کريس گيلس
فايننشال تايمز
بانک‌هاي مرکزي جهان در يک دهه پيش غول‌هاي وال استريت را رام کردند. آنها اقتصاد جهاني را از بحران اقتصادي نجات دادند و جهان را با تزريق پول ارزان پرکردند. آنها با استفاده از قدرتشان به بانکها امکان دادن وام‌هاي بالا را دادند. عمل آنها باعث افزايش قيمت دارايي‌ها و رشد اعتماد مشتري و تجارت شد. بازارهاي مالي و مردم عادي همواره درانتظار اظهار نظر آنهاست اما اين بانک‌ها هرگز مانند اکنون ضعيف نبودند.  درحالي که سران بانک‌هاي مرکزي جهان در نشست سالانه صندوق بين المللي پول در واشنگتن جمع مي‌شوند بحران عدم اطمينان به بانکداري بانک‌هاي مرکزي وجود دارد. الگوهاي اقتصادي بانک‌هاي مرکزي نتوانسته موفق باشد و ترديد درباره درک آنها نسبت به تاثيرات نرخ بهره و ديگر سياستگذاريهاي مالي بر اقتصاد ايجاد شده است.به طور خلاصه اين قدرتهاي جهان ممکن است درکي از آنچه اقتصاد مدرن را تکان مي‌دهد نداشته باشند و اقدامات خوب و مصلحت طلبانه آنها مضر باشد.اگرچه بانک‌هاي مرکزي جهان همواره درميان احزاب چپ و راست منتقدان خود را داشته اکنون ترديدها در دنياي محدود آنها عميقتر شده است.قابليت بانک‌هاي مرکزي براي حل مشکلات تنها بر نرخ رشد تاثير نخواهد گذاشت بلکه براي سلامت دموکراسي‌هايي با اقتصاد پيشرو نيز حياتي است که درگير رشد پوپوليسم هستند.ريشه اين بي امنيتي به دليل سياست گذاري مالي در اقتصادهاي پيشرفته چون آمريکا و ژاپن است که نرخ تورم طبق پيش بين‌ها نبوده است. پايين بودن نرخ تورم زير 2 درصد نشان داده که طرح جانت يلين رياست بانک مرکزي آمريکا به افزايش نرخ بهره نتوانسته نگراني درباره بدهي و تورم پايين را توجيح کند.به نظر مي‌رسد مشکل بانک‌هاي مرکزي اين باشد که نمي‌توانند به راحتي تشخيص دهند که اقتصادها نيازمند محرک هستند يا سخت گيري. اين نگراني به سطحي رسيد که خانم يلين نيز اشاره کرد الگو تئوري شايد از ريشه گنديده باشد. با اين وجود درحال حاضر مردم هنوز به زنان و مرداني که در بانک‌هاي مرکزي جهان کار مي‌کنند اعتماد دارند.اما اين اعتماد شکننده است و بانک‌هاي مرکزي شايد دهه گذشته سرور جهان بودند اما خوب مي‌دانند که برسرمالکان گذشته اين عنوان چه‌امد.
 ترجمه : فاطمه مهتدي

فاطمه ذوالقدر
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي
همواره مهر که ماه مهروزي است با فصل آموزش و علم قرين و دفاع از آرمان‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي‌طي نام هفته دفاع مقدس همراه بوده است. اين تقارن برخواسته از احياي حقوقي تحت عنوان حقوق شهروندي است که بيانگر احترام به ذات و ارزش‌هاي انساني است و چه ارزشي والاتر از آنکه جهل و ناداني را در سايه سار امنيت ملي بزدايم و سايه علم و معرفت را با بسترسازي مناسب در جامعه‌امن و آرام و در ميان همه به خصوص کودکان بازمانده از تحصيل نشر داده تا توسعه و تعالي جامعه را نظاره گر باشيم.در دنياي روبه پيشرفت حال حاضر که صحبت از دهکده جهاني مي‌گردد دست يافتن به‌اموزش ابتدايي همگاني در رأس اهداف سند توسعه هزاره ملل قرار داشت و متعاقباً در سند توسعه پايدار نيز بر اين مهم در کنار ريشه کني فقر شديد و گرسنگي تأکيد گرديد. فقر علمي‌و فقر جسمي‌دو موضوع عجين با يکديگر است که از قِبل يکي ديگري نيز مستولي مي‌گردد. توسعه ناموزون همراه خود، فقر و بيسوادي را در بردارد، اين فقر و بيسوادي بسيار ريشه دارتر از آن فقري است که پيش از اين در زندگي شهروندان شاهد بوديم چرا که اين فقر و محروميت برخواسته از عميق تر شدن شکاف طبقاتي بوده و شکافي که بر روي گسل عدم برنامه ريزي، سياستگذاري، بودجه ريزي مناسب واقع گرديده، روزبه روز به واسطه لرزه‌هاي وارده اين شکاف را عميق و عميق تر مي‌گرداند و کودکان و خانواده‌هاي بيشتري را به درون خود مي‌کشد که چنانچه مديريت بحران صورت نپذيرد گسترش آسيب‌هاي برخواسته از آن دامن گير جامعه خواهد شد و درمان آن بسيار دشوارتر از پيشگيري خواهد بود.در آغاز سال تحصيلي جديد، اين مهم نيز بايد مورد توجه واقع گردد که دانش‌آموزان باز مانده از تحصيل صرفاً مشکل خانواده‌هاي آنها محسوب نمي‌گردد، بلکه مشکل شهر و کشور مي‌باشد. زماني که کودکي از تحصيل محروم مي‌ماند روزنه اي از نور که مي‌توانست بر جان کودک بتابد بسته شده و اميد به فرا رسيدن دنيايي بهتر کم رنگ تر خواهد شد. انقلاب اسلامي‌ايران به برکت مجاهدت‌هاي دلاور مردان خويش تلاش نمود تا سايه اين اختلافات طبقاتي را از ميهن اسلامي‌بزايد و دلير مردان اين مرز و بوم با ايثار جان خويش تلاش براي حفظ تماميت ارضي و برقراري امنيت و آرامش در ميهن پهناور ايران اسلامي‌نمودند تا امروز کودکان و نوجوانان ما در سايه سار اين امنيت و فداکاري و رشادت مسلح به سلاح علم و دانش گرديده و راه توسعه و عمران و آباداني کشور را در پيش گرفته تا پرچم ايران در صحنه‌هاي علم و دانش و ارزش‌هاي تمدني در دنيا با افتخار و احترام به احتزاز درآيد. سال تحصيلي جاري که مزين به نام حسين (ع) و آرمان‌هاي آن بزرگ مرد تاريخ بوده و مقارن با هفته دفاع مقدس که برخواسته از ارزش‌هاي عاشورايي و حماسه حسيني است را به تمامي‌ايثارگران، مجاهدين راه حق، دانش آموزان و دانشجويان و فرهنگيان تبريک عرض مي‌کنم و اميد است با اهتمام بيش از پيش زمينه ساز بستري باشيم تا آواي خوش زنگ مدرسه به گوش كودكان خارج از چرخه تحصيل نيز برسد چرا که اين زنگ، زنگ بيداري و هوشياري براي سازندگي ميهن است.


ظريف در جلسه غير علني مجلس تاکيدکرد؛
يک عضو هيئت رئيسه کميسيون امنيت ملي مجلس گفت: وزيرامورخارجه در جلسه غيرعلني مجلس تاکيد کرد که ايران آمادگي انجام هرگونه اقدام متناسب با تصميمات آمريکا نسبت به برجام را دارد.
محمدجواد جمالي در گفت‌وگو با ايسنا در توضيح جلسه غيرعلني مجلس گفت: بيشتر مباحث مطروحه از سوي آقاي ظريف مربوط به سخنراني پيش روي رئيس‌جمهور آمريکا درباره برجام و موضع‌گيري ترامپ در اين‌باره بود.وي توضيح داد: آقاي ظريف در اين‌باره تصميمات احتمالي ترامپ درباره برجام را براي نمايندگان مطرح کرد و درعين حال گفت که هيچ کدام از اين موارد ممکن است به صورت صد در صد رخ ندهد. پس نمي‌توان قاطعانه گفت که هرکدام از تصميمات احتمالي پيش‌روي ترامپ اجرايي مي‌شود يا خير.
جمالي افزود: براساس توضيحات ارائه شده ممکن است ترامپ در سخنراني خود ادعا کند ايران به تعهداتش در برجام عمل نکرده يا اينکه روح برجام را نقض کرده است. البته اين گمانه زني‌ها براساس صحبت‌هايي که از گوشه و کنار شنيده مي‌شود، را مي‌توان مطرح کرد.
اين عضو هيئت رئيسه کميسيون امنيت ملي گفت: آقاي ظريف در اين جلسه گفت که ناراحتي و عصبانيت ترامپ به اين دليل است که جمهوري اسلامي‌ايران در سطح منطقه بسيار مقتدر بوده و رئيس‌جمهور آمريکا از اين اقتدار ناراحت است.
