عضو کميسيون امنيت ملي با بيان اين‌که به‌گفته وزير اطلاعات، موضوع پرونده دري اصفهاني، جاسوسي نيست، گفت: فضاسازي که در حاشيه اين موضوع عليه تيم مذاکره‌کنندگان هسته‌اي و دستگاه ديپلماسي دولت انجام مي‌شود، فضاسازي سياسي در راستاي تخريب دولت روحاني و شخص وزير امور خارجه است.عليرضا رحيمي‌در گفت‌وگو با ايلنا افزود: متاسفانه اين اتفاق تازه‌اي نيست، و گويا تخريب روحاني و ظريف ديکته مستمر گروه‌هاي مخالف دولت است.وي ادامه داد: تخصص آقاي دري اصفهاني در حوزه حسابداري و مالي است که البته نسبت به مباحث حقوقي هم اشراف داشته‌اما حيطه تخصصي کارش، مباحث مالي است. وي درباره واکنش ايران به اظهارات ترامپ گفت: سناريوهايي مختلفي طراحي شده‌اما جمهوري اسلامي‌براي هر شرايطي آمادگي دارد.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به سخنان ضد ايراني دونالد ترامپ گفت: سخنان نابخردانه رئيس جمهور آمريکا تغييري در نام خليج هميشه فارس ايجاد نخواهد کرد.به گزارش ايلنا، دريادار حبيب‌ الله سياري افزود: رئيس جمهور آمريکا از کلمه نامناسبي در مورد خليج فارس استفاده کرد که حاکي از کم فهمي‌و بي دانشي او نسبت به تاريخ است چرا که نام خليج هميشه فارس در سوابق تاريخي و اسناد بسيار زيادي وجود دارد و سخنان ايشان تغييري در آن حاصل نمي‌کند.وي افزود: اگر جمع بندي مناسب از صحبت‌هاي رئيس جمهوري آمريکا آن چيزي بود که ما در دو شب پيش شنيديم واقعا جاي شرمندگي است.

انتخاب استانداران همواره يکي از چالشهاي جدي دولت با نمايندگان مجلس بوده و انتخاب استاندار بومي‌همواره مورد تقاضاي مردم و نمايندگان بوده است. اما اين اتفاق رخ نداده و به همين دليل شاهد اعتراض‌هاي گسترده بوده و هستيم. اکنون نيز 17 استاندار انتخاب شده‌اند و بقيه استانها با سرپرست اداره مي‌شود. در اين رابطه قائم مقام وزير کشور تاکيد کرد: ساير استانداران با حوصله بيشتري انتخاب مي‌شوند.به گزارش ايلنا، سيدحسين‌هاشمي‌در پاسخ به پرسشي مبني انتخاب و تعيين مابقي استانداران گفت: کار انتخاب باقي استانداران در حال انجام است.وي افزود: اميدواريم با تدبيري که وزير کشور با هماهنگي آقاي رئيس‌جمهور انجام مي‌‌دهند و با حوصله بيشتر به زودي باقي استانداران هم انتخاب شوند.

نوبخت رفتار مخالفان دولت را غير منطقي دانست؛
سخنگوي دولت گفت: کساني که با دولت مخالفت‌هايي دارند،مدام نگويند که منابع مالي ما براي اداره کشور کم است.
به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري با بيان اينکه همه دولت درگير موضوع ايجاد رونق اقتصادي است، گفت: ما مي‌کوشيم با فعال کردن طرح‌هاي عمراني و واگذاري بخش‌هاي دولتي به خصوصي، چرخ اقتصاد را بگردانيم و در اين زمينه در شش ماهه نخست سال رشد اقتصادي بدون نفت‌، مثبت هفت درصد بود.
وي افزود: وقتي ما اعلام مي‌کنيم نرخ رشد اقتصادي‌مان چقدر است، عده‌اي در داخل مي‌گويند اين آمار بر اساس فروش نفت است، ما اگر اين حرف‌ها را از زبان خارجي‌ها مي‌شنيديم فرق مي‌کرد اما از هموطنان عزيزي که از نظر سياسي با دولت زاويه دارند، انتظار نداريم که با بهتر شدن وضعيت مردم، غصه‌دار شوند.
