منطقه 22 قطب گردشگري
رئيس سازمان شهروندان جهاني دربازديد ازمنطقه 22 گفت: منطقه 22 نمادي از قرن 22 و از 3 بعد اصلي جذب گردشگر يعنب کوه، فضاي سبزوآب را دارد و اين موضوع پتانسيل اين منطقه به منطقه‌اي گردشگري است.به گزارش خبرنگار شهري باشگاه خبرنگاران پروفسورکوواک يانگ هون رئيس سازمان شهروندان جهاني وهيئت همراهش که براي بازديد از فضاهاي تفريحي گردشگري منطقه در اين منطقه حاضر شده بود و در همين راستا ضمن بازديد از درياچه شهداي خليج فارس و آبشار تهران اظهار کرد: در همين راستا منابعي که در منطقه 22 موجود است، فرصت بي‌نظيري براي تهران فراهم آورده است.وي افزود: اين منطقه به لحاظ دارا بودن سه عنصر کوه، فضاي سبز و آب، پتانسيل بسيار خوبي براي جذب گردشگري دارد و مي‌تواند نگيني براي تهران باشد.رئيس سازمان شهروندان جهاني تصريح کرد: در همين راستا موضوع جالب ديگري که در اين منطقه وجود دارد اين است که به لحاظ دسترسي منطقه به بزرگراه‌هاي متعدد، شهروندان اين منطقه بدون برخورد با مشکا ترافيک و چراغ قرمز ، مي‌توانند خود را به تفريح گاه‌هاي موجود برسانند.وي در ادامه با اشاره به بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تقدير از عملکرد مديريت شهري دکتر قاليباف شهردار تهران به دليل اقدامات در خور توجه در خصوص احداث پروژه‌هاي کليدي و مهم در سالهاي اخير تاکيد کرد: امروزه استفاده از سيستم‌هاي چند منظوره حمل و نقل ريلي و LRT بسيار مهم به نظر مي‌رسد که در خصوص سيستم‌هايي که مردم با بهره‌گيري از آنها بتوانند راحت‌تر در شهر تردد کنند.يانگ هون درپايان گفت: منطقه 22 نيز ظرفيت استفاده از اين سيستم‌ها را دارد و سيستم‌هاي چند منظوره حمل و نقل از جمله ترکيبي از مترو، تراموا، موتوريل، تله‌کابين و غيره مي‌تواند در جذب مخاطب و گردشگري در اين محدوده از تهران تاثيرگذار باشد.رئيس سازمان شهروندان جهاني يکي از طراحان اصلي شهرک اکباتان است و براي بار چهارم ميهمان کشورمان شده بود و در پايان بازديد از منطقه 22 و زيبايي‌هاي منحصر به فردشف احداث مزرعه را براي استفاده بهينه از فضاي سبز و زمين پيشنهاد کرد.گفتني است در اين برنامه مولايي شهردار منطقه 22 و تني چند از همکارانش در اين منطقه ، کوواک و هيئت همراهش را همراهي کردند و شهردار منطقه 22 نيز در عين بازديد از درياچه شهداي خليج فارس و ابشار تهران، اطلاعاتي در خصوص اين 2 پروژه خاص گردشگري براي مهمانان منطقه ارائه کرد.قاسم مولايي، شهرداروقت منطقه22 هم درسال 94 درگفتگو با خبرنگار شهري باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برنامه با استقرار در جايگاه سخنران، با يادآوري تأکيدات دکتر قاليباف شهردار تهران در خصوص بهره‌گيري از تجارب ارزشمند جامعه‌ايمن اظهار کرد: بدين منظور هم‌چنين مشارکت شهروندان براي پيوستن به شبکه شهرهاي ايمن جهان، با تبريک الحاق مجدد منطقه به اين شبکه جهاني به شهروندان اين منطقه است.
