سرمايه‌گذاري ۹۳ ميليارد دلاري ترکمنستان در نفت و گاز
رييس جمهور ترکمنستان وعده داد ده‌ها ميليارد دلار براي تقويت بخش نفت و گاز اين کشور که از اُفت قيمت‌هاي جهاني و کاهش تقاضا از سوي روسيه لطمه ديده‌ است، هزينه کند. به نقل از ايسنا، قربان‌قلي بردي محمداُف گفت: در هفت سال آينده ما ۲۴۰ ميليارد منات سرمايه‌گذاري خواهيم کرد. ميزان سرمايه‌گذاري در مجموعه نفت و گاز ۱۵۹ ميليارد منات خواهد بود. ترکمنستان که چهارمين ذخاير بزرگ گاز جهان را در اختيار دارد، پس از اينکه روسيه خريد گاز ترکمنستان را در سال ۲۰۱۶ متوقف کرد، به فروش انرژي به چين متکي است. بردي محمداُف همچنين وعده داد که ترکمنستان بزودي توليد خودروهاي برقي را با هدف متنوع سازي اقتصاد متکي به هيدروکربن اين کشور آغاز خواهد کرد. رييس جمهور ترکمنستان گفت: دولت درآمدها را با کاهش يارانه‌هاي دولتي که از سوي دولت قبلي عرضه شدند، افزايش خواهد داد. بر اساس گزارش اويل پرايس، يارانه‌هايي که در دهه ۱۹۹۰ معرفي شدند، برق، آب و گاز رايگان براي شهروندان اين کشور فراهم کرده بود.

حضور پررنگ ايران در نمايشگاه انرژي فراساحل هلند
نمايندگان صنعت نفت ايران در پاويون اختصاصي اين کشور در نمايشگاه آفشور انرژي هلند، به‌عنوان بزرگترين رويداد صنعت فراساحل نفت و گاز اروپا، براي جذب سرمايه‎هاي خارجي تلاش کردند. به نقل از شانا، هفدهمين نمايشگاه فراساحل انرژي (OEEC ۲۰۱۷) هفته گذشته با حضور ۷۵۰ شرکت بين‌المللي از ۹۹ کشور جهان با هدف ارائه فرصت‌ها، توانمندي‌ها و انتقال فناوري‌هاي نو در عرصه فراساحل و انرژي‌هاي دريايي برگزار شد. اين کنفرانس در هفدهمين دوره برگزاري خود رسالت مهمي‌به منظور همکاري و مشارکت بيشتر فعالان جهاني صنعت فراساحل نفت گاز و انرژي‌هاي نو در عرصه دريا داشت. برگزاري اين رويداد جهاني در حوزه فراساحل امسال با حضور پررنگ شرکت‌هاي ايراني فعال در اين عرصه همراه بود، بالغ بر ۱۸ شرکت ايراني در قالب يک هيئت ۱۰۰ نفره حضور موثري را در کنفرانس و نمايشگاه OEEC۲۰۱۷ رقم زد. پاويون ايران در نمايشگاه ياد شده؛ امسال ميزبان جمع کثيري از بازديد کنندگان اين رويداد مهم بود. حضور شرکت‌هاي مطرح ايراني همچون شرکت نفت و گاز پارس، نفت فلات قاره، پايانه‌هاي نفتي ايران، شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي همچنين شرکت مبين سازه خليج فارس فرصت مناسبي را براي مذاکره شرکت‌هاي بين‌المللي براي مشارکت در پروژه‌هاي نفت و گاز ايران فراهم کرد.
در حاشيه برگزاري همايش و کنفرانس OEEC۲۰۱۷ امسال يک نشست تخصصي با عنوان اکتشاف و توليد (E&P) ازسوي جمعي از مديران صنعت نفت و گاز ايران برگزار شد، معرفي فرصت‌ها و توانمندي‌هاي ايران به منظور مشارکت با شرکت‌هاي بين المللي در راستاي اجراي پروژه‌هاي جديد صنعت نفت ايران از اهداف اين نشست تخصصي بود. نمايندگان شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايراني نيز در اين نشست تخصصي اکتشاف و توليد (E&P) به معرفي فرصت‌ها و توانمندي‌هاي خود پرداختند.
