احداث قطار حومه‌اي ۶ شهر در دستور کار امسال شهرهاي جديد
معاون وزير راه و شهرسازي با تأکيد براينکه قطعا بحث حمل و نقل يکي از موضوعات محوري در حوزه شهرهاي جديد به شمار مي‌رود، گفت: متأسفانه طي سال‌هاي گذشته در کشور ما به اين موضوع بي‌اهميتي شده و توسعه شهرها عموما بر توسعه جاده متکي بوده است، اين درحالي است که ظرفيت جاده محدود بوده و ما را در ادامه مسير دچار گرفتاري‌هاي فراواني مي‌کند، امري که در تجربه‌ شهر جديد هشتگرد به روشني بر همگان آشکار شد. حبيب‌اله طاهرخاني معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در خصوص اهميت حمل و نقل در شکل‌گيري شهرهاي جديد و ارتقاي کيفيت زندگي در اين مناطق بيان کرد: همانطور که ديده مي‌شود همواره سياست توسعه حمل‌و نقل بر سياست توسعه شهرها در کشورهايي مانند ژاپن و کره جنوبي که داراي الگوهاي بسيار موفقي در ايجاد سکونتگاه‌هاي جديد هستند تقدم داشته و پس از ورود ريل به يک منطقه جمعيت نيز به سمت آن روانه شده است. شهر جديد هشتگرد به دليل موقعيت جغرافيايي بسيار مناسب در ابتدا توجه تعداد زيادي از متقاضيان از طبقات بالا و متوسط جامعه را به خود جلب کرد ولي در ادامه به دليل ترافيک وحشتناک در مسير اين شهر و خطرات ناشي از آن باعث شد تا در نهايت اين شهر جديد به شهري بدون اقبال از سوي افراد مبدل شود. اين مقام مسئول در ادامه حمل و نقل در شکل‌گيري و توسعه شهرهاي جديد را يکي از سياست‌هاي اصولي در اين حوزه اعلام کرد و افزود: در اين دوره به دليل مزاياي بالاي سيستم حمل و نقل ريلي اعم از توانايي در ارائه خدمات سطح انبوه به ويژه براي قشر کم‌درآمد و تعداد بسيار مساکن مهر مستقر شده در اين نواحي و همچنين کمک به محيط زيست و عدم توليد آلودگي، اين نوع از حمل و نقل را در اولويت دستور کار خود قرار داده و به دنبال گسترش آن هستيم. مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد با بيان اين نکته که خوشبختانه‌امروز دولت و به ويژه وزارت راه و شهرسازي اين تغيير رويکرد نسبت به گسترش حمل و نقل ريلي به جاي جاده‌اي را پذيرفته‌اند، گفت: قطعا اگر اين تغيير رويکرد در زمان وفور درآمدهاي ناشي از نفت در کشور اتفاق مي‌افتاد شاهد اتفاقات و تحولات بسيار بزرگي در جامعه خود بوديم. وي در ادامه سخنان خود قطار حومه‌اي هشتگرد را در اولويت برنامه‌هاي شرکت عمران شهرهاي جديد در سال جاري اعلام کرد و افزود: پروژه بعدي قطار حومه‌اي اصفهان – بهارستان بوده که در حال حاضر بخش زيرساخت آن به پايان رسيده و قرارداد روسازي و ريل‌گذاري آن نيز با هزينه‌اي بالغ بر ۷۰ ميليارد تومان نيز از محل منابع داخلي شرکت به‌امضا رسيده است. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين درباره احداث پروژه قطار حومه‌اي گلبهار - مشهد نيز بيان کرد: خوشبختانه تاکنون ۸۵ درصد از تملک‌هاي واقع در مسير اين پروژه انجام شده و از ۴۶ کيلومتر موجود حدود ۴۰ کيلومتر مسير زير بار اجراي عمليات ابنيه قرار دارد که در ادامه به دنبال انجام اقدامات مورد نياز درخصوص فاينانس آن هستيم. طاهرخاني راه‌اندازي سيستم حمل و نقل فولاد شهر را از دستورکارهاي جدي شرکت عمران در دوره جديد دانست و افزود: با توجه به اينکه احداث قطار حومه‌اي ۲ شهر جديد پرديس و صدرا نيز در اولويت‌هاي ساخت سيستم ريلي در شهرهاي جديد هستند