احتمال تعليق دوباره پروازهاي ايراني به نجف
چند هفته پس از حل مشکلات به وجود آمده براي ايرلاين‌هاي ايراني در فرودگاه نجف و از سرگيري دوباره پروازها، حالا دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي كشور، مي‌گويد: امکان توقف دوباره پروازهاي ايراني به سمت اين فرودگاه وجود دارد.
مقصود اسعدي ساماني در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اقدامات جديد مسئولان فرودگاه نجف در قبال پروازهاي ايراني، اظهارکرد: با توجه به نزديک شدن ايام اربعين و رشد پروازهاي ايران به فرودگاه نجف مسئولان اين فرودگاه ناگهان تصميم گرفتند نرخ سوخت پروازها در اين مجموعه را افزايش دهند.
به گفته وي در شرايطي که نرخ سوخت در فرودگاه نجف ۹۸ سنت بوده، ناگهان طبق اعلام مسئولان اين فرودگاه به يک دلار و ۲۴ سنت افزايش پيدا کرده که اين موضوع مي‌تواند براي پروازهاي ايراني مشکل‌ساز باشد.
اسعدي ساماني در پاسخ به اين سوال که واکنش ايران و شرکت‌هاي ايراني به اين اقدام چگونه خواهد بود، اظهار کرد: کاري که از سوي مسئولان فرودگاه نجف اتفاق افتاده كه نه تنها شرکت‌هاي ايراني بلكه وزير حمل و نقل عراق را ناراضي کرده است. اين اتفاق باعث افزايش هزينه پرواز و به دنبال آن بالا رفتن قيمت بليت خواهد شد که براي شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني پذيرفته نيست.
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي ادامه داد: متاسفانه مسئولان اين فرودگاه وعده‌هاي خود که در رابطه با مشکلات چند هفته پيش داده بودند را نيز هنوز اجرايي نکرده‌اند و نرخ جديد سوخت مي‌تواند اين معادله طولاني را پيچيده‌تر کند. هر چند هنوز شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني تصميمي‌در اين رابطه نگرفته‌اند اما قطعا گزينه توقف يا تعليق پروازهاي ايران به نجف روي ميز خواهد بود.
براساس اين گزارش اقدام جديد مسئولان فرودگاه نجف در حالي صورت گرفته که پيش از اين نيز با افزايش خدمات مربوط به هندلينگ و خدمات فرودگاهي اين فرودگاه، شرايط را براي ايرلاين‌هاي ايراني دشوار کرده بود تا جايي که ايران تصميم گرفت پروازهاي خود به مقصد اين فرودگاه را متوقف کند. پس از چند دور مذاکره مسئولان فرودگاه نجف اعلام آمادگي کردند بار ديگر نرخ‌ها را به شرايط قابل قبول سابق باز گرداندند، اما صحبت‌هاي دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي نشان از آن دارد که هنوز مشکلات اين فرودگاه پابرجاست و در ايام اربعين نيز ادامه خواهد يافت. سازمان هواپيمايي کشوري مانند سال‌هاي گذشته براي ايام اربعين نرخ مصوب بليت تعيين کرده و ايرلاين‌ها اجازه ندارند آن را افزايش دهند.

نظام ماليات در بخش مسکن اصلاح مي‌شود
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: تصحيح نظام ماليات در بخش مسکن يکي از برنامه‌هاي يک سال آينده وزارت راه و شهرسازي خواهد بود.
حامد مظاهريان در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: مهمترين برنامه و سياست اصلي وزارت راه و شهرسازي در بخش مسکن افزايش قدرت خريد مردم است. بنابراين همه ابزارهايي که بتواند ميزان تسهيلات را افزايش دهد جزو سياست‌هاي ما تلقي مي‌شود.
وي افزود: بخشي از اين سياست‌ها شامل تصحيح قوانين از جمله قانون پيش فروش است که به شدت دنبال اصلاح آن هستيم؛ چرا که در حال حاضر عملکرد قانون پيش فروش به هيچ وجه مناسب نيست. قانون ماليات نيز بايد تغييراتي کند. همچنين ابزارهاي جديد مالي بايد اضافه شود. بعضي از اين ابزارها را در سال‌هاي گذشته توانستيم وارد بازار کنيم و بعضي ديگر باقي مانده است. اين ابزارها کمک مي‌کند که قدرت وام دهي بانک‌ها افزايش پيدا کند و خريداران واقعي مسکن اين توان را پيدا مي‌کنند که وارد بازار شوند.
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه خوشبختانه در بازار موجودي مسکن به حد کفايت وجود دارد، گفت: اگر بتوانيم قدرت خريد را از طريق افزايش تسهيلات بالا ببريم مي‌توانيم به تقاضاها پاسخ دهيم.
مظاهريان در خصوص قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي نيز گفت: قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي فرآيندي است که مي‌تواند مالکان را تشويق به عرضه خانه‌ها در بازار کند. ولي ميزان مبلغ ماليات به‌اندازه‌اي نيست که مالکان ترغيب شوند به‌اندازه نيم برابر ماليات، خانه را اجاره بدهند. بنابراين معتقدم بايد اين قانون اصلاح شود.

 مهرآباد همچنان صدرنشين
شرکت فرودگاه‌ها وضعيت پروازهاي انجام شده داخلي و خارجي در فرودگاه‌هاي کشور را اعلام کرد که طبق اين آمار همچنان فرودگاه مهرآباد تهران اصلي‌ترين فرودگاه مسافري کشور به حساب مي‌آيد. طبق اعلام شرکت فرودگاه‌ها در شهريور ماه ۱۳۹۶، ۱۲ هزار و ۵۲۱ پرواز در فرودگاه مهرآباد تهران انجام شده تا اين مجموعه با فاصله‌اي حدودا ۵۰۰۰ پروازي در قياس با فرودگاه دوم، فعال‌ترين مجموعه فرودگاهي کشور لقب بگيرد.
پس از مهرآباد فرودگاه شهيد‌هاشمي‌نژاد مشهد قرار گرفته که با ۷۸۷۱ پرواز به عنوان فعال‌ترين فرودگاه شهرستان‌هاي کشور لقب گرفته است. رتبه سوم به فرودگاه‌امام خميني تهران اختصاص يافته که با انجام ۶ هزار و ۸۶ پرواز توانسته خود را به عنوان يکي از اصلي‌ترين فرودگاه‌هاي فعال کشور مطرح کند. اين در حالي است که فرودگاه‌امام خميني تنها مديريت پروازهاي بين‌المللي را در اختيار داشته و در اين فرودگاه پرواز داخلي انجام نمي‌شود.
پس از اين فرودگاه‌ها چهار مجموعه فرودگاهي کشور قرار دارند که در طول يک ماه بيش از ۱۰۰۰ برنامه پروازي را مديريت کرده‌اند. فرودگاه شيراز با ثبت دو هزار و ۸۵۴، فرودگاه اهواز با دو هزار و ۲۲۰، فرودگاه اصفهان با دو هزار و ۵۶ و فرودگاه تبريز با هزار و ۵۲۸ پرواز رتبه‌هاي چهارم تا هفتم عملکرد فرودگاهي در شهريور ۱۳۹۶ را به خود اختصاص داده‌اند. پس از اين فرودگاه‌ها شهرهاي بندرعباس، آبادان، کرمان، يزد، کرمانشاه و رشت قرار گرفته‌اند و شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرده است که فرودگاه گرگان با جهشي قابل توجه و ثبت ۴۳۰ برنامه پروازي در طول يک ماه توانسته با رشدي قابل توجه به رتبه چهاردهم اين جدول راه پيدا کند. پس از گرگان فرودگاه‌هاي بوشهر، اروميه، زاهدان، ساري، اردبيل، ايلام، رامسر و لارستان در رتبه‌هاي بعدي جاي گرفته‌اند. آمارهاي شهريورماه در حالي نهايي شده که با رسيدن جديدترين هواپيماهاي ATR شرکت هواپيمايي ايران‌اير اين انتظار وجود دارد که‌امار پروازهاي فرودگاه‌هاي کوچک در آينده نه چندان دور با رشدي قابل توجه همراه شود. هما در آخرين اقدام خود با قرار دادن فرودگاه بندرعباس به عنوان يکي از قطب‌هاي منطقه‌اي خود پروازهاي هواپيماي ATR را به ۱۰ مقصد منطقه‌اي از مبدا بندرعباس کليد زده و انتظار مي‌‌رود با رسيدن هواپيماهاي جديد از اين خانواده ديگر فرودگاه‌هاي مناطق ايران نيز با همين تحول رو به رو شود.


مديرعامل سازمان مجري و تاسيسات عمومي‌و دولتي با اعلام خبر افتتاح بيمارستان سراب با حضور معاون اول رئيس جمهور و وزير بهداشت و مسئولان استاني از سهم ۴۱ ميلياردتوماني وزارت راه و شهرسازي در احداث اين بيمارستان که مجموعا ۸۵ ميلياردتومان هزينه در برداشت، خبر داد. محمدجعفر عليزاده گفت: بيمارستان سراب در مساحتي حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع در ۴ طبقه احداث شده است. اين بيمارستان داراي ۵ اتاق عمل اصلي، ۵ اتاق LDR، داراي بخش‌هاي تخصصي جراحي، زنان و زايمان، داخلي، اطفال است. براي بيمارستان سراب، ۳۴ تخت مراقبت ويژه، CCU، ICU و NICU پيش بيني و احداث شده است که سبب شده تا کيفيت خدمات بيمارستان ارتقا پيدا كند.


اجراي طرح‌هاي شرکت بوئينگ براي فروش ۸۰ فروند هواپيماي مسافربري به شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران (ايران اير) به رغم راهبرد جديد دولت آمريکا در قبال ايران، به قوت خود باقي است.
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، به نقل از شبکه سي اِن بي سي، به رغم کارشکني و بدعهدي مقامات واشنگتن در اجراي توافق هسته‌اي ايران (برجام)، قرارداد شرکت بوئينگ براي فروش ۸۰ فروند هواپيماي مسافربري به ايران اير با ارزشي بالغ بر ۸ ميليارد دلار به قوت خود باقي است. به گفته مديرعامل شرکت ايران اير گفته، حتي اگر آمريکا از توافق هسته اي خارج شود،تاثيري بر قرارداد شرکت بوئينگ با ما نخواهد گذاشت.


مديرکل راه و شهرسازي استان خراسان رضوي با اشاره به اينکه تا پايان امسال جشن اختتاميه احداث مسکن مهر در خراسان رضوي برگزار خواهد شد، اظهار داشت: کل واحد احداثي مسکن مهر در خراسان رضوي به ۱۰۲ هزار واحد مي‌رسد. محمدرضا اخوان عبدالهيان با اشاره به ۱۲ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضي در استان خراسان رضوي اضافه کرد: در صدد تبديل اين واحدهاي بدون متقاضي به مسکن اجتماعي هستيم که بتوانيم براي فروش آن‌ها با شرايط ويژه اقدام کنيم . در حال حاضر تفاهم‌نامه يک هزار واحد مسکن ارزان قيمت در حاشيه شهر مشهد در حال انعقاد است تا با کمک خيرين مسکن ساز عمليات اجرايي آن آغاز شود.


تا پایان ماه جاری صورت می گیرد؛
تجارت - سوگند السادات چاوشي :براساس مطالعات طرح جامع مسکن، دهک‌هاي کم‌درآمد يک و دو جامعه، سالانه به حدود 200 هزار واحد مسکوني نياز دارند که نزديک به يک پنجم کل نياز سالانه مسکن برآورد مي‌شود. به همين جهت دولت در راستاي اجراي طرح مسکن اجتماعي با تصويب مصوبه تامين سالانه 100 هزار واحد مسکوني براي دو دهک اول کم‌درآمد جامعه، تکليف دستگاه‌هاي اجرايي مربوط از بابت واگذاري واحدهاي مسکوني ملکي و استيجاري اجتماعي تا پايان برنامه ششم توسعه را ابلاغ و بنياد مسکن را به‌عنوان مجري اصلي اين طرح معرفي کرد، اما پس از گذشت بيش از 6 ماه از ابلاغ اين مصوبه، هم‌اکنون بنياد مسکن به‌عنوان مجري طرح مسکن اجتماعي براي تامين دو ابزار عمده اجراي اين طرح به منظور شروع فازهاي بعدي طرح مسکن اجتماعي با چالش مواجه است. مطابق مصوبه مسکن اجتماعي، بنياد مسکن براي اجراي اين طرح به دو ابزار کليدي شامل منابع مالي يارانه‌اي و زمين نيازمند است که هم‌اکنون مسکن اجتماعي در اولين مرحله اجرا يعني تامين منابع مالي متوقف شده است و تاکنون ريالي بابت تامين منابع مالي براي اجراي اين طرح در اختيار مجري قرار نگرفته است.
 اجراي فاز اول اين طرح نيازمند به حدود 2800 ميليارد تومان منابع مالي است و منابع مالي مورد نياز براي اجراي فاز اول طرح مسکن اجتماعي در قالب تامين 100 هزار مسکن ملکي و استيجاري براي دو دهک اول کم‌درآمد، شامل حدود 400 ميليارد تومان يارانه و 2400 ميليارد تومان تسهيلات بانکي است که بنا بر اعلام مجري طرح مسکن اجتماعي در صورت عدم تامين اين منابع امکان آغاز اين طرح وجود نخواهد داشت.
متوليان تامين مالي طرح مسکن اجتماعي محدوديت منابع مالي در اختيار دولت و نظام بانکي را مهم‌ترين علت تاخير در تامين منابع مالي مورد نياز براي اجراي طرح مسکن اجتماعي عنوان كرده‌اند كه خوشبختانه ديروز شنبه ( 22 مهر 96) ابوالقاسم رحيمي‌انارکي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا خبر از تعيين تكليف محل تامين مالي پروژه مسكن اجتماعي تا پايان مهر ماه داد. 
عضو هيات مديره بانك مسكن اعلام كرد: درباره محل تامين مالي پروژه مسکن اجتماعي بررسي‌هايي گسترده‌اي انجام داده‌ايم و توافقات اوليه انجام شده و اين توافقات در حال نهايي شدن است. محل تامين منابع اجراي پروژه مسکن اجتماعي تا پايان ماه جاري نهايي و اعلام مي‌شود. رحيمي‌انارکي در پاسخ به اين سوال که آيا امکان تامين منابع اجراي اين پروژه از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر وجود دارد، گفت: بازپرداخت اقساط مسکن مهر تا 10 سال آينده تعيين تکليف شده است
کسري منابع بانک‌مسکن بايد تامين شود
بازار مسكن همچنان در ركود به سرمي‌برد، اما به‌طور‌حتم تزريق ۱۵ هزار ميليارد تومان سرمايه از محل صندوق پس‌انداز مسکن يکم به بازار مسکن کل کشور باعث افزايش حجم معاملات خريد و فروش مسكن در نيمه دوم سال جاري خواهد شد. به عبارتي ۱۵ هزار ميليارد تومان سرمايه صندوق پس‌انداز مسكن يكم از اين جهت اهميت دارد اين است که متکي به بودجه دولت نيست و توسط مردم انجام شده است، بنابراين توسعه پايداري را تضمين مي‌کند، زيرا تقاضاها به تدريج وارد بازار مسکن خواهند شد و شوک قيمتي ايجاد نخواهند کرد.
صندوق پس‌انداز مسکن يکم (خانه اولي‌ها) از ابتداي سال ۹۴ با نرخ سود مشخص توسط بانک مسکن راه‌اندازي شد و تاکنون ۲۸۲ هزار نفر در اين صندوق سپرده‌گذاري کرده‌اند که رقم سپرده‌ها بالغ بر ۵۰۰۰ ميليارد تومان است و پيش‌بيني مي‌شود بانک مسکن حدود ۱۰ هزار ميليارد تومان روي آن بگذارد و اين پول به بازار مسکن در جهت رونق اين بخش تزريق شود. 
از زمان راه‌اندازي اين صندوق كه نرخ سود تسهيلات در يک روند تدريجي از ۱۴ درصد به ۱۳ درصد، ۱۱ درصد و سپس به ۹.۵ درصد کاهش يافت، تاكنون تنها ۲۰ هزار نفر تسهيلات دريافت کرده‌اند و علت اين مساله اين است که در روزهاي ابتدايي استقبال از اين تسهيلات به دليل نرخ بالاي سود پايين بود اما با كاهش نرخ سود تسهيلات اين صندوق استقبال مردم از آن به تدريج بالا رفت. به همين دليل زمان سررسيد بخش عمده‌اي از تسهيلات هنوز فرا نرسيده است و به احتمال زياد در سال آينده عمده تقاضاي موثر از طريق اين صندوق وارد بازار مسکن خواهد شد. همچنين چندي پيش وزارت راه و شهرسازي پيشنهاداتي به منظور کاهش نرخ سود تسهيلات و افزايش مدت زمان بازپرداخت تسهيلات خانه اولي‌ها ارايه کرد که هم اكنون اين پيشنهادات توسط بانک مرکزي در حال بررسي است. درخصوص اجراي تغيير شرايط تسهيلات خريد مسکن از جمله افزايش دوره بازپرداخت اقساط، کاهش مدت زمان سپرده‌گذاري از 12 ماه به 10 ماه و همچنين کاهش نرخ سود بانكي، ابوالقاسم رحيمي‌انارکي عضو هيات مديره بانک مسکن اعلام كرد: هنوز هيچ تصميمي‌درباره تغيير شرايط تسهيلات خريد مسکن نهايي نشده است و تغيير شرايط وام مسکن بايد بررسي شود، به‌طور قطع اگر منابع و مصارف بانک مسکن اجازه دهد، اين پيشنهاد به اجرا مي‌رسد، در غير اين صورت کسري منابع بانک مسکن در صورت اجراي اين طرح بايد به نحوي تامين شود.
افزايش قيمت مسکن متناسب با نرخ تورم 
اين‌روزها بازار مسکن شهر تهران تحت تاثير عوامل محرک افزايش قيمت ازجمله افزايش نرخ دلار آزاد، نزديک شدن قيمت به کف، رشد نسبي ارزش افزوده بخش ساختمان، التهاب بازار اجاره در تابستان امسال، کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي و انتظار براي کاهش نرخ سود تسهيلات مسکن خانه‌اولي‌ها، مسير خود را براي ورود به دوره رونق طي مي‌کند و برآورد کارشناسان از بازار مسکن شهر تهران در شش ماهه دوم سال جاري حاکي از آن است که با توجه به اين عوامل محرک افزايش قيمت، احتمال افزايش ۱۰ درصدي قيمت مسكن متناسب با نرخ تورم در نيمه دوم امسال وجود دارد، البته بسياري از کارشناسان اقتصاد مسكن معتقدند كه جهش قيمتي در بازار مسكن رخ نخواهد داد، به گفته رحيمي‌انارکي عضو هيات مديره بانک مسکن با تاکيد بر اينکه در حال حاضر عمده تقاضا در بازار به سمت خانه‌هاي کم‌متراژ است، اعلام كرد: انتظار مي‌رود در نيمه دوم امسال شاهد افزايش سرعت رشد حجم معاملات مصرفي مسکن با واحدهاي کوچک باشيم، اما رکود در بازار معاملات واحدهاي مسکوني لوکس کماکان ادامه دارد و مطابق آنچه که پيش بيني مي‌شود، شاهد نوسانات قيمتي در نيمه دوم امسال و رشد قيمت بالاتر از نرخ تورم عمومي‌نخواهيم بود. همچنين حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاک درخصوص پيش بيني از قيمت مسکن شهر تهران مي‌گويد: نيمه دوم سال جاري پايان دوره رکود مسکن خواهد بود، اما جهش قيمتي نخواهيم داشت و پيش‌بيني مي‌كنم افزايش قيمت مسکن متناسب با نرخ تورم است.
گراني مسكن با افزايش نرخ دلار
باتوجه به گفته كارشناسان اقتصاد مسكن جهش قيمتي در بازار مسكن در نيمه دوم سال جاري رخ نخواهد داد، اما احتمال افزايش ۱۰ درصدي قيمت مسكن متناسب با نرخ تورم در نيمه دوم امسال وجود دارد. يكي از عواملي كه باعث افزايش قيمت مسكن در آينده خواهد شد افزايش چشمگير نرخ دلار در بازار آزاد است. طي روزهاي اخير نرخ دلار از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور کرده است و تجربه نشان مي‌دهد رشد قيمت دلار در کوتاه‌مدت اثر منفي در بازدهي بخش مسکن دارد و در بلندمدت به افزايش قيمت مسکن منجر مي‌شود. به گفته بسياري از كارشناسان اقتصاد مسكن، به طورحتم افزايش قيمت دلار باعث گراني كالاهاي وارداتي از جمله مصالح ساختماني و دستمزد كارگران در صنعت ساختمان خواهد شد به عبارتي با افزايش نرخ دلار در بازار آزاد، قيمت مواد اوليه وارداتي براي ساخت مسكن گران شده كه اين امر انتظار قيمتي را در زمان فروش افزايش مي‌دهد. هم‌اكنون در صنعت ساختمان به دليل فاصله زياد قيمت مسكن با ميزان قدرت خريد مردم، تقاضاي موثر وجود ندارد كه با افزايش بيشتر قيمت آن در راستاي افزايش نرخ دلار دور از دسترس خواهد شد كه در نتيجه ركود مسكن را تشديد خواهد كرد.
به گفته عباس زينعلي،كارشناس اقتصاد مسكن، افزايش نرخ ارز و دلار تاثير قابل‌توجهي بر خروج بخش مسكن از ركود نخواهد داشت و تنها قيمت تمام شده ساختمان را به دليل افزايش قيمت مصالح از جمله تيرآهن افزايش مي‌دهد، بنابراين در صورت تداوم افزايش نرخ دلار، مسكن در آينده‌اي نه چندان دور گران مي‌شود كه اين امر ركود موجود در بخش مسكن را عميق‌تر خواهد كرد. به طوركلي تا زماني كه دولت نسخه‌اي براي رونق بازار مسكن و ساختمان در راستاي افزايش اعتماد مردم به سرمايه‌گذاري تدوين نكند، روند ركودي بخش مسكن ادامه خواهد داشت.
گراني مسكن با تداوم كاهش نرخ سود بانكي 
همچنين درحال حاضر رشد ارزش افزوه بخش ساختمان مثبت شده است. به عبارتي بر اساس آمار جديد فعاليت‌هاي بخش ساختمان پس از ۱۸ فصل رشد مداوم منفي، در زمستان سال 95 به رشد مثبت ۴ درصد رسيده است که افزايش صدور پروانه‌هاي ساختماني دليل اين رشد اعلام شده است. به عبارتي تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادر شده در شهر تهران در سه ماهه چهارم سال ۹۵ نسبت به فصل مشابه سال قبل افزايش ۴۰.۶ درصدي را تجربه کرده و در مجموع افزايش صدور پروانه‌هاي ساختماني در کل مناطق شهري کشور در سه ماهه پاياني سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۲۰.۴ درصد رسيده است. همچنين طي هفته‌هاي اخير شوراي پول و اعتبار بانک‌ها را مکلف کرد كه بيش از ۱۵ درصد سود به سپرده‌ها پرداخت نکنند، هرچند كه كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي باعث ورود نقدينگي به سمت بازارهاي موازي چون طلا، سكه و دلار شد اما تدوام روند كاهش نرخ سود سپرده بانكي مي‌تواند منجر به خروج سپرده‌‌ها از بانك و ورود سرمايه‌ها به بخش مسکن شود. باتوجه به اينكه هر رونقي با گراني همراه است افزايش معاملات خريد و فروش باعث افزايش قيمت مسكن در آينده خواهد شد.


معاون فني و امور زيربنايي شرکت راه‌آهن با بيان اينکه «در محدوده حريم راه‌آهن کشور شاهد هيچ‌گونه ترک و فرونشستي نبوده‌ايم» تصريح کرد: پايش ۲۴ ساعته محدوده ريلي در دستور کار راه‌آهن قرار دارد و توسط مأمورين مستقر در طول خطوط و توسط دستگاه‌هاي اندازه‌گيري به‌طور مداوم انجام مي‌شود. 
مازيار يزداني در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با اشاره به مطالب منتشرشده در برخي رسانه‌ها با عنوان «تَرَک‌ها، خط تهران- مشهد را تهديد مي‌کند» اظهار کرد: موضوع ترک‌ها در حريم خطوط ريلي طي يک سال اخير با جديت از سوي معاون فني و امور زيربنايي راه‌آهن در دست پيگيري قرار دارد. البته در همين راستا قراردادي با مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي منعقد شد. پي رو همين قرارداد، مرکز تحقيقات بر روي سوژه موردنظر مطالعات و بازديد‌هاي ميداني انجام داده است و خوشبختانه علي‌رغم تائيد موضوع از سوي مجامع مختلف، اما در محدوده حريم راه‌آهن کشور شاهد هيچ‌گونه ترک و فرونشستي نبوده‌ايم. معاون فني و امور زيربنايي راه‌آهن با اشاره به اهميت موضوع فرونشست زمين در حريم راه‌آهن گفت: پايش ۲۴ ساعته محدوده ريلي در دستور کار راه‌آهن قرار دارد و توسط مأمورين مستقر در طول خطوط و توسط دستگاه‌هاي اندازه‌گيري به‌طور مداوم انجام مي‌شود. يزداني با اشاره به توجه کارشناسان به مسئله احتمال فرونشست در دشت ورامين تصريح کرد: اگرچه تاکنون اتفاقي در حريم راه‌آهن رخ نداده است اما بايد نگاه پيش‌گيرانه داشته باشيم و از همين رو به‌طور مداوم حريم ۱۰۰ متري خطوط ريلي را مورد پايش قرار ‌مي‌دهيم.به دليل مباحث مربوط به حمل‌ونقل جاده‌اي مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي فراتر از حريم راه‌آهن را هم در دست پايش دارد و البته در قالب شرکت راه‌آهن جلساتي با سازمان مديريت بحران نيز برگزار شده است و اين موضوع از ابعاد مختلفي در دستور کار قرار دارد. اين مقام مسئول در شرکت راه‌آهن صحبت‌هايي همچون منجر شدن فرونشست زمين به نشست خط آهن، سير قطار با سرعت زير ۱۰۰ کيلومتر در چنين مسير‌هايي و عدم کارايي زمين براي ساخت قطارهاي سريع‌السير را نيازمند انجام يک کار کارشناسي دانست و گفت: هم‌اکنون و به‌صورت روزانه قطار با سرعت ۱۶۰ کيلومتر در ساعت در مسير تهران - مشهد سير مي‌کند؛ اما در صورت نشست زمين به ميزان و سطح مقطع نشست ممکن است رفتار سيستمي‌تفاوت کند.
يزداني تصريح کرد: با توجه به پايش ۲۴ ساعته خطوط ريلي در صورت بروز چنين مسائلي اجازه اعزام قطار انجام نمي‌شود و شرکت راه‌آهن در صورت مشاهده نشست مقطعي به‌جاي کاهش سرعت به‌منظور حفظ ايمني و سلامت مسافران قطار را متوقف مي‌کند. معاون فني و امور زيربنايي راه‌آهن در خصوص مسئله احداث و راه‌اندازي خطوط راه‌آهن سريع‌السير يادآور شد: بالاترين سرعت قطارهاي سريع‌السير در ژاپن به‌عنوان کشوري که در يک منطقه زلزله‌خيز جهان قرار دارد از سوي مردم آن کشور در حال تجربه شدن است. پس با اين تفاسير کشور ژاپن به‌جاي بهره‌گيري از قطار‌هاي سريع‌السير با سرعت‌هايي نزديک به ۵۰۰ کيلومتر در ساعت بايد از مد‌هاي ديگري استفاده کند. اظهارنظر در اين خصوص نيازمند انجام يک کار کارشناسي است که در تخصص کارشناسان حمل‌ونقل ريلي قرار دارد. معاون شرکت راه‌آهن، انجام اقدامات عملياتي براي مقابله با تبعات اين پديده را مستلزم رخ دادن اتفاق بر اثر فرونشست زمين عنوان کرد و گفت: در صورت وقوع اتفاق به سرعت عمليات تثبيت زيرسازي انجام مي‌شود، اما شرکت راه‌آهن به قدري از تجربه و توان کارشناسي برخوردار است که قبل وقوع اتفاقاتي از اين قبيل، اقدامات پيشگيرانه را انجام خواهد داد.


