احتمال اقدامات تروريستي داعش در اربعين
معاون امنيتي و انتظامي‌وزارت کشور در پاسخ به اين که مسائل کردستان عراق مي‌تواند بر مراسم اربعين تاثير‌گذار باشد، گفت: مسائلي در اقليم در حال رخ دادن است و اميدواريم به زودي حل و فصل شود و باب گفت‌وگو بين اقليم و دولت مرکزي باز شود. باتوجه به منطقه جغرافيايي اربعين مسائل اقليم تاثيري در آن ندارد.به گزارش ايلنا، حسين ذوالفقاري درباره تهديدهاي داعش در روند برگزاري مراسم اربعين اظهار داشت: داعش اخيرا شکست‌هاي متعددي در منطقه خورده‌اما احتمال مي‌دهيم دست به اقدامات تروريستي بزند.وي ادامه داد: با جلساتي که با مقامات عراقي داشتيم، تاکيد کرديم که تهديد داعش مورد توجه باشد، زيرا ممکن است عناصر آنان بخواهند اعمالي انجام دهند. سال گذشته يک اقدام تروريستي پس از مراسم اربعين انجام شد، بنابراين تاکيد داشتيم امنيت زائران قبل و بعد از مراسم مورد توجه مسئولان عراق باشد.

تغيير خاصي درباره مرزها نداريم
مدير کل امور مرزي وزارت کشور در خصوص وضعيت مرزهاي کشورمان با اقليم کردستان گفت: در مورد بسته شدن مرزها ابلاغيه‌اي از مراجع ذيصلاح به وزارت کشور ابلاغ نشده است که مرزها بسته شود تغيير خاصي در خصوص مرزها نداريم.مجيد آقابابايي در گفت‌وگو با ايلنا درباره ربوده شدن دومين لنج ايراني در آب‌هاي سومالي و پيگير وزارت کشور گفت: سومالي کشور همسايه ما نيست و مرزي با او نداريم دوستان وزارت خارجه موضوع را پيگيري مي‌کنند.وي خاطرنشان کرد: وضعيت خاصي در کشور سومالي وجود دارد و يک مقدار سطح روابطمان با اين کشور پايين است از طرق مختلف مانند وزارت خارجه و يا کشورهاي همسايه در حال پيگيري موضوع هستيم.مديرکل امور مرزي وزارت کشور تاکيد کرد:‌ البته به صورت مستقيم و همچنين غيررسمي‌پيگير موضوع هستيم تا ان‌شاالله اين مشکل رفع شود.وي توضيح داد: دستگيرشدگان کشتي قبلي مربوط به گارد ساحلي نبودند. دزدان دريايي که عضو گروه الشباب بودند دست به اين کار زدند. در کل وضعيت سومالي به شکلي است که نمي‌توانيم به صورت مستقيم و رو در رو با اين کشور وارد مذاکره شويم.

دعوت کره شمالي از ايران براي مقابله با آمريکا
معاون پارلمان کره شمالي از ايران دعوت کرد تا با يکديگر عليه بي‌عدالتي آمريکا تلاش کنند.به گزارش ايسنا، به نقل از تاس، آندانگ چون، معاون پارلمان کره شمالي که رياست هيات کره شمالي در يکصد و سي و هفتمين اجلاس اتحاديه بين المجالس در روسيه را بر عهده دارد، در ديداري با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌ايران از او خواست تا دو کشور عليه بي‌عدالتي آمريکا و براي مقابله با آن تلاش کنند.آندانگ چون گفت: ما يک عزم راسخ عليه متجاوزان داريم. ما و شما براي مدتي طولاني است که براي مقابله با آمريکا تلاش کرديم. بياييد براي مقابله با اين بي‌عدالتي با يکديگر تلاش کنيم.

