تجارت پیامدهای عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه را بررسی کرد
تجارت آنلاین: در حالی که انتشار اوراق قرضه یا بدهی برای جبران کسری بودجه و پیشگیری از رشد تورم و نقدینگی و کاهش میزان بدهی دولت‌ها عملیاتی می‌شدند اما اجرا آن در دولت یازدهم ناموفق بود چرا که سیاست‌گذاری نامناسب برنامه‌ریزان وقت، این بازار بدهی عملا تبدیل به رقیب جدی برای بازار سرمایه شد...
گروه اقتصاد کلان: در حالی که انتشار اوراق قرضه یا بدهی برای جبران کسری بودجه و پیشگیری از رشد تورم و نقدینگی  و کاهش میزان بدهی دولت‌ها عملیاتی می‌شدند اما اجرا آن در دولت یازدهم ناموفق بود چرا که سیاست‌گذاری نامناسب برنامه‌ریزان وقت، این بازار بدهی عملا تبدیل به رقیب جدی برای بازار سرمایه شد، طنز تلخ  و گزنده نیز آنجا اتفاق افتاد که این میزان اوراق منتشر شده نیز نتوانست از حجم بدهی‌های دولت را بکاهد.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باور هستند که برای توسعه بازار بدهی، نیاز به  یک حلقه اتصال بین بازار مذکور و تولید دارد و آن نیز بازار سرمایه است که در دولت یازدهم نادیده گرفته شد.
در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه نیز ایجاد بازار بدهی یکی از ابرازهای اطمینان بخش برای تامین هزینه‌های عمومی و جاری دولت‎هاست.
به گفته عباس هشی، کارشناس بازار سرمایه، ایجاد و توسعه بازار بدهی  باید از طریق بازار سرمایه  صورت گیرد و هر گونه اقدامی دیگر در این زمینه عملا ناکام خواهد شد، همچنانکه در گذشته‌ها این موضوع بارها به اثبات رسیده است.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه انتشار اوراق بدهی  آن هم از طریق بورس موجب رشد سرمایه‌گذاری  در اقتصاد خواهد شد به تجارت می‌گوید: بازار سهام محلی مناسب برای فراهم کردن تامین مالی است و از این طریق می‌توان با یک درآمد معین و ثابت ازسوی شرکت‌ها و انتشار اوراق، نیاز مالی دولت را در بخش‌های مختلف اقتصادی برطرف کرد. این افزایش در صورتی که با نوسازی و احیای خطوط تولید، به کارگیری نیروی کار بیشتر و در نهایت افزایش تولید و صادرات همراه باشد، می‌تواند به ایجاد رشد اقتصادی منجر شود.
به گفته وی، این موضوع البته منوط به این است که ابزارهای مالی از طریق بورس ارائه شود  که در دو سال اخیر اقتصاد شاهد این موضوع نبود و همین امر باعث نگرانی شد که تداوم آن و مازاد این اوراق منجر به نقدینگی و  رشد تورم شود.
وی می‌افزید: تزریق اوراق در بازار بدهی بدون استفاده از بازار سرمایه نه تنها کمکی به کاهش نرخ سود در بازار نکرد بلکه معاملات به سمت  بازار‌های غیر متشکل پولی و غیرمولد سوق داده شد.
این عوامل باعث شد تا کارشناسان اقتصادی نسبت به این روند به دولت وقت هشدار دهند اما تا پایان دولت یازدهم روند معکوس همجنان ادامه داشت و اوراق از طریق بازار سرمایه عرضه نمی‌شد.
اما حالا این امیدواری در نزد کارشناسان و فعالان اقتصادی به وجود آمده است و آن نیز اعتقاد وزیر جدید اقتصاد به موضوع گفته شده است.
مسعود کرباسیان، در مراسم معارفه خود، از عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه خبر داد و در این‌باره گفته است: این موضوع موجب خواهد شد که نرخ بهر بانکی کاهش یابد .
موضوعی که در دولت یازدهم بازار اوراق بدهی تبدیل به محلی برای امیال سوداگرانه شده بود به گونه‌ای که بازار سیاه در این بخش به وجود آورده شده بود. چرا که عدم شفافیت عرضه و تقاضای این اوراق سبب شد نرخ سودی به مراتب بالاتر از نرخ سود اوراق بدهی موجود در بازار سرمایه به این اوراق اختصاص پیدا کند.
حالا با این دیدگاه مناسب می‌توان امیدوار شد که سیاست‌گذاری‌ها به سمتی هدایت شود که بازار سرمایه به عنوان ابزاری در خدمت اوراق بدهی  تبدیل شودن  و از این طریق از رشد تورم مزمن و نقدینگی افسار گسیخته جلوگیری به عمل آید و از آن طرف میزان بدهی‌ها دولت نیز حتی با کاهش مواجه خواهد شد و دولت می‌تواند با اطمینان بیشتری به تعهدات خود عمل کند. اما این موضوع وابستگی زیادی به اجرایی شدن دیدگاه وزیر اقتصاد خواهد داشت.
به عقیده احمد حاتمی یزد؛ مدیر عامل اسبق بانک صادرات، شفافیت و به تبع آن کاهش نرخ سود از مهمترین پیامدهای این موضوع است.
این کارشناس اقتصادی دراین‌باره به تجارت می‌گوید: دولت دوازدهم باید برای ساماندهی بدهی‌ها از ظرفیت اسناد خزانه اسلامی  استفاده کند آن هم از طریق بازار سرمایه.
به گفته وی در دو سال گذشته استفاده از این اوراق در دو سال گذشته دارای اشتباهاتی بوده و موفقیت نظام تامین مالی دولت به شیوه انتشار اوراق بدهی را نیازمند هماهنگی همه ارکان کشور است.
ازآن سو غلامرضا سلامی دیگر کارشناس اقتصادی درباره اوراق بدهی گفته است: چندین بار به دولت پیشنهاد کردم که اوراق بدهی بلندمدت و 10 سال به بالا با قدرت خرید ثابت منتشر کند. این قدرت خرید ثابت را می‌توانند با شاخص ارزهای معتبر مثل دلار و یورو مرتبط کنند و بگویند کسی که امروز معادل 100 هزار دلار پول می‌دهد و اوراق می‌خرد، 10 سال بعد هم قدرت خرید پولی را پس می‌گیرد، همین قدر باشد، ولی در این حالت نرخ سود آن کمتر از 6 درصد می‌شود.
به نقل از خبرآنلاین، در اروپا نرخ سود همین اوراق زیر یک درصد است. بر این اساس، افراد مطمئن می‌شوند پولی که می‌دهند، قدرت خرید ثابت دارد، بنابراین نرخ 6 درصد برای آنها جذاب است. نتیجه این کار این خواهد بود که دولت می‌تواند پول زیادی را جمع کند و بدهی خود را به بانک‌ها بدهد. برای این‌که مردم هم خیالشان راحت باشد، دولت می‌تواند بگوید من قسمتی از درآمد نفت را در آینده برای بازپرداخت بدهی می‌گذارم. معمولا این بدهی را دولت‌ها نمی‌دهند و یا تمدید می‌کنند. برای مثال، آمریکا یا انگلیس و یا دیگر کشورهای اروپایی، رقم خیلی زیادی به مردم بدهکار هستند. اوراق، سررسید دارد، ولی همواره خود مردم اوراق خود را جابه‌جا می‌کنند. اوراق جدید می‌گیرند و اوراق قدیم را می‌فروشند.
با توجه به تنگنای مالی حاکم بر اقتصاد کشور و این حقیقت که تامین مالی یکی از دغدغه‌های مهم بنگاه‌های تولیدی و تجاری کشور بوده و بار اصلی آن نیز بر دوش سیستم بانکی است، به‌منظور تشویق بنگاه‌های بخش خصوصی به تامین مالی از طریق بازار بدهی پیشنهاد می‌شود دولت در کوتاه‌مدت درصدی از هزینه این نوع تامین مالی را از طریق تخفیف مالیاتی تقبل کند. به این ترتیب هزینه‌های این نوع ابزار تامین مالی برای شرکت‌ها تعدیل شده و یکی از موانع مهم افزایش تولید از طریق بازار بدهی برطرف خواهد شد. با افزایش تولید شرکت، درآمد مشمول مالیات نیز رشد کرده؛ بنابراین درآمدهای مالیاتی دولت نیز افزایش خواهد یافت که این افزایش حتی می‌تواند بیش از تخفیف‌های از پیش تعهد داده شده باشد. چنین سیاستی همزمان با کاهش فشار بر بانک‌ها، به تعمیق‌ بازار بدهی نیز کمک خواهد کرد.
امیر هاتفی در گفت و گو با تجارت ؛
تجارت آنلاین: هرساله پروازهای اربعین حسینی از ۱۳ آبان‌ماه آغاز و تا ۲۲ آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت و سازمان هواپیمایی كشور با همکاری شرکت‌های ایرانی برای سفرهای اربعین امسال نرخ مصوبی همانند سال‌های گذشته تعیین کرده است.
سوگند سادات چاووشی: هرساله پروازهای اربعین حسینی از ۱۳ آبان‌ماه آغاز و تا ۲۲ آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت و سازمان هواپیمایی كشور با همکاری شرکت‌های ایرانی برای سفرهای اربعین امسال نرخ مصوبی همانند سال‌های گذشته تعیین کرده است به‌‌طوري كه براساس مصوبه سازمان هواپيمايي كشوري نرخ بلیت در مسیرهای تهران- نجف- تهران، تهران- بغداد- تهران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مشهد- نجف- مشهد، مشهد- بغداد- مشهد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، بلیت یکسره از مبدا تهران ۶۰۰ هزار تومان و  بليت یکسره از مبدا مشهد به دو مقصد نجف و بغداد ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است و در اين راستا سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد كه در اين ايام هرگونه فروش خارج از نرخ‌هاي اعلام شده تخلف محسوب مي‌شود و در صورت ارسال شکایات از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانیwww.cao.ir به طورحتم با متخلفان برخورد جدي خواهد شد.
اين‌روزها شواهد ميداني حاكي آن است كه برخي از ايرلاين‌ها نرخ‌هاي مصوب پروازهاي اربعين را رعايت نمي‌كنند كه اين‌موضوع از سوي سازمان هواپيمايي كشوري تكذيب شده است به‌طوري كه به‌گفته جعفر‌زاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ بلیت پروازهای ایام اربعین هیچ‌گونه افزایشی نداشته و شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر معرفی شده ملزم به فروش نرخ‌هاي مصوب هستند. به‌عبارت ساده‌تر درحالی سازمان هواپیمایی کشوری افزايش نرخ بليت پروازهای ايام اربعین را تکذیب كرده و اعلام مي‌كند كه نرخ پروازهای تهران- نجف حداكثر يك میلیون و 200 هزار تومان است که هم‌اکنون بلیت رفت و برگشت تهران - نجف با قیمتي حدود 2 میلیون تومان فروخته مي‌شود!
