وزير صنعت رودربايستي با واحدهاي توليدي را کنار گذاشت؛
روز گذشته محمد شريعتمداري، وزير صنعت معدن و تجارت با بيان اينکه دولت با توليدکنندگان رودربايستي و تعارف ندارد، گفت: ايمني مردم بر توليد و اشتغال ارجح است و توليدکنندگان بايد استانداردهاي توليد را رعايت کنند.
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته سالن اجلاس سران روزهاي شلوغي را سپري مي‌کند. پس از آنکه اين سالن ميزبان همايش دو روزه تجارت ايران و عراق بود، روز گذشته مراسم روز ملي استاندارد هم در همين سالن برگزار شد. ديروز سالن اجلاس سران ميزبان اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري، محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت و نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد در مراسم روز ملي استاندارد بود. در حاشيه اين همايش بود که شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت از پيشنهاد اصلاحيه ثبت سفارش واردات خودرو به کميسيون زيربنايي هيات دولت خبر داد و گفت: تغييرات براساس اين اصلاحيه به هيات دولت گزارش شده است. شريعتمداري همچنين در پاسخ به اينکه چه زماني اين اصلاحيه به تصويب خواهد رسيد؟ گفت: فعلا اين اصلاحيه به هيات دولت ارسال شده و بايد مسير قانوني خود را طي کند.
روز گذشته محمد شريعتمداري، وزير صنعت معدن و تجارت با بيان اينکه دولت با توليدکنندگان رودربايستي و تعارف ندارد، گفت: ايمني مردم بر توليد و اشتغال ارجح است و توليدکنندگان بايد استانداردهاي توليد را رعايت کنند. وي با بيان اينکه استاندارد در کشور ما از اهميت بالايي برخوردار بوده و توجه به آن زمينه‌هاي رشد و توسعه را فراهم مي‌کند، گفت: در چهار سال اول دولت تدبير و اميد قدم‌هاي خوبي در بخش استاندارد برداشته شد و حرکت پرشتابي را به جلو آغاز کرديم. وي با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي کلي نظام از سوي رهبر معظم انقلاب و بند ۲۴ اين ابلاغيه مبني بر ترويج استاندارد به همه کالاها و خدمات افزود: تا رسيدن به اين جايگاه فاصله داريم. استاندارد، حداقل مطلوبيت است و انتظار دولت اين است که همه کالاها و خدمات مشمول استاندارد شوند.
آغاز تسري استاندارد اجباري براي همه توليدات
وزير صنعت معدن و تجارت با اشاره به آغاز بررسي استاندارد در مورد کالاهايي که عدم رعايت استاندارد در آنها موجب زيان مصرف‌کننده مي‌شود، ادامه داد: به تدريج استاندارد اجباري را به همه توليدات و محصولات تسري خواهيم داد. وي با اشاره به فشارهاي نظام سلطه جهاني که براي نوسازي صنايع محدوديت ايجاد مي‌کنند، تصريح کرد: با اين حال همه بنگاه‌ها مي‌توانند از خدمات استاندارد براي دستيابي به بازارهاي جهاني استفاده کنند. شريعتمداري با بيان اينکه استاندارد براي توليدکننده صرف هزينه نيست، بلکه سرمايه‌گذاري بلندمدت براي ورود به بازارهاي جهاني است، گفت: اگرچه حمايت از اشتغال و توليد در اولويت دولت قرار دارد، اما در برخي از کالاها و خدمات رعايت استاندارد ضروري بوده و ايمني مردم از اشتغال و توليد اهميت بيشتري دارد.
با توليدي‌ها رودربايستي نداريم
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه توليدکننده‌ها مکلف به رعايت استاندارد هستند و ما با واحدهاي توليدي رودربايستي نداريم، اظهار داشت: برخي توليدکننده‌ها مانند خودروسازان که کالاي عمومي‌محسوب مي‌شود قدم‌هاي مثبتي برداشته‌اند اما کافي نيست. شريعتمداري به اهميت رعايت استاندارد در صنايع غذايي اشاره و تصريح کرد: در اين صنعت به صادرات خوبي رسيده‌ايم اما هنوز برخي توليدات غذايي ما از استاندارد مطلوبي برخوردار نيستند. وي ورود سازمان ملي استاندارد به مبحث رعايت استاندارد در جايگاه‌هاي CNG اشاره کرد و گفت: در طول گزارشات اين سازمان ۱۳۰ واحد CNG تعطيل شد و هنوز هم تعدادي از آنها تعطيل هستند.
سهم ايران از تجارت حلال در جهان
در مراسم ديروز همچنين نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد گفت: خوداظهاري يا اظهاريه انطباق منجر به اين شد تا دولت با حمايت شخص معاون اول رئيس‌جمهوري مصوبه‌اي را ابلاغ کند تا براساس آن پيوست استاندارد براي کليه کالاها و خدمات اجباري شود و اين مسئله موجب شد تا مقوله خود اظهاري پيش برود. رئيس سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به اينکه اين سازمان در حوزه انرژي به طور جدي بروز کرده، گفت: براساس قانون، حدود ۱۸۱۶ گواهي انطباق معيار مصرف انرژي براي فرآيندها و سامانه‌هاي انرژي‌بر صنعتي صادر شده و ۳۳۰۰ گزارش بازرسي از ۳۱ فرآيند مشمول عرضه شده است.
پيروزبخت در ادامه صحبت‌هايش به حوزه صنايع غذايي اشاره کرد و گفت: در شوراي عالي سلامت رئيس جمهوري بر کاهش نمک، قند و روغن جهت سلامت‌سازي غذاي مردم تاکيد کردند و ما نيز در اين استانداردها تجديدنظر کرده و آن را کاهش داديم. در رابطه با نان سنتي اين بخش جزو وظايف ما نيست و تنها با سازمان مسئول در اين حوزه همکاري مي‌کنيم و نياز است که بدانيم که کاهش بر اساس استانداردهاي ملي در ايران بايد اتفاق بيفتد. وي در پايان با بيان اينکه ايران در حال از دست دادن بازار حلال در دنياست، تاکيد کرد: ميزان تجارت حلال در دنيا ۲۰۰۰ ميليارد دلار است که ايران سهم بسيار اندکي از آن دارد و حتي اگر يک درصد از آن را به خود اختصاص دهد شايد ديگر نيازي هم به نفت نداشته باشيم.