ضرورت هماهنگي بين لايه‌هاي بالاي کشور 
يک نماينده اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اين که «هر چه جلسات سران قوا به فاصله کم و زود برگزار شود بهتر است» گفت: يکي از اشکالات کشور ما اين است که به جاي گفت‌وگو با هم در روزنامه‌ها و تريبون‌ها حرف مي‌زنيم.علي اکبري در گفت‌وگو با ايسنا گفت: به نظر مي‌رسد برگزاري جلسات سران قوا حسن کار است و بايد از اين جلسات استقبال کرد، البته با توجه به التهاباتي که ناشي از اظهارات و اقدامات ترامپ و مواضع آمريکايي‌ها به وجود آمده، برگزار شدن جلسات امري ضروري است.اين عضو فراکسيون اميد بيان کرد: اين که جلسات سران قوا دير به دير برگزار مي‌شود، مي‌تواند تابع وضعيت و شرايط هر کدام از قوا باشد، اما اصل اين است که تشکيل شود و قطعا هر اندازه که زودتر باشد بهتر است.نماينده شيراز با بيان اين که «جلسات سران قوا بنا به ضرورت تشکيل مي‌شود» گفت: سران قوا بايد در جهت هماهنگي پيش بروند.

اقتدار ايران دليل هياهوي اخير آمريکا
يک عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام گفت: دليل هياهوي اخير آمريکا، اقتدار جمهوري اسلامي‌ايران است.به گزارش ايسنا، حسين مظفر افزود: ايران در گذشته نقطه سياهي بر جغرافياي زمين بود و کشوري استعمار زده، عقب مانده، حقير، وابسته و ذليل بود که برکت فداکاري، ايثار و جهاد و خون شهدان امروز به نقطه نوراني در جغرافياي زمين تبديل شده و محل اميد انسانهاي عقلگراي عالم است.اين عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام با بيان اينکه پيروزي تنها با سلاح و تجهيزات مدرن نيست، عنوان کرد: کشورهايي که سلاح و تجهيزات قوي و مدرن داشتند اما شکست خوردند و کشورهايي که با دست خالي در برابر قدرتمندان ايستادند و به پيروزي رسيده‌اند که ايران و ملت سرافراز ايران مصداق اين سخن است که‌امام حسين(ع) فرمودند: "خون بر شمشير پيروز است"، استقامت و پيروزي تنها در ظاهر نيست اگر چه ما در ظاهر نيز پيروزهاي فراواني را بدست آورديم.اين عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام افزود: راه عزت و سربلندي، استقامت و پايداري در همواري تاريخ براي عزت و شرافت ملتها رقم خورده و يکي از دلايلي که توانسته‌ايم در طول 40 سال از فراز و فرودها، فتنه، جنگ، تهاجم و دشمني‌ها نجات پيدا کنيم، استقامت و پايداري ملت ماست که سر خم نکرده است و از اين به بعد نيز که اين پيروزي استمرار دارد براي اينست که در برابر همه دشمنان و استکبار، مقاومت مي‌کنيم.

تحريف نام خليج فارس دست‌کش‌هاي مخملي را از دستان چدني ترامپ بيرون آورد
يک کارشناس مسائل بين الملل گفت: ترامپ با بيان خواسته‌هاي رژيم صهيونيستي و اعراب حاشيه خليج فارس آبروي نداشته‌امريکايي‌ها را به ثمن بخس فروخت در حقيقت او ارزش و آبروي آمريکا را با دلارهاي نفتي معامله کرد. اوج اين وامداري زماني بود که واژه مجعولي را به جاي خليج فارس به کار برد.عباس خامه يار در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با اظهارات اخير دونالد ترامپ عليه ايران گفت: ترامپ در بخشي از اظهارات خود ايراني‌ها را هم مخاطب قرار داد. شيون‌ها و اظهارات دوست مآبانه‌اي که در قبال ايراني‌ها داشت اما با به کار بردن همان واژه مجعول همان تعداد اندک مخاطبان ايراني خود را از دست داد و چهره زشت خود را بيش از پيش به آنها نشان داد. در واقع تحريف نام خليج فارس دست‌کش‌هاي مخملي را از دستان چدني ترامپ بيرون آورد.
وي ادامه داد: سخنراني ترامپ توانست همدلي و همگرايي ملي را بين ايرانيان بيش از پيش ايجاد کند. امروز سياست‌مداران، نخبگان و هنرمندان ما يک صدا شده‌اند و اين موضوع کاملا در فضاي مجازي مشخص است.

يک عضو هيئت رييسه مجلس نهم گفت: ترامپ از پولي که عربستان به او داد داده، تاثير گرفته است،حرف‌هاي او براي ما جديد نبود و اگر حرف جديدي مي‌زد، شايد تعحب مي‌کرديم.حجت الاسلام حسين سبحاني‌نيا در گفت‌وگو با ايسنا، در واکنش به اظهارات اخير ترامپ و پاسخ قاطع رياست جمهوري ايران گفت: ترامپ آدمي‌است که تعادل ندارد، طي چند ماه رياست جمهوري‌اش اين عدم تعادل را به دنيا نشان داده است. خود مسولين آمريکا هم به اين جمع بندي رسيده‌اند که ترامپ آدم نامتعادلي ‌است که حرف‌هايش حساب و کتاب ندارد.وي ادامه داد: مواضع طرح شده از سوي او درباره ايران جديد نبود، پيش از اين‌ها هم گفته شده بود که نظر او چنين است.


مشاور رئيس دولت اصلاحات گفت: باتوجه به شرايط موجود بايد با سعه صدر مشکلات را حل کنيم.محسن مهرعليزاده در گفت‌وگو با ايلنا،‌ در پاسخ به اين سوال که در شرايط فعلي که‌امريکا درباره برجام عهدشکني مي‌کند، مسئولان در داخل بايد چگونه نسبت به اين مساله برخورد کنند، گفت: معتقدم نه در اين مقطع بلکه در مقاطع ديگر هم، وحدت و همدلي تنها راه چاره است.وي خاطرنشان کرد: در اين برهه از زمان که در آمريکا فردي مانند ترامپ بر سر کار است که از نظر سياسي آدمي‌ناواردي است و در داخل خود آمريکا بين مردم و حاکميتش مقبوليت ندارد و با تهديدهاي عجيب و غريب هر روز يک بحران ايجاد مي‌کند، ما بايد همدلي و وحدت داشته باشيم.


فرمانده قرارگاه پدافند هوايي با بيان اينکه ترامپ باعث همبستگي ما نشده و نخواهد شد، گفت: مؤلفه‌هاي همبستگي در ميان ملت و دولت ما چيزهاي مهمتري است نه سخنان احمقانه فردي که تمام عمر خود را در لهو و لعب گذرانده است.به گزارش ايلنا، امير فرزاد اسماعيلي ، با اشاره به سخنان توهين‌آميز ترامپ گفت: اين حرف که گفته مي‌شود سخنان رييس جمهور آمريکا باعث همبستگي بين ما شده ، اشتباه است يعني اگر ترامپ اين سخنان را نمي‌گفت ما همبستگي نداشتيم؟ وي گفت: البته اشتباهاتي از سوي خود ما وجود داشته که آن فرد به خود اجازه چنين سخناني را داده است و شروع به موج سواري بر روي اشتباهات و اختلافات داخلي مسئولين ما کرده است.


