سباستين کورتس پيشرو در انتخابات اتريش
مردم اتريش روز ۱۵ اکتبر (۲۳ مهرماه ) براي شرکت در انتخابات سراسري زودهنگام به پاي صندوقهاي راي مي‌روند. حزب يا ائتلافي که در اين انتخابات پيروز شود، صدر اعظم را تعيين مي‌کند. طبق آخرين نظرسنجيها، حزب محافظه کار «مردم» به رهبري سباستين کورتس، وزيرخارجه سابق اتريش از حزب چپ ميانه سوسيال دموکرات به رهبري کريستين کِرن، صدر اعظم کنوني اتريش پيشي گرفته است. رقيب اصلي کورتس،‌هاينتس-کريستيان اشتراخه از حزب راست گرا و پوپوليست «آزادي اتريش» است. کورتس ۳۱ ساله، در صورت پيروزي جوانترين رهبر اروپا خواهد بود. به نظر مي‌رسد پيروزي در انتخابات براي اين حزب که اکنون رنگ فيروزه اي را براي تبليغ خود برگزيده است کار آساني باشد. با اين وجود اعضاي اين حزب به ميان مردم آمده‌اند تا راي دهندگان بالقوه را قانع کنند که به حزب مردم راي بدهند.
 
عدم حضور طالبان در مذاکرات صلح افغانستان
در حالي که قرار است نمايندگان افغانستان، چين، پاکستان و آمريکا در چند روز آينده در عمان براي احياي مذاکرات صلح با شبه‌نظاميان طالبان افغانستان مذاکره کنند، رهبران ارشد طالبان اعلام کردند که اين گروه هيچ قصدي براي حضور در مذاکرات صلح ندارند. به گزارش روزنامه اکسپرس، هنوز مشخص نيست نمايندگان طالبان افغانستان در اين مذاکرات شرکت کنند.منابع طالبان اعلام کردند هنوز اين گروه دعوت‌نامه‌اي براي حضور در مذاکرات در مسقط دريافت نکرده‌اند.نشست گروه هماهنگي چهارجانبه با حضور افغانستان، چين، پاکستان و آمريکا در راستاي تسهيل مسير مذاکرات مستقيم ميان دولت افغانستان و طالبان برگزار مي‌شود اما تاکنون اين گروه به موفقيت کمي‌دست يافته است.قرار است امين وقد، يکي از مشاوران نزديک اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان و يکي از اعضاي شوراي عالي صلح اين کشور در اين مذاکرات شرکت کنند. 

برگزاري انتخابات در قرقيزستان  
مردم قرقيزستان يکشنبه 23 مهر، پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند تا رئيس جمهوري آتي خود را انتخاب کنند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين راي گيري ۱۵ اکتبر ۲۰۱۷ نبردي سخت محسوب مي‌شود. دوره رياست جمهوري شش ساله آلمازبيک آتامبايف که با حمايت سياسي روسيه، وام‌هاي پرداخت شده از سوي چين و سرمايه گذاري‌هاي ضروري از سوي پکن رو به اتمام است، با سرکوب‌ها، خفقان و ناآرامي‌هايي روبه‌رو بوده است.انتخاب وي در سال ۲۰۱۱ با بحران سياسي و سرکوب‌هايي همراه بود که صدها کشته برجاي گذاشت.و حالا آتامبايف در حالي کناره گيري مي‌کند که راي دهندگان در قرقيزستان بايد از ميان ۱۱ کانديدا، يکي را برگزينند و براي يک دوره شش ساله زمامداري کشور را به دست يکي از اين نامزدها بدهند. 
 
صدور حکم پيگرد براي رئيس جمهور آفريقاي جنوبي
دادگاه عالي استيناف آفريقاي جنوبي حکم کرد که رئيس جمهوري اين کشور به اتهام 800 فقره جرم مرتبط با معاملات سلاح در سال‌هاي دهه 90 ميلادي تحت پيگرد قرار گيرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه،‌ جاکوب زوما، رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي پس از حکم دادگاه بدوي در سال 2016 و مجرم شناخته شدنش، حکم را به چالش کشيد و به دنبال دادخواهي مجدد بود. حالا اداره ملي پيگرد مجرمان در اين کشور بايد درباره پيگرد قانوني عليه زوما تصميم بگيرد.اريک ليچ، قاضي دادگاه عالي حين اعلام حکم عليه زوما گفت: دلايل مطرح شده از سوي رياست جمهوري آفريقاي جنوبي در متوقف کردن حکم پيگرد به اتهام جرايم ارتکابي، قابل قبول نيستند.حزب اپوزيسيون موسوم به ائتلاف دموکراتيک که از 2009 براي به دست آوردن کرسي رياست جمهوري و رويارويي با زوما تلاش مي‌کند، پرونده 783 فقره جرم عليه وي را بار ديگر به جريان انداخت. اين جرايم به توافق‌هاي نظامي‌پس از آپارتايد در اين کشور آفريقايي مربوط مي‌شود.زوما که به فساد مالي، تقلب، پولشويي و ارتباط با جرايم سازمان يافته متهم است، همواره خودش را مبرا از اين اتهامات مي‌داند. 
 مرگ پنگوئن‌ها 
 زنده ماندن تنها 2 بچه پنگوئن از40 هزار کلوني پنگوئن‌ها در قطب باعث شده نگراني درباره تغييرات اقليمي‌، آلودگي آبها به دليل اکتشاف نفت و افراط درصيد ماهي را افزايش دهد به گزارش گاردين ، اين خبر بد نشانه دهنده فشار شديد بر حيات وحش منطقه قطب است. 
تمام بچه‌هاي يک نوع پنگوئن در شرق قطب جنوب در فصل جفت‌گيري از گرسنگي مرده‌اند و فقط دو جوجه پنگوئن آدلي زنده مانده‌اند.
پنگوئن آدلي بيش از ساير گونه‎هاي پنگوئن در جنوبگان توليد مثل مي‌کند. کارشناسان اين اتفاق را "فاجعه‌بار" توصيف کرده‌اند.حجم بي‌سابقه يخ در اين موقع سال باعث مرگ جوجه پنگوئن‌ها شده چون والدين آنها براي پيدا کردن غذا بايد مسافت زيادي را طي کنند.اين دومين بار است که در پنج سال گذشته اين "فاجعه" در جنوبگان اتفاق مي‌افتد. در سال ۲۰۱۵ ميلادي هم هيچ جوجه پنگوئني زنده نماند.
ورود «برگزيت» به جنگ لفظي
وزير خزانه‌داري انگليس با خطاب قرار دادن اتحاديه اروپا به عنوان "دشمن" جنجال جديدي به پا کرده است اما بروکسل به صراحت اعلام کرده انگليس پيش از به جريان افتادن مذاکرات بريگزيت بايد پيشنهاد بهتري ارائه کند. به گزارش فايننشال تايمز، مناقشه بر سر لايحه جدايي بريتانيا از اتحاديه اروپا موسوم به بريگزيت جمعه به جنگ لفظي کشيده شد. فيليپ‌هاموند، وزير خزانه‌داري انگليس بروکسل را "دشمن" خطاب کرد و ژان کلود يونکر، رئيس کميسيون اروپايي هم با بيان اينکه "هرگونه قدرشناسي از دفاع نظامي‌بريتانيا از اين قاره آن را از پرداخت ديون مستثني نمي‌کند" گفت "آنها اکنون بايد پولشان را بپردازند". اما اظهارات‌هاموند خطر تيرگي بيشتر روابط ميان بروکسل و بريتانيا را به همراه دارد، آن هم در زماني که اکنون طرفين براي اجراي بريگزيت بدون توافق آماده مي‌شوند.اين جدل پس از آن به وجود آمد که يونکر، به وضوح گفت بريتانيا براي خروج مذاکرات از بن‌بست بايد پول بيشتري پرداخت کند تا مذاکرات درباره تجارت به جريان بيفتد.


 مقام‌هاي اقليم کردستان عراق با اعلام اين‌که هزاران نيرو براي مقابله با تحرکات نظامي‌عراق به کرکوک اعزام شده‌اند، خاطرنشان کردند که نيروهاي پيشمرگه براي کاهش تنش از برخي خطوط دفاعي در اين منطقه به صورت محدود عقب‌نشيني کرده‌اند.به گزارش رويترز، منابع امنيتي در اقليم کردستان عراق اعلام کردند، نيروهاي پيشمرگه با هدف اجتناب از درگيري با نيروهاي دولت مرکزي عراق حدود دو کيلومتر از خطوط دفاعي خود در اين شهر عقب‌نشيني کردند.طبق اين گزارش، نيروهاي پيشمرگه شامگاه پنجشنبه از «قصبه تسا» و «بشير» حدود ۱۰ کيلومتر عقب‌نشيني کرده‌اند. برخي از مناطق هم بدون بروز هيچ‌گونه درگيري به دست ارتش عراق افتاده است. «شيخ جعفر مصطفي» فرمانده پيشمرگه‌هاي کرکوک نيز روز گذشته طي نشستي خبري گفت که نيروهاي پيشمرگه از مناطقي که قبلا از چنگ داعش آزاد کرده بودند، عقب نشستند.اين فرمانده پيشمرگه تأکيد کرد که نيروهاي پيشمرگه تا خط دفاعي شهر کرکوک عقب نشسته‌اند و آماده‌اند از شهر کرکوک در مقابل ارتش عراق دفاع کنند.همزمان يک ژنرال عراقي، که نامش فاش نشده، در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه، از شروع عمليات نيروهاي عراقي در جنوب شهر نفت‌خيز کرکوک خبر داده است. 
 نيروهاي ارتش سوريه شهر الميادين در استان ديرالزور را به طور کامل از چنگال داعش آزاد کردند.به گزارش شبکه روسيا اليوم به نقل از شبکه اطلاع‌رساني جنگ سوريه گزارش داد، ارتش شهر الميادين را به طور کامل آزاد کرد.يک منبع نظامي‌ارتش سوريه افزود: ارتش در محور غرب شهر به منظور تقويت خطوط دفاعي خود پيشروي کند.شهر الميادين پايتخت نظامي‌داعش محسوب مي‌شود چرا که مقر وزارت جنگ خلافت خودخوانده داعش در آنجا واقع است.خبرنگار رسمي‌سوريه (سانا) در دير الزور روز جمعه از تسلط کامل يگان‌هاي ارتش سوريه بر روستاي حطله و ميدان الحلبيه در منطقه الصالحيه واقع در وردي شمالي شهر دير الزور خبر داده بود. وي افزود: يگان‌هاي ارتش به طور کامل بر محله‌هاي البلعوم والمديحي در شهر الميادين مسلط شدند. درحالي که ارتش درحال آزاد سازي مناطق خود از دست داعش است منابع ميداني در سوريه از آغاز خروج تروريست‌هاي داعش از شهر رقه خبر دادند. به گزارش اسکاي نيوز عربي، منابع ميداني در سوريه اعلام کردند که ۱۲ اتوبوس وارد محله "حاوي الهوي" در غرب شهر رقه شده‌اند تا تروريست‌هاي داعش را از رقه به حومه شرقي ديرالزور منتقل کند. اين اقدام همزمان با پرواز جنگنده‌هاي ائتلاف ضد داعش آمريکا در آسمان شهر رقه، مقر اصلي داعش در سوريه اتخاذ شده است. 