البته ایرلاین‌های خارجی از بازار پرسود پروازهاي اربعين بي‌نصيب نمانده‌اند، به‌طوري كه هزینه بلیت رفت و برگشت در مسیر تهران به نجف و بغداد برای هر نفر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، هزینه بلیت رفت و برگشت در مسیر مشهد به نجف و بغداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هزينه بلیت‌های یک نفره از مبدا تهران به دو شهر اصلی عراق ۶۰۰ هزار تومان براي ايرلاين‌هاي ايراني در نظر گرفته شده است، اما ایرلاین‌های خارجی با در نظر گرفتن پروازهایی که حداقل یک توقف در آن‌ها وجود دارد، نرخ پروازهایی براي ايام اربعين اعلام کردند که از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز شده و به بیش از شش میلیون تومان می‌رسد!

*شش میلیون و 370 هزار تومان؛ هزينه سفر به نجف!
به‌منظور بررسي نرخ بليت پروازهاي ايام اربعين سري به يكي از آژانس‌هاي هواپيمايي زديم. يكي از مسئولان فروش اين آژانس هواپيمايي درخصوص نرخ بيلت پروازهاي ايام اربعين به خبرنگار روزنامه «تجارت» گفت: ایام برگزاری مراسم اربعین حدفاصل ۱۳ تا ۲۲ آبان‌ماه است. هنوز در برخی از پروازهای ایرانی به سمت نجف و بغداد جای خالی وجود دارد كه مي‌توانيد با نرخ مصوب سازمان هوپيمايي بليت اين پرواز را خريداري كنيد، اما برخي ايرلاين‌هاي خارجي مانند تركيش ايرلاين،شرکت‌های قطر ایرویز و فلای امارات با همکاری یکدیگر برنامه پروازي خاصي در اين ايام در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال معمولا ترکیش ایرلاین پروازهای خود را که با یک توقف در یکی از شهرهای ترکیه انجام می‌دهد كه هزينه بليت سفر از تهران به نجف و بغداد حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برای هر نفر رفت در نظر گرفته شده است. همچنين نرخ بليت شرکت‌های قطر ایرویز و فلای امارات به همين صورت است. به عنوان مثال یکی از پروازهای ترکیش ایرلاینز در روز ( ۱۷ آبان‌ماه) انجام مي‌شود كه برنامه پروازي اين ايرلاين در اين روز به اين صورت است كه مسافران از مبدا تهران به استانبول منتقل می‌شوند و سپس مسافران بعد از یک توقف در استانبول از سوي شرکت هواپیمایی امارات به سمت دوبی می‌روند و سرانجام مسافران از دوبی با پرواز فلای دوبی به مقصد نجف حرکت خواهند کرد. طول این برنامه پروازی بیش از ۳۱ ساعت است و هزينه آن براي هر نفر حدود شش میلیون و ۳۷۰ هزار تومان است.

*افزايش نرخ بليت ازسوي ايرلاين‌هاي داخلي تخلف است
سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است كه حدفاصل ۱۳ تا ۲۲ آبان‌ماه که به ایام برگزاری اربعین مربوط می‌شود هیچ شرکتی اجازه فروش قیمت بالاتر از نرخ‌های مصوب نخواهد داشت، اما حضور شركت‌هاي خارجي و نرخ‌هاي نجومي بليت پروازهاي آن‌ها می‌تواند برای ایرلاین‌های ایرانی ضرر ایجاد کند، زیرا ايرلاين‌هاي ايراني در طول ایام اربعين مجبور هستند نرخ بلیت‌های خود را براساس قیمت‌های مصوب تعیین کنند و با این رقم‌ها سود اصلی از آن شرکت‌های هواپیمایی خارجی خواهد شد كه در اين راستا امير هاتفي دبیر انجمن آژانس های هواپیمایی ایران در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: ابتدا درخصوص ايرلاين‌هاي داخلي بايد متذكر شوم كه ايرلاين‌هاي ايراني كه مستقيم از ايران به نجف و بغداد سفر مي‌كنند ملزم به رعايت قوانين سازمان هواپيمايي كشوري هستند و به هيچ عنوان اجازه افزايش نرخ بليت پروازهاي ايام اربعين از يك ميليون و 200 هزار تومان ندارند و چنانچه مسافران مشاهده كنند كه يكي از دفاتر فروش نرخ‌هاي مصوب سازمان هواپيمايي كشوري را رعايت نكرده و اقدام به فروش بليت بيش از نرخ‌هاي مصوب مي‌كند به طورحتم اين آژانس هواپیمایی تخلف كرده است و بايد به انجمن صنفي و كميته فني هواپيمايي كشوري گزارش داده شود تا با متخلفان برخورد جدي و قانوني شود.
دبیر انجمن آژانس‌های هواپیمایی ایران تصريح مي‌كند: ايرلاين‌هاي خارجي هم در مسير پروازي پيچيدگي ايجاد مي‌كنند و از اين طريق شكل بليت را از شكل بليت زيارتي نجف و بغداد تغيير مي‌دهند تا در اين راستا بتوانند هزينه پرواز را افزايش دهند و سود كلاني كسب كنند و به دليل اينكه شكل بليت ديگر زيارتي نيست متاسفانه نمي‌‌توان با اين ايرلاين‌هاي خارجي برخورد جدي و قانوني كند.

*برابري عرضه و تقاضا در ايرلاين‌هاي ايراني
هاتفي مي‌افزايد: به عنوان مثال با همكاري شركت‌هاي تركيش ايرلاين،شرکت‌های قطر ایرویز و فلای امارات مسير پرواز از تهران به سمت استانبول و سپس به سمت دوبي و سرانجام به مقصد بغداد است به همين جهت مسير پروازي ديگر زيارتي نيست و با توجه به قيمت سوخت هواپيما بايد نرخ بليت اين پرواز بيش از شش ميليون تومان باشد،اما گمان نمي‌كنم كه زائران ايراني از ايرلاين‌هاي خارجي استقبال كنند، زيرا نسبت عرضه و تقاضا از سوي ايرلاين‌هاي ايراني باهم برابري مي‌كند و نرخ بليت هواپيما هم مناسب است به عبارت ساده‌تر به ميزاني كه تقاضا است عرضه وجود دارد، بنابراين مشكلي براي عرضه پرواز نسبت به تعداد مسافران وجود ندارد.
گزارش اختصاصی تجارت از غول تجاری پایتخت
تجارت آنلاین: چندسالی است که مراکزتجاری گوناگونی درشهرهای بزرگ کشوربه خصوص درتهران معروف به «مال» و «هایپر» ساخته شده اند، این مراکز تجاری - تفریحی بیشتر از کشورهایی نظیر امارات عربی و ترکیه درکشورمان الگوبرداری شده است.
محمد خادمی: چندسالی است که مراکزتجاری گوناگونی درشهرهای بزرگ کشوربه خصوص درتهران معروف به «مال» و «هایپر» ساخته شده اند،این مراکز تجاری به قدری وسیع و پهناورهستند که تمامی خدمات تفریحی و تجاری را دردل خود جای داده اند، این مراکز تجاری - تفریحی بیشتر از کشورهایی نظیر امارات عربی و ترکیه  درکشورمان الگوبرداری شده است.
به قدری ساخت وسازمراکز تجاری در پایتخت این روزها زیاد شده است که  درمنطقه22 تهران به عنوان یکی ازمناطق نوپای پایتخت مراکز تجاری گوناگون متمرکز شده اند، یکی ازاین مراکز تجاری به عنوان بزرگترین مجتمع تجاری خاورمیانه درغربی ترین نقطه تهران درست درضلع جنوبی ادامه بزرگراه شهید همت درمنطقه 22 در حال ساخت است و پایه های صدها چرثقیل به فرازدرآمده وچشم هررهگذری را به خود جذب می کند.طرحی که به شکل 24 ساعته در3 شیفت با هزاران کارگر در مساحتی به متراژ53 میلیون مترمربع درحال ساخت است ودردل خود مجموعه های تفریحی و اقامتی را جا داده است، دراین گزارش خبرنگارما به شکل حضوری به کارگاه این طرح تجاری عظیم الجثه رفته است تا از روند ساخت و سازاین مجموعه بزرگ آگاه شوید:

*فعالیت کارگران در 3شیفت
برای رفتن به این طرح بزرگ کافی است مسیر بزرگراه شهید همت را به سمت شهر کرج طی کنید ، بعد از عبور از شهرک مسکونی شهید باقری در ضلع جنوبی بزرگراه انبوهی ازجرثقیل های سر به فلک کشیده  چشمان همگان را به خود جلب می کند، از خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس در بزرگراه شهید همت به این مجتمع تجاری درحال ساخت نزدیک می شویم، انبوه خودرو در روبه روی در ورودی این مجموعه پارک شده اند و آن طور که رهگذران می گویند خودروها متعلق به هزاران کارگری است که در این مجموعه مشغول به کارهستند.در این مجموعه ساختمان های گوناگون درحال ساخت است،یکی ازاین ساختمان ها بلند مرتبه تر از دیگر ساختمان ها است  و از تعداد زیاد کارگر درروی ساختمان درحال ساخت پیداست و سرعت ساخت آن بیشترازدیگرساختمان هاست.طبق مقررات اجازه ورود به این مجموعه را نداریم و تعداد قابل توجهی نیروی انتظامات در ورودی کارگاه مستقرهستند و هر کدام از آنها بیسیم به دست دارند، از یکی از ماموران انتظامات این مجموعه در حال ساخت می خواهیم که ازمجموعه دیدن کنیم، که در جواب این خواسته ما می گوید: به قدری حجم کار دراین کارگاه زیاد است و مجموعه بزرگ است که ورود به این مجموعه برای افراد متفرقه ممنوع است چه برسد به خبرنگاران از سوی دیگرتنها این ورودی نیست که دراین مجموعه است بلکه ورودی های دیگر نیز در مسیر طرح عمرانی وجود دارد، همچنین تمامی کارگرانی که در مجموعه فعالیت می کنند اجازه ورود گوشی دوربین دار را ندارند.»کارگران زیادی مدام درحال رفت وآمد به داخل مجموعه هستند و تمایلی به گفت وگو با ما را ندارند،بیشتر کارگران این مجموعه از چهره شان پیداست که کارگران ایرانی هستند، تنها یکی ازاین کارگران که نمی خواهد نامش در روزنامه درج شود، به خبرنگار ما می گوید:« این طرح ساختمانی به قدری بزرگ است که درمدت 5 سالی که درقسمت حمل نخاله فعالیت دارم همه نقاط  این مجموعه را نرفته ام.»او درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه دراین مجموعه کارگران به چه شکل فعالیت دارند؟ پاسخ می دهد:« خوشبختانه مالک این طرح یکی ازسرمایه داران بزرگ کشوراست و از سوی دیگربه دلیل حجم بالای کاروانبوهی ازکارگر توانسته است مجوز فعالیت در3 شیفت را ازشهرداری واداره کار دریافت کند، کارهای سبک درشیفت شب انجام می شود.»او می افزاید:« تعداد قابل توجهی موتورخانه برای تامین برق  دراین مجموعه وجود دارد و برق شهری جوابگوی انرژی برای جوشکاری این ساختمان های غول پیکرنیست.»یکی دیگرازکارگران این مجموعه که درحال خروج از کارگاه است درپاسخ به سوال خبرنگارما درباره اینکه دراین مجموعه تجاری چه مجموعه هایی قرار است ساخته شود؟ پاسخ می دهد:«مراکز گوناگون تجاری دراین مجموعه با ابعاد مختلف درحال ساخت است،اما مراکز تفریحی واقامتی گوناگون مانند اولین پیست یخ ایران،هتل 5 ستاره،مجموعه سینمایی،آمفی تئاتر، دریاچه و... ساخته می شود و برخی از این طرح ها 80 درصد فعالیت عمرانی شان به اتمام رسیده است.»او درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه در دل این مجموعه عظیم پارکینگ خودرو نیز ساخته شده است؟ پاسخ می دهد:« یک پارکینگ طبقاتی در این مجموعه ساخته شده و در حال حاضر فعالیت عمرانی آن نیز رو به اتمام است.»

