رشد ۱۲۲واحدي شاخص کل بازار سرمايه
معامله‌گران بورس تهران ديروز نيز با حمايت حقوقي‌ها در گروه‌ فلزات اساسي و پالايشي‌ها شاهد معاملاتي متعادل و کم‌حجم بودند، بازاري که به سختي در جست و جوي تک‌سهم‌ها هستند. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات سه شنبه 18 مهر ماه 96 با افزايش 122 واحدي روي رقم 84 هزار و 734 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 35 واحدي عدد 17 هزار و 374 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 171 واحدي به رقم 91 هزار و 490 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 109 واحدي به رقم 58 هزار و 529 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 142 واحدي عدد 189 هزار و 184 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 7 واحدي به رقم 928 واحد رضايت داد. ديروز معاملات سهام در نماد ملي صنايع مس ايران با 52 واحد، فولاد مبارکه با 45 واحد و پالايش نفت تهران با 19 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي همراه اول با 22 واحد، گروه سايپا با 19واحد و تجارت الکترونيک پارسيان با 10 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 237 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 448 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 42 هزار و 796 نوبت داد و ستد بود. اين در حالي بود که ارزش معاملات بازار نقد بورس بيش از 100 ميليارد تومان بود. طي معاملات ديروز، نماد معاملاتي شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري ساخت ايران، بيمه ملت، حمل و نقل بين‌المللي خليج فارس، صکوک اجاره واسط مالي دي يکم بر روي نماد صاميا، اوراق اجاره واسط مالي ارديبهشت يکم بر روي نماد صايتل، اوراق اجاره واسط مالي تير دوم بر روي نماد صخابر، اوراق مشارکت شهرداري مشهد، پتروشيمي‌فارابي از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل، نماد معاملاتي شرکت‌هاي پتروشيمي‌آبادان، اوراق اجاره دولت جمهوري اسلامي‌در نماد اجاد 411، اوراق اجاره تأمين سرمايه لوتوس پارسيان و واحدهاي صندوق قابل معامله سرمايه‌گذاري سپهر خبرگان نفت بازگشايي شدند.  به نقل از فارس، ديروز در بازار دوم بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي و سهامدار عمده اختصاص دارد، بيش از 5.5 ميليون سهم ذوب‌آهن اصفهان به ارزش کمتر از 4.5 ميليارد تومان کد به کد شد.  آنچه که در اين روزها به وضوح در بازار سهام ديده مي‌شود، اينکه ضعف نقدينگي در کنار نبود استراتژي و وحدت رويه دست‌کم ميان‌مدت از سوي حقوقي‌ها باعث شده تا زير سايه سنگين بي‌اعتمادي به بازار سهام، تنها اندک سهامداران برخوردار از رانت در تک‌سهم‌هاي کوچک بازار بتوانند حرفي براي گرفتن داشته باشند، فعالان بازار اين روزها با نيم‌نگاهي به بازار آزاد ارز در ذهن خود، دوباره آرزوهاي شيرين افزايش قيمت‌ها براي شرکت‌هاي صادرات‌محور را مرور مي‌کنند.


شرکت سرمايه گذاري ساختمان ايران با سرمايه ثبت شده 1090 ميليارد و 296 ميليون ريال پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به پايان شهريور 97 منتشر کرد.
شرکت سرمايه گذاري ساختمان ايران پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به پايان شهريور 97 را 68 ريال زيان خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد.
شرکت سرمايه گذاري ساختمان ايران با سرمايه 1090ميليارد و 296 ميليون ريال براي سال مالي پايان شهريور 97 به ازاي هر سهم 68 ريال زيان پيش بيني کرد. اين در حالي است که اين شرکت براي سال مالي منتهي به پايان شهريور 96 به ازاي هر سهم 227 ريال زيان محقق کرده است.


شرکت مديريت انرژي اميد تابان هور با سرمايه ثبت شده 2300 ميليون ريال براي سال مالي پايان آذرماه 96 اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره اي 9 ماه منتهي به پايان شهريور را منتشر کرد.
"وهور" براي دوره 9 ماه منتهي به پايان شهريور 96 به ازاي هر سهم 77 ريال سود خالص با سرمايه 4هزار ميليون ريال محقق کرده است. اين شرکت براي دوره 9 ماهه سال مالي گذشته با سرمايه 2300 ميليون ريال به ازاي هر سهم 152 ريال سود محقق کرده بود. 
به اين ترتيب "وهور" در دوره 9 ماه‌امسال نسبت به سال قبل 49 درصد کاهش در سود را ثبت کرده است.