نوبخت تاکيد کرد: من از کساني که با دولت مخالفت‌هايي دارند تقاضا مي‌کنم در حال حاضر وحدت را در کشور به نمايش بگذارند و مدام نگويند که منابع مالي ما براي اداره کشور کم است. کساني که بيرون از مرزها نشسته‌اند اگر ببينند که ما وضعيت اقتصادي خوبي نداريم و منابع مالي در اختيارمان کافي نيست در اقداماتشان جري‌تر مي‌شوند.
وي در زمينه اقدامات دولت براي رفع مشکل بيکاري گفت: از بهار سال گذشته تا بهار امسال نهصد و بيست هزار نفر جديد وارد بازار کار شدند که از اين تعداد، هفتصد و سه هزار نفر براي شان شغل پيدا شد و ما براي اينکه نرخ اشتغال را افزايش دهيم بايد در اين زمينه تعاملات‌مان با مجلس را ادامه داده و تمام تلاش مان را در درون دولت نيز براي بهبود فضاي اشتغال انجام ‌دهيم.
سخنگوي دولت با اشاره به آخرين وضعيت طرح‌هاي سرمايه گذاري در کشور اظهار کرد: ديروز جلسه‌اي در سازمان برنامه و بودجه براي آمايش آب‌هاي مرزي برگزار شد که طي آن با اجازه رهبري براي محار اين آب‌ها ۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون سرمايه گذاري شد و اين سرمايه‌گذاري به اين علت است که ما بر مهار آب‌هاي مرزي تاکيد داريم و تا اين مدت ۲۷ سد ساخته شده و ۱۵ عدد از آنان نيز آبگيري شده است و همچنين ۱۱۰ کيلومتر سامانه آبي و ۱۳۰ کيلومتر تونل در ۳۶ شهر و هزار و ۳۳۶ روستا ساخته شده است.
وي ادامه داد: يکي از منابعي که بر آن تاکيد داريم صندوق توسعه ملي است و رهبري و رئيس جمهور هم با اين موضوع موافقت دارند و بناست که ۲۰ درصد از آن منبع به بهره‌برداري برسد و ۸۰ درصدش نيز به صورت ارزي ذخيره شود.
نوبخت با بيان اينکه در روزهايي که نفت به پايين‌ترين قيمتش رسيد ما برخلاف کشورهاي عربي در ذخايرشان استفاده کردند اين کار را نکرديم، گفت: صندوق توسعه ملي بايد صرف کارهاي مهمي‌شود که يکي از آنها در حوزه آب تعريف مي‌شود که طي آن ۱۱ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار از صندوق توسعه ملي براي ۵ طرح بزرگ آبهاي مرزي اختصاص داده شد و ۱.۵ ميليارد دلار هم براي توسعه آبهاي استان بوشهر تخصيص يافت و نيز ۵۰۰ ميليون دلار براي آبهاي استان سيستان و بلوچستان استفاده شده است.
سخنگوي دولت با تاکيد بر اينکه تا روز گذشته ۲۰ هزار ميليارد تومان از سوي سازمان برنامه و بودجه به خزانه تخصيص داده شده،‌ اظهار کرد: ما تا اين زمان بيش از ۵۰ درصد به استان‌ها اعتبار تخصيص داده‌ايم و ذخيره بانک مرکزي و وضعيت صندوق توسعه ملي نيز مطلوب است و رهبري نيز در آخرين ديداري که با کارگزاران دولت داشتند اظهار کردند که با کشورهاي جهان تعامل سازنده داشته باشيد و امروز نيز شاهديم که‌امريکا منزوي شده است که اين ناشي از سياست درست است که ما در تعامل با جهان پيش گرفته‌ايم.
