موج حضور بازارگردان‌ها در بورس
اين روزها زمزمه ورود بازارگردان‌ها به بورس، بيش از گذشته شنيده مي‌شود. مهدي پارسا، معاون سرمايه گذاري و عضو هيئت مديره کارگزاري تدبيرگران فردا در اين رابطه به سنا، گفت: حضور بازارگردان‌ها در تمام بازارهاي سهام دنيا نقش بسزايي دارد و بورس تهران نيز اين روزها به اين سمت حرکت مي‌کند تا نقش سهامدار عمده را پررنگ تر کند. وي در ادامه بيان کرد: سال گذشته در کارگزاري تدبيرگران فردا، صندوق بازار گرداني تاسيس شد. تاکنون شرکت‌هاي سرمايه گذاري پرديس، شرکت نفت پارس، دارويي برکت، مبين وان کيش و توليد و صادرات ريشمک تحت بازارگرداني قرار گرفته‌اند که در جديدترين اقدام شرکت ليزينگ ايران و شرق به اين سبد اضافه شده است.
وي در خصوص بازارگرداني نماد «ولشرق» بيان کرد: بازارگرداني اين سهم از فردا مورخ 23 مهرماه آغاز مي‌شود ، دامنه نوسان روزانه براي اين سهم 10 درصد درنظر گرفته شده و حداقل معامله روزانه تعداد 300 هزار سهم است. عضو هيئت مديره کارگزاري تدبيرگران فردا در خصوص استراتژي جديد حضور بازارگردان‌ها گفت: يکي از تصميمات جديد سازمان بورس و اوراق بهادار، الزام استفاده از بازارگردان براي عرضه‌هاي اوليه است. در اين زمينه بازارگردان در بورس حضور پررنگي دارد و با ثبت سفارش‌هاي خريد و فروش باعث نقدشوندگي هرچه بيشتر سهم‌ها مي‌شود. وي همچنين در خصوص چشم انداز بازارگردان‌ها در بازار سهام گفت: اکنون توسط نهادناظر بستري فراهم شده تا اين صنعت فعاليت بيشتري داشته باشد. در اين خصوص با بسياري از شرکت‌ها مذاکرات صورت گرفته که با عرضه اوليه سهم تحت پوشش قرار بگيرند. *بهبود بازار با بازارگردان پارسا همچنين در خصوص مزيت‌هاي ورود بازارگردان‌ها گفت: چنانچه سهامداران عمده، وظيفه بازارگرداني شرکت‌هاي زيرمجموعه را به عهده بگيرند، بازار سرمايه به ثبات نسبي خواهد رسيد و در اين صورت نوسانات شديد قيمتي از بين مي‌رود. بر همين اساس يک بازار گردان قوي مي‌تواند روند بازار را به سمت يک حرکت منطقي هدايت کند. به اين صورت که چنانچه قيمت سهم از قيمت ذاتي فاصله بگيرد، سهامدار عمده عرضه‌کننده باشد و چنانچه قيمت سهم به زير قيمت ذاتي برسد، سهامدار عمده حمايت کرده و تقاضا‌کننده باشد.
وي در ادامه بيان کرد: بازارگرداني يک نوع تعهد براي نهادهاي مزبور ايجاد مي‌کند و تا حد زيادي ريسک بازار را بر عهده مي‌گيرد، در نتيجه اگر بازار روند نزولي داشته باشد ، مانده سهم ممکن است متحمل زيان شود. اکنون با رويکرد نوين سازمان بورس در خصوص عرضه‌هاي اوليه به نظر مي‌رسد بسياري از چالش‌هاي بازار مرتفع شود. پارسا همچنين بيان کرد: در دنيا فعاليت‌ بازارگرداني، جزو فعاليت‌هاي پرسود محسوب مي‌شود و به نوعي بازي «برد- برد» است. اين شيوه در کانادا، آمريکا، يونان، تايلند و ... نيز به اجرا درآمده و موفق هم بوده است.