شرايط عمومي‌بيمه‌نامه زلزله
 با توجه به فاکتورهاي تاثيرگذار بر ريسک
نتايج طرح تحقيقاتي "تهيه فرم پيشنهاد و شرايط عمومي‌بيمه‌نامه زلزله با توجه به فاکتورهاي تاثيرگذار بر ريسک زلزله" در نشست تخصصي با حضور دکتر امير صفري رييس پژوهشکده بيمه و نمايندگاني از بيمه مرکزي و سنديکاي بيمه گران ايران در پژوهشکده بيمه ارائه شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌پژوهشکده بيمه در اين پژوهش طراحي فرم پيشنهاد و شرايط عمومي‌بيمه‌نامه زلزله در بخش مسکوني و غير‌مسکوني با هدف ارائه شرايط و پوشش‌هاي به روز منبطق بر مطالعات خارجي و با همکاري نخبگان صنعت بيمه و متخصصان پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و همچنين استادان دانشگاه‌هاي خواجه نصيرالدين و بهشتي ارائه شده است.
اين گزارش مي‌افزايد در اين پژوهش فاکتورهاي متعدد بسياري از جمله؛ خطر نسبي منطقه زلزلهخيز، جنس سازه، نوع طراحي ساختمان، سن ساختمان، استاندارد طراحي، تعداد طبقات، نوع سقف، نوع خاک، تراکم ريسک، تاسيسات کاربري ساختمان، فصل و زمان وقوع زلزله و ..... شناسايي و در تدوين فرم‌هاي پيشنهاد مد نظر قرار گرفته‌اند. در بخش نگارش شرايط عمومي‌بيمه‌نامه زلزله نيز بعد از پرداختن به تعاريف و اصطلاحات به مواردي همچون خسارات و هزينه‌هاي تحت پوشش عدم النفع فعاليت و عدم النفع اجاره، پوشش اضافي برداشت ضايعات، پوشش اضافي نشت آب از اسپرينکلرها و فرانشيز پرداخته شده است.
نتايج اين تحقيق حاکي است ساير کشورها با وضعيت لرزه‌خيزي مشابه با ايران، از برنامه‌اي معين، منسجم و يکپارچه بهره مي‌برند براي مثال در ايالت کاليفرنيا پوشش اختياري زلزله براي منازل مسکوني با چهار نوع بيمه‌نامه متناسب با نوع ساختمان و مالکيت ساختمان نظير مالکان منازل مسکوني، مالکان منازل متحرک ، آپارتمان‌هاي مستغلاتي و مستاجران ارائه مي‌شود و بيمه نامه زلزله توسط شرکت‌هاي بيمه تجاري مشارکت کننده صادر و کليه‌امور اجرايي نيز بر عهده همين شرکت‌هاست.
صندوق (TCIP) ترکيه نيز با ارائه پوشش اجباري بيمه‌اي براي خسارت‌هاي مالي ناشي از زلزله در ساختمان‌هاي مسکوني حمايت گسترده بيمه‌اي را در قبال اين خطرات ايجاد نموده است.
در صندوق بيمه اتکايي زلزله ژاپن (JER)، بيمه اختياري زلزله، همراه با بيمه آتش‌سوزي توسط شرکت‌هاي بيمه تجاري ارائه مي‌‌‌شود که بعد از صدور بيمه‌نامه، 100درصد حق‌بيمه صادره زلزله طي قرارداد اتکايي به JER واگذار مي‌شود و اين صندوق بيمه اتکايي متناسب با قراردادهاي اتکايي تعريف شده، بخشي از ريسک‌ را بين شرکت‌ها براساس ظرفيت آنها و دولت تقسيم مي‌نمايد. بر اين اساس شرکت‌هاي بيمه موظف به تحت پوشش قرار دادن خطر زلزله در زمان صدور بيمه‌نامه آتش‌سوزي براي ساختمان‌هاي مسکوني هستند.