نوبخت با اشاره به اينکه ۸ ميليون ۸۷۰ هزار تن گندم از گندمکاران خريداري شده است اظهار کرد: ارزش اين مقدار گندم ۱۱ هزار و ۵۹۱ ميليارد تومان بوده که تا اين لحظه ۸ هزار و ۵۲۵ ميليارد تومانش پرداخت شده و مابقي نيز پرداخت خواهد شد.
وي در زمينه تغيير تقويم آموزشي و تعيين وزير علوم و نيرو اظهار کرد: دولت تصميمي‌درباره تغيير تقويم آموزشي ندارد و وزراي علوم و نيرو نيز به زودي اعلام مي‌شوند.
سخنگوي دولت با اشاره به بيانيه سه کشور اروپايي براي حفظ برجام پس از سخنان اخير رئيس جمهوري آمريکا اظهار کرد: در حال حاضر موضوع مهمي‌تحت عنوان برجام وجود دارد که در اين خصوص ايالت متحده تنهاست و دنيا طرف ايران است و شايد اسرائيل و چند کشور قبيله‌اي در کنار آمريکا مانده باشند اما اين هنر ايران است که توانسته است آمريکا را منزوي کند و آمريکا نيز در گوشه‌اي مانده و از صحنه سياسي دور شده است.
نوبخت ادامه داد: نام ترامپ با پرخاشگري و فحاشي همراه شده و آن زمان که ايران يک طرف بود و دنيا و آمريکا طرف ديگري گذشته است و حالا ديگر کشور ما در شرايطي نيست که نفت بدهد و در برابرش غذا دريافت کند. ما اين تجربه را به آساني به دست نياورده‌ايم.
وي در زمينه اعتراض برخي از گندمکاران مبني بر اينکه قيمت تضميني گندم از ميزان تورم کمتر است، اظهار کرد: گندم طي سه سال اخير بيش از 3 برابر افزايش يافته است و ما نبايد به بررسي يکسال اخير بسنده کنيم. اين قيمت بايد با مقياس بيشتر و ترجيحا با قيمت جهاني گندم مقايسه شود چرا که زماني حجم بالا مي‌رود تعهدات دولت کاهش پيدا مي‌کند که ما تلاش مي‌کنيم با تدابير خودمان اين مشکل را هم برطرف کنيم.
سخنگوي دولت درباره رابطه ايران و عربستان و موضع‌گيري مقامات سعودي درباره سخنراني ترامپ عليه برجام اظهار کرد: ارتباط ما با عربستان فراتر از اظهارات اخير ترامپ است. همين که هيچ يک از کشورهاي جهان با ترامپ نيستند و او را تاييد نکرده‌اند زحمت عربستان را بيشتر کرده‌اند. عربستان تصميم خوبي نگرفته و بايد خودش را اصلاح کند تا بتواند با جمهوري اسلامي‌ايران ارتباط برقرار کند.
نوبخت با اشاره به نرخ رشد اقتصادي کشور اظهار کرد: بايد 65 هزار ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي صورت گيرد تا رشد اقتصادي انجام شود و دولت نيز مي‌کوشد تا سياست‌هاي اقتصادي مقاومتي را به خوبي پياده کند چرا که اين سياست از سوي عالي‌ترين مقام نظام ابلاغ شده و ما آن را پيگيري مي‌کنيم اما ظاهرا مد شده است که در کشور بگويند دولت سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را انجام نمي‌دهد.
نوبخت در زمينه چگونگي ايجاد فرصت‌هاي شغلي و استخدام افراد جوياي کار اظهار کرد: از مجلس مي‌خواهيم به استخدامي‌هاي جديد اضافه نکند چرا که قرار نيست همه 950 هزار فرصت شغلي از طريق استخدام انجام شود.
سخنگوي دولت در زمينه سخنان روز گذشته شهردار تهران مبني بر عدم تخصيص منابع شهرداري در شش ماهه اول سال از سوي دولت اظهار کرد: در شش ماهه اول سال 30 هزار ميليارد تومان اعتبارات طرح‌هاي عمراني انجام شده که بخشي از آن به دستگاه‌ها پرداخت شده و بخشي هم از طريق خزانه پرداخت مي‌شود.