قصد داريم تا مقدمات لازم براي اختصاص منابع به آن‌ها را نيز در بودجه سال ۹۷ فراهم کنيم که درحال پيگيري اين موضوع نيز هستيم. اين مقام مسئول درخصوص شبکه حمل و نقل شهر جديد پرند نيز بيان کرد: خوشبختانه قطار حومه‌اي اين شهر جديد از سوي شرکت راه‌آهن ايجاد و در حال خدمت‌رساني است که تصميم داريم با استفاده از ظرفيت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي موجود در بخش ريلي اين شهر همکاري خود را با شرکت راه‌اهن افزايش داده و اقدامات ديگري نظير انتقال ايستگاه راه‌اهن به مرکز پرند را انجام دهيم. معاون وزير راه و شهرسازي در پايان راه‌حل اصلي برون‌رفت شهرهاي جديد از مشکلات را توجه به رويکرد شهرسازي ريل‌پايه دانست و گفت: بدون شک بايد مبناي توسعه شهرهاي خود را به جاي جاده دسترسي به حمل و نقل عمومي‌قرار داده و به آن توجه کنيم تنها در اين صورت است که مي‌توانيم مکان دقيق بلندمتربه‌سازي، تراکم ساختماني بالا و حتي محل استقرار مراکز جذب سفر در شهرها را تشخيص داده و اين گونه شهرسازي خود را نيز توسعه بخشيم.

مرز زميني پرويزخان بسته شد
چند ماه پس از پايان يافتن اختلافات ايران با ترکيه بر سر مرز بازرگان اين بار نوبت به دومين مرز فعال کشور و اصلي‌ترين مرز زميني ايران رسيده تا براي مدتي نامشخص مسدود شود. به گزارش ايسنا، آمارهاي جديدي که از سوي وزارت راه و شهرسازي ارائه شده نشان مي‌دهد در طول شش ماهه ابتدايي سال جاري ترانزيت ايران رشدي ۲۷ درصدي را به ثبت رسانده است. در اين آمار در کنار بندر شهيد رجايي که همواره به عنوان اصلي‌ترين محل جابه‌جايي کالا در کشور شناخته شده، مرز زميني پرويزخان قرار داشت که توانسته بود حدود ۲۱ درصد از جابه‌جايي‌هاي مربوط به ترانزيت در ايران را مديريت کند.
اين مرز زميني که در استان کرمانشاه و شهرستان قصر شيرين قرار گرفته است اصلي‌ترين محل رفت و آمد تاجران و کالاها ميان ايران و اقليم کردستان عراق است که از امروز طبق اعلام فرماندار قصرشيرين و با درخواست دولت مرکزي عراق فعاليت‌اش متوقف مي‌شود.
طبق برآوردهاي صورت گرفته تا زماني که ماموران اين اقليم از فعاليت محوري در اين حوزه کنار نرفته و امور را به ماموران دولت مرکزي عراق واگذار نکنند امکان بازگشايي دوباره اين پايان مرزي وجود نخواهد داشت. هرچند اين تصميم با توجه به برآوردهاي سياسي و به منظور اعلام حمايت قاطع ايران از دولت مرکزي عراق صورت گرفته و تصميم کلان به شمار مي‌رود، اما قطعا تاثيري قابل توجه در عملکرد ترانزيتي ايران در ماه‌هاي آينده خواهد گذاشت. اين مرز که به طور ميانگين روزانه بين ۶۰۰ تا ۸۰۰ کاميون از آن عبور مي‌کند راه اصلي ارتباط ايران با يکي از اصلي‌ترين مقاصد ترانزيتي کشور به حساب مي‌آيد که در حال حاضر امکان تبادل اقتصادي با آن وجود نخواهد داشت. ترانزيت ايران که پس از تاثيرگذاري آمار کاهش يافته ترانزيت در مرز بازرگان با مشکلاتي در رسيدن به اهداف خود مواجه بود، اين بار نيز بايد با شک مسدود شدن مرز پرويزخان روبه‌رو شود و بدين ترتيب احتمالا شاخص رشد ترانزيت ايران که براي چند ماه مثبت شده بود، بار ديگر روند سقوطي خود را طي خواهد کرد. البته به نظر مي‌رسد در صورت عقب نشيني رهبران اقليم کردستان از برنامه‌هاي سياسي‌شان امکان از سرگيري دوباره فعاليت در اين مرز مهم اقتصادي وجود خواهد داشت.