محمدرضا عارف از لغو عضویت اعضای خاطی فراکسیون امید خبرداد؛
رييس فراکسيون اميد مجلس با تاکيد بر اينکه نمايندگان بايد خود را نماينده تمامي‌ملت ايران بدانند، نه صرفاً نماينده مردم يک شهرستان يا يک حوزه انتخاباتي گفت:گمان مي‌کرديم با تشکيل شوراها، معضل نگاه منطقه‌اي نمايندگان مجلس مرتفع شود
محمدرضا عارف در گفتگو با ايلنا  افزود: در دولت اصلاحات گمان مي‌کرديم با تشکيل شوراهاي شهر و روستا، عملاً مسائل منطقه‌اي در اين پارلمان‌هاي محلي دنبال مي‌شود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با رويکردي ملي وارد مباحث مي‌شوند اما متاسفانه تا به‌امروز، هنوز اين معضل مرتفع نشده است. اتفاقاً همين بحث استاني شدن انتخابات مجلس در گذشته نيز مطرح شده و حدود ۳ سال قبل که بحث سياست‌هاي کلي انتخابات را در مجمع تشخيص مصلحت نظام دنبال مي‌کرديم به اين مسئله پرداختيم اما پس از بحث و بررسي بسيار، موضوع مسکوت ماند.  رييس فراکسيون اميد افزود:يک نظر اين است که اگر انتخابات به‌صورت استاني برگزار شود، کيفيت کار بالا مي‌رود. اما بحث ديگر توجه جدي نمايندگان به مسايل منطقه و حوزه انتخابيه و بعضاً پيگيري مسايل جاري حوزه انتخابيه است. اگر نمايندگان در کميسيون‌هاي تخصصي به‌سمت بحث پيرامون مسائل ملي بروند، اين مشکل تا حدودي مرتفع مي‌شود. بخش ديگر به مباحث اجرايي و نحوه تعامل دستگاه‌هاي اجرايي با مجلس و نمايندگان حوزه‌هاي انتخابيه مربوط است که بيشتر فضا را به‌سمت رويکرد غيرملي سوق مي‌دهد. اين مسئله يکي از آسيب‌هاي اساسي در پارلمان ماست که نمايندگان دغدغه ملي داشته باشند و صرفاً به مسائل بخشي و منطقه‌اي خود نپردازد. بنابراين لازم است اين موضوع به‌طور دقيق موردبررسي کارشناسي قرار گيرد. وي درمورد عدم معرفي وزير زن براي دولت دوازدهم گفت: در اين رابطه مکرر موضع‌ فراکسيون اميد را اعلام کرديم و معتقديم زنان توانمند بسياري براي مديريت کلان کشور داريم و لازم بود چند نفر از اين افراد به‌کار گرفته مي‌شدند. اگرچه تاکنون ميدان را براي فعاليت زنان در مديريت کلان کشور باز نکرده‌ايم. عارف گقت: هم‌اکنون سهم زنان در مديريت مياني و بالاتر کمتر از ۱۰ درصد است. ما سعي کرديم نگاه دولت آقاي روحاني را به اهميت اين مسئله جلب کنيم که اتفاق نيفتاد. با اين حال در بحث راي‌اعتماد به هر يک از وزراي پيشنهادي، يکي از اولويت‌هاي اساسي‌مان استفاده از ظرفيت زنان، جوانان و اقوام و مذاهب مختلف در معاونت‌هاي وزارتخانه‌ها و مديريت‌هاي مياني بوده است و اميدواريم وزرا به قول و قرارشان با ما عمل کنند.
وي در خصوص احتمال عدم ائتلاف با جزيان اعتدال براي انتخابات آينده گفت: هم‌اکنون مدت‌هاست که از «ليست اميد» عبور کرده‌ايم و مبناي تصميمات و موضع‌گيري‌مان صرفاً «فراکسيون اميد» است. رييس فراکسيون اميد در خصوص تکروي برخي اعضاي اين فراکسيون گفت:اين‌که برخي اعضاء از نظر فراکسيون تخطي کرده‌اند را پيگيري مي‌کنيم و هم‌اکنون پرونده اين اعضا در کميته داوري فراکسيون درحال بررسي است.
وي با تاکيد بر اينکه نظر شخصي من لغو عضويت در فراکسيون اميد نيست و مخالفم گفت: فکر مي‌کنم تذکر کافي باشد. اما اگر نظر کميته داوري و در ادامه هيات رييسه و مجمع عمومي‌لغو عضويت باشد، طبيعتاً انجام خواهد شد. با اين حال بايد اقتضائات رويکرد جبهه‌اي را درنظر بگيريم. با اين حال اين اتفاق در انتخابات کميسيون‌ها هم اتفاق افتاد و يکي از اعضاي فراکسيون در انتخابات هيات رييسه يکي از کميسيون‌ها با تغيير راي خود، منجر به شکست ما شد که اين پرونده نيز هم‌اکنون در کميته داوري درحال بررسي است.
وي در خصوص اينکه برخي اعضاي فراکسيون از مدتي پيش بر لزوم انتشار فهرست رسمي‌اعضاي فراکسيون تاکيد دارند گفت: حقيقتاً ملاحظه افراد «ليست اميد» را کرديم. برخي از اعضاي «ليست اميد» در اين مدت به بنده گفته‌اند که ملاحظات و محذوريت‌هايي در منطقه و حوزه‌هاي انتخابيه داريم که رسماً اعلام کنيم، عضو فراکسيون هستيم يا نه. ما اين يک‌سال به اين عزيزان فرصت داديم اما از حدود يکي، دو ماه قبل زمينه را براي انتشار اين فهرست مهيا کرديم و اين فهرست پس از نهايي شدن در شرف انتشار است.
عارف افزود: اخيراً يک فرم تعهد جديد تهيه و از اعضاي فراکسيون امضاء گرفتيم بر اساس يکي از مفاد اين تعهدنامه، نبايد عضو هيچ‌يک از فراکسيون‌هاي سياسي ديگر مجلس باشند. البته دوستان مي‌توانند در جلسات ديگر فراکسيون‌ها شرکت کنند اما حق عضويت در فراکسيون‌هاي سياسي ديگر مجلس را ندارند. بماند که عضويت در فراکسيون‌هاي تخصصي و ... بلامانع است.
رييس فراکسيون اميد گفت:حقيقتاً «ليست اميد» اوليه هيچ‌گاه شکل نگرفت و آن اعداد بالايي که مطرح مي‌شد، خيلي دقيق نبود و بنده به‌موقع اين بحث را مطرح خواهم کرد که چرا عده‌اي اين مسائل را مطرح مي‌کردند. با اين حال دوستاني که از ريزش «ليست اميد» سخن مي‌گويند، بايد بدانند که در اين مدت رويش هم داشتيم. هم‌اکنون ما نمايندگاني در «فراکسيون اميد» داريم که در «ليست اميد» نبودند و ما در انتخابات برايشان کاري نکرديم اما از ابتداي راه يا بعضاً در ادامه راه، همراه ما شده‌اند.
وي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي رفع حصر گفت:در تابستان ۹۲ در مسير ايجاد گشايش در بحث حصر تا حدودي نزديک شده بوديم. از طرفي با رويکرد و شناختي که از نهادهاي مختلف دارم، مي‌دانم اين موضوع بايد يک موضوع برد-برد باشد. نبايد يک جريان بخواهد از آن به نفع خود استفاده کند. با اين حال برخي اظهارنظرها در رسانه‌ها کار را به تاخير مي‌اندازد. شما به برخي موضع‌گيري‌ها در شهريور ۹۲ نگاه کنيد. بنابر اين بنده همواره به اعضاي فراکسيون گفته‌ام که اگر کاري مي‌کنيد، بي‌سر و صدا موضوع را دنبال کنيد.
عارف گفت:به دليل مديريت اين مسائل، کميته رفع حصر تشکيل شد و بلافاصله پس از تشکيل، تاکيد کردم اين موضوع به هيچ عنوان رسانه‌اي نشود. برنامه‌اي مشخص داشتيم و ملاقات‌هاي نيز درنظر گرفتيم که گام به گام انجام دهيم اما متاسفانه پس از اولين ملاقات، يک عضو بيرون از کميته رفع حصر، موضوع را رسانه‌اي کرد و ادامه کار با تاخير ناخواسته روبرو شد.
وي افزود:ايجاد و استمرار فضاي امنيتي در دانشگاه‌ها راهگشا نيست. دانشگاه بايد در محيطي بانشاط فعاليت کند و لازم است در اين حوزه سعي و خطاي دانشجو را بپذيريم. دانشجو آمده که کار را ياد بگيرد و تجربه بياندوزد و اگر اين محيط را به سمت فضايي بسته و امنيتي ببريم، فردا نمي‌تواند مطالبات مردم را دنبال کرده و در جهت آرمان‌هاي انقلاب فعاليت کند. رييس فراکسيون اميد در خصوص وضعيت دانشگاه‌ها گفت:در دانشگاه ۲ جريان سياسي اصيل داريم اما متاسفانه دانشجويان اصلاح‌طلب برخلاف رقيب، حتي در تاسيس اتحاديه خود دچار مشکل هستند و درحالي که رقيب اتحاديه‌هاي متعدد دارد، بچه‌هاي اصلاح‌طلب و انجمن‌ها و تشکيلات دانشجويي که همگي مجوز قانوني دارند، قادر به تشکيل اتحاديه نيستند. وي در مورد بازداشت فعالان رسانه اي در فضاي مجازي گفت:نسبت به بازداشت ادمين‌هاي کانال‌هاي تلگرامي‌شائبه سياسي بودن اين‌گونه برخوردها مطرح است و در ارتباط با احکام سنگيني که براي ادمين‌ها از سوي قوه قضاييه صادر شد، گلايه‌مندم و معتقدم نبايد با جواناني که وفاداري‌شان به نظام ثابت شده‌است، به‌خاطر مديريت يک کانال تلگرامي‌يا نوشتن يک توييت برخوردهاي تندي شود. 