 کره شمالي آماده پرتاب يک موشک بالستيک در آستانه مانور دريايي آتي ميان آمريکا و کره‌جنوبي است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، نيروي دريايي آمريکا اعلام کرد که يک ناو هواپيمابر آمريکايي به زودي اين رزمايش را که قدرت نمايي جديدي عليه کره شمالي است رهبري خواهد کرد.اين در حالي است که تنش‌ها بر سر برنامه تسليحاتي کره شمالي منزوي بالا گرفته است. اين اقدام احتمالا خشم پيونگ يانگ را که سابقا واکنش‌هاي تندي به رزمايش‌هاي مشترک داشته است، برمي‌انگيزد.روزنامه "دونگابيلبو" به نقل از يک منبع دولتي گزارش داد: تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد موشک‌هاي بالستيک روي پرتاب‌گرها مستقر شده و به استان "فيونگان" منتقل شده است.مقام‌هاي نظامي‌آمريکا و کره‌ جنوبي معتقدند که کره شمالي ممکن است براي پرتاب‌ موشک‌هايي که قادر به رسيدن به خاک آمريکا باشد آماده شود.اين موشک ممکن است موشک بالستيک قاره‌پيما هواسونگ – 14 باشد که برد آن تا آلاسکا مي‌رسد. همچنين ممکن است کره شمالي موشک ميان‌برد هواسونگ – 12 باشد که پيشتر تهديد کرده بود گوآم را با آن هدف مي‌گيرد را آزمايش کند.احتمال ديگر اين است که کره شمالي براي تست يک موشک بالستيک قاره‌پيما هواسونگ – 13 جديد آماده شود که برد آن از دو موشک ديگر بالاتر است و ممکن است به ساحل غربي آمريکا برسد.
جنون رییس جمهور آمریکا به ضرر کاخ سفید تمام شد؛
گروه بين الملل : سخنان واهي و تند دونالد ترامپ درباره توافق هسته اي ميان ايران و 6 کشور قدرتمند جهان با انتقادات جهاني به خصوص از سوي رهبران کشورهاي اروپايي روبرو شد.
به گزارش نيويورک تايمز، تصميم گيري ترامپ درباره ايران پس از بحث‌ها و مخالفت‌هاي طولاني بين وي و مقامات دولتي اش رخ داد. اين تصميم با مخالفت حلقه نزديکان وي از جمله رکس تيلرسون وزير امور خارجه و جيمز ماتيس وزير دفاع همراه شده است و اين دو مقام سعي کردند تا ترامپ را قانع کنند بلافاصله‌امريکا را از توافق برجام خارج نکند. سخنراني ترامپ درباره برجام با عملکردهاي مشابه وي درقبال تعهد تغييرات اقليمي‌پاريس ،خروج از توافق تجارت آزاد ترنس آتلانتيک و احتمال خروج از پيمان تجارت آزاد نفتا با کانادا و مکزيک مقايسه شده است. علارقم سخنان تند ترامپ وي آمريکا را از توافق برجام خارج نکرد و به کنگره‌امريکا 60 روز مهلت داده تا درباره اعمال تحريم تازه عليه ايران که با اين توافق برداشته شده بودند تصميم گيري کند.اين درحالي است که نمايندگان دموکرات نيز از سخنان ترامپ انتقاد کردند. هیلاری کلینتون وزیرخارجه پیشین آمریکا به شبکه خبری سی.ان.ان گفت: بی اعتمادی دونالدترامپ به توافق هسته ای ایران مخرب وپایان اعتماد و اعتبار آمریکا در نزد جهانیان بود. برني سندر سناتور آمريکايي در بيانيه اي از راهبرد جديد دونالد ترامپ در قبال ايران به شدت انتقاد کرد و عدم تاييد آن را ضربه اي بر ايالات متحده عنوان کرد.وزير دفاع پيشين آمريکا با اعلام اينکه ترامپ دوست دارد توافق با ايران را به هم بزند، گفت: او با لغو برجام يک الگوي بسيار خطرناک به جاي مي‌گذارد.