چرخش خريداران آسيايي به سوي نفت آمريکا
آسيا با تقاضاي خريداران اين منطقه براي خريد نفت ارزان، واردات از آمريکا را در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوايل سال ۲۰۱۸ افزايش خواهد داد. به نقل از ايسنا، طبق آمار و منابع کشتيراني، حداقل ۱۱ نفتکش حامل نفت خام آمريکا در نوامبر به آسيا مي‌رسند و ۱۲ نفتکش ديگر نيز اواخر اکتبر و نوامبر به مقصد آسيا بارگيري مي‌کنند. نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا بزرگترين اختلاف قيمت چند سال اخير را نسبت به برنت پيدا کرده است. به گفته يک معامله‌گر چيني که ۴ ميليون بشکه نفت ترش آمريکا را براي تحويل در دسامبر خريداري کرده است، در فاصله نوامبر تا ژانويه حجم بسيار بزرگي از نفت آمريکا به مقصد آسيا ارسال مي‌شود. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژي آمريکا، اختلاف قيمت ميان وست تگزاس اينترمديت و برنت، صادرات نفت خام آمريکا را تا اواخر سپتامبر به رکورد ۱.۹۸ ميليون بشکه در روز رساند. به گفته مارکو دوناند، مديرعامل شرکت بازرگاني مرکوريا، صادرات در دو تا سه هفته آينده ممکن است به ۲.۲ ميليون بشکه در روز برسد. عامل ديگري که به رشد صادرات نفت آمريکا کمک کرده، تلاش برخي از دولت‌هاي آسيايي براي متنوع کردن منابع عرضه و کاهش مازاد تجاري با آمريکا است. هند به چين، ژاپن و کره جنوبي پيوسته و براي نخستين بار در اکتبر نفت آمريکا را وارد کرد. بر اساس گزارش رويترز، همچنين قيمت بالاي برخي از گريدهاي نفت خاورميانه، خريداران آسيايي را به واردات نفت آمريکا ترغيب کرده است.

سخنان جنجالي ترامپ عليه ايران تأثيري بر بازار نفت نداشت
وزير نفت کويت اعلام کرد که آغاز تنش در عراق و تهديدهاي رئيس جمهوري آمريکا ضد ايران تأثيري بر عرضه نفت در بازارهاي جهاني نداشته است. به گزارش رويترز از کويت، عصام المرزوق گفت: اکنون هيچ نشانه‌اي از اختلال در عرضه نفت به دليل موضع‌گيري تازه‌امريکا ضد توافق هسته‌اي ايران و و تنش ميان دولت مرکزي عراق و اقليم کردستان اين کشور مشاهده نمي‌شود. وي گفت: تاکنون هيچ نشانه‌اي (از تأثير بر توليد نفت) که متاثر از سخنان جنجالي رئيس جمهوري آمريکا عليه ايران يا مسائل مربوط به دولت مرکزي عراق و منطقه کردنشين اين کشور باشد، ديده نشده است. دونالد ترامپ، رئيس جمهوري ايالات متحده‌امريکا روز جمعه (۲۱ مهرماه) پس از ماه‌ها جنجال آفريني تبليغاتي درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آن چه وي اقدام‌هاي ثبات‌زدايانه ايران در منطقه مي‌نامد، راهبرد جديد واشينگتن را در اين باره از تريبون کاخ سفيد اعلام کرد. پس از آن‌که کردهاي عراق در يک همه‌پرسي به استقلال راي دادند تنش بين طرفين بر سر آينده کردستان عراق بالا گرفته است. اين همه‌پرسي روز دوم مهرماه باوجود مخالفت شديد دولت مرکزي عراق و دولت‌هاي منطقه برگزار شد و رأي دهندگان در آن به استقلال اقليم کردستان از عراق رأي دادند. بسياري ديگر از کشورهاي جهان از جمله‌امريکا با اين همه‌پرسي مخالفت کردند.