رئيس سازمان بورس در جلسه‌اي با بانکها، ضمن اعلام نظر در خصوص صندوق‌هاي با درآمد ثابت بانکها، راهبرد سازمان بورس در بازار سرمايه را تشريح کرد. به گزارش مهر، حسين خزلي خرازي، کارشناس ارشد بازار سرمايه در يادداشتي در تلگرام خود از برگزاري جلسه شاپور محمدي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با مديران عامل هفت بانک بزرگ کشور خبر داد و نوشت: شنبه ۲۲ مهر ۹۶ جلسه بسيار خوبي به دعوت نديمي‌بوشهري معاون بانک و بيمه وزير امور اقتصادي و دارايي و شاپور محمدي رياست سازمان بورس و اوراق بهادار در محل اين وزارت خانه با حضور مديران عامل ۷ بانک بزرگ براي ادامه حمايت بانک‌ها از بازار سرمايه برگزار شد.


شرکت بازرگاني و توليدي مرجان کار اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي 9 ماهه منتهي به 31 شهريور ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل 20 ميليارد ريال منتشر کرد. شرکت بازرگاني و توليدي مرجان کار با انتشار صورت‌هاي مالي سه ماهه سوم امسال اعلام کرد در دوره ياد شده مبلغ ۴,۴۱۲ ميليون ريال سود خالص به ازاي هر سهم کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 221 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 55 درصد رشد داشت.
گفتني است اين شرکت در 9 ماهه سال مالي 95 مبلغ 143 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرده بود.


شرکت معدني و صنعتي چادرملو پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 29 اسفند ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه 28 هزار و 215 ميليارد ريال منتشر کرد.
به گزارش سنا، شرکت معدني و صنعتي چادرملو پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي 96 را مبلغ 224 ريال اعلام کرده است و طي شش ماه با اختصاص 116 ريال سود به ازاي هر سهم به 52 درصد از پيش بيني‌هايش رسيد که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 7 درصد کاهش داشت.
گفتني است "کچاد" در شش ماهه نخست سال مالي 95 مبلغ 124 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرده بود.


با تقويت ۵۱۹ واحدي شاخص کل بازار سرمايه؛
با آغاز معاملات ديروز بورس تهران معامله‌گران اين بازار شاهد اقبال خريداران براي جمع‌آوري سهام و افزايش تدريجي حجم معاملات سهام و اوراق بهادار بودند. بازاري که بي‌اعتنا به خط و نشان‌هاي جمعه شب رئيس‌جمهور آمريکا روبرو شد.
با آغاز معاملات ديروز بورس تهران و ساعاتي پس از اظهارات رئيس‌جمهور آمريکا در مورد توافق برجام و خط و نشان‌هاي وي، بازار سهام بي‌اعتنا به اين اظهارات، شاهد سبزپوش شدن دسته‌جمعي نماگرهاي منتخب خود بود.
بر اساس اين گزارش در حالي‌که انتظار مي‌رفت، رئيس‌جمهور پرحاشيه ايالات متحده‌امريکا در سخنراني جمعه شب خود نسبت به خروج از توافق‌نامه برجام تصميم قاطعي از سوي وي را ببينند، اما وي علي‌رغم عدم تأييد پاي‌بندي ايران به برجام، توپ تصميم‌گيري در اين زمينه را به زمين کنگره‌انداخت.
بر اين اساس کنگره‌امريکا دو ماه فرصت خواهد داشت تا نظرات خود را نسبت به طرح خروج از برجام و يا ارائه طرحي با عنوان اصلاح نواقص برجام ارائه کند.
اين در حالي است که سه روز قبل تحريم‌هاي مادر يا قانون کاتسا با هدف تضعيف توان دفاعي و تسليحاتي ايران و ضربه زدن به نيروهاي مسلح کشور به تأييد مجلس نمايندگان آمريکا قرار گرفته است.
