فيليپ اولترمان
گاردين
با پيروزي قابل قبول در حزب راست ميانه سباستين کورتس 31 ساله در يکي از قمارهاي سياسي در تاريخ اخير صدر اعظم اتريش شد.تا زماني که کورتس نامزدي خود را اعلام نکرده بود حزب مردم در نظرسنجي‌ها عقب بود اما در بعدازظهر يکشنبه مردي که روزنامه‌ها به او لغب پسر شگفت انگيز را دادند درکنار رنگ فيروزه اي جنبشش با صداي تشويق‌ها روبرو شد.با کسب بيش از 31 درصد آرا کورتس موقعيت تصميم گيري براي تشکيل دادن يا ندادن ائتلاف با گروه را ناسيوناليست را دارد. با تشکيل جنبش "مردم جديد"خود ،کورتس به گروه سياستمداران اروپايي با ايدئولوژي ناسازگارپيوست که انرژي تازه اي را به حزب ميانه رو تزريق کرد.منتقدان مي‌گويند پيروزي کورتس به قيمت پذيرش دستور کار ديکته شده راست‌هاي ناسيوناليست خواهد بود. کورتس درجريان کمپين خود به طور مداوم وعده بستن راه پناهندگان در بالکان را وعده داد. ماموريت او براي کسب آراي با استفاده از عقايد پوپوليستي باعث شد تا برخي حقايق نادرست را مطرح کند.يکي از مشاوران رهبر حزب ناسيوناليست FPÖ معتقد است حزب کورتس مانيفست اقتصادي اين حزب را دقيقا براي خود برگزيده است.هر دو حزب خواستار ماليات کمتر بر درآمدها بودند.درعين حال طرفداران کورتس او را به دليل ايجاد استراتژي جديد براي برخورد با راست‌هاي افراطي مي‌ستايند. در فهرست وزراي کابينه کورتس 50 درصد زن هستند. اين امر امکان دارد تا صدراعظم جديد اتريش به ديگر کشورهاي اروپا بياموزد چطور با پوپوليسم راستگرا برخورد کند. 
ترجمه : فاطمه مهتدي


سعيد قليچي
روزنامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com
نرخ ارز طي هفته‌هاي اخير و پيش از اعلام موضع ترامپ نوسانات زيادي را تجربه کرد در صورت پايدار بودن به طور قطع بر جريان توليد و نرخ خودروهاي داخلي مي‌تواند تاثيرگذار باشد. 
هرچند روند تغييرات قيمتي بر بازار خودروهاي داخلي به تداوم سير صعودي نرخ ارز بستگي دارد اما بدون شک با توجه به افزايش کمي‌که در نرخ ارز رخ داده، نمي‌توان انتظار تغييرات قيمتي در بازار خودرو را داشته باشيم. درحال‌حاضر تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد قطعات خودروهاي داخلي از شرکت‌هاي خارجي تامين مي‌شود بنابراين در اين شرايط افزايش کمتر از ۵ درصدي نرخ ارز بر هزينه تامين و توليد خودروهاي داخلي اثر ملموسي نخواهد گذاشت.  نکته ضروري اين است که شرکت‌ها در اين شرايط از هرگونه عملکرد عجولانه بپرهيزند و منتظر سير قيمتي ارز در روزهاي آينده باشند چراکه اين امکان وجود دارد که نرخ جديد ايجاد شده موقتي باشد. بررسي روند قيمتي بازار خودرو نشان مي‌دهد که بيشترين تاثير نوسان نرخ ارز بر خودروهاي وارداتي به دليل توقف ثبت سفارش بوده و افزايش نرخ ارز تاثير چنداني بر بازار وارداتي‌ها نداشته است. اين در حالي‌است که در حال حاضر نبود تناسب در بازار عرضه و تقاضا بيشترين تاثير را بر بازار خودرو دارد تا نرخ ارز؛ اتفاقي که با ادامه آن به نظر مي‌رسد نرخ خودروهاي وارداتي را وارد شرايط خاصي به لحاظ قيمتي کند و در اين حالت در صورت باقي ماندن افزايش نرخ ارز با تداوم موانع موجود در مسير واردات، سير صعودي نرخ وارداتي‌ها به دليل بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا ادامه يابد و در اين ميان تنها دولت مقصر اصلي افزايش نرخ خواهد بود. سياستي که هم‌اکنون دولت در ممانعت از ورود خودروهاي خارجي به خرج مي‌دهد با هدف افزايش نرخ در اين بخش و دستيابي به کاهش تقاضا در بازار وارداتي‌هاست تا عاملي بر کاهش خروج ارز از کشور باشد، البته اين برنامه دولت با سياست‌هاي بازار آزاد مغايرت دارد و دولت به اين موضوع توجه نمي‌کند که بخشي از نياز بازار داخل امروز از خودروهاي وارداتي تامين مي‌شود و اگر مشکلي در بازار و نيازي ارزي در کشور وجود دارد نبايد با محدوديت اين مشکل را حل کرد بلکه بايد با تکيه بر سياست‌هاي ديگري نسبت به رفع آن اقدام کرد. با اين همه آنچه‌امروز بايد به‌عنوان رويکرد اصلي صنعت خودرو مدنظر قرار گيرد و همه اقدامات اين صنعت بر آن متمرکز شود، حوزه تحقيق و توسعه است. بدون شک تحقيق و توسعه يکي از عوامل رقابت‌پذيري بنگاه‌هاي خودروساز به شمار مي‌رود و دولت مي‌تواند با اهتمام جدي در اين مسير و پيش‌بيني بسته سياستي با هدف افزايش توان رقابتي بنگاه‌هاي خودروسازي نسبت به توسعه اين بخش اقدام کند. اما آنچه بايد مدنظر قرار گيرد اين است که دولت بايد همزمان با تمرکز بر حوزه‌هاي تحقيقاتي، برنامه‌اي با هدف برون‌رفت صنعت خودرو از فضاي موجود و رقابتي کردن اين بازار در عرصه جهاني و دستيابي به توسعه صادرات ارائه کند. بدون شک درصورتي‌که دغدغه دولت و خودروسازان کسب فناوري و کاهش مونتاژکاري در صنعت خودرو باشد، اين جريان سير صعودي رونق خودروسازان و همچنين واحدهاي قطعه‌سازي را به همراه خواهد داشت. 

محمدرضا عارف از لغو عضویت اعضای خاطی فراکسیون امید خبرداد؛
رييس فراکسيون اميد مجلس با تاکيد بر اينکه نمايندگان بايد خود را نماينده تمامي‌ملت ايران بدانند، نه صرفاً نماينده مردم يک شهرستان يا يک حوزه انتخاباتي گفت:گمان مي‌کرديم با تشکيل شوراها، معضل نگاه منطقه‌اي نمايندگان مجلس مرتفع شود
محمدرضا عارف در گفتگو با ايلنا  افزود: در دولت اصلاحات گمان مي‌کرديم با تشکيل شوراهاي شهر و روستا، عملاً مسائل منطقه‌اي در اين پارلمان‌هاي محلي دنبال مي‌شود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با رويکردي ملي وارد مباحث مي‌شوند اما متاسفانه تا به‌امروز، هنوز اين معضل مرتفع نشده است. اتفاقاً همين بحث استاني شدن انتخابات مجلس در گذشته نيز مطرح شده و حدود ۳ سال قبل که بحث سياست‌هاي کلي انتخابات را در مجمع تشخيص مصلحت نظام دنبال مي‌کرديم به اين مسئله پرداختيم اما پس از بحث و بررسي بسيار، موضوع مسکوت ماند.  رييس فراکسيون اميد افزود:يک نظر اين است که اگر انتخابات به‌صورت استاني برگزار شود، کيفيت کار بالا مي‌رود. اما بحث ديگر توجه جدي نمايندگان به مسايل منطقه و حوزه انتخابيه و بعضاً پيگيري مسايل جاري حوزه انتخابيه است. اگر نمايندگان در کميسيون‌هاي تخصصي به‌سمت بحث پيرامون مسائل ملي بروند، اين مشکل تا حدودي مرتفع مي‌شود. بخش ديگر به مباحث اجرايي و نحوه تعامل دستگاه‌هاي اجرايي با مجلس و نمايندگان حوزه‌هاي انتخابيه مربوط است که بيشتر فضا را به‌سمت رويکرد غيرملي سوق مي‌دهد. اين مسئله يکي از آسيب‌هاي اساسي در پارلمان ماست که نمايندگان دغدغه ملي داشته باشند و صرفاً به مسائل بخشي و منطقه‌اي خود نپردازد. بنابراين لازم است اين موضوع به‌طور دقيق موردبررسي کارشناسي قرار گيرد. وي درمورد عدم معرفي وزير زن براي دولت دوازدهم گفت: در اين رابطه مکرر موضع‌ فراکسيون اميد را اعلام کرديم و معتقديم زنان توانمند بسياري براي مديريت کلان کشور داريم و لازم بود چند نفر از اين افراد به‌کار گرفته مي‌شدند. اگرچه تاکنون ميدان را براي فعاليت زنان در مديريت کلان کشور باز نکرده‌ايم. عارف گقت: هم‌اکنون سهم زنان در مديريت مياني و بالاتر کمتر از ۱۰ درصد است. ما سعي کرديم نگاه دولت آقاي روحاني را به اهميت اين مسئله جلب کنيم که اتفاق نيفتاد. با اين حال در بحث راي‌اعتماد به هر يک از وزراي پيشنهادي، يکي از اولويت‌هاي اساسي‌مان استفاده از ظرفيت زنان، جوانان و اقوام و مذاهب مختلف در معاونت‌هاي وزارتخانه‌ها و مديريت‌هاي مياني بوده است و اميدواريم وزرا به قول و قرارشان با ما عمل کنند.