تقاضاي نفت تا سال ۲۰۲۲ افزايش مطلوبي خواهد داشت
دبيرکل اوپک اعلام کرد که تقاضاي جهاني نفت خام تا سال ۲۰۲۲ ميلادي رشد مطلوبي خواهد داشت. به نقل از بلومبرگ، محمد بارکيندو، دبيرکل سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد با وجود برخورداري انرژي‌هاي تجديدپذير از سريع‌ترين نرخ رشد در ميان ديگر منابع انرژي، تقاضاي جهاني نفت نيز در پنج سال آينده رشد سالمي‌خواهد داشت. وي اعلام کرد تقاضاي روزانه نفت تا سال ۲۰۲۲ ميلادي سالانه يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه افزايش مي‌يابد و از سال‌هاي ۲۰۳۵ تا ۲۰۴۰ رشد تقاضاي روزانه آن به ۳۰۰ هزار بشکه در سال کاهش خواهد يافت. دبيرکل اوپک همچنين اعلام کرد سهم سوخت‌هاي فسيلي از سبد انرژي جهان در سال ۲۰۲۰ ميلادي به کمتر از ۸۰ درصد مي‌رسد و تا سال ۲۰۴۰ سهم آن به حدود ۷۵ درصد کاهش مي‌يابد. بارکيندو گفت: دورنماي ميان مدت نشان مي‌دهد تقاضاي نفت تا سال ۲۰۲۲ ميلادي رشدي خيره‌کننده خواهد داشت؛ پيش‌بيني مي‌کنيم که تا سال ۲۰۴۰ ميلادي سوخت‌هاي فسيلي همچنان جايگاه برتر را حفظ مي‌کنند اما در مجموع سهم آنها از سبد انرژي جهان کمي‌کاهش خواهد يافت. وي با اشاره به رشد اقتصاد جهاني و پيش‌بيني افزايش يک ميليون ۴۵۰ هزار بشکه‌اي تقاضاي روزانه نفت در سال جاري ميلادي، اعلام کرد شاخص‌هاي بازار نفت به سرعت بهبود مي‌يابند. سطح ذخيره سازي نفت در کشورهاي صنعتي در آغاز سال جاري ميلادي ۳۳۸ ميليون بشکه بالاتر از ميانگين پنج ساله بود، اما در پايان ماه اوت اين رقم به ۱۵۹ ميليون بشکه رسيد. دبيرکل اوپک گفت: حفظ استمرار در ثبات بازار پس از سال ۲۰۱۸ ميلادي براي تضمين سرمايه‌گذاري کافي براي تأمين تقاضاي نفت در آينده، ضروري است.

برنامه نوسازي تاسيسات فرسوده مناطق نفت‌خيز جنوب تدوين شد
مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب از تدوين برنامه نوسازي تاسيسات فرسوده اين شرکت خبر داد و گفت: اين برنامه براي نهايي شدن در اختيار معاونت مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت و شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران قرار داده شده است. به نقل از شانا، بيژن عاليپور با اشاره به حادثه‌اي که روز يکشنبه ۲۳ مهرماه بر اثر نشت گاز در کارخانه گاز و گاز مايع ۱۰۰۰ آغاجاري رخ داد، بر ضرورت نوسازي تاسيسات نفتي مناطق نفت‌خيز جنوب تاکيد کرد و يادآور شد: وزير نفت نيز در نخستين روز کاري خود در دولت دوازدهم يکي از مهمترين اولويت‌هاي وزارت نفت در اين دولت را نوسازي و بهسازي تاسيسات فرسوده نفتي اعلام کرد. وي با بيان اين که با اقدام‌هاي به‌موقع همکاران، آتش سوزي در کارخانه NGL۱۰۰۰ اميديه، به سرعت مهار شد، از فضاي سازي صورت گرفته در شبکه‌هاي مجازي که اعلام کرده بودند اين حادثه منجر به درگذشت سه تن از هموطنانمان شده است، انتقاد کرد و افزود: پس از روي دادن اين حادثه، در نخستين فرصت به همراه مدير توليد شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب در محل حادثه حضور يافتيم و خوشبختانه اين اتفاق، هيچ آسيب جاني نداشته است. مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب از تشکيل کميته براي بررسي چگونگي روي دادن اين حادثه خبر داد و گفت: قرار است اين کميته نتيجه بررسي خود را ظرف حداکثر ۲ هفته اعلام کند.