تقويت ۵۱۹ واحدي شاخص کل بورس؛ بازگشت دوباره خريداران به بازار سهام
بورس تهران ديروز شاهد تقويت نسبي حجم معاملات روزانه سهام بود، بازاري که همزمان شاهد فعال شدن بازارگردان‌ها براي حرکت نوساني از دامنه نزولي به سمت دامنه صعودي بود.
به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز شنبه 22 مهر ماه 96 با افزايش 519 واحدي روي رقم 85 هزار و 263 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 127 واحدي عدد 17 هزار و 486 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 697 واحدي به رقم 92 هزار و 212 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 469 واحدي به رقم 59 هزار و 17 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 581 واحدي عدد 189 هزار و 727 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 4 واحدي به رقم 934 واحد رضايت داد.
براساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد فولاد مبارکه با 92 واحد، ملي صنايع مس ايران با 75 واحد و صنعتي و معدني چادرملو با 54 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي نماد پتروشيمي‌جم با 9 واحد، گلتاش، داروسازي اکسير و سرمايه گذاري البرز هر يک تا 2 واحد و سرمايه‌گذاري خوارزمي‌با يک واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. به نقل از فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 110 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 614 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 38 هزار و 718 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي توليد سموم علف‌کش، اوراق مرابحه گندم، اوراق مشارکت شهرداري مشهد، اوراق اجاره واسط مالي مرداد دوم در نماد صدانا، اوراق صکوک اجاره واسط مالي دي يکم در نماد صاميا، بيمه ملت از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي داروسازي شهيد قاضي، بيمه ما و گسترش صنايع پيام متوقف شده‌اند.
ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد 227 ميليون سهم پارس خودرو به ارزش بيش از 19 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم با معاملات انتقالي همراه شد.
در پالايش نفت اصفهان نيز بيش از 16 ميليون سهم به ارزش بيش از 5 ميليارد تومان کد به کد شد. همچنين اندکي بيش از 4 ميليون سهم فيبر ايران به ارزش 2.5 ميليارد تومان به کدهاي انتقالي سهامدار عمده جابه‌جا شد. 
بر اساس اين گزارش، ديروز بورس تهران در حالي شاهد اقبال خريداران سهام در تالار شيشه‌اي به ويژه در گروه‌هاي پيشرو از جمله فلزات اساسي، معدني‌ها، پالايشي‌ها و همچنين خودرويي‌ها بودند که با تکاپوي بازار سازها براي نوسان قيمت‌ها از دامنه نزولي به سمت دامنه صعودي، اغلب نمادهاي معاملاتي امروز در محدوده صفر تابلو و در محدوده نوسان مثبت قيمتي به کار خود پايان دادند.
رويکرد بازار سهام يک روز پس از اظهارات خصمانه ترامپ در مورد توافق برجام و ارجاع آن به کنگره‌امريکا در حالي با سبزپوش شدن دسته‌جمعي نماگرهاي بورسي همراه شد که در بازار ارز نيز ريزش قيمت دلار همچنان ادامه دارد. 
ديروز در ذوب‌آهن اصفهان در حالي 7.5 ميليون سهم در محدوده صفر تابلو روي دامنه نوسان مثبت قيمتي معامله شد که بازارگردان حقيقي اين سهم امروز با معاملات کد به کد و دو طرفه روبه‌رو بود.