*مدیریت شهری باید برنامه ریزی کند
برای اینکه بیشتر از وضعیت این مجموعه تجاری بزرگ مطلع شویم به سراغ «اصغر قدیمی» دبیرشورایاری محلات منطقه 22 رفته ایم، اودراین باره به خبرنگارما می گوید:« ساخت منطقه 22 با هدف اجرای اصولی زیرساخت ها و ساختمان ها براساس طرح تفصیلی مشخص بود که متاسفانه ازسوی مدیریت گذشته شهرداری تهران  تبدیل به انبوهی ساختمان بلند مرتبه شده است و تعداد قابل توجهی نیز ساختمان مراکز تجاری ساخته شده است که آینده این منطقه نو که قرار بود تنفس شهر تهران باشد با مشکلاتی شامل آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیکی مواجه خواهد شد.»او ادامه می دهد:« انتظار می رود مدیریت فعلی شهرداری تهران برنامه ریزی انجام دهند تا قبل از بهره برداری از طرح های تجاری در این منطقه مشکلات ترافیکی آن را برطرف کنند، به طور نمونه معابر دریاچه شهدای خلیج فارس در روزهای آخر هفته با ترافیک سنگین و کمبود جای پارک خودرو برای گردشگران روبه رو است و انشاا... در زمان بهره برداری از مجتمع تجاری ایران مال به عنوان بزرگترین مجمع تجاری ایران و خاورمیانه  پارکینگ خودرو آن نیز راه اندازی شود.همچنین این مرکز درمنطقه ای قرار دارد که تردد خودروها به 11 استان شمالی وغربی کشوربه پایتخت را میسرمی کند و باید برای تردد آسان ترخودروها در زمان بازگشایی برنامه هایی به اجرا برسد.»دبیرشورایاری محلات منطقه 22 درخصوص جزئیات بزرگترین مرکزتجاری کشورمان می گوید:« این مجموعه بین دو بزرگراه شهید همت و شهید حکیم در ضلع غربی دریاچه شهدای خلیج فارس قراردارد که درمساحت حدود53 میلیون مترمربع است که فعالیت عمرانی آن ازابتدای دهه 90 با حضور بیش ازهزاران کارگرآغازشده است.»آن طورکه وی می گوید:« ساختمان 27 طبقه این مجموعه برای هتل درنظر گرفته شده و سازه های آن به شکل ازپیش طراحی شده است و هرسازه آن با کامیون های غول پیکربه این مکان انتقال داده می شود.»«قدیمی» ادامه می دهد:« برخی از مراکز تجاری این مجموعه پیش فروش شده است و خریداران آن نیز برند های معرف لوازم گوناگون دنیا هستند و آن طور که ما با خبر شده ایم کارخانه خودرو سازی بنز آلمان نیز به عنوان یکی از سرمایه گذاران این طرح است. درمجموعه سرمایه گذار این طرح توانسته است سرمایه های خارجی زیادی را جذب کشور مان کند.»او درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه عده ای معتقدند که با راه اندازی این مجموعه تجاری مدت زمان بازدید هر فرد به شکل پیاده از پاساژها بین 3 تا 7 روز زمان می برد؟می گوید:« این موضوع را نیزما هم شنیده ایم، طبیعتا این مجموعه بسیار وسیع است و در دل خود مراکز گوناگون تجاری، تفریحی و اقامتی دارد و بازدید ازاین بنا زمان براست.»
به عنوان بزرگترین مجموعه تجاری دنیا!
طبق گزارشات منتشر شده این بنا غول پیکرتجاری درزیربنای حدود یک میلیون و۷۰۰ هزارمترمربع است،البته این عدد مساحت کل پروژه است و بخش تجاری آن حدود ۱۸۶ هزارمتر مربع خواهد بود.یعنی۱۰ برابربزرگترازمراکز تجاری سام سنتراست .برای بازدید از کل بخش تجاری این پروژه باید حدود ۱۴٫۷ کیلومتر پیاده روی کنید. یعنی به‌اندازه مسافت خیابان ولیعصرازمیدان منیریه تا تجریش است.اگر بخواهیم مساحت کل پروژه را معیار قرار دهیم، باید آن را بزرگترین مجتمع تجاری، اداری وتفریحی جهان نام گذاری کرد. چون «دوبی مال» در کل یک میلیون و ۱۲۴ هزار متر مربع مساحت دارد و مرکز بزرگ تجاری چین و درکل ۸۹۴ هزارمتر مربع مساحت دارد. فقط تفاوت این مراکز با بازار بزرگ تجاری ایران، نسبت مساحت تجاری به کل مساحت آنان است. به طور دقیق ۱۷ درصد ازکل مساحت پروژه ایران مال به بخش تجاری اختصاص یافته اما درنمونه‌های خارجی این نسبت به ۰٫۸ و ۰٫۹ می‌رسد.با این حال عظمت بخش تجاری بازاربزرگ ایران هم قابل انکار نیست. اگربخواهید پیاده روی کنید و از هرمغازه پنج دقیقه دیدن کنید ۳ روز طول می‌کشد به کل واحدهای تجاری سرکشی کنید.به گفته مهندسین حاضر دراین پروژه در طراحی آن از«دوبی مال» الگو برداری شده و نقشه‌های آن در ۸ هزار صفحه توسط یک شرکت کانادایی تهیه شده است.
نتایج همه‌پرسی کردستان عراق لغو شد؛
يک نماينده کرد اعلام کرد که با ميانجيگري قاسم سليماني مساله همه پرسي اقليم کردستان خاتمه يافت.
يک نماينده کرد اعلام کرد که با ميانجيگري قاسم سليماني مساله همه پرسي اقليم کردستان خاتمه يافت.به گزارش ايسنا، مسعود حيدر يکي از نمايندگان اقليم کردستان در صفحه فيس‌بوک خود اعلام کرد که اخيرا پس از برگزاري همه پرسي با نظارت حيدر العبادي نخست‌وزير عراق و وساطت قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس ايران توافق 9 ماده‌اي ميان‌هادي العامري از فرماندهان حشد الشعبي و بافيل طالباني از فرماندهان اتحاديه ميهني کردستان به وجود آمد که به موجب آن تا زمان نامشخص مساله همه پرسي لغو شد.
تقويت جايگاه ايران
در اين رابطه روزنامه واشنگتن پست با پرداختن به مناقشه اخير ميان نيروهاي عراقي و پيشمرگ‌هاي کرد در شهر کرکوک نوشت: يک درگيري جديد در عراق دست بالاتر را نصيب ايران مي‌کند. ماه‌هاست اين هشدارها داده مي‌شود که شکست نهايي داعش در عراق و سوريه به بروز مناقشاتي پيچيده‌تر و خطرناک‌تر منتهي خواهد شد. اکنون شاهد اولين مورد اين مناقشات در شمال عراق هستيم، جايي که دو متحد نزديک آمريکا از نزاع بر سر آينده ملت استقبال کردند.در اين ميان، اتهام مداخله نيروهاي تحت حمايت ايران در اين نبرد قابل توجه است که چند روز پس از سخنراني دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا، عليه تهران انجام شد. ترامپ ايران را به دست داشتن در فعاليت‌هاي بي‌ثبات کننده مهم و استراتژي خود را براي مقابله با اين کشور و تاييد نکردن پايبندي ايران به توافق هسته‌اي اعلام کرد. هر تصميم عجولانه‌اي از سوي ترامپ مي‌تواند به يک موهبت براي همين فعاليت‌هاي ايران تبديل شود. مناقشه بر سر کرکوک است، شهري واقع در شمال عراق، با ترکيبي از مذاهب و قوميت‌هاي مختلف که در نزديکي منابع بزرگ نفتي قرار دارد. اين شهر از سال 2014 تحت کنترل نيروهاي کرد قرار داشته است. در ساعات ابتدايي روز دوشنبه نيروهاي متحد دولت عراق توانستند يک پايگاه نظامي، ميدان نفتي و ديگر زيربناهاي کليدي را از نيروهاي کرد باز پس گيرند.کرکوک خانه کردها، اعراب و ترکمن‌ها است و روابط اين گروه‌ها در طول ساليان گذشته راحت نبوده است. در پايان، درگيري‌ها کمتر اما هنوز نگران‌کننده بود. همچنين اين نگراني وجود دارد که اين زد و خورد مقدمه‌اي براي خشونتي بزرگ‌تر، در صورتي که دو طرف تنش‌ها را کم نکنند، باشد. موقعيتي که ممکن است آمريکا را مجبور به يک انتخاب ناخوشايند در اين‌باره کند که طرف کدام يک را بگيرد.
به نوشته اين روزنامه‌امريکايي راه‌هاي زيادي وجود دارد که ايران از طريق آنها، از اين وضعيت بهره مي‌برد. اين مناقشه نه تنها اتحاد کردها را تضعيف مي‌کند، بلکه نقش نيروهاي مورد حمايت ايران در عراق را تقويت مي‌کند و موجب مي‌شود آنها به عنوان پاسداران اتحاد ملي ديده شوند. اين وضعيت علاوه بر اين، آمريکا را در موقعيتي ناخوشايند قرار مي‌دهد که در صورت انتقاد از دولت مرکزي عراق عبادي را تضعيف خواهد کرد يا اينکه ظاهرا به کردها خيانت کند.

عدل‌ هاشمي‌پور
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي
اقتصاد به اندازه‌اي حساس است که با کوچکترين اظهار نظر، جر و بحثهاي سياسي، موضع گيريهاي منفي يا مثبت، سفر شخصيتها، تحرکات نظاميو... تحت تاثير قرار ميگيرد. البته نکته مهم برداشتهايي است که فرصت طلبان از اين رفتارها به جامعه القا ميکنند. در بسياري از موارد اتفاق خاصي رخ نميدهد، اما فرصت طلبان با استفاده از هجمههاي رسانه‌اي فضا را چنان ملتهب نشان ميدهند که شاخصهاي اقتصادي بالا و پايين ميشود. نفت، طلا، ارز و خلاصه هر آنچه ميتواند نقدينگي را تهديد کند، هدف فرصت طلبان است. البته مردم نيز در اين ميان نقش بسزايي دارند و با سرمايههاي اندک خود، به بازار هجوم ميبرند و ناخواسته ابزار دست فرصت طلبان ميشوند.