ميزان پروازها در فرودگاه‌هاي امارات متحده عربي طي ۹ ماهه‌امسال بيش از ۳ درصد کاهش يافت. به گزارش خبرنگار ايسنا از دوبي، مرکز آمار و تحقيقات فرودگاه‌هاي امارات در گزارشي اعلام کرد که ميزان ترافيک هوايي در فرودگاه‌هاي امارات در ۹ ماهه‌امسال بيش از ۵.۱ درصد افزايش يافته و بيش از۹۳ ميلبون و ۴۰۰ هزار مسافرطي اين مدت از فرودگاه‌هاي امارات جابه جا شدند. طي اين مدت بيش از ۶۶۷ هزار و ۹۷۵ پرواز از طريق فرودگاه‌هاي امارات انجام شد که نسبت به همين مدت بيش از ۳ درصد حجم پروازها از فرودگاه‌هاي امارات کاهش يافت. همچنين طي ۹ ماهه‌امسال بيش از ۳۰۶ هزار و ۳۸۵ پرواز از طريق فرودگاه دوبي و بيش از ۱۱۱ هزار و ۷۴۴ پرواز از طريق فرودگاه ابوظبي و بيش از ۵۸ هزار و ۹۰۳ پرواز از طريق فرودگاه شارجه صورت گرفت.


با کمک کارگروه توسعه استاندارد ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان هوايي، جلب مشارکت شرکت‌هاي خصوصي در حوزه هوايي و هوانوردي سازماندهي خواهد شد. کارگروه توسعه استاندارد ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان هوايي با هدف سازماندهي و تسهيل‌گري در حوزه آگاه‌سازي و جلب مشارکت شرکت‌هاي خصوصي در حوزه صنعت هوايي و هوانوردي تشکيل شده است. مطالعه، استخراج و تبيين استانداردهاي موثر بر هر پروژه، بررسي و ارزيابي دقيق هر پروژه بر مبناي استانداردهاي موثر، ارائه پيشنهادهاي اصلاحي، ترغيب بخش خصوصي و ايجاد انگيزه براي اخذ استانداردهاي مربوطه، آگاه‌سازي، تعريف و برنامه‌ريزي براي آموزش‌هاي لازم، سياست‌گذاري در ايجاد استراتژي براي به اشتراک‌گذاري منابع و کاهش هزينه‌ها و معرفي و مشاوره تخصصي استاندارد به شرکت‌ها از ديگر اهداف تشکيل اين کارگروه است.


جواد هدايتي مديرکل دفتر ايمني و ترافيک سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي از اجراي طرح ارتقا ثبت سوانح جاده‌اي با استفاده از تبلت و نرم‌افزار ويژه‌ با همکاري پليس راهور ناجا در روز حمل‌ونقل خبر داد و گفت: اين طرح طبق شرايط فعلي در تاريخ ۲۶ آذر يعني روز حمل‌ونقل به‌صورت پايلوت در استان خراسان رضوي عملياتيخواهد شد. همچنين مديرکل دفتر ايمني و ترافيک گفت: سعي و کوشش‌هاي گروه کارشناسي در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي مبني بر قرار دادن حداقل يک روز تعطيلي در هفته يا هر ۱۰ روز براي رانندگان ناوگان عمومي‌مسافربري برون‌شهري به‌منظور زمان بيشتر براي استراحت و کاهش تأثير عامل خستگي و خواب‌آلودگي در رانندگان است.