به گزارش هيل، لئون پانتا، وزير دفاع پيشين آمريکا نسبت به نبود استراتژي از سوي ترامپ در برابر ايران ابراز نگراني کرد. آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل متحد به سخنان دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا درباره توافق هسته‌اي با ايران واکنش نشان داد. استفان دوژاريک، سخنگوي دبيرکل سازمان ملل گفت که آقاي گوترش اميدوار است توافق هسته‌اي ميان ايران و ۶ کشور قدرتمند جهاني همچنان به قوت خود باقي بماند. وي افزود که دبيرکل سازمان ملل برجام را «موفقيت بسيار مهم براي استحکام نظام عدم گسترش هسته‌اي و گامي‌به پيش براي صلح و امنيت در جهان» مي‌داند. با اينکه آژانس بين المللي انرژي اتمي، وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش‌هاي خود اعلام کرده است که ايران به تعهداتش در چهارچوب برجام عمل کرده‌اما رئيس جمهوري آمريکا در گزارش سه ماه خود پايبندي تهران به برجام را تاييد نکرد. سخنان اخير ترامپ موجب نگراني جامعه جهاني از حفظ توافق هسته‌اي شده است. درست پس از سخنراني ترامپ سران قدرتهاي جهان با انتشار بيانيه اي از سخنان رئيس جمهور آمريکا انتقاد کردند.آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه و ترزا مي‌نخست‌وزير بريتانيا با صدور بيانيه‌اي مشترک از حفظ برجام حمايت کردند. آنها هم‌زمان نگراني خود را از برنامه موشکي و فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران اعلام کردند. رهبران سه کشور اروپايي ياد‌آور شده‌اند که برجام توافقي بين‌المللي است که کشورهاي روسيه، چين و ديگر کشورهاي عضو اتحاديه اروپا نيز آن را تاييد کرده‌اند. رهبران کشورهاي اروپايي به برخي دلايل براي پايبندي به برجام نيز اشاره کرده‌اند. به گفته آنان برجام حاصل ۱۳ سال تلاش‌هاي ديپلماتيک است. بنا به ارزيابي اين سه رهبر اروپايي توافق اتمي‌از اين امر جلوگيري مي‌کند که ايران از فناوري اتمي‌براي اهداف نظامي‌بهره گيرد. وزيرامورخارجه آلمان گفت: براي متقاعد کردن کنگره‌امريکا به حفظ توافق هسته‌اي تلاش خواهيم کرد. به گزارش اسپوتنيک، زيگمار گابريل، وزيرامورخارجه آلمان نيز پس از سخنراني روز جمعه رئيس‌جمهور آمريکا عليه ايران و توافق هسته‌اي تاکيد کرد که برلين تلاش خواهد کرد تا کنگره‌امريکا را متقاعد کند که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را حفظ کند.وزيرامورخارجه آلمان همچنين گفت: برلين نسبت به موضع ايران در خصوص برخي مسائل به دليل نقش پيچيده اين کشور در خاورميانه انتقاد دارد و بر لزوم گفت‌وگوي مستقيم وجدي با ايران تاکيد مي‌کند. ما از توافق با ايران حمايت مي‌کنيم و خواهان حفظ اين توافق هستيم. روسيه نيز در بيانيه اي اعلام کرد تصميم ترامپ جايي در ديپلماسي بين المللي ندارد وشيوه وي با شکست روبرو خواهد شد. مديرکل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌محمد البرادعي نيز درباره تاثير منفي سخنان ضد ايراني ترامپ بر بحران شبه جزيره کره هشدار داد.