يکي از مواردي که به تازگي اتفاق افتاد، اظهارات ترامپ عليه جمهوري اسلامي‌ايران بود. البته ترامپ هرگز يک باره به سخنراني نپرداخت، بلکه از چند هفته قبل اعلام کرده بود که ميخواهد اظهاراتي عليه ايران داشته باشد و تهديد برجام را به شدت مطرح کرده بود. معناي چنين رفتاري از زبان ترامپ، يعني فردي که تنها زبان پول را ميفهمد، بيانگر سناريويي از پيش طراحي شده بود. ترامپ فضاي اقتصادي جهان را هدف قرار داده بود و سخنراني را براي زماني تعيين کرده بود که آخر هفته باشد. بدين معنا که وقتي ترامپ حرفها و تهديدهايش را مطرح ميکند، بازارهاي اقتصادي متاثر شود اما به دليل تعطيلات آخر هفته، فرصت تفکر در مورد آن را نداشته باشد و با يک شوک صعودي، باقي بماند و در آغاز هفته بعد نيز ادامه داشته باشد. چنين تفکري از نگاه فردي که فقط زبان پول را ميشناسد، زياد تعجب برانگيز نبود. اما گويا جهان دست ترامپ را خوانده بود. اگر به وقايع همان روز توجه کنيم، ميبينيم که خانم موگريني در واکنشي سريع اعلام ميکند که اتحاديه اروپا کاري به اظهارات ترامپ ندارد و برجام را ادامه خواهد داد. از سوي ديگر انگليس، فرانسه و آلمان در بيانيه‌اي به صراحت از برجام اعلام حمايت ميکنند. هنوز مدتي زيادي از اين واکنشها نميگذرد که حسن روحاني رييس جمهور کشورمان به صورت زنده به اظهارات ترامپ واکنش نشان ميدهد و سياستهاي جمهوري اسلاميايران را در خصوص اتهامات و اظهارات وهن آلود ترامپ اعلام ميکنند. به دنبال اين موارد، بسياري اظهارات ديگر در جهات خنثي کردن اظهارات ترامپ از نقطه نقطه جهان ارسال ميشود. گويي که جهان دست ترامپ را از پيش خواهنده و در برابر هر سناريويي، يک بازتاب آماده کرده است. بنابر اين مشاهده ميشود که اقتصاد جهان نه تنها متوقف نشد و تاثيرات منفي نگرفت، بلکه به روال خود با رشد مثبت ادامه داد. تماميکشورهاي جهان با اين واکنشها نشان دادند که ديگر حاضر نيستند در بازيهاي کودکانهامريکا، مانند عنصري دست و پا بسته مطيع باشند و سکوت کنند. اگر چهامريکا در عرصه اقتصادي توانمند است، اما هيچ کشوري حاضر نميشود که تماميمنافع خودش را دو دستي تقديم آمريکا کند و روابط خود را با جمهوري اسلاميايران، کشوري که فرصت بزرگ اقتصادي است و ميتواند گردش مالي خوبي در جهان ايجاد کند، مخدوش کند. نتيجه آنکه پس از اظهارات ترامپ بورس بحراني نشد، بازار نفت وحشت نکرد، طلا و ارزهاي جهاني دچار شوک جهشي نشد و خلاصه آنکه همه چيز روال عادي خودش را ادامه داد تا اقتصاد به ترامپ بگويد که گول بازيهايش را نميخورد و ديديم که نخورد.
اسوار پراساد
فایننشال تایمز
ترجمه : فاطمه مهتدی
درخشش رشد اقتصادی هند از بین رفته است. بیشتر کشورها برای نرخ رشد 5.7 درصدی اقتصاد هند تلاش می کنند اما این رکود برای کشوری که اخیرا به عنوان کشوری که نرخ رشد اقتصادی اش از چین نیز بیشتر بوده فخر فروشی می کرد. این کندی رشد نشانگر شکنندگی است که هیچ کس قادر به پنهان کردنش نیست. اما دولت چه درسهایی می تواند از این کندی رشد بگیرد و چطور پاسخگو باشد امری که بر اصلاحات اقتصادی و چشم انداز رشد برهمین عملکر مشخص می شود.فراخوان برای اصلاحات اقتصادی از دید دولت نارندا مودی نادیده گرفته نشده است. قانون ورشکستگی شرکت ها سال گذشته به اجرا درآمد و همچنین چارچوب تورم، که باعث شد بانک مرکزی تمرکز بیشتری بر قوانینی که باعث نرخ تورم پایین می شوند داشته باشد. ماه نوامبر گذشته دولت ناگهان اقدام به جمع آوری اسکناس های 500 و 1000 روپیه ای کرد و امسال مالیات کالا و خدمات را اجرا کرد. این اصلاحات درعین حال قربانی طراحی های ضعیف و اجرای نامناسب بودند. مالیات کالا و خدمات به مخلوطی پیچیده تبدیل شد.با این وجود آقای مودی هنوز طرفداران زیادی دارد. بازی های او نشانگر واضح این امر است که چطور حزب او در انتخابات اوتار پرادش پیروز شدند. با داشتن اکثریت پارلمان و افزایش ناگهانی رشد اقتصادی نتیجه بادی است که در بادبان نخست وزیر می وزد.به نظر می رسد اصلاحات اقتصادی با فشارهای گروه های تندروی ناسیونالیست اثر خود را از دست داده است. اکنون رشد اقتصادی درحال کاهش است. وسوسه ساده گیری در سیاست گذاری مالی برای افزایش فعالیت اقتصادی وجود دارد . دولت درحال افزایش فشار بر بانک مرکزی بر کاهش نرخ بهره است. این محرک ها ممکن است رشد را افزایش دهد اما کمک کوتاه مدت نیز وابسته به یک اصلاحات گسترده است. دولت نارندا مودی با اعمال استراتژی جسورانه برای تغییر و اصلاحات قادر به جلب اعتماد سرمایه گذاران خواهد بود.
وزير صنعت رودربايستي با واحدهاي توليدي را کنار گذاشت؛
روز گذشته محمد شريعتمداري، وزير صنعت معدن و تجارت با بيان اينکه دولت با توليدکنندگان رودربايستي و تعارف ندارد، گفت: ايمني مردم بر توليد و اشتغال ارجح است و توليدکنندگان بايد استانداردهاي توليد را رعايت کنند.
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته سالن اجلاس سران روزهاي شلوغي را سپري مي‌کند. پس از آنکه اين سالن ميزبان همايش دو روزه تجارت ايران و عراق بود، روز گذشته مراسم روز ملي استاندارد هم در همين سالن برگزار شد. ديروز سالن اجلاس سران ميزبان اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري، محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت و نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد در مراسم روز ملي استاندارد بود. در حاشيه اين همايش بود که شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت از پيشنهاد اصلاحيه ثبت سفارش واردات خودرو به کميسيون زيربنايي هيات دولت خبر داد و گفت: تغييرات براساس اين اصلاحيه به هيات دولت گزارش شده است. شريعتمداري همچنين در پاسخ به اينکه چه زماني اين اصلاحيه به تصويب خواهد رسيد؟ گفت: فعلا اين اصلاحيه به هيات دولت ارسال شده و بايد مسير قانوني خود را طي کند.
روز گذشته محمد شريعتمداري، وزير صنعت معدن و تجارت با بيان اينکه دولت با توليدکنندگان رودربايستي و تعارف ندارد، گفت: ايمني مردم بر توليد و اشتغال ارجح است و توليدکنندگان بايد استانداردهاي توليد را رعايت کنند. وي با بيان اينکه استاندارد در کشور ما از اهميت بالايي برخوردار بوده و توجه به آن زمينه‌هاي رشد و توسعه را فراهم مي‌کند، گفت: در چهار سال اول دولت تدبير و اميد قدم‌هاي خوبي در بخش استاندارد برداشته شد و حرکت پرشتابي را به جلو آغاز کرديم. وي با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي کلي نظام از سوي رهبر معظم انقلاب و بند ۲۴ اين ابلاغيه مبني بر ترويج استاندارد به همه کالاها و خدمات افزود: تا رسيدن به اين جايگاه فاصله داريم. استاندارد، حداقل مطلوبيت است و انتظار دولت اين است که همه کالاها و خدمات مشمول استاندارد شوند.
آغاز تسري استاندارد اجباري براي همه توليدات
وزير صنعت معدن و تجارت با اشاره به آغاز بررسي استاندارد در مورد کالاهايي که عدم رعايت استاندارد در آنها موجب زيان مصرف‌کننده مي‌شود، ادامه داد: به تدريج استاندارد اجباري را به همه توليدات و محصولات تسري خواهيم داد. وي با اشاره به فشارهاي نظام سلطه جهاني که براي نوسازي صنايع محدوديت ايجاد مي‌کنند، تصريح کرد: با اين حال همه بنگاه‌ها مي‌توانند از خدمات استاندارد براي دستيابي به بازارهاي جهاني استفاده کنند. شريعتمداري با بيان اينکه استاندارد براي توليدکننده صرف هزينه نيست، بلکه سرمايه‌گذاري بلندمدت براي ورود به بازارهاي جهاني است، گفت: اگرچه حمايت از اشتغال و توليد در اولويت دولت قرار دارد، اما در برخي از کالاها و خدمات رعايت استاندارد ضروري بوده و ايمني مردم از اشتغال و توليد اهميت بيشتري دارد.
با توليدي‌ها رودربايستي نداريم
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه توليدکننده‌ها مکلف به رعايت استاندارد هستند و ما با واحدهاي توليدي رودربايستي نداريم، اظهار داشت: برخي توليدکننده‌ها مانند خودروسازان که کالاي عمومي‌محسوب مي‌شود قدم‌هاي مثبتي برداشته‌اند اما کافي نيست. شريعتمداري به اهميت رعايت استاندارد در صنايع غذايي اشاره و تصريح کرد: در اين صنعت به صادرات خوبي رسيده‌ايم اما هنوز برخي توليدات غذايي ما از استاندارد مطلوبي برخوردار نيستند. وي ورود سازمان ملي استاندارد به مبحث رعايت استاندارد در جايگاه‌هاي CNG اشاره کرد و گفت: در طول گزارشات اين سازمان ۱۳۰ واحد CNG تعطيل شد و هنوز هم تعدادي از آنها تعطيل هستند.
سهم ايران از تجارت حلال در جهان
در مراسم ديروز همچنين نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد گفت: خوداظهاري يا اظهاريه انطباق منجر به اين شد تا دولت با حمايت شخص معاون اول رئيس‌جمهوري مصوبه‌اي را ابلاغ کند تا براساس آن پيوست استاندارد براي کليه کالاها و خدمات اجباري شود و اين مسئله موجب شد تا مقوله خود اظهاري پيش برود. رئيس سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به اينکه اين سازمان در حوزه انرژي به طور جدي بروز کرده، گفت: براساس قانون، حدود ۱۸۱۶ گواهي انطباق معيار مصرف انرژي براي فرآيندها و سامانه‌هاي انرژي‌بر صنعتي صادر شده و ۳۳۰۰ گزارش بازرسي از ۳۱ فرآيند مشمول عرضه شده است.