"حفاري" براي سال مالي منتهي به پايان اسفند امسال به ازاي هر سهم 267 ريال سود خالص پس از کسر ماليات را اعلام کرد.
به گزارش سنا، شرکت حفاري شمال پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به پايان اسفند 96 را با سرمايه 2 هزار و 605 ميليارد و 405 ميليون ريال مبلغ 267 ريال به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد.
اين شرکت در دوره واقعي سال مالي منتهي به پايان اسفند 95 به ازاي هر سهم 293 ريال سود محقق و در دوره سه ماهه با پوشش 93 ريال، 32 درصد از پيش بيني‌ها را محقق کرده بود.


با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گرفت؛
عضو شوراي عالي بورس با اشاره به برخورد بورس ساير کشورها با شرکت‌هايي که اطلاعات ناقص ارائه مي‌کنند، گفت: مدت زمان بسته ماندن نماد شرکت‌هايي که اطلاعات مبهم ارائه مي‌کنند در دنيا متفاوت است اما اين توقف معاملات حداکثر بين يک تا 24 ساعت است.
قاسم محسني با تاکيد بر شفافيت اطلاعات در بازار سرمايه اظهار داشت: تمام شرکت‌هاي سهامي‌عام ثبت شده در شرکت بورس موظف هستند که سالانه چهار صورت حساب منتشر کنند. به نقل از ايلنا، وي با بيان اينکه هر شرکتي بايد هر سه ماه يک بار اقدام به انتشار صورت حساب خود کند و اطلاعات حسابرسي خود را در ديد عموم قرار دهد، ادامه داد: شرکت‌هاي بورسي موظف هستند علاوه بر انتشار صورت‌هاي مالي خود در موعد مقرر، نسبت به انتشار اطلاعات مهم که در قيمت سهام تاثير گذار است هم اقدام کنند.
عضو شوراي عالي بورس افزود: برخي از اتفاقات مانند انعقاد قراردادهاي جديد در يک شرکت، مي‌توانند عامل تعيين کننده در قيمت سهام آن شرکت باشد بنابراين بايد توضيحات اين موضوع در اسرع وقت به سهامداران و سرمايه گذاران اطلاع داده شود.
محسني با بيان اينکه علت بسته بودن نماد شرکت‌ها در بازار سرمايه ابهام در اطلاعات يا نبود اطلاعات کافي است، اظهار داشت: با انتشار دستورالعمل جديد، از اين پس نحوه انتشار اطلاعات شرکت‌ها مانع انجام معاملات نيست.
وي ادامه داد: قرار بر اين است از اين پس، در صورت نبود اطلاعات يا در صورت وجود ابهام در آن نماد شرکت‌ها چند ساعت يا نهايتا براي چند روز بسته باشد. اين توقف چند ساعته در انجام معاملات يک هشدار به سرمايه گذاران خواهد بود.
عضو شوراي عالي بورس گفت: از اين پس مقام ناظر در صورت نبود اطلاعات، مانع از معاملات نخواهد شد و هشدار را در قالب بسته نگه داشتن چند ساعته نماد به سرمايه گذاران اعلام مي‌کند و اين سرمايه گذاران هستند که بايد ريسک سرمايه گذاري در اين شرکت را بپذيرند.
محسني با اشاره به برخورد بورس ساير کشورها با شرکت‌هايي که اطلاعات ناقص ارائه مي‌کنند، گفت: مدت زمان بسته ماندن نماد شرکت‌هايي که اطلاعات مبهم ارائه مي‌کنند در دنيا متفاوت است اما اين توقف معاملات حداکثر بين يک تا 24 ساعت است.
کاهش 7.5 درصدي هزينه معاملات
مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار، پيش بيني کرد که با کاهش اخير در نرخ کارمزدها و به تبع آن کاهش هزينه‌هاي معاملاتي، حجم معاملات در بازار سرمايه افزايش داشته باشد.
محسن خدابخش در گفتگو با سنا، در پاسخ به اين سوال که کاهش نرخ کارمزدها، چقدر در ورود پول جديد به بازار و افزايش نقدينگي موثر خواهد بود، گفت: يکي از عوامل اثرگذار در رونق بخشي به معاملات، کاهش هزينه‌هاي معاملاتي است؛ زيرا هر چقدر هزينه‌هاي معاملاتي کاهش پيدا کند، افرادي که با ديد کوتاه مدت سرمايه گذاري مي‌کنند، سريع تر مي‌توانند اقدام به خريد و فروش کنند و اين مساله منجر به افزايش حجم معاملات و نقدشوندگي در بازار خواهد شد.
وي افزود: در همين راستا سازمان بورس و اوراق بهادار در اولين گام، کارمزدهاي خرد را 25 درصد کاهش داد که در معاملات سهام بورس اوراق بهادار تهران حق نظارت سازمان بورس از خريد و فروش از 0.0008 به 0.0006 کاهش يافته است.
خدابخش ادامه داد: در گام بعدي نيز کارمزد شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران 20 درصد در معاملات سهام کاهش يافت؛ به طوري که کارمزد شرکت بورس از خريد و فروش از 0.0008 به 0.00064 ارزش معامله کاهش يافت. 
به گفته مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار، کارمزد کارگزاران نيز با کاهش اندک به ميزان 5 درصد از 0.0008 به 0.0076  خريد و فروش رسيده که مجموع اين تغييرات منجر به کاهش 7.5 درصدي هزينه معاملات شده است. خدابخش سپس در پاسخ به اين سوال که با کاهش نرخ کارمزدها، چه اتفاقي براي سود و درآمد کارگزاري‌ها و ارکان و همچنين سازمان بورس خواهد افتاد، اظهار داشت: با توجه به اينکه انتظار اين است که با کاهش هزينه‌هاي معاملاتي حجم معاملات افزايش داشته باشد، به نظر مي‌رسد در درآمد کارگزاران تغييري رخ ندهد؛ ولي درآمد سازمان از محل حق نظارت بر معاملات کاهش داشته باشد؛ چرا که کاهش کارمزدهاي سازمان بيش از کاهش ساير ارکان بوده است.