وي افزود: آقاي ظريف تاکيد داشتند همه ارکان نظام جمهوري اسلامي‌ايران براي هر گونه تصميم آمريکا متعهد بوده و آمادگي دارد. بررسي‌هاي لازم نيز صورت گرفته و نگراني نيز وجود ندارد.جمالي گفت: آقاي ظريف به اين نکته اشاره کرد که ايران در مورد هرکدام از اين تصميمات احتمالي اعلامي‌آمريکا برنامه‌ بالقوه‌اي دارد که بتواند واکنش مناسب داشته باشد.جمالي گفت که قرار بود جلسه مجلس حول محور بررسي همه پرسي اقليم کردستان عراق برگزار شود که با توجه به سخنراني پيش روي آقاي ترامپ بيشتر بحث جلسه به موضوع برجام و تصميمات احتمالي رئيس‌جمهور آمريکا اختصاص يافت.

رييس سازمان بازرسي کل کشور از نحوه واگذاری‌ها به بخش خصوصی انتقاد کرد ؛
رييس سازمان بازرسي کل کشور درباره بررسي قراردادهاي خريد هواپيما به ويژه هواپيماهاي فلايت چک گفت: سازمان بازرسي به اين موضوع ورود کرده و در قالب يک پرونده مشغول بررسي اين موضوع است، اما چون منتج به نتيجه نشده‌امکان افشاي آن وجود ندارد.
به گزارش ايسنا، ناصر سراج در حاشيه مراسم سالروز تاسيس سازمان بازرسي کل کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه نتيجه گزارش آلودگي هوا به کجا رسيد؟ گفت: چندين استاني که در رابطه با آلودگي هوا مشکل داشتند را بررسي کرديم، هزاران ساعت بر روي اين مسئله وقت گذاشتم و مسووليت هر نهاد، سازمان، وزارتخانه و حتي فرد را مشخص کرديم. گزارش‌ها بعد از تکميل براي سران قوا ارسال شد و تاکنون دو گزارش با همه جزييات براي سران قوه ارسال شده است.وي در رابطه با بررسي کيفري اين موضوع و تخلفات و اقدامات انجام شده در اين راستا، گفت: افرادي که مسوليت داشتند و از اجراي وظايف کوتاهي کرده بودند به نهادهاي مربوطه معرفيث و اعلام شدند. اگر پيشنهادات ما اجرايي شود و کوتاهي‌ها در آينده انجام نشود، هواي آلوده مثل سابق نخواهيم داشت.رييس سازمان بازرسي کل کشور در خصوص آخرين وضعيت آذراب و هپکو گفت: خصوصي سازي از بدو تا امروز، آنطور که مد نظر قانون گذار و رهبري بود که اتفاق بيفتد، اجرا نشد. پيش بيني مي‌شد انقلاب اقتصادي بعد از خصوصي سازي اتفاق بيفتد که ما شاهد نتيجه معکوس بوديم.سراج تاکيد کرد: در خصوص شرکت هپکو بايد بگويم فردي که اين شرکت به او واگذار مي‌شود، وام‌هاي کلان براي تجهيز کارخانه و افزايش کارگران مي‌گيرد تا در نهايت صادرات داشته باشد، اما اين وجوه در جاهاي ديگر به مصرف مي‌رسد و به جايي مي‌رسد که اين کارخانه زيان ده مي‌شود. زيان و بدهي اين کارخانه هزار ميليارد تومان است و هزار و دويست کارگر متخصص دارد که چندين ماه است حقوق دريافت نکرده‌اند. در حال حاضر سود هر سهام اين کارخانه در بورس منهاي 501 ريال است.
وي در پاسخ به اين که چه تعداد کارخانه مشابه هپکو وجود دارد؟ گفت: اين کارخانه‌ها هم شناسايي شدند که متاسفانه تعداد آنها زياد است.سراج در خصوص بررسي قراردادهاي خريد هواپيما به ويژه هواپيماهاي فلايت چک گفت: سازمان بازرسي به اين موضوع ورود کرده است و در قالب يک پرونده مشغول بررسي اين موضوع است اما چون منتج به نتيجه نشده است امکان افشاي آن وجود ندارد.سراج درباره آخرين وضعيت کارخانه آلومينيوم المهدي گفت: در رابطه با اين پرونده سازمان بازرسي کار زيادي انجام داد، از ابتدا تا پايان در داوري‌ها ورود کرديم، اما متاسفانه اين کارخانه مبتلا به معضلاتي است و هنوز به نتيجه نرسيده است.

جانسون در ديدار با صالحي تاکيد کرد؛
وزير امور خارجه انگليس در آستانه فرارسيدن مهلت کاخ سفيد براي تائيد مجدد پايبندي تهران بر توافق هسته اي (برجام)، پس از تماس تلفني با همتايانش در ايران و ايالات متحده، بر حمايت کامل لندن از اين توافق، تاکيد کرد. 
به گزارش ايرنا از تارنماي وزارت خارجه انگليس، بوريس جانسون با رکس تيلرسون و محمد جواد ظريف وزيران امور خارجه ايالات متحده و ايران براي تاکيد بر تداوم منافع برجام براي همه طرف‌هاي اين توافق تلفني گفت و گو کرد.اين بيانيه مي‌افزايد: انگلستان، فرانسه و آلمان بر پايبندي حکومت ايران به تعهدات هسته اي خود تاکيد کرده‌اند. بيانيه وزارت امور خارجه انگليس مي‌افزايد: جانسون با دکتر علي اکبر صالحي معاون رئيس جمهوري ايران براي تاکيد بر تداوم پايبندي ايران بر برجام، در لندن ملاقات خواهد کرد.دکتر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي‌ايران، پس از حضور در يک نشست هسته اي در رم، به لندن سفر کرده است.
جانسون افزود: توافق هسته اي، توافق بسيار مهمي‌است و بريتانيا از اين توافق حمايت و بر اهميت تداوم پايبندي همه طرف‌ها به تعهداتشان تاکيد مي‌کند.وي افزود: من همچنان بر ديدگاهم ثابت و استوار باقي هستم که توافق هسته اي دستاورد تاريخي بود که بدون شک جهان را امن تر کرده است. اين توافق که نتيجه 13 سال تلاش و فعاليت‌هاي ديپلماتيک است، موجب افزايش امنيت هم در منطقه (خاورميانه) و هم در انگليس شده است و ما به تشويق و ترغيب ايالات متحده به درنظر گرفتن اين تاثيرات و پيامدهاي امنيتي (در تصميم گيري‌هايش در باره برجام) ادامه مي‌دهيم.اين بيانيه مي‌افزايد: کارن پيرس مدير سياسي دفتر امور خارجي و مشترک المنافع انگليس وابسته به وزارت امور خارجه انگليس نيز در نشست سه شنبه شب همتايانش از فرانسه، آلمان و اتحاديه اروپا براي بررسي موضع اروپا در باره برجام حضور يافت.
کيم داروچ سفير انگليس در ايالات متحده نيز با همتايان اروپايي خود درباره اهميت اين توافق در نشست شوراي آتلانتيک مذاکره کرد و به ملاقات با سياستمداران بلندپايه ايالات متحده براي تشريح موضع انگلستان (در باره برجام) ادامه مي‌دهد.


لاريجاني در ديدار رييس مجلس بلوچستان پاکستان:
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر ايجاد بازارچه‌هاي مرزي براي تبادلات تجاري و اقتصادي، گفت: ايران علاقمند است به آباداني ايالت بلوچستان کمک کند.به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در ديدار با خانم راحله دوراني رئيس مجلس ايالت بلوچستان پاکستان و هيات همراه، اظهار داشت: ايران و پاکستان هميشه در شرايط مختلف يار هم بوده‌اند و اين روابط ريشه‌اي است که مي‌تواند در زمينه‌هاي مختلف بالاخص اقتصادي و تجاري گسترش پيدا کند و ايجاد بازارچه‌هاي مرزي مي‌تواند يکي از اين اقدامات باشد.
وي خاطرنشان کرد: ايران علاقمند است که همکاري‌هاي دوجانبه را درحوزه‌هاي مختلف گسترش دهد و به آباداني ايالت بلوچستان کمک کند.در اين ديدار خانم راحله دوراني، ضمن ابراز خرسندي از سفر به ايران، گفت: امروز با فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي‌ديدار داشتم و درجريان فعاليت زنان در حوزه‌هاي مختلف قرار گرفتم و متوجه حضور مستمر آنان در مسايل مختلف اجتماعي و سياسي شدم.راحله دوراني در ادامه با اشاره به اينکه تاکنون ۸۰ هزار نفر درپاکستان قرباني عمليات تروريستي شده‌اند، متذکر شد: مسئله‌امنيت در منطقه بسيار حائز اهميت است و ارتش پاکستان تلاش مي‌کند تا امنيت مرزها را حفظ نمايد و اميدواريم که دو کشور همسايه بتوانند با کمک يکديگر در اين زمينه همکاري نزديکي داشته باشند.