لاريجاني تبعات رفتار ترامپ را تشريح کرد؛
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اگر قرار باشد با رفتار نادرست ترامپ، ايران بهره‌اي از برجام نبرده و صرفا هزينه بپردازد، حتما در اين موضوع تجديدنظر خواهيم کرد.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در ادامه ديدارهاي خود در حاشيه يکصد و سي و هفتمين اجلاس اتحاديه بين المجالس در روسيه در ملاقات با لاسينا زِربو دبير اجرائي سازمان پيمان منع آزمايش هسته‌اي(CTBT)، اظهار داشت: ما هم عضو آژانس هستيم و هم در برجام تعهداتي را پذيرفته‌ايم، در موضوع برجام هم هزينه‌هاي بالايي را متحمل شده‌ايم، اگر قرار باشد با رفتار نادرست ترامپ بهره‌اي از برجام نبريم و صرفا هزينه بپردازيم حتما در اين موضوع تجديدنظر خواهيم کرد.لاريجاني بيان کرد: فتواي مقام معظم رهبري صرفا در حرام دانستن کاربرد سلاح هسته‌اي نيست بلکه ايشان کاربرد سلاح‌هاي کشتار جمعي، بيولوژيکي و شيميايي را حرام مي‌دانند.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: ما عضو سازمان بين المللي انرژي اتمي‌هستيم که تاکنون ۸ بار پايبندي ما را تائيد کرده است اما ترامپ ادعا دارد که ايران به توافق پايبند نيست و کنگره بايد تصميم بگيرد، اگر قرار است ترامپ نظر بدهد پس سازمان انرژي اتمي‌چه مسئوليتي دارد.
لاسنا زربو نيز در اين ديدار با بيان اينکه من همواره مواضع مثبت و سازنده جمهوري اسلامي‌ايران را در قبال پايبندي به برجام مورد توجه و تمجيد قرار داده‌ام، تصريح کرد: برجام مهم‌ترين توافقي است که در اين زمينه طي ۱۰ سال گذشته به انجام رسيده است و همه طرف‌ها بايد براي حفظ آن تلاش کنند.دبير اجرائي سازمان پيمان منع آزمايش هسته‌اي با بيان اينکه فتواي مقام معظم رهبري در ايران مبني بر حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌اي موضوع بسيار مهم و درخور توجهي است، گفت: معتقدم برجام يک توافق بين المللي است و نبايد يک کشور براي حذف آن تلاش کند.
ئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه بحران سوريه رو به پايان است، گفت: سوريه ايستادگي کرد و هزينه‌هاي بسياري داد، ولي سرمايه خوبي هم به دست آورده است. اکنون که يک بحران ۵ ساله را پشت سرگذاشته آينده سوريه‌اميدوارکننده است.
از سوي ديگر علي لاريجاني در حاشيه اجلاس اتحاديه بين المجالس با رئيس پارلمان سوريه ديدار کرد و گفت: سوريه روزهاي بهتري را در پيش دارد، شرايط بحراني با ايستادگي‌ها در حال طي شدن است.لاريجاني به روزهاي ابتدايي شروع بحران سوريه اشاره کرد و گفت: در آن روزها کسي باور نمي‌کرد سوريه بتواند مقاومت کند؛ اما ما با شناختي که از سوريه داشتيم بر اين راه‌ايمان داشتيم.وي ادامه داد: سوريه ايستادگي کرد و هزينه‌هاي بسياري داد، ولي سرمايه خوبي هم به دست آورده است. اکنون يک بحران ۵ ساله را پشت سر گذاشته‌ايد و آينده سوريه‌اميدوار کننده است.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: امروز بايد به تثبيت صلح در سوريه‌انديشيد و به فکر عادي سازي روابط ديپلماتيک با دنيا باشيد.