رئيس انجمن تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازي خودرو کشور مي‌گويد: قطعه‌سازان داخلي از توان و تکنولوژي لازم براي حضور در زنجيره تامين محصولات جديد برخوردارند. علي فراهاني اظهار داشت: هرچند تاکنون چندان قراردادهاي قطعي که منجر به همکاري جدي قطعه‌سازان و حضور آنها در جريان توليدات جديد شود، منعقد نشده است. اين فعال صنعت قطعه‌سازي كشور همچنين با اشاره به توانمندي قطعه‌سازان داخلي براي توليد قطعات جديد، تصريح کرد: امروز قطعاتي که در داخل توليد مي‌شود از کيفيت و استاندارد بسيار خوبي برخوردار است در حالي که قطعاتي که وارد مي‌شوند عمدتا قطعات بي‌کيفيتي است که گاها در برخي از توليدات داخلي نيز استفاده مي‌شوند.

عضو هيات مديره انجمن تخصصي همگن قطعه‌سازان خودرو کشور مي‌گويد: کمبود نقدينگي و نبود سيستم پرداخت مشخص در قراردادها، جدي‌ترين مشکل امروز قطعه‌سازان است. محمود نجفي سهي اظهار داشت: در شرايطي که قطعه‌سازان براي خريد هر کالا و يا تامين مواد اوليه مورد نياز بايد به صورت خريد نقدي و يا پيش پرداخت اقدام كنند، اما متاسفانه هزينه‌هايي که در جريان توليد متحمل مي‌شوند را به موقع دريافت نمي‌کند. وي با اشاره به تاثير مشکلات موجود بر سردرگمي‌قطعه‌سازان، گفت: متاسفانه ادامه مشکل نقدينگي و عدم پرداخت مطالبات، بسياري از فعالان قطعه‌سازي را در برنامه‌ريزي براي توليد و توسعه با مشکلات جدي مواجه کرده است.

نيما بصيري نايب اول کميسيون صنايع اتاق بازرگاني ايران گفت: کاهش نرخ سود بانکي به 15 درصد نيز تاثيري بر توليد نخواهد گذاشت. اگر به راستي اين کاهش نرخ سود بانکي براي کمک به توليد انجام شده، بايد به رقم منطقي‌تري برسيم. وي افزود: در حال حاضر يکي از مشکلات عمده بخش توليد،‌ عدم تامين منابع مالي است و به‌طورقطع يکي از اهداف کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي اين است که منابع از بانک‌ها خارج و به سمت توليد هدايت شود اما تا زماني که سود بخش توليد براي صاحبان سپرده‌ها جذاب نباشد نمي‌توان انتظار داشت که با کاهش نرخ سود،‌ سرمايه‌هاي مردمي‌به بخش توليد تزريق شود.

رئيس اتاق تهران تشريح کرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته سي و يکمين نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران برگزار شد، جلسه‌اي که در آن رئيس اتاق تهران به تشريح خواسته‌هاي اقتصادي بخش خصوصي از دولت دوازدهم پرداخت. مسعود خوانساري، رئيس اتاق تهران در اين نشست خاطرنشان کرد: تک‌نرخي کردن نرخ ارز براي تقويت ثبات بازار، کاهش نرخ سود بانکي براي توجيه‌پذير شدن سرمايه‌گذاري در کشور و پرداخت مطالبات پيمