اوضاع نگران کننده 85 درصد از واحدهاي قطعه‌سازي
يک عضو فعال در صنعت قطعه سازي کشور ضمن انتقاد از عدم توجه به اوضاع قطعه سازان، گفت: متاسفانه در شرايط کنوني روز به روز اوضاع نقدينگي قطعه سازان بدتر مي‌شود و اين مساله بر جريان توليد و فعاليت واحدهاي قطعه سازي تاثير منفي گذاشته است. جعفر نصيري در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به جريان نامناسب پرداخت مطالبات قطعه‌سازان افزود: با وجود رشد توليد خودروهاي داخلي متاسفانه پرداخت مطالبات قطعه‌سازان همچنان با مشکل جدي همراه است. وي تصريح کرد: بسياري از واحدهاي قطعه‌سازي در شرايط بحراني قرار گرفتند و قادر به پرداخت حقوق و دستمزد کارگران نيستند. وي سير صعودي نرخ مواد اوليه و عدم تامين نقدينگي و سرمايه در گردش را از مشکلات جدي قطعه‌سازان برشمرد و گفت: متاسفانه خودروسازان تنها به فکر تامين به موقع قطعات مورد نياز هستند و توجهي به اوضاع قطعه سازان و مطالبات معوقه در اين بخش ندارند. وي با اشاره به اوضاع نگران کننده نزديک به 85 درصد از قطعه‌سازان گفت: با اين وضعيت بسياري از قطعه‌سازان در آستانه تعطيلي قرار گرفتند چراکه ديگر انگيزه‌اي براي فعاليت و مقاومت در برابر مسائل و مشکلات موجود وجود ندارد.

توسعه صادرات در گرو کنترل کيفيت کالاهاي صادراتي
کارشناس تجاري خارجي گفت: کنترل کيفيت کالاهاي صادراتي اصلي‌ترين عامل توسعه صادرات است؛ براي افزايش صادرات غيرنفتي بايد به اين سمت حرکت کنيم. به گزارش ايرنا ليلا صادقي، مسئول بخش استاندارد و کنترل کيفيت سازمان توسعه و تجارت درخصوص اهميت کيفيت و استاندارد کالاهاي صادراتي گفت: مطالعات جهاني بيانگر آن است که هيچ کشوري نتوانسته است بدون ارتقاي زيرساخت‌هاي کيفيت به توسعه تجارت به ويژه در بخش صادرات دست يابد. ليلا صادقي تاکيد کرد: هرچه توان ما در تقويت و بهبود چهار عامل قيمت، کيفيت، زمان و نوآوري در خدمات بيشتر باشد به همان ميزان سهم بيشتري از بازار رقابتي را خواهيم داشت. صادقي با بيان اينکه انطباق با استانداردهاي بين‌المللي لازمه حضور و بقا در کنار رقبا و بازارهاي بين‌المللي است، گفت: استاندارد کردن کالاها و اجراي روابط و مقررات يکسان در سطوح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي از عوامل زمينه ساز توسعه صادرات و ماندگاري در بازارهاي هدف هستند. وي با اشاره به اينکه افزايش ظرفيت‌هاي صادراتي با توليد کالاهاي استاندارد و داراي کيفيت ممکن است، افزود: با نگاهي به وضع کالاهاي صادراتي کشورمان درمي‌يابيم که اين مساله از سوي برخي تجار به ويژه در بازار کشورهاي همسايه رعايت نمي‌شود و ممکن است در آينده‌اي نه چندان دور اين بازارها را از دست دهيم.

افزايش صادرات خودرو با بخش نامه اجرايي نمي‌شود
عضو هيات علمي‌دانشگاه علم و صنعت با بيان اينکه صادرات اثر مثبتي در اقتصاد کشور دارد ، گفت : هر چه ميزان صادرات در صنعت خودرو کشور بالاتر باشد ، اين صنعت موفق تر خواهد بود. دکتر رمضاني در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: براساس سند چشم انداز و همچنين تاکيد قراردادهاي اخير خودرويي 30درصد از محصولات توليد شده در ايران به بازارهاي خارج از کشور هدايت مي‌شود که اين مساله در صورت اجرايي شدن آن مي‌تواند مفيد باشد. وي با تاکيد به اينکه صادرات 30درصدي براي خودروسازان داخلي که نتوانسته‌اند بازارهاي خود را قوي کند، مي‌تواند شروع خوبي باشد، افزود: البته موضوع حائز اهميت در اين مساله تضمين شرکت‌هاي خارجي و جرايم پيش بيني شده در راستاي عدم اجراي قراردادها است. وي گفت: در گذشته هم وجود چنين قراردادهايي در کشور مانند قرارداد ال 90 را شاهد بوده‌ايم که متاسفانه در حال حاضر اين سوال مطرح است که چند درصد از توليد اين خودروها را به بازار جهاني صادر کرده‌ايم؟ متاسفانه قرادادها در عمل اجرايي نمي‌شود و در اين خصوص سخت گيري‌هايي هم صورت نمي‌گيرد. اين کارشناس خودرو با تاکيد به اينکه با رجوع به گذشته مي‌بايست آينده را بسازيم ادامه داد: در اين راستا مي‌بايست پيش بيني‌هاي موثر در خصوص تبعات و جرايم موثر در قراردادها لحاظ شود. رمضاني با بيان اينکه دولت بايد در سياست‌هاي اصلي و کليدي خود در بين همه وزرا دستورالعمل اولويت صادرات را صادر کند افزود: بدون اعمال سياست‌هاي کلي صادرات ، بهترين توليدکنندگان نيز بدون صادرات موثر عمل نخواهند کرد.

آغاز فصل تازه همکاري‌هاي ايران و گرجستان
با سفر هيات تجاري بخش‌خصوصي ايران به گرجستان، دور تازه‌اي از مناسبات اقتصادي و همکاري‌هاي تجاري دو کشور آغاز شد. به گزارش ايسنا، سرپرستي اين هيات تجاري را سيده فاطمه مقيمي، رييس اتاق بازرگاني مشترک ايران و گرجستان و عضو هيات رييسه اتاق تهران برعهده داشت، در حالي که تيم ۳۰ نفره اين اتاق مشترک، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي را نيز که براي شرکت در نشست کميسيون مشترک اقتصادي دو کشورعازم تفليس شده بود، همراهي مي‌کرد. در طول اين سفر بخش‌خصوصي دو کشور علاوه بر آنکه فرصت مذاکرات رو در رو را داشتند، در افتتاح مرکز تجاري ايران در تفليس نيز شرکت کردند. اين مرکز تجاري توسط سيده فاطمه مقيمي‌افتتاح شد و قرار است مکاني براي همکاري و تعامل بيشتر کارآفرينان و تجار دو کشور باشد. تاکيد بر توسعه روابط اقتصادي ايران و گرجستان، دسترسي به بازار ۳۰۰ ميليوني با توجه به موقعيت جغرافيايي ايران و ثبات و امنيت کشور در منطقه ازجمله مباحث مطرح شده در همايش تجاري دو کشور بود. ايجاد برند مشترک، توسعه همکاري‌ها در حوزه گردشگري، رفع موانع بانکي، اصلاح زيرساخت‌ها از سوي دولت‌ها، رفع موانع تردد و حمل‌ونقل مواصلاتي نيز از جمله پيشنهادهاي مطرح شده از سوي مقامات دو کشور در راستاي ارتقاي همکاري‌هاي اقتصادي بود.

توليد يک  نوع ميني‌بوس متوقف شد
شهريور ماه‌امسال توليد يک مدل ميني‌بوس متوقف شد. به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد ميني‌بوس آرين شرکت ايران خودرو ديزل با کاهش ۱۰۰ درصدي همراه بوده و از ۱۲ دستگاه در شهريور ماه سال گذشته به صفر رسيد. شهريور ماه‌امسال برخلاف ميني‌بوس آرين اما توليد چهار مدل ميني‌بوس داخلي ديگر با افزايش همراه بوده است.


مديرکل دفتر سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي وزارت صنعت گفت: در بحث زنجيره تامين و عرضه بايد زيرساخت‌هاي لازم را به نحوي برقرار کنيم که هزينه‌هاي مبادله کاهش پيدا کند. همچنين موضوع قاچاق کالا، تعرفه‌هاي گمرکي، مقررات واردات و صادرات از مواردي است که جذب سرمايه‌گذار را با مشکل مواجه مي‌کند. محسن اتابکي درباره برنامه‌هاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي، گفت: اگر بخواهيم رابطه علت و معلول بين عوامل و اهداف برقرار کنيم يکي از موضوعات کليدي جذب سرمايه‌گذاري خارجي است. وي افزود: فضاي مساعد کسب‌وکار و توليد محصولات رقابت‌پذير است که سرمايه‌گذار خارجي را جذب مي‌کند و تا زماني که فضاي کسب‌وکار مناسب و امنيت سرمايه‌گذار برقرار نباشد، جذب سرمايه‌گذاري خارجي ممکن نيست.


عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس تاکيد کرد که براي توليد خودرو با قيمت مناسب و در عين حال با کيفيت بالا بايد فضاي رقابتي بين توليدکنندگان ايجاد کرد، چراکه خودروي بي‌کيفيت تبعات بسياري دارد. ولي ملکي با اشاره به اينکه خودروهاي تک ستاره تا پايان سال از چرخه توليد خارج مي‌شوند، افزود: خودورهاي ارزان قيمت کيفيت خوب و استانداردهاي لازم را ندارند ولي مردم بايد انتخاب کنند که خودروي باکيفيت مي‌خواهند يا بي‌کيفيت. وي با بيان اينکه نمي‌توان خودروي باکيفيت را با قيمت ارزان تهيه کرد، اظهار داشت: تنها در شرايطي مي‌توان به سمت توليد خودروي با استانداردهاي بالا اما با قميت مناسب رفت که بازار رقابتي باشد.


يک نماينده مجلس گفت: ايمن‌سازي خودروها بار مالي زيادي را براي خودروسازان دارد و چون در بحث خودرو هزينه‌ها، قيمت‌ها و درآمدها مشخص نيست نتوانسته‌ايم به‌ايمن‌سازي خودروها بپردازيم. سعيد باستاني درخصوص دستور وزير صنعت مبني بر تشکيل کميته بررسي تلفات جاده‌اي و لزوم رعايت استانداردهاي روز در صنايع خودروسازي کشور، اظهار داشت: ايمن‌سازي خودرو در تصادفات جاده‌اي يکي از بخش‌هاي اين مسئله است و اصولا فرهنگ‌ رانندگي يک عامل بسيار اصلي در ميزان خسارات ناشي از تصادفات جاده مي‌باشد. وي گفت: در بحث ايمن‌سازي مبحث امنيت سرنشين در حوادث وجود دارد، در اين مدت فرد سرنشين را به‌عنوان مخاطب در خودروسازي قرارداده‌ايم.
در مراسم افتتاح کارخانه توليد آهن اسفنجي ميانه مطرح شد
گروه صنعت، معدن و تجارت: قرار است زنجيره توليد فولاد در کشور هرچه زودتر تکميل شود. در همين حال دولت دوازدهم تمرکز براي اکتشافات جديد معدني را يکي از مهمترين اولويت‌هاي خود تعريف کرده است. حالا آنطور که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم اعلام مي‌کنند، دولت جديد قرار است ادامه تلاش‌هاي دولت يازدهم طي چهارسال گذشته باشد. محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد که سال 92 تا 96نقطه اوج تلاش در جهت تامين توازن چرخه فولاد در کشور بوده است.
روز گذشته کارخانه احياي مستقيم (توليد آهن اسفنجي) فولاد ميانه با تکنولوژي ايراني پرد، با حضور اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري، محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت و همچنين مهدي کرباسيان، رئيس هيات عامل ايميدرو افتتاح شد. اين کارخانه با ظرفيت سالانه 800 هزار تن از جمله طرح‌هاي بومي‌با فناوري ايراني (پِرِد) است که تاکنون 22 هزار تن توليد داشته است. ميزان سرمايه‌گذاري براي ساخت اين کارخانه، 280 ميليارد تومان بوده و با بهره‌برداري از اين واحد، 250 نفر به‌طور مستقيم و 750 نفر به‌طور غيرمستقيم صاحب شغل شدند. ميانگين خلوص آهن اسفنجي توليدي 95 درصد بوده و در برخي روزها به بيش از 97 درصد رسيده است.
ظرفيت توليد فولاد کشور ۳۵ ميليون تن است
معاون اول رئيس جمهور گفت: در گذشته توليد فولاد در کشور زير يک ميليون تن بود اما امروز ظرفيت توليد فولاد ۳۵ ميليون تن است و اين رقم به زودي به ۵۵ ميليون تن خواهد رسيد. به گزارش مهر، اسحاق جهانگيري در مراسم افتتاح کارخانه توليد آهن اسفنجي ميانه با اشاره به راهبردهاي دولت روحاني اظهار داشت: راهبرد اول روحاني حل پيچيده‌ترين مسائل بين المللي است و تيم مذاکرات ايران ثابت کردند که مي‌توانند از حق مردم دفاع کنند و دومين راهبرد دولت روحاني درخصوص امور اقتصادي کشور است تا با افزايش اشتغال در کشور زندگي شرافتمندانه اي به مردم هديه دهد. وي با بيان اينکه مذاکره برجام يک الگو براي حل مسائل پيچيده بين المللي بود افزود: ما اهل گفتگو و تعامل هستيم و از مسير طراحي شده خود عقب نشيني نخواهيم کرد.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به رشد اقتصادي کشور گفت: در سال گذشته رشد اقتصادي کشور ۱۲ درصد بود و در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست سال ۹۵ اقتصاد بالاي هفت درصد رشد داشته است و در اين سه ماه ۷۰۳ هزار نفر صاحب شغل شدند. جهانگيري با بيان اينکه راهبرد اقتصاد مقاومتي مهمترين پروژه پيش روي ماست، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتي تنها براي روزهاي سخت و تحريم‌ها نيست، مهمترين پيام اقتصاد مقاومتي اين است که اقتصاد را به حدي برسانيم تا هيچ کشور خارجي به اقتصاد کشور ضربه وارد نکند. وي ادامه داد: مهمترين کار ما در مقابل شيطنت‌ها و کارهايي که‌امريکاييها انجام مي‌دهند منسجم و متحد بودن مان در داخل کشور است. معاون اول رئيس جمهور اضافه کرد: نياز ديگر صنعت فولاد، گاز است و کشور ايران از نظر ذخاير گاز رتبه اول را در دنيا دارد و در همه رشته‌هاي صنعتي بخصوص در صنعت فولاد قوي‌ترين و متخصص‌ترين نيروهاي کار در ايران وجود دارد و طراحي توليد آهن اسفنجي متعلق به ايران است.