مدير عامل شرکت حمل و نقل فله کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران گفت: اين شرکت در شش ماهه نخست امسال به طور متوسط ۵۳ فروند کشتي به ظرفيت فعال حدود ۲.۵ ميليون DWT در اختيار داشته و بر اساس اين ميزان کشتي و ظرفيت طي مدت اشاره شده ميزان تن مايل با رشد ۳۴ درصدي مواجه بود که به معناي افزايش عملکردي بالغ بر ۵۰ درصد است.
به گزارش ايسنا، علي اکبر غنجي با بيان اينکه در بين شيوه‌هاي مختلف حمل دريايي، بخش حمل فله از نظر اقتصادي به صرفه‌ترين است، اظهار کرد: از ويژگي‌هاي بارز صنعت حمل فله، فعاليت به صورت ترمپ بوده و مسيرها از قبل مشخص نيست در نتيجه محاسبه هزينه‌ها تقريباً در تمامي‌سفرها منحصر به فرد است به قسمي‌که جهت حفظ سودآوري، معمولاً سفرهاي چند ضلعي تدارک ديده مي‌شود.عدم موازنه معمول بين سفرهاي رفت و برگشت از ديگر ويژگي‌هاي اين بخش کشتيراني است و به ندرت پيش مي‌آيد که بنادر مبدا صادرکننده محمولات فله، واردکننده همان نوع محمولات نيز باشند لذا، سفرها به ندرت به صورت رفت و برگشت (با بار) تدارک ديده مي‌شوند.
وي با اشاره به رکود سالهاي ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در بخش فله گفت: بخش حمل فله وضعيتي به مراتب بدتر را نيز تجربه کرده است به طوري که به رغم بهبود نسبي بازار حمل کانتينري، بخش حمل فله در سال ۲۰۱۶ بدترين سال را پشت سر گذاشت و مواقعي را شاهد بوديم که شاخص BDI حتي به پايين‌تر از ۳۰۰ واحد نيز افت کرد که در تاريخ صنعت کشتيراني بي‌سابقه بوده است.به طور کلي بخش فله خشک براي رسيدن به نقطه سربه‌سر نيازمند سطح حداقلي حدود ۱۳۰۰ واحد براي شاخص BDI است و اين در حالي است که با توجه به رشد شاخص‌ها در اوايل سال ۲۰۱۷، ادامه شاخص مجدداً افت پيدا کرد و پس از رسيدن به حدود ۷۰۰ واحد، در اوايل تابستان دوباره روندي صعودي را طي کرده و اکنون حدود مقادير ۱۴۰۰ واحد را نشان مي‌دهد.
مديرعامل شرکت حمل و نقل فله سپس به شرايط زمان تحريم‌ها اشاره کرد و گفت: قبل از اجرايي شدن برجام ورود کشتي‌هاي خارجي به بنادر داخلي تقريباً ممنوع و بالطبع تقاضا براي حمل توسط شرکت‌هاي داخلي بيشتر بود لذا اين شرکت نيز از حمل محمولات داخلي سهم بيشتري را از آنِ خود مي‌کرد. تحريم‌ها از سوي ديگر فعاليت در حمل بين‌الملل را براي کشتي‌هاي داخلي غيرممکن کرد و تجار بزرگ، به ويژه در بخش حمل فله و مواد غذايي، محدوديت‌هاي زيادي در بکارگيري کشتي‌هاي ناوگان ملي داشتند. اجرايي شدن برجام اتفاق بسيار مبارکي به ويژه در صنعت حمل و نقل دريايي کشور بود. برجام باعث شد از يک سو دسترسي شرکت‌هاي کشتيراني خارجي به بازار داخلي را تسهيل شود و از سوي ديگر شرکت‌هاي کشتيراني داخلي نيز توانستند با سهولت بيشتر در بازارهاي بين‌المللي فعاليت کنند و اين مهم باعث شد حتي چارترهاي بزرگ خارجي که سابقه فعاليت بسيار طولاني‌مدت با اين شرکت (کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران) داشتند و به دليل تحريم‌هاي اعمالي ناخواسته از ادامه همکاري امتناع مي‌کردند، با رغبت بيشتري براي از سرگيري همکار پيشگام شوند.