همچنين در کميسيون زلزله نيوزلند (EQC)، پوشش زلزله از ملحقات بيمه‌نامه آتش‌سوزي است و اين پوشش براي دارندگان بيمه‌نامه آتش‌سوزي منازل مسکوني اجباري است که در صورت عدم خريد بيمه‌نامه آتش‌سوزي، مالکان ساختمان‌هاي مسکوني مي‌توانند بيمه‌نامه اختياري زلزله را براي سرمايه و مدت مشخص براساس قوانين کميسيون زلزله خريداري نمايند.
اين طرح تاکيد مي‌نمايد ايران از جمله کشورهاي زلزله‌خيز جهان است که تاکنون بر اثر زلزله‌هاي مهيب، شاهد تلفات و خسارت‌هاي اقتصادي کلاني بوده ‌است. همچنين از آنجا که کشور ما بر روي کمربند زلزله‌خيز آلپ- هيماليا واقع شده است که تا کنون در اين کمربند حدود 21 درصد از کل زلزله‌هاي جهان به وقوع پيوسته است، پيش‌بيني بيمه‌نامه‌هايي با پوشش‌هاي مناسب در مواجهه با چنين رويدادهايي ضروري است.
اين در حالي است که به ‌جز شرکت بيمه ايران که از سال 1393 به صورت آزمايشي در دو استان اصفهان و کرمان و بعد از آن يزد، اقدام به صدور بيمه‌نامه "اموال مسکوني در مقابل زلزله" نموده است، بيمه¬‌نامه جداگانه‌اي براي پوشش خطر زلزله ارائه نشده است و خطر زلزله به عنوان يک پوشش اضافي در بيمه‌نامه آتش‌سوزي با پرداخت حق‌بيمه اضافي تحت پوشش قرار مي‌گيرد.
گفتني است اين طرح پژوهشي در راستاي لزوم مديريت ريسک و ارائه پوشش‌هاي بيمه‌اي مناسب در اين حوزه با همت مجري و همکاران طرح، گروه پژوهشي اموال پژوهشکده بيمه و به سفارش بيمه مرکزي ج.ا. ايران انجام شده است.

نقش موثر شبکه فروش بيمه ايران
براي ارتقاء جايگاه شرکت
رييس هيات مديره و مديرعامل بيمه ايران در پيامي‌به نشست تشکل صنفي شبکه فروش بر ضرورت ايفاي نقش موثر اين تشکل صنفي براي ارتقاء جايگاه شرکت تاکيد کرد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل روابط عمومي‌بيمه ايران ، در پيام آقاي پورکياني آمده است : تلاش براي ارتقاء علمي‌و تخصصي اعضاء ، شناسايي استعدادهاي ويژه و توانمندي‌هاي خاص در اين صنف گسترده ، خلق ارزش‌هاي نوين و توجيه نمايندگان نسبت به رسالتهاي اجتماعي بيمه ايران و نقش ممتاز آنها در اقتصاد کشور، صيانت از سلامت حرفه اي اعضاء و رعايت اصول اخلاق حرفه اي در کليه وجوه، مواردي است که انتظار مي‌رود تشکل صنفي شبکه فروش بيمه ايران براي ايفاي نقش فعال در آنها آمادگي داشته باشد.
