تلاش رقباي تجاري براي تغيير مسير ترانزيت كشور
عضو هيات رييسه کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به برنامه اوليه جهت نوسازي ناوگان هوايي عنوان کرد که ظرف ۱۲ سال آينده ۲۰۰ هواپيما وارد کشور مي‌شود. براي حمل و نقل فرامنطقه اي و در سطحي بالاتر ملي بايد اقدامات بيشتري صورت گيرد، چرا که رقبا در حوزه‌هاي ريلي، دريايي، زميني و هوايي کريدورهايي تعريف کرده‌اند که اگر دير اقدام کنيم، فرصت از ايران گرفته مي‌شود.
عضو هيات رئيسه کميسيون عمران در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: به خوبي مي‌توانيم از شرايط استراتژيک ترانزيتي کشور در جهت توسعه صادرات استفاده کنيم، با اين حال کشورهاي رقيب تلاش دارند با تسهيل تردد در حوزه‌هاي ريلي، جاده‌اي، هواي و دريايي مسير ترانزيت را از ايران به کشورهاي ديگر انتقال دهند.
نماينده مردم دهلران و دره شهر در مجلس به توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل هوايي اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌هاي توسعه اي تا سال 2029 بايد 200 هواپيما خريداري شود، به عبارتي تا 12 سال آينده بايد 20 اي تي آر، 800 بوئينگ و 100 ايرباس در کلاس‌هاي مختلف خريداري کنيم.
وي با اشاره به روحيه و فرمان‌هاي دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا بيان داشت: اما آنچه عملا بر اساس فرمان‌هاي رئيس جمهور آمريکا و وزارت خزانه‌داري آمريکا قابل اجرا شدن است خريد هواپيما تا 2 سال آينده است، پس از آن خريد هواپيما از کشورهاي غربي بستگي به نظام اقتصادي بين‌المللي دارد.
اين نماينده مجلس تاکيد کرد: وزارت خزانه داري آمريکا تا سال 2018 به دليل منعقد شدن قراردادهاي‌بين المللي نمي‌تواند مانع فروش هواپيما به ايران شود، اما پس از آن خريد هواپيما با اما و اگر مواجه است.
عضو هيات رئيسه کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه تا سال 2018 حداکثر مي‌توان 20 هواپيما خريداري کرد، اظهار داشت: تا کنون 6 هواپيما خريداري شده است به طوري که 6 فروند اي تي آر و يک بوئينگ در خطوط هوايي ايران پرواز مي‌کند.

دست پرديس در پوست گردو!
در حال حاضر ۷۶۰۰ واحد مسکن مهر پرديس آماده افتتاح است، اما به دليل آنچه کم کاري و عدم اتصال انشعابات توسط شرکت‌هاي آب و برق اعلام شده، عمران پرديس نمي‌تواند محوطه سازي کند و واحدها را تحويل دهد.
به گزارش ايسنا، به دنبال ۶ افتتاح پي در پي مسکن مهر که از اواخر سال گذشته در پرديس کليد خورد، تا کنون حدود ۲۱ هزار واحد مسکن مهر از مجموع ۸۵ هزار واحد افتتاح شده و به نوعي مي‌توان گفت سرعت آماده سازي واحدهاي مسکوني بالا رفته است اما دستگاه‌هاي خدمات رسان آب، برق و گاز به کندي خدمات ارايه مي‌دهند و به همين دليل آماده‌سازي و محوطه سازي معطل اين دستگاه‌ها مانده است.
مديرعامل شرکت عمران پرديس در اين خصوص به ايسنا گفت: حدود ۷۶۰۰ واحد مسکن مهر پرديس آماده تحويل است. در فازهاي ۸ و ۱۱ واحدهايي آماده شده‌اما در انتظار کمک دستگاه‌هاي خدمات رسان در اتصال انشعابات آب و فاضلاب هستيم. خصوصا در روزهاي اخير نصب علمک به مشکل تبديل شده است و فکر نمي‌کرديم شرکت گاز اين روزها دست ما را در پوست گردو بگذارد.
