکنون محقق شده است.  مديرعامل بانک ملت تصريح کرد: نماد بانک از معدود نمادهايي است که مستمرا در بازار سرمايه باز است. در عين حال، مشتريان نيز سهام بانک را به عنوان يک سهام شناخته شده و همچنين سهامي‌که در هر زماني که بخواهند عرضه کنند، به راحتي در بازار خريد و فروش مي‌شود، مورد توجه قرار مي‌دهند. اخلاقي اظهار اميدواري کرد در سال جاري با تعديل‌هايي که در مورد سود سپرده‌ها اتفاق افتاده است، بانک با درصد احتمال وقوع بيشتري نسبت به سال ۹۵، دستيابي به EPS اعلام شده را داشته باشد و سود مدنظر محقق شود.


مارتين وولف
 فايننشال تايمز
آيا رشد تورم تهديدي بر بهبود اقتصادي است؟ پاسخ احتمالي اين پرسش خير است اما اين قضيه ديگر مانند گذشته بي معني نيست. زمان تغيير کرده است و اين توجيهي بر تعهد فدرال رزرو(بانک مرکزي آمريکا) براي تغيير متداوم در سياستگذاريهاي مالي است. بانک مرکزي اروپا نيز قصد دارد تا از سياست محرک‌هاي مالي عقب نشيني کند. پرسش اين است که آيا سختگيري در اين دايره نرم خواهد بود يا پردست انداز. تورم اين تفاوت را نشان خواهد داد. اقتصاددانان سالها از افزايش تورم هشدار دادند که نتيجه اي مخرب خواهد داشت اگر تورم سريع رشد کند سياست مالي بايد بسيار سختگيرانه شود. امري که مي‌تواند نگراني از بحران و رکود مالي را به همراه داشته باشد. حتي اگر نرخ بهره‌هاي درازمدت بانکي افزايش نداشته باشند خطر متوجه تورم خواهد بود. رشد تورم نيز باعث افزايش زياد اوراق قرضه خواهد شد و همگي باعث تاثرگذاري در خريد و فروش در بازار و نگراني از پايداري بدهي است. در جهاني که هنوز اقتصادي ضعيف دارد نتيجه اين امر بسيار وحشتناک خواهد بود. اکنون توجه‌ها بر فدرال رزرو است. آمريکا هنوز مهمترين اقتصاد جهان محسوب مي‌شود و فدرال رزرو مهمترين بانک مرکزي جهان. آمريکا هنوز با بهبودي کامل اقتصادي فاصله دارد. اين امر با انتخاب رياست بعدي فدرال رزرو از سوي دونالد ترامپ تحت تاثير قرار مي‌گيرد. دراين بين فدرال رزرو بايد براي جلوگيري از هرگونه خطري در آينده اکنون نسبت به نرخ‌هاي بهره تصميم گيري کند.اعمال توازن در سرعت افزايش در اين امر نقش مهمي‌دارد.
ترجمه : فاطمه مهتدي

اصغرنعمتی

پیروزی اصلاح طلبان درانتخابات شورای شهرموجب وزیدن نسیم خوش تغییردرمدیریت شهری شد.درپی این پیروزی قاطع، دکترمحمدعلی نجفی، مردی که قریب 4 دهه ازعمرانقلاب نقشی بی بدیل درعرصه های کلان مدیریتی داشت، سکان دارشهرداری پایتخت شد. درطول 14 سال گذشته به رغم همه تلاش هایی که برای آبادانی این شهرصورت گرفته اما حلقه ای بسته درنظام مدیریت شهری شکل گرفته بود که هم موجب نفوذ مفاسد متعدد شد وهم انگیزه رشد واعتلای کارکنان دربدنه شهرداری تهران را کم فروغ و گاه کاملا بی فروغ کرد.عمده جوانان و زنان که درطول یک دهه گذشته توانسته بودند درعرصه کارکارشناسی و تحصیل به مدارج قابل اتکا دست پیدا کنند، انگیزه ای جز افزایش میزان حقوق ودرآمد درادامه تحصیل یا کار بیشتر نداشتند.درصورتی که درعلم مدیریت، شاهرگ حیاتی و رشد و اعتلای نظام توسعه برمحور رشد کارکنان و احراز سمت های مدیریتی استوار گشته است. دکترنجفی اگرچه درعرصه مدیریت شهری دارای سوابق اجرایی نبود، اما ویژگی منحصربه فردی دارد که کمتر مدیر ارشدی با این نگاه و رویکرد درسال های اخیردیده شده است.اعتماد بسیار او به جوانان وزنان. هنوز یک هفته ازورود او به خیابان بهشت نگذشته بود که دو جوان را در معاونت های خود منصوب کرد. سپس با برگزیدن مدیران میانی جوان و همچنین چند تن از زنان کارشناس و با سابقه کاراجرایی درشهرداری های مناطق، به مطالبه بزرگ جامعه زنان پاسخ داد. البته برخی ازفعالان حوزه شهری و اعضای شورای شهر انتقاداتی را به این نوع انتصابات وارد کردند. لیکن اگر زاویه ودیدگاه خود را دچارتحول توسعه ای کنیم؛ می بینیم که درعصر حاضرعرصه های مدیریت میانی در دست جوانان و زنان نخبه و البته مجرب به نسبت سن و سابقه کاری قرارگرفته و مدیران ارشد و تصمیم سازان چهره های استخوان خرد کرده و دارای سوابق مدیریتی کلان هستند.این نوع مدیریت و نگاه استراتژیک پاسخگوی آینده اصلاح طلبی وحتی کشوراست.نسل مدیران اول انقلاب به بازنشستگی و گاها خانه نشینی به دلیل کهولت سن رسیده اند. ناگزیر باید ازهم اکنون در اندیشه جایگزینی برای آنان بود. خوب به خاطر داریم که مهندس نعمت زاده وزیر وقت صنعت،معدن و تجارت درسال 92 دریک سخنرانی اعلام کرد که باید مدیراز خارج وارد کنیم. درآن ایام بسیاری از منتقدان دولت به سخن او ایراد گرفتند اما مهندس نعمت زاده از یک بحران بزرگ سخن گفت. بحرانی که تا امروزهنوز خوب و درست به آن نگاه نشده است. به طورمثال شهردارتهران دریکی ازمناطق شهرداری پزشکی را که سابقه کار در شهرداری و مدیریت نواحی درکارنامه خود داشت را به عنوان شهردار منطقه برگزید.انتقادات و هجمه ها آغازشد اما به فاصله کوتاهی همگان دریافتند که انتخاب دکترنجفی انتخابی مناسب بود.چراکه فرد منصوب شده یک بانوی مومنه و از خوشنامان در میان شهرداران نواحی درطول دوران تصدی سمت بوده است.دوم یک زن است و مطالبه جامعه زنان هم برگزیدن بانوان توانمند برای مدریت شهری است.سوم پزشک است و با موضوع سلامت و ضرورت توجه آن با مدیریت شهری، آن هم در کلان شهری چون تهران کاملا آشناست.همه به درستی می دانیم شهرتهران ازهویت و سلامت روانی و بهداشتی تهی شده است.شهری که روزگاری مرکز اندیشگی، طراوت و شادابی بوده است، به برج های بی سامانی تبدیل شده که روح انسانیت درآن در حال فراموشی است. واقعا چه کسی گفته شهرداران باید مهندسان ساختمان باشند؟ این نگاه درطول 4 دهه گذشته چه برسرتهران آورده است.اکنون ضروری ترین نیازتهران مدیرانی است که هویت، مهربانی، سلامت جسم وروان را در ساخت و توسعه شهر بیش ازهمه چیز مد نظر قرار دهند.

توسعه راه آهن با تمرکز بر کريدورهاي بين‌المللي اولويت اصلي دولت دوازدهم است
تجارت- سوگندالسادات چاوشی: راه‌آهن، محور توسعه اقتصاد مقاومتي محسوب مي‌شود، از اين جهت كه با توسعه و تكميل شبكه راه‌آهن ‌كشور حجم ترانزيت كالاي ايران به ساير كشورها در راستاي افزايش درآمد‌هاي ارزي افزايش قابل توجهي پيدا مي‌كند، به عبارت ساده‌تر طبق بررسي‌هاي انجام شده از سال 1990 تا 2016 ميلادي، ارزش ترانزيت کالا از طريق ‌خطوط ريلي از کمتر از 6 تريليون دلار در سال به بيش از 19 تريليون دلار در جهان رسيده است، بنابراين با توجه به اينکه ايران يکي از پل‌هاي ارتباطي قطب‌هاي اقتصادي جهان در آسيا و اروپا محسوب مي‌شود، بدون شك با برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري مدون و جدي در حوزه حمل و نقل ريلي مي‌تواند به يکي از کشورهاي مهم ترانزيت کالا و حمل بار در جهان تبديل شود. به همين جهت شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران در جهت توسعه صنعت ريلي كشور انعقاد تفاهمنامه و قرار‌دادهاي متعدد با ساير كشورهاي جهان را در دستور كار خود قرار داده است تا نقش مهمي‌در ترانزيت شرق به غرب و شمال به جنوب و بالعکس داشته باشد. همچنين براساس قوانين و سياست‌هاي کلي کشور، سهم 30 درصدي بار و 20 درصدي مسافر بر عهده راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران است که براي دستيابي به اين دو هدف بايد اقدامات جدي و مدوني انجام شود، لذا توسعه و تکميل شبکه راه‌آهن با تمرکز بر کريدورهاي بين‌المللي، راه‌آهن قطار پرسرعت، برقي‌سازي خطوط ريلي، استفاده گسترده از فناوري اطلاعات و ايجاد تحول ساختاري در صنعت ريلي کشور از جمله اقدامات اساسي براي دستيابي به اهداف تعيين ‌شده است.