ارتقاي مصرف سرانه فولاد در کشور
وزير صنعت و معدن و تجارت گفت: مصرف سرانه فولاد را از ۲۰۰ به ۵۰۰ کيلوگرم در کشور مي‌رسانيم. به گزارش مهر، محمد شريعتمداري در مراسم افتتاح توليد آهن اسفنجي ميانه با بيان اينکه شاخص فولاد با شاخص توسعه يافتگي برابر است، اظهار داشت: ذخاير صنعت فولاد در کشور موجود است و در دو دهه گذشته بدون وقفه حرکت رو به رشدي در زمينه فولاد داشته‌ايم و ستاد عالي براي پيشگيري مسائل فولاد کشور تشکيل شده و به صورت شبانه روزي پيگير مشکلات فولاد در اقصي نقاط کشور هستيم و همچنين قوه مجريه در عرصه نظارت و اجرا تلاش خوبي داشته است. وي اعلام با اين خبر افزود: در شروع فعاليت دولت يازدهم فولاد خام ۲۳ ميليون تن بود و در سال ۹۵ اين تعداد به ۳۰ ميليون ظرفيت رسيده است. وزير صنعت و معدن و تجارت با بيان اينکه ۱۵۰ ميليون تن آهن موردنياز کشور است، گفت: فعاليت گسترده اي در حوزه اکتشافات آهن انجام شده است و صادرات از برنامه‌هاي مهم دولت دوازدهم به حساب مي‌آيد و با کيفي کردن محصولات و بالا بردن رقابت پذيري در اين عرصه‌اميدواريم فولاد را به کشورهاي ديگر دنيا صادر کنيم. شريعتمداري اضافه کرد: در پنج ماهه اول امسال ميزان صادرات فولاد نسبت به پنج ماهه سال ۹۵ بالغ بر ۴۰ درصد رشد داشته است و در آذربايجان شرقي هفت طرح بزرگ براي بهره برداري وجود دارد که فولاد ميانه يکي از اين طرح‌هاست. در بخش ذوب آهن نيز بايد حرکت کنيم چراکه ۲۸.۵ درصد پيشرفت در زمينه ذوب آهن آمار قانع کننده اي نيست.
دومين پروژه از 7 طرح فولادي
رئيس هيات عامل ايميدرو و معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: کارخانه توليد آهن اسفنجي ميانه ۵۵۰ تن ظرفيت توليد آهن دارد. به گزارش مهر، مهدي کرباسيان در مراسم افتتاح کارخانه توليد اسفنجي ميانه با بيان اينکه مصرف فولاد جزو يکي از زمينه‌هاي رشد يافتگي و توسعه کشورهاست، اظهار داشت: توليد ۵۵ ميليون تن فولاد در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و وظيفه ما براي دستيابي به اين هدف پيگيري از مسئولان کشوري است. وي با اعلام اين خبر افزود: کميته ويژه اي براي پايش طرح‌هاي فولاد در کشور تدوين مي‌شود. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اکتشاف فولاد را جزو اولويت‌هاي اين وزارتخانه دانست و افزود: امسال نزديک به ۳۰۰۰متر مربع اکتشافات آهن در کشور داشتيم. کرباسيان با بيان اينکه کارخانه توليد آهن اسفنجي ميانه دومين پروژه از هفت پروژه طرح فولادي کشور است، اظهار داشت: تا پايان امسال مابقي پروژه‌ها به مرحله بهره برداري مي‌رسد و توليد آهن اسنفجي در ايران در سال ۸۳ پايه گذاري شد و صنعت آهن به عنوان تکنولوژي در ميان چهار پروژه فناوري ايران در اروپا و آسيا ثبت شد.
مشارکت ۷۰درصدي قرارگاه خاتم الانبياء
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء گفت: کارخانه توليد آهن اسفنجي ميانه با مشارکت ۷۰ درصدي قرارگاه احداث شد و مابقي ۳۰ درصد کارخانه توسط دولت به مرحله بهره‌برداري رسيد. به گزارش مهر، سردار عبداللهي در مراسم افتتاح کارخانه توليد آهن اسفنجي ميانه با بيان اينکه توليد آهن در کشور يکي از مصداق‌هاي بارز شعار سال توسط مقام معظم رهبري است، گفت: قرارگاه خاتم الانبيا براساس اعتقاد انقلابي و روحيه بسيجي در جهت ايجاد اشتغال در حوزه‌هاي مختلف فعاليت‌هايي را انجام مي‌دهد و پروژه‌هاي راه، توليد آهن، توسعه حمل و نقل و نفت و گاز از برنامه‌هاي اين قرارگاه است. وي ادامه داد: سال گذشته در حوزه نفت و گاز ۶۰ پروژه بزرگ مورد بررسي قرار گرفته يکي از اين پروژه‌هاي عظيم کارخانه آهن اسفنجي ميانه است. فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا ابراز داشت: امروز با تهديدها و تحريم‌هاي ناجوانمردانه دشمن مواجه هستيم. اگر در داخل کشور وحدت، همپارچگي و همراهي وجود داشته باشد فرمايش امام خميني (ره) در مورد آمريکا به حقيقت مي‌پيوندد. سردار عبداللهي با اشاره به فعاليت کارخانه مس سونقون گفت: اين کارخانه در دي ماه سال ۹۴ افتتاح شد و در حال حاضر ۱۵۰ هزار تن کنستانتره توليد دارد. اگر دولت بتواند بستر ايمن را ايجاد کند در آن صورت مردم نقدينگي خود را به دولت مي‌سپارند و دولت پول‌هاي نقد مردم را در آباداني و عمران کشور هزينه مي‌کند. وي ادامه داد: در احداث کارخانه توليد آهن اسفنجي ميانه ۳۰۰ پيمانکار از سطح منطقه در اين پروژه فعاليت داشتند و در اين کارخانه از گاز طبيعي استفاده مي‌شود.