روحاني در جلسه هيات دولت تاکید کرد؛
رييس جمهوري برجام را يک آزمون بسيار بزرگ براي همه دولت‌هاي شرکت‌کننده در مذاکرات و ساير دولت‌هاي جهان خواند و خاطرنشان کرد: تعهد و وفاي به عهد، اساس اطمينان جهان به يک دولت است.
حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت با بيان اينکه هر گاه بدخواهان بدنبال تحميل فشار به کشور بوده‌اند، مردم با حضور، هوشياري و تلاش بيشتر، قاطعانه به آنها پاسخ دادند، گفت: آن زماني که رييس جمهور آمريکا براي ايجاد نمايش قدرت در عربستان عليه ايران به منطقه‌امده بود، ملت ايران به زيبايي و با حضور پر شور خود در انتخابات 29 ارديبهشت، پاسخ قاطعي به‌امريکا و حاميانش دادند.
وي گفت: ديپلمات‌هاي کشور به عنوان نمايندگان ملت ايران، در يک مذاکرات چند جانبه و به يک معنا بين‌المللي، حضور پيدا کردند که در نتيجه آن توافقي به نام برجام تحقق پيدا کرد و بعد از حدود 6 ماه اجرايي و عملياتي شد.
رييس جمهوري با بيان اينکه برجام يک آزمون بسيار بزرگ براي همه دولت‌هاي شرکت‌کننده در مذاکرات و ساير دولت‌هاي جهان است، خاطرنشان کرد: تعهد و وفاي به عهد، اساس اطمينان جهان به يک دولت است؛ ما به عنوان جمهوري اسلامي‌ايران، دقت کرديم و حواس‌مان جمع بوده است، وقتي تعهد داديم، تا آخر پاي آن ايستادگي کرديم و اين افتخاري براي ماست. روحاني با اشاره به اينکه اگر طرف ديگر مذاکره، بدخواه، رقيب يا دشمن ما از تعهد خارج شود، اين براي ما شکست نيست بلکه شکست براي طرف مقابل است، گفت: ما در زمان و مقطع لازم را ه درست را انتخاب کرديم و به خوبي وارد مذاکره شديم و در مذاکره با همه توان و دقت پيش رفتيم و آنچه به دست آورديم، بهترينِ ممکن بود. وي تاکيد کرد: اگر همه طرف‌هاي مذاکره پاي اين توافق بايستند به معناي اين است که حيثيت خودشان را حفظ کردند و اگر کسي پاي توافق نايستد در حقيقت حيثيت خودش را خدشه‌دار کرده است. رييس جمهوري ادامه داد: امروز نسبت به سياست‌هاي آمريکا شاهد دو صف بندي داخلي و جهاني هستيم؛ ببينيد در داخل آمريکا صاحبنظران، انديشمندان و سياست‌مدارها، نسبت به اقدامات اخيري که دولت آمريکا انجام مي‌دهد چگونه موضع مي‌گيرند و حرف مي‌زنند. روحاني با طرح اين سوال که آيا اقدامات رييس جمهور جديد آمريکا به وحدت داخلي اين کشور کمک مي‌کند يا موجب تفرقه و شکاف بيشتر مي‌شود؟ گفت: اتفاقاً با اين اقدامات اين شکاف بيشتر مي‌شود، چراکه اگر روزي آمريکا بخواهد از برجام خارج شود، آن وقت براي مردم روشن‌تر مي‌شود که‌امريکا چه ضرر بزرگي کرده است. وي گفت: واقعاً براي دولت آمريکا شرم آور است که استدلالش اين باشد که با هر کاري که دولت قانوني قبل انجام داده مخالفت کنند.
روحاني اظهار داشت: امروز ايران به عنوان کشوري که به تعهدات خودش پايبند است، مورد تحسين افکار عمومي‌و دولت‌هاي جهان است و آمريکا به عنوان کشوري که اعتبار، حيثيت و آبروي خودش را به حراج گذاشته مطرح است که البته عده زيادي در داخل آمريکا از مقامات لشکري و کشوري گذشته و فعلي‌شان و حتي مقاماتي که در دولت فعلي آمريکا هستند، با اين سبک و سياق دولت آمريکا مخالف هستند.
وي افزود: آمريکا اگر بخواهد عليه يک معاهده و قرارداد بين‌المللي که مورد تأييد شوراي امنيت سازمان ملل و بخشي از قطعنامه 2231 است، موضع گيري خصمانه کند، تنها با ايران مخالفت نمي‌کند، بلکه با کشورهاي جهان مخالفت کرده و در برابر سازمان ملل ايستاده است؛ که البته اين را گاهي به صراحت هم مي‌گويد که اين سازمان ملل به درد ما نمي‌خورد. وي ادامه داد: امروز 5 کشور مذاکره کننده با ايران، کشورهاي اتحاديه اروپا و ساير کشورهاي جهان همراه با ايران هستند و اگر آمريکا اين خطا را مرتکب شود، عليه منافع ملي و حيثيت آمريکا اقدام کرده است.
روحاني با بيان اينکه نبايد هيچ گونه نگراني در داخل کشور نسبت به اين اقدامات داشته باشيم، گفت: تا زماني که ملت ما متحد، منسجم و يکصدا بوده و مطيع رهبري شجاع هستيم، هيچ مشکلي براي کشور ما پيش نمي‌آيد. فراز و نشيب وجود دارد اما به خوبي از آن عبور مي‌کنيم.
رييس جمهوري گفت: اگر آمريکا بخواهد خطاي بعدي را مرتکب شود و عليه سپاه پاسداران اقدامي‌کند، اين ديگر خطا اندر خطا است؛ سپاه پاسداران تنها يک واحد نظامي‌نيست، بلکه ‌سپاه پاسداران در دل اين مردم بوده و در همه روزهاي خطر از منافع ملي ما دفاع کرده است. رييس جمهوري اظهار داشت: آمريکايي‌ها به دليل آنکه مي‌خواستند داعش را 20 سال در اين منطقه نگه دارند و از اين ابزار استفاده کنند، حق دارند از سپاه عصباني باشند، چراکه سپاه با برنامه‌ريزي و حمايت خودش از ملت عراق، سوريه و لبنان، داعش را ذليل کرده است. وي با بيان اينکه‌امريکا روز به روز در افکار ملت‌هاي جهان منفورتر شده و هيچ کس دل خوشي از سياست‌ها و مداخلات آمريکا ندارد، تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران همواره به ياري کشورهايي که مظلوم بوده و تحت ستم قرار گرفته‌اند و از ايران کمک خواسته‌اند، شتافته است. روحاني خطاب به هم‌ميهنان کرد ايران گفت: ما به شما صد در صد اعتماد داريم و به هيچ‌وجه خطاي سياسي عده‌اي در اقليم کردستان عراق را به هيچ عنوان پاي شما نمي‌نويسيم چرا که شما بخشي از مردم بزرگ ايران و قومي‌وفادار و ريشه‌دارترين قوم ايراني در اين منطقه هستيد و هميشه کنار انقلاب بوديد؛ در جنگ تحميلي، کنار ملت ايران بوديد. روحاني با بيان اينکه به همه مردم کرد در ايران، عراق، سوريه و ترکيه علاقه مند هستيم و نمي‌خواهيم هيچ فشاري به کردها وارد شود، افزود: اگر مسئولين آنها خطا و اشتباه کردند، بايد بهاي خطايي که انجام دادند را پرداخت کنند، ولي مردم کرد به عنوان مردمي‌صلح‌جو در منطقه، دنبال پيشرفت و مورد احترام هستند. روحاني «آرامش، امنيت و آزادي» را به عنوان سه پايه براي رسيدن به هدف پيشرفت و اقتدار دانست و تصريح کرد: پيشرفت و اقتدار ما در سايه‌امنيت، آرامش و آزادي است که بايد از آنها براي رسيدن به هدف مهم‌مان حراست و حفاظت کنيم. روحاني افزود: ترديدي ندارم ملت ايران در مسير راه‌ خود هدف را گم نکرده، اعتمادش نسبت به مسئولين کم نشده و همچنان در برابر دشمن، ايستاده است؛ ما نه ضعيف و سست مي‌شويم و نه مي‌ترسيم؛ بلکه مقاوم و قدرتمند مي‌ايستيم و خدا هم با ما خواهد بود و طبق وعده الهي، پيروزي نهايي هم از آن ما است.


نجفي: حجم بدهي‌هاي شهرداري تهران درکوتاه مدت قابل حل نيست
شهردارتهران با بيان اينکه حجم بدهي‌ها حجمي‌نيست که بتوان درکوتاه مدت آنها را کنترل کرد،اعلام کرد که حداقل بدهي‌ها در شهرداري تهران سي هزارميليارد تومان است.