پيروزبخت در ادامه صحبت‌هايش به حوزه صنايع غذايي اشاره کرد و گفت: در شوراي عالي سلامت رئيس جمهوري بر کاهش نمک، قند و روغن جهت سلامت‌سازي غذاي مردم تاکيد کردند و ما نيز در اين استانداردها تجديدنظر کرده و آن را کاهش داديم. در رابطه با نان سنتي اين بخش جزو وظايف ما نيست و تنها با سازمان مسئول در اين حوزه همکاري مي‌کنيم و نياز است که بدانيم که کاهش بر اساس استانداردهاي ملي در ايران بايد اتفاق بيفتد. وي در پايان با بيان اينکه ايران در حال از دست دادن بازار حلال در دنياست، تاکيد کرد: ميزان تجارت حلال در دنيا ۲۰۰۰ ميليارد دلار است که ايران سهم بسيار اندکي از آن دارد و حتي اگر يک درصد از آن را به خود اختصاص دهد شايد ديگر نيازي هم به نفت نداشته باشيم.

پاسخ وزير نفت به ناراحتي ترامپ از مشارکت اروپايي‌ها با ايران؛
در اين رابطه وزير نفت کشورمان در حاشيه ديدار با خانم «کيم هيون مي» درجمع خبرنگاران با اشاره به ناراحتي ترامپ از اينکه اروپايي‌ها با ايران همکاري کرده و پول مي‌گيرند، گفت: خود ترامپ مانع آمدن شرکت‌هاي آمريکايي شده است، ما که راه را نبسته‌ايم.
خانم «کيم هيون مي» وزير زمين، امور زيربنايي و حمل‌ونقل کره جنوبي براي شرکت در کنفرانس يک روزه فرصت‌هاي مشارکت يونسکو در ايران با همکاري شرکت‌هاي کره اي به تهران سفر کرد و در جريان اين سفر ديدارهايي با مسوولان کشورمان داشت.
در اين رابطه وزير نفت کشورمان در حاشيه ديدار با خانم «کيم هيون مي» درجمع خبرنگاران با اشاره به ناراحتي ترامپ از اينکه اروپايي‌ها با ايران همکاري کرده و پول مي‌گيرند، گفت: خود ترامپ مانع آمدن شرکت‌هاي آمريکايي شده است، ما که راه را نبسته‌ايم.به گزارش ايرنا، «بيژن زنگنه» با اشاره به اظهارات رييس جمهوري آمريکا مبني بر اينکه اروپايي‌ها بروند و از پول ايراني‌ها استفاده کنند، گفت: ترامپ چرا از اينکه اروپايي‌ها از ايران پول مي‌گيرند، ناراحت است؟ چرا نمي‌گذارد شرکت‌هاي آمريکايي بيايند و در ايران منفعتي کسب کنند.وي افزود: خود ترامپ مانع ورود شرکت‌هاي آمريکايي به ايران شده است، ما که راه را نبسته‌ايم.
زنگنه ادامه داد: اگر بخواهند، ما حاضريم با شرکت‌هاي آمريکايي درباره توسعه منابع نفت و گاز مذاکره کنيم و لازم نيست آقاي ترامپ از اين بابت اينقدر اظهار ناراحتي کند.زنگنه در ادامه به ديدار خود با وزير کره اي اشاره کرد و گفت: در اين ديدار درباره صادرات نفت و ميعانات گازي و مشکلاتي که درباره پرداخت پول آن داشتيم، مذاکره شد.
وي افزود: قرار شد وزير امور زيربنايي کره اين موضوع را به وزير دارايي اين کشور منتقل کند همچنين هياتي نيز از ايران به کره براي حل اين مساله سفر خواهد کرد.زنگنه ادامه داد: صادرات نفت ايران به کره حدود 120 هزار بشکه در روز است که البته ميعانات گازي نيز صادر مي‌شود.وي گفت: در صورتي که مشکل پرداخت پول حل نشود، احتمالا ناچاريم که صادرات نفت خود به کره را کاهش دهيم و بجاي ديگر صادر کنيم.
وزير نفت در عين حال اضافه کرد : البته کره به ما بدهکار نيست، مشکل در پرداخت ارز به ايران است.وي اظهار داشت: بخشي از پول به شکل يورو و بخش ديگر به شکل پول ملي کره است که تمايل داريم سهم يورو افزايش يابد.زنگنه افزود: بحث ديگر ما در اين جلسه، درباره مشارکت شرکت‌هاي کره اي با ايران بود؛ در گذشته شرکت‌هاي کره اي در ايران مشارکت داشتند و امروز تمايل دارند باز هم همکاري کنند.
وي گفت: دولت کره خط اعتباري 20 ميليارد دلاري به شکل فاينانس براي حضور شرکت‌هاي کره اي در ايران در نظر گرفته است.وزير نفت اضافه کرد: ما تاکيد داريم که سهم ايران در اين پروژه‌ها بالا باشد، هم الزام قانوني براي اين موضوع و هم لزوم اشتغالزايي در زمان اجراي اين پروژه‌ها را به کره اي‌ها خاطر نشان کرديم.وي گفت: درباره مشارکت در طرح ال ان جي و سرمايه گذاري در طرح‌هاي نفتي و پتروشيمي‌نيز مذاکراتي انجام شد.وي بيان داشت: کره اي‌ها در پروژه‌هاي پالايشي نيز مشارکت دارند، اکنون در پالايشگاه اصفهان در حال همکاري هستند.زنگنه افزود: همچنين براي مشارکت در پالايشگاه مکران نيز با ستاد اجرايي حضرت امام (ره) همکاري کرده و امروز تفاهمنامه‌امضا مي‌کنند.
اجراي طرح شبکه هوشمند برق
از سوي ديگر معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي از اجراي آزمايشي شبکه‌هاي هوشمند برق در جزيره هرمز توسط شرکت‌هاي کره جنوبي خبر داد. «هوشنگ فلاحتيان» در نشستي با حضور وزير زمين،‌ زيرساخت و حمل و نقل کره جنوبي در ساختمان ستادي اين وزارتخانه افزود: با همکاري شرکت‌هاي کره جنوبي، کنتورهاي هوشمند توزيع برق نيز در حال نصب است.به گفته وي، در سه سال گذشته مذاکرات بسياري با شرکت‌هاي «هيوندايي، ديليم و کپکو» کره جنوبي براي سرمايه گذاري در بخش برق و انرژي صورت گرفت.وي افزود: برخي کارشناسان وزارت نيرو نيز به منظور شرکت در دوره‌هاي آموزشي به سئول و ديگر شهرهاي کره جنوبي اعزام شدند.
فلاحتيان از اجراي مشترک طرح مديريت توزيع برق در کشور با هدف مديريت بار و پيک سايي در شبکه‌هاي سراسري خبر داد و گفت: اگر شرکت‌هاي سرمايه گذار کره اي تمايل دارند در ساخت نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي در ايران فعاليت خود را آغاز کنند بايد هرچه زودتر آمادگي خود را اعلام کنند.اين مسوول افزود: شرکت‌هاي کره جنوبي از سرمايه‌گذاري در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير استقبال خوبي کردند و سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي برق (ساتبا) آماده است ضمن پذيرش شرکت‌هاي سرمايه‌گذار کره جنوبي، از فناوري‌هاي جديد در نيروگاه‌هاي برقابي، خورشيدي، بادي و زباله سوز اين کشور استفاده کند.معاون برق و انرژي وزارت نيرو يادآوري کرد بر اساس برنامه‌ريزي‌ها بايد ساليانه يک هزار مگاوات نيروگاه تجديدپذير در کشور ساخته شود و آمادگي داريم در اين بخش نيز همکاري بيشتري با شرکت‌هاي کره جنوبي داشته باشيم.
فعاليت نيروگاه‌هاي خارجي در ايران
معاون وزير و رئيس سازمان انرژي‌هاي تجديد پذير و بهره‌وري انرژي برق (ساتبا) نيز در اين نشست تاکيد کرد از حضور شرکت‌هاي خصوصي از سراسر جهان براي ساخت ساليانه يک هزار مگاوات نيروگاه تجديدپذير استقبال مي‌کنيم.«سيدمحمد صادق‌زاده» يادآوري کرد اينک نيروگاه‌هاي ساخت آلمان، انگليس و ايتاليا در کشور فعاليت مي‌کنند. شرکت‌هاي کره‌اي با تاخير در اين صنعت وارد شدند اما کار خود را با سرعت ادامه مي‌دهند.صادق زاده افزود: نخستين نيروگاه خورشيدي با همکاري شرکت‌هاي کره جنوبي در استان خراسان شمالي در حال ساخت است و ماه آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.
به گزارش ايرنا، مجموع تجارت خارجي ايران حدود 88 ميليارد دلار در سال برآورد مي‌شود؛ در نيمه نخست امسال بنا بر آمار گمرک، مجموع تجارت خارجي ايران با 6 درصد رشد نسبت به پارسال به رقم 44 ميليارد و 139ميليون دلار رسيد.چين، هند، امارات، ترکيه، کره جنوبي و هند عمده شرکاي تجاري ايران به شمار مي‌روند.در نيمه نخست امسال، صادرات غيرنفتي ايران به کره جنوبي با افزايش 12.86 درصدي همراه شد. اين کشور با سهم 2 ميليارد و 64 ميليون دلاري، چهارمين خريدار کالاهاي ايراني بود.در اين مدت يک ميليارد و 517 ميليون دلار کالا از کره جنوبي وارد ايران شد و سئول در اين زمينه نيز در جايگاه چهارم قرار گرفت.
نوبخت رفتار مخالفان دولت را غير منطقي دانست؛
سخنگوي دولت گفت: کساني که با دولت مخالفت‌هايي دارند،مدام نگويند که منابع مالي ما براي اداره کشور کم است.
به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري با بيان اينکه همه دولت درگير موضوع ايجاد رونق اقتصادي است، گفت: ما مي‌کوشيم با فعال کردن طرح‌هاي عمراني و واگذاري بخش‌هاي دولتي به خصوصي، چرخ اقتصاد را بگردانيم و در اين زمينه در شش ماهه نخست سال رشد اقتصادي بدون نفت‌، مثبت هفت درصد بود.
وي افزود: وقتي ما اعلام مي‌کنيم نرخ رشد اقتصادي‌مان چقدر است، عده‌اي در داخل مي‌گويند اين آمار بر اساس فروش نفت است، ما اگر اين حرف‌ها را از زبان خارجي‌ها مي‌شنيديم فرق مي‌کرد اما از هموطنان عزيزي که از نظر سياسي با دولت زاويه دارند، انتظار نداريم که با بهتر شدن وضعيت مردم، غصه‌دار شوند.
نوبخت تاکيد کرد: من از کساني که با دولت مخالفت‌هايي دارند تقاضا مي‌کنم در حال حاضر وحدت را در کشور به نمايش بگذارند و مدام نگويند که منابع مالي ما براي اداره کشور کم است. کساني که بيرون از مرزها نشسته‌اند اگر ببينند که ما وضعيت اقتصادي خوبي نداريم و منابع مالي در اختيارمان کافي نيست در اقداماتشان جري‌تر مي‌شوند.