واردات خودرو به کشور از يک‌سو پاسخ به نيازهاي قشري از جامعه براي خريد خودرو از برندهاي جهاني است و از سوي ديگر هر ساله درآمدهاي مستقيم و غيرمستقيم قابل‌توجهي براي دولت به ارمغان مي‌آورد. اما بالاتر از تمام اين مسايل، مديريت درست اين واردات (نه به معناي محدودسازي آن) امري است که در لايه‌هاي زيرين خود مي‌توان حتي تضمين‌کننده اقتدار اقتصادي کشورمان در مذاکرات بين‌المللي و ارتقا جايگاه کشورمان در معادلات منطقه‌اي باشد. به گزارش اقتصاد آنلاين؛ در چنين شرايطي، ورود دوباره واردکنندگان متفرقه و غيررسمي‌نه‌تنها نمي‌تواند تضمين‌کننده حقوق مصرف‌کنندگان باشد بلکه در جايگاهي بالاتر، اقتدار کشور را نيز خدشه‌دار خواهد کرد.
بر اين اساس بررسي ابعادي از مزاياي واردات رسمي‌خودرو به‌طور خاص و کالاهاي مختلف به‌طور عام نشان از آن دارد که از دست‌آوردهاي برجام و بازگشت ايران به جامعه بين‌المللي، افزايش قدرت در ميز مذاکره با ساير دولت‌هاي کشورهاي طرف مذاکره است، در واقع اجازه ورود کالاهاي توليدي کشور طرف مذاکره و معامله به بازار بزرگ کشور ايران در مقابل کسب امتيازات مورد درخواست دولت ايران امکان‌پذير مي‌شود. اين اقتدار هنگامي‌قابل مديريت خواهد بود که ورود کالاهاي کشور طرف مذاکره صرفاً از طريق نمايندگان رسمي‌کالاهاي توليدي و مستقيم از آن کشور وارد ايران شود و نه اينکه از طريق واردکنندگان غيررسمي‌و غير نماينده از کشورهاي ثالث؛ که در اين صورت موجب کاهش اقتدار دولت در مقابل دولت طرف مذاکره خواهد شد، امري که در عالم ديپلماسي بايد از آن پرهيز کرد. به علاوه واردات کالاهاي توليدي يک کشور توسط واردکنندگان غير نماينده رسمي‌از کشورهاي ثالث و بخصوص در مورد خودرو از کشورهاي منطقه خليج‌فارس باعث افزايش توان اقتصادي کشورهايي مي‌شود که به‌طور عمومي‌در تضاد منافع با ايران هستند. در شرايط خاص سياسي حاکم بر کشور، واردکنندگان غيررسمي‌خودرو با مراجعه به تامين کنندگان خودرو از کشورهاي منطقه حوزه خليج‌فارس موجبات تقويت نظام اقتصادي آن کشورها مي‌شوند، کشورهايي که در مبادلات سياسي با کشورمان در چالش و مشاجره هستند. براساس اين گزارش، امکان واردات خودرو از يک برند به داخل کشور که بايد مستقيم از کشور توليدکننده به بنادر ورودي کشور حمل شود مي‌تواند بنا بر سياست‌هاي بازاريابي همان توليدکننده برند، نه‌تنها از طريق يک نماينده منتخب رسمي‌خود بلکه از طريق انتخاب بيش از يک نماينده رسمي‌صورت گيرد که در اين صورت نقش واردکنندگان توانمند و متعهد در مقابل قوانين و مقررات داخل کشور و در مقابل قانون خودرو مي‌تواند نقش پيدا کند.