«تجارتـ» از رشد 14 درصدی حجم معاملات در تهران خبر داد:
طبق آخرين آمار معاملات مسکن در شهر تهران و کل کشور در ۲۳ روز ابتدايي مهرماه سال جاري يعني از اول مهرماه تا روز ۲۳ مهرماه‌امسال در شهر تهران ۱۰ هزار و ۹۷۱ قرارداد خريد و فروش و ۱۰ هزار و ۹۶۶ قرارداد اجاره منعقد شده است كه در مدت زمان مشابه يعني در ۲۳ روز ابتدايي مهرماه سال گذشته در شهر تهران حدود ۹ هزار و ۶۲۰ قرارداد خريد و فروش و حدود ۱۲ هزار و ۶۰۵ قرارداد اجاره منعقد شده بود، با اين اوصاف در مهرماه سال جاري حجم معاملات خريد و فروش مسكن ۱۴ درصد افزايش و حجم معاملات اجاره کاهش پيدا كرده است، البته کاهش حجم معاملات اجاره در فصل پاييز امري بديهي است، زيرا هميشه بيشترين حجم معاملات اجاره مسكن در فصل تابستان رخ داده و در فصل پاييز با شروع مدارس و دانشگاه‌ها پيک نقل و انتقالات کاهش پيدا مي‌كند، اما افزايش حجم معاملات خريد و فروش در اولين‌ماه نيمه دوم سال جاري در شهر تهران پيامد بسيار خوبي است و به اين معناست كه بخش مسكن بدون توجه به اظهارات دونالد ترامپ در خصوص برجام همچنان به سمت رونق پيش مي‌رود. همچنين براساس آخرين آمار و اطلاعات حجم معاملات خريد و فروش و اجاره مسكن در کل کشور، طي ۲۳ روز اول مهرماه سال جاري حدود ۳۳ هزار و ۴۶۸ قرارداد خريد و فروش مسكن و حدود ۳۶ هزار و ۸۷۰ قرارداد اجاره منعقد شده است كه در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که حدود ۳۲ هزار و ۹۸۷ قرارداد خريد و فروش و حدود ۳۹ هزار و ۶۶۴ قرارداد اجاره بوده است، حجم معاملات خريد و فروش مسكن در كل كشور ۱.۴ درصد افزايش پيدا كرده است. درست است كه رشد 1.4 درصدي حجم معاملات خريد و فروش مسكن در مهرماه‌امسال چندان رقم زيادي نيست، اما به عقيده بسياري از كارشناسان ارشد اقتصاد مسكن، رشد حجم معاملات خريد و فروش مسكن در شش ماهه دوم امسال همچنان وجود خواهد داشت اما رشد معاملات خريد و فروش به صورت جهشي نخواهد بود و باعث جهش قيمتي در بخش مسكن هم نخواهد شد، البته در شش ماهه دوم سال جاري رشدي متناسب با نرخ تورم خواهيم داشت. به گفته حسام عقبايي در شش ماهه دوم امسال نيز اجاره‌بها به طور متوسط تا ۵ درصد کاهش پيدا مي‌كند.
 سامانه مجازي معاملات ملك
همچنين صبح ديروز دوشنبه ( 24 مهر ماه 96) حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاک در نشست خبري از رونمايي از سامانه مجازي معاملات ملك خبر داد و دراين‌باره اعلام كرد كه خوشحالم به اطلاع برسانم كه به ‌دنبال دو سال کار کارشناسي درخصوص استفاده از فضاي مجازي در بحث خريد و فروش املاک سامانه ملي در زيرمجموعه‌املاک و مستغلات در جهت ارايه خدمات فضاي مجازي به مردم به نام "فست ملک" رونمايي شد. سامانه فست ملک به سامانه اطلاعات املاک و مستغلات اضافه شده است که با توجه به رشد فضاي مجازي و اپليکيشن‌ها و نرم افزارهايي که در مشاغل مختلف ايجاد شده و نگاه به اين ابزارها با توجه به رشد و تکنولوژي وجود دارد در نظر داريم اين ابزارها که در نگاه سنتي تهديد محسوب مي‌شود را تبديل به فرصت کنيم. رشد فضاي مجازي نبايد منجر به آسيب به فضاي سنتي شود. البته نمي‌توان با تکنولوژي مبارزه کرد بلکه مي‌توان سبک و سياق و مطالبه ما به سمت و سويي باشد که اين سايت‌ها و اپليکيشن‌ها به نحوي با اتحاديه‌هاي صنفي تعامل داشته باشند.
رييس اتحاديه مشاوران املاک با اشاره به حضور چشمگير سايت‌هاي مجازي در نمايشگاه‌املاک و مستغلات گفت: در نمايشگاهي که سال گذشته برگزار کرديم حضور چشمگير سايت‌هاي مجازي را شاهد بوديم. در اين راستا با يک کار تحقيقاتي دو ساله با سازمان راهبر، براي اولين بار در کشور پيشرو شديم و ارايه خدمات تکنيکال و فضاي مجازي را از طريق سامانه اطلاعات املاک و مستغلات که يک سامانه‌امن و بدون حفره و زير ساختار مديريت دولتي و حاکميتي است قرار دهيم و اين خدمات از طريق اتحاديه کشوري مشاوران املاک ارايه شوند که هم مشاوران املاک اعتماد کنند و هم مردم. اين سامانه هيچ نوع محدوديتي ندارد و علاوه بر مشاوران املاک، مردم هم در سراسر کشور به آن دسترسي دارند و مي‌توانند املاک خود را در اين سايت براي فروش قرار دهند. وي با بيان اينکه اين موضوع مدت‌ها دغدغه مردم و مشاوران املاک بود، تصريح کرد: البته ما نمي‌خواهيم انحصاري عمل کنيم و ساير سايت‌ها هم مي‌توانند فعاليت کنند. البته سطح تکنولوژي و برنامه نويسي سامانه ما بسيار بالاتر و وسيع‌تر از ساير سامانه‌هاست، لذا از نظر تکنيکالي و به روز بودن و قابليت فناوري،بهترين است. با اين حال رقابت وجود دارد و ما به طور دائم اين سامانه را به روزرساني مي‌کنيم.