متن کامل بيانيه رييس هيات مديره و مديرعامل به نشست تشکل صنفي شبکه فروش بيمه ايران به اين شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم ، خداوند رحمان را شاکريم که در سايه عنايات لايزال الهي و همدلي و تلاش گروهي و خرد جمعي جامعه ارزشمند شبکه فروش بيمه ايران ، اين بازوان توانمند شرکت را در فضايي دوستانه و با انگيزه و نشاطي اميد بخش در کنار هم و در مسيري مشترک مي‌بينيم. قبل از طرح هر مطلبي ره آورد سرشار از برکت و نتايج ثمر بخشي را براي اين نشست آرزو مي‌نمايم. امروزه اهميت و جايگاه و نقش بنيادين تشکل‌هاي صنفي در حوزه‌هاي مختلف بر هيچ کس پوشيده نيست ، اين تشکل‌ها در واقع نماد و هويت و به عبارتي شخصيت اجتماعي جمع کثيري از اعضاء را متجلي مي‌سازند و در اين راستا برخي در حد انتظار و گروهي موفق و تعدادي نيز بسيار خوش درخشيده‌اند ! جاي اميد است که تشکل صنفي شبکه فروش بيمه ايران در گروه اخير جاي دارد و سابقه تکوين ، نحوه تعامل و نيز شخصيت منتخبين و اعضاء هيأت مديره آن کاملاً مؤيد اين توفيق مي‌باشد. روند رو به رشد اشتياق اعضاء به عضويت و همراهي با اين تشکل و پررنگ بودن نقش انجمن‌هاي استاني و کشوري در ايجاد تعاملي منطقي و توأم با درک متقابل با بدنه مديريتي شرکت نيز برگ تأئيد ديگري است که عمق اين ارتباط را به تصوير مي‌کشاند. در شرايط کنوني صنعت بيمه کشور و انتظاراتي که از بيمه ايران به عنوان راهبر صنعت از ناحيه مردم و مسئولان نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران وجود دارد و از سويي ديگر شرايط رقابتي خاص و تغييرات سريع در مؤلفه‌هاي مؤثر در بازار بيمه ، اهميت و جايگاه و ضرورت همکاري متقابل اين تشکل محترم با بدنه مديريتي و اجرايي بيمه ايران دو چندان احساس مي‌شود. هر چند فلسفه مورد توجه اعضاء غالباً از عضويت در اين تشکل‌ها هماهنگي‌هاي صنفي و حمايت‌هاي مرتبط مي‌باشد لکن باور ما اين است که اين جمع رسالتي فراتر را بر عهده داشته و انشاالله به فضل خداوند در اين مسير با لحاظ مصالح مردم و نظام موفق خواهد بود ، زمينه‌هايي مانند تلاش براي ارتقاء علمي‌و تخصصي اعضاء ، شناسايي استعدادهاي ويژه و توانمندي‌هاي خاص در اين صنف گسترده ، خلق ارزش‌هاي نوين و توجيه نمايندگان نسبت به رسالتهاي اجتماعي بيمه ايران و نقش ممتازة آنها در اقتصاد کشور ، صيانت از سلامت حرفه اي اعضاء و رعايت اصول اخلاق حرفه اي در کليه وجوه ، تنها بخشي از انتظاراتي است که از اين تشکل توانمند وجود دارد. مديران شرکت نيز در کليه سطوح مي‌بايست تعامل خود را با اين تشکل بر پايه حفظ احترام و کرامت و حسن نيت و همراهي و هدايت در مسير اهداف مشترک ترسيم نمايند و تحقيقاً محصول چنين فرآيندي ، باور متقابل و فضاي پرنشاط و سالمي‌خواهد بود که در بستر آن مي‌توانيم ، استراتژي شرکت را با هم و در کنار هم و با بهترين نتايج دنبال نمائيم. در اين راستا پيشنهادات و نظرات تشکل صنفي براي اعتلاي نام بيمه ايران و گسترش حوزه‌هاي عملکردي و افزايش ضريب سلامت فرآيندها و ترميم ارتباط با بيمه گذاران قديمي‌و داراي ضريب ريسک متعادل به گرمي‌و با اشتياق کامل مورد استقبال قرار خواهد گرفت ! خانواده بزرگ بيمه ايران در مقطع کنوني بيش از هر دوره اي نيازمند نظم بخشي به ارتباطات درون سازماني و برون سازماني است و اين امر مهم مشارکت همه مديران و کارکنان و نمايندگان و حتي ابواب جمعي آنان را مي‌طلبد و جايگاه تشکل صنفي نمايندگان صديق بيمه ايران در اين مشارکت بسيار شاخص است. اميد آنکه همه با هم در سايه استعانت از الطاف الهي و همدلي و تلاش و ولايتمداري و حساسيت بر ضرورت ارزشهاي اصيل و مصالح نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران توفيق بهره گيري از فرصتهاي خدمت به مردم عزيز ايران اسلامي‌را ، آنچنان که شايسته است داشته باشيم.