رشد 117 درصدي صادرات ريلي از زاهدان به پاکستان 
براساس آمار رسمي‌كشور، در 6 ماهه نخست سال جاري 14 هزار و 733 تن کالا از طريق‌خطوط ريلي به كشور پاکستان صادر شده است که نسبت به ۶ هزار و 781 تن سال قبل از آن رشد 117 درصدي را نشان مي‌دهد. به‌گفته مجيد ارجوني مديرکل راه آهن جنوب شرق، ميزان ترانزيت کالا اين خط ريلي به ۶ هزار و ۲۶ تن در 6 ماهه نخست سال جاري رسيده است که رشد 186 درصدي را نشان مي‌دهد. همچنين با واردات ۶ هزار و ۲۷۸ تن کالا در 6 ماهه نخست امسال از پاکستان به ايران از طريق خط ريلي زاهدان _کويته، به رشد 5 درصدي رسيده است. در 6 ماهه نخست سال جاري تعداد 60 رام قطار در اين خط ريلي تردد داشته که نسبت به 35 رام قطار سال قبل از آن، رشد 71 درصدي را نشان مي‌دهد. سيمان، قير، گوگرد، گل سرخ و فوتس اويل عمده کالاهاي صادراتي توسط اين خط ريلي به پاکستان به شمار مي‌رود و عمده کالاهاي وارداتي در اين مسير شامل کنجد و برنج خوراکي و عمده کالاهاي ترانزيتي شامل گوگردخام مي‌‌شود.
جذب فاينانس‌ براي توسعه ريلي ايران
براساس برنامه ششم توسعه کشور بايد بيش از 3/25 درصد از منابع مالي مورد نياز براي تحقق رشد ۸ درصدي اقتصاد از محل سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي و تامين مالي خارجي يعني فاينانس تامين شود و در اين برنامه متوسط ساليانه جذب تامين مالي خارجي حدود 30 ميليارد دلار از طريق فاينانس و سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي حدود 20 ميليارد دلار هدف گذاري شده است. 
به منظور توزيع ۵۵ ميليارد دلار فاينانس مصوب شده در قانون بودجه سال 96، هيچ سقفي براي هيچ يک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها مشخص نشده است و تاکنون تکليف بيش از ۳۰ ميليارد دلار از اين فاينانس‌ها، مشخص شده است. تا امروز وزارت راه و شهرسازي براي ۱۰ تا ۱۲ ميليارد دلار از اين فاينانس‌ها پروژه‌هايي كه بيشتر مربوط به صنعت ريلي‌ مي‌شود را معرفي کرده است.
پس از انعقاد برجام،شرکت بيمه اعتبار صادراتي سايناشور کشور چين حدود 1.9ميليارد يورو يعني معادل 2.5 ميليارد دلار براي ساخت راه ‌آهن تهران - قم – اصفهان خطوط اعتباري به ايران اختصاص داده‌ است. همچنين اگزيم‌ بانک چين حدود 1.7ميليارد دلار براي برقي کردن راه‌ آهن تهران - مشهد اختصاص داده است. قرارداد تامين فاينانس ۱.۲ ميليارد يورويي براي برقي سازي راه‌آهن گرمسار – اينچه برون با ونش اکونوم بانک روسيه نهايي شده است.‌ همچنين پيگيري‌ها براي نهايي شدن وام ۵۰۰ ميليون دلاري از کشور آذربايجان براي تامين مالي پروژه ساخت راه‌آهن رشت – آستارا در حال ادامه است. 
به گفته مسئولان، در آينده نزديک فاينانس سه ميليارد يورويي با آلماني‌ها نهايي خواهد شد که ۱.۷ ميليارد يورو از اين فاينانس به پروژه‌هاي وزارت راه و شهرسازي مربوط است. به عبارتي براي برقي کردن خط راه آهن تهران – اصفهان، سيگنالينگ راه آهن تهران – مشهد، خريد هفت دستگاه لکوموتيو برقي و انتقال اين تکنولوژي‌ها از فاينانس آلماني استفاده خواهد شد.  همچنين پروژه‌اي که وزارت راه و شهرسازي براي استفاده از فاينانس 5 ميليارد يورويي اگزيم بانك کره جنوبي معرفي کرده است، ساخت راه آهن برقي اصفهان – اهواز به صورت دوخطه است. پروژه‌ ديگري که تعريف شده ساخت راه آ‌هن چابهار- زاهدان است. در اين راستا با شرکت ژاپني جايکا مذاکراتي شده است و در پروژه راه آهن چابهار – زاهدان و توسعه منطقه مکران از فاينانس ۱۰ ميليارد دلاري ژاپني‌ها استفاده خواهد شد. مذاکره با ايتاليا براي راه آهن سريع السير تهران به اراک درحال انجام است و تا پايان امسال نهايي مي‌شود. همچنين براي استفاده از فاينانس كشور اتريش تامين ريل پيشنهاد شده است، زيرا اتريشي‌ها يکي از ريل‌سازان مطرح در دنيا هستند و مي‌توانند بخشي از نياز ريلي كشور را تامين کنند.
تعليم 700 نفر در دوره‌هاي آموزش صنعت ريلي
توسعه و تکميل شبکه راه‌آهن و برقي‌سازي خطوط ريلي از نيازهاي اصلي راه‌‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران محسوب مي‌شود و براي رفع اين نياز‌ها همکاري گسترده با سرمايه‌گذاران خارجي ضرورت دارد، اما هر نوع همكاري با ساير كشورها بايد براساس انتقال دانش فني باشد به همين منظور صبح ديروز سه‌شنبه ( 18 مهر 96) براي توسعه همکاري‌هاي مشترک، قرارداد سه جانبه‌اي ميان دانشگاه علم و صنعت ايران با شرکت راه آهن و دانشگاه ايتاليا در زمينه برگزاري دوره‌هاي آموزشي مشترک به‌امضا رسيد. براساس تفاهمنامه‌اموزشي سه جانبه، 700 نفر از کارشناسان و دانشجويان دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت، آموزش‌هاي تخصصي مي‌بينند. به گفته سيد سعيد فاضل رييس دانشکده مهندسي راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت، در اين دوره‌هاي تخصصي فوق پيشرفته کارکنان با سابقه 10 سال يا بيشتر راه آهن که داراي پست سازماني و مدرک تحصيلي باشند زير نظر اساتيد و کارشناسان راه‌آهن ايتاليا با آخرين تحولات اين صنعت به‌صورت تئوري و عملي آشنا مي‌شوند. اين دانشجويان در 20 دوره‌اموزشي دو تا چند روزه و روزانه 6 ساعت آموزش ديده و مدرک معتبر دانشگاه علم و صنعت و راه آهن ايتاليا را دريافت مي‌کنند. ايمني، ارائه خدمات به مسافران و IT از جمله دروس ارائه‌شده در اين دوره‌ها هستند. در‌صنعت راه آهن همواره مشتري مداري يک اصل اساسي است و در همه فعاليت‌ها بايد به خواسته مشتري اهميت جدي داده شود و بنابراين آنچه در اين دوره‌ها بر آن تاکيد شده اين است که چگونه مي‌توان رضايت مشتري را به عنوان مسافر يا صاحب کالا از روش‌هاي مختلف تامين کرد.
لزوم تحول اساسي و جدي در صنعت ريلي كشور
صبح ديروز در نشست خبري برگزاري دوره‌هاي آموزشي سه جانبه با ايتاليا و دانشگاه علم و صنعت كه در دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار شد، نورالله بيرانوند معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران اعلام كرد كه سرعت بالاي حمل بار از طريق راه آهن يکي از مزاياي استفاده از خطوط ريلي است و براي حمل يک محموله با کشتي بين دو قاره به 56 روز زمان نياز است درحالي‌که همان محموله با ريل مي‌تواند در مدت 12 روز جابجا شود. تحولات اقتصاد جهاني و فناوري از يک سو و نقش محدود راه آهن ايران در جابجايي بار و مسافر از سوي ديگر دو عامل مهم لزوم تحول اساسي و جدي در صنعت ريلي کشور است، به همين دليل در سال‌هاي اخير اقدامات زيادي در اين زمينه شکل گرفته و همکاري مشترک با راه آهن‌هاي ديگر از جمله روسيه و ايتاليا انجام شده است. هم‌اکنون دانشجويان زيادي در دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت مشغول يادگيري تحولات بنيادين صنعت ريلي از طريق مدرسان ايتاليايي هستند و اميدواريم با تزريق اين دانشجويان به بدنه راه آهن و شرکت‌هاي همکار و متصل، صنعت ريلي ايران متحول شود. راه‌آهن حمايت خود را از همکاري‌هاي دانشگاهي اعلام مي‌کند و همچنين اميدواريم اين دوره‌هاي آموزشي تداوم پيدا كند و براي طراحي دوره‌هاي آموزشي ديگر با ايتاليا و ديگر کشورهاي صاحب فناوري آمادگي کامل داريم. همکاري‌ها بايد با انتقال دانش فني باشد و انتقال دانش فني، يکي از ارکان و شروط ايران براي همکاري‌هاي دوجانبه با ديگر کشورها است. ايتاليا تجربه بسيار خوبي در زمينه‌هاي مختلف و از جمله توسعه خطوط پرسرعت ريلي و توسعه منابع انساني دارد و زمينه همکاري مشترک در چنين عرصه‌هايي و حتي قطارهاي حومه‌اي نيز به‌خوبي فراهم است.
تمايل ايتاليا براي همکاري با ايران در بخش ايمني ريلي
همچنين در اين نشست خبري، چينگولاني مدير پروژه‌هاي بين‌المللي راه‌آهن ايتاليا از آمادگي اين کشور براي همکاري با ايران خبر داد و اعلام كرد كه سخت‌افزارهايي چون ناوگان، ايستگاه‌ها و سکوها براي راه‌آهن حياتي است و بايد اين سخت‌افزار در اختيار مسافراني باشد که از اين خطوط استفاده مي‌کنند. شرکت راه‌آهن ايتاليا علاقه دارد که در امور اجرايي به‌ويژه در بخش ايمني با شرکت راه‌آهن ايران همکاري داشته باشد. با توجه به رشد سريع فناوري‌هاي مرتبط با راه‌آهن در ايتاليا در سال‌هاي اخير زمينه‌هاي همکاري ما با ايران در زمينه‌هايي چون سرويس‌هاي موبيليتي فراهم است.


طرح ساماندهي واگذاري حق بهره‌برداري املاک شهرداري تهران تصويب شد
گروه اجتماعي: واگذاري املاک شهرداري پايتخت ساماندهي مي‌شود. روز گذشته طرح ساماندهي واگذاري حق بهره‌برداري املاک شهرداري با راي اعضاي شوراي شهر تهران به تصويب رسيد. حاشيه‌هاي ايجاد شده پس از افشاي برخي واگذاري‌هاي صورت گرفته از سوي شهرداري تهران طي سال‌هاي گذشته موجب شد تا هنوز مدت زيادي از آغاز دوره جديد شوراي شهر نگذشته، اعضاي اين شورا به دستورالعمل ساماندهي واگذاري املاک شهرداري راي مثبت بدهند.