وي با بيان اينکه شبکه‌هاي اصلي آب، برق، گاز و مخازن اصلي را خودمان احداث مي‌کنيم گفت: با اين وجود نمي‌توانيم تا قبل از اينکه انشعابات وصل شود به بحث محوطه سازي و آماده سازي برويم. اگر اين کار را انجام دهيم کندمان و هزينه‌هاي مجدد به پروژه‌ها تحميل مي‌شود. لذا انتظارمان اين است با سرعتي که در ساخت و سازها در فازها و زونهاي مختلف پرديس ايجاد شده، دستگاههاي خدمات رسان نيز خود را هماهنگ کنند. غفوري همچنين درخصوص آخرين وضعيت مطالعاتي مترو پرديس گفت: بحث مطالعاتي مترو تهران ـ پرديس تقريبا رو به اتمام است و موضوع اتصال خطوط به شهر تهران نهايي شده است. صحبتهاي خوبي با سازمان برنامه و بودجه کرده‌ايم. در حال حاضر مساله اصلي نحوه تامين اعتبار است. در حال گرفتن رديف هستيم و شايد هم فاينانسر داخلي يا خارجي براي مترو پيدا کنيم تا در روند اجراي پروژه دچار وقفه نشويم.

سومين کشتي حامل تجهيزات طرح توسعه بندر شهيد بهشتي وارد بندر چابهار شد
بهروز آقايي مدير کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان از ورود سومين محموله تجهيزات خريداري شده فاز 1 طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار خبر داد.
مدير کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به نگاه ويژه مقام معظم رهبري و دولت محترم به سواحل مکران و چشم انداز طرح توسعه بندر چابهار؛ در پي لغو تحريم‌ها و در سايه فرصت بوجود آمده در دوران پسا برجام ، تاکنون سه بخش از تجهيزات پيشرفته بندري خريداري شده و وارد بندر چابهار شده است.
نخستين بخش از اين تجهيزات شامل ۹ دستگاه جرثقيل ساحلي و محوطه اي بهمن ماه سال گذشته وارد بندر گرديد و دومين محموله شامل ۱۳ دستگاه انواع تجهيزات تخليه و بارگيري ريچ استاکر ، امتي استاکر و ليفتراک در اواخر شهريور ماه سال جاري به بندر وارد، مونتاژ و آماده بهره برداري است. کشتي حامل بخش سوم اين تجهيزات که شامل 25 دستگاه کانتينر قطعات 2 دستگاه مکنده غلات مي‌باشد، امروز مورخ 19/7/96 در بندر چابهار پهلو گرفته و فرآيند تخليه و بارگيري کشتي مذکور در حال انجام است. آقايي خاطرنشان كرد: با بهره برداري از فاز 1 طرح توسعه بندر شهيد بهشتي، ظرفيت تخليه و بارگيري از 2.5 ميليون تن به 8.5 ميليون تن افزايش و با نصب و راه‌اندازي اين تجهيزات، توسعه و توان عملياتي بندر چابهار به عنوان بزرگترين بندر اقيانوسي ايران افزايش چشمگير يافته و امکان پهلودهي و تخليه و بارگيري کشتي‌هاي سوپر پست پاناماکس را خواهد داشت.

ديروز نشست ستاد اربعين استان کرمانشاه با حضور دستگاه‌هاي ذيربط برگزار شد كه در اين جلسه عوارض خروج از کشور در بحث اربعين حذف شد. در اين جلسه تاکيد شد که گيت‌هاي عراق طي روزهاي چهارم و پنجم آبان آماده مي‌شود و هفده گيت نيز يکشنبه‌اماده مي‌شود. زائران به هيچ عنوان بدون ويزا و پاسپورت براي خروج از مرز اقدام نکنند. همچنين ساعت کاري پايانه از هشت صبح تا ساعت 14 مقرر شود. در اين جلسه يکي از اعضاي ستاد اربعين بيان کرد:سال گذشته 192 هزار نفر از اتباع خارجي از مرز تردد کردند و 163 هزار نفر غير مجاز رفتند پانصد نفر از اتباع غير مجاز افغاني را شناسايي کرديم ودر خواست مي‌شود که دو گيت براي اتباع خارجي در قصرشيرين لحاظ شود.