گزارش اختصاصی تجارت از غول تجاری پایتخت
تجارت آنلاین: چندسالی است که مراکزتجاری گوناگونی درشهرهای بزرگ کشوربه خصوص درتهران معروف به «مال» و «هایپر» ساخته شده اند، این مراکز تجاری - تفریحی بیشتر از کشورهایی نظیر امارات عربی و ترکیه درکشورمان الگوبرداری شده است.
محمد خادمی: چندسالی است که مراکزتجاری گوناگونی درشهرهای بزرگ کشوربه خصوص درتهران معروف به «مال» و «هایپر» ساخته شده اند،این مراکز تجاری به قدری وسیع و پهناورهستند که تمامی خدمات تفریحی و تجاری را دردل خود جای داده اند، این مراکز تجاری - تفریحی بیشتر از کشورهایی نظیر امارات عربی و ترکیه  درکشورمان الگوبرداری شده است.
به قدری ساخت وسازمراکز تجاری در پایتخت این روزها زیاد شده است که  درمنطقه22 تهران به عنوان یکی ازمناطق نوپای پایتخت مراکز تجاری گوناگون متمرکز شده اند، یکی ازاین مراکز تجاری به عنوان بزرگترین مجتمع تجاری خاورمیانه درغربی ترین نقطه تهران درست درضلع جنوبی ادامه بزرگراه شهید همت درمنطقه 22 در حال ساخت است و پایه های صدها چرثقیل به فرازدرآمده وچشم هررهگذری را به خود جذب می کند.طرحی که به شکل 24 ساعته در3 شیفت با هزاران کارگر در مساحتی به متراژ53 میلیون مترمربع درحال ساخت است ودردل خود مجموعه های تفریحی و اقامتی را جا داده است، دراین گزارش خبرنگارما به شکل حضوری به کارگاه این طرح تجاری عظیم الجثه رفته است تا از روند ساخت و سازاین مجموعه بزرگ آگاه شوید:

*فعالیت کارگران در 3شیفت
برای رفتن به این طرح بزرگ کافی است مسیر بزرگراه شهید همت را به سمت شهر کرج طی کنید ، بعد از عبور از شهرک مسکونی شهید باقری در ضلع جنوبی بزرگراه انبوهی ازجرثقیل های سر به فلک کشیده  چشمان همگان را به خود جلب می کند، از خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس در بزرگراه شهید همت به این مجتمع تجاری درحال ساخت نزدیک می شویم، انبوه خودرو در روبه روی در ورودی این مجموعه پارک شده اند و آن طور که رهگذران می گویند خودروها متعلق به هزاران کارگری است که در این مجموعه مشغول به کارهستند.در این مجموعه ساختمان های گوناگون درحال ساخت است،یکی ازاین ساختمان ها بلند مرتبه تر از دیگر ساختمان ها است  و از تعداد زیاد کارگر درروی ساختمان درحال ساخت پیداست و سرعت ساخت آن بیشترازدیگرساختمان هاست.طبق مقررات اجازه ورود به این مجموعه را نداریم و تعداد قابل توجهی نیروی انتظامات در ورودی کارگاه مستقرهستند و هر کدام از آنها بیسیم به دست دارند، از یکی از ماموران انتظامات این مجموعه در حال ساخت می خواهیم که ازمجموعه دیدن کنیم، که در جواب این خواسته ما می گوید: به قدری حجم کار دراین کارگاه زیاد است و مجموعه بزرگ است که ورود به این مجموعه برای افراد متفرقه ممنوع است چه برسد به خبرنگاران از سوی دیگرتنها این ورودی نیست که دراین مجموعه است بلکه ورودی های دیگر نیز در مسیر طرح عمرانی وجود دارد، همچنین تمامی کارگرانی که در مجموعه فعالیت می کنند اجازه ورود گوشی دوربین دار را ندارند.»