مديرعامل شرکت "هاي وب" (ارائه دهنده خدمات اينترنتي) که به تازگي وارد بورس شده معتقد است آن‌هايي که به بورس نمي‌آيند ضرر مي‌کنند، چرا که نه تنها از طريق بازار سرمايه مي‌توان تامين مالي کرد بلکه بورسي شدن باعث هم افزايي و بالا رفتن سود مي‌شود. او مي‌گويد با ورود به بورس تامين مالي شرکت راحت تر شده و درصدد اين است که اين هزينه را کاهش دهد. به نقل از ايسنا، ايمان ميري در نشستي که با فعالان بازار داشت درباره علت‌اش براي ورود به بورس، گفت: به بورس آمديم تا هم افزايي صورت گيرد و همه سود کنيم به نظر من آن‌هايي که به بورس نمي‌آيند اشتباه ميکنند چرا که ورود به بورس باعث ايجاد سود بهتري مي‌شود. وي ادامه داد: شرکتي که به بورس مي‌آيد نمي‌تواند کار خلاف انجام دهد، چرا که ما از زماني که بورسي شديم حتي وقتي مي‌خواهيم آب بخوريم بايد آن را اعلام کنيم. مدير عامل اين شرکت ارائه دهنده خدمات اينترنتي با اشاره به مزيت تامين مالي در بورس اظهار کرد: شرکت‌ها در بورس سريع تر تامين مالي مي‌کنند، قبل از ورود به بورس وقتي ميخواهيم از بانک وام بگيريم مشکلاتي پيش روي ما بود اما الان که بورسي هستيم تامين مالي راحت تر است. ابزارهاي خيلي خوبي در بورس وجود دارد و مي‌شود با ديد هم افزايي از آن‌ها بهره برد. ميري در پاسخ به سوالي درباره هزينه تامين مالي شرکت گفت: بايد هنرمندانه هزينه تامين مالي شرکت را پايين آورد، ما تازه وارد بورس شده‌ايم، در اين مورد به ما فرصت دهيد. وي در پاسخ به سوالي درباره پيش بيني سود در دو سال آينده، گفت: سود سال ۱۳۹۷ را ۲۳۷ ميليارد تومان و سود سال ۱۳۹۸ را ۳۵۶ ميليارد تومان پيش بيني کرده‌ايم. همچنين فروش ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ را به ترتيب ۵۴۷ ميليارد تومان و ۸۵۸ ميليارد تومان پيش بيني کرده‌ايم. وي درباره قرارداد شرکت با ودافون گفت: قرارداد شرکت با ودافون بسيار شفاف است، اين قرار داد با اخذ تمام تاييديه‌ها انجام شده و حتي در اختيار سازمان بورس قرار گرفته است. غالب اين قرارداد مشاوره و ارائه سرويس به مشتريان ودافون در ايران است.