خيرالله خادمي‌مديرعامل شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌هاي کشور در تشريح ويژگي‌هاي آزادراه اصفهان- شيراز گفت: آزادراه ۲۲۰ کيلومتري اصفهان- شيراز، با قرار گرفتن در کريدور شمال و جنوب و کاهش ۴۰ درصدي نسبت به مسافت فعلي مسير، باعث كاهش چشمگير حجم ترافيک عبوري مي‌شود. يکي از اين ويژگي‌هاي اين آزاد‌راه طول ۲۲۰ کيلومتري مسير است که يکي از طولاني‌ترين آزادراه‌هاي در دست ساخت به شمار مي‌رود ويژگي ديگر آن قرار گرفتن اين آزادراه در کريدور ترانزيتي شمال- جنوب است، لذا يکي از مسيرهاي پرترافيک از لحاظ بار و مسافر خواهد بود. همچنين فناوري‌هاي نوين به کار رفته در روسازي بتني اين آزادراه که براي اولين بار در کشور انجام شده است.


حسين عبده تبريزي مشاور وزير راه و شهرسازي در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن با تاکيد بر اينكه شهرها موتور تحول توسعه کشور شوند، گفت: وقتي مي‌گوييم سياست‌گذاري زمين شهري از يک مجموعه سياست‌هايي صحبت مي‌کنيم که وظيفه‌ آن‌ها توزيع زمين و املاک در استطاعت مردم باشد بدين معنا اين مجموعه سياست‌ها بايد از سوداگردي در زمين و تبديل شدن عرضه و تقاضا به يک شرايط نابازار جلوگيري کند. متاسفانه فرآيند سوداگري در زمين را شاهد هستيم. لذا سياست‌هاي آينده زمين بايد تغيير اساسي کند. توزيع زمين در ساليان گذشته با روند نامناسبي اتفاق افتاد. زمين طي بيست سال ۹۴ برابر شد در حالي که تورم نيز چنين حبابي را در جامعه ايجاد نکرد.


«تجارت» تاييد استمهال کاخ سفيد براي افشاي جزئيات توافق بوئينگ-ايران‌اير را در گفت‌و‌گو با امير‌هاتفي بررسي كرد:
تجارت- سوگند السادات چاوشي : روز پنچشنبه(20مهر96) «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا از دادگاه فدرال شيکاگو خواست كه ضرب‌الاجل 2 ماهه افشاي جزييات توافق شرکت بوئينگ- ايران‌ اير را تمديد کند.
به گزارش سي‌اِن‌اِن، دادگاه فدرال شيکاگو از دولت آمريکا خواسته بود تا ۱۲ اکتبر سال جاري ميلادي يعني روز پنچشنبه گذشته موضع خود درباره فروش هواپيماهاي بوئينگ و ارتباط آن با توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ با ايران را اعلام کند، اما اکنون با موافقت دادگاه مذکور با استمهال مورد درخواست کاخ سفيد، به وزارت دادگستري آمريکا ۲ ماه مهلت داده شده است تا بتواند برآوردهايي را پيرامون اينکه آيا افشاي جزئيات اين قرارداد ناقض برجام هست يا خير انجام دهد. به عبارتي دادگاه فدرال شيکاگو با درخواست دولت آمريکا براي تمديد ۲ ماهه زمان افشاي جزئيات توافق بوئينگ- ايران‌اير موافقت کرد. 