لاريجاني افزود: روابط سوريه به سمتي حرکت مي‌کند که‌امروز به يقين مي‌توان گفت که بايد به بازسازي سوريه فکر کنيم، اين روند پيچيدگي‌هايي دارد؛ اما روند رو به جلو است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: بحران سوريه رو به پايان است، اما بحران منطقه ادامه دارد و بايد فکر مبارزه دائم با تروريسم بود.

مدير انديشکده‌امور بين الملل (آي اي آي) مستقر در شهر رم و مشاور ويژه مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بر اين باور است که اظهارات اخير رئيس جمهور آمريکا عليه ايران، "بزدلانه" و "غيرمسئولانه" بوده است.«ناتالي توچي» در گفتگو با تسنيم تاکيد کرد: اظهارات دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا عليه توافق هسته اي با ايران را در سه کلمه "بزدلانه، غير واقعي و غير مسئولانه" مي‌توان توصيف کرد.وي تصريح کرد: اظهارات ترامپ به اين علت بزدلانه بوده است که او تصميم گيري نهايي درباره برجام را به کنگره واگذار کرد. با عدم تاييد توافق هسته اي ايران، او از اين توافق دست شسته بدون آنکه اين مساله لزوما به آن معنا باشد که‌امريکا از توافق خارج شود، ترامپ در نهايت تصميم گيري را به کنگره محول کرده است. اظهارات ترامپ غير واقعي است چرا که مذاکره مجدد درباره توافق هسته اي ممکن نيست. هيچ يک از کشورهاي 1+5 و نه اتحاديه اروپا و نه خود ايران، تمايلي براي مذاکره مجدد بر سر توافق هسته اي ندارند. اين اظهارات غيرمسئولانه بود چرا که اگر توافق هسته اي با فروپاشي روبرو شود، مسئول اصلي آن تنها ترامپ خواهد بود، ولي اين اقدام نه تنها به خود توافق لطمه خواهد زد بلکه ضربه بزرگي به تلاش‌هاي مربوط به منع اشاعه تسليحات خواهد بود.وي درباره اظهارات ترامپ در خصوص اينکه سپاه پاسداران را يک نيروي تروريستي دانسته که جنگ و ترور را در خارج از ايران تامين مالي مي‌کند، گفت: تعريف سپاه پاسداران به عنوان يک نيروي تروريستي، به طور کامل دور از واقعيت است. اين تعريف به هيچ وجه دقيق و مفيد نيست. همچنين مسئول سياست‌ خارجي اتحاديه اروپا اعلام کرد: «يوکيا آمانو» مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌به وي گفته‌ که ايران تاکنون مانع از دسترسي اين آژانس به هيچ درخواست‌هاي خود براي بازرسي از تاسيسات اتمي‌ايران نشده است. فدريکا موگريني» با بيان اين که هيچ جايگزين ديگري براي توافق هسته اي با ايران در نظر نداريم افزود: آژانس هشت بار پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تاييد کرد و هيچ نشانه‌اي از تخطي ديده نشد. برجام يکي از رکن‌هاي اصلي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي است.»مسئول سياست‌خارجي اتحاديه اروپا درباره اين‌که آيا ترامپ مي‌تواند برجام را لغو کند يا روي توافقي جديد کار کند گفت: «برجام يک توافق دوجانبه نيست بلکه يک متمم طولاني بر قطعنامه شوراي امنيت است و هيچ کشوري نمي‌تواند چنين توافقي که اجرا هم شده است را زير پا بگذارد.»
موگريني تاکيد کرد: « هيچ رئيس‌جمهوري نمي‌تواند برجام را لغو کند. رئيس‌جمهور آمريکا اختيارات زيادي دارد ولي اين مساله، از جمله اختيارات او نيست. بايد از مقام‌هاي تهران پرسيد که آيا مايل به مذاکره مجدد هستند يا خير. به عنوان کسي که وظيفه نظارت بر برجام را دارد، بايد بگويم که انتظار دارم تمامي‌طرف‌ها مانند دو سال گذشته به برجام پايبند باشند.»