وي در زمينه اقدامات دولت براي رفع مشکل بيکاري گفت: از بهار سال گذشته تا بهار امسال نهصد و بيست هزار نفر جديد وارد بازار کار شدند که از اين تعداد، هفتصد و سه هزار نفر براي شان شغل پيدا شد و ما براي اينکه نرخ اشتغال را افزايش دهيم بايد در اين زمينه تعاملات‌مان با مجلس را ادامه داده و تمام تلاش مان را در درون دولت نيز براي بهبود فضاي اشتغال انجام ‌دهيم.
سخنگوي دولت با اشاره به آخرين وضعيت طرح‌هاي سرمايه گذاري در کشور اظهار کرد: ديروز جلسه‌اي در سازمان برنامه و بودجه براي آمايش آب‌هاي مرزي برگزار شد که طي آن با اجازه رهبري براي محار اين آب‌ها ۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون سرمايه گذاري شد و اين سرمايه‌گذاري به اين علت است که ما بر مهار آب‌هاي مرزي تاکيد داريم و تا اين مدت ۲۷ سد ساخته شده و ۱۵ عدد از آنان نيز آبگيري شده است و همچنين ۱۱۰ کيلومتر سامانه آبي و ۱۳۰ کيلومتر تونل در ۳۶ شهر و هزار و ۳۳۶ روستا ساخته شده است.
وي ادامه داد: يکي از منابعي که بر آن تاکيد داريم صندوق توسعه ملي است و رهبري و رئيس جمهور هم با اين موضوع موافقت دارند و بناست که ۲۰ درصد از آن منبع به بهره‌برداري برسد و ۸۰ درصدش نيز به صورت ارزي ذخيره شود.
نوبخت با بيان اينکه در روزهايي که نفت به پايين‌ترين قيمتش رسيد ما برخلاف کشورهاي عربي در ذخايرشان استفاده کردند اين کار را نکرديم، گفت: صندوق توسعه ملي بايد صرف کارهاي مهمي‌شود که يکي از آنها در حوزه آب تعريف مي‌شود که طي آن ۱۱ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار از صندوق توسعه ملي براي ۵ طرح بزرگ آبهاي مرزي اختصاص داده شد و ۱.۵ ميليارد دلار هم براي توسعه آبهاي استان بوشهر تخصيص يافت و نيز ۵۰۰ ميليون دلار براي آبهاي استان سيستان و بلوچستان استفاده شده است.
سخنگوي دولت با تاکيد بر اينکه تا روز گذشته ۲۰ هزار ميليارد تومان از سوي سازمان برنامه و بودجه به خزانه تخصيص داده شده،‌ اظهار کرد: ما تا اين زمان بيش از ۵۰ درصد به استان‌ها اعتبار تخصيص داده‌ايم و ذخيره بانک مرکزي و وضعيت صندوق توسعه ملي نيز مطلوب است و رهبري نيز در آخرين ديداري که با کارگزاران دولت داشتند اظهار کردند که با کشورهاي جهان تعامل سازنده داشته باشيد و امروز نيز شاهديم که‌امريکا منزوي شده است که اين ناشي از سياست درست است که ما در تعامل با جهان پيش گرفته‌ايم.
نوبخت با اشاره به اينکه ۸ ميليون ۸۷۰ هزار تن گندم از گندمکاران خريداري شده است اظهار کرد: ارزش اين مقدار گندم ۱۱ هزار و ۵۹۱ ميليارد تومان بوده که تا اين لحظه ۸ هزار و ۵۲۵ ميليارد تومانش پرداخت شده و مابقي نيز پرداخت خواهد شد.
وي در زمينه تغيير تقويم آموزشي و تعيين وزير علوم و نيرو اظهار کرد: دولت تصميمي‌درباره تغيير تقويم آموزشي ندارد و وزراي علوم و نيرو نيز به زودي اعلام مي‌شوند.
سخنگوي دولت با اشاره به بيانيه سه کشور اروپايي براي حفظ برجام پس از سخنان اخير رئيس جمهوري آمريکا اظهار کرد: در حال حاضر موضوع مهمي‌تحت عنوان برجام وجود دارد که در اين خصوص ايالت متحده تنهاست و دنيا طرف ايران است و شايد اسرائيل و چند کشور قبيله‌اي در کنار آمريکا مانده باشند اما اين هنر ايران است که توانسته است آمريکا را منزوي کند و آمريکا نيز در گوشه‌اي مانده و از صحنه سياسي دور شده است.
نوبخت ادامه داد: نام ترامپ با پرخاشگري و فحاشي همراه شده و آن زمان که ايران يک طرف بود و دنيا و آمريکا طرف ديگري گذشته است و حالا ديگر کشور ما در شرايطي نيست که نفت بدهد و در برابرش غذا دريافت کند. ما اين تجربه را به آساني به دست نياورده‌ايم.
وي در زمينه اعتراض برخي از گندمکاران مبني بر اينکه قيمت تضميني گندم از ميزان تورم کمتر است، اظهار کرد: گندم طي سه سال اخير بيش از 3 برابر افزايش يافته است و ما نبايد به بررسي يکسال اخير بسنده کنيم. اين قيمت بايد با مقياس بيشتر و ترجيحا با قيمت جهاني گندم مقايسه شود چرا که زماني حجم بالا مي‌رود تعهدات دولت کاهش پيدا مي‌کند که ما تلاش مي‌کنيم با تدابير خودمان اين مشکل را هم برطرف کنيم.
سخنگوي دولت درباره رابطه ايران و عربستان و موضع‌گيري مقامات سعودي درباره سخنراني ترامپ عليه برجام اظهار کرد: ارتباط ما با عربستان فراتر از اظهارات اخير ترامپ است. همين که هيچ يک از کشورهاي جهان با ترامپ نيستند و او را تاييد نکرده‌اند زحمت عربستان را بيشتر کرده‌اند. عربستان تصميم خوبي نگرفته و بايد خودش را اصلاح کند تا بتواند با جمهوري اسلامي‌ايران ارتباط برقرار کند.
نوبخت با اشاره به نرخ رشد اقتصادي کشور اظهار کرد: بايد 65 هزار ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي صورت گيرد تا رشد اقتصادي انجام شود و دولت نيز مي‌کوشد تا سياست‌هاي اقتصادي مقاومتي را به خوبي پياده کند چرا که اين سياست از سوي عالي‌ترين مقام نظام ابلاغ شده و ما آن را پيگيري مي‌کنيم اما ظاهرا مد شده است که در کشور بگويند دولت سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را انجام نمي‌دهد.
نوبخت در زمينه چگونگي ايجاد فرصت‌هاي شغلي و استخدام افراد جوياي کار اظهار کرد: از مجلس مي‌خواهيم به استخدامي‌هاي جديد اضافه نکند چرا که قرار نيست همه 950 هزار فرصت شغلي از طريق استخدام انجام شود.
سخنگوي دولت در زمينه سخنان روز گذشته شهردار تهران مبني بر عدم تخصيص منابع شهرداري در شش ماهه اول سال از سوي دولت اظهار کرد: در شش ماهه اول سال 30 هزار ميليارد تومان اعتبارات طرح‌هاي عمراني انجام شده که بخشي از آن به دستگاه‌ها پرداخت شده و بخشي هم از طريق خزانه پرداخت مي‌شود.

با بیش از160 کشته و زخمي رقم خورد؛
گروه بين الملل: مذاکرات صلح افغانستان کارخود را بدون حضور نماينده طالبان در مسقط درحالي شروع کرد که حملات انتحاري گروه تروريستي طالبان در افغانستان افزايش يافته است. مقام‌هاي افغانستان اعلام کردند، شبه‌نظاميان طالبان دست به حملاتي در جنوب، غرب و شرق اين کشور زدند که دست‌کم 33 مامور پليس در اين حملات کشته شده و 160 تن نيز زخمي‌شدند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين شبه‌نظاميان در استان غزني در جنوب افغانستان به يک مقر نيروهاي امنيتي اين کشور با استفاده از يک خودروي انتحاري حمله کرده و در اين حمله دست‌کم هفت مامور پليس افغانستان کشته شدند.
محمد زمان، رئيس پليس اين استان گفت: اين حمله اوايل ديروز در منطقه الدار در استان غزني رخ داد که متقاعب آن چند ساعت درگيري سنگين تا زمان دفع حمله صورت گرفت.زمان گفت که مقر پليس در اين منطقه از بين رفته است.عبدالمعروف فولاد، رئيس پليس استان فراه نيز گفت: شبه‌نظاميان طالبان در منطقه شيبخو به يک مقر متعلق به دولت حمله کرده و دست‌کم سه مامور پليس را کشتند.وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که در شهر گردز مرکز استان پکتيا نيز شبه‌نظاميان طالبان با يک خودروي بمب‌گذاري شده انتحاري به يک مرکز آموزش نيروهاي پليس حمله کردند.
طالبان مسؤوليت هر سه حمله را به عهده گرفته است. منابع محلي در ولايت پکتيا گفته‌اند که در حمله گروهي مهاجمان انتحاري به يک مرکز آموزش پليس در گرديز مرکز اين ولايت، توريالي ابدياني، فرمانده پليس پکتيا کشته شده است. وزارت کشور از تلفات اين حادثه تا حال آماري نداده است ولي مقام‌هاي بهداشتي در ولايت پکتيا گفته‌اند که تاکنون 33 کشته و بيشتر از 160 زخمي‌به مراکز بهداشت منتقل شد‌ه‌اند.به گفته مقام‌هاي بهداشتي درگيري ادامه دارد و امکان دارد که شمار تلفات افزايش يابد. از ولايت قندهار در جنوب افغانستان گزارش‌هاي ضد و نقيضي درباره وضعيت کنترل منطقه "معروف" مخابره شده است.گروه طالبان اعلام کرده که به دنبال حمله اعضاي اين گروه به دو پاسگاه پليس، نيروهاي دولتي از مرکز ولسوالي/شهرستان معروف به صورت کامل بيرون شده‌اند.ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي اين گروه، در حساب کاربري خود در توييتر نوشته که ۱۲ مامور امنيتي کشته و ۱۷ مامور به دست اعضاي طالبان اسير شده‌اند.اما نجيب‌الله، سخنگوي پليس قندهار گفته که مرکز اين منطقه همچنان تحت کنترل نيروهاي دولتي است و در اثر حملات هوايي دوشنبه شب ۳۰ عضو گروه طالبان، از جمله چند فرمانده آنها کشته شده‌اند.منطقه معروف در شرق ولايت قندهار با پاکستان مرز مشترک دارد و يکي از ناآرام‌ترين مناطق اين ولايت است.حملات گروه طالبان تنها چند روز پس از تحويل هليکوپترهاي بلک‌هاک آمريکايي به نيروهاي دولتي افغانستان در قندهار صورت گرفته است.