خريد 20 فروند هواپيماي ATR تا سال 2018
نوسازي ناوگان هوايي ايران به منظور ارتقاي خدمات رساني به مردم و انجام پروازهاي بدون تاخير و با کيفيت بسيار ضرورت دارد و در اين راستا طبق برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور تا سال 2029 ميلادي بايد 200 فروند هواپيماي نو خريداري شود، به عبارتي ايران تا 12 سال آينده بايد 20 فروند هواپيماي ATR، 800 فروند هواپيماي بوئينگ و 100 فروند هواپيماي ايرباس در کلاس‌هاي مختلف خريداري كند. اما به عقيده بسياري از كارشناسان صنعت هوايي كشور، براساس فرمان‌هاي رئيس جمهور آمريکا و وزارت خزانه‌داري اين كشور خريد هواپيما تنها تا دو سال آينده‌امكان‌پذير خواهد بود و پس از آن خريد هواپيما از کشورهاي غربي بستگي به نظام اقتصادي بين‌المللي دارد، به عبارتي وزارت خزانه‌داري آمريکا تا سال 2018 ميلادي به دليل منعقد شدن قراردادهاي ‌بين‌المللي نمي‌تواند مانع فروش هواپيما به ايران شود، اما پس از آن خريد هواپيما با شک و شبهه مواجه است.
براساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته تا سال 2018 ميلادي حداکثر مي‌توان 20 فروند هواپيماي ATR خريداري کرد كه تاکنون 6 فروند هواپيماي ATR خريداري شده است به عبارتي در حال حاضر 6 فروند هواپيماي ATR و يک فروند هواپيماي بوئينگ درخطوط هوايي ايران پرواز مي‌کند. روزهاي پنجشنبه( 20 مهر 96) و جمعه ( 21 مهر 96) دو فروند هواپيماي ATR در فرودگاه بندرعباس بر زمين نشست و اولين پرواز درون استاني اين هواپيماها برقرار شد، به گفته مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران، تعداد هواپيماهاي ATR براساس قرارداد امضا شده با شرکت‌هاي سازنده و برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده بايد به ۲۰ فروند برسد و اين برنامه تا پايان سال ۲۰۱۸ ميلادي محقق خواهد شد. اين هواپيماها علاوه بر پروازهاي داخلي، پروازهاي منطقه‌اي مانند بندرعباس به دبي، مسقط و ساير شهرهاي حوزه خليج فارس متناسب با نياز و تقاضا را انجام مي‌دهند. 
درخصوص اين مطلب كه دادگاه فدرال شيکاگو مهلت ۲ ماهه مورد درخواست دولت آمريکا براي افشاي جزييات توافق ميان شرکت هواپيمايي بوئينگ و شرکت هواپيمايي ايران اير را مورد تاييد قرار داد، آيا افشاي جزئيات اين قرارداد ناقض برجام هست يا خير؟ امير‌هاتفي کارشناس صنعت هوانوردي در گفت‌و‌گو با روزنامه «تجارت» مي‌گويد: بدون شك درخواست دولت آمريكا براي تمديد ۲ ماهه زمان افشاي جزئيات توافق بوئينگ- ايران‌اير مبني بر اين بوده است كه راهكاري پيدا كند تا بتواند توافق برجام را نقض كند. وقتي توافق برجام به اطلاع مردم رسيد اعلام شد كه 120 فروند بوئينگ خريداري خواهد شد، اما چند وقت بعد اعلام كردند كه 110 فروند ايرباس خريداري خواهد شد و بعد از گذشت مدت زماني يك فروند ايرباس خريداري شد و بوئينگ هواپيمايي به ايران نداد و تاکنون حدود 6 هواپيماي مسافري ملخي ايتاليايي معامله شده است كه هيچكدام براي حال بيمار هما و ايران اير كه سال‌ها بهترين ايرلاين منطقه در خاورميانه بوده‌اند، فايده‌اي نداشته است. 