رئيس قوه قضاييه با اخطار به برخي افراد و رسانه‌ها بابت انتشار تحليل‌هاي همسو با دشمن خاطرنشان کرد: متأسفانه برخي تحليل‌ها شبيه تحليل‌هاي دشمن است و اين بسيار تأسف آور است که ما بين خودمان نيز سخناني نظير سخنان دشمن بر زبان بياوريم. امروز مردم نياز به انسجام هرچه بيشتر و شناخت صحيح از دشمن دارند بنابراين نبايد دشمن را بزک کرد. 
به گزارش ايسنا، آيت الله‌املي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي افزود: بي ترديد جمهوري اسلامي‌در مسئله برجام به طور کامل حسن نيت خود را نشان داد و به‌اندازه کافي هم کوتاه‌امد تا يک کار منسجم صورت گيرد و توافق حاصل شود. واضح است که تمام خواسته‌هاي ما نيز در برجام محقق نشده است اما به هرحال در ترازوي برجامي‌به اين نقطه رسيدند که به اين ميزان از خواسته‌ها اکتفا شود. حال برخي سخنان مبني بر لزوم اقدامات فراتر و کوتاه‌امدن در مقابل سلطه گران به هيچ وجه پذيرفته نيست.
وي با اشاره به اظهارات اخير دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره استراتژي جديد اين کشور در قبال ايران، اظهار کرد: سخنان رئيس جمهور آمريکا نشانگر شخصيت نامتعادل، غيرمنطقي، نادان، فحاش و بذي اللسان او بود. هرآنچه از رذائل در ديگران وجود داشته در شخصيت اين فرد، يکجا جمع است.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به گزافه گويي‌هاي ترامپ عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌خاطرنشان کرد: رئيس جمهور آمريکا بخشي از نيروهاي مسلح رسمي‌يک کشور را، فاسد و تروريست مي‌خواند و اين نشانگر ناداني اوست زيرا بايد اين احتمال را بدهد که در مورد نيروهاي نظامي‌کشورش نيز ممکن است چنين سخني گفته شود. 
آملي لاريجاني گفت: آمريکاييها در مسئله برجام نشان دادند که قابل اعتماد نيستند و آبروي خود را بيش از پيش در سطح جهان بردند.
رئيس قوه قضاييه با تأکيد بر لزوم شناخت و اتکا هرچه بيشتر به توان داخلي، تجربه برجام را تجربه اي بسيار مهم و عبرت آموز توصيف کرد و گفت: مذاکرات برجام نشان داد که جمهوري اسلامي‌اهل منطق و مذاکره است و با محاسبات دقيق بين المللي و ادبيات ديپلماتيک کاملاً آشناست. 
آملي لاريجاني سخنان رئيس جمهور کشورمان درواکنش به اظهارات ترامپ را شجاعانه، قاطعانه و به هنگام توصيف کرد و با تقدير از رئيس جمهور بابت اين موضع گيري گفت: ما نيز از چنين جهت گيريهايي در مقابل آمريکا حمايت مي‌کنيم و رئيس جمهور محترم نيز مطمئن باشند تا زماني که چنين واکنش‌هاي شجاعانه و قاطعانه اي وجود دارد مردم حمايت خواهند کرد.
رئيس قوه قضاييه عملکرد موسسات مالي و اعتباري و بعضي از بانکها را تشريح کرد و گفت: به واسطه عملکرد اين موسسات و بانکها، برخي سپرده گذاران گرفتار مشکلاتي شده‌اند. اولاً بايد بپذيريم که بانک مرکزي در گذشته به وظايف خود درست عمل نکرده و کم کاريهايي داشته است. با اين حال با بروز برخي مشکلات، بانک مرکزي، مجلس، دولت و قوه قضاييه براي حل اين مشکلات وارد ميدان شدند و جلساتي داشته‌ايم که بانک مرکزي اخيراً تلاش‌هاي خوبي داشته است.