عدم ارائه کد رهگيري تخلف است
عقبايي افزود: سامانه‌اي داريم به نام سامانه اطلاعات املاک و مستغلات کل کشور که از سال ۱۳۸۷ شکل گرفته و امسال يازدهمين سال خود را طي مي‌کند. باتوجه به حساسيتي که قوه قضاييه و معاونت پيشگيري قوه قضاييه درخصوص پيشگيري از جرايم دارد و با توجه به بخشنامه اخيرالتصويب اگر مشاوران املاک کد رهگيري ارائه نکنند مشمول جريمه مي‌شوند. ده‌ها پرونده در تهران و صدها پرونده و شکايت که از سراسر کشور به ما وصول مي‌شود در زمينه قصور دريافت کدرهگيري است. متاسفانه بعضي مواقع خريداران و مستاجران نسبت به دريافت کدرهگيري از مشاوران املاك کوتاهي مي‌کنند، لذا توصيه اکيد من به مستاجران و خريداران اين است که حتما کدرهگيري را دريافت کنند چون در غير اين صورت منافع‌آن‌ها به خطر مي‌افتد. رييس اتحاديه مشاوران املاک با بيان اينکه دريافت کد رهگيري هزينه‌اي براي خريداران و مستاجران ندارد گفت: بعضا شنيده مي‌شود که برخي مشاوران املاک مي‌گويند قرارداد با کد رهگيري يا بدون کد رهگيري؟ در حالي که اصلا نبايد چنين چيزي باشد و عدم ارائه کدرهگيري يک تخلف صنفي محسوب مي‌شود، لذا همکاران من موظف هستند براي خريد، فروش، اجاره، صلح، هبه کد رهگيري ارائه دهند و حق دريافت مبالغي بالاتر ندارند و همان حق کميسيون را بايد دريافت کنند. اگر مشاور املاکي درخواست مبلغي بالاتر براي ارائه کدرهگيري کرد غيرقانوني است. اگر مردم به اين موارد برخورد کردند مي‌توانند به اتحاديه‌املاک شهر خود مراجعه کنند. همچنين مي‌توانند با شماره تلفن ۷۳۳۴ تماس بگيرند.
 سامانه پيامکي استعلام کدرهگيري
عقبايي با اشاره به رونمايي از سرويس پيامکي استعلام كدرهگيري، گفت: سرويس پيامکي استعلام کد رهگيري نيز از سوي اين اتحاديه با سرشماره‌ي (۱۱۰۲۰۳۰۰۰) ايجاد شده و مردم مي‌توانند با ارسال کد رهگيري و کدملي خود به اين سامانه، از حقيقي يا جعلي بودن کد رهگيري دريافتي از مشاور املاک مطلع شوند.
 اجباري شدن بيمه آتش سوزي در قراردادها
وي در خصوص يکي ديگر از خدمات جانبي سامانه معاملات املاک و مستغلات اظهار داشت: در اين سامانه افزونه‌ جديدي به عنوان صندوق مکانيزه فروشگاهي که براساس قوانين مالياتي براي تمام مشاغل زيرمجموعه اتاق اصناف الزامي‌است، ايجاد شده و تمام مشاوران املاک مي‌توانند با استفاده از اين افزونه‌ جديد، اظهارنامه‌هاي مالياتي خود را ثبت کرده و با توجه به اتصال اين سامانه به سامانه مرکزي سازمان امور مالياتي، ماليات صنف مشاور املاک به طور مستقل ثبت و محاسبه خواهد شد و ديگر نيازي به پر کردن دفاتر مالياتي از سوي مشاور املاک نيست. همچنين يکي ديگر از خدمات ايجاد شده در سامانه جامع معاملات املاک و مستغلات را بخش بيمه آتش‌سوزي و حوادث است.با وجود اين سامانه، مردم مي‌توانند در هنگام خريد و فروش مسکن، درخواست بيمه آتش‌سوزي و حوادث ارائه دهند که با توافقي که با بيمه مرکزي داشته‌ايم، اين بيمه با ۵۰ درصد تخفيف به متقاضيان ارائه خواهد شد. همچنين با توجه به موضوع ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها که بيمه آتش سوزي را براي امکنه‌اي که بيش از ۴ واحد دارد اجباري شده است، بحث بيمه آتش سوزي را در قراردادها در سراسر کشور گنجانده‌ايم.