از سوي ديگر، تنها از طريق اقتدار نمايندگان رسمي‌شرکت‌هاي توليدي خودروهاي خارجي در ايران و حفظ امنيت اقتصادي آنان در مقابل واردکنندگان غير نماينده و غيررسمي‌مي‌توان موجب تداوم توسعه استقرار شبکه‌هاي خدمات تعميرگاهي خودروهاي وارداتي را فراهم بخشيد. اين مسئله موجب انتقال آخرين فناوري‌هاي دنيا به کشورمان و حفظ حقوق خريداران خودروهاي خارجي وارداتي و افزايش اشتغال مؤثر خواهد شد. به‌علاوه اين امر شرکت توليدي خارجي صاحب برند خودرو را نيز به فکر سرمايه‌گذاري در توليد محصولات خود در داخل کشور بيندازد، امري که با سياست‌هاي حمايتي دولت در توليد در داخل کشور موجب کاهش قيمت فروش در راستاي حمايت از منافع مصرف‌کننده و رقابت توليدکنندگان برندهاي مختلف با يکديگر در تخصيص سهم بيشتري از بازار بزرگ خودرو در کشورمان به برند خود خواهد شد. همه اين موارد درنهايت موجب حفظ حقوق مصرف‌کننده و افزايش اشتغال مؤثر در داخل کشور خواهد شد.


نايب رييس مجلس معتقد است، بسياري از اجناس صادر شده به کشورهاي تازه به استقلال رسيده روسيه از کيفيت لازم برخوردار نبود، لذا در نهايت رقبا برنده صادرات کالا به اين کشورها شدند. مسعود پزشکيان در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به موانع صادرات گفت: مهمترين مانع صادرات ارتباطات محدود ايران با کشورهاي منطقه و دنيا است، لذا تا زماني که ارتباط و روابط ايران با دنيا اصلاح نشود نه کالايي به ايران مي‌دهند و نه کالايي از ايران خريداري مي‌کنند. وي با بيان اينکه در اين شرايط اگر جنسي توسط اين کشورها فروخته شود به قيمت چند برابر ارائه مي‌شود، افزود: ممکن است ما مجبور شويم يک محصول ارزان را به قيمت گران و حتي شايد به صورت قاچاق خريداري کنيم، قدم اول در بحث صادرات داشتن بازاري است که بتوان کالا را در آن ارائه کرد. پزشکيان با بيان اينکه کالايي که توليد مي‌شود بايد کيفيت لازم را داشته باشد که مشتري زماني که کيفيت آن را مي‌بيند بتواند جذب کالا شود، افزود: نمي‌توان اجناسي را که بي‌کيفيت است در بازارهاي خارجي ارائه کرد چراکه بسياري از اجناس صادر شده به کشورهاي تازه به استقلال رسيده روسيه همانند آذربايجان، ارمنستان، ترکمنستان، قرقيزستان و تاجيکستان ارائه شده از کيفيت لازم برخوردار نبوده و بازار را از دست دادند.