توليد محصولات شرکت سهامي‌پتروشيمي‌بندرامام در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 7 درصد افزايش يافت. ‎ اين شرکت با دريافت خوراک مناسب و نيز برگزاري نشست‌هاي مداوم هماهنگي توليد و برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و منسجم به منظور رفع تنگناهاي توليد موفق شد در نيمه نخست امسال توليد محصولات خود را به ۲ ميليون و ۸۵۷ هزار تن برساند و نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۸۵ هزار تن افزايش توليد را محقق کند.  شرکت سهامي‌پتروشيمي‌بندرامام داراي چند شرکت تابعه است و شرکت‌هاي فرآورش، بسپاران و کيميا شرکت‌هاي توليدي اين مجتمع محسوب مي‌شوند که محصولات پتروشيميايي را توليد و به بازارهاي داخل و خارج از کشور عرضه مي‌کنند.


با موافقت وزير نفت و اعضاي هيأت مديره هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس به زودي «سيدرضا نوروز‌زاده» به عنوان مديرعامل هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس جانشين «عادل نژادسليم» مي‌شود. به نقل از فارس، جلسه مجمع عمومي‌عادي ساليانه شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس 30 مهرماه‌امسال در تهران برگزار مي‌شود. قرار است پس از برگزاري مجمع با پيشنهاد وزير نفت و در نهايت موافقت اعضاي هيات مديره هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس «سيد رضا نوروز‌ زاده» به عنوان مديرعامل بزرگترين هلدينگ پتروشيمي‌ايران منصوب شود. سيدرضا نوروز‌زاده پيش‌تر مديرعامل شستا بوده که پيش از حضور در شستا هم سابقه فعاليت داشته است


مديرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبي گفت: سهم توليد پارس جنوبي از گاز کشور در سال گذشته برابر ۶۴ درصد بوده که اين ميزان در ۶ ماهه ابتداي سال جاري به ۷۰ درصد افزايش يافته است. نشست هم‌انديشي مديران عامل شرکت‌هاي پالايش گاز با حضور مديرعامل و اعضاي هيأت مديره شرکت ملي گاز ايران و مديران عامل پالايشگاه‌هاي گاز کشور برگزار شد.
مسعود حسني در اين نشست با اشاره به نقش مهم اين شرکت در توليد پايدار گاز گفت: سهم توليد پارس جنوبي از گاز کشور در سال گذشته برابر 64 درصد بوده که اين ميزان در 6 ماهه ابتداي سال جاري به 70 درصد افزايش يافته است.