با ماليات موافقم اما مسکن فعلا شرايطش را ندارد
همچنين رئيس اتحاديه مشاوران املاک درباره ماليات مسکن گفت: دو ميليون و ۵۰۰ هزار واحد مسکوني در سراسر کشور و ۶۵۰ هزار واحد مسکوني خالي در استان تهران داريم که هيچ‌کدام از اين واحدها، خانه‌هاي معمولي و متوسط شهر نيستند، بلکه يا واحدهاي مسکن مهر در حاشيه شهر تهران هستند که زيرساخت زندگي ندارند و يا خانه‌هاي لوکس گران‌قيمت که به دليل رکود اقتصادي، قدرت خريد آنها وجود ندارد، بنابراين اجراي سياست مالياتي در زمان رکود بايد به صورت تشويقي و در صورتي که اين سياست جواب نداد، به صورت تنبيهي باشد. در کل با بحث ماليات موافقم. اما نحوه اجراي ماليات بايد به سمت و سويي برود که به برقراري توازن بين عرضه و تقاضا کمک کند، نه اينکه منجر به تشديد رکود در بخش پيشرو مسکن باشد. عقبايي با تأکيد بر لزوم اتصال دستگاه‌هاي حاکميتي مانند سازمان ثبت اسناد، سازمان تعزيرات حکومتي، وزارت راه و شهرسازي و نيروي انتظامي‌و همچنين دستگاه‌هاي خدمات‌رسان مانند شرکت‌هاي آب، برق و گاز به سامانه اطلاعات معاملات املاک تصريح کرد: با اجراي اين برنامه‌ها، هر متقاضي خريد مسکن مي‌تواند از انواع بدهي‌هاي پلاک ثبتي در هنگام خريد ملک از قبيل بدهي مالياتي، بدهي بانکي و ... مطلع شده و اگر مشاور املاکي اين اطلاعات را در اختيار مشتري قرار ندهد، امکان شکايت وجود دارد.









وزير راه و شهرسازي ايران پس از برگزاري نشست مشترک با وزير زمين، امور زيربنايي و حمل‌ونقل کره جنوبي ضمن حضور در کنفرانس خبري نسبت به تشکيل جلسه کميته همکاري‌هاي مشترک ميان دو وزارتخانه پيش از برگزاري کميسيون مشترک اقتصادي در ۲۴ آبان ماه ابراز اميدواري کرد. صبح ديروز دوشنبه ( ۲۴ مهرماه 96) عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي ايران ميزبان کيم هيون مي‌وزير زمين، امور زيربنايي و حمل‌ونقل کره جنوبي و هيات همراه در وزارت راه و شهرسازي بود که در جلسه مشترک به بحث و گفتگو در خصوص زمينه‌هاي همکاري و سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي کره‌اي در پروژه‌هاي حمل‌و‌نقل ريلي، هوايي، جاده‌اي، ترانزيت، لجستيک، مسکن و شهرسازي و همچنين پروژه‌هاي در دست اجرا توسط شرکت‌هاي کره‌اي در ايران پرداختند. پس از اتمام جلسه وزير راه و شهرسازي ايران و وزير زمين، امور زيربنايي و حمل‌ونقل کره جنوبي در کنفرانس خبري حاضر شدند. عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي ايران در حضور خبرنگاران ضمن ابراز خيرمقدم به وزير کره جنوبي اظهار داشت: وزارت زمين، امور زيربنايي و حمل‌ونقل کره جنوبي به لحاظ ساختاري شباهت بسيار زيادي به وزارت راه و شهرسازي ايران دارد، زيرا هر دو وزارتخانه به مسائل مربوط به حمل‌ونقل و مسکن به‌طور هم‌زمان مي‌پردازند. وي افزود: امروز در زمينه‌هاي مختلف حمل‌ونقل ريلي، هوايي، زميني و حوزه مسکن‌وشهرسازي گفت‌وگو و در نتيجه آن توافق شد کميته همکاري مشترک بين دو وزارتخانه تشکيل شود تا تصميم‌گيري در مورد پروژه‌هاي في‌مابين با سرعت بيشتري انجام شود. وزير راه و شهرسازي ايران با اشاره به مذاکرات طرفين در حوزه حمل‌ونقل و شهرسازي، گفت: درحوزه ريلي ساخت و توسعه راه‌آهن اصفهان- اهواز، خريد ريل‌باس و سرمايه‌گذاري در فرودگاه‌هاي ايران مورد گفت‌وگو ميان طرفين قرار گرفت و درحوزه شهرسازي نيز مبحث شهرهاي هوشمند مورد مذاکره قرار گفت. اميدواريم قبل از کميسيون مشترک پيش رو که قبل از ۲۴ آبان‌ماه در کره جنوبي برگزار مي‌شود، کميته همکاري‌هاي دوجانبه تشکيل شود.