روز گذشته و در دوازدهمين جلسه شوراي شهر تهران طرح الزام شهرداري تهران به ساماندهي واگذاري حق بهره‌برداري املاک اراضي و اموال غيرمنقول شهرداري به اشخاص حقيقي، حقوقي و موسسات عمومي‌غيردولتي با 13 راي موافق تصويب شد. براساس اين مصوبه کليه مصوبه‌هاي شوراهاي اسلامي‌شهر تهران و آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي داخلي شهرداري تهران مغاير با اين مصوبه لغو مي‌شود. همچنين از تاريخ تصويب اين مصوبه هرگونه واگذاري املاک، اراضي و اموال غيرمنقول شهرداري تهران و سازمان‌ها و شرکت‌هاي تابعه به صورت حق بهره‌برداري به رايگان يا با شرايط معين به موسسات و نهادهاي عمومي‌غيردولتي، اشخاص حقيقي و حقوقي از جمله موسسات خيريه، بيمارستان‌ها، مساجد، هيات‌ها و... بايد پس از ارائه لايحه توسط شهرداري تهران يا در قالب طرح توسط اعضاي شوراي به تصويب شوراي اسلامي‌شهر تهران برسد. همچنين براساس تبصره دوم نيز شهرداري مکلف است؛ کليه واگذاري‌هاي مغاير اين ماده واحده را تا قبل از اجرايي شدن ظرف يک ماه به شورا گزارش دهد. همچنين هرگونه تخصيص بودجه از تاريخ اجرايي شدن اين مصوبه به کدپروژه‌هاي موجود و يا ايجاد رديف و کد پروژه جديد در سال‌هاي ‌آينده قبل از طي شدن فرآيند اين مصوبه ممنوع است.
ديروز علي اعطا به‌عنوان مخبر کميسيون نظارت و حقوقي شورا با بيان اينکه طبق بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداري‌ها، شهرداري مي‌تواند به تعليمات اجباري و تاسيس موسسات فرهنگي و بهداشتي و تعاوني مانند بنگاه‌هاي حمايت مادران و نوانخانه‌ها، پرورشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و ... مساعدت مالي داشته باشد، گفت: شهرداري موظف به اخذ موافقت شوراي شهر جهت واگذاري املاک و اراضي متعلق به خود به صورت حق بهره‌برداري با حفظ مالکيت و يا اجاره و فروش است که در شوراي اول چندين ملک با همين رويه واگذار شد، اما با مصوبه ساماندهي شرکت‌ها و سازمان‌هاي شهرداري در سال ۹۰ اختيار تصويب آيين‌نامه مالي و معاملاتي شرکتها و سازمانها به شهرداري تهران واگذار شد و تمامي‌واگذاري‌ها از اين پس بدون اطلاع و تصويب شوراي شهر قرار گرفت که اين برخلاف قانون بود. وي در ادامه با بيان اينکه در تاريخ ۲۱ شهريورماه افشين حبيب‌زاده با قيد عادي بودن طرح، آن را در کميسيون نظارت و حقوقي مطرح و درخصوص آن کار کارشناسي شد. اعطا با اشاره به اينکه واگذاري‌ها براساس مصوبه سازمان‌ها و شرکت‌ها به صورت داخلي انجام مي‌شد، گفت: عملا در اين مدت شورا از هيچ واگذاري اطلاع نداشته و براي برقراري اين روال و شفافيت واگذاري اين طرح در اولويت قرار گرفته است. وي از اعضاي شورا درخواست کرد براي بازگرداندن انضباط مالي، اين طرح به تصويب برسد. به گفته اعطا، در جريان بررسي طرح ساماندهي، نماينده شهرداري براي بيان نقطه نظراتش حضور نداشت. وي با قرائت متن پيشنهادي ماده واحده اين طرح گفت: از تاريخ تصويب اين مصوبه هرگونه واگذاري املاک، اراضي واموال غيرمنقول شهرداري تهران و سازمان‌ها و شرکت‌هاي تابعه به صورت حق بهره‌برداري به رايگان يا با شرايط معين به موسسات و نهادهاي عمومي‌غيردولتي، اشخاص حقيقي و حقوقي از جمله موسسات خيريه، بيمارستان‌ها، مساجد، هيات‌ها و ... بايد پس از ارائه لايحه توسط شهرداري تهران يا در قالب طرح توسط اعضاي شورا به تصويب شوراي اسلامي‌شهر برسد.
محسن‌هاشمي‌نيز در توضيح اين طرح گفت: در زماني که قانون کمک شهرداري‌ها به فرهنگ، آموزش و ... تصويب شد، امکانات شهرداري به اين اندازه توسعه پيدا نکرده بود و با توسعه پيدا کردن شهرداري‌ها، واگذاري‌ها نيز بسيار گسترش پيدا کرد. اين واگذاري‌ها به صورت مجاني و با مواردي که شهرداري اموال خود را به مزايده مي‌گذارد يا با ترک تشريفات، اما با قيمت‌هاي کارشناسي ملکي را واگذار مي‌کند متفاوت است. اين طرح تاکيدش بر اموالي است که مجاني و يا با کمترين دريافت واگذار مي‌شود. رئيس شوراي شهر تهران تاکيد کرد: بسياري از اين واگذاري‌ها به موسسات و افرادي واگذار شده که ديگر فعاليت‌هاي فرهنگي يا خيريه خود را انجام نمي‌دهند و املاک را نيز باز نمي‌گردانند، حتي اين املاک تخليه شده و از آن استفاده نمي‌شود، اما به شهرداري نيز پس داده نشده است. وي ادامه داد: به طور مثال کساني که در حوزه کودکان کار، معتادان، کارتن‌خواب‌ها فعاليت مي‌کنند، اما ديگر اين امور را انجام نمي‌دهند و مدت‌ها نيز از آن گذشته است. وقتي اعلام مي‌کنيم چرا اين واگذاري‌ها انجام شده مي‌گويند متعلق به ۱۴ سال پيش است. رئيس شوراي شهر تاکيد کرد: بايد به سمت ساماندهي واگذاري‌ها برويم، اما بررسي تمام واگذاري‌ها در شوراي شهر هم امکانپذير نيست، زيرا پرونده‌هاي واگذاري بسيار زياد است. اعطا در ادامه گفت: اين طرح تنها املاک مجاني يا با شرايط کم را مشمول نمي‌شود و هر گونه واگذاري املاک و اراضي منقول و غيرمنقول را شامل مي‌شود. در ادامه حسيني مکارم، معاون مالي و اداري شهردار تهران با بيان اينکه واگذاري بهره‌برداري از املاک شهرداري براي مصارف آموزشي و خيريه با اجازه انجمن شهر انجام مي‌شد، گفت: از سال ۸۶ بر اساس اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌ها اين واگذاري‌ها انجام مي‌شد. وي با اشاره به اينکه تنوع و تکثر اين واگذاري‌ها تا حدي است که در صورت محدوديت کار با مشکل روبرو مي‌شود، گفت: اين طرح با اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌ها نيز مغايرت دارد. مکارم درخواست کرد اين طرح به کميسيون بازگردانده شود تا نظرات کارشناسي بيشتري ارائه و صحبت‌هاي شهرداري نيز در آن لحاظ شود. در ادامه جلسه، افشين حبيب‌زاده گفت: بايد تمام واگذاري‌ها مصوبه شوراي شهر داشته باشد و اجازه واگذاري بهره‌برداري‌ها نيز لغو شود. حبيب‌زاده با بيان اينکه برخي از افراد ساختمان‌هاي شهرداري را به اسم حسينيه گرفته، املاک اطراف آن را به صورت تجاري استفاده مي‌کردند و مشخص نبود آيا درآمدهاي آن براي حسينيه صرف مي‌شد، گفت: ما هيچ اطلاعي از نحوه واگذاري‌ها نداريم و بايد مشخص شود چه‌املاکي براي بهره‌برداري واگذار شود و پول املاک واگذاري‌شده به کجا مي‌رود.  محمد سالاري رئيس کميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران اين طرح را يکي از طرح‌هاي جدي شوراي پنجم دانست و گفت: بهره‌برداري املاک و ساختمان‌هاي شهرداري در طول سال‌ها بدون قاعده انجام شده، اما انتظار نداشتيم به اين زودي در دستور کار قرار بگيرد و درخواست مي‌شود يک بار ديگر به کميسيون‌ها ارجاع شود تا مورد بررسي قرار گيرد. در ادامه محمود ميرلوحي با بيان اينکه با تصويب اين طرح قصد نداريم کمک به خيريه‌ها يا فعاليت‌هاي آموزشي را متوقف کنيم، گفت: بايد انضباط مالي در شهرداري حاکم شود و اگر لابه‌لاي واگذاري‌ها اشکالاتي وجود دارد شناسايي شود. در نهايت پيشنهاد برگشت اين طرح به کميسيون‌هاي تخصصي به راي گذاشته شد که با ۹ راي مورد موافقت قرار نگرفت و اصل مصوبه به راي گذاشته شد که با ۱۳ راي به تصويب رسيد.


همزمان با صادرات محصولات ايراني به 36 کشور اعلام شد
گروه صنعت، معدن و تجارت: براساس آمارهاي تجارت خارجي کشور، در 6 ماهه اول سال‌جاري واردات پوشاک 24.2 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش يافته است. بررسي آمارهاي تجارت خارجي کشور نشان مي‌دهد، در نيمه نخست سال‌جاري در حالي واردات رسمي‌پوشاک با کاهش رو به رو شده، که صادرات پوشاک با افزايش ۲۴ درصدي رو به رو شده است. 
آنطور که تسنيم گزارش داده براساس آمارهاي تجارت خارجي کشور، در 6 ماهه اول سال‌جاري واردات پوشاک 24.2 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش يافته است.
بنابراين گزارش، در مدت يادشده 20 ميليون و 779 هزار دلار انواع پوشاک وارد کشور شد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 24.2 درصد کاهش داشته است. واردات پوشاک در 6 ماهه ابتداي سال گذشته به ميزان 21 ميليون و 256 هزار دلار بود. همچنين حجم پوشاک وارداتي نيز در 6 ماهه ابتداي سال‌جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 5.43 درصد کاهش داشته است. براساس مقررات صادرات و واردات، انواع پوشاک در سيستم طبقه‌بندي کالايي در دو فصل 61 با عنوان لباس و متفرعات لباس، کشباف يا قلاب‌باف و در فصل 62 با عنوان لباس و متفرعات لباس غيرکشباف يا غير قلاب‌باف طبقه‌بندي مي‌شود.