به گزارش ايسنا،محمد علي نجفي درحاشيه جلسه هيات دولت درجمع خبرنگاران در خصوص تغيير مديران درشهرداري گفت:نمي‌توان گفت که درهيچ دستگاهي از فردا هيچ کس را عوض نمي‌کنيم؛چرا که اين جرياني مستمراست واگرعمرمديريت مديران 4 سال باشد به اين معنا است که هرسال 25 درصد ازمديران بايد تغييرکنند.وي دررابطه با عدم تغييرمديران زمان محمد باقرقاليباف وحتي ارتقاء آنها اظهارکرد:بعضي ازمديران آقاي قاليباف مديران خوبي بودند وازنظرخط سياسي نيز الزاما طرفدارآقاي قاليباف نبودند.يکي ازاولويت‌هاي من براي انتخاب نيرواين است که از بدنه شهرداري باشند.چه اصلاح طلب و چه غير اصلاح طلب که فکر مي‌کنم اين روش درستي است.شهردار تهران تاکيد کرد:بزرگترين گلايه کارکنان شهرداري در دوران مديريت قبلي اين بود که اکثريت قريب به اتفاق مديران رده بالاي شهرداري از بيرون شهرداري منصوب مي‌شدند، بنابراين به نظر من ايرادي ندارد کسي که درزمان آقاي قاليباف در سمت پايين‌تري بوده،اما عملکرد مثبتي داشته، حالا ارتقاء پيدا کند.نجفي دررابطه با تصميم شهرداري تهران براي مديريت بدهي‌ها گفت:ما روي اين موضوع بحث داريم هم روي مديريت بدهي‌ها وهم روي مديريت منابع و هم مديريت هزينه بحث داريم که اين مسائل بايد مورد توجه قراربگيرد،اما حجم بدهي‌ها حجمي‌نيست که بتوان درکوتاه مدت آنها را کنترل کرد وحداقل بدهي‌ها درشهرداري تهران سي هزارميليارد تومان است.وي يادآورشد:يکي ازاولويت‌هاي مهم درشهرداري تهران درحال حاضر بحث حمل و نقل وترافيک است.شهردارتهران همچنين با اشاره به جلسات خود با وزيراقتصاد ومحمدباقرنوبخت گفت:درهردوجلسه تصميم گيري شد که کميته مشترکي ايجاد شود تا ارقام به طوردقيق اعلام شود وارقامي‌که مورد تاييد طرفين است،استخراج شود که اين کار مدتي طول مي‌کشد.وي تاکيد کرد:جلسه‌ با آقاي نوبخت ازاين جهت مورد اهميت بود که اولا دررابطه با رديف‌هاي بودجه‌اي و سهم شهرداري درقانون بودجه سال جاري بحث شد و آقاي نوبخت قول دادند که به موقع پرداخت شود.درعين حال درباره احکام بودجه‌اي سالهاي قبل دررابطه با استفاده شهرداري از فاينانس صحبت شد وبازايشان قول دادند که‌امسال اين موارد به جريان بيفتد.شهردارتهران همچنين با اشاره به مطرح شدن مباحثي درخصوص بليط مترودراين جلسات، افزود:دراين خصوص نيزقرارشد دولت يا به صورت نقدي يا به صورت اوراق،آنهارا ادا کند.
«تجارت» در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان: ايليا پيرولي:
آيا اقتصاد ايران روز خوشي را تاکنون سپري کرده است؟! اين پرسشي است که شايد پاسخ به آن بسيار مشکل باشد و شايد هم هيچ فردي نتواند به آن پاسخي مناسب ارائه دهد. زخم‌هاي اين اقتصاد انگار خوب شدني نيستند، و هر روز از تن رنجور آن دمل‌هاي چرکيني سر باز مي‌کنند. انگار نجات‌دهنده‌اي براي اين اقتصاد وجود ندارد. و اقتصاد ايران از زمان شکل‌گيري خود در عصر معاصر، تاکنون با سرنوشت محتومي‌دچار شده است. در کنار همه مشکلات بي‌شمار اقتصاد ايران حالا باز زخم ارز سر باز کرده و دوباره اقتصاد از اين ناحيه درد مي‌کشد. نرخ ارز در چهار سال گذشته به لطف مهرباني‌هاي دولت ناشي از کنترل آن، اين روزها با رشد سرسام‌آوري مواجه شده است.
اين موضوع باعث شده تا دوباره مثل همه قصه‌هاي ناتمام اقتصاد ايران، اين قصه نقل محافل مطبوعاتي، دانشگاهي و جامعه باشد. حالا همه در حال تحليل هستند و گويي انگار که هيچ‌گاه اين تحليل‌ها تاکنون در اقتصاد ايران صورت نگرفته است. اما وقتي تحليل‌ها و تفسيرها را مورد بررسي قرار گرفته مي‌شود آنچه مشاهده مي‌شود مشتي گفته‌هاي تکراري که نزديک به يک دهه است بيان مي‌شود. گفته‌هايي که از دوران دولت نهم تاکنون به صورت متداول باب شده است.
ارز، آب حيات اقتصاد ايران
ارز براي اقتصاد ايران مثل آب حيات است و همواره دولت‌ها هر يک به تناوب براي آن نسخه‌هايي پيچيده‌اند. نسخه‌هايي که بيشتر منفعت اقتصادي دولت‌ها را تامين مي‌کرده است.
اما نرخ ارز گاهي شبيه اسب‌هاي وحشي رام نشدني شده و افسارخود را ازدست دولت‌ها خارج کرده است. نمونه مشابه آن را مي‌توان به دوران دولت‌هاي نهم و دهم به رياست احمدي‌نژاد اشاره کرد.
ارز سه نرخي در سال 91
سياست اشتباه دولت گذشته در سال 91 موجب شد تا ارز 3 نرخي شود که اين موضوع انتقادهاي فراواني را از سوي کارشناسان به همراه داشت و آنها معتقد بودند که ارز در کشور بايد تک نرخي شود.
سناريويي که هر گز اتفاق نيفتد 
با روي کار آمدن دولت يازدهم مسئولان دولتي اعلام کردند کنترل بازار ارز از اولويت‌هاي مهم اقتصادي اين دولت است و از سياست تک نرخي شدن ارز سخن گفتند و ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرد که برنامه دولت اين است ارز را تک نرخي کنيم. يعني اينکه ديگر نمي‌خواهيم افسار نرخ ارز از دستمان خارج شود. اما در دولت يازدهم اين امر اتفاق نيفتاد و حالا دولت دوازدهم که تازه دو سه ماه است کار خود را آغاز کرده است حالا شاهد سناريويي است که در اواخر دوران دولت دوم احمدي‌نژاد رخ داد.
کنترل نرخ ارز، کاهش نرخ تورم
دولت يازدهم با دانستن اين موضوع که هرگونه تلاطم در نرخ ارز بار تورمي‌و حتي رکودي به همراه خواهد داشت، در طول چهار سال زمامداري خود آن را در يک محدوده خاصي کنترل کرد و به نوعي اين نرخ را سرکوب کرد. نتيجه آن نيز کاهش نرخ تورم بود.
اما حالا در انتهاي سال ميلادي که کمتر ازسه ماه ديگر به آن مانده است و با توجه به ارائه لايحه بودجه سال 97 به مجلس از سوي دولت، نرخ ارز طغيان کرده است. طغياني که حالا کارشناسان را وادار کرده که به درباره دلايل آن توضيح دهند و پيامدهاي آن را نيز ارزيابي کنند.
دلايل افزايش نرخ ارز از ديدگاه‌هاي مختلف
برخي از کارشناسان و فعالان اقتصادي بر اين عقيده‌اند که سخنان ترامپ تأثيرات زيادي بر روي اين تغييرات نداشته است، بلکه دولت تصميم دارد تا نرخ ارز را به قيمت واقعي خود نزديک کند لذا خود عامل تحريک کننده بازار است، زيرا نگه‌داشتن نرخ ارز بدترين نوع مديريت است و باعث مي‌شود تا سرمايه‌گذاري در بخش ارز روند رو به رشدي داشته باشد.
دولت دخالتي ندارد
اما محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت و رئيس سازمان برنامه و بودجه با تکذيب اين موضوع گفته است: دولت با کاهش ارزش ريال در برابر دلار به صورت غير منطقي مخالف بوده و سياست دولت مديريت نرخ ارز شناور است. دولت از تضعيف پول ملي متضرر مي‌شود زيرا اگر قيمت يک دلار چند تومان افزايش پيدا کند، از نظر رواني بر قيمت کالاهاي ديگر تاثير مي‌گذارد که ما مخالف اين اتفاق هستيم.
سخنگوي دولت با بيان اينکه اين تهمت به دولت است، اظهار کرده است: رييس جمهوري نسبت به افزايش قيمت دلار و پول ملي حساس هستند و در جلسات اين موضوعات را بصورت جدي دنبال مي‌کنند.