سود ناچيز برجام در توسعه صنعت هوايي كشور
اين كارشناس صنعت هوانوردي تصريح مي‌كند: مخالفتي با سود حاصل از برجام براي صنعت گردشگري ندارم به‌طوري كه با اجراي برجام راه گردشگري براي كشور ما باز شد،به عبارتي قبل از اجرايي شدن برجام ما به نقطه صفر گردشگري رسيده بوديم و گردشگران خارجي، ايران را به عنوان كشور امني براي گردشگري نمي‌دانستند و پروازهاي اروپايي بايد در كشورهاس ثالث سوخت گيري مي‌كردند. به طور كلي توافق برجام به نفع ايران شد اما تا امروز توسعه‌اي در صنعت هوايي كشور ايجاد نكرده است. ايرلاين ايران اير حداقل به 300 فروند هواپيماي جديد نياز دارد تا دوباره به جايگاه 40 سال پيش خود برگردد. نمي‌گوييم اين ايرلاين ايرباس‌هاي چند طبقه را خريداري كند و با هواپيمايي امارات در مبادله مسافر در منطقه رقابت داشته باشد، لذا ورود يك يا دو فروند هواپيما به ايرلاين‌هاي كشور فايده‌اي در نوسازي و توسعه صنعت هوايي كشور ندارد.
ترس مسافران از ايرلاين‌هاي داخلي
هاتفي اظهار مي‌كند: وقتي مسافر براي خريد پرواز به آژانس‌هاي هواپيمايي مراجعه مي‌كند ابتدا ايران‌اير پيشنهاد مي‌شود و سپس تركيش، امارات و قطر پيشنهاد مي‌شود كه مسافر بدون لحظه‌اي درنگ ايران‌اير را از ليست خط مي‌زند، زيرا براي مسافران امنيت پرواز از هر چيز ديگري مهم‌تر است هر چندكه ايران اير آپشن‌هايي براي مسافران در نظر مي‌گيرد. به طور كلي بايد گفت كه اين خلبانان زبده ايراني هستند كه مي‌توانند اين هواپيماهايي كه عمر آن‌ها به بيش از 50 سال مي‌رسد را صحيح و سلامت در باند فرودگاه بنشانند. 
اين كارشناس صنعت هوانوردي تصريح مي‌كند: تاكنون برجام تفاوت حائز اهميتي در ايرلاين‌هاي ايران ايجاد نكرده است. معتقدم شايد در متن برجام ذكر شده بوده كه هرساله يك تا 5 فروند هواپيما به ايران فروخته شود كه باتوجه به اين موضوع نوسازي ناوگان هوايي و برگشت صنعت هوايي ايران به 40 سال گذشته بيش از 70 سال طول مي‌كشد.
هاتفي مي‌افزايد: ايران با مشكل مالي براي خريد هواپيما مواجه نيست و مي‌تواند طي يك ماه ايرلاين‌هاي كشور را نوسازي كند. ناوگان هوايي ايران نياز مبرمي‌به نوسازي دارد و تا زماني كه نوسازي صنعت هوانوردي حاصل نشود، پروازها به صورت مستقيم از ايران به مقاصد دنيا صورت نمي‌گيرد و مسافران ايراني ساعت‌ها بايد در كشورهاي واسطه براي تعويض پرواز در فرودگاه منتظر بمانند و هزينه اضافه‌اي را هم پرداخت كنند.
امنيت در آسمان ايران
 اين کارشناس صنعت هوانوردي تصريح‌مي‌كند: در سال‌هاي گذشته كه شركت‌هاي هواپيمايي قدرتمندي مانند قطر، امارات و تركيش وجود نداشت، برروي بيلبوردهاي داخلي تمام كشورهاي اروپايي، شركت هواپيمايي ايران‌اير تبليغ مي‌شد، اما به دليل عدم نوسازي و به روزرساني ناوگان هوايي و تحريم كشورهاي غربي، كشورهاي همسايه از اين فرصت استفاده كردند و بازار هوانوردي ما را تحت سلطه خود درآوردند. با توجه به‌امنيتي كه درآسمان ايران وجود دارد، اميدوارم با خريد هواپيماهاي جديد بازار هوانوردي ايران در منطقه احيا شود اما به منظور توسعه و رونق صنعت گردشگري بايد تمام زير‌ساخت‌هاي كشور متحول شود. 