وي در خصوص احتمال عدم ائتلاف با جزيان اعتدال براي انتخابات آينده گفت: هم‌اکنون مدت‌هاست که از «ليست اميد» عبور کرده‌ايم و مبناي تصميمات و موضع‌گيري‌مان صرفاً «فراکسيون اميد» است. رييس فراکسيون اميد در خصوص تکروي برخي اعضاي اين فراکسيون گفت:اين‌که برخي اعضاء از نظر فراکسيون تخطي کرده‌اند را پيگيري مي‌کنيم و هم‌اکنون پرونده اين اعضا در کميته داوري فراکسيون درحال بررسي است.
وي با تاکيد بر اينکه نظر شخصي من لغو عضويت در فراکسيون اميد نيست و مخالفم گفت: فکر مي‌کنم تذکر کافي باشد. اما اگر نظر کميته داوري و در ادامه هيات رييسه و مجمع عمومي‌لغو عضويت باشد، طبيعتاً انجام خواهد شد. با اين حال بايد اقتضائات رويکرد جبهه‌اي را درنظر بگيريم. با اين حال اين اتفاق در انتخابات کميسيون‌ها هم اتفاق افتاد و يکي از اعضاي فراکسيون در انتخابات هيات رييسه يکي از کميسيون‌ها با تغيير راي خود، منجر به شکست ما شد که اين پرونده نيز هم‌اکنون در کميته داوري درحال بررسي است.
وي در خصوص اينکه برخي اعضاي فراکسيون از مدتي پيش بر لزوم انتشار فهرست رسمي‌اعضاي فراکسيون تاکيد دارند گفت: حقيقتاً ملاحظه افراد «ليست اميد» را کرديم. برخي از اعضاي «ليست اميد» در اين مدت به بنده گفته‌اند که ملاحظات و محذوريت‌هايي در منطقه و حوزه‌هاي انتخابيه داريم که رسماً اعلام کنيم، عضو فراکسيون هستيم يا نه. ما اين يک‌سال به اين عزيزان فرصت داديم اما از حدود يکي، دو ماه قبل زمينه را براي انتشار اين فهرست مهيا کرديم و اين فهرست پس از نهايي شدن در شرف انتشار است.
عارف افزود: اخيراً يک فرم تعهد جديد تهيه و از اعضاي فراکسيون امضاء گرفتيم بر اساس يکي از مفاد اين تعهدنامه، نبايد عضو هيچ‌يک از فراکسيون‌هاي سياسي ديگر مجلس باشند. البته دوستان مي‌توانند در جلسات ديگر فراکسيون‌ها شرکت کنند اما حق عضويت در فراکسيون‌هاي سياسي ديگر مجلس را ندارند. بماند که عضويت در فراکسيون‌هاي تخصصي و ... بلامانع است.
رييس فراکسيون اميد گفت:حقيقتاً «ليست اميد» اوليه هيچ‌گاه شکل نگرفت و آن اعداد بالايي که مطرح مي‌شد، خيلي دقيق نبود و بنده به‌موقع اين بحث را مطرح خواهم کرد که چرا عده‌اي اين مسائل را مطرح مي‌کردند. با اين حال دوستاني که از ريزش «ليست اميد» سخن مي‌گويند، بايد بدانند که در اين مدت رويش هم داشتيم. هم‌اکنون ما نمايندگاني در «فراکسيون اميد» داريم که در «ليست اميد» نبودند و ما در انتخابات برايشان کاري نکرديم اما از ابتداي راه يا بعضاً در ادامه راه، همراه ما شده‌اند.
وي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي رفع حصر گفت:در تابستان ۹۲ در مسير ايجاد گشايش در بحث حصر تا حدودي نزديک شده بوديم. از طرفي با رويکرد و شناختي که از نهادهاي مختلف دارم، مي‌دانم اين موضوع بايد يک موضوع برد-برد باشد. نبايد يک جريان بخواهد از آن به نفع خود استفاده کند. با اين حال برخي اظهارنظرها در رسانه‌ها کار را به تاخير مي‌اندازد. شما به برخي موضع‌گيري‌ها در شهريور ۹۲ نگاه کنيد. بنابر اين بنده همواره به اعضاي فراکسيون گفته‌ام که اگر کاري مي‌کنيد، بي‌سر و صدا موضوع را دنبال کنيد.
عارف گفت:به دليل مديريت اين مسائل، کميته رفع حصر تشکيل شد و بلافاصله پس از تشکيل، تاکيد کردم اين موضوع به هيچ عنوان رسانه‌اي نشود. برنامه‌اي مشخص داشتيم و ملاقات‌هاي نيز درنظر گرفتيم که گام به گام انجام دهيم اما متاسفانه پس از اولين ملاقات، يک عضو بيرون از کميته رفع حصر، موضوع را رسانه‌اي کرد و ادامه کار با تاخير ناخواسته روبرو شد.
وي افزود:ايجاد و استمرار فضاي امنيتي در دانشگاه‌ها راهگشا نيست. دانشگاه بايد در محيطي بانشاط فعاليت کند و لازم است در اين حوزه سعي و خطاي دانشجو را بپذيريم. دانشجو آمده که کار را ياد بگيرد و تجربه بياندوزد و اگر اين محيط را به سمت فضايي بسته و امنيتي ببريم، فردا نمي‌تواند مطالبات مردم را دنبال کرده و در جهت آرمان‌هاي انقلاب فعاليت کند. رييس فراکسيون اميد در خصوص وضعيت دانشگاه‌ها گفت:در دانشگاه ۲ جريان سياسي اصيل داريم اما متاسفانه دانشجويان اصلاح‌طلب برخلاف رقيب، حتي در تاسيس اتحاديه خود دچار مشکل هستند و درحالي که رقيب اتحاديه‌هاي متعدد دارد، بچه‌هاي اصلاح‌طلب و انجمن‌ها و تشکيلات دانشجويي که همگي مجوز قانوني دارند، قادر به تشکيل اتحاديه نيستند. وي در مورد بازداشت فعالان رسانه اي در فضاي مجازي گفت:نسبت به بازداشت ادمين‌هاي کانال‌هاي تلگرامي‌شائبه سياسي بودن اين‌گونه برخوردها مطرح است و در ارتباط با احکام سنگيني که براي ادمين‌ها از سوي قوه قضاييه صادر شد، گلايه‌مندم و معتقدم نبايد با جواناني که وفاداري‌شان به نظام ثابت شده‌است، به‌خاطر مديريت يک کانال تلگرامي‌يا نوشتن يک توييت برخوردهاي تندي شود. 