تنش‌های جهانی رقم زد؛
قيمت هر بشکه نفت برنت روز دوشنبه با ۶۸ سنت، معادل ۱.۲ درصد افزايش به ۵۷ دلار و ۸۵ سنت رسيد.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، به دليل نگراني‌ها از تشديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران و همچنين احتمال درگيري‌هاي داخلي در عراق، قيمت نفت روز دوشنبه در آغاز معاملات هفتگي با جهش مواجه بود. اين در حالي است که وقوع انفجار در يک سکوي حفاري نفتي در آمريکا موجب کاهش فعاليت‌هاي اکتشافي در اين کشور شده است. بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشکه نفت برنت امروز با 68 سنت، معادل 1.2 درصد افزايش به 57 دلار و 85 سنت رسيد. تجار گفتند، نگراني‌ها در مورد تشديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران عامل افزايش قيمت‌ها بوده است. دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا روز جمعه با حمله به توافق هسته اي 2015 ايران و قدرت‌هاي جهاني، خواستار ايجاد اصلاحاتي در اين توافق شد و تهديد کرد که در صورت عدم تامين خواسته‌هايش از اين توافق خارج خواهد شد. بر اساس قوانين آمريکا، رئيس جمهور بايد هر 90 روز يک بار، پايبندي ايران به توافق هسته اي را به کنگره اعلام کند. با عدم تاييد پايبندي ايران به برجام از سوي ترامپ، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا در مورد وضع مجدد تحريم‌ها عليه تهران تصميم گيري کند. در دور قبلي تحريم‌ها عليه ايران، حدود يک ميليون بشکه از عرضه نفت اين کشور به بازارهاي جهاني کم شده بود. هرچند تحليلگران مي‌گويند انتظار ندارند تشديد تحريم‌ها همچون دوره قبل تاثير قابل توجهي بر صادرات نفت ايران بگذارد، اما آنها هشدار مي‌دهند که چنين اقدامي‌از سوي آمريکا تاثيري مختل کننده بر صادرات نفت ايران خواهد داشت. شين چانل، تحليلگر بازار نفت در اين باره گفت: اگر ثابت مي‌شد که ايران توافق را نقض کرده و موافقتنامه‌هاي تجاري اين کشور ملغي مي‌شد، مي‌توانست بزرگترين تاثير را در رشد قيمت‌ها داشته باشد. همچنين نگراني‌هايي در مورد ثبات در عراق، دومين توليد کننده بزرگ عضو اوپک وجود دارد. نيروهاي عراقي روز يکشنبه پيشروي به سمت ميادين نفتي و يک پايگاه هوايي مهم تحت کنترل نيروهاي کرد در نزديکي شهر نفت خيز کرکوک را آغاز کردند.
ادامه توليد نفت با وجود عمليات ارتش عراق
نيروهاي عراقي روز دوشنبه ساختمان‌هاي شرکت نفت شمال که در شمال غربي کرکوک واقع شده و همچنين يک پالايشگاه نزديک به آن را از نيروهاي کرد بدون درگيري گرفتند.
يک مقام عراقي به رويترز گفت: نيروهاي عراقي پس از اينکه پايگاه هوايي k۱ را تصرف کردند، وارد مقر شرکت دولتي نفت شمال شدند که نزديک اين پايگاه قرار دارد. آنها همچنين در ميدان بابا گورگور و پالايشگاه نفت شمال مستقر شدند. يک مقام وزارت نفت عراق در بغداد به رويترز گفت: توليد نفت و گاز از منطقه کرکوک با وجود ادامه فعاليت ارتش عراق براي پس گرفتن اين منطقه از نيروهاي کرد طبق روال معمول ادامه يافت. يک فرمانده ارتش عراق که در اين عمليات حضور داشت، گفت: رهبران کرد که ما به عنوان برادران‌مان مي‌دانيم، موافقت کردند کنترل تاسيسات نفت شمال و گاز شمال را که به دولت تعلق دارند، تحويل دهند. ما با برخي از رهبران کرد توافق کرديم که تاسيسات نفت و گاز بايد دور از درگيري بمانند. براساس گزارش رويترز، نفت شمال سهم کوچکي در مجموع توليد نفت عراق دارد و عمدتا از ميادين واقع در جنوب اين کشور نفت توليد مي‌کند.


سرپرست وزارت نيرو خبر داد:
ستار محمودي گفت: در حال حاضر هيچ شهري در تنش آبي به سر نمي‌برد. به نقل از ايلنا، ستار محمودي، سرپرست وزارت نيرو در حاشيه مراسم افتتاح سيزدهمين نمايشگاه آب و صنعت آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: نمايشگاه‌امسال نسبت به سال قبل شرايط بهتري دارد از اين جهت که بسياري از توليدکنندگان از وضعيت بازار احساس رضايت مي‌کنند. وي افزود: بسياري از پروژه‌ها فعال هستند و تجهيزات سازندگان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. وي با اشاره به اينکه بازار صنعتگران، متعادل و رو به توسعه است، تصريح کرد: قبل از انقلاب اسلامي‌گفته مي‌شد که کشور استعداد صنعتي ندارد و کوچکترين تجهيزات را سازندگان نمي‌توانستند بسازند اما امروز تمام تجهيزاتي که به حوزه‌هاي تونل و انتقال آب، تصفيه آب، شورزدايي و شيرين‌ سازي، چاه‌هاي انتقال، بهسازي و پاکيزه کردن آب برمي‌گردد در داخل ساخته مي‌شود و ما مي‌توانيم ادعا کنيم که در ميان کشورهاي در حال توسعه در خاورميانه، ايران جايگاه فني بالايي دارد که مي‌تواند هم به کشورهاي همسايه کمک کرده و هم با کشورهاي توسعه يافته صنعتي و اروپايي همکاري مشترکي داشته باشند. محمودي با بيان اينکه در نمايشگاه‌امسال 260 شرکت ايراني و 105 شرکت خارجي که عمدتا نيز اروپايي هستند حضور دارند، خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال‌هاي گذشته عرصه رقابت خوبي در زمينه همکاري و انتقال تکنولوژي بين بخش خصوصي ايران و بخش خصوصي کشورهاي خارجي به وجود آمده تا جايي که حتي بعضي از کشورهاي اروپايي به صورت کارواني حضور دارند و سرمايه‌گذاري سنگيني کردند. وي با اشاره به اينکه ما در عرصه آب و برق هيچ نگراني بابت تهديد از جانب خارج از مرزها که صنعت را دچار نوسان کند نداريم، يادآور شد: ما زيرساخت‌هاي خوبي داريم که قابل اتکا بوده و امکان صادرات دارد. وي در ادامه رشد دانش و به روز شدن تکنولوژي را از جمله چالش‌هاي صنعت آب دانست و افزود: بايد صنعت آب و فاضلاب در مرز دانش حرکت کنند که لازمه اين کار رقابت بين شرکت‌هاي داخلي و خارجي است. وي با اشاره به اين که نمايشگاه فرصت خوبي براي کارفرمايان است که مي‌توانند اقلام و اجناس برتر را با کيفيت خوب انتخاب کنند، گفت: در اين نمايشگاه صنعتگران داخلي و خارجي مي‌توانند تجربيات‌شان را باهم تبادل کنند. سرپرست وزارت نيرو با بيان اينکه ما بايد با دانش روز حرکت کنيم افزود: از چالش‌هاي صنعت آب، بحث سرمايه است البته به لحاظ فناوري و رشد تکنولوژي کشور در پايگاه نهادينه شده خوبي قرار دارد. وي خاطرنشان کرد: در هر صورت آنچه باعث سرعت در ساخت داخل مي‌شود تامين سرمايه است که اين بخش با مشارکت بخش خصوصي داخلي و خارجي ظرفيت‌هايي را در اختيار ما قرار مي‌دهد. وي همچنين گفت: در حال حاضر در عرصه سرمايه‌گذاري خارجي در زمينه برق 10 ميليارد يورو طرح در حال مذاکره بين شرکت‌هاي بخش خصوصي ايراني و خارجي وجود دارد و نزديک هشت هزار مگاوات با سرمايه‌گذاران داخلي در حال مذاکره هستيم. حدود دو هزار مگاوات نيز از طريق صندوق توسعه ملي تامين مالي خواهيم داشت. بنا بر اين در شرايط خوبي به سر مي‌بريم. وي درباره واردات کالاهايي که در داخل کشور ساخته مي‌شود نيز بيان کرد: طبق مقررات و ضوابط قانوني، ما کالاهايي که در داخل کشور ساخته مي‌شود را وارد نمي‌کنيم. ترجيح اول ما در مورد کالاهايي که در داخل کشور وجود ندارد ساخت داخل با کمک شرکت‌هاي خارجي است. محمودي خاطرنشان کرد:‌ در مجموع در صنعت آب و آب‌وفاضلاب 95 درصد تجهيزات ساخت داخل است و فقط در احجام کمي‌واردات داريم.