با بهره برداری از ایستگاه راه آهن «ریز» صورت می‌گیرد؛
عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي که روز چهارشنبه عازم اصفهان شده بود بعداز سه روز حضور در اين استان و افتتاح پروژه‌ها و بازديد از طرح‌هاي گوناگون در حوزه‌هاي حمل و نقل و مسکن و شهرسازي در مورد نتايج اين سفر اظهار داشت: پروژه‌ها و طرح‌هاي خوبي در استان اصفهان در حال انجام است. از ترمينال فرودگاه جديد در حال ساخت اصفهان که به مساحت ۹ هزار متر مربع مساحت دارد بازديد کردم که اين ترمينال مي‌تواند به پروازهاي خارجي کمک کند. اين ترمينال قرار است توسط سرمايه‌گذار خارجي ساخته شود که در حال مذاکره هستيم و از زمين اين ترمينال که مساحتي در حدود ۴۰۰ هکتار دارد بازديد کرديم و به دنبال تملک اين زمين هستيم که البته کار راحت و ساده‌اي نيست و مراحل آن در حال انجام است و پيشرفت خوبي نيز دارد.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به بازديد از کنارگذر شرقي استان اصفهان گفت: در اين مسير کار بزرگي در حال انجام است به طوري که آزادراهي به طول ۶۳ کيلومتر در حال ساخت است که سرعت انجام پروژه نيز بسيارخوب است و اميدوارم تا پاييز سال آينده آن را به اتمام برسانيم و و زير بار ببريم. قطعه سوم اين پروژه نيز اين آزادراه را به شهرضا متصل خواهد کرد که مصوبه آن گرفته شده و کار آن را به‌زودي آغاز خواهيم کرد.
وزير راه و شهرسازي در سخناني ديگر به بازديد از شهر "اردستان" اشاره كرد و افزود: ضمن بازديد از اين شهر بزرگراه‌هاي آن را نيز مورد بازديد قرار داديم که سال گذشته ۲۸ کيلومتر از اين آزادراه افتتاح و هم اکنون ۱۱۷ کيلومتر از آن در دست اقدام است که براي تسريع در ساخت اين آزادراه تصميماتي اتخاذ شد. همچنن قطعه "اردستان" به "زواره" را مورد بازديد قرار داديم. 
وي همچنين به بازديد از پروژه "همت آباد" اصفهان اشاره و اظهار داشت: کار خيلي خوبي با همکاري کامل تعاوني، مردم و شهرداري و وزارت راه وشهرسازي شروع شده و براي من بسيار خاطره‌انگيز بود ورود به اين بافت‌هاي فرسوده شهري. بهسازي و نوسازي اين بافت‌ها کار خيلي سختي است که معمولا در همه شهرها با مقاومت اجتماعي فراواني روبرو مي‌شويم ولي اين مقاومت در "همت آباد" ديده نشد به دليل اين که در پيش‌برد اين طرح خود مردم حضور داشتند و خودشان متقاضي حضور ما در بافت بودند و علاقمند به تخريب اين بافت‌هاي فرسوده و احداث واحدهاي جديد بودند.دليلش اين است که سازوکاري که ما طراحي کرديم تمام سود اين ارتقاي کيفيت در اختيار خود مردم و ساکنين اين محله‌ها قرار مي‌گيرد و در اختيار ديگران قرار نخواهد گرفت که اين اتفاق خوبي است.
وزير راه و شهرسازي همچنين به بازديد از کمربندي غربي اصفهان اشاره کرد و بيان داشت: در اين کمر‌بندي ۱۵ کيلومتر آزادراه جديد افتتاح کرديم و الان ۹۳ کيلومتر از طول مسير به بهره‌برداري رسيده است و ۲۵ کيلومتر ديگر از اين مسير را عمليات آن آغاز شده است.
وي به تاثير احداث اين آزادراه اشاره کرد و گفت: با کارهاي انجام شده در کمربندي غربي و شرقي اصفهان مي‌توانيم چيزي در حدود بيش از ۸۰ هزار وسيله نقليه که روزانه وارد اصفهان مي‌شوند تا عبور کنند به سمت اين کمربندي‌ها هدايت کنيم كه کمک بسيار موثري در آرام کردن ترافيک اصفهان و کاهش آلودگي هواي اين شهر خواهد داشت.