با لغو نتايج همه پرسي توسط بارزاني و سقوط کرکوک رقم خورد؛
رفراندوم برگزار شده بارزاني و اصرار بر اجراي نقشه‌هاي صهيونيستي در عراق، سرنوشت مردم مناطق کردنشين اين کشور را به آينده‌اي مبهم هدايت کرده است. رفته رفته نتايج رفراندومي‌بارزاني نه تنها براي مردم منطقه بلکه براي اکراد عراقي نيز مشخص شده است. جنگ تصاحب چاه‌هاي نفتي کرکوک اکنون بيش از هر زمان ديگري براي مردم کرد مشخص شده است. به گزارش تسنيم، کرکوک و مناطق اطراف با شرايط ويژه‌اي روبرو هستند. اختلاف احزاب اصلي کرد در تحولات امروز کاملا مشهود است. نيروهاي وابسته به بارزاني اتهام پراکني به نيروهاي اتحاديه ميهني کردستان را به شدت در دستور کار دارند. همزمان با اين تحولات خبرها از ارسال نامه شخصي بارزاني به بغداد از طريق اياد علاوي حکايت دارد. شبکه کردستان 24 در ارتباط مستقيم با خبرنگار اعزامي‌خود به کرکوک تصاويري را منتشر کرد که بر اساس آن مشخص شد که نيروهاي عراقي به داخل شهر کرکوک رسيده‌اند. همچنين اياد علاوي معاون رئيس جمهوري عراق در مصاحبه‌اي تلويزيوني اعلام کرد: مسعود بارزاني رئيس اقليم کردستان با ارسال نامه‌اي به وي آمادگي تعليق نتايج رفراندوم و پايبندي به قانون اساسي عراق را مطرح کرده است. نامه بارزاني با دستخط و امضاي وي بوده است. بارزاني درخواست گفتگوي بدون پيش شرط با بغداد را به بغداد ارائه کرده است. به گفته علاوي، مذاکرات بارزاني در چارچوب قانون اساسي عراق خواهد بود. از سوي ديگر سعدي احمد پيره عضو دفتر سياسي و سخنگوي اتحاديه ميهني کردستان از مسعود بارزاني درخواست کرد حملات رسانه‌اي حزب دموکرات کردستان عراق را عليه اين حزب متوقف کند. در پي عقب نشيني شماري از نيروهاي پيشمرگ اقليم کردستان و پيشروي نيروهاي عراقي، رسانه‌هاي وابسته به بارزاني نيروهاي اتحاديه ميهني کردستان را به خيانت متهم کرده‌اند. پيره تاکيد کرد: مردم نبايد به اخبار و گزارش‌هاي شبکه‌هاي روداو و کردستان 24 توجه کنند، زيرا سياست دروغ پراکني و غير اخلاقي رسانه‌اي بر اين شبکه‌ها تسلط يافته است. در همين رابطه سخنگوي پليس کرکوک اعلام کرد که نيروهاي عراقي بر اساس يک توافق قبلي به تعدادي از مناطق تحت کنترل نيروهاي پيشمرگ رسيده‌اند. افراسياب کمال از استقرار نيروهاي پليس کرکوک در تمام مناطق اين شهر خبر داده است. و اما خبرها از کرکوک حکايت از آن دارد که کوسرت رسول علي جانشين دبيرکل فقيد اتحاديه ميهني کردستان و قباد طالباني معاون نخست وزير حکومت اقليم کردستان در کرکوک تشکيل جلسه داده‌اند تا تحولات کنوني اين شهر را بررسي کنند. گفته مي‌شود اين جلسه پشت درهاي بسته و با اتمام آن، جلسه فرماندهان عالي پيشمرگ اتحاديه ميهني کردستان در کرکوک برگزار مي‌شود. به گفته فرمانده ستاد عمليات جنوب کرکوک، نيروهاي عراقي پايگاه نظامي‌کيوان را کنترل کرده‌اند. وستا رسول به راديو نواي اقليم کردستان گفته است که نيروهاي پيشمرگ از اين پايگاه عقب نشيني کرده و به کنترل نيروهاي نظامي‌عراق درآمده است. تحويل پايگاه نظامي‌کيوان يکي از شروط حکومت مرکزي عراق در ارتباط با اقليم کردستان بوده است. نيروهاي وابسته به بارزاني به محورهاي جنگي اختصاصي اعزام شده‌اند گفته مي‌شود تبليغات رسانه‌اي حزب دموکرات کردستان عراق مبني بر اعزام نيروهاي پيشمرگ به کرکوک بيشتر جنبه جنگ رواني داشته و احزاب کرد تنها به داوطلبين مردمي‌در جنگ کرکوک چشم دوخته‌اند. نيروهاي وابسته به بارزاني بيشتر در پي حفاظت از چاه‌هاي نفتي پيشتر کنترل شده از سوي اين حزب هستند. مناطق تلورد امروز با عقب نشيني نيروهاي پيشمرگ توسط نيروهاي عراقي کنترل شده است. برادرزاده جلال طالباني که در روزهاي اخير با ارسال نامه مجدد به مسعود بارزاني درخواست استعفاي وي را مطرح کرده بود درباره تحولات فعلي کرکوک هم اعلام کرده است که آنچه که در اين شهر روي مي‌دهد جنگ نفتي است و متاسفانه توصيه‌هاي بي‌شمار ما در اين زمينه موثر واقع نشده است. بر اساس اعلام رسانه‌هاي اقليم کردستان، نيروهاي عراقي مناطق پل خالد، جاده رياض مکتب خالد، دروازه مريم بگ، جاده رشاد مريم بگ، مناطق صنعتي و ترکلام، شهرک يايجي و کارگاه گاز شمال،مرکز پليس، ايستگاه برق کرکوک و پالايشگاهي در نزديکي کارگاه گاز را کنترل کرده‌اند. يکي از فرماندهان نيروي پيشمرگ اعلام کرده است که پيشروي نيروهاي عراقي ادامه دارد.
آلا طالباني عضو شوراي رهبري اتحاديه ميهني کردستان و نماينده اين حزب در پارلمان عراق اعلام کرده است که ما از نفت به تاراج رفته کرکوک دفاع نمي‌کنيم که هيچ سودي براي ساکنين کرکوک نداشته است. وي گفته است که ما به عنوان اتحاديه ميهني کردستان از نفت به تاراج رفته کرکوک دفاع نخواهد کرد زيرا وزارت نفت عراق جزئيات صادرات نفت کرکوک را در اختيار دارد. طالباني گفته است آنچه که در حال حاضر در کرکوک روي مي‌دهد نتيجه مستقيم برگزاري رفراندوم است.
سايت ملت پرس وابسته به اتحاديه ميهني کردستان اعلام کرده است که يکي از مديران سايت و روزنامه باس وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق از دستگيري جعفر شيخ مصطفي وزير سابق پيشمرگ و فرمانده فعلي واحدهاي 70 پيشمرگ اتحاديه ميهني و نجم الدين کريم استاندار برکنار شده کرکوک خبر داده است. همزمان شبکه روداو گزارش داده است که تلاش براي ربودن و ترور نجم الدين کريم در کرکوک ناکام مانده است.
رسانه‌هاي وابسته به اتحاديه ميهني گزارش داده‌اند با برنامه شخصي فرزند مسعود بارزاني حزب دموکرات کردستان در پي آن است با کشاندن دامنه جنگ به داخل شهر کرکوک، اتحاديه ميهني کردستان را هدف قرار دهند. اين رسانه‌ها با افشاي جزئياتي از اين برنامه اعلام کرده‌اند که دستگاه اطلاعاتي حزب دموکرات کردستان عراق از نيروهاي موسوم به واحدهاي 80 و زيره واني خواسته‌اند نيروهاي عراقي را به داخل شهر کرکوک بکشانند.


سخنگوي وزارت خارجه کشورمان گفت: در ادامه گفت‌وگوهاي قبلي ميان وزارتخانه‌هاي امور خارجه ايران و کانادا در دوسال گذشته، هيئتي از وزارت خارجه کانادا به تهران سفر کرده و با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان گفت‌وگو کردند.به گزارش تسنيم، بهرام قاسمي‌با اعلام خبر آمدن هياتي از وزارت خارجه کانادا به ايران، ضمن اشاره به سفر قبلي اين هئيت در ارديبهشت ماه گذشته، اظهار داشت: در ادامه گفت‌وگوهاي قبلي ميان وزارتخانه‌هاي امور خارجه ايران و کانادا در دوسال گذشته، هيئتي از وزارت خارجه کانادا به تهران سفر کرده و با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان گفت‌وگو کردند.وي افزود: گفت‌وگوهاي مزبور با رويکردي مثبت و به منظور تبادل نظر در خصوص موارد فني و تخصصي بوده است.قاسمي‌يادآورد شد: وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران و کانادا اخيراً نيز در حاشيه نشست سالانه مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد با يکديگر ديدار و گفت‌وگو داشته‌اند.


پانزدهمين جلسه رسيدگي به اتهامات متهمان رديف دوم و سوم پرونده موسوم به فساد نفتي به پايان رسيد.به گزارش ايسنا، با اعلام قاضي مقيسه رييس شعبه 28 دادگاه انقلاب، جلسه 24 مهرماه آخرين جلسه رسيدگي به اين پرونده بود.قاضي مقيسه پس از پايان پانزدهمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در جمع خبرنگاران گفت: امروز پانزدهمين جلسه رسيدگي به اتهامات شرکاي بابک زنجاني بود و وکلا لايحه‌هاي خود را ارائه دادند و اگر مطلب و توضيحاتي نداشته باشند، مطابق ماده 307 قانون آيين دادرسي کيفري اقدام به صدور حکم خواهد شد.وي ادامه داد: پس از اعلام ختم رسيدگي به پرونده و مشورت با قضات پرونده، ظرف يک هفته مطابق قانون حکم صادر مي‌شود و حکم صادره ظرف 20 روز قابل فرجام خواهي است.مقيسه بيان کرد: در جلسه مواجهه زنجاني با شمس و فلاح هروي، وي صريحا اعلام کرد پول دارم و يک ريال نمي‌دهم و اين سخن ضبط شده است که حکم اعدام براي وي صادر شده و اجراي حکم به دست مسولان است.وي افزود: اگر توضيحاتي را وکلا داشته باشند به شعبه 28 ارايه مي‌دهند و سپس ختم رسيدگي به پرونده را اعلام مي‌کنيم.