افسانه محرابي، مديرکل دفتر صنايع نساجي و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رتبه چهارم کشور در استحصال پوست گوسفندي گفت: ايران داراي پتانسيل مناسبي در صنعت چرم سبک است اما اين واحدها نياز به بازسازي و نوسازي دارند. محرابي در گفتگو با ايرنا، افزود: در سال‌هاي گذشته صنعت چرم سبک به صورت عمده با محوريت توليد و صادرات سالامبور (محصول اولين مرحله فرآوري پوست) که داراي ارزش افزوده پايين و آلايندگي زيست محيطي قابل توجهي است، فعاليت مي‌کرد. وي تصريح کرد: برنامه‌ريزي‌ها به سمت تکميل زنجيره ارزش محصول تا حلقه نهايي به منظور ايجاد حداکثر ارزش افزوده در داخل کشور و به تبع آن اشتغالزايي بالاتر در اين صنعت مورد توجه قرار گرفت؛ بنابر اين پيشنهاد تعيين عوارض جهت صادرات از سوي وزارت صنعت مطرح و تصويب شد. مدير صنايع نساجي و پوشاک تصريح کرد: با توجه به وجود زيرساخت‌هاي لازم در اين صنعت و قديمي‌بودن ماشين‌آلات، خطوط توليد موجود نياز به بازسازي و نوسازي و بروزرساني تکنولوژي دارند؛ بر همين اساس طي مذاکراتي با سازمان برنامه و بودجه مقرر شد با توجه به درآمدزا بودن اين صنعت براي دولت، بسته حمايتي صنعت چرم از سوي وزارت صنعت به آن سازمان ارائه شود تا درخصوص محل تامين و تخصيص اعتبار آن بررسي‌هاي لازم انجام شود. 


صادرات ذوب آهن اصفهان در 6 ماهه اول سال جاري به رقم 659 هزارتن رسيد كه افزايش 89 درصدي نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد ضمن اينكه اين ميزان صادرات از كل صادرات ذوب آهن در سال 95 (648 هزار تن) نيزبيشتر است و نشان از توسه بازارهاي صادراتي اين شركت دارد. احسان دشتيانه معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان ضمن بيان مطلب فوق،‌ گفت: ارزش ريالي صادرات محصولات ذوب آهن به 250 ميليون و 198 هزار دلار رسيد كه نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته 120 درصد افزايش يافت.  معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان درخصوص اقدامات صورت گرفته اين شركت جهت توسعه صادرات گفت: شركت سهامي‌ذوب آهن اصفهان در دوران پسابرجام در جهت گام برداشتن به سوي توسعه صادرات شركت و افزايش سهم صادراتي در بازارهاي جهاني اقدامات زير را انجام داده است: اخذ گواهينامه CE-Marking جهت صادرات مجدد مقاطع به بازارهاي اروپا،‌ انجام اقدامات لازم جهت دريافت گواهي CARES به منظور توسعه صادرات محصولات در حوزه GCC، انگلستان و آفريقا براساس استاندارد BS، برونسپاري محصولات جهت تكميل سبد محصول صادراتي، حضور فعال در كنفرانس‌هاي بين المللي سالانه داخلي و خارجي، توسعه بازارهاي صادراتي و انجام تحقيقات ميداني در خصوص مذاكره با مشتريان بالقوه بازارهاي هدف و شناسايي نيازهاي بازار، تغيير در شرايط پرداخت و تسهيل در انجام آن در راستاي تسهيل خريد محصولات ذوب آهن اصفهان، اصلاح و گسترش ترم‌هاي تحويل محصول و ايجاد شرايط ويژه براي پروژه‌هاي ساختماني. وي همچنين اقدامات صورت گرفته جهت توسعه بازار داخلي را اينگونه بيان كرد: تغيير الگوي مصرف ( استفاده از تيرآهن استاندارد و با كيفيت به جاي استفاده از بيم) برگزاري كنفرانس جهت توجيه استفاده از محصولات با كيفيت و ضد زلزله ذوب آهن به جاي استفاده از محصولات غير استاندارد ، توليد محصولات جديد جهت توسعه بازار. معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن تصريح كرد: محصولات ذوب آهن به كشورهاي قطر، سودان، مصر، عمان، تايلند، امارات، پاكستان، هلند، بلژيك، تاجيكستان، افغانستان و عراق صادر شده است