بعيد مي‌دانم سخنان ترامپ تاثيري بر بازار نفت بگذارد
وزير نفت گفت: بازار نفت، ديروز و امروز تعطيل بوده است، اما بعيد مي‌دانم اين سخنان تاثير تعيين کننده‌اي بر قيمت نفت داشته باشد. به نقل از شانا، بيژن زنگنه در برنامه «حالا خورشيد»، با اشاره به تاثير سخنان دونالد ترامپ روي قراردادهاي نفتي ايران، اظهار کرد: با شرکت‌هاي خارجي در حال مذاکره هستيم ، به نظرم سخنان آقاي ترامپ ازسوي شرکت‌هاي خارجي تا حدودي قابل پيش بيني بود، اما اميدواريم بتوانيم کار را با جديت و ارده اي که در اروپايي‌ها و آسيايي‌ها ديديم، ادامه دهيم و ان‌شاءالله به نتيجه برسانيم.
جوانگرايي در نفت
زنگنه در پاسخ به پرسش مجري اين برنامه، درباره اين که چرا در سيستم نفت مدير جوان نداريم و جوانگرايي در نفت لحاظ نشده است و هر وقت از مديري در نفت صحبت مي‌شود حدود ۵۰ تا ۶۰ سال سن دارد، توضيح داد: در سال‌هاي اخير بسيار تلاش کرديم جوانگرايي در نفت اتفاق بيفتد، هم اکنون به موضوع جوانگرايي در سطوح مختلف نفت بسيار توجه مي‌شود زيرا نيروهاي جوان در خيلي از سمت‎ها مي‌توانند موثر باشند. وي با بيان اين که، ما در اين باره برخي اشکالات ساختاري وجود دارد که در حال برطرف کردن آنها هستيم، تصريح کرد: هم اکنون تعداد زيادي از مديران شرکت ملي نفت جوان هستند، پيش‌تر اعلام کردم که ميانگين جواناني که قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي را به ثمر رساندند، ۳۰ سال بوده و اين موضوع بسيار مهم است، ضمن اين که مذاکره با شرکت‎هاي خارجي براي قراردادهاي نفتي را نيز همين جوانان برعهده دارند. زنگنه به انتصاب معاون خود در شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي به عنوان يکي از مديران جوان وزارت نفت در روزهاي اخير اشاره کرد و گفت: اين مدير جوان ۳۵ ساله در اين بخش سابقه کار مفيد دارد. وي بر ضرورت توجه به مديران جوان و در اختيار قراردادن تجربه‌هاي مديران باسابقه به آنها تاکيد کرد و گفت: بايد اين جوانان را مانند بچه‌هاي خودمان بدانيم و رشد دهيم، نبايد با نخستين خطايي که مي‌کنند آنها را از صحنه خارج کنيم. زنگنه جوانان و مديران باسابقه را لازم و ملزوم يکديگر دانست و تاکيد کرد: بايد از تحرک، پويايي، نوآوري، خلاقيت، جسارت و ريسک پذيري جوانان براي آينده صنعت نفت استفاده کنيم.
انرژي را هدر ندهيد
وزير نفت درباره تامين سوخت زمستاني با اشاره به اين که تمهيدات لازم در اين زمينه‌انديشيده شده است، يادآور شد: ۹۳ تا ۹۴ درصد جمعيت کشور هم اکنون تحت پوشش شبکه گازرساني قرار دارند و «گاز» سوخت نخست مصرفي در کشور است.
وي افزود: همچنين براي نيروگاه‌ها در فصل سرد سال سوخت مايع در نظر گرفته شده است و سعي کرديم تا آنجا که لازم است ذخاير سوخت مايع را تامين و پر کنيم اما اميدواريم مشکلي نداشته باشيم.


پرداخت ۱۲۱ ميليون دلار سود اوراق قرضه‌اي که شرکت‌ نفتي دولتي PDVSA ونزوئلا قرار بود پنج شنبه هفته گذشته پرداخت کند، به تاخير افتاد. به گزارش ايسنا، اين تاخير در آستانه دوره پرداخت بدهي سنگين اين شرکت نفتي روي داده که قرار است پيش از پايان نوامبر سود ۲.۹ ميليارد دلار بدهي را به سرمايه‌گذاران پرداخت کند. با عقب افتادن زمان پرداخت سود، شرکت نفتي PDVSA وارد يک مهلت ۳۰ روزه براي پرداخت اين مبلغ مي‌شود. يکي از مديراني که مسئول رسيدگي به بدهي ونزوئلاست، گفت: ما هنوز پولي مشاهده نکرديم. به ما گفته شده که آنها پول دارند، اما به دليل تحريم‌هاي آمريکا، مشکلاتي براي انتقال پول به حساب‌هاي اصلي وجود دارد.


يک عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌معتقد است دولت بايد در واگذاري شرکت‌هاي بزرگ بويژه در صنعت نفت کار مطالعاتي بيشتري انجام دهد تا صنعت نفت با چالش مواجه نشود. حسين اميري‌خامکاني در گفتگو با ايسنا در ارزيابي خود از خصوصي سازي صنعت نفت اظهار داشت: ما در واگذاري‌هايي که تا به حال انجام داديم بخصوص در شرکت‌هاي بزرگ و مادر دچار مشکل شده‌ايم و اهداف اصلي که در اين زمينه با توجه به سياست‌هاي اصل ۴۴ وجود داشته، رعايت نشده است. وي افزود: به عنوان مثال در بعضي موارد قيمت‌ها رعايت نشده و يا نتوانسته‌اند پرسنل را مديريت کنند. به نظر مي‌رسد در واگذاري‌هايي که انجام مي‌شود بايد مطالعه بيشتري صورت گيرد.
11 محصول دانش‌بنيان محققان کشور در حوزه نفت، گاز، پتروشيمي‌و نيرو معرفي شدند. به گزارش ايسنا همزمان با برگزاري سومين کنگره نفت و نيرو فرصت‌هاي فني و اقتصادي فناوري نانو در حوزه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي‌ارائه شد. در نمايشگاه جنبي سومين کنگره نفت و نيرو گروه ترويج صنعتي نفت و گاز ، پالايش و پتروشيمي‌به معرفي فناوري نانو و دستاوردهاي محققان کشور در اين حوزه پرداختند. فناوري نانوپوشش‌هاي سخت و مقاوم و کاربردهاي اين فناوري در حوزه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي‌و نانوکاتاليست‌هاي توليد داخل شامل نانوکاتاليست گوگردزدا، نانوکاتاليست دهيدروژناسيون، نانوکاتاليست اکسي کلراسيون و نانوکاتاليست رفرمينگ نفتا از جمله اين دستاوردها بوده است.


بررسی پرونده جنجالی گازی در آخرین مرحله قرار دارد؛
درحالي که آخرين خبرها حاکي از احياي دوباره قرارداد کرسنت بوده و وزير نفت از اعلام رسمي‌آمادگي ايران به شرکت کرسنت پتروليوم براي از سرگيري مجدد صادرات گاز خبر داده بود، اکنون گزارش‌هاي رسيده حاکي از آن است که بررسي کرسنت در آخرين مرحله قرار دارد و آخرين دفاعيه‌ها در دادگاه ارائه مي‌شود. به نقل از ايسنا، قرارداد کرسنت بين شرکت اماراتي کرسنت و شرکت ملي نفت ايران در سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۱) امضا شد. مذاکرات فروش گاز ايران به‌امارات از سال ۱۹۹۷ آغاز و در نهايت اين مذاکرات به‌امضاي قرارداد کرسنت در سال ۲۰۰۱ منجر شد؛ بر اساس مفاد اين قرارداد، با ساخت خط لوله‌اي از ميدان سلمان به‌امارات، مقرر شد گازهاي همراه ميدان نفتي سلمان از مخزن مشترک با ابوظبي به ميزان ۵۰۰ ميليون فوت مکعب در روز به اين کشور صادر شود. بعد از گذشت حدود ۱۵ سال از امضاي قرارداد کرسنت و حواشي ايجاد شده براي اين قرارداد، بيژن زنگنه - وزير نفت - اواسط تابستان از اعلام آمادگي رسمي‌ايران به شرکت کرسنت پتروليوم براي از سرگيري مجدد صادرات گاز خبر داد. به گفته وي، ايران به طور رسمي‌اعلام کرده که‌اماده صادرات است و تمام فرايندهاي فني و مهندسي اين کار نيز طي شده است؛ اگر اين شرکت طبق قرارداد برداشت نکند، بايد ايران از اين به بعد از آنها مطابق بند take or pay در قرارداد غرامت دريافت کند. براي اينکه خسارت به ايران اضافه نشود، طبق رأي داوري، ايران ماه‌ها است که اعلام آمادگي کرده است؛ در اين راستا جلسات مختلف گذاشته‌اند و بازرسي فني کرده‌اند. زنگنه همچنين از اعزام تيمي‌از امارات به ايران براي سنجش فشار، کيفيت و همه جزئيات خبر داده و اعلام کرده که اين تيم براي اين منظور اعزام شد که‌امارات مطمئن شود ما مي‌توانيم به آنها گاز صادر کنيم. بر اساس اين گزارش، درحالي که زنگنه در آخرين اظهار نظر خود درمورد کرسنت اعلام کرده بود اين پرونده پيش از سال جاري ميلادي به نتيجه مي‌رسد، يک منبع آگاه نيز در گفتگو با ايسنا اعلام کرده که بررسي کرسنت در آخرين مرحله خود، يعني ارائه آخرين دفاعيه‌ها قرار دارد. اين منبع آگاه تاکيد کرد هنوز مشخص نيست دادگاه براي ارائه پاسخ نهايي خود به اين پرونده به چقدر زمان نياز دارد و زمان قطعي پاسخ هنوز مشخص نيست.
احياي يک قرارداد بعد از ۱۵ سال
مرداد ماه‌امسال بود که شنيده شد بعد از گذشت حدود ۱۵ سال از امضاي قرارداد کرسنت و گرد و خاکي که اين قرارداد يک تنه در پيچ و تاب فضاي طلاي سياه کشور ايجاد کرد، قرارداد کرسنت دوباره احياي مي‌شود. به طوري که بيژن زنگنه، وزير نفت کشورمان در آخرين اظهار نظر خود از اعلام رسمي‌ايران به شرکت کرسنت پتروليوم براي از سرگيري مجدد صادرات خبر داد.
وزير نفت که همواره بر اهميت بازار خليج فارس براي کشور تاکيد کرده اين بار نيز گفت: به هر حال جنوب خليج فارس براي ما بازار خيلي مهمي‌است که نبايد از آن صرف نظر کنيم و بايد به هر قيمتي به آن وارد شويم.
 کرسنت چاره‌اي جز پذيرش احياي قرارداد ندارد
بر اساس اين گزارش، به نظر مي‌رسد کرسنت چاره‌اي جز پذيرش احياي قرارداد ندارد و چنانچه براي قرارداد را که از نظر داوري زنده و روال قانوني و بين‌المللي آن نيز طي شده است اقدامي‌نکنند بايد take or payبدهند. زنگنه که بر اين باور است که مباحثي که درمورد کرسنت مطرح مي‌شود فقط عددهاي رسانه‌اي است و بزرگنمايي برخي داخلي‌هاست، پيش از اين درمورد تمايل کرسنت براي اجراي قرارداد يا پرداخت غرامت توضيح داده بود: اين پرونده فعلا از نظر بخش خسارت در داوري مطرح است. دفاعيات ما و آنها اعلام شده و جلسات گذاشته شده، فکر مي‌کنم تا قبل از پايان اين سال ميلادي به نتيجه برسد. چيزهايي که مي‌گويند، فقط عددهاي رسانه‌اي است و بزرگنمايي برخي داخلي‌ها است، حرف‌هاي همين داخلي‌ها به نفع طرف‌هاي خارجي است. اصلاً اين اعداد و ارقامي‌که اعلام مي‌کنند، صحيح نيست. حتي يک سنت، جريمه نشده‌ايم و خسارتي داده نشده است و هنوز در دست بررسي است. زنگنه افزوده بود: کرسنت در دفاعيه‌اي که چند ماه ارائه کرد، نخستين حرفي که زد، استناد به گزارش برخي مقامات ما مثل آقاي زاکاني نماينده دوره قبلي مجلس بود. به استناد گفته‌هاي مسئولان ايراني طرف دعوي معتقد است اين ميزان خسارت ديده‌اند. کرسنت به حرف‌هاي اين‌ها در داوري استناد کرد و اين خيلي بد است. من هميشه خواهش مي‌کنم به خاطر منافع ملي اين اعداد فوق‌نجومي‌را نگوييد. اين‌ها را از کجا آورده‌ايد؟ نگوييد!


خبرگزاري رويترز انگليس روز يکشنبه اعلام کرد: واردات نفت خام کره‌جنوبي از ايران در ماه سپتامبر (شهريور- مهر) به بالاترين سطح در 6 ماه گذشته رسيد.
به نقل از ايرنا، رويترز بر اساس آمار به دست آمده از گمرک کره جنوبي خبر داد، پنجمين واردکننده بزرگ نفت جهان در ماه گذشته يک ميليون و 830 هزار تن يا 446 هزار و 148 بشکه در روز نفت از ايران وارد کرد که 22.8 درصد از مدت مشابه سال گذشته بيشتر است. کره جنوبي در سپتامبر سال 2016 حدود يک ميليون و 500 هزار تن نفت از ايران خريداري کرده بود؛ اين کشور بيشتر ميعانات گازي از ايران خريداري مي‌کند. رويترز نوشت، ايران پس از لغو تحريم‌ها در سال گذشته، توليد خود را افزايش مي‌دهد و قصد دارد صادرات نفت خام و ميعانات گازي خود را تا پايان سال 2017 به حدود 2.6 ميليون بشکه در روز برساند.  واردات نفت کره جنوبي از ايران از ابتداي سال 2017 تا پايان ماه سپتامبر (اواسط دي 1395 تا اواسط مهر 1396) با 43.1 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 14 ميليون و 30 هزار تن يا 377 هزار و 59 بشکه در روز رسيده است. کره جنوبي در 9 ماه نخست سال 2016 (اواسط دي 1394 تا اواسط مهر 1395) 9 ميليون و 810 هزار تن نفت از کشورمان خريداري کرده بود. 
در 9 ماه نخست امسال، مجموع واردات نفت خام کره جنوبي با 3.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 110 ميليون و 510 هزار تن يا 2 ميليون و 970 هزار بشکه در روز رسيده است.