وجود لابي صهيونيست در نطق ترامپ
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات رييس جمهور آمريکا گفت: بايد ادبيات سياسي و ديپلماسي قوي و خردبنيان را براي بيان حقايق و تعامل سازنده با کل دنيا بجز رژيم صهيونيستي ادامه دهيم.حجت الاسلام مجيد انصاري در گفت‌وگو با ايسنا گفت: در تنظيم چنين نطق‌هايي مشاورين کاخ سفيد به رييس جمهور کمک مي‌کنند و مي‌بايست اين نطق را فراتر از يک سخنراني شخصي تلقي کرد و ايراد چنين نطقي نشان از نفوذ قوي لابي صهيونيست و گسترش سلطه اسراييل بر سياست خارجي ايالات متحده‌امريکا دارد.وي ادامه داد: اين اظهارات تند و ضد ايراني نشان دهنده خشم صهيونيست‌ها از ايران و انقلاب ايران است و اين مساله که مردم و دولت آمريکا به نوعي به وسيله دولت رژيم صهيونيستي و لابي آن‌ها به گروگان گرفته شده‌اند. معاون حقوقي رييس جمهور در دولت يازدهم به کاربردن نام خليج ع.ر.ب.ي توسط ترامپ را احمقانه و نسنجيده خواند و عنوان کرد: يکي از اشتباهات فاحش رييس جمهور آمريکا در آن سخنراني به کاربردن اين کلمه بود و تنها چيزي که مي‌تواند آن را توجيه کند پول سرشاري است که به وسيله برخي حکام مرتجع و غارتگران منابع کشورهاي اسلامي‌به جيب ترامپ سرازير شده است.

انتقاد اولاند از تصميم ترامپ درباره برجام
رئيس‌جمهور پيشين فرانسه گفت: تصميم دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا درباره توافق هسته‌اي با ايران را يک اشتباه مضاعف برشمرد و سردرگمي‌حاکم بر کاخ سفيد را محکوم کرد.به گزارش ايسنا فرانسوا اولاند از عملکرد رئيس جمهور آمريکا در زمينه اشاعه هسته‌اي تا آب و هوا، حمايت گرايي، چند جانبه گرايي و غير قابل پيش بيني بودن او در زمينه ديپلماسي انتقاد کرد.وي از ناديده گرفته شدن هدف مذاکرات، يعني جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي و نه تغيير سياست تهران در اين مرحله ابراز نارضايتي کرد و ترامپ را متهم کرد که در صورت آغاز مذاکرات آتي با کره شمالي، آن را بي اعتبار کرده است.رئيس جمهور پيشين فرانسه افزود: هنوز بايد ثابت کرد که توافقي در دراز مدت رعايت مي‌شود يا خير، چراکه شرط اعتبار آن همين است.

سپاه نقشي در عمليات کرکوک ندارد
مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري در پاسخ به اينکه آيا سپاه دخالتي در خصوص عمليات کرکوک داشته است يا خير؟ گفت: سپاه هيچ نقشي در عمليات کرکوک ندارد و اکثريت مردم کرد عراق با کار جاه طلبانه آقاي بارزاني مخالف هستند و ديديدم که تقريبا بدون درگيري آن منطقه در اختيار دولت بغداد قرار گرفت و آقاي بارزاني بايد قبول کند که اشتباه کرده و به آن اعتراف کند و درصدد جبران آن بر آيد.علي اکبر ولايتي در پاسخ به اينکه واکنش ما در قبال اظهارات طرف‌هاي غربي در قبال برجام چه خواهد بود گفت به نظر مي‌رسد آنها بايد در اظهاراتشان دقت بيشتري داشته باشند. اينکه بگويند برجام را قبول داريم ولي بايد در خصوص مسائل منطقه اي و برنامه موشکي ايران مذاکره کنيم مشروط کردن برجام است و به هيچ عنوان برايمان قابل نيست.وي ادامه داد: برجام هيچ گونه شرطي ندارد و بايد مطابق آنچه بين ايران و 1+5 توافق رسيد ادامه يابد.