نوسان نرخ ارز طبيعي است
از سوي ديگر ولي‌اله سيف رييس کل بانک مرکزي ايران درباره تحولات اخير در بازار ارز گفته است: ارزهاي مختلف در دنيا نوساناتي دارند و چيز عجيبي نيست و حتي قوي‌ترين ارزها هم دچار نوسان نرخ برابري با ارزهاي ديگر مي‌شوند. واقعيت‌هاي اقتصادي در هر کشوري شرايطي را اقتضا مي‌کند و چيزي نيست که بشود با دستور آن را در يک شرايط خاص و ثابت نگه داشت. سيف با اعلام اينکه بانک مرکزي نسبت به نوسان نرخ ارز بي‌تفاوت نخواهد بود، اتفاقات اخير در حوزه ارز را به نوسانات هيجاني بازار ارز نسبت داده است.
وي با اين استدلال که افزايش نرخ ارز در شرايط موجود موقتي است لذا بانک مرکزي دخالتي نمي‌خواهد داشته باشد چون بازار به شرايط عادي خود باز خواهد گشت.
سياست‌هاي اشتباه دولت يازدهم و تدوام آن در دولت دوازدهم
اما بسياري ازکارشناسان بر خلاف اظهارات اين دومقام مسئول به بيان دلايل رشد نرخ ارز پرداخته‌اند و در اين‌باره معتقدند که سياست‌هاي اشتباه دولت يازدهم و تدوام آن در دولت دوازدهم در راستاي سرکوبي نرخ ارز از يک سو و همچنين کاهش کسري بودجه و منابع درآمدي دولت از سويي ديگر عوامل تاثيرگذار در افزايش نرخ ارز بوده‌اند.
اين در حالي است که گروهي ديگر از کارشناسان با عينک خوشبيني و غيرجناحي موضع متفاوتي با گفته کارشناسان قبلي دارند و با وجود اشتراکاتي که در گفته‌هايشان است، افزايش نرخ ارز را ناشي از نزديک شدن به اربعين حسيني و همچنين ارائه لايحه بوجه 97 و بررسي صورت‎‌هاي مالي نظام مالي - پولي کشور در آستانه پايان سال ميلادي جاري مي‌دانند.
افزايش نرخ ارز، رشد تورم
البته اين گروه با ديدگاه گروه اول کارشناسان مبني بر سرکوب نرخ ارز توسط دولت موافق هستند و مثل ديدگاه گروه اول معتقدند که پيامد اين موضوع افزايش نرخ تورم خواهد بود و تبعات تورمي‌آثار مخربي بر اقتصاد خواهد گذاشت که ازجمله رشد بي‌سابقه نقدينگي و تسري آن به بازارهاي مولد در زمانه‌اي که بازار توليد در کما قرار دارد.
نبايد با سرکوب نرخ ارز، تورم را کنترل کرد
طهماسب مظاهري، رئيس اسبق بانک مرکزي در اين باره با بيان اينکه متاسفانه سياست سرکوب نرخ ارز به عنوان ابزار کنترل تورم در دولت‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته است، گفت: متاسفانه دولت آقاي روحاني نيز علي رغم توصيه‌هايي که به ايشان صورت گرفت با سرکوب نرخ ارز و حفظ سيستم ارز چند نرخي، تلاش کرد که از اين طريق تورم را پايين 
بياورد.
مظاهري ادامه داد: هيچ دولتي نبايد به اين اشتباه بيفتد که مي‌تواند با پايين آوردن نرخ ارز به صورت دستوري، تورم را کنترل کند، چرا که نرخ ارز خود معلول تورم است و علت تورم نيست. عموما علت تورم سياست‌هاي بودجه‌اي و کسري بودجه دولت است که ما در اکثر مواقع در کشور با آن روبرو بوده‌ايم.
تحريک دولت
رئيس مرکز تجارت جهاني ايران در اين باره مي‌گويد: بايد نرخ ارز به صورتي افزايش يابد که به نرخ واقعي نزديک شود به عبارتي بايد نرخ ارز مبادله‌اي و نرخ ارز بازار آزاد با هم يکسان شوند تا آنگاه‌اميدوار بود که مي‌توان جهش نرخ ارز را کنترل کرد.
محمدرضا سبزعلي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت، درباره دلايل افزايش نرخ ارز مي‌گويد: يکي از اصلي‌ترين عواملي که موجب شده نرخ ارز با افزايش مواجه شود تحريک دولت است و دولت عامدانه مي‌خواهد نرخ ارز با افزايش مواجه شود. شبيه آن چيزي که در دوران دولت‌هاي احمدي‌نژاد شاهد آن بوديم.
به گفته اين کارشناس اقتصادي، کمبود منابع مالي، کسري بودجه و از سويي بالا بردن درآمد ارزي با توجه به اينگه بودجه 97 نيز در طي دو ماه آتي به مجلس مي‌رود و در اين‌باره نرخ تسعير خيلي براي دولت مهم است و هر چه نرخ ارز گران باشد مابه‌التفاوت نرخ ارز نيز افزايش خواهد بود.
اين کارشناس اقتصادي ادامه مي‌دهد: از سويي ديگر سرکوبي نرخ ارز توسط دولت تا حدي قابل کنترل است وتداوم اين روند در بلندمدت امکان‎‌پذير نخواهد بود و نرخ ارز مثل فنري فشرده شده باز شده و اولين پيامد آن افزايش نرخ تورم خواهد بود.
به گفته وي، از پايمدهاي ديگر اين موضوع عدم رغبت سرمايه‌گذاران خارجي و حتي داخلي براي سرمايه‌گذاري در بازار مولد است، چرا که سرمايه‌گذاران مايل هستند در کشوري سرمايه‌گذاري کنند که ميزان ريسک پذيري آن کم باشد و از سويي ديگر ثبات مالي داشته باشد.
دولت تمايلي به تک نرخي شدن ندارد
وي مي‌افزايد: در حال حاضر دولت تمايلي به تک نرخي شدن ارز ندارد. به عبارتي اصلا بستر لازم براي تک نرخي شدن ارز فراهم نيست و اظهارات دولتي‌ها فقط نوعي شعار و فرار رو به جلو است.
وي همچنين درباره اظهارات مسئولان بانک مرکزي و برنامه و بودجه مبني بر اينکه دولت با برنامه در مورد نرخ ارز تصميم‌گيري مي‌کند ادامه مي‌دهد: اصولا اين دولت هيچگونه برنامه‌اي براي اين موضوع ندارد و چهار سال دولت يازدهم کاملا بيان کننده اين موضوع است .
کاهش منابع ارزي و در پيش بودن اربعين؛ عامل افزايش نرخ ارز
اما احمد حاتمي‌يزد يکي از مديران اسبق بانک‌هاي عامل کشور با بيان اينکه افزايش نرخ ارز ناشي از چند مولفه است مي‌گويد: در پيش بودن اربعين حسيني و کاهش منابع ارزي دولت مهمترين مولفه‌هاي افزايش نرخ ارز در روزهاي گذشته بوده است.
اين کارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت مي‌گويد: امسال مثل سال گذشته حدود دو ميليون نفر براي مراسم اربعين حسيني به عراق سفر مي‌کنند و اين امر موجب شده تا تقاضا براي ارز با افزايش مواجه شود و از سويي ديگر خريد کالا نيز ميزد بر علت شده تا ميزان تقاضا به جند برابر حجم عرضه دلار در بازار برسد.
وي در عين حال کاهش منابع ارزي و بانکي را علت ديگر افزايش نرخ ارز دانست و مي‌گويد: حدود دو سه ماه ديگه به پايان سال ميلادي باقي مانده است و در حال حاضر شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي و همچنين بانک‎ها به دنبال تسويه حساب و بررسي صورت‌هاي مالي خود هستند، لذا اين امر نيز مزيد بر علت شده تا شاهد رشد نرخ دلار در بازار باشيم.
البته وي افزايش نرخ دلار توسط دولت را تکذيب کرد و مي‌گويد: اين امر بعيد است که صورت گرفته باشد چون پيامد خطرناکي مثل رشد نقدينگي و افزايش نرخ تورم در پي خواهد داشت.
به هر حال نرخ ارز حالا همان فنر قصه اقتصاد ما است که باز شده و هيچ ضربه‌گيري نيز رو به روي آن وجود ندارد.