کم‌تر از ۱۰ روز پيش نخستين سري از هليکوپترهاي بلک‌هاک در ولايت قندهار با حضور اشرف غني، رئيس جمهوري افغانستان و ژنرال جان نيلکسون، فرمانده کل نيروهاي بين‌المللي در افغانستان، به نيروهاي دفاعي و امنيتي افغانستان تحويل داده شد.اشرف غني در مراسم تحويل اين هليکوپترها گفت که براي گروه طالبان جز صلح راهي باقي نمانده و در غير آن صورت، توسط نيروهاي هوايي افغانستان سرکوب مي‌شوند.نيلکسون هم خطاب به طالبان گفت: "دو برابر شدن نيروهاي ويژه، سه برابر شدن نيروي هوايي و افزايش توانايي تهاجمي‌ارتش افغانستان يک معني دارد: اين آغاز شکست طالبان است.
"رياست امنيت افغانستان از بازداشت دو نفر خبر داده که گفته مي‌شود قصد حمله انتحاري در کابل را داشته‌اند. در خبرنامه رياست امنيت افغانستان که دوشنبه منتشر شد، آمده است که نيروهاي ويژه اين نهاد در عملياتي در ولسوالي سروبي کابل، دو نفر انتحاري را به همراه يک خودرو حاوي مواد انفجاري بازداشت کرده‌اند.به گفته‌امنيت ملي افغانستان، افراد بازداشت شده در چندين حمله به نيروهاي امنيتي افغانستان در ولايت ننگرهار در شرق افغانستان دست داشته‌اند.اين نهاد همچنين گفته که رهبري گروه طالبان در نشستي در شوراي پشاور در پاکستان تصميم گرفته که يک سلسله حملات را به تاسيسات نظامي، کاروان‌هاي حامل نيروهاي امنيتي و مکان‌هاي شلوغ شهر کابل انجام دهند.
اجلاس چهارجانيه صلح در مسقط بدون حضور طالبان
خشونت‌ها و حملات طالبان در افغانستان درحالي رخ مي‌دهد که اجلاس چهارجانبه مسقط براي تامين صلح در افغانستان آغاز شده است. اين کنفرانس صلح بدون حضور نماينده طالبان برگزار شد که حاکي از سياست‌هاي اين گروه تروريستي است.
مذاکرات شهر مسقط بعد از يک توقف يکساله برگزار شد و از آن جهت اهميت دارد که اسلام آباد و واشنگتن ظاهرا در حال رفع اختلافاتشان بر سر پيدا کردن يک راه حل سياسي براي جنگ طولاني در افغانستان هستند. وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که پاکستان در آغاز مذاکرات صلح "به رهبري و مالکيت افغانستان" و همچنين مبارزه "جدي و صادقانه" با تروريسم "تعهدات تازه‌اي" دارد. وزارت خارجه افغانستان گفته که حالا نه تنها افغانستان، بلکه بسياري از کشورها و از جمله‌امريکا بر "مبارزه جدي و صادقانه پاکستان و نابودي پناه‌گاه‌هاي امن "تروريست‌ها در آن کشور" تاکيد دارند.در متن استراتژي جديد آمريکا در مورد افغانستان، پاکستان به پناه دادن به گروه‌هاي شورشي در خاک خود متهم شده است، اما پاکستان همواره اين اتهام را رد کرده است.
افغانستان عضو شوراي حقوق بشر سازمان ملل شد
دولت افغانستان اعلام کرده که اين کشور براي اولين بار عضو شوراي جهاني حقوق بشر سازمان ملل شده است. صلاح الدين رباني، وزير امورخارجه و محمود صيقل، نماينده افغانستان در سازمان ملل با اعلام اين خبر آن را دستاوردي بزرگ براي دولت و مردم افغانستان دانسته‌اند.
 آقاي صيقل در صفحه رسمي‌فيسبوک خود نوشته که راي‌گيري از کشورهاي عضو سازمان ملل براي انتخاب افغانستان به عضويت شوراي حقوق بشر ملل روز دوشنبه، مهر در تالار مجمع عمومي‌سازمان ملل انجام شد. در اين انتخابات افغانستان با کسب بيش از دو سوم آراي کشورهاي جهان يکي از چهار کرسي حوزه آسيا پسفيک شوراي حقوق بشر را به دست آورد.کشورهاي نپال، قطر و پاکستان سه کرسي ديگر اين شورا را کسب کرده‌اند.
نماينده افغانستان در سازمان ملل گفته که شوراي حقوق بشر يکي از مهمترين ارگان‌هاي سازمان ملل است. مقر اين شورا در ژنو و ژنو نمايندگان افغانستان در مقر سازمان ملل در نيورک همراه با نمايندگان اين کشور در مقر اروپايي سازمان در ژنو بيشترين تلاش را براي عضويت کشورشان در اين شورا انجام داده‌اند. به گفته او اهميت عضويت افغانستان در شورا از دو جهت است.
در قدم اول اينکه کشوري که عضو شورا مي‌شود بايد يک کارنامه مثبت در زمينه حقوق بشري داشته باشد و تلاش‌هايي در راستاي اجرا حقوق بشر انجام دهد. او گفت که در مدت يک سالي که افغانستان براي عضويت نامزد بود، تلاش کرد تعهدات حقوق بشري خود را در يک گزارش منظم به کشورهاي عضو سازمان ملل متحد ارائه کند. او گفت که افغانستان در اين راي گيري توانست ۱۳۰ راي بگيرد و تلاش‌هاي نمايندگي افغانستان در ژنو نيز در اين زمينه نقشي مهم داشته
 است.

معاون اول رئيس‌جمهور:
معاون اول رئيس‌جمهور تأکيد کرد: رمز و راز بقا و استمرار حيات بنگاه‌هاي توليدي حضور در بازارهاي بين‌المللي و در فضاي رقابتي است. به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در مراسم روز ملي استاندارد با اشاره اينکه اگر توليدات بهتر و فضا مطلوب‌تر شود در سال‌هاي آينده قادر خواهيم بود اقتصاد کشور را با صادرات محصولات غيرنفتي اداره کنيم، اظهار داشت: در دو سال گذشته تراز تجاري کشور مثبت بوده و ميزان صادرات غيرنفتي از واردات بيشتر بود. ممکن است در شرايطي اين تراز معکوس شود. ما بايد به دوره‌اي برسيم که تجارت منهاي نفت خام‌مان شرايط مثبت داشته باشد.  جهانگيري با بيان اينکه شرايط اقتصادي کشور امروز در مسير صحيحي قرار گرفته است، از برخي نقدها که با بررسي وضعيت چند بنگاه ارايه شده و فضاي اقتصادي کشور سياه نشان داده مي‌شود، انتقاد و تصريح کرد: متأسفانه در فضاي رسانه‌اي نقدها با اين نگاه بيان مي‌شود و با درج چند خبر درباره چند بنگاه اقتصادي نتيجه‌گيري مي‌کنند که وضع صنعت بهم ريخته يا اقتصاد کشور از بين رفته است. در حالي که در ايران چندصد هزار بنگاه صنعتي مشغول فعاليت هستند. معاون اول رئيس‌جمهور افزود: در همه کشورهاي پيشرفته نيز شاهد ورشکستگي برخي بنگاه‌هاي اقتصادي هستيم اما کسي نمي‌گويد که اقتصاد آنها از هم پاشيده و وضعيت نامطلوبي دارند. جهانگيري با ابراز تأسف از اظهارات کساني که بدون توجه به اين واقعيات ميزان جذب فاينانس در دولت تدبير و اميد را زير سوال مي‌برند، يادآور شد: در حال حاضر ۲۵ ميليارد دلار خط فاينانس جذب شده و چندين ميليارد دلار هم تفاهمنامه‌امضا شده و ما اين ميزان را تا وقتي که نهايي نشده اعلام نخواهيم کرد. معاون اول رئيس‌جمهور به شوک کاهش قيمت نفت در سال ۹۴ اشاره و بيان کرد: صاحبنظران اقتصادي مي‌دانند که چنين اتفاقي مي‌توانست تمام شاخص‌هاي اقتصادي را برهم بريزد اما آيا کسي در کشور اين کاهش قيمت را احساس کرد؟ اين نشان مي‌دهد که اقتصاد کشور مقاوم شده البته نه کامل، بلکه به سمت مقاوم شدن حرکت کرده است.
جهانگيري با بيان اينکه چندين ماه است که درباره سخنراني رئيس‌جمهور آمريکا تبليغ مي‌شود که ترامپ استراتژي جديدي در خصوص ايران بيان خواهد کرد، گفت: انتظار اين بود که اين سخنان از سوي رئيس‌جمهور آمريکا بتواند پيش از اجرايي شدن به لحاظ رواني آثار خود را در اقتصاد ايران بگذارد اما اينگونه نشد.
وي اضافه کرد: ترامپ با بدترين لحن، توهين‌آميزترين واژه‌ها و سخيف‌ترين کلمات عليه ايران صحبت کرد. برخي‌ها پيش از اين سخنان مي‌گفتند اگر او برجام را پاره کند، قيمت ارز نجومي‌خواهد شد اما چرا اينگونه نشد و اتفاقي نيفتاد؟ چرا بازار سرمايه که سريع‌تر از ساير بخش‌ها از اين تحولات متأثر مي‌شود واکنشي نشان نداد؟
فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتي تاکيد کرد: ملت ايران دستپاچه نشد و بي‌اعتنايي کرد. آمريکايي‌ها بايد ياد بگيرند و بدانند با چه ملتي طرف هستند.
جهانگيري يادآور شد: نه تنها در داخل ايران کسي پولش را از بانک‌ها براي خريد ارز و طلا خارج نکرد حتي در سطح جهاني نيز اين سخنان تأثير نداشت و قيمت نفت يک سنت هم جابجا نشد. دنيا هم به سخنان رئيس‌جمهور آمريکا بي‌اعتنايي کرد. معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: ما توانستيم از ايران چهره‌اي قدرتمند در دنيا ترسيم کنيم. چهره‌اي واقعي از توان دولت، ملت و حاکميت ايران.

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به اين که اگر آمريکايي‌ها از توافق هسته‌اي خارج شوند، ايران برنامه‌اماده‌اي دارد تا برنامه هسته‌اي خود را ادامه دهد؟ گفت: برنامه ايران در برابر سناريوهاي مختلف آمريکا مشخص است ما کاري مي‌کنيم که‌امريکايي‌ها پشيمان شوند. به گزارش ايسنا، علي لاريجاني پيرامون واکنش ايران به سخنان ترامپ در خصوص موضوع هسته‌اي ايران گفت: حرف‌هاي ترامپ را نبايد خيلي جدي گرفت، زيرا برجام توافق دوجانبه نبوده بلکه توافقي بوده که تحقق آن ۳۰ ماه طول کشيد و مذاکرات سختي انجام شد. رئيس مجلس گفت: بعد از حرف‌هاي اخير ترامپ، تقريبا همه کشورها گفته‌اند که ما حرف رئيس جمهور آمريکا را قبول نداريم و به برجام پايبند هستيم. لاريجاني با بيان اينکه در توافقنامه هسته‌اي ايران تعهدات فني داشت و تعهداتي را نيز طرف‌هاي مقابل داشتند، متذکر شد: ايران تعهدات فني خود را انجام داد و قرار شد، آژانس نظارت کند و بگويد ايران تعهدات خود را انجام داده است يا خير، که تاکنون ۸ بار آژانس بررسي کرده و گزارش داده که ايران به برجام پايبند است.  وي افزود: بعد از صحبت‌هاي اخير ترامپ، باز هم آقاي آمانو در گزارش خود پايبندي ايران به برجام را بيان کرد، موضوع عجيب و غريب آن است که ترامپ عنوان کرده نمي‌توانم پايبندي ايران به برجام را تاييد کنم، اين در حالي است که پايبندي ايران به برجام را بايد آژانس تاييد کند نه ترامپ.