حقوق ورودي 55 درصدي پوشاک
حقوق ورودي واردات پوشاک در تمامي‌رديف‌هاي تعرفه‌اي دو فصل 61 و 62 کتاب مقررات صادرات و واردات به ميزان 55 درصد است که علاوه بر اين واردکنندگان بايد 9 درصد ارزش افزوده و 4 درصد ماليات علي‌الحساب هم پرداخت کنند. واردات انواع پوشاک پس از اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذير است که در حال حاضر مجوز ثبت سفارش صرفاً براي دارندگان نمايندگي رسمي‌پوشاک صادر مي‌گردد. 
نحوه ارزش‌گذاري پوشاک وارداتي در گمرکات پس از برگزاري جلسه با اتحاديه توليدکنندگان پوشاک هم به صورت عددي و هم کيلويي ارزش‌گذاري مي‌شود. 
دليل اينکه کيلويي هم ارزش‌گذاري مي‌شود اين است که با توجه به سبک بودن برخي پوشاک وارداتي پس از شمارش عددي يک ميانگين ارزش برحسب وزن نيز گذاشته شده تا ارزش‌گذاري پوشاک وارداتي در چارچوب نرخ‌هاي مصوب صورت پذيرد. هم‌اکنون ارزش پوشاک در سامانه ارزش گمرک موجود بوده و در صورت دريافت هرگونه پيشنهاد از سوي توليدکنندگان گمرک ايران آماده است نرخ ارزش پيشنهادي را در سامانه آنلاين ارزش در نظر بگيرد. همچنين با توجه به اينکه واردات انواع پارچه و پوشاک در مسير قرمز قرار مي‌گيرد، پس از ارزيابي فيزيکي محموله‌ها امکان واردات اين دو کالا امکان‌پذير است و علاوه بر آن واردات پارچه مشمول اخذ مجوز استاندارد است. لذا امکان اظهار پوشاک در رديف پارچه وجود ندارد و گمرک ايران آماده است در صورت هرگونه گزارش تخلفي براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع گمرکي و مستندات سريعتاً اقدام کند. ضمن اينکه خرده‌فروشي پوشاک براي مسافران در مناطق آزاد انزلي، ماکو، ارس (جلفا)، اروند (خرمشهر و آبادان)، قشم، کيش و چابهار وفق قانون و مقررات مشمول معافيت است.
افزايش 24 درصدي صادرات پوشاک
در 6 ماهه نخست سال‌جاري صادرات انواع پوشاک 24 درصد افزايش داشته است. بنابراين گزارش در مدت ياد شده 22 ميليون و 748 هزار دلار انواع پوشاک به کشورهاي مختلف صادر شده است که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 24 درصد افزايش داشته است. واردات پوشاک در 6 ماهه ابتداي سال گذشته به ميزان 18 ميليون و 381 هزار دلار بود. اين گزارش حاکي است حجم پوشاک صادراتي در 6 ماهه ابتداي سال‌جاري به يک هزار و 840 تن رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر حجمي‌نيز 20 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
مدتي پيش از اين بود که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند در راستاي عملياتي کردن ماده ۳ دستورالعمل ساماندهي واردات پوشاک به منظور انتقال دانش فني و مهارتي در زمينه طراحي و مد، ورود به زنجيره جهاني ارزش و پيوستن به بازارهاي بين‌المللي نخستين گام بلند و جدي در صنعت نساجي ايران برداشته شد. براساس اين گزارش با توجه به سياست‌هاي دولت در زمينه همکاري‌هاي اقتصادي پسابرجامي‌و اينکه مقرر شد تا طرف خارجي نيز سهمي‌از بازار صادراتي خود را در اختيار ايران قرار داده و محصولاتي که در ايران توليد مي‌کنند را به ساير کشورها صادر کنند، در همين راستا نخستين محموله صادراتي پوشاک توليد شده در ايران با درج نام ايران در ليبل برند خارجي روانه بازارهاي هدف خواهد شد. به اين ترتيب آنطور که افسانه محرابي مديرکل دفتر صنايع نساجي و پوشاک اعلام کرده ۳۶ کشور جهان به‌عنوان مقصد صادرات نخستين محموله پوشاک توليد ايران انتخاب شده و صادرات به آنها نيز انجام شده است.


دادستان تهران به دنبال تعرض راننده ا ي به يک زن اعلام کرد؛
دادستان تهران با اشاره به شکايت زني از يک راننده اسنپ دائر بر تعرض جنسي گفت: در اين پرونده خانمي‌۳۱ ساله که به تازگي عمل جراحي نموده و دوره نقاهت را مي‌گذرانده، به دادسراي جنايي اعلام مي‌کند که از طريق نرم افزار اسنپ درخواست خودرو نموده بود تا وي را از شرق تهران به فرودگاه برساند و شرکت اسنپ مردي ۳۰ ساله را به عنوان راننده معرفي کرده که متاسفانه راننده، شاکيه را به تپه‌هاي يکي از مناطق تهران برده و به وي تعرض نموده است.
به گزارش ايلنا، دولت آبادي عباس جعفري دولت‌آبادي در دوازدهمين نشست شوراي معاونان دادستاني تهران افزود: در اين رابطه مقرر شدسرپرست دادسراي جنايي مدير اسنپ را احضار کند چرا که آژانس‌ها مجوز دارند و تحت نظارت اتحاديه مربوطه هستند، اما در خصوص اسنپ چنين نظارتي وجود ندارد. 
وي از دستگاه‌هاي ذي‌ربط خواست مجوز مربوط به فعاليت اسنپ در حوزه حمل و نقل را بررسي و در مورد مستندات و مدارک فعاليت آن توضيح دهند. 
جعفري افزود: اسنپ مي‌تواند يک ابتکار در دنياي حمل و نقل باشد و حسب اعلام مدير اسنپ، اين تشکيلات داراي ۱۵۰ هزار راننده صرفاً در بخش حمل و نقل شهري است.
دادستان تهران با هشدار به مدير اسنپ اعلام کرد: قرار نبود با اين گونه تبليغات فريبنده مردم را اغوا کنيد، شما چگونه با هلي‌کوپتر مردم را به دل طبيعت مي‌بريد و موسيقي زنده پخش مي‌کنيد؟ لذا به مدير اسنپ هشدار داده مي‌شود تا مواظب باشد که فعاليت‌هاي اين شرکت، محملي براي ايجاد ناامني و ارتکاب جرايم نشود. قرار بر اين بود که به مردم خدمت ارائه شود نه اين که راننده اسنپ، زني را به تپه‌ها ببرد و به او تجاوز کند و آن گاه با تبليغات فريبنده و غيرواقعي اسنپ را بزرگ جلوه دهيد.
وي با اشاره به تجمعات اعتراضي سپرده‌گذاران موسسات مالي و اعتباري گفت: مردم بايد وجوه خود را در مؤسساتي سپرده‌گذاري نمايند که معتبر و داراي مجوز بانک مرکزي باشد و اين موسسات وعده سود غيرمتعارف که فراتر از مصوبات قانوني است را ندهند.
 وي خطاب به مسوولان سيستم بانکي کشور افزود: وظيفه بانک مرکزي نظارت بر سيستم مالي کشور شامل بانک‌ها، صندوق‌ها و موسسات پولي، مالي و اعتباري است و اين نظارت بايد هم در مرحله اعطاي مجوز و هم حين فعاليت موسسه تداوم داشته باشد و مردم نمي‌پذيرند موسسه‌اي سال‌ها فعاليت مالي نمايد و پس از جذب وجوه هنگفت مردم و توقف فعاليت‌هايش، اعلام شود فعاليت فلان موسسه غيرمجاز است.
دادستان تهران خطاب به مردم توصيه کرد: فريب هر مؤسسه‌اي که بيش از ميزان مصوب بانک مرکزي سود پرداخت مي‌کند را نخوريد و مردم همکاري کنند و اين گونه نباشد که با فروش اموال و حتي منزل خود، به‌اميد دريافت سود بالا، وجوه را در مؤسسات غيرمجاز سپرده‌گذاري نموده و در نهايت از قوه قضاييه مطالبه وجوه نمايند.
جعفري دولت‌آبادي به موضوع مبارزه با فساد اقتصادي پرداخت و با تاکيد بر اين که اين مساله از اولويت‌هاي قوه قضاييه محسوب مي‌شود، افزود: مبارزه با فساد اقتصادي تداوم خواهد يافت و اين مبارزه نبايد با تبعيض همراه باشد و هر کس رانت‌خواري کند و مرتکب فساد اقتصادي شود،  تحت تعقيب قضايي قرار خواهد گرفت.
دادستان تهران پيرامون اقدامات دستگاه قضايي در مبارزه با فساد اقتصادي اظهار داشت: اين افتخاري است که در مقايسه با دوره‌هاي گذشته، امروزه نبض مبارزه با فساد در دستگاه قضايي مي‌تپد. 
اين مبارزه ادامه خواهد يافت و شايعات، دروغ‌پردازي‌ها و تخريب‌ها بي‌تاثير است، رانت‌خواران و مجرمان اقتصادي بايد بدانند که قوه قضاييه در مبارزه با آنان مصمم است. 
جعفري دولت‌آبادي به موضوع جرايم اجتماعي پرداخت و گفت: متاسفانه در جامعه شاهد رفتارهايي هستيم که در شأن يک نظام مردم سالار ديني نيست.
 اين که در ساعت ۳ بامداد مرد يا خانمي‌جوان سوار بر يک خودروي گران قيمت در خيابان‌ها دور دور کرده و ايجاد مزاحمت نمايد، داراي اشکال است. هم‌چنين شرارت‌، قمه‌کشي، چاقوکشي، تخريب خودروها، ايراد ضرب و جرح به مردم مصداق جرايم اجتماعي هستند که سرپرستان نواحي بايد در مقابله با اين جرايم حساسيت بيشتري نشان دهند.
دادستان تهران وضعيت آرايشگاه‌هاي شهر تهران را به عنوان يکي از مصاديق آسيب‌هاي اجتماعي مورد توجه قرار داد و مستند به گزارش اخير پليس در اين راستا اظهار داشت: به پليس دستور داده شد بر روي وضعيت آرايشگاه‌هاي زنانه متمرکز شود که نتيجه آن ارائه گزارشي از وضعيت نامطلوب آرايشگاه‌هاي زنانه بود. 