در صنايع پتروشيمي‌زنجان نيز انتشار خبرهايي مبني بر موافقت صندوق توسعه ملي با تسهيلات ارزي و ريالي اين سهم و تحولات پيش‌روي آن باعث شده تا همزمان با معاملات کد به کد حقوقي، اقبال براي جمع‌آوري سهام همچنان با حجم بالايي روبه‌رو باشد.  ديروز همچنين سهم عرضه اوليه‌ ليزينگ ايران و شرق با وجود افزايش عرضه سهام از سوي سرمايه‌گذاري تدبير اما همچنان با صف خريد 7 ميليون سهمي‌روبه‌رو شد. در گروه فلزات اساسي ملي مس در حالي همچنان با اقبال خريداران روبه‌روست که ديروز حقيقي‌ها اين سهم را براي جمع‌آوري در بازار ارزنده ديدند. گروه معدني‌ها نيز به مدد حقوقي‌هاي خود همچنان با بازارگرداني سهام و حمايت همراه شده‌اند. و در نهايت گروه خودرويي‌ها ديروز در کنار انتشار زمزمه‌هايي مبني بر تغيير مديريت گروه ايران خودرو و در آ‌ينده نزديک گروه سايپا شاهد اقبال خريداران سهام براي جمع‌آوري سهم‌هاي خودرويي و قطعه‌ساز در اين گروه بودند.  ديروز بازار سهام بازاري متعادل و شاداب بود که همزمان با ريزش قيمت ارز در بازار آزاد شاهد بازگشت معاملات اغلب حقيقي به تالار شيشه‌اي با هدف جمع‌آوري سهم‌هاي ارزنده بود.
همه کشورها استراتژي ترامپ را محکوم خواهند کرد
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: مطمئنا اجماع جهاني بر عليه ما ناموفق خواهد بود و کشورهاي ديگر نيز اقدام ترامپ را محکوم خواهند کرد. همچنين عباس آرگون در گفتگو با ايلنا در مورد واکنش بازار به سخنان جمعه شب ترامپ در مورد برجام، اظهار داشت: واکنش بازار مثبت بود و بازار سرمايه و بازار ارز و طلا به سخنان و تهديدات وي بي‌اعتنا بودند. وي افزود: آمريکا کشور قابل اعتمادي نيست و از گذشته نيز نبوده و براي مردم ما نيز اين موضوع اثبات شده است. ارگون خاطر نشان کرد: مطمئنا اجماع جهاني نيز بر عليه ما ناموفق خواهد بود و کشورهاي ديگر نيز اين اقدام ترامپ را محکوم خواهند کرد. عضوهيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران تصريح کرد: با ارتباط با کشورهاي اروپايي و مديريت بهينه منابع کشور و بهره گيري از ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي موجود مي‌توان با تهديدات ترامپ مقابله کرد.
وي ادامه داد: رويکرد امريکا با ايران هميشه يکسان بوده، فقط گاهي با ادبيات مؤدبانه و گاهي بي‌ادبانه بوده است.


در هفته سوم مهرماه؛
در جريان معاملات هفته سوم مهرماه‌امسال تعداد ۵۹۰۰ نفر با خريد ۳۲۶ هزار برگه اوراق حق تقدم تسهيلات مسکن از بازارهاي فرابورس ايران وارد فرايند دريافت تسهيلات از بانک مسکن شدند. به نقل از تسنيم؛ بنا بر اطلاعات منتشر شده توسط معاونت عمليات شرکت سپرده گذاري مرکزي، در هفته گذشته بيش از 2 هزار 743 ميليارد ريال انواع سود به 3312 سرمايه گذار پرداخت و نيز تعداد 86 مورد اصلاح مشخصات انجام شده است. همچنين در جريان معاملات هفته گذشته تعداد 5900 نفر با خريد 326 هزار برگه اوراق حق تقدم تسهيلات مسکن از بازارهاي فرابورس ايران وارد فرايند دريافت تسهيلات از بانک مسکن شدند. گفتني است؛ معاملات حق تقدم تسهيلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ايران آغاز شده است که هم اکنون بيش از 20 نماد حق تقدم تسهيلات مسکن در اين شرکت معامله مي‌شود. براساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهيلات خريد خانه، فروش اقساطي و جعاله تعمير مسکن از 18.5به 17.5 درصد کاهش يافته و مدت زمان باز پرداخت تعيين شده است. سقف فردي تسهيلات خريد از محل گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن در تهران 600 ميليون ريال، در مراکز استانها و شهرهاي بالاي 200 هزار نفر500 ميليون ريال و ساير مناطق شهري 400 ميليون ريال است.