«تجارت» از رشد واردات کالاهای سرمایه‌ای گزارش می‌دهد؛
گروه اقتصاد کلان: اگر زماني رکود سراسر کشور را فرا گرفته بود، حالا خرامان خرامان جاي خود را به رونق مي‌دهد. البته اين رونق آنچنان ملموس نيست که دهک‌هاي مختلف جامعه آن را به خوبي لمس کنند. آخر آنچنان رکود و در پي آن تورم در پوست و گوشت اقتصاد در طول دو دولت نهم و دهم رخنه کرده بود که رونق براي تثبيت خود به زمان بيشتري نياز دارد.
اما براساس آمارها و برآوردهاي اقتصادي، نرخ رشد اقتصادي در سال 95 صعودي شد؛ نرخي که از سال 94 کم کم هويدا شد و در سال 95 به اوج خود رسيد. نرخ رشدي بالاي 10 درصد.در اين ميان ساير مولفه‌هاي اقتصادي نيز با رشد مواجه شده‌اند و نکته جالب اينکه در سال 94 براي اولين بار پس از گذشت چهار دهه حجم صادرات غيرنفتي از واردات کالاهاي غيرنفتي سبقت گرفت و تراز تجاري کشور در دو سال گذشته يعني سال‌هاي 94 و 95 مثبت شد.
هر چه که تراز مثبت تجاري در کشور به عنوان يکي نمادهاي شاخص توسعه و افزايش نرخ رشد اقتصادي در ميان ساير شاخص‌هاي ديگر کلان اقتصادي خود نمايي کرد، اما به يک‌باره اين شاخص در نيمه نخست سال 96 به تدريج با افول مواجه شد. به گونه‎اي که بر اساس آمارهاي گمرک و ديگر برآوردهاي اقتصادي در شش ماهه اول امسال تراز تجاري کشور با افت 4 ميليارد دلاري مواجه شد .
اگر چه بسياري از کارشناسان و حتي فعالان اقتصادي کشور و برنامه‌ريزان اقتصادي دولت معتقدند که اين امر به معناي کاهش نرخ رشد اقتصادي و نيز به معناي انحراف در برنامه‌هاي اقتصادي نيست. اما اين موضوع حالا نگراني را براي فعالان حوزه صادرات و حتي توليدکنندگان به وجود آورده است.
هرچند که برخي از کارشناسان و نمايندگان مجلس به اين نوع موضع‌گيري گفته شده انتقاد دارند.
مهرداد لاهوتي، نماينده مردم لنگرود در اين زمينه مي‌گويد: مسير اقتصادي دولت مسير درستي نيست، طبق آمار در 4ماهه نخست سال 25درصد واردات افزايش و همچنين 15درصد صادرات کاهش پيدا کرده است.
به نقل از خبرگزاري خانه ملت، او معتقد است که تا نگاه ما به صادرات افزايشي و به واردات کاهشي نباشد مشکل اقتصادي حل نمي‌شود.
لاهوتي نبود يک سياست واحد در حوزه توليد و صادرات را حلقه مفقوده در افت صادرات غيرنفتي مي‌داند و بر اين موع تاکيد مي‌کند که نمي‌توان به بخش خصوصي در کشور گفت که سرمايه‌گذاري کند و در کنار فعاليت او دولت، واردات خود را از مبادي رسمي‌داشته باشد و اين واردات را نيز افزايش دهد و مجوزهاي واردات بيشتر صادر کند.
اين در حالي است که وارداتي که در حال حاضر به کشور صورت مي‌گيرد و با افزايش مواجه شده است، تفاوت فاحشي با واردات گذشته دارد. و آن نيز در نوع کالاي وارداتي است.
جمشيد عدالتيان، يک عضو اتاق بازرگاني ايران با تاييد گفته فوق به تجارت مي‌گويد: موضوعي که جاي خوشحالي دارد و نشان‌دهنده بازگشت رونق به کشور است آن هم به صورت تدريجي ورود کالاهاي سرمايه‌اي و فني به کشور است و علت اينکه واردات با افزايش مواجه شده است در همين باره است چرا که سهم عمده‌اي از واردات به کشور را همين کالاهاي سرمايه‌اي و فني به خود اختصاص مي‌دهند.
بر اساس آمارهاي ارائه شده گمرک، ميزان افت صادرات تنها حدود سه درصد بوده است، به معناي ديگر اين افت آنچنان محسوس نيست و اثر ناچيزي بر اقتصاد خواهد گذاشت چرا که ورود کالاهاي سرمايه‌اي و فني اين ميزان را پوشش داده است. 
موضوعي که عدالتيان نيز بر آن تاکيد دارد و در اين‌باره مي‌گويد: البته کاهش قيمت نفت و تاثير آن بر محصولات پتروشيمي، يکي از عوامل کاهش صادرات غير نفتي بوده است.
البته عدالتيان به نکته‌اي ديگر اشاره مي‌کند و مي‌گويد: البته اگر صادرات غيرنفتي را با نفت با رشد مواجه شده است و اين نشان مي‌دهد که به طور کلي اقتصاد با چالش جدي در اين زمينه مواجه نشده است و اين اطمينان وجود دارد که با بازنگري در برخي از برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌گذاري‌ها دوباره اقتصاد شاهد افزايش نرخ صادرات غير نفتي خواهد شد. براي اثبات دلايل اين کارشناس و فعال اقتصادي، مي‌توان به مقدار افت ريالي آن اشاره کرد. کارشناسان بر اين عقيده‌اند که افت 4 ميليارد ريالي نمي‌تواند باعث تکانه‌هايي در اقتصاد شود. براساس جزئيات آمارهاي تجاري خارجي کشورمان در شش ماهه نخست سال جاري، در حالي 17 ميليون تن کالا به ارزش 23.6 ميليارد دلار به کشور وارد شد که در مدت مشابه سال قبل تنها 15.9 ميليون تن کالا به ارزش 20.4 ميليارد دلار کالا وارد ايران شده بود. به اين ترتيب واردات به لحاظ وزني 7.9 درصد و به لحاظ ارزش دلاري بيش از 15 درصد رشد داشته است.
به نقل از تسنيم، از سوي ديگر در نيمه نخست سال جاري بيش از 58 هزار تن کالا به ارزش 20.5 ميليارد دلار صادرات محقق شده، در حالي که در مدت مشابه سال 95، رقم صادرات کشور بيش از 61 ميليون تن کالا و به ارزش 21.2 ميليارد دلاربوده است. در حال حاضر نيز تراز تجاري کشور، اعم از ارزش کالاهاي صادراتي و حجم و ارزش واردات وضعيت نامناسبي داشته و اين شاخص مهم اقتصادي در آستانه رکورد جديد منفي شدن با رقم 4 ميليارد دلار قرار دارد.
در عين حال عدالتيان به موضوع تنش‌هاي سياسي در کشورهاي هدف صادراتي ايران اشاره مي‌کند و در اين‌باره به تجارت مي‌گويد: در اين شش، هفت ماه اخير کشورهاي اصلي بازار صادراتي ايران يا تنش‌هاي گوناگوني در داخل مواجه شده‌اند. مثل عراق، افغانستان  يا اينکه روابط سياسي کشورمان با کشورهاي مورد هدف دچار تيرگي شده است. نمونه آن را در افت صادرات به‌امارات و ديگر کشورهاي حوزه خليج فارس مي‌توان به خوبي مشاهده کرد.عدالتيان درباره اين موضع که آيا واقعي‌سازي نرخ ارز که گروهي از فعالان صادراتي آن را بهانه کرده‌اند را مي‌توان علت افت صادرات غير نفتي دانست، اظهار کرد: اينکه کشور به لحاظ فضاي کسب‎وکار و بروکراسي اداري و همچنين ساختار اقتصادي در شاخص‌هاي مختلف دچار اشکال است و بايد در اين زمينه نيز اصلاحات به صورت جدي انجام گيرد، موضوع درستي است اما اينکه صادرات را تنها از نگاه واقعي‌سازي نرخ ارز يا تک نرخي کردن آن به معناي ديگر افزايش آن بررسي کرد، موضوع نادرستي است. چرا که تجربه نشان داده است که افزايش نرخ ارز تاثيري در رشد صادرات يا بالعکس نداشته است و جالب آنکه سوداگري را موجب شده است به گونه‌اي که حتي شاهد افت صادرات هم در اين‌گونه مواقع بوده‌ايم.