«تجارت» در گفتگو با احمدرضا سرحدی بررسی کرد؛
تجارت- سوگند السادات چاوشي: بيشترين مداخه دولت‌ها درحوزه مسکن مربوط به سال‌هاي ۱۳۸۴تا ۱۳۹۲ مي‌شود، زيرا طبق آمار و داده‌هاي رسمي‌كشور، بيشترين آمار شهر فروشي مربوط به اين دوره زماني بوده که در تاريخ ايران بي‌سابقه است. به‌عبارتي با رواج شهر فروشي در دولت گذشته حدود ۷۶۰ هزار پروانه ساختماني در شهر تهران صادرشد كه اين امر جمعيت حدود سه ميليون نفري تهران را به 8 ميليون و 700 هزار نفر رساند. براساس قاعده عرضه و تقاضا در اقتصاد، زماني كه عرضه مسكن به اوج خود مي‌رسد، قيمت‌ زمين و مسكن همزمان باهم بايدكاهش پبدا كند، اما قيمت زمين در تهران طي سال‌هاي ۱۳۸۴تا ۱۳۹۲ بيش از ۸.۶ برابر شده يعني ۷۶۰ درصد افزايش پيدا كرده است، همچنين قيمت مسکن در شهر تهران طي سال‌هاي ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ بيش از ۶ برابر شد و قيمت مسكن حدود ۵۰۰ درصد رشد يافت، اما رشد قيمت زمين طي سال‌هاي ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ تنها دو درصد بوده و قيمت مسکن طي سال‌هاي ۱۳۹۲تا ۱۳۹۵ بيش از ۱.۱ برابر شده يعني۱۰ درصد رشد پيدا كرده است. به‌گفته عباس آخوندي وزير راه‌ وشهرسازي متاسفانه اجراي طرح مسكن مهر منجر به تورم ۷۶۰ درصدي قيمت زمين و تورم ۵۰۰ درصدي قيمت مسکن شد. طی سال‌های اخیر قدرت خريد مردم به هيچ عنوان متناسب با افزايش افسار گسيخته قيمت زمين و مسكن نبود و اين امر منجر به ركود شديدي در بخش مسكن شده است. ركود حاكم بر بخش مسكن و كاهش حجم معاملات در اين بخش باعث شد كه قيمت مسكن و زمين در دولت يازدهم افزايش چنداني نداشته باشد، اما كاهش قدرت خريد مردم براي خريد مسكن باعث افزايش حجم تقاضا در بخش اجاره مسكن شد. به عبارتي در شش ماه نخست امسال آمار صدور پروانه‌هاي ساختماني 6 درصد و حجم معاملات مسكن 12 درصد رشد پيدا كرده است، اما اجاره‌بهاي مسکن 14.4 درصد در مقايسه با دوره مشابه پارسال افزايش يافته است كه اين امر بدين معنا است كه در نيمه نخست سال جاري تقاضا براي مسكن اجاره‌اي نسبت به سال گذشته افزايش پيدا كرده كه اين امر رشد نرخ اجاره‌ را رقم زده است. 
تعديل نرخ اجاره‌ در گرو رونق خريد و فروش مسكن
براساس آمار از سال 92 تاکنون قيمت مسکن 10.6 درصد، زمين 2 درصد و اجاره‌ مسكن نيز 1.5 برابر رشد داشته است كه عباس شوکتي کارشناس مسکن، درخصوص راهكارهاي كاهش اجاره بهاي مسكن، مي‌گويد: پيش بيني مي‌شود با رونق نسبي مسکن در نيمه دوم سال 96، بخشي از تقاضا به سمت خريد رفته و اين امر باعث تعديل قيمت‌ها در بخش اجاره شود. به عبارت ساده‌تر در ادامه سال جاري رونق مسکن ادامه خواهد داشت و با رونق يافتن خريد و فروش مسکن مصرفي و کاهش تقاضا در بازار اجاره مسکن، اجاره‌بها تعديل شود، زيرا در حال حاضر به دليل پايين بودن قدرت خريد مسکن خانوارهاي متوسط، متقاضيان مسکن به سمت اجاره مسکن متمايل شده‌اند که به دليل افزايش تقاضا براي اجاره مسكن، اجاره‌بها نيز افزايش يافته است، اما اگر تسهيلات بخش مسکن به تدريج وارد جامعه شود، ميزان متقاضيان اجاره مسكن نيز کاهش يافته و از اجاره‌بهاي مورد انتظار موجران کاسته مي‌شود. به عقيده اين كارشناس مسكن، دولت مي‌توانست با اقداماتي همچون تزريق تسهيلات به بازار، رونق بسيار بالايي را در بازار خريد و فروش ايجاد کند،اما با علم به اينکه هر رونقي الزاما براي اقتصاد مفيد نيست از اين کار اجتناب کرده است. نگاهي به سال‌هاي دورتر نشان مي‌دهد که رونق بخش مسکن تنها باعث افزايش سفته بازي شده و خريدار واقعي هر روز با افزايش قيمت‌ها و کاهش قدرت خريد با مشکل مواجه شده است، بنابراين اين رونق کاذب تنها به سود برخي افراد فرصت طلب بوده است. در شرايط فعلي که بازار مسکن به رونق ملايم خود ادامه مي‌دهد، بايد عوامل بازدارنده مانند قانون پيش فروش و همچنين قانون ماليات‌هاي مستقيم از طرف دولت، قوه قضاييه و مجلس شوراي اسلامي‌اصلاح و بازنگري شود.
رونق ادامه‌دار در بازار استيجار مسكن
درخصوص دلايل افزايش اجاره‌بها و راهكارهاي كاهش نرخ اجاره مسكن، احمدرضا سرحدي كارشناس ارشد اقتصاد مسكن در گفت وگو با « تجارت» مي‌گويد: مسكن نياز اوليه انسان است به عبارتي انسان بدون مسكن نمي‌تواند زندگي كند. وقتي با يك بازار گران‌ قيمت و ركود مطلق در خريد مواجه هستيم، افرادي كه نيازمندمسكن هستند چاره‌اي به غير از ورود به بازار استيجار ندارند. هم‌اكنون در بازار مسكن بي‌تعادلي وجود دارد به‌طوري كه عرضه مسكن در بازار بيشتر از تقاضا براي خريد ملك است، اين موضوع در بازار استيجار برعكس است به عبارت ساده‌تر روزانه متقاضيان خريد مسكن به دليل ناكافي بودن قدرت‌مالي به خيل متقاضيان اجاره مسكن اضافه مي‌شوند كه اين روند باعث افزايش اجاره‌بهاي مسكن شده است. تعداد واحدهاي مسكوني براي اجاره محدود است و اين تعداد واحدهاي مسكوني پاسخگوي تقاضاي بالاي متقاضيان براي اجاره مسكن نيست كه اين عدم تعادل در عرضه و تقاضا براعث افزايش قيمت اجاره مسكن شده است. متوسط افزايش قيمت اجاره نسبت به قيمت ملك بسيار متفاوت است به طوري كه متوسط افزايش قيمت اجاره مسكن بيشتر از متوسط نرخ تورم است، اما متوسط افزايش قيمت خريد و فروش مسكن پايين از متوسط نرخ تورم است.
لزوم اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي
اين كارشناس ارشد مسكن تصريح مي‌كند: يكي از دلايل كاهش عرضه واحدهاي مسكوني براي اجاره اين است كه مالكان به دليل آسيب‌هاي وارده به ساختمان خواهان اجاره واحدهاي مسكوني خود نيستند و تمايل دارند كه اين واحدهاي مسكوني خالي از سكنه باشد. زماني كه عرضه واحدهاي مسكوني اجاره‌اي افزايش پيدا كند، تعادل بين عرضه و تقاضا باعث كاهش اجاره‌بهاي مسكن مي‌شود، لذا دولت بايد سياست‌هايي در اين راستا بيانديشد كه يكي از اين سياست‌ها اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي است، در حال حاضر بيش از دو ميليون و 500 واحد مسكوني خالي در كشور وجود دارد كه با اخذ ماليات از اين واحدهاي مسكوني، مالكان به ناچار اين واحدهاي مسكوني را وارد بازار استيجار مي‌كنند.
ضرورت ساخت خانه‌هاي اجاره‌اي
اين كارشناس ارشد مسكن با اشاره به اينكه بخش خصوصي بايد از فكري كه حتما واحدهاي مسكوني خود را بفروشند خارج شود، مي‌گويد: دولت و بخش‌خصوصي و شركت‌هاي انبوه‌ساز بايد ساختمان‌هايي تنها براي اجاره واحدهاي مسكوني بسازند كه مي‌توانند ويژگي‌هايي براي اين ملك‌هاي استيجاري در نظر بگيرند كه باعث افزايش تمايل متقاضيان براي اجاره مسكن شود به‌عبارتي اين خانه‌هاي اجاره‌اي مي‌تواند به صورت اجاره به شرط تمليك باشد. بازار استيجار هميشه رونق خود را دارد و در بخش اجاره مسكن هيچ‌گونه ركودي وجود ندارد و اين رونق باعث افزايش اجاره‌بهاي مسكن شده است، اما در بخش خريد فروش مسكن ركود وجود دارد به عبارتي تقاضاي موثر در بخش خريد و فروش مسكن وجود ندارد، زيرا متقاضيان توان مالي كافي براي ورود به بازار خريد و فروش مسكن ندارند. متاسفانه بيش از 5 ميليون نفر از جوانان تحصيلكرده كشور بيكار هستند، بنابراين درآمد و حقوقي براي ورود به بخش خريد و فروش مسكن وجود ندارد. همچنين با توجه به ركود حاكم در اين بخش و عدم بازگشت سرمايه، سرمايه گذاران تمايلي براي سرمايه‌گذاري در بخش ساخت و ساز مسكن ندارند، لذا دولت بايد سياست‌هاي تشويقي و تنبيهي براي مالكان در نظر گيرد تا با افزايش عرضه مسكن اجاره‌اي در بازار مردم زيربار اين اجاره‌بهاي سنگين مسكن نروند. 