استقبال عربستان، بحرين و رژيم صهيونيستي
دولت‌هاي عربستان و رژيم صهيونيستي بلافاصله پس از اعلام سخنان تند رئيس جمهور آمريکا عليه ايران از آن استقبال کردند. عربستان سعودي ايران را به بي‌ثبات‌کردن منطقه متهم کرد و نتانياهو سخنان ترامپ را مهم توصيف کرد. دولت عربستان سعودي با انتشار بيانيه‌اي از سخنان ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا و راهبرد جديد او عليه ايران استقبال کرد. بيانيه عربستان با تروريستي توصيف‌کردن حزب الله لبنان و انصارالله يمن، ايران را به حمايت از اين گروه‌ها متهم کرد. همزمان بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل اندکي پس از سخنان رئيس جمهور آمريکا، ضمن استقبال از راهبرد جديد آمريکا عليه ايران، از دونالد ترامپ آمريکا تشکر کرد و به وي تبريک گفت. منامه از استراتژي جديد آمريکا عليه ايران حمايت کرد و در ادامه ياوه‌گويي‌هاي ترامپ عليه ايران مدعي شد که بحرين بيشترين ضربه را از سپاه ايران خورده است. کشور بحرين با اشاره به اظهارات ترامپ عليه توافق هسته‌اي و سپاه مدعي شد: اين موضع آمريکا بر اهميت مبارزه با تروريسم و حاميان آن براي ايجاد جهاني پر امنيت و پر ثبات تاکيد دارد. دولت مستعفي يمن نيز در بيانيه‌اي از استراتژي جديد آمريکا عليه ايران استقبال کرد. با انتشار بيانيه اي، وزارت خارجه‌امارات از اظهارات رئيس‌جمهور آمريکا عليه ايران استقبال کرد.در اين بيانيه ادعا شده است: استراتژي جديد آمريکا براي مقابله با رفتارهاي منفي و غيرقابل قبول ايران از جمله برنامه موشکي که‌امنيت و ثبات منطقه را به خطر مي‌اندازد، اتخاذ شده است. نخست وزير لبنان گفت: موضع آمريکا در رابطه با ايران واضح و آشکار است و اين امر به ما مربوط نمي‌شود.به گزارش النشره، سعد حريري، نخست وزير لبنان، در واکنش به اظهارات اخير دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا عليه ايران با اشاره به اينکه بايد از ثبات و موافقت حفاظت کرد، گفت: استراتژي جديد آمريکا ميان آمريکا و ايران است و به لبنان مربوط نمي‌شود.
نيکي هيلي حامي‌تصميم گيرهاي ترامپ
نشريه پولتيکو در گزارشي با پرداختن به سخنراني روز جمعه رئيس‌جمهور آمريکا درباره ايران و برجام نوشت: نيکي هيلي که از حاميان اصلي عدم تاييد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي است، در واقع کسي است که پشت سر رويکرد ترامپ در قبال ايران قرار دارد. نيکي هيلي نماينده‌امريکا در سازمان ملل در ديداري در ماه ژوئيه که در آن ژنرال مک مستر، مشاور امنيت ملي و مايک پنس معاون رئيس‌جمهور آمريکا حضور داشتند، از رئيس‌جمهور ترامپ خواست تا به وي اجازه دهد يک پرونده براي اعلام عدم پايبندي بسازد.به گفته يک منبع آگاه هيلي به ترامپ گفته است به من اجازه بده تا يک اساس براي آن ايجاد کنم. رئيس‌جمهور نيز با اين درخواست موافقت کرد. هيلي به اصلي‌ترين حامي‌دولت براي اعلام عدم پايبندي در خارج از آمريکا و صداي مورد علاقه ترامپ عليه ايران در داخل آمريکا تبديل خواهد شد که جايگاه وي را در شرايطي که به نظر مي‌آيد هيلي يکي از گزينه‌هاي احتمالي بعد از رکس تيلرسون است، تقويت مي‌کند. ارتباط تنش‌آلود تيلرسون با ترامپ در روزهاي اخير آشکارتر شده است. به نوشته پولتيکو هيلي در اين ميان تنها نبود. رد پاي جان بولتون نماينده پيشين آمريکا در سازمان ملل کسي که دسترسي‌اش به ترامپ به تازگي توسط جان کلي رئيس دفتر رئيس‌جمهوري آمريکا محدود شده است، در سخنراني روز جمعه ترامپ احساس مي‌شود. زماني که عليرغم مخالفتها با هر اقدامي‌که بتواند توافق هسته‌اي را نابود کند، بازهم گفت که هر زمان که بخواهد مي‌تواند توافق را لغو کند. هيلي تاکنون هيچگاه خواستار خروج آمريکا نشده است اما يکي از مقامات ارشدي است که به طور علني از ترامپ خواسته تا اعلام کند که ايران توافق را نقض کرده است. بسياري از کارشناسان معتقدند احتمال جايگزيني نيکي هيلي به جاي رکس تيلرسون وزيرامور خارجه‌امريکا در دولت ترامپ زياد است.