وي با اعلام اينکه تعداد آرايشگاه‌هاي غيرمجاز بيش از واحدهاي داراي مجوز است گفت: پليس فرصتي براي نظارت بر آرايشگاه‌هاي داراي مجوز ندارد؛ ضمن اين که طبق آمار اعلامي‌۲۲۴ آرايشگاه غيرمجاز در فضاي مجازي، فعاليت تبليغي دارد و اقدام به‌اموزش آرايشگري غيرمجاز مي‌نمايد. فيلم‌برداري به نحو پنهاني و غيرمجاز از زنان مراجعه کننده به آرايشگاه‌ها و انتشار آن در فضاي مجازي از جمله اقدامات جرم است.
دادستان تهران در خصوص پرونده مربوط به سايت «تايني موويز»، با رد ادعاهاي مطرح شده در برخي رسانه‌ها مبني بر اين که فيلم‌هاي بارگذاري شده در اين سايت از نوع مستهجن نبوده و هدف از مفتوح شدن اين پرونده قضايي، کنار گذاشتن اين سايت و ايجاد انحصار در ارائه فيلم براي ساير رقبا بوده است، اظهار داشت: به رغم تحقيقات مفصلي که از سوي بازپرس از متهمان به عمل آمده بود، در راستاي اطمينان از اقدامات ضابطين و صحت مستندات اتهامي، متهم رديف اول که فردي ۲۵ ساله و ساکن نيشابور بوده و ماهيانه بيش از ۱۰۰ ميليون تومان درآمد دارد احضار شد و اظهاراتش استماع گرديد. متهم با اعلام اين که در ابتداي فعاليت که ۴ تا ۵ هزار کاربر داشته، تا حدي بر محتواي سايت نظارت داشته، اما پس از افزايش کاربران، چنين کنترلي را اعمال ننموده؛ و اقرار کرده است که با اجاره سرورهاي مجازي در کشورهاي غربي از جمله کانادا و با استخدام دوبلورها، بيش از ۱۸ هزار فيلم‌هاليوودي با محتواي مبتذل و مستهجن را دانلود نموده و در اختيار کاربران قرار داده است.
جعفري دولت‌آبادي با اشاره به قانون جرايم رايانه‌اي که انتشار فيلم‌هاي مبتذل و مستهجن را جرم دانسته است، در پاسخ به ادعاهاي مطروح از سوي عده‌اي مبني بر اين که محتواي اين فيلم‌ها مستهجن نبوده، با نشان دادن اظهارات متهم که به‌امضاي وي رسيده بود، اظهار داشت: متهم مذکور، به لحاظ تسلط به کامپيوتر درخواست تايپ اظهارات خود را نمود و تمامي‌اين مطالب توسط وي تايپ شده است. وي اقرار نموده است که از کاربران عضو ۴ هزار تومان دريافت مي‌نموده است. جالب است که متهم به اقدامات مجرمانه‌اش اقرار دارد و حال اربابانش مدعي خلاف آن هستند.

وزير نفت خبر داد؛
وزير نفت از آماده سازي يک بسته ۵ ميليارد دلاري براي افزايش توليد در ميدان‌هاي در حال بهره‌برداري خبر داد.
به نقل از ايسنا، بيژن زنگنه در سومين کنگره نفت و نيرو با بيان اينکه کنگره مذکور روال کار خود را به مرور پيدا مي‌کند، گفت: اين کنگره با عنوان يک نهاد اثرگذار و در حد نهادي که زيرمجموعه دولت نيست به حيات خود ادامه مي‌دهد. روزي که در سال ۱۳۹۰ انديشه اوليه تشکيل اين باشگاه شکل گرفت، قرار بود يک اتاق فکر براي بخش انرژي و نفت کشور تشکيل شود که بار مالي و وابستگي به دولت نداشته باشد.
اجراي قراردادهاي جديد نفتي از پيشرفت خوبي برخوردار است
وي در ادامه با اشاره به اجراي قراردادهاي جديد نفتي، اظهار کرد: روند اين قراردادها و مذاکرات پيشرفت قابل قبول و خوبي دارد. وزارت نفت در اجراي اين قراردادها دو اولويت توسعه ميدان‌هاي مشترک و افزايش ضريب بازيافت از ميدان‌ها را مدنظر قرار داده است که البته هنگامي‌که ميدان‌هاي مشترک توسعه پيدا کنند، افزايش ضريب بازيافت نيز مورد نظر قرار مي‌گيرد.
وزير نفت با تاکيد بر اين که تا پايان دولت دوازدهم هيچ ميدان مشترکي نيست که تعيين تکليف نشده باشد، تصريح کرد: البته اين موضوع به معني توسعه همه ميدان‌هاي مشترک نيست، بلکه به معني تعيين تکليف ميدان‌ها و آغاز کار پيمانکاران روي ميدان‌ها است. عمده اين ميدان‌ها نفتي بوده، اما قراردادهايي براي توسعه ميدان‌هاي گازي با شرکت‌هاي خارجي که يک شرکت ايراني همراه هم دارند بسته خواهد شد.
زنگنه در ادامه از آماده‌سازي يک بسته 5 ميليارد دلاري براي افزايش توليد در ميدان‌هاي در حال بهره برداري خبر داد و گفت: قرار است در طول دو سال براي افزايش توليد در ميدان‌هاي در حال بهره برداري اجرا شود که بخشي از آن شامل تعمير چاه‌ها و بخشي ديگر شامل حفر چاه‌هاي جديد در مناطق مختلف نفتي از جمله مناطق نفت خيز جنوب، فلات قاره، مناطق مرزي و غيره مي‌شود. وي ادامه داد: هيچکدام بيشتر از ۳۰۰ ميليون دلار نيست و اين مبلغ از درآمد خود ميدان بازپرداخت مي‌شود. احتمالا کمتر از سه سال قابل بازپرداخت خواهد بود، زيرا اين فرآيند از سال ۱۳۹۸ اجرا خواهد شد و بازپرداخت آن آغاز مي‌شود، زيرا فرآيند توليد آغاز مي‌شود. در اين راستا از شرکت‌هاي ايراني دعوت مي‌کنيم که آنها مي‌توانند يک شريک خارجي داشته باشند.
وزير نفت با بيان اين که جلسات براي آماده‌سازي بسته‌هاي مذکور برگزار مي‌شود، افزود: در اين جلسات در مورد تامين مالي نيز صحبت مي‌شود. براي تامين مالي بسته‌ها چندين روش از جمله فروش اوراق مشارکت فاينانس داخلي، يوزانف، وام از صندوق توسعه ملي و غيره مدنظر است. اجراي اين بسته‌ها هم توليد نفت را افزايش مي‌دهد و هم اشتغال ايجاد مي‌کند.
زنگنه ادامه داد: تعريف بسته‌ها در حال انجام است و اسناد براي مناقصه و گرفتن مجوز در حال آماده سازي است. اجراي اين بسته‌ها با اجراي اي پي سي متفاوت است.
اجراي طرح نوفلرينگ طي ۴ سال
وي با اشاره به طرح نوفلرينگ توضيح داد: طرح نوفلرينگ طي چهار سال بايد عملياتي شود و در پايان دولت دوازدهم نبايد گاز همراه زياد باشد. در اين راستا طرح‌هاي مختلفي از جمله ان جي ال ۳۱۰۰، ان جي ال ۳۲۰۰، خارگ و بيدبلند ۲ در حال انجام است، اما اجراي اين طرح‌ها کفايت نمي‌کند و بايد روش‌هاي مختلف ديگري مورد استفاده قرار بگيرد. وزير نفت ادامه داد: در اين راستا قيمت کم براي فروش گاز همراه گذاشته شده است که يک الي دو شرکت نيز مراجعه کردند، اما هنوز به نوفلرينگ نرسيده‌ايم.
لزوم توجه به صنايع پايين‌دستي و ميان دستي پتروشيمي
وي در ادامه با اشاره به صنعت پتروشيمي، اظهار کرد: در صنعت پتروشيمي‌علاوه بر توليد محصولات پايه بايد به صنايع ميان دستي و پايين دستي توجه کنيم و اين بخش بايد با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال شود. وزير نفت ادامه داد: به من قول داده‌اند که خوراک به صنايع پايين دستي يک ميليون تن افزايش يابد. همچنين طرح‌ جي دي پي براي توليد پروپيلن در شش نقطه بايد اجرا شود. از سوي ديگر بهسازي پالايشگاه‌ها براي افزايش کيفيت توليد فرآورده مدنظر قرار دارد.
تا نهايي شدن تصميم ترامپ کار خود را دنبال مي‌کنيم
وزير نفت همچنين در حاشيه اين کنگره در مورد صحبت‌هاي اخير رياست جمهوري آمريکا در مورد برجام، اظهار کرد: ما کار خود را دنبال مي‌کنيم تا ببينيم چه مي‌شود. زنگنه در مورد اميدواري به تمديد توافق، گفت: انسان به‌اميد زنده است.
فعلا افزايش قيمت بنزين مطرح نيست
وي در ادامه در مورد افزايش قيمت بنزين نيز اظهار کرد: فعلا در اين مورد بحثي در دولت مطرح نشده است اگر هم مطرح شود براي بودجه سال ۱۳۹۷ است و در مورد اين موضوع فکر مي‌شود. وزير نفت در مورد وضعيت پالايشگاه ستاره خليج فارس توضيح داد: کارهاي اين پالايشگاه جلو مي‌رود، اما مشکل اصلي آن کمبود منابع مالي است.
زنگنه در پاسخ به اين سوال که آيا امکان اين که خوراک با قيمت کمتري به اين پالايشگاه فروخته شود يا خير، گفت: طبق قانون امکان فروش خوراک با تخفيف ۱۰ درصدي براي اين پالايشگاه وجود ندارد. وي در مورد اجراي بسته‌هاي پنج ميليارد دلاري براي افزايش توليد ميدان‌ها نيز اظهار کرد: اگر امور به درستي پيش رود عمليات اجراي اين بسته‌ها از سال ۱۳۹۷ اجرا شود.
تشديد رقابت ايران با عربستان در صادرات نفت
این در حالی است که آمار کشتيراني که از سوي بلومبرگ گردآوري شده است، نشان مي‌دهد عراق در سپتامبر ۳.۹۸ ميليون بشکه در روز نفت صادر کرد که بالاترين ميزان از دسامبر بود. در حالي که صادرات نفت ايران به ۲.۲۸ ميليون بشکه در روز افزايش يافت که بالاترين ميزان از فوريه بود. صادرات عربستان سعودي ۶.۶۸ ميليون بشکه در روز بود که دومين آمار پايين صادرات اين کشور در سال جاري به شمار مي‌رود. اقدامات ايران و عراق براي کسب سهم بازار منعکس‌کننده رقابت داخلي در اوپک است. همزمان عربستان سعودي که بزرگ‌ترين صادرکننده نفت اين سازمان و جهان به شمار مي‌رود، تلاش مي‌کند بازار جهاني را مجددا متعادل سازد. 