OEEC ۲۰۱۷ مهمترين رويداد فراساحلي در قاره اروپا به شمار مي‌رود، در اين گردهمايي منحصر به فرد مديران و کارشناسان ارشد صنعت نفت و گاز و توربين‌هاي بادي فراساحلي و انرژي‌هاي دريايي حضور داشتند. مي‌توان اين کنفرانس را عاملي دانست که همگام با دگرگوني اين صنعت؛ فرصتي ارزشمند را براي متخصصان حوزه انرژي‌هاي فراساحلي فراهم مي‌کند تا به گفت‌وگو، بحث، بررسي و يادگيري در باره آينده انرژي بپردازند؛ در نمايشگاه‌امسال چالش‌هاي فني عملياتي و تجاري بيش از ۷۵۰ شرکت بررسي و محصولات و خدمات آنان معرفي شد. 

تلاش آذربایجان برای ثبات قیمت نفت
معاون وزير انرژي جمهوري آذربايجان درهمايش بين المللي نفت در باکو گفت که اين کشور براي حفظ ثبات قيمت نفت سهم خود را ادا خواهد کرد. به نقل از ايرنا، "ناطق عباس اف" روز پنجشنبه در اين همايش که براي بررسي تحولات بازار انرژي در حوزه خزر و با حضور کشورهاي منطقه ، برگزار مي‌شود ، افزود: پايبند بودن کشورهاي عضو سازمان اوپک وکشورهاي غير عضو به تعهدات خود و روند رشد قيمت نفت در بازارهاي جهاني از ماه ژانويه گذشته يعني از زمان حصول توافق ميان اين کشورها، نشا ن مي‌دهد که گام‌هاي برداشته شده در راستاي تامين قيمت عادلانه صحيح بوده است. وي خاطرنشان کرد: کشورهاي عضو سازمان اوپک و نيز کشورهاي غيرعضو با تمديد توافق حاصله در پايان سه ماه اول سال 2018 ميلادي به افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني کمک خواهند کرد. ناطق عباس اف تصريح کرد: روند رشد و حفظ و ثبات در قيمت نفت در بازار‌هاي جهاني در واقع مي‌توان دست آورد هر يک از کشورهاي حاضر در مذاکرات تحت پوشش اوپک مي‌باشد. 
معاون وزير انرژي جمهوري آذربايجان گفت : دولت ما از بدو حصول توافقات در قالب اوپک ميان کشورهاي عضو و غير عضو ، تعهدات خود را تا امروز بطور کامل اجرا کرده است.
عباس اف افزود: جمهوري آذربايجان از اين پس نيز در راستاي حفظ ثبات قيمت نفت و نيز حل هر گونه مسايل مربوط به اين موضوع سهم خود را ادا خواهم کرد.
همايش بين المللي نفت به ابتکار موسسه انگليسي آرگوس با مساعدت شرکت دولتي نفت جمهوري آذربايجان 20 و 21 مهر ماه در باکو برگزار مي‌شود.
در اين همايش مسوولان و نمايندگان شرکت‌هاي نفتي، حمل و نقل فراورده‌هاي نفتي، بازرگاني، پتروشيمي‌از جمهوري آذربايجان، ايران، روسيه، انگليس، قزاقستان، روماني، اوکراين، ترکيه، امارات متحده عربي، سوييس، ترکمنستان و گرجستان حضور دارند. 
بررسي مسيرهاي عمده حمل و نقل نفت و فراورده‌هاي نفتي، تحولات بازارهاي انرژي حوزه خزر، گسترش ،مدرن سازي ظرفيت‌هاي حمل و نقل منطقه و نيز اجراي برخي پروژه‌هاي گازي در دستور کار اين همايش است.


ايران در طول سال‌هاي گذشته همواره در سخت‌ترين شرايط در کنار مردم سوريه باقي ماند و کمک‌هاي متعددي به اين کشور کرد. ايران در ساخت تجهيزات برق در خاورميانه ظرفيت‌هاي خوبي دارد. بدين منظور طبق وعده مسوولان وزارت‌ نيرو قرار شده شرکت‌هاي ايراني با ظرفيت بالاي کاري و حرکت در مسير دانش روز براي بازسازي و توسعه ظرفيت زيرساخت‌هاي اصلي سوريه همچون آب، برق و تاسيسات بهداشتي آب و فاضلاب فعاليت کنند. همچنين با مجموعه راهکارها و شرايطي که در اختيار ايران است اين شرکت‌ها به طور منظم در جهت توسعه سوريه هدايت مي‌شوند. چندي پيش محمودي، سرپرست وزارت نيرو وضعيت امنيت مناطق امکان‌پذير براي توسعه در سوريه را مثبت ارزيابي کرد.