تحريريه  فايننشال تايمز
در دوران باراک اوباما ، جمهوريخواهان به طور مداوم رئيس جمهور ايالات متحده را متهم به ضربه زدن به رهبري آمريکا در جهان مي‌کردند اما اين دونالد ترامپ رئيس جمهور جمهوريخواه بود که با سرعتي بالا باعث عقب نشيني آمريکا از جامعه جهاني شد. در ابتدا ترامپ آمريکا را از توافق تجارت آزاد ترنس پاسيفيک خارج کرد.سپس از توافق اقليمي‌پاريس بيرون رفت و اين هفته از سازمان يونسکو خارج شد . اکنون ترامپ به طور خطرناکي توافق هسته اي ايران را را بين تهران و شش قدرت جهان امضا شد مورد هدف قرارگرفته است. بنابراين نبايد شگفت زده شد که ترامپ کتابچه راهنماي قوانين بين الملل را با اين شيوه پاره ميکند.او به طور متداوم به اين کار ابراز تمايل کرده است. منطق وي درباره سياستش درمقابل ايران درعين حال بي نتيجه و گيج کننده است. حتي اطرافيان رئيس جمهور نيز معتقدند توافق هسته اي ايران به درستي عمل مي‌کند و به نفع امنيت ملي آمريکا است. با اين حال با وجود نظارت سازمان انرژي هسته اي ، اعضاي دائمي‌شوراي امنيت و آلمان بر توافق برجام ، رئيس جمهور روز جمعه درستي توافق هسته اي ايران را تاييد نکرد. اين به معني خروج بلافاصله‌امريکا از توافق هسته اي نيست و تصميم گيري به زمين کنگره‌انداخته مي‌شود. ريسکي براي ترامپ که سعي دارد نارضايتي خود از اين توافق بدون انجام هيچ کاري و مقصر بودن خود در تصميم گيري نهايي نشان دهد.کنگره 60 روز براي تصميم گيري بازگشت تحريم‌هاي برداشته شده وقت دارد که به دلايلي بايد درمقابل اين امر مقاومت کند. بازگشت تحريم‌ها به معني تخلف آمريکا از توافق خواهد بود و پيام بدي براي بقيه جهان خواهد بود که نشان خواهد داد آمريکا نمي‌تواند به تعهدات بين المللي اش پايبند باشد.اين درحالي است که زماني که‌امريکا نيازمند کمک جهاني دربحران کره بود به وي متعهد بودند. برخي جمهوريخواهان معتقدند سختگيري برايران باعث مي‌شود اروپايي‌ها نيز به‌امريکا به پيوندند که اين نوع تفکر اشتباه مرگبار است. اکنون فشار کمتري بر ايران وجود دارد و دوم اينکه قابليت ترامپ براي همراه کردن جامعه جهاني به دليل سخنان سمي‌اش از بين رفته است. درصورت شکست کنگره در بازگرداندن تحريم‌ها باعث ادامه بقاي توافق هسته اي ايران شوند که يک پيروزي مهم خواهد بود. اما زنگ خطر درباره عقب نشيني آمريکا از مسئوليت‌هاي جهاني را بيشتر خواهد کرد. 
ترجمه : فاطمه مهتدي