کيفرخواست با پرونده 30 صفحه اي در دادگاه قرائت شد؛
«حميد بقايي» حدود ساعت 9 صبح با همراهي «علي‌اکبر جوانفکر» وارد ساختمان شماره ۲ قوه قضاييه شد وي قبل از ورود به دادگاه در پاسخ به اين که عناوين اتهامي‌شما چيست؟ گفت: همه چيز در اين پرونده وجود دارد.وي خاطرنشان کرد: پس از خروج از دادگاه همه چيز را به سمع و نظرتان مي‌رسانم و اگر از اين طريق امکان نداشت به واسطه کانال دولت بهار اطلاع‌رساني مي‌کنيم.حدود ساعت 12 ظهر بقايي از دادگاه خارج شد و گفت که جلسه بعدي دادگاه، سي‌ام مهرماه برگزار خواهد شد. حميد بقايي پس از خروج از دادگاه گفت: قاضي دادگاه با توجه به غيرعلني بودن جلسه، تاکيد بسيار کرد که مفاد جلسه در خارج از دادگاه مطرح نشود. از بيان آنچه در جلسه مطرح شد به دليل تاکيد قاضي معذور هستم.به گزارش ايسنا، حميد بقايي در جمع خبرنگاران گفت: از رسانه‌ها درخواست مي‌کنم که پيگيري کنند شايد جلسات بعدي به صورت علني برگزار شود. جلسه رسيدگي خوب بود، در دفاع هيچ مشکلي نداريم.وي مدعي شد: مشخص است که اين پرونده سياسي است.معاون رييس جمهور دولت دهم با بيان اينکه اشکالات زيادي به اين پرونده گرفته شده است، گفت: اميدواريم قوه قضاييه عادلانه عمل کند.بقايي خاطرنشان کرد: 30 مهر ماه براي جلسه بعدي تعيين شده است.وي در پاسخ به اين که آيا در اين جلسه به موضوع برداشت وام از صندوق هم اشاره شد، عنوان کرد: آن هم جزء بحث‌هايي بود که قبلا هم بيان کردند و چيز مهمي‌ندارد. در اين جلسه بحث‌هاي شکلي شد و وارد مباحث محتوايي نشديم. کيفرخواست قرائت شد.بقايي در خصوص اينکه در شبکه‌هاي اجتماعي گفته شد که قرار است احمدي نژاد هم براي در اين جلسه حضور داشته باشد، تصريح کرد: چه کسي اين قرار را گذاشته است؟ شبکه‌هاي اجتماعي خيلي حرف مي‌زنند. اگر علي ساربان است مي‌داند شترش را کجا بخواباند. آقاي احمدي‌نژاد خودشان از آمدن‌شان چيزي نگفتند و ما بايد اخبار را از دفتر ايشان بگيريم.
همچنين حسيني وکيل مدافع حميد بقايي بعد از اتمام جلسه دادگاه موکلش گفت: جلسه دادگاه برگزار شد، کيفرخواست توسط نماينده دادسرا قرائت شد.وي افزود: از نظر ما کيفرخواست داراي ايرادات شکلي بود، روند رسيدگي دادسرا از نظر ما ايراداتي داشت که آنها را مطرح کرديم و دادگاه ايرادات را پذيرفت.حسيني گفت: از نظر دادگاه هم رسيدگي دادسرا ايراداتي داشته و قرار شد نماينده دادسرا در جلسه بعدي درباره اين ايرادات توضيح دهند. احتمال مي‌دهيم کيفرخواستي که صادر شده براي اصلاح به دادسرا برگردد و بعدا دوباره به دادگاه ارسال شود.حسيني درباره موارد اتهامي‌مطرح شده در پرونده بقايي گفت: همان موارد قبلي مطرح شده است و مالي بوده و از نظر ما همه در حد تخلف است و هيچ کدام جرم نيست، ولي براي همه دفاع داريم، دفاعيات را بعد از اينکه کيفرخواست اصلاح شد به دادگاه ارايه مي‌دهيم.وکيل مدافع بقايي ادامه داد: موارد اتهامي‌درباره ۳۰۰ ميليون اختلاس است و مسائل امنيتي در آن وجود نداشته و فقط مسائل اقتصادي است.حسيني در پاسخ به اين که کيفرخواست چند صفحه بود، اظهار کرد: قبلا آقاي دولت آبادي گفته‌اند که کيفرخواست ۳۰ صفحه بوده و در حال حاضر نيز ۳۰ صفحه است.وي خاطرنشان کرد: دادگاه تجديد شد، جلسه بعدي يکشنبه - ۳۰ مهرماه - تعيين شده است.

ادامه از همین صفحه
... نفت، طلا، ارز و خلاصه هر آنچه مي‌تواند نقدينگي را تهديد کند، هدف فرصت طلبان است. البته مردم نيز در اين ميان نقش بسزايي دارند و با سرمايه‌هاي اندک خود، به بازار هجوم مي‌برند و ناخواسته ابزار دست فرصت طلبان مي‌شوند.
يکي از مواردي که به تازگي اتفاق افتاد، اظهارات ترامپ عليه جمهوري اسلامي‌ايران بود. البته ترامپ هرگز يک باره به سخنراني نپرداخت، بلکه از چند هفته قبل اعلام کرده بود که مي‌خواهد اظهاراتي عليه ايران داشته باشد و تهديد برجام را به شدت مطرح کرده بود. معناي چنين رفتاري از زبان ترامپ، يعني فردي که تنها زبان پول را مي‌فهمد، بيانگر سناريويي از پيش طراحي شده بود. ترامپ فضاي اقتصادي جهان را هدف قرار داده بود و سخنراني را براي زماني تعيين کرده بود که آخر هفته باشد. بدين معنا که وقتي ترامپ حرفها و تهديدهايش را مطرح مي‌کند، بازارهاي اقتصادي متاثر شود اما به دليل تعطيلات آخر هفته، فرصت تفکر در مورد آن را نداشته باشد و با يک شوک صعودي، باقي بماند و در آغاز هفته بعد نيز ادامه داشته باشد. چنين تفکري از نگاه فردي که فقط زبان پول را مي‌شناسد، زياد تعجب برانگيز نبود. اما گويا جهان دست ترامپ را خوانده بود. اگر به وقايع همان روز توجه کنيم، مي‌بينيم که خانم موگريني در واکنشي سريع اعلام مي‌کند که اتحاديه اروپا کاري به اظهارات ترامپ ندارد و برجام را ادامه خواهد داد. از سوي ديگر انگليس، فرانسه و آلمان در بيانيه اي به صراحت از برجام اعلام حمايت مي‌کنند. هنوز مدتي زيادي از اين واکنشها نمي‌گذرد که حسن روحاني رييس جمهور کشورمان به صورت زنده به اظهارات ترامپ واکنش نشان مي‌دهد و سياستهاي جمهوري اسلامي‌ايران را در خصوص اتهامات و اظهارات وهن آلود ترامپ اعلام مي‌کنند. به دنبال اين موارد، بسياري اظهارات ديگر در جهات خنثي کردن اظهارات ترامپ از نقطه نقطه جهان ارسال مي‌شود. گويي که جهان دست ترامپ را از پيش خواهنده و در برابر هر سناريويي، يک بازتاب آماده کرده است. بنابر اين مشاهده مي‌شود که اقتصاد جهان نه تنها متوقف نشد و تاثيرات منفي نگرفت، بلکه به روال خود با رشد مثبت ادامه داد. تمامي‌کشورهاي جهان با اين واکنشها نشان دادند که ديگر حاضر نيستند در بازي‌هاي کودکانه‌امريکا، مانند عنصري دست و پا بسته مطيع باشند و سکوت کنند. اگر چه‌امريکا در عرصه اقتصادي توانمند است، اما هيچ کشوري حاضر نمي‌شود که تمامي‌منافع خودش را دو دستي تقديم آمريکا کند و روابط خود را با جمهوري اسلامي‌ايران، کشوري که فرصت بزرگ اقتصادي است و مي‌تواند گردش مالي خوبي در جهان ايجاد کند، مخدوش کند. نتيجه آنکه پس از اظهارات ترامپ بورس بحراني نشد، بازار نفت وحشت نکرد، طلا و ارزهاي جهاني دچار شوک جهشي نشد و خلاصه آنکه همه چيز روال عادي خودش را ادامه داد تا اقتصاد به ترامپ بگويد که گول بازيهايش را نمي‌خورد و ديديم که نخورد.

دادستان از حبس و انفصال خدمات دولتی مجرمان خبر داد؛
دادستان تهران از محکوميت اعضاي يک باند سازمان يافته اختلاس به حبس‌هاي سنگين بيست و چهل سال و انفصال برخي محکومان از خدمات دولتي خبر داد و افزود: اين افراد دو سال پيش مبلغ 860 ميليارد تومان از بانک ملي اختلاس کرده بودند که پرونده اتهامي‌با صدور کيفرخواست از سوي دادسرا، جهت محاکمه به دادگاه کيفري استان ارسال شده بود. به گزارش ايسنا، عباس جعفري دولت آبادي افزود: اخيراً طي گزارشي که پليس آگاهي فاتب به دادسراي رسيدگي به جرايم پولي – بانکي ارايه کرد 45 نفر تحت تعقيب قضايي گرفته که تاکنون 6 نفر بازداشت و يکي از بانک‌ها نيز در اين زمينه اعلام شکايت نموده است. وي با اشاره به متهمان امنيتي گفت: سهيل عربي علاوه بر توهين به مقدسات، با مصاديق اتهامي‌ديگري شامل توهين به مسوولان نظام، فعاليت تبليغي عليه نظام و انتشار تصاوير مبتذل و... نيز مواجه و محکوميت يافته که حکم اشد در حال اجرا مي‌باشد. متهم ديگري که دادستان تهران در خصوص وي اطلاع رساني نمود، رضا شهابي ذکريا بود که دادستان تهران اتهامات وي را همکاري با يکي از گروهک‌هاي معاند نظام از طريق جمع‌آوري اطلاعات و اخبار امنيتي و ارسال آن براي گروهک معاند و اخذ وجه از آنان اعلام کرد و در خصوص نازنين زاغري گفت: وي مسوول آموزش خبرنگاري آنلاين بي بي سي فارسي بوده که با هدف جذب و آموزش افرادي براي فعاليت تبليغي عليه ايران اقدام نموده است.