کارگران زیادی مدام درحال رفت وآمد به داخل مجموعه هستند و تمایلی به گفت وگو با ما را ندارند،بیشتر کارگران این مجموعه از چهره شان پیداست که کارگران ایرانی هستند، تنها یکی ازاین کارگران که نمی خواهد نامش در روزنامه درج شود، به خبرنگار ما می گوید:« این طرح ساختمانی به قدری بزرگ است که درمدت 5 سالی که درقسمت حمل نخاله فعالیت دارم همه نقاط  این مجموعه را نرفته ام.»او درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه دراین مجموعه کارگران به چه شکل فعالیت دارند؟ پاسخ می دهد:« خوشبختانه مالک این طرح یکی ازسرمایه داران بزرگ کشوراست و از سوی دیگربه دلیل حجم بالای کاروانبوهی ازکارگر توانسته است مجوز فعالیت در3 شیفت را ازشهرداری واداره کار دریافت کند، کارهای سبک درشیفت شب انجام می شود.»او می افزاید:« تعداد قابل توجهی موتورخانه برای تامین برق  دراین مجموعه وجود دارد و برق شهری جوابگوی انرژی برای جوشکاری این ساختمان های غول پیکرنیست.»یکی دیگرازکارگران این مجموعه که درحال خروج از کارگاه است درپاسخ به سوال خبرنگارما درباره اینکه دراین مجموعه تجاری چه مجموعه هایی قرار است ساخته شود؟ پاسخ می دهد:«مراکز گوناگون تجاری دراین مجموعه با ابعاد مختلف درحال ساخت است،اما مراکز تفریحی واقامتی گوناگون مانند اولین پیست یخ ایران،هتل 5 ستاره،مجموعه سینمایی،آمفی تئاتر، دریاچه و... ساخته می شود و برخی از این طرح ها 80 درصد فعالیت عمرانی شان به اتمام رسیده است.»او درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه در دل این مجموعه عظیم پارکینگ خودرو نیز ساخته شده است؟ پاسخ می دهد:« یک پارکینگ طبقاتی در این مجموعه ساخته شده و در حال حاضر فعالیت عمرانی آن نیز رو به اتمام است.»

*مدیریت شهری باید برنامه ریزی کند
برای اینکه بیشتر از وضعیت این مجموعه تجاری بزرگ مطلع شویم به سراغ «اصغر قدیمی» دبیرشورایاری محلات منطقه 22 رفته ایم، اودراین باره به خبرنگارما می گوید:« ساخت منطقه 22 با هدف اجرای اصولی زیرساخت ها و ساختمان ها براساس طرح تفصیلی مشخص بود که متاسفانه ازسوی مدیریت گذشته شهرداری تهران  تبدیل به انبوهی ساختمان بلند مرتبه شده است و تعداد قابل توجهی نیز ساختمان مراکز تجاری ساخته شده است که آینده این منطقه نو که قرار بود تنفس شهر تهران باشد با مشکلاتی شامل آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیکی مواجه خواهد شد.»او ادامه می دهد:« انتظار می رود مدیریت فعلی شهرداری تهران برنامه ریزی انجام دهند تا قبل از بهره برداری از طرح های تجاری در این منطقه مشکلات ترافیکی آن را برطرف کنند، به طور نمونه معابر دریاچه شهدای خلیج فارس در روزهای آخر هفته با ترافیک سنگین و کمبود جای پارک خودرو برای گردشگران روبه رو است و انشاا... در زمان بهره برداری از مجتمع تجاری ایران مال به عنوان بزرگترین مجمع تجاری ایران و خاورمیانه  پارکینگ خودرو آن نیز راه اندازی شود.