با موفقيت محافظه‌کاران و پوپوليست‌هاي راست در انتخابات اتريش رقم خورد؛
گروه بين الملل : سباستين کورتس 31 ساله با کسب 31.7 درصد آرا در انتخابات اتريش جوانترين رئيس دولت در جهان شد.نتايج انتخابات حاکي از تشکيل ائتلاف حزب پيروز با حزب راستگرا و مخالفت و فشار بر مهاجران خواهد بود.
 در انتخابات پارلماني اتريش راه نيروهاي محافظه‌کار و پوپوليست‌هاي راستگرا به سوي قدرت هموار شد.به گزارش دويچه وله، حزب محافظه‌کار ÖVP در اين انتخابات با کسب بيش از ۳۱ درصد آرا نيرومندترين حزب اتريش شد. 
آراي اين حزب نسبت به انتخابات دور پيش حدود ۸ درصد افزايش نشان مي‌دهد. پس از آن حزب سوسيال دموکرات اتريش SPÖ که تا کنون قوي‌ترين حزب در پارلمان اتريش بود، با ۲۷ درصد آرا در جايگاه دوم قرار گرفت. در جايگاه سوم نيز حزب آزادي اتريش FPÖ قرار دارد که يک حزب راستگراي پوپوليست است. 
بازنده‌ بزرگ انتخابات اتريش حزب سبزها بود که در اين انتخابات فقط ۸ /۳ درصد آرا را کسب کرد و از آنجا که در اتريش براي ورود به پارلمان يک مانع ۴ درصدي وجود دارد، اين حزب احتمالا اين بار در پارلمان اتريش نماينده‌اي نخواهد داشت. اما دو حزب ليبرال NEOS با ۱ /۵ درصد و حزب PILZ که انشعابي از حزب سبزهاست با ۳/ ۴ درصد در پارلمان آينده نمايندگاني خواهند داشت.
تمرکز بر مهاجران 
کارزار انتخاباتي در اتريش اين بار کاملا تحت تاثير موضوع مهاجران و پناهجويان بود و بسياري از ناظران آن را کارزاري "کثيف" ارزيابي کردند. کار به جايي کشيد که دو حزب بزرگ محافظه‌کار و سوسيال دموکرات اتريش عليه يکديگر شکايت کردند.
سباستيان کورتس، وزير امور خارجه‌ي کنوني اتريش از حزب محافظه‌کار از ماه‌ها پيش در نظرسنجي‌ها برنده‌ي اين انتخابات معرفي مي‌شد. اين سياستمدار ۳۱ ساله وعده داده بود که در صورت پيروزي، سياست سختگيرانه‌اي در قبال مهاجران در پيش خواهد گرفت و آن را تقريبا به صفر درصد خواهد رساند.
هاينتس کريستيان اشتراخه، رهبر حزب راست پوپوليست FPÖ نيز گفته بود که اتريش بايد براي حفظ منافع ملي خود در رابطه با پناهجويان، سياستي مانند چهار کشور لهستان، چک، مجارستان و اسلواکي در پيش بگيرد.
 گفتني است که دولت اتريش ائتلافي از دو حزب سوسيال دموکرات و محافظه‌کار بود که به دليل اختلافات شديد در ماه مه سال جاري فروپاشيد و اين امر انتخابات زودهنگام را در دستور کار قرار داد.اکنون انتظار مي‌رود که دولت آينده را ائتلافي از دو حزب محافظه‌کار و راست پوپوليست تشکيل دهد. در صورت تحقق اين امر انتظار مي‌رود که سياست اتريش نه تنها در قبال اصلاحات اتحاديه‌ي اروپا، بلکه همچنين در موضوع پناهجويان تغيير بنيادي کند.
کورتس کيست؟
در سال ۲۰۱۳ وقتي که سباستين کورتس ۲۷ سال سن داشت به وزارت خارجه اتريش رسيد. آن زمان او جوان‌ترين وزير خارجه اروپا بود.در ماه مه ۲۰۱۷ او رهبر حزب مردم شد. پيشتر او رياست شاخه جوانان حزب را به عهده داشت و در شوراي شهر وين هم عضو شده بود.
به او "ووندرووتزي" لقب داده‌اند که ترجمه آن مي‌شود "کسي که روي آب راه مي‌رود". آقاي کورتس با رهبران جوان فرانسه و کانادا، امانوئل مکرون و جاستين ترودو، مقايسه مي‌شود.يکي از شباهت‌هاي آقاي کورتس با آقاي مکرون اين است که هر دو جنبشي با محوريت خودشان راه‌انداختند.
 آقاي کورتس سعي کرد جنبشش را به نام "حزب مردم جديد" به مردم عرضه کند. مهاجرت از مهم‌ترين مسائل مطرح در اين انتخابات بود. بحران مهاجران در اروپا در سال ۲۰۱۵، آقاي کورتس را واداشت تا در حزبش سياست‌هاي راست‌گرايانه بگيرد.
او راي‌دهندگان محافظه‌کار و دست راستي را هدف گرفت و به آنها وعده داد راه‌هاي اصلي مهاجرت به اروپا را ببندد، کمک‌هاي مالي به پناهجويان را محدود کند و پرداخت کمک به پناهندگان را منوط به حضور پنج ساله‌اشان در اتريش کند.ناظران سياسي اتريش، گردش به راست حزب مردم را نتيجه اقبال از حزب آزادي مي‌دانند. 
حزب آزادي، از آقاي کورتس گله دارد که سياست‌هاي آنها را دزديده است. نامزد آنها در انتخابات اخير آقاي کورتس را "حقه‌باز" خوانده است.در اتريش پست رياست جمهوري بيشتر تشريفاتي است و صدراعظم است که قدرت را به عهده دارد.

«تجارتـ» از رشد 14 درصدی حجم معاملات در تهران خبر داد:
طبق آخرين آمار معاملات مسکن در شهر تهران و کل کشور در ۲۳ روز ابتدايي مهرماه سال جاري يعني از اول مهرماه تا روز ۲۳ مهرماه‌امسال در شهر تهران ۱۰ هزار و ۹۷۱ قرارداد خريد و فروش و ۱۰ هزار و ۹۶۶ قرارداد اجاره منعقد شده است كه در مدت زمان مشابه يعني در ۲۳ روز ابتدايي مهرماه سال گذشته در شهر تهران حدود ۹ هزار و ۶۲۰ قرارداد خريد و فروش و حدود ۱۲ هزار و ۶۰۵ قرارداد اجاره منعقد شده بود، با اين اوصاف در مهرماه سال جاري حجم معاملات خريد و فروش مسكن ۱۴ درصد افزايش و حجم معاملات اجاره کاهش پيدا كرده است، البته کاهش حجم معاملات اجاره در فصل پاييز امري بديهي است، زيرا هميشه بيشترين حجم معاملات اجاره مسكن در فصل تابستان رخ داده و در فصل پاييز با شروع مدارس و دانشگاه‌ها پيک نقل و انتقالات کاهش پيدا مي‌كند، اما افزايش حجم معاملات خريد و فروش در اولين‌ماه نيمه دوم سال جاري در شهر تهران پيامد بسيار خوبي است و به اين معناست كه بخش مسكن بدون توجه به اظهارات دونالد ترامپ در خصوص برجام همچنان به سمت رونق پيش مي‌رود. همچنين براساس آخرين آمار و اطلاعات حجم معاملات خريد و فروش و اجاره مسكن در کل کشور، طي ۲۳ روز اول مهرماه سال جاري حدود ۳۳ هزار و ۴۶۸ قرارداد خريد و فروش مسكن و حدود ۳۶ هزار و ۸۷۰ قرارداد اجاره منعقد شده است كه در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که حدود ۳۲ هزار و ۹۸۷ قرارداد خريد و فروش و حدود ۳۹ هزار و ۶۶۴ قرارداد اجاره بوده است، حجم معاملات خريد و فروش مسكن در كل كشور ۱.۴ درصد افزايش پيدا كرده است. درست است كه رشد 1.4 درصدي حجم معاملات خريد و فروش مسكن در مهرماه‌امسال چندان رقم زيادي نيست، اما به عقيده بسياري از كارشناسان ارشد اقتصاد مسكن، رشد حجم معاملات خريد و فروش مسكن در شش ماهه دوم امسال همچنان وجود خواهد داشت اما رشد معاملات خريد و فروش به صورت جهشي نخواهد بود و باعث جهش قيمتي در بخش مسكن هم نخواهد شد، البته در شش ماهه دوم سال جاري رشدي متناسب با نرخ تورم خواهيم داشت. به گفته حسام عقبايي در شش ماهه دوم امسال نيز اجاره‌بها به طور متوسط تا ۵ درصد کاهش پيدا مي‌كند.
 سامانه مجازي معاملات ملك
همچنين صبح ديروز دوشنبه ( 24 مهر ماه 96) حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاک در نشست خبري از رونمايي از سامانه مجازي معاملات ملك خبر داد و دراين‌باره اعلام كرد كه خوشحالم به اطلاع برسانم كه به ‌دنبال دو سال کار کارشناسي درخصوص استفاده از فضاي مجازي در بحث خريد و فروش املاک سامانه ملي در زيرمجموعه‌املاک و مستغلات در جهت ارايه خدمات فضاي مجازي به مردم به نام "فست ملک" رونمايي شد. سامانه فست ملک به سامانه اطلاعات املاک و مستغلات اضافه شده است که با توجه به رشد فضاي مجازي و اپليکيشن‌ها و نرم افزارهايي که در مشاغل مختلف ايجاد شده و نگاه به اين ابزارها با توجه به رشد و تکنولوژي وجود دارد در نظر داريم اين ابزارها که در نگاه سنتي تهديد محسوب مي‌شود را تبديل به فرصت کنيم. رشد فضاي مجازي نبايد منجر به آسيب به فضاي سنتي شود. البته نمي‌توان با تکنولوژي مبارزه کرد بلکه مي‌توان سبک و سياق و مطالبه ما به سمت و سويي باشد که اين سايت‌ها و اپليکيشن‌ها به نحوي با اتحاديه‌هاي صنفي تعامل داشته باشند.
رييس اتحاديه مشاوران املاک با اشاره به حضور چشمگير سايت‌هاي مجازي در نمايشگاه‌املاک و مستغلات گفت: در نمايشگاهي که سال گذشته برگزار کرديم حضور چشمگير سايت‌هاي مجازي را شاهد بوديم. در اين راستا با يک کار تحقيقاتي دو ساله با سازمان راهبر، براي اولين بار در کشور پيشرو شديم و ارايه خدمات تکنيکال و فضاي مجازي را از طريق سامانه اطلاعات املاک و مستغلات که يک سامانه‌امن و بدون حفره و زير ساختار مديريت دولتي و حاکميتي است قرار دهيم و اين خدمات از طريق اتحاديه کشوري مشاوران املاک ارايه شوند که هم مشاوران املاک اعتماد کنند و هم مردم. اين سامانه هيچ نوع محدوديتي ندارد و علاوه بر مشاوران املاک، مردم هم در سراسر کشور به آن دسترسي دارند و مي‌توانند املاک خود را در اين سايت براي فروش قرار دهند. وي با بيان اينکه اين موضوع مدت‌ها دغدغه مردم و مشاوران املاک بود، تصريح کرد: البته ما نمي‌خواهيم انحصاري عمل کنيم و ساير سايت‌ها هم مي‌توانند فعاليت کنند. البته سطح تکنولوژي و برنامه نويسي سامانه ما بسيار بالاتر و وسيع‌تر از ساير سامانه‌هاست، لذا از نظر تکنيکالي و به روز بودن و قابليت فناوري،بهترين است. با اين حال رقابت وجود دارد و ما به طور دائم اين سامانه را به روزرساني مي‌کنيم.
عدم ارائه کد رهگيري تخلف است
عقبايي افزود: سامانه‌اي داريم به نام سامانه اطلاعات املاک و مستغلات کل کشور که از سال ۱۳۸۷ شکل گرفته و امسال يازدهمين سال خود را طي مي‌کند. باتوجه به حساسيتي که قوه قضاييه و معاونت پيشگيري قوه قضاييه درخصوص پيشگيري از جرايم دارد و با توجه به بخشنامه اخيرالتصويب اگر مشاوران املاک کد رهگيري ارائه نکنند مشمول جريمه مي‌شوند. ده‌ها پرونده در تهران و صدها پرونده و شکايت که از سراسر کشور به ما وصول مي‌شود در زمينه قصور دريافت کدرهگيري است. متاسفانه بعضي مواقع خريداران و مستاجران نسبت به دريافت کدرهگيري از مشاوران املاك کوتاهي مي‌کنند، لذا توصيه اکيد من به مستاجران و خريداران اين است که حتما کدرهگيري را دريافت کنند چون در غير اين صورت منافع‌آن‌ها به خطر مي‌افتد. رييس اتحاديه مشاوران املاک با بيان اينکه دريافت کد رهگيري هزينه‌اي براي خريداران و مستاجران ندارد گفت: بعضا شنيده مي‌شود که برخي مشاوران املاک مي‌گويند قرارداد با کد رهگيري يا بدون کد رهگيري؟ در حالي که اصلا نبايد چنين چيزي باشد و عدم ارائه کدرهگيري يک تخلف صنفي محسوب مي‌شود، لذا همکاران من موظف هستند براي خريد، فروش، اجاره، صلح، هبه کد رهگيري ارائه دهند و حق دريافت مبالغي بالاتر ندارند و همان حق کميسيون را بايد دريافت کنند. اگر مشاور املاکي درخواست مبلغي بالاتر براي ارائه کدرهگيري کرد غيرقانوني است. اگر مردم به اين موارد برخورد کردند مي‌توانند به اتحاديه‌املاک شهر خود مراجعه کنند. همچنين مي‌توانند با شماره تلفن ۷۳۳۴ تماس بگيرند.
 سامانه پيامکي استعلام کدرهگيري
عقبايي با اشاره به رونمايي از سرويس پيامکي استعلام كدرهگيري، گفت: سرويس پيامکي استعلام کد رهگيري نيز از سوي اين اتحاديه با سرشماره‌ي (۱۱۰۲۰۳۰۰۰) ايجاد شده و مردم مي‌توانند با ارسال کد رهگيري و کدملي خود به اين سامانه، از حقيقي يا جعلي بودن کد رهگيري دريافتي از مشاور املاک مطلع شوند.
 اجباري شدن بيمه آتش سوزي در قراردادها
وي در خصوص يکي ديگر از خدمات جانبي سامانه معاملات املاک و مستغلات اظهار داشت: در اين سامانه افزونه‌ جديدي به عنوان صندوق مکانيزه فروشگاهي که براساس قوانين مالياتي براي تمام مشاغل زيرمجموعه اتاق اصناف الزامي‌است، ايجاد شده و تمام مشاوران املاک مي‌توانند با استفاده از اين افزونه‌ جديد، اظهارنامه‌هاي مالياتي خود را ثبت کرده و با توجه به اتصال اين سامانه به سامانه مرکزي سازمان امور مالياتي، ماليات صنف مشاور املاک به طور مستقل ثبت و محاسبه خواهد شد و ديگر نيازي به پر کردن دفاتر مالياتي از سوي مشاور املاک نيست. همچنين يکي ديگر از خدمات ايجاد شده در سامانه جامع معاملات املاک و مستغلات را بخش بيمه آتش‌سوزي و حوادث است.با وجود اين سامانه، مردم مي‌توانند در هنگام خريد و فروش مسکن، درخواست بيمه آتش‌سوزي و حوادث ارائه دهند که با توافقي که با بيمه مرکزي داشته‌ايم، اين بيمه با ۵۰ درصد تخفيف به متقاضيان ارائه خواهد شد. همچنين با توجه به موضوع ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها که بيمه آتش سوزي را براي امکنه‌اي که بيش از ۴ واحد دارد اجباري شده است، بحث بيمه آتش سوزي را در قراردادها در سراسر کشور گنجانده‌ايم.
با ماليات موافقم اما مسکن فعلا شرايطش را ندارد
همچنين رئيس اتحاديه مشاوران املاک درباره ماليات مسکن گفت: دو ميليون و ۵۰۰ هزار واحد مسکوني در سراسر کشور و ۶۵۰ هزار واحد مسکوني خالي در استان تهران داريم که هيچ‌کدام از اين واحدها، خانه‌هاي معمولي و متوسط شهر نيستند، بلکه يا واحدهاي مسکن مهر در حاشيه شهر تهران هستند که زيرساخت زندگي ندارند و يا خانه‌هاي لوکس گران‌قيمت که به دليل رکود اقتصادي، قدرت خريد آنها وجود ندارد، بنابراين اجراي سياست مالياتي در زمان رکود بايد به صورت تشويقي و در صورتي که اين سياست جواب نداد، به صورت تنبيهي باشد. در کل با بحث ماليات موافقم. اما نحوه اجراي ماليات بايد به سمت و سويي برود که به برقراري توازن بين عرضه و تقاضا کمک کند، نه اينکه منجر به تشديد رکود در بخش پيشرو مسکن باشد. عقبايي با تأکيد بر لزوم اتصال دستگاه‌هاي حاکميتي مانند سازمان ثبت اسناد، سازمان تعزيرات حکومتي، وزارت راه و شهرسازي و نيروي انتظامي‌و همچنين دستگاه‌هاي خدمات‌رسان مانند شرکت‌هاي آب، برق و گاز به سامانه اطلاعات معاملات املاک تصريح کرد: با اجراي اين برنامه‌ها، هر متقاضي خريد مسکن مي‌تواند از انواع بدهي‌هاي پلاک ثبتي در هنگام خريد ملک از قبيل بدهي مالياتي، بدهي بانکي و ... مطلع شده و اگر مشاور املاکي اين اطلاعات را در اختيار مشتري قرار ندهد، امکان شکايت وجود دارد.