 هيچ شهري در تنش آبي به سر نمي‌برد
سرپرست وزارت نيرو در پاسخ به ايلنا در باره شهرهاي داراي تنش آبي اظهار داشت: در حال حاضر هيچ شهري در تنش آبي به سر نمي‌برد. وي ادامه داد: ما اکنون کارهاي تعمير و نگهداري تاسيسات را آغاز کرده‌ايم و نزديک به 12 هزار مگاوات نيروگاه را به تعميرات برده‌ايم و هر هفته بين دو تا شش هزار مگاوات براي تعميرات معرفي مي‌شوند.
وي درباره اوضاع سدهاي استان خوزستان بيان کرد: ما در اين استان متکي به نزولات جوي هستيم و آن طور که شرايط جوي نشان مي‌دهد پاييز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته وضعيت برابر و کمي‌پايين‌تر است اما در زمينه مصرف آب سدها را در اختيار داريم. وي ادامه داد: تيم‌هايي از 15 شهريور تشکيل داديم که از ابتداي سال آبي جاري برنامه جديدي را براي تطبيق مصارف برنامه‌ريزي کرديم.
 اردکانيان نيرويي توانمند و يکي از کانديدا‌هاي مطرح وزارت نيرو است
محمودي درباره انتخاب اردکانيان به عنوان وزير نيرو اظهار داشت: اردکانيان به عنوان نيرويي توانمند و فرزند عرصه آب و برق در وزارت نيرو بوده و يکي از کانديداهاي مطرح اين وزارتخانه است اما در آينده مشخص مي‌شود که چه کسي اين پست را احراز مي‌کند.
 تامين مالي، مهم‌ترين چالش وزارت نيرو
وي در خاتمه مهم‌ترين چالش وزارت نيروي دولت دوازدهم را تامين سرمايه و مسائل مالي عنوان کرد.


مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: در حاشيه سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي آب و تاسيسات آب و فاضلاب، دو يادداشت تفاهم در زمينه آب با کشورهاي فرانسه و آلمان امضا مي‌شود.
حميدرضا جانباز به ايرنا گفت: يادداشت تفاهم نخست با انجمن آب فرانسه به‌امضا مي‌رسد؛ اين يادداشت تفاهم در زمينه‌هاي تبادل تجارب و دانش و همچنين گسترش همکاري و ارتباطات دوجانبه به‌امضا مي‌رسد.  وي اضافه کرد: موضوع دوم، تفاهمنامه اي است که با وزارت علوم آلمان به‌امضا خواهد رسيد؛ اين تفاهمنامه در ارتباط با ايجاد يک موسسه‌اموزشي است که 50 درصد از هزينه آن را آلمان‌ها پرداخت مي‌کنند. 
جانباز افزود: با اين همکاري‌ها، متخصصان ما در صنعت آب و فاضلاب، در بالاترين سطوح دانش آموزش مي‌بيننند.  مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با اشاره به اينکه نمايشگاه آب و تاسيسات آب و فاضلاب فرصتي براي بخش خصوصي است، افزود: حضور فعال بخش خصوصي خارجي در اين نمايشگاه نشان دهنده اين امر است که بازار ايران بازاري پر اهميت در دنيا به حساب مي‌آيد و به رغم همه فضاسازي‌ها در عرصه بين المللي، کماکان شاهد حضور پررنگ تر بخش خصوصي خارجي هستيم.  وي تصريح کرد: اين نمايشگاه فرصتي هم براي بخش خصوصي ايراني است؛ بزرگترين دستاورد اين نمايشگاه‌هاي اين است بخش خصوصي ايراني به خودباوري مي‌رسد؛ چنانچه شاهديم توليد کالاهاي ما در مقايسه با توليدات خارجي هيچ کمبودي ندارد. 