همچنین این مرکز درمنطقه ای قرار دارد که تردد خودروها به 11 استان شمالی وغربی کشوربه پایتخت را میسرمی کند و باید برای تردد آسان ترخودروها در زمان بازگشایی برنامه هایی به اجرا برسد.»دبیرشورایاری محلات منطقه 22 درخصوص جزئیات بزرگترین مرکزتجاری کشورمان می گوید:« این مجموعه بین دو بزرگراه شهید همت و شهید حکیم در ضلع غربی دریاچه شهدای خلیج فارس قراردارد که درمساحت حدود53 میلیون مترمربع است که فعالیت عمرانی آن ازابتدای دهه 90 با حضور بیش ازهزاران کارگرآغازشده است.»آن طورکه وی می گوید:« ساختمان 27 طبقه این مجموعه برای هتل درنظر گرفته شده و سازه های آن به شکل ازپیش طراحی شده است و هرسازه آن با کامیون های غول پیکربه این مکان انتقال داده می شود.»«قدیمی» ادامه می دهد:« برخی از مراکز تجاری این مجموعه پیش فروش شده است و خریداران آن نیز برند های معرف لوازم گوناگون دنیا هستند و آن طور که ما با خبر شده ایم کارخانه خودرو سازی بنز آلمان نیز به عنوان یکی از سرمایه گذاران این طرح است. درمجموعه سرمایه گذار این طرح توانسته است سرمایه های خارجی زیادی را جذب کشور مان کند.»او درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه عده ای معتقدند که با راه اندازی این مجموعه تجاری مدت زمان بازدید هر فرد به شکل پیاده از پاساژها بین 3 تا 7 روز زمان می برد؟می گوید:« این موضوع را نیزما هم شنیده ایم، طبیعتا این مجموعه بسیار وسیع است و در دل خود مراکز گوناگون تجاری، تفریحی و اقامتی دارد و بازدید ازاین بنا زمان براست.»
به عنوان بزرگترین مجموعه تجاری دنیا!
طبق گزارشات منتشر شده این بنا غول پیکرتجاری درزیربنای حدود یک میلیون و۷۰۰ هزارمترمربع است،البته این عدد مساحت کل پروژه است و بخش تجاری آن حدود ۱۸۶ هزارمتر مربع خواهد بود.یعنی۱۰ برابربزرگترازمراکز تجاری سام سنتراست .برای بازدید از کل بخش تجاری این پروژه باید حدود ۱۴٫۷ کیلومتر پیاده روی کنید. یعنی به‌اندازه مسافت خیابان ولیعصرازمیدان منیریه تا تجریش است.اگر بخواهیم مساحت کل پروژه را معیار قرار دهیم، باید آن را بزرگترین مجتمع تجاری، اداری وتفریحی جهان نام گذاری کرد. چون «دوبی مال» در کل یک میلیون و ۱۲۴ هزار متر مربع مساحت دارد و مرکز بزرگ تجاری چین و درکل ۸۹۴ هزارمتر مربع مساحت دارد. فقط تفاوت این مراکز با بازار بزرگ تجاری ایران، نسبت مساحت تجاری به کل مساحت آنان است. به طور دقیق ۱۷ درصد ازکل مساحت پروژه ایران مال به بخش تجاری اختصاص یافته اما درنمونه‌های خارجی این نسبت به ۰٫۸ و ۰٫۹ می‌رسد.با این حال عظمت بخش تجاری بازاربزرگ ایران هم قابل انکار نیست. اگربخواهید پیاده روی کنید و از هرمغازه پنج دقیقه دیدن کنید ۳ روز طول می‌کشد به کل واحدهای تجاری سرکشی کنید.به گفته مهندسین حاضر دراین پروژه در طراحی آن از«دوبی مال» الگو برداری شده و نقشه‌های آن در ۸ هزار صفحه توسط یک شرکت کانادایی تهیه شده است.