وزير راه و شهرسازي همچنن به افتتاح ايستگاه راه آهن "ريز" اشاره کرد و گفت: اين پروژه از دو جهت براي ما مهم است ما در اين پروژه به دنبال اين بوديم که ترافيک و بار جاده‌اي را به ريل منتقل کنيم و با اتصال فولاد صبا به شبکه ريلي کشور در حدود ۳ ميليون تن بار از جاده به ريل منتقل خواهد شد و درجهت افزايش ايمني جاده‌هاي اصفهان و کاهش آلودگي سهم به سزايي خواهد داشت. از خط دوم راه آهن زرين شهر - بافق بازديد كردم که ۵۶۶ کيلومتر خط راه‌آهن است که قطعه اول به بهره‌برداري رسيده است و مي‌توانيم بخش مسافري را هم از "ريز" به سمت اصفهان داشته باشيم.
وي همچنين به بازديدش از شهر بهارستان اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه‌ عمليات ريل‌گذاري خط بهارستان به سمت اصفهان را آغاز کرديم و تمام زيرسازي‌ها و تونل‌سازي‌هاي اين مسير کامل انجام شده است و از ريل‌گذاري در تونل اين مسير بازديد کردم.
آخوندي همچنين به اتصال متروي اصفهان به خط شاهين شهر اشاره کرد و گفت: کار بسيار خوبي که در حال انجام است توسط متروي اصفهان، اتصال اصفهان به "شاهين شهر" است. از اين طريق يک خط کامل از شمال اصفهان تا جنوبي‌ترين نقطه اصفهان كشيده شده که اين خط ۵۲ کيلومتر ريل‌گذاري خواهد شد. با احداث اين مسير کاهش رفت و آمد جاده‌اي و افزايش رفت و آمد ريلي را شاهد خواهيم بود که مي‌تواند بر افزايش کيفيت هوا، رفاه مردم و ايمني موثر باشد. براي اين ۱۵ کيلومتر در حدود ۵۰۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري انجام شده است.
وزر راه و شهرسازي به بازديدش از اداره کل هواشناسي اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: در سازمان هواشناسي ايده‌اي مهم را دنبال مي‌کنيم که بتوانيم اطلاعات هواشناسي را به اطلاعات کاربردي براي عموم مردم در همه حرف و مشاغل تبديل کنيم تا براي مصارف روزانه در اخيار آنها قرار دهيم.
آخوندي به بازديدش از آزاردراه اصفهان- شيراز اشاره کرد و گفت: اين آزادراه بسيار مهم و بزرگي است و براي نخستين بار در کشور است که از فناوري جديد و مدرني با تکنولوژي پيشرفته براي روکش بتني جاده‌ها استفاده مي‌شود که اين فنآوري بسيار مدرن ضمن ارتقاء عمر مفيد آزادراه‌ها هزينه‌هاي نگهداري را کاهش مي‌دهد و پيشرفت بيش از ۵۰ درصدي دارد.
وزير راه و شهرسازي در انتهاي سخنان خود به پيشرفت قطار سريع‌السير اصفهان -تهران اشاره کرد و گفت: بازديدي از پيشرفت اين پروژه داشتيم و جلساتي را در اين خصوص با استاندار اصفهان برگزار کرديم. مسير قطار سريع‌السير از تهران تا قم احداث شده و تمام مسائل مهندسي آن حل شده است نکته مهم در ادامه اين پروژه اين است که دسترسي درون شهري آن نيز فراهم شود چون ايده درب به درب را با اين مسير مي‌خواهيم اجرا کنيم و اتصال اين قطار به داخل شهر و ورود آن به شهر براي کاهش زمان مسافرت مهم است و کارهاي مهندسي آن انجام شده است.