تنش‌های جهانی رقم زد؛
قيمت هر بشکه نفت برنت روز دوشنبه با ۶۸ سنت، معادل ۱.۲ درصد افزايش به ۵۷ دلار و ۸۵ سنت رسيد.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، به دليل نگراني‌ها از تشديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران و همچنين احتمال درگيري‌هاي داخلي در عراق، قيمت نفت روز دوشنبه در آغاز معاملات هفتگي با جهش مواجه بود. اين در حالي است که وقوع انفجار در يک سکوي حفاري نفتي در آمريکا موجب کاهش فعاليت‌هاي اکتشافي در اين کشور شده است. بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشکه نفت برنت امروز با 68 سنت، معادل 1.2 درصد افزايش به 57 دلار و 85 سنت رسيد. تجار گفتند، نگراني‌ها در مورد تشديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران عامل افزايش قيمت‌ها بوده است. دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا روز جمعه با حمله به توافق هسته اي 2015 ايران و قدرت‌هاي جهاني، خواستار ايجاد اصلاحاتي در اين توافق شد و تهديد کرد که در صورت عدم تامين خواسته‌هايش از اين توافق خارج خواهد شد. بر اساس قوانين آمريکا، رئيس جمهور بايد هر 90 روز يک بار، پايبندي ايران به توافق هسته اي را به کنگره اعلام کند. با عدم تاييد پايبندي ايران به برجام از سوي ترامپ، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا در مورد وضع مجدد تحريم‌ها عليه تهران تصميم گيري کند. در دور قبلي تحريم‌ها عليه ايران، حدود يک ميليون بشکه از عرضه نفت اين کشور به بازارهاي جهاني کم شده بود. هرچند تحليلگران مي‌گويند انتظار ندارند تشديد تحريم‌ها همچون دوره قبل تاثير قابل توجهي بر صادرات نفت ايران بگذارد، اما آنها هشدار مي‌دهند که چنين اقدامي‌از سوي آمريکا تاثيري مختل کننده بر صادرات نفت ايران خواهد داشت. شين چانل، تحليلگر بازار نفت در اين باره گفت: اگر ثابت مي‌شد که ايران توافق را نقض کرده و موافقتنامه‌هاي تجاري اين کشور ملغي مي‌شد، مي‌توانست بزرگترين تاثير را در رشد قيمت‌ها داشته باشد. همچنين نگراني‌هايي در مورد ثبات در عراق، دومين توليد کننده بزرگ عضو اوپک وجود دارد. نيروهاي عراقي روز يکشنبه پيشروي به سمت ميادين نفتي و يک پايگاه هوايي مهم تحت کنترل نيروهاي کرد در نزديکي شهر نفت خيز کرکوک را آغاز کردند.
ادامه توليد نفت با وجود عمليات ارتش عراق
نيروهاي عراقي روز دوشنبه ساختمان‌هاي شرکت نفت شمال که در شمال غربي کرکوک واقع شده و همچنين يک پالايشگاه نزديک به آن را از نيروهاي کرد بدون درگيري گرفتند.
يک مقام عراقي به رويترز گفت: نيروهاي عراقي پس از اينکه پايگاه هوايي k۱ را تصرف کردند، وارد مقر شرکت دولتي نفت شمال شدند که نزديک اين پايگاه قرار دارد. آنها همچنين در ميدان بابا گورگور و پالايشگاه نفت شمال مستقر شدند. يک مقام وزارت نفت عراق در بغداد به رويترز گفت: توليد نفت و گاز از منطقه کرکوک با وجود ادامه فعاليت ارتش عراق براي پس گرفتن اين منطقه از نيروهاي کرد طبق روال معمول ادامه يافت. يک فرمانده ارتش عراق که در اين عمليات حضور داشت، گفت: رهبران کرد که ما به عنوان برادران‌مان مي‌دانيم، موافقت کردند کنترل تاسيسات نفت شمال و گاز شمال را که به دولت تعلق دارند، تحويل دهند. ما با برخي از رهبران کرد توافق کرديم که تاسيسات نفت و گاز بايد دور از درگيري بمانند. براساس گزارش رويترز، نفت شمال سهم کوچکي در مجموع توليد نفت عراق دارد و عمدتا از ميادين واقع در جنوب اين کشور نفت توليد مي‌کند.


اولين نشست خبري شهردار تهران برگزار شد؛
گروه اجتماعي: 50 روز از آغاز دوره مديريت محمدعلي نجفي به‌عنوان شهردار جديد تهران بايد مي‌گذشت تا نخستين نشست خبري او برگزار شود. ديروز اولين نشست خبري شهردار پايتخت با حضور پرتعداد خبرنگاران داخلي و خارجي برگزار شد. برنامه‌اي که همانطور که پيش‌بيني مي‌شد پُر بود از ناگفته‌هاي دوره گذشته مديريت شهرداري تهران. نجفي روز گذشته در مورد مسائل مختلف شهري، شائبه ممنوع‌التصوير شدنش، حل معضلات بافت‌هاي فرسوده، تعيين تکليف مجلات گروه همشهري و احتمال تعطيلي آنها، مناقصه‌ها و مزايده‌هاي شهرداري، پرونده‌املاک نجومي‌شهرداري به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
نجفي در آغاز اين نشست ضمن خير مقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه، گفت: امروز پنجاهمين روز شروع کار من به‌عنوان شهردار تهران است و خوشحالم در اين روز با اصحاب و ارباب رسانه جلسه دارم. وي ادامه داد: کيفيت محيط اجتماعي و محيط زيست شهري در وسعيت مطلوبي نيست سياست شهري معطوف به اداره روزمره بوده و اعتنايي نداشته و در زيست پذيري شهري موفقيتي نداشتيم.
نجفي گفت: امروز در وضعيتي قرار داريم که ادامه سياست‌هاي قبلي ممکن نيست و دارايي‌ها مورد بهره‌برداري قرار گرفته همچنين منابع آب کفايت نمي‌کند علاوه برآن فضاي شهر فروخته شده و آسيب‌هاي اجتماعي رو به گسترش است. شهردارتهران افزود: سياست‌هاي گذشته مشکلات را حل نخواهد کرد. فضاي سياسي کشور باعث شده نقد سياست‌هاي شهري را به نقد مديران گذشته تعميم بدهيم و مصلحت شهر را در کنار منافع ملي مطرح کنيم. نجفي گفت: با مشکلاتي مواجه هستيم راه‌هاي کوتاه‌مدت به آن پاسخ نمي‌دهد. راه حل مشکلات مشارکت گسترده مردم است و تغيير سياست‌ها باري دارد که تحملش براي همه يکسان نيست.
شهردار تهران گفت: براي توسعه حمل و نقل عمومي‌بايد در همه نقاط تهران از اين سيستم استفاده شود‌، کاستن از سفرهاي کاري در شهر تهران(توسعه دولت الکترونيک) و گران‌تر کردن استفاده از حمل و نقل شخصي، استفاده از بزرگراه‌ها نيز بسيار گران است. نجفي با اشاره به سياست‌هايي که توسط دولت و شهرداري اجرا شده‌اما موفق نبوده است گفت: از نظر کميتي نتوانستيم در برنامه‌هاي پيش‌بيني شده جلو برويم.
نجفي تاکيد کرد با استفاده از نيروي بخش خصىوصي براي نوسازي بافت فرسوده تلاش کنيم. شهردار تهران ادامه داد: ايده ايجاد نمايشگاه آفتاب کيلومترها دورتر از تهران بايد در دل بافت فرسوده شهر تهران ايجاد مي‌شد. وي گفت: بخش زيادي از فعالان رسانه‌هاي مکتوب به ما اعتراض داشتند و به انتشار مجلات همشهري اشاره کردند که باعث ضربه زدن به بخش خصوصي شده بود.تعدادي از اين مجلات زير ٢٠درصد مورد استفاده قرار مي‌گرفتند در حالي که براي انتشار شهرداري يارانه زيادي پرداخت مي‌کرده است. چهارعنوان از اين مجلات و زير ٢٠درصد بازخورد داشته تعطيل خواهند شد. که از نظر من بايد بيشتر تعطيل مي‌شد اما رييس همشهري با من مخالف است.