مغولستان در تدارک ايجاد يک ابر شبکه آسيايي، مجموعه پروژه‌هاي بادي جديدي را براي توسعه پتانسيل انرژي تجديدپذير خود و آغاز عرضه برق پاک به ساير کشورهاي منطقه راه‌اندازي کرده است. دولت مغولستان با مقامات شرکت انرژي فرانسوي انژي مراسمي‌را براي نخستين مزارع بادي جديد که قرار است تا پايان سال آينده تکميل شوند، برگزار کرد. نيروگاه ۵۵ مگاواتي که در ۴۶۰ کيلومتري جنوب شرقي شهر اولان باتار است، به تامين نيروي يک مجتمع صنعتي از جمله پالايشگاه نفت کمک خواهد کرد. اما اين کشور آسياي شمال شرقي بدنبال متنوع سازي اقتصاد از طريق صادرات سبز به کشورهاي همسايه چين و روسيه و همچنين ژاپن و کره جنوبي است.


کميته انرژي کابينه پاکستان با خريد ۱۰۰ مگاوات برق بيشتر از ايران موافقت کرد. به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري پاکستان تودي، کميته انرژي کابينه پاکستان با خريد 100 مگاوات برق بيشتر از ايران موافقت کرد و به وزارت نيروي اين کشور دستور داد تا ترتيبات لازم را در اين باره فراهم نموده و اقدامات اوليه را به سرعت انجام دهد.
در اين نشست که به رياست شاهد خاقان عباسي، نخست وزير پاکستان برگزار شد، روند پيشرفت پروژه خط انتقال برق بندر قسيم، نيروگاه‌هاي برق با سوخت زغال سنگ، پروژه نيلوم جهلوم، و پروژه‌هاي برق آبي تاربلا آي وي و گولن گل مورد بررسي قرار گرفت.


آژانس بين‌المللي انرژي برای سال 2018 پیش‌بینی کرد؛
آژانس بين‌المللي انرژي در آخرين گزارش خود اعلام کرد بازار نفت جهاني به پيشرفت ادامه مي‌دهد اما تداوم رشد توليد کشورهاي غيراوپک احتمالا مانعي براي دستيابي به قيمت‌هاي بالاتر در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.
به نقل از ايسنا، آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش ماهانه خود فهرست طولاني از عواملي را برشمرد که نشان مي‌دهند بازار نفت امسال به سوي تعادل دوباره پيشرفت کرده است. تعادل ميان عرضه و تقاضاي جهاني در سه ماهه دوم و سوم مشکل پيدا کرد و در نتيجه مجموع ذخاير، نرخ برداشت ۰.۳ ميليون بشکه در روز براي کل سال ۲۰۱۷ خواهند داشت.
کاهش ذخاير بويژه در ذخاير شناور، نفت در حال تزانزيت و در ذخيره سازي مستقل مشاهده مي‌شود. در حال حاضر ذخاير سازمان توسعه و همکاري اقتصادي (OECD) تنها ۱۷۰ ميليون بشکه بالاي متوسط پنج ساله است که در مقايسه با مازاد ۳۱۸ ميليون بشکه در ژانويه، کاهش قابل‌توجهي نشان مي‌دهد. بعلاوه ذخاير حتي در ماه‌هايي که معمول افزايش پيدا مي‌کنند، کاهش داشتند.
همه پيشرفت حاصل شده موجي از خوش‌بيني را در سه ماهه سوم ايجاد کرده و در معاملات خوش‌بينانه‌اي که مديران سرمايه در سپتامبر داشتند، منعکس شد.
همچنين توليد نفت جهاني در سپتامبر با رشد توليد غيراوپک، ۹۰ هزار بشکه در روز افزايش يافت. اين افزايش، مجموع عرضه را حدود ۶۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سال گذشته ساخت.
آژانس بين‌المللي انرژي هشدار داد پيشرفت‌هايي که با کاهش توليد اوپک به سوي يک بازار متعادل‌تر حاصل شده، ممکن است تاثير خود را از دست دهد. توليد شيل آمريکا نشانه‌هايي از ضعف را داشته‌اما همچنان با نرخ قابل ملاحظه‌اي رشد مي‌کند.
طبق پيش بيني اين نهاد، عرضه و تقاضا پس از کمبود قابل توجه در سال جاري، تقريبا در سال ۲۰۱۸ متعادل مي‌شوند که به معناي کندي روند پيشرفت به سوي يک بازار متعادل
 است.
علت اصلي اين امر، نفت شيل آمريکاست که به جبران کاهش توليد اوپک پرداخته است. پيش بيني مي‌شود رشد توليد نفت غيراوپک امسال به ۰.۷ ميليون بشکه در روز بالغ شود و در سال آينده دو برابر شده و به ۱.۵ ميليون بشکه در روز برسد که دليل بدبيني تحليلگران به رشد بيشتر قيمت‌ها است.