آخوندي با اشاره به روند ساخت آزادراه اصفهان- شيراز گفت: آزاد راه اصفهان - شيراز يکي از مهم‌ترين آزادراه‌هاي تندرو کريدور شمال- جنوب است که به صورت يک‌پارچه ۲۲۰ کيلومتر به صورت آزادراهي در دست ساخت قرار دارد. امروز پيشرفت اين پروژه از ۱۲ درصد به ۶۳ درصد رسيده است و اميدوارم براي پايان سال ۹۷ شاهد اتمام عمليات ساخت پروژه باشيم. با استفاده از روسازي بتني، هزينه نگهداري اين آزادراه کاهش پيدا مي‌کند و عمر مفيد آزاد راه افزايش پيدا خواهد کرد. البته دستگاه‌هاي ساخت اين رويه از خارج وارد شده است و با استفاده از مشاوران خارجي ابتدا چنين پروژه‌هايي مورد نظارت قرار مي‌گيرند تا اطمينان در کارهاي اول حاصل شود و با کيفت خوبي اجرا شود تا به تدريج اين دانش به داخل منتقل و در پروژه‌هاي بعدي به طور ۱۰۰ درصد داخلي اجرا شود.


سخنگوي کميسيون اصل نودم قانون اساسي در مجلس گفت:با توجه به وضعيت درآمد بسياي از خانوارها، گراني مجدد مسکن باعث کاهش قدرت خريد و تشديد رکود در ميان مدت و بلندمدت مي‌شود. 
ولی داداشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از وضعيت رکودي در بازار مسکن کشور گفت: به طور طبيعي رونق در بازار مسکن به افزايش سطح اشتغالزايي در کشور کمک مي‌کند اما نکته مهم اين است برخي سوداگران عنوان مي‌کنند براي رونق در بخش مسکن بايد قيمت‌ها با افزايش روبرو شود.
سخنگوي کميسيون اصل نودم قانون اساسي در مجلس با بيان اينکه رکود بخش مسکن محدود به تهران نيست،ادامه داد:سياست‌هاي بخش مسکن، بخش قابل توجهي از اقتصاد کشور را طي چند سال تحت تاثير قرار مي‌دهد بطور مثال در دولت دهم سياست مسکن مهر براي خانه دار شدن مردم بکار گرفته شد اما بخش قابل توجهي از متقاضيان مسکن همچنان خانه دار نشده‌اند. 
نماينده مردم آستارا در مجلس شوراي اسلامي‌با انتقاد از جانمايي‌هاي اشتباه صورت گرفته براي ساخت مسکن مهر در بسياري از نقاط کشور، بيان کرد:برخي از متقاضيان مسکن با وجود اينکه پس اندازهاي خود را براي دريافت مسکن مهر سرمايه گذاري کردند اما همچنان مستاجر هستند البته اين به معني مخالفت با طرح مسکن مهر نيست بلکه شيوه اجراي طرح مشکل داشت. 
داداشي در ادامه افزود:مسائل اقتصادي در سال‌هاي گذشته و افزايش کاذب قيمت مصالح ساختماني باعث شد برخي از انبوه سازان ورشکسته و البته بدهکار بانک مسکن شوند و بطور طبيعي نتوانند واحدي مسکوني نيمه ساز را تکميل و به بازار عرضه کنند.
وي تصريح کرد:بانک‌ها نقش مهمي‌براي رونق بازار مسکن دارند و در اين راستا بايد شرايط تسويه بدهي انبوه سازان را تسهيل و جرايم ديرکرد بانکي را ببخشند تا انبوه سازان بتوانند با تکميل واحدهاي نيمه کاره در تعادل بازار مسکن موثر باشند.
سخنگوي کميسيون اصل نودم قانون اساسي در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه دولت بايد براساس قانون شرايط خانه دار کردن مردم را تسهيل کند، افزود:با توجه به وضعيت درآمد بسياي از خانوارها، گراني مجدد مسکن، باعث کاهش قدرت خريد مردم و تشديد رکود مسکن در ميان مدت و بلند مدت مي‌شود.