شاخص کل فرابورس در هفته اي که گذشت با افت ۲ درصدي در ارتفاع ۹۳۰ واحدي متوقف شد. به نقل از تسنيم؛ هفته گذشته معاملات فرابورس با دادوستد يک‌هزار و 445 ميليون ورقه در 507 هزار دفعه سپري شد که ارزش اين معاملات 11 هزار و 931 ميليارد ريال بود. بر اين اساس افزايش 77 و بيش از 400 درصدي حجم و تعداد دفعات معاملات در فرابورس در حالي رقم خورد که ارزش دادوستدهاي صورت گرفته 10 درصد کاهش يافت. همچنين نگاهي به تابلو معاملات بازارهاي فرابورسي در هفته گذشته نشان مي‌دهد تمامي‌بازارها در اين مدت با افزايش حجم معاملات روبه رو شده‌اند و ارزش دادوستدها آن‌ها نيز به غير از بازار سوم افزايش يافته است. بر اين اساس در بازارهاي اول، دوم و پايه به ترتيب 89، 597 و 516 ميليون سهم به ارزش 150، يک‌هزار و 526 و 817 ميليارد ريال مورد مبادله قرار گرفت که در هر سه بازار حجم و ارزش مبادلات به طور محسوسي در مقايسه با هفته پيشين افزايش يافت. افزون بر اين؛ رصد معاملات بازار ابزارهاي نوين مالي نيز که هفته گذشته شاهد يک عرضه و گشايش نماد بود حاکي از آن است حجم مبادلات به ميزان 51 درصد و ارزش آن 208 درصد رشد کرده است. اين گزارش مي‌افزايد: اوراق بدهي، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله و اوراق گواهي تسهيلات مسکن هر يک به ميزان 9، 29 و 0.3 ميليون ورقه در هفته گذشته مورد مبادله قرار گرفتند که ارزش آن‌ها به ترتيب 8 هزار و 483، 484 و 265 ميليارد ريال بود. در بازار اوراق بدهي نيز رشد بيش از 200 درصدي، ETFها افزايش بيش از 30 درصدي و تسه‌ها رشد 70 درصدي حجم و ارزش معاملات در هفته گذشته رقم خورد. شاخص کل فرابورس نيز در اين مدت با افت 2 درصدي مواجه شد و در ارتفاع 930 واحد ايستاد تا بازدهي آيفکس از ابتداي سال به 6 درصد برسد.


بورس کالا تالار محصولات کشاورزي بورس کالاي ايران روز شنبه ۲۲ مهر ماه ميزبان عرضه ۱۶۲ هزار قطعه جوجه يک روزه گوشتي بود. به نقل از بورس کالاي ايران، ۳۰۰ تن جو دامي، يک هزار تن شکر خام، ۲۲۵ تن شکر سفيد و ۲۶۷ هزار تن گندم خوراکي و دوروم نيز در اين تالار عرضه شد. براساس اين گزارش، ۱۵ هزار تن سبد شمش فولادي و يک هزار تن سبد ميلگرد مخلوط در تالار محصولات صنعتي و معدني عرضه شد. اين گزارش حاکي است، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن قير و ۱۰۰ تن عايق رطوبتي در تالار صادراتي بورس کالاي ايران عرضه شد. علاوه براين، ۷۳ هزار و ۳۳۶ تن مواد پليمري، قير، مواد شيميايي، لوب کات، وکيوم باتوم و سلاپس واکس در تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌عرضه شد. بازار فرعي بورس کالاي ايران نيز در اين روز شاهد عرضه ۵۴ تن آنيلين و متيلن دي فنيل دي ايزوسيانات پتروشيمي‌کارون بود.