طبق اعلام وزارت انرژي عربستان سعودي، شرکت نفت دولتي عربستان معروف به آرامکو در نوامبر بيشترين کاهش فروش به مشتريان در تاريخ خود را انجام خواهد داد. به گفته ريچارد مالينسون، تحليلگر نفت در شرکت انرژي اسپکتس، عراق و ايران در فروش به بازارهايي که خريداران حجم سابق نفت عربستان را دريافت نمي‌کنند، بسيار فرصت‌طلب بوده‌اند. ما شاهد کاهش صادرات عربستان سعودي در چند ماه گذشته‌ بوده‌ايم که مطابق با تلاش آنها براي روند متعادل‌سازي بازار بوده است.
خالد الفالح وزير انرژي عربستان سعودي در ماه مه وعده داد که اين کشور به منظور محدود کردن ذخاير نفت، صادراتش به‌امريکا را به ميزان قابل توجهي کاهش مي‌دهد. صادرات اين کشور به‌امريکا از مارس تا اوت کاهش يافته و به پايين‌ترين ميزان سال جاري رسيده است.
مجموع صادرات عربستان طبق آمار رسمي‌در ماه ژوئيه به پايين‌ترين ميزان در ۳۴ ماه گذشته رسيد و حدود يک ميليون بشکه کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. طبق آمار کشتيراني، عراق در سپتامبر ۸۷۱ هزار بشکه در روز نفت به‌امريکا صادر کرد که براي دومين ماه متوالي فراتر از صادرات عربستان بود. عراق تقريبا دو برابر ميزان صادرات عربستان در اوت به‌امريکا صادرات داشته است.
 ايران نيز با محدود شدن صادرات عربستان، فروش نفت به چين را افزايش داده است. طبق آمار گمرکي اين کشور آسيايي، اختلاف ميان ميزان واردات نفت عربستان و ايران به چين به پايين‌ترين ميزان در هشت سال گذشته رسيده است. عربستان سعودي ۸۳۳ هزار بشکه در روز در سپتامبر به چين نفت صادر کرد در حالي که ميزان صادرات ايران در همين مدت ۶۰۰ هزار بشکه در روز بود. ايران که سومين توليدکننده بزرگ اوپک به شمار مي‌رود، به دنبال لغو تحريم‌هاي هسته‌اي عليه صنعت انرژي در ژانويه سال ۲۰۱۶ توليدش را افزايش داده و صادراتش را دوبرابر کرده است. به گفته رابين ميلز، مديرعامل شرکت مشاوره قمر انرژي در دوبي، انتظار مي‌رود در ايران توليد در ماه‌هاي آينده افزايش پيدا کند و ميزان صادرات نيز اندکي افزايش خواهد يافت. پيش‌بيني مي‌شود در صورت ثابت ماندن روند کاهش توليد عربستان، ايران به تدريج سهم بازار سعودي‌ها را تصاحب کند. ايران و عراق ناچارند براي رشد سهم بازارشان مبارزه کنند. هر دو کشور مشمول محدوديت توليد اوپک قرار دارند و در حالي که تلاش مي‌کنند ظرفيت توليد خود را افزايش دهند، تقريبا به سقف توليدشان رسيده يا نزديک شده‌اند. 
به گفته مالينسون، تلاش‌هاي اين دو کشور براي جذب سهم بازار توافق کاهش توليد اوپک را به خطر نمي‌اندازند. ايران همچنان با محدوديت‌هاي آمريکا در زمينه فاينانس روبرو بوده و به دنبال سرمايه‌گذاري و فناوري براي افزايش توليد است. زماني که توافق کاهش توليد اوپک به پايان برسد، عربستان سعودي قادر خواهد بود توليد خود را افزايش دهد و احتمالا به رکورد توليد ۱۰.۷ ميليون بشکه در روز که ژوئيه سال ۲۰۱۶ رسيده بود، بازخواهد گشت.
اوپک در نوامبر براي مذاکره درباره تمديد احتمالي توافق که در مارس منقضي مي‌شود، ديدار خواهد کرد. تقاضاي رو به بهبود ممکن است به معناي آن باشد که زماني که اين توافق به پايان مي‌رسد، فضا براي همه توليدکنندگان در بازار وجود دارد.


رييس‌ جمهور در ديدار نخست وزير ارمنستان تاکید کرد؛
رييس جمهور با اشاره به‌امادگي جمهوري اسلامي‌ايران براي ارايه بيشتر خدمات فني – مهندسي و تشويق بخش خصوصي از جمله در حوزه جاده، مسکن، سد و نيروگاه برق در ارمنستان، تصريح کرد: دولت ايران مصمم به توسعه همکاري‌ها و روابط دوستانه با کشورهاي همسايه از جمله ارمنستان است و هيچ محدوديتي در اين مسير قايل نيست.به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در ديدار «کارن کاراپتيان» نخست وزير ارمنستان، روابط و همکاري‌هاي دو کشور را مثبت ارزيابي کرد و اظهار داشت: توسعه مناسبات با ارمنستان به عنوان کشوري دوست و همسايه، همواره براي ايران حائز اهميت بوده است.رييس جمهور گفت: امروز روابط سياسي، اجتماعي و فرهنگي، تهران – ايروان در سطح مطلوبي قرار دارد، اما در زمينه مناسبات و همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي، تلاش بيشتر در راستاي استفاده حداکثري از توانمندي‌ها براي توسعه روابط به نفع دو ملت ضروري است.روحاني با بيان اينکه ايران و ارمنستان در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي، ترانزيت و صنايع مي‌توانند همکاري‌هاي مطلوبي با يکديگر داشته باشند، افزود: توسعه همکاري‌ها و روابط دو جانبه و چند ‌جانبه در تقويت مناسبات منطقه اي بسيار حائز اهميت خواهد بود.
رييس جمهور با اشاره به اينکه پيوستن ايران به جمع کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اورآسيا در شکل گيري روابط و همکاري‌هاي جديد در منطقه نقش بسزايي دارد، اظهارداشت: بايد از ظرفيت و توانمندي‌هاي مناطق آزاد تجاري در مرزهاي دو کشور در جهت توسعه همکاري‌ها و تحرک در مناسبات تجاري و اقتصادي ايران و ارمنستان استفاده حداکثري داشته باشيم.
دکتر روحاني با تأکيد بر ضرورت ايجاد صلح و ثبات پايدار در منطقه، خاطر نشان کرد: جنگ و تشديد اختلافات منطقه اي به نفع هيچ کشوري نيست و همه دولت‌هاي منطقه بايد براي برقراري صلح پايدار و آرامش، تلاش کنند.رييس جمهور، اوضاع کشورهاي منطقه از جمله سوريه، يمن و عراق را نگران‌کننده دانست و گفت: حل و فصل مسايل و بحران‌هاي موجود در هر يک از کشورها موجب خوشحالي و به نفع کل منطقه خواهد بود که در اين راستا ايران و ارمنستان مي‌توانند، همکاري‌هاي خوبي را با يکديگر داشته باشند.

نخست وزير ارمنستان نيز در اين ديدار با اشاره به ضرورت توسعه روابط و همکاري‌هاي دو کشور در بخش‌هاي مختلف، گفت: بايد از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود در ايران و ارمنستان براي توسعه حداکثري همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري في‌مابين، استفاده کنيم.کارن کاراپتيان خواستار حضور بيشتر شرکتها و سرمايه‌گذاران ايراني در مناطق آزاد ارمنستان شد.وي همکاري‌هاي سه جانبه ايران و ارمنستان با گرجستان در حوزه ترانزيت و با ترکمنستان در بخش انرژي را مهم دانست و بر لزوم تلاش بيشتر کميسيون‌هاي مشترک همکاري دوکشور براي ساماندهي اين مناسبات تاکيد کرد.کاراپتيان مواضع جمهوري اسلامي‌ايران در عرصه بين‌الملل را در راستاي توسعه روابط دوستانه ميان کشورها برشمرد و گفت: موضع‌گيري متوازن ايران در راستاي مسايل منطقه ضامن صلح و ثبات بيشتر در منطقه خواهد بود.


« تجارت» شيوه اقتصاد رفتاري در کشور گزارش می دهد؛
گروه اقتصاد کلان؛ ايليا پيرولي: در حالي‌که بنيان‌هاي اقتصادي کشور در طول 28 سال گذشته توسط سرمايه‌داران تجاري اداره مي‌شود و نظام تصميم‌گيري اقتصادي در دست صاحبان رانت است، بخش خصوصي واقعي کشور همچنان زير آوار دوران جنگ محبوس مانده است.
از سويي ديگر اقتصاد کشور بنابر اظهارات مسئولان اقتصادي و همچنين کارشناسان با ابرچالش‌هايي مواجه است که بحران‌هاي گوناگوني را براي اقتصاد و جامعه به وجود آورده است.
موضوعي که نگاه اقتصاددانان به مولفه شاخص‌هاي اقتصادي و زواياي آن متفاوت شده است؛اين است که برخي از آنها معتقدند بايد شيوه اقتصادي را با نگاه روانشناختي اقتصاد بررسي و حل کرد.
اين در حالي است که گروهي ديگر همچنان بر طبل سابق شيوه‌هاي اقتصادي مي‌کوبند و معتقدند هنگامي‌که شاخص‌هاي اقتصادي رو به رشد باشد نياز به تعاريف و شيوه‌هاي جديد در اقتصاد نيست.
اين نگاه را بيشتر گروهي موسوم به اقتصاددانان نئوکلاسيک مطرح مي‌کنند و البته ديگر اقتصادداناني نيز از مکاتب مختلف بر آن تاکيد مي‌کنند.
اما در مقابل گروهي که موافق روند پيگيري شيوه روانشناختي در اقتصاد هستند، بحران‌هاي عميق اقتصادي در بخش‌هاي مختلف آن را به رخ مي‌کشند و از شکاف طبقاتي، کاهش بهره‌وري، نابرابري اجتماعي به عنوان نمادهاي اين نظريه ياد مي‌کنند.