وي در مورد آبرساني روستايي نيز گفت: در سال 1396 با توجه به اعتبارات صندوق توسعه ملي و اعتبارات پيوست لحاظ شده، با سرعت سال 95 کار را جلو خواهيم برد؛ در لايحه بودجه سال 97 هم پيگيري مي‌کنيم که اين روند تداوم داشته باشد. 
شرکت کنندگان خارجي در اين نمايشگاه از 20 کشور از جمله ايتاليا، ترکيه، آلمان، آذربايجان، مجارستان، چين، فرانسه، اسپانيا، دانمارک، کره جنوبي، هندوستان، سوئيس، اتريش، انگلستان، سوئد، ژاپن، کانادا، بلژيک، ايسلند و جمهوري چک هستند. 


هادي، خانيکي کارشناس حوزه ارتباطات در کشور گفت: در حال حاضر رسانه‌ها کمتر به هزينه‌هاي اجتماعي توليد برق مي‌پردازند و اين در حالي است که بايد نسبت به مساله برق حساسيت در کشور ايجاد شود و اين موضوعي است که به آن توجه خاصي نمي‌شود. به نقل از ايسنا،‌هادي خانيکي در نشست تعريف و توسعه گفتمان صنعت برق، اظهار کرد: به مساله ارزان بودن و يا گران بودن برق تاکيد مي‌شود در حالي که کمتر به مطالبات اجتماعي برق توجه مي‌شود. به گفته رييس انجمن مطالعات فرهنگي و ارتباطات، با بيان اين که وقتي مساله آب به صورت جدي مطرح و کميابي اين منبع حياتي براي کشور حس شد رويکردهاي متفاوتي درباره‌ اين مهم مطرح شد. وي ادامه داد: اولين رويکرد نقض سياست‌هاي گذشته مانند سد سازي بود و درباره سياست‌ گذاران و برنامه ريزان حوزه آب نقدهايي به وجود آمد، لذا درباره اين مساله که کمبود آب مساله‌اي فني است يا اجتماعي، فرهنگي يا سياسي ابهام‌هايي وجود داشت که در نهايت معلوم شد همه دراين باره مقصر هستند. خانيکي با بيان اين‌که سهم مشترکي درباره آب شکل گرفت و انجمن ۱۵ نشست در اين باره با همکاري ديگر نهادها برگزار کرد، گفت: يک چرخش موضوعي از حوزه‌هاي فني مهندسي به علوم اجتماعي شکل گرفته به طوري که از ابهام‌هاي اوليه کاسته و رساله‌ها و پايان‌نامه‌هايي در اين باره نوشته شد. رييس انجمن مطالعات فرهنگي و ارتباطات با بيان اين که تا زماني که موضوع برق مانند آب حاد نشده بايد اين مساله را نيز بولد کنيم، اظهار کرد: موضوع برق به‌اندازه آب جدي نيست به همين دليل لازم است که با مسوولان فني در مورد اين مساله گفت‌ و گو کنيم. وي با بيان اين که اگر خطر کمبود برق جدي شود شايد اين مساله نيز مانند آب مهم تلقي شود، ادامه داد: سوال ما اين است که تنها ذينفعان به مساله برق مي‌پردازند يا ديگران نيز در اين مساله نقش دارند؟ شايد اين مساله براي يک جامعه شناس کنشگر مدني و روشنفکر حس نشده باشد ولي تصور مي‌شود که اين موضوع بايد عمومي‌شود، چرا که به اين مسائل کمتر با نگاه توسعه پايدار پرداخته شده است.