نجفي درباره انتصابات گفت: اينکه مي‌گويند انتصابات من نزديک به قاليباف بوده درست نيست و من شش معاون انتخاب کرده‌ام و چهار نفرشان معروف به اصلاح طلبان و دو نفرشان معتدل هستند من انتخاب سياسي نمي‌کنم. کسي را انتخاب مي‌کنم که برنامه‌هاي شوراي شهر و شهرداري را قبول داشته باشد و در انتخاب سياسي‌ام از افراد احمدي‌نژادي يا قاليبافي استفاده نکردم. شهردار تهران درباره تعداد پرسنل گفت: ٦٨ هزار و چهارصد نيرو رسمي، پيماني و ٨٠٠ مدير داريم که همه آنها احمدي‌نژاد يا قاليبافي نيستند. و يکي از ملاک‌هاي من براي انتخاب مديران اين است که از بدنه خود شهرداري انتخاب کنم و در سطح معاونان ناگزير از بيرون انتخاب کنم و ترازوي صرفا سياسي را در کار شهرداري تهران کنار بگذاريم.
نجفي با اشاره به اين نقل قول از من که دولت به شهرداري بدهي ندارد درست نيست گفت: بايد ببينيم دولت از شهرداري چقدر طلب دارد و شهرداري چقدر از دولت طلب دارد. وي گفت: از وزير اقتصاد قول گرفتيم رديف‌هاي سهم شهرداري را پرداخت کنند که يکي از آنها جرايم رانندگي که در حدود ٨٠ ميليارد تومان است. وي افزود: شهرداري قبل از ٩٦ ادعاي مطالباتي دارد که دولت بخشي از آن را قبول ندارد و در قوانين بودجه سال‌هاي قبل دولت مجاز است مقداري به شهرداري کمک کند اما در آن سال‌ها توان نداشته دولت حالا شهرداري مي‌گويد آن رديف‌هايي که مجاز بوده و نداده را بدهد. نجفي گفت: موارد اختلاف موارد ساده نيست موارد حقوقي پيچيده است و کميته مشترک ميان دولت و شهرداري بابت دريافت بدهي‌ها و طلب دولت به شهرداري ١٠ هزار ميليارد تومان است که‌اميدواريم اين موضوع تا يک يا دوماه ديگر حل شود.
شهردار افزودند: از سال ٨٦ وارد شوراي شهر شديم متوجه شديم در زمان احمدي‌نژاد ٣٢ ميليارد تومان هزينه فاقد(تخلف) در شهرداري تهران داشتيم و گزارش را به آقاي چمران داده‌ايم و شش سال طول کشيد و آقاي چمران اجازه طرح مسئله در شوراي شهر را ندادند. نجفي گفت: اگر بخشي از منابع شهرداري تهران به ناحق به کسي منتقل شده بايد برگردد و افشاگري فضاي ارزشي شهر و کشور را مخدوش مي‌کند. وي در ارتباط با انتخابات و اعضاي شوراي شهر ٩٦ افزود: يک گزارشي به ما دادند که سواستفاده مالي شده و سازمان بازرسي به حوزه رياست آقاي شوشتري نامه داده بودند و توضيح خواسته بودند، من به عضو شوراي شهر گفتم افشا نکند و يک رونوشت فرستادم به دبيرخانه ستاد مبارزه با مفاسد و من در افشاي آن نقشي نداشته‌ام و همان روز عضو شوراي شهر گزارش را به ياشار سلطاني داده شد و بعد افشا شد.
نجفي ادامه داد: آقاي قاليباف يک فرد خاصي را براي رسيدگي به اين موضوع گذاشته بودند و وقتي من شهردار شدم اولين چيزي که خواستم از آقاي شوشتري املاک نجومي‌بود، ايشان گفت فردي را انتخاب کردند و من در جريان نيستم. و به واسطه شوشتري با فرد خاص ارتباط گرفتم اما به من جوابي ندادند و معتقدم کساني که اسمشان در اين گزارش نبوده از املاک نجومي‌استفاده کردند و تاکنون نتواستيم اثبات کنيم. شهردار تهران گفت: املاک نجومي‌فقط از سازمان املاک شهرداري نبوده و از سازمان‌هاي ديگر با هزينه شهرداري اين املاک واگذار شده‌اند. نجفي همچنين گفت: روز پنج شنبه ملاقاتي با فرماندهان نيروي انتظامي‌داشتيم و مصاحبه با تلويزيون اما منتشر نشد و بعد شايعه ممنوع التصويري من مطرح شد اما خودم از اين موضوع خبر ندارم. شهردار ادامه داد: نتوانستيم آمار دقيقي از تراکم‌هاي فروخته شده به دست بياريم و تعبير آينده فروشي براي اين موضوع درست است و بوستان پاسداران به خاطر بدهي به يک پيمانکار به اضافه تراکم فروخته است و کاري از دست ما برنمي‌آيد و برخي از املاک فروخته شده نادرست بوده و بعدها معلوم شده که در طرح فضاي سبز بوده است و الان افرادي هستند که مدعي شهرداري سرشان کلاه گذاشته است. وي افزود: نتوانستيم آمار دقيقي از تراکم‌هاي فروخته شده به دست بياريم و تعبير آينده فروشي براي اين موضوع درست است.
نجفي در پاسخ به مناسب‌سازي معابر براي معلولان گفت: يکي از موارد بي‌توجهي در شهر تهران از معلوليت خاصي رنج مي‌برند و ما از اين موضوع شرمنده‌ايم و به من سه نفر معرفي شدند مناسب‌سازي شهر تهران براي شهروندان کم‌توان است و وظيفه اصلي کسي که انتخاب مي‌شود نگاه به مسائل و مشکلاتي که معلولان در شهر دارند و ظرف يک هفته اين اقدام انجام خواهد شد. وي افزود: پروژه‌هاي کوچک شهري به بخش‌هاي خصوصي واگذار مي‌شود پروژه‌هاي بزرگ را شرکت‌هاي خصوصي نه مي‌توانند و نه خواهان انجام آن هستند و زير گذر خيابان اسفنديار بسيار پروژه مهمي‌که بايد انجام شود و از همکاري قرارگاه خاتم با شهرداري راضي هستيم، از ما به مقدار زيادي طلب دارند اما باز همکاري مي‌کنند و همکاري ادامه پيدا مي‌کند اما به شکل شفاف و مناقصه عمومي‌است.
شهردار ادامه داد: در برخي موارد خاص مثل هولوگرام‌ها، ما راستي آزمايي کرده‌ايم و گفته‌ايم هر کسي هولوگرام دارد بايد در کميته‌اي بررسي شود. تاکنون 427 مورد مراجعه کردند حدود 200 نفر بررسي شده برخي مردود شناخته شده و برخي تاييد شده تا طبق ضوابط شهردراي ساخت و ساز شود. وي همچنين گفت: مهلت 100 روزه‌اي که به ما توسط شورا داده شده را استفاده مي‌کنيم. در چهارچوب اين مهلت کل وضعيت شهرداري که تحويل گرفته‌ايم را عرضه خواهيم کرد. 30 هزار ميليارد بدهي عدد دقيقي است که طلب‌کاران اعلام مي‌کنند و تاکنون اسناد و مدارک عرضه کرده‌اند. حتي بخشي از بدهي‌ها در اين عدد نيست مثل بدهي مورد ادعاي بنياد تعاون ناجا. نجفي افزود: عددي که معاون فني و عمراني شهرداري اعلان کرده 22 هزار و 500 ميليارد تومان به قيمت امسال براي تکميل اين پروژه‌ها است، اگر اين‌ها را هم بخواهيم به‌عنوان بدهي در نظر بگيريم که نبايد به‌عنوان بدهي محسوب شود، مجموع بدهي‌ها 52 هزار و 500 ميليارد تومان مي‌شود. شهردار تهران سرمايه‌گذاري يکي از منابع اصلي براي تامين درآمد در شهرداري عنوان کرد و گفت: يکي از ضعف‌هاي گذشته شهرداري استفاده نکردن از سرمايه‌گذاري خارجي بوده و شهرداري تهران ظرفيت زيادي دارد وقتي ايده و طرح مطرح شود براي من فرقي نمي‌کند که سرمايه‌گذار خارجي انجام دهد يا سرمايه‌گذار داخلي انجام بدهد.
شهردار تهران درخصوص درآمدهاي ناپايدار گفت: اين درآمد‌ها بيش از ٧٠درصد است ودر بعضي از مناطق تهران آپارتماني که ارزشش کمتر از ٢.٥ميليارد تومان است پيدا نمي‌کنيم. نمي‌شود کسي ماشين بالاي ٢٠٠ميليون تومان سوار شود و يک ريال عوارض به شهرداري ندهد ،ايجاد درآمد پايدار طول مي‌کشد. وي افزود: اگر کسي مدعي در اين مدت شهرداري جديد تراکم خلاف قانون فروخته شده ما تا آخر بررسي مي‌کنيم و جلوي آن را مي‌گيريم و من مطمئنم که يک مورد هم وجود ندارد و تراکم فروشي در دوره ما وجود ندارد.