انقلاب چشم‌بادامي‌ها در بازار نفت؟
يک اقتصاددان سرشناس در گفت‌وگو با يک شبکه‌امريکايي اظهار کرد چين، عربستان سعودي را وادار خواهد کرد نفت را به يوان معامله کند و زماني که چنين اتفاقي روي دهد، باقي بازار نفت نيز اقدام مذکور را دنبال کرده و دلار آمريکا را به عنوان ذخيره ارزي برتر جهان رها مي‌کنند.
به نقل از ايسنا، کارل واينبرگ، اقتصاددان ارشد و مديرکل شرکت "هاي فرکوئنسي اکونوميکس" به شبکه CNBC آمريکا گفت: پکن در آستانه تبديل شدن به موثرترين بازيگر جهاني در بخش تقاضاي نفت قرار دارد زيرا اين کشور عنوان بزرگترين واردکننده نفت جهان را از آمريکا ربوده است.
عربستان سعودي ناچار است به اين مسئله توجه کند زيرا حداکثر يک تا دو سال آينده تقاضاي چين از تقاضاي آمريکا فراتر خواهد رفت.
واينبرگ گفت: بر اين باورم که قيمت‌گذاري نفت به يوان در راه است و به محض اينکه سعودي‌ها اين مسئله را قبول کنند، زيرا چيني‌ها آنها را وادار به انجام چنين کاري خواهند کرد، در اين صورت ساير بازار نفت نيز با اين اقدام همراهي خواهند کرد.
در سال‌هاي اخير کشورهاي متعددي با دلار به عنوان بزرگترين ذخيره ارزي جهان مخالفت کرده و به دنبال ترک آن بوده‌اند. به عنوان مثال روسيه و چين، درصدد برآمده‌اند تا در زمينه معاملات نفت در يک فضاي غيردلاري فعاليت کنند. هر دو کشور با پيش‌بيني احتمال فروپاشي دلار، تلاش‌هايشان براي ذخيره و خريد طلاي فيزيکي را افزايش داده‌اند.
در اين ميان عربستان سعودي که بزرگترين توليدکننده اوپک است، در پترودلار نقش تعيين کننده‌اي دارد. از زمان توافق سال ۱۹۷۴ ميان ريچارد نيکسون، رئيس جمهور آمريکا و ملک فيصل پادشاه عربستان، رياض پرداخت پول براي صادرات نفت خود به دلار را پذيرفته است. با اين‌همه همچنان که چين نفت بيشتر و بيشتري از کشورهاي سراسر جهان وارد مي‌کند، ايده خريد اين ميزان نفت به دلار براي پکن ناراحت‌کننده‌تر مي‌شود.
چين در سال‌هاي اخير تلاش کرده که فشار بر عربستان سعودي بر سر پولي که نفت به آن معامله مي‌شود را افزايش دهد و اکنون رياض با خريد کمتر نفت اين کشور از سوي پکن رو به رو شده است.
واينبرگ در پاسخ به اينکه اگر بازار نفت معامله به دلار آمريکا را کنار بگذارد و يوان را جايگزين سازد، براي ارز آمريکا به چه معنا خواهد بود، گفت: معاملات جهان با تقاضاي کمتري براي اوراق بهادار آمريکا مواجه خواهند بود. وي گفت: انجام معاملات نفتي به يوان به جاي دلار، معاملاتي به ارزش ۶۰۰ تا ۸۰۰ ميليارد دلار را از دلار خارج خواهد کرد و تقاضاي قوي‌تري براي همه چيز خواه اوراق بهادار، خواه کالا يا خدمات در چين به وجود خواهد آورد. اين اتفاق به معناي رشد بيشتري براي چين است و به خاطر همين چيني‌ها مي‌خواهند چنين اتفاقي رخ دهد.


در گزارش صندوق بين المللي پول تاکید شد؛
گروه بين الملل - صندوق بين المللي پول در گزارش جديد خود پيش بيني اش از رشد اقتصادي جهان را در سال جاري ۳.۶ درصد و در سال آينده ۳.۷ درصد برآورد کرده که هر دو ۰.۱ درصد بالاتر از پيش بيني‌هاي قبلي است.
برطبق گزارش صندوق بين المللي پول، روند ترميم اقتصاد جهاني با سرعتي بالا ادامه دارد. اين تصوير کاملا متفاوت با تصوير اوايل سال گذشته است، يعني زماني که اقتصاد جهان رشد پايين و آشفتگي بازارهاي مالي مواجه بود. صندوق بين المللي پول پيش بيني مي‌کند که رشد اقتصادي در اروپا، چين، ژاپن، آمريکا و بازارهاي نوظهور آسيايي سرعت بگيرد.از اين رو، صندوق بين المللي پول، در گزارش چشم انداز اقتصاد جهاني خود پيش بيني اش از رشد اقتصادي جهان را در سال جاري 3.6 درصد و در سال آينده 3.7 درصد برآورد کرده که هر دو 0.1 درصد بالاتر از پيش بيني‌هاي قبلي است و در صورت تحقق رشد بالايي نسبت به رقم 3.2 درصد سال 2016 خواهد داشت.در سال 2017، بخش عمده اي از چشم انداز درخشان تر رشد اقتصاد جهاني مرهون اقتصادهاي پيشرفته است، در حالي که رشد اقتصاد جهان در سال 2018 عمدتا حاصل عملکرد مثبت بازارهاي نوظهور و اقتصادهاي در حال توسعه خواهد بود. به ويژه ما انتظار داريم آفريقاي زيرصحرا که در آن رشد سرانه درآمدها در طي 2 سال گذشته به طور متوسط ثابت مانده، در سال 2018 شاهد رشد کلي باشد. سرعت گرفتن رشد اقتصاد جهاني به ويژه از آن جهت قابل توجه است که نسبت به هر زمان ديگري در دهه جاري، کشورهاي زيادي را تحت پوشش قرار مي‌دهد. اين گستردگي رشد يک فضاي جهاني از فرصت‌ها براي اتخاذ سياست‌هاي بلندپروازانه فراهم مي‌سازد که موجب حمايت از رشد اقتصادي و افزايش انعطاف پذيري اقتصادي در آينده خواهد شد. 
سياستگذاران بايد از اين فرصت استفاده کنند: روند ترميم اقتصادي هنوز در جنبه‌هاي مهمي‌کامل نشده است و فرصتي که فضاي رو به رشد کنوني براي انجام اقدامات لازم فراهم کرده، تا ابد پابرجان نخواهد ماند. در اين گزارش پيش بيني شده که رشد اقتصادي آمريکا در سال 2017 به 2.2 و در سال 2018 به 2 درصد برسد. صندوق بين المللي پول پيش بيني کرده که رشد اقتصادي منطقه خاورميانه، شمال آفريقا، افغانستان و پاکستان از 5 درصد در سال 2016 به 2.6 درصد در سال 2017 و 3.5 درصد در سال 2018 برسد.رشد اقتصادي کشورهاي توليد کننده نفت با کاهش همراه خواهد بود، رشد اقتصادي عربستان سعودي 1.7 درصد، عراق 0.4 درصد، کويت 2.1 درصد کاهش پيدا مي‌کنند که به دليل کاهش قيمت نفت است.درمقابل کشورهايي چون مصر، مراکش، سودان امسال با افزايش رشد اقتصادي 4.3 درصد روبرو مي‌شوند.
کاهش تورم درايران 
صندوق بين‌المللي پول در جديدترين گزارش خود رشد اقتصادي ايران در سال جاري را ۳.۵درصد پيش‌بيني کرد. جديدترين آمار صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد،.بر اساس پيش‌بيني اين نهاد بين‌المللي، انتظار مي‌رود در سال 2018 رشد اقتصادي ايران افزايش پيدا کند و به 3.8 درصد برسد.نرخ تورم ايران در سال 2017 به 10.52 درصد افزايش خواهد يافت . نرخ تورم ايران در سال 2016 به 9.035 درصد کاهش يافته است.