اين گروه از اقتصاددانان که حالا درحال تبديل شدن به قطب و مکتب جديدي در اقتصاد جهاني هستند بر اين باورند که نبايد مشارکت مردمي‌را ناديده گرفت و نطام تصميم‌گيري را به گونه‌اي سوق داد که تنها اقتصاد به شيوه مکانيکي اداره شود، بلکه حالا اقتصاد نيازمند شناخت رفتاري جامعه است و هر گونه چالش در اين زمينه موجب آشفتگي ذهني در جامعه خواهد شد.
آنها موضوع فقر و پيامدهاي ناشي ازآن را يادآوري مي‌کنند.
البته اين موضوع تنها مختص به ايران نيست بلکه حالا " پديده اقتصاد رفتاري " به گونه‌اي در جهان در حال گسترش است که ديويد کامرون نخست وزير سابق بريتانيا ازآن به عنوان الگوي نظام‌مند براي دولتش استفاده کرده بود.
حالا حتي امسال نيز جايزه نوبل به يک اقتصادداناني رسيد که مانند توماس پيکتي اقتصاددان فرانسوي مبتکر روش‌هاي نوين در اقتصاد هستند. پروفسور ريچارد تالر، اقتصاددان ۷۲ ساله‌امريکايي، استاد اقتصاد دانشگاه شيکاگو و يکي از پيشروان اقتصاد رفتاري است. اقتصادي که در آن نحوه تصميم‌گيري غير منطقي و انتخاب‌هاي غيرعقلاني مردم مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
موضوعي که در ايران در حال حاضر شاهد فقدان آن هستيم و نئوکلاسيک‌هاي وطني که اختيار امور اقتصادي کشور را بر عهده دارند به ظاهر به آن اعتقادي نداشته و بلکه آن را روشي جانبي مي‌دانند.
اين موضوعي است که حالا محل بحث و تقابل دو گروه گفته شده در ايران شده است.
اقتصاد رفتاري چيست
"اقتصاد رفتاري يک شاخه از علم اقتصاد است که بيشتر بر مبناي گونه‌هاي واقعي‌تر روان‌شناسي استوار شده است. انديشمندان اقتصاد رفتاري، روان‌شناسي مبتني بر شناخت را وارد حوزه اقتصاد کردند. يکي از مهم‌ترين نتايج و دستاوردهاي اقتصاد رفتاري اين است که مردم اغلب قادر به تحليل موقعيت‌ها و وضعيت‌هايي نيستند که به محاسبه احتمال نياز دارد. مردم اغلب باتوجه به نمونه‌هاي اندک به نتايجي دور از واقعيت مي‌رسند. در اقتصاد رفتاري، رفتار انساني در وضعيت‌هايي مشابه وضعيت بازار يا به تقليد از بازار بررسي مي‌شود، مثلا بررسي رفتار انسان در انواع مختلف حراجي‌ها يا در حالتي که انحصارات دولتي طبق قانون لغو يا خصوصي‌سازي شود."
با اين تعاريف اقتصاد کشور دچار آشفتگي ذهني است. به گونه‌اي که در حال حاضر بحران‌هايي که در حوزه بانکي و همچنين رکود مسکن مشاهده مي‌شود شايد مصاديق بارزي از اين موضوع باشد. به عبارتي در حال حاضر در ايران به عقيده دکتر مومني، فهم نظري بسيار حياتي و سرنوشت‌ساز در معرض مخاطره قرار گرفته است و در غياب آن ساختار نهادي در همه عرصه‌هاي حيات جمعي عليه توليد و منافع عمومي‌شکل گرفته و آرايش يافته است. به معناي ديگر دست‌کاري‌هاي جزيي و تک‌ساحتي درحيطه‌ها و متغير‌هاي خاص نمي‌تواند راهگشا شود. در غياب فهم نظري، کشوردچار آشفتگي ذهني و تناقض آلود شدن رفتار‌ها و اقدامات شده است.
اين اقتصاددان نهادگرا که يکي از مدافعان اقتصاد رفتاري است چندي پيش در گفت‌وگو با خبرنگار تجارت در اين‌باره گفته بود: "اين موضوعي است که در حال حاضر به وضوح مشاهده مي‌شود. اين آشفتگي ذهني بستري فراهم مي‌کند براي فرصت طلبي. گروه‌هاي پر نفوذ و فرصت طلب که معمولا از نظر وزن جمعيتي بسيار ناچيز هستند اما از نظر صدا و جريان سازي بسيار قدرتمند و سازمان يافته، از اين آشفته بازار استفاده کرده و نظام تصميم گيري را در راستاي منافع کوته‌نگرانه هدايت مي‌کنند. 
وي در اين باره براي روشن شدن وضع بغرنج اقتصاد و بررسي آسيب‌هاي صورت گرفته بر مردم در اين‌باره مثالي را يادآورشد و گفته بود: "به عنوان مثال، وقتي که دولت درباره ابعاد کمرشکن نرخ بهره که بي‌سابقه‌ترين مناسبت‌هاي رانتي را در ايران رقم زده است، فقط ابراز تمايل مي‌کند که يکي دو درصد نرخ بهره را کاهش دهد؛ اين گروه بلافاصله واکنش نشان داده و شيوه دولت را برخورد دستوري توصيف مي‌کنند؛ درحالي‌که در نيمه اول سال ۹۱ که دولت دستور داد ناگهان چيزي حدود ۱۰ درصد به نرخ بهره افزوده شد، هرگز آن‌ها به اين برخورد دستوري دولت وقت، اعتراض نکردند. توليد کنندگان هم صداي‌شان به جايي نمي‌رسد. اما آن‌ها با اين جوسازي و با هزينه‌هاي سنگين و با به استخدام درآوردن افرادي که همسو با منافع آن‌ها حرف مي‌زنند، پروپاگاندا راه مي‌اندازند و واقعيت‌ها را دستکاري مي‌کنند."  به عبارت بهتر سخن اقتصاد رفتاري آن است که بسياري از رفتار‌ها و کنش‌هاي انساني با تعريف کلاسيک اقتصاددانان از عقلانيت همخواني ندارد، اما اين رفتارها جزيي از طبيعت انسان‌هاست. هر چه بهتر بتوان اين رفتارها و علت آنها را شناسايي کرد، بهتر مي‌توان به تحليل اقتصادي پرداخت و بازار‌ها را بهتر مي‌توان پيش‌بيني کرد و در عين حال سياست‌هاي اقتصادي که مبتني بر اين رفتارهاي طبيعي است نيز در نهايت مي‌تواند کاراتر از سياست‌هايي باشد که تنها مبتني بر فرض کلي «انسان عقلايي» است. اقتصاددانان رفتاري بر اين تصور هستند که تا چند دهه آتي آنها تبديل به جريان رايج علم اقتصاد مي‌شوند.
اما بازهم اقتصاددانان هستند که نگاهي متفاوت به اين پديده دارند. مهدي تقوي، اقتصاددان در اين باره مخالف است و مي‌گويد: وقتي که سياست‌گذاري‌هاي کلان اقتصادي به صورت منسجم و با اهداف مشخص تدوين شود اين اطمينان ايجاد مي‌شود که اقتصاد با رونق مواجه شود و جامعه نيز از آن منتفع خواهد شد.
اين اقتصادددان در گفت‌وگو با خبرنگار تجارت به عنوان نمونه دولت يازدهم و دهم را با همديگر مقايسه کرده و مي‌گويد: در دولت دهم کشور با نرخ منفي رشد اقتصادي مواجه شده بود. از آن طرف تورم با رشد افسار گسيخته‌اي روند افزايش به خود گرفته بود و اين در حالي بود که به دليل نبود سياست‌گذاري مناسب و مدون رکود نيز به تورم اضافه شده بود. همه اين عوامل باعث شدند که شکاف طبقاتي با رشد غير قابل توجهي روبه رو شود و ازسويي ديگر بسياري از شاخص‌هاي اقتصادي نيز با افت مواجه شوند. به عنوان مثال نرخ بيکاري با رشد هيولايي مواجه شد و نقدينگي به اوج خود رسيد. به معناي ديگر بسياري از معضلات کنوني که دولت يازدهم با آن رو به رو شده بود و و پس از آن دولت دوازدهم هنوز با آن دسته و پنجه نرم مي‌کند؛ حاصل اين نوع سياست‌گذاري نامناسب است، لذا اينکه بيايم از شيوه‌هاي ديگر اقتصاد را ساماندهي کنيم يک نوع شيوه‌اموزش و خطا است. نبايد فرصت‌ها را از دست داد. به اعتقاد من اين نوع شيوه‌ها از جمله همين شيوه اقتصاد رفتاري با اقتصاد کشور همخواني ندارد و به بي‌راهه رفتن است.