در ادامه کيم هيون مي‌وزير زمين، امور زيربنايي و حمل‌ونقل کره جنوبي نيز بيان داشت: از گفتگو با وزير راه و شهرسازي ايران در مورد مسکن، شهرسازي، راه‌سازي و ريل‌سازي ابراز خرسندي مي‌کنم. طبق ارزيابي‌هاي ايشان شرکت‌هاي کره‌اي در اقتصاد ايران نقش بزرگي ايفا کرده‌اند.

مديرعامل شرکت عمران شهر جديد پرديس با بيان اينکه به دليل وجود مشکلات خدمات شهري در پرديس شرمنده ساکنان هستيم گفت: از طريق شهرداري و همچنين راه‌اندازي واحد خدمات در شرکت عمران، اين مسائل را حل مي‌کنيم.
سعيد غفوري در گفت و گو با ايسنا اظهار کرد: از دو کانال بحث خدمات شهري را در پرديس پيگيري مي‌کنيم؛ اول اينکه يک تفاهم نامه را با شوراي شهر پرديس درخصوص زونهاي آماده شده منعقد کرديم که شهرداري بخصوص در نقاط محله محور خدمات بدهد.
وي افزود: شايد منابع مالي ما محدود باشد ولي از دارايي‌هايي که در اختيارمان است از جمله زمين، با شهرداري و شوراي شهر پرديس تهاتر مي‌کنيم که خدمات شهري ارايه دهند.
مديرعامل شرکت عمران شهر جديد پرديس با بيان اينکه به اين موضوع هم اکتفا نکرديم گفت: با توجه به اينکه بعد از افتتاحهاي مکرر در فازهاي ۱۱، ۸ و بخشي از فاز ۵ متقاضيان ساکن شده يا در حال سکونت هستند، در حال راه‌اندازي واحد خدمات شهري در شرکت عمران هستيم که انشاءالله بتوانيم مسائلي که مردم اين روزها با آن درگير هستند و خود ما نيز از اين موضوع شرمنده هستيم حل کنيم.
غفوري با اشاره به وظايف ساير دستگاههاي مرتبط در پرديس گفت: به طور مثال وقتي مدرسه اي را مي‌سازيم آموزش و پرورش اتصال انشعابات آن را تسريع کند. اگر هم بحث مبالغ براي انشعابات مطرح است با اينکه جزو وظايف ما نيست رايزني کرده‌ايم که دستگاههاي خدمات رسان به آنها تخفيف بدهند يا مبالغ را تقسيط کنند. همچنين ما پذيرفته‌ايم به صورت تهاتر از طريق زمينهاي خود به بحث هزينه‌هاي انشعابات براي مدارس، مساجد، کلانتري و ساير خدمات کمک کنيم.