بر اساس گزارش اويل پرايس، يافته‌هاي اين گزارش نشان مي‌دهد اگر اوپک مي‌خواهد افزايش قيمت قويتر و سريعتري داشته باشد، بايستي اقدامات قاطعانه‌تري را اجرا کند.
جهش قيمت نفت با افزايش تنش‌هاي خاورميانه؛ همزمان با تقويت واردات
روز جمعه انتشار داده‌هاي افزايش واردات نفت چين و بحران در خاورميانه، باعث تقويت قيمت‌هاي نفت در بازاري شد که از قبل، نشانه‌هايي از بازگشت توازن پس از سال‌ها عرضه بيش از حد، در آن ديده مي‌شد.
به نقل از رويترز، روز جمعه انتشار داده‌هاي افزايش واردات نفت چين و بحران در خاورميانه، باعث تقويت قيمت‌هاي نفت در بازاري شد که از قبل، نشانه‌هايي از بازگشت توازن پس از سال‌ها عرضه بيش از حد، در آن ديده مي‌شد.
قيمت نفت برنت با افزايشي ۹۸ سنتي، به ۵۷.۲۳ دلار براي هر بشکه رسيد و قيمت نفت وست تگزاس اينترمدييت آمريکا هم، با ۸۱ سنت افزايش نسبت قيمت به بسته شده قبلي، در بشکه‌اي ۵۱.۴۱ دلار معامله شد.
اين دو شاخص نفتي احتمالا با بسته شدن معاملات اين هفته، به ترتيب به سود هفتگي ۲ و ۴ درصدي دست پيدا کنند.
طبق داده‌هايي که در روز جمعه منتشر شد، واردات نفت چين در ماه سپتامبر به رکورد ۹ ميليون بشکه در روز رسيد. چين به طور متوسط با واردات ۸.۵ ميليون بشکه در روز، در بازه ژانويه تا سپتامبر موقعيت خود را به عنوان بزرگ‌ترين وارد کننده نفت جهان تثبيت کرد.
اوليور جاکوب، سرپرست و مدير پتروماتريکس مي‌گويد: ما امروز با داده‌هاي قوي چين، از خواب بيدار شديم که اين از بازار پشتيباني مي‌کند.
واردات عظيم چين تا حد زيادي، از خريدهايي که براي ذخاير سوخت استراتژيک خود انجام مي‌دهد، ناشي مي‌شود.
ناآرامي‌ها در عراق و احتمال نفي توافق هسته‌اي ايران از سوي آمريکا هم، باعث تقويت قيمت‌ها شد.
روز جمعه تلوزيون محلي عراق گزارش داد ده‌ها هزار جنگجوي کرد در منطقه نفتي کرکوک، مستقر شده‌اند تا با تهديدهاي احتمالي از طرف نيروهاي عراقي مقابله کنند.
تنش‌ها در بين اين دو طرف از زمان راي به استقلال کردها در ۲۵ سپتامبر، رو به افزايش است و تاجران نگرانند که در نهايت، موجب قطع صادرات نفت از اين منطقه شود.
همزمان انتظار مي‌رود رييس‌جمهور آمريکا، دونالد ترامپ اعلام کند که توافق هسته‌اي ۲۰۱۵ ايران را تاييد نخواهد کرد. اين توافق بايد هر ۹۰ روز، به تاييد برسد و اين تاييديه بايد اين يکشنبه، تجديد شود.
اين گام به کنگره‌امريکا ۶۰ روز فرصت خواهد داد تا تصميم بگيرند که آيا تحريم‌ها را دوباره برگردانند يا خير. اما سخنگوي مجلس ايران به خبرگزاري تاس روسيه گفته است که تاييد نشدن توافق، به معناي پايان يافتن آن است و اين مي‌تواند باعث هرج‌ومرج جهاني 
شود.
جف برون، رييس اف‌جي‌اي، به رويترز گفت: تحريم‌هاي نفتي مي‌تواند بخش بزرگي از درآمد تجارت نفت ايران را حذف کند.
از سال ۲۰۱۵ اين کشور، بيش از ۲۴ ميليارد دلار را صرف ساخت ذخاير نفت خام خود کرده است و طبق اعلام آژانس بين‌المللي انرژي، درحال حاضر نزديک به ۸۵۰ ميليون بشکه نفت خام را در انبارهاي خود ذخيره کرده است.