اما در نقطه مقابل مهدي تقوي، حسين راغفر اقتصاددان به تجارت در دفاع از اين نوع شيوه مي‌گويد: نبايد مردم و سازمان‌هاي مردم نهاد را ناديده گرفت ،چرا که ناديده گرفتن اين موضوع به معناي اين است که برنامه‌ريزان حاضر نيستند کانون‌هاي اصلي آشوب‌ناک اقتصاد را شناسايي يا از آنها رونمايي کنند؛ چرا که آن هنگام منافع اقنصادي رانت جويان به مخاطره خواهد افتاد. به نظرم بايد حاکميت اقتصادي صداهاي تک تک آحاد جامعه را بشنود تا به بالندگي برسد و گرنه اين نوع روش‌ها ديگر نمي‌تواند پاسخگوي مطالبات اقتصادي مردم شوند. به گفته وي، مردم بايد صداي‌شان شنيده شود و فقط بايد آن را بالفعل کرد. مشاهده مي‌شود که نسبت به شکل‌گيري سازمان‌هاي مردم‌نهاد، مقاومت‌هاي خيلي جدي در ساختار اجزاي قدرت وجود دارد. صداي گروه‌هاي آسيب پذير توسط اين سازمان‌ها مي‌تواند شنيده شود و در کانون‌هاي قدرت بازتاب داشته و در رسانه‌ها منعکس شود که در نهايت به يک مطالبه ملي تبديل خواهد شد. در همين باره دکتر جعفر خيرخواهان نيزبا دفاع از اقتصاد رفتاري و نحوه ورود و استفاده آن در اقتصاد کشور به تجارت مي‌گويد: متاسفانه ما در ايران هرچه الگو داريم، الگوهاي بد هستند که با توجه به شرايط پساتحريم بتوانند به عنوان يک الگو براي مسير پيشرفت خود قرار دهند. خيرخواهان ادامه مي‌دهد:رويکرد رفتاري در اين موضوع خيلي مهم است. اين نگاه باعث مي‌شود اقتصاددان وارد زندگي افراد شود و با استفاده از اطلاعاتي که به دست مي‌آورد بتواند به سياست‌گذاران براي سياست‌گذاري کمک کند. به گفته خيرخواهان، قبلا دو ديدگاه در اقتصاد وجود داشت که يکي از آنها متمايل به پدرسالاري براي اقتصاد بود و ديگري نيز متمايل به ليبرالي بودن اقتصاد يا همان موضوع نگاه سرمايه‌داري مالکيتي که در آن فرد خود براي اقتصاد خود تصميم‌گيري کند. اين همان اقتصاد مبتني بر آزادسازي تجاري يا بازار گرداني بود. اما اقتصاد رفتاري بر اين موضوع تاکيد مي‌کند که بايد هر از گاهي به انسان‌ها تلنگري زده شود و آنها را از وضع موجود آگاه‎سازي کند. به عبارتي اگر به مردم فقط دولت نظارت داشته باشد و مردم مطالباتشان را براساس آگاهي مطالبه کنند آنگاه است که مي‌‎توان اقتصادي توامان با لذت و شادي و همراه با رونق و شکوفايي داشت. به عقيده دکتر خيرخواهان اقتصاد رفتاري در حقيقت همان ضربه‌گير اقتصاد است که هم دولت‌مردان و مردم را از خطرات آگاه مي‌کند با اين تفاوت که آزادي عمل بيشتري را در اختيار مردم با دانش و آگاهي مي‌دهد. اين اقتصاددان ادامه مي‌دهد: دولت بايد کانون‌هاي اصلي را پيدا کرده و با گفت‌وگو با آحاد مردم اين نوع روش را براي شکوفايي اقتصاد اجرايي کند. حالا بايد منتظر ماند که دولت دوازدهم آيا صدايي از مردم را مي‌شنود و به اين موضوع فکر مي‌کند که جامعه را در تصميم‌گيري‌ها مشارکت داده و با ارائه اطلاعاتي مناسب به آنها، شاهد شکوفايي اقتصادي باشيم آن هم بدون بالا بردن هزينه‌اي و بحراني.

پاسخ نوبخت به برخی شایعات درخصوص افزایش عامدانه نرخ دلار
سخنگوي دولت درباره اظهارات اخير آمريکا درباره سپاه پاسداران تاکيد کرد: سپاه يک ارگان ارزشي و از ارکان قدرت است. مردم هيچ‌گاه شجاعت و ايثار سپاه را فراموش نمي‌کنند و در حال حاضر هم جهان بايد باچشم واقع‌بينانه تلاش سپاه را در مقابله با تروريسم ببينيد.
به گزارش ايلنا ، محمدباقر نوبخت در جلسه با اصحاب رسانه  افزود: سپاه مدافع ملت و مهاجم به تروريسم است. جهان بايد از سپاه براي مبارزه با تروريسم قدرداني کند و هر کشوري از سپاه انتقاد مي‌کند بايد در صف تروريست‌ها قرار بگيرد. وي درباره بالا رفتن نرخ دلار و سکه و ادعاي دست داشتن دولت در ماجرا براي جبران کسري بودجه گفت: اين سخنان از سوي جناح مخالف دولت است. سياست ما اين نيست که پول ملي تضعيف شود، با کاهش ارزش ريال در برابر دلار مخالف هستيم قصدمان مديريت نرخ ارز شناور است. سخنگوي دولت تاکيد کرد: نرخ دلار کاهش پيدا خواهد کرد، سال گذشته هم دلار بالا رفت و من به عنوان سخنگو گفتم که کاهش پيدا مي‌کند و کرد.
وي تاکيد کرد: سياست دولت کاهش نرخ تورم است و اين يک تهمت به دولت است که مي‌گويند در اين امر دست دارد آقاي رئيس‌جمهور در ستاد اقتصاد مقاومتي بر اين است که نرخ ارز کنترل شود. نوبخت با بيان اين که ما غالبا اين حرف‌ها را از کساني مي‌شنويم که دنبال کشاندن تشنج حرف‌هاي ترامپ در داخل هستند و محابايي ندارند، اظهار داشت: بر کسي پوشيده نيست که دولت آمريکا چگونه است. ممکن است پايان هفته ترامپ حرف‌هايي بزند اين نبايد باعث آشفتگي کشور شود ، ما باثبات هستيم و در سخت‌ترين شرايط اقتصاد خود را کنترل مي‌کنيم. وي ادامه داد: در برابر يک آدم هرزه‌گو بايد مشترک باشيم. اين برجام هيچ کاري هم نکرده باشد به سال ۹۲ نگاه کنيد کدام کشور منزوي بود و امروز چه کسي منزوي است.
نوبخت اظهار داشت: امروز ايران به عنوان يک کشور پايبند به تعهدات بين‌المللي قابل احترام است و آمريکا مورد احترام نيست. اگر شرايط به قبل از برجام بازگردد ما هم به سرعت مي‌توانيم به شرايط قبل بازگرديم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره نشست سه جانيه ايران و ترکيه و عراق در خصوص اقليم کردستان گفت: موضع جمهوري اسلامي‌ايران يک پارچگي کشور همسايه ما عراق است. دولت عراق از ما کمک خواست و معتقديم بايد به اين کشور کمک کنيم و يک هماهنگي بين ايران ترکيه وجود دارد.
نوبخت با اشاره به سفر اردوغان به ايران گفت: سفر رئيس‌جمهور ترکيه به ايران در خصوص اقليم کردستان بود. ما هيچگاه راضي نمي‌شويم که سياست‌هاي ما موجب آسيب مردم اقليم کردستان شود.
نوبخت درباره اظهارات وزارت خارجه درباره دري اصفهاني گفت: با عنايت به اين که مباحث جاسوسي و شناسايي بر عهده وزارت اطلاعات است، اين نهاد بايد گزارش دهد.
وي ادامه داد: همانگونه که گزارش‌هاي اين وزارتخانه در خصوص رد اتهام جاسوسي فرزندان يکي از سران قوا را تاييد مي‌کنيم بايد منتظر گزارش وزارت اطلاعات در اين خصوص هم باشيم.
سخنگوي دولت در واکنش به گران شدن نرخ بليط اتوبوس‌ها در مراسم اربعين گفت: اتوبوسران‌ها معتقدند که در مراسم اربعين تنها زائران را به مرزها منتقل مي‌کنند و به صورت خالي باز مي‌گردند و نمي‌توانند ضرر کنند و دولت هم نمي‌تواند در اين شرايط تحکم داشته باشد و اي کاش دولت مي‌توانست اين ضرر را متحمل شود که توان اين کار را ندارد.
نوبخت درباره حساسيت رئيس‌جمهور به پديده فساد گفت: خط قرمزي براي رئيس دولت در برخورد با فساد وجود ندارد و اين را هم نشان داده است. چه کسي بايد با فساد مقابله کند؟ اين امر وظيفه قوه قضائيه است، اما اقدامات اين قوه بايد به گونه‌اي باشد که شبهه سياسي نداشته باشد.
سخنگوي دولت تاکيد کرد: بايد بين سران سه قوا اتحاد باشد. مردم هم همين را مي‌خواهند. در آن سر دنيا آمريکا حرف‌هايي مي‌زند و در داخل هم عده‌اي ديگر همان‌ها را تکرار مي‌کنند. اختلاف سران سه قوه نگراني بين مردم را بيشتر مي‌کند. قوه قضائيه مستقل است و ما انتظار داريم که اين گونه رفتار کند.
نوبخت با بيان اين که برخي از رخدادهاي سياسي براي عده‌اي از مسئولان به گونه‌اي ديگر بازگو مي‌شود، گفت: گاهي يک رسانه سخنان ما را به گونه‌اي ديگر انتشار مي‌دهد که اين خوب نيست آن هم در شرايطي که تشنج در داخل تفکر آمريکا است.
رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره محدوديت‌هاي جديد رئيس دولت اصلاحات گفت: موضع رسمي‌دولت را رئيس‌جمهور بيان کردند. در چنين شرايطي که همه تلاش مي‌کنند ايران را نا‌امن کنند، ما به اتحاد نيازمنديم نه تفرقه، واقعا در اين شرايط ما بايد اتحاد داشته باشيم.
نوبخت در در پاسخ به اين که مواضع خود درباره محدوديت سيد محمد خاتمي‌را به طور رسمي‌بگوييد، گفت: موضع رسمي‌دولت مشخص است و حتي رئيس‌جمهور تکرار کرد. در مورد اينکه آيا اين اعمال محدوديت مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است بايد بگويم به هيچ وجه در اين دولت و دولت قبلي در اين خصوص مصوبه‌اي نداشته‌ايم و حتي سخنگوي قوه قضائيه هم گفت که اين مساله جديد نيست.
وي درباره معرفي دو وزير علوم و نيرو و تاخير دولت در اين باره گفت: درباره وزارت نيرو جمع‌بندي لازم انجام شده‌اما وزارت علوم حساس است و بايد به دست کسي سپرده شود که ارکان نظام درباره وي اتفاق نظر داشته باشند.
وي تاکيد کرد: مسؤلان عالي رتبه نظام درباره وزير اين وزارت‌خانه حساس هستند و قصد داريم مانند گذشته نشود که چند نفر معرفي شوند و رأي نياورند.
سخنگوي دولت درباره بازداشت برادر معاون اول رئيس‌جمهور گفت: آقاي جهانگيري با صراحت در اين مورد موضع خود را اعلام کرده‌اند و اين پيگيري‌ها از دولت قبل بوده و هيچ ارتباطي به اين دولت ندارد.
وي تاکيد کرد: اميدوارم در اين شرايط حساس، شائبه سياسي در اين باره به وجود نبايد، به هر حال بايد حيثيت‌ها را هم رعايت کنيم.
سخنگوي دولت درباره مذاکره بر سر قدرت موشکي گفت: به هيچ وجه قدرت موشکي ما قابل مذاکره نيست و آن کسي که براي خروج از برجام تلاش مي‌کند آمريکا و هم فکرانش هستند و ما نبايد اين طرز فکر را تقويت کنيم.
وي ادامه داد: يک کشور مخالف برجام است و اين موضع نبايد موضع جهان تلقي شود. آمريکا با اين کارهايش مردم کشور و جهان را به زحمت مي‌اندازد، اين کشور گاف زياد مي‌دهد اما ما مي‌توانيم عقلاني رفتار کنيم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اصلاح نظام بانکي گفت: مجموعه‌اي از اقدامات در دست اجرا است.