محور راه آهن قزوين- رشت- انزلي - آستارا به طول ۳۸۸ کيلومتر، ارتباط ترابري ترانزيتي کريدور شمال - جنوب را تسهيل مي‌کند. اين خط آهن از شهرستان قزوين آغاز و پس از عبور از شهرستان‌هاي لوشان ، منجيل ، رشت و بندرانزلي و با پيش بيني ميزان ترافيک سال اول بهره برداري ۱.۴ ميليون نفر مسافر و ۵۹ ميليون تن بار و سال بيستم بهره برداري ۲.۸ ميليون نفر مسافر و ۷ ميليون تن بار شهرستان آستارا را به کشور جمهوري آذربايجان متصل خواهد کرد. در حال حاضر محور قزوين- رشت به طول ۱۶۴ کيلومتر و يک قطعه از رشت- انزلي به طول ۱۷ کيلومتر و محدوده آستاراي آذربايجان تا آستاراي جمهوري اسلامي‌به طول ۳ کيلومتر اجرايي شده است. در بخش ساختماني داراي ۷ ايستگاه کوهين ، لوشان، منجيل، رستم آباد، امامزاده‌هاشم، پير بازار و رشت است. همچنين بر اساس توافق مسئولان ايران و جمهوري آذربايجان، طرح راه آهن آستارا - آستارا بين اين دو کشور به‌امتداد دو کيلومتر در خاک ايران و بيش از هشت کيلومتر در خاک جمهوري آذربايجان اجرا و با ساخت پل ريلي مشترک بر فراز رودخانه مرزي آستاراچاي، اتصال آهنين دو کشور فراهم شد و با ايجاد بارانداز در سطحي بيش از ۴۰ هکتار در آستاراي ايران، بخش مهمي‌از کريدور حمل و نقل بين‌المللي شمال و جنوب کشور تکميل خواهد شد. اجراي راه آهن قزوين - رشت به عنوان بخش ديگري از پازل کريدور شمال - جنوب نيز توسط مسئولان امر پيگيري مي‌شود و مطابق برنامه زمانبندي شده، براي تکميل اين طرح تا پايان سال‌جاري جهت اتصال به راه آهن آستارا تلاش مي‌شود. اهميت کريدور حمل و نقل بين‌المللي شمال - جنوب ايران به عنوان مسير اتصال و ارتباط کشورهاي حوزه خليج فارس به خزر، آن گاه آشکار مي‌شود که بدانيم اکنون مدت زمان رفت و آمد کشتي‌هاي تجاري از هند به آسياي ميانه از مسير مومباي - کانال سوئز - مسکو به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کيلومتر، ۴۰ روز طول مي‌کشد، اما بعد از تکميل کريدور شمال - جنوب فقط ۱۴ روز زمان نياز خواهد داشت و هزينه‌هاي حمل و نقل نيز به ميزان چشمگيري کاهش خواهد يافت. به همين منظور عباس نظري مديرکل امور بين‌الملل شرکت راه‌آهن از برگزاري دورجديد مذاکرات فاينانس ۵۰۰ ميليون دلاري راه‌آهن رشت - آستارا در آبان‌ماه خبر داد و گفت: کليات، مورد توافق دو طرف قرار گرفته و اين جلسه در خصوص نحوه نگراش متن قرارداد در باکو تشکيل مي‌شود. عباس نظري در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با اشاره به آخرين وضعيت تامين فاينانس ۵۰۰ ميليون دلاري آذربايجان براي ساخت راه‌آهن رشت-آستارا اظهار داشت: پس از تامين فاينانس ۶۰ ميليون دلاري ساخت راه‌آهن آستارا-آستارا، قطعه مذکور هم اکنون در دست ساخت قرار دارد، اما تامين فايانس قطعه ۱۶۴ کيلومتري رشت-آستارا در دست مذاکره ميان طرفين قرار دارد. در آينده نزديک وزير اقتصاد، رئيس سازمان سرمايه‌گذاري، قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور سرمايه گذاري، نمايندگان شرکت راه‌آهن و بانک مرکزي در باکو جهت ادامه مذاکرات حضور خواهند يافت. مديرکل امور بين الملل راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران هدف از تشکيل اين جلسه را مذاکره بر روي متن قرار داد اعلام کرد و گفت: کليات مورد توافق دو طرف قرار گرفته و اين جلسه در خصوص نحوه نگراش قرارداد تشکيل مي‌شود. اين توافق سر انجام ميان وزراي اقتصاد دو کشور امضا مي‌شود که تحت آن يک قرارداد ميان بانک‌هاي عامل و يک قرار فني ميان سازمان‌هاي راه‌آهن دو کشور بايد امضا شود. لذا اين جلسه به منظور مذاکره بر سر نگراش متن قراردادها برگزار مي‌شود.