 نرخ تورم ايران براي سال گذشته ميلادي 11.9 درصد برآورد شده است.به اين ترتيب، ايران در سال 2016 در ميان 191 کشور مورد بررسي در اين گزارش به لحاظ تورم در جايگاه 22 قرار گرفته است و 169 کشور تورم کمتري نسبت به ايران داشتند.صندوق در گزارش پيشين خود نرخ تورم سال 2016 را 8.86 درصد پيش‌بيني کرده و اين رقم را در اين گزارش تصحيح کرد. به اين ترتيب ايران رتبه 23 را در اختيار داشت و با تصحيح نرخ تورم، يک پله جايگاه ايران بدتر شده است.هرچه رتبه کشوري در اين گزارش بيشتر باشد، نشان‌دهنده تورم کمتر است و پرتورم‌ترين کشور در جايگاه نخست قرار دارد.سودان جنوبي با 379.8 درصد تورم در رتبه نخست قرار گرفته است. اين کشور سال 2015 با تورم 52.8 درصدي در جايگاه دوم قرار داشت.ونزوئلا با تورم 254.3 درصدي در رتبه دوم قرار دارد. اين کشور سال 2015 با تورم 111.7 درصدي در رتبه نخست قرار داشت.
 سورينام با تورم 55.5 درصدي و آنگولا با تورم 32.3 درصدي در جايگاه‌هاي سوم و چهارم قرار دارند.رتبه‌هاي برخي ديگر از کشورهايي که تورم بالاتري نسبت به ايران دارند به ترتيب آمده است: ليبي 27.114، مالاوي 21.7 درصد، موزامبيک 19.2 درصد، جمهوري دموکرات کنگو با 18.2 درصد، زامبيا 17.9 درصد، سودان 17.7 درصد، غنا 17.4 درصد، نيجريه 15.6 درصد و قزاقستان 14.5 درصد.
ايران نوزدهمين کشور با نرخ بيکاري بالا در جهان
آمارهاي صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد که جايگاه ايران به لحاظ بيکاري در جهان طي سال‌هاي ۹۲ تا ۹۵ نزول ۱۰ پله‌‌اي داشته و رتبه ايران از ۲۹ به ۱۹ رسيده است که به معناي بدتر شدن وضعيت بيکاري در اين کشور است.در جديدترين گزارش از سري گزارش‌هاي چشم‌انداز اقتصادي جهان که توسط صندوق بين‌المللي پول منتشر مي‌شود، ميزان بيکاري در ايران در سال 2016 را 12.5 (12.450) درصد اعلام شد.بر اساس اين گزارش، نرخ بيکاري در ايران در سال 2015 برابر با 11 درصد بوده است که به اين ترتيب با افزايش بيکاري مواجه شده‌ايم. درعين حال، در اين گزارش نرخ بيکاري سال 2017 که 3 ماه تا پايان آن باقي است 12.417 درصد پيش‌بيني شده است که‌اندکي کاهش را نشان مي‌دهد.
بررسي جديدترين آمار صندوق بين‌المللي پول از ميزان بيکاري در کشورهاي جهان در سال 2016 نشان مي‌دهد، ايران جايگاه نوزدهم را در ميان کشورهاي مورد بررسي در اختيار دارد.هرچه رتبه کشوري بالاتر باشد يعني بيکاري کمتري دارد و هرچه رتبه کمتر و به ابتداي فهرست نزديک شويم کشورها با نرخ بيکاري بيشتري مواجه هستند.ايران در سال 2015 رتبه 25 را در اختيار داشته که به اين ترتيب جايگاه ايران در سال گذشته ميلادي 6 پله نزول کرده است. در عين حال، رتبه ايران به لحاظ بيکاري هنوز نتوانسته به جايگاه پيش از دولت يازدهم بازگردد و طي سال‌هاي 2013 تا 2016 (1392 تا 1395) 10 پله بدتر شده است.رتبه ايران در رده‌بندي کشورهاي جهان به لحاظ بيکاري در سال 2013 برابر با 29 و در سال 2014 برابر با 26 بوده است که در سال 2015 به 25 و در سال 2016 به 19 رسيده که به معناي بدتر شدن جايگاه ايران در رده‌بندي جهاني است. هرچه رتبه از اين لحاظ بيشتر باشد، آن کشور بيکاري کمتري دارد.بر اساس برآوردهاي اين نهاد بين‌المللي، نرخ بيکاري ايران در سال2013 برابر با 10.4 درصد، در سال 2014 برابر با 10.6 در سال 2015 برابر با 11 درصد و در سال 2016 برابر با 12.45 درصد برآورد شده است.بر اساس پيش‌بيني اين نهاد بين‌المللي، نرخ بيکاري ايران در سال 2017 با اندکي بهبود به 12.417 درصد خواهد رسيد. بر اساس اين گزارش، آفريقاي جنوبي رتبه نخست بيکاري در جهان را با 26.7 درصد به خود اختصاص داده و پس از آن بوسني هرزگوين با 25.4 درصد و يونان و مقدونيه با 23.5 درصد قرار دارد. رتبه‌هاي چهارم تا پانزدهم به اين شرح است: ونزوئلا 20.6 درصد، سودان 20.6، اسپانيا 19.6 درصد، ارمنستان 18.7 درصد، صربستان 15.90 درصد ،آلباني 15.2 درصد، اردن 15.2 درصد، کرواسي 14.9 درصد، تونس 14، نيجريه 13.3 درصد، قبرس 13.02 درصد، جامائيکا 12.8 درصد، مصر 12.702 درصد، و جمهوري سائوتومه و پرنسيپ 12.59 درص را دارند.

با اجرای پایلوت طرح عرضه نقدی و سلف بانک مسکن رقم خورد؛
سيد محسن فاضليان در پنل علمي‌تامين مالي مسکن در همايش سياست‌هاي توسعه مسکن در ايران ابراز اميدواري کرد با اجراي طرح پايلوت طرح عرضه نقدي و سلف بانک مسکن در بورس کالا ايده‌اي شبيه اسنپ در حمل و نقل در حوزه معاملات املاک شکل بگيرد و به اين ترتيب هزينه معاملات مسکن کاهش يابد.
مديرعامل شرکت تامين سرمايه بانک مسکن از اجراي پايلوت طرح عرضه نقدي و سلف بانک مسکن در بورس کالا خبر داد.
به نقل از عصر اعتبار، سيد محسن فاضليان در پنل علمي‌تامين مالي مسکن در همايش سياست‌‌هاي توسعه مسکن در ايران ابراز اميدواري کرد با اجراي طرح مذکور ايده‌اي شبيه اسنپ در حمل و نقل در حوزه معاملات املاک شکل بگيرد و به اين ترتيب هزينه معاملات مسکن کاهش 
يابد.
وي در ادامه با اشاره به نقش کليدي بازار مسکن در تامين مالي مسکن، گفت: در دنيا بازار رهن اوليه و ثانويه در بخش مسکن شناخته شده است اما در ايران به جز يک مورد انتشار اوراق رهن ثانويه در سال گذشته، عملا فقط بازار رهن اوليه در پرداخت تسهيلات مسکن مورد استفاده قرار 
مي‌‌گيرد.
مديرعامل شرکت تامين سرمايه بانک مسکن با بيان اينکه بازار رهن ثانويه مديريت جريان آتي رهن اوليه را انجام مي‌دهد، تاکيد کرد: در بازار رهن اوليه تمام کساني که از رژيم تسهيلات استفاده مي‌‌کنند اقساط خود را به موقع پرداخت مي‌‌کنند و در نتيجه کمترين سطح اقساط معوق مربوط به تسهيلات مسکن است که سند ملک در رهن بانک قرار مي‌گيرد.
فاضليان از برنامه‌ريزي براي انتشار هزار ميليارد تومان اوراق رهن ثانويه در آينده نزديک خبر داد و گفت: اين موضوع در دستور کار بانک مرکزي قرار دارد.
وي سپس از برنامه‌ريزي براي عرضه مدل‌هاي پيچيده‌تر اوراق رهن ثانويه خبر داد و گفت: در اين مدل‌ها قابليت تغيير سود اوراق متناسب با تغيير سود تسهيلات وجود دارد.
وي از ديگر ابزارهاي تامين مالي مسکن به صندوق زمين و ساختمان اشاره کرد و گفت: تا کنون چهار صندوق زمين و ساختمان راه‌اندازي شده و اين ظرفيت براي سازندگان وجود دارد تا سرمايه‌هاي خرد را براي اجراي پروژه ساختماني جمع‌‌آوري کنند.
فاضليان تاکيد کرد: اگر سوگيري صحيح دولت در زمينه کاهش نرخ سود بانکي ادامه يابد هزينه تامين مالي هم کاهش مي‌يابد و يک فرصت طلايي براي سرمايه‌گذاري در صندوق‌‌هاي زمين و ساختمان ايجاد مي‌شود.
مدير عامل شرکت تامين سرمايه بانک مسکن اعلام کرد: علاوه بر انواع صکوک موجود در بازار سرمايه شاهد انتشار «اوراق وکالت» خواهيم بود که به واسطه آن وکالت انتشار هر نوع اوراق براي تامين مالي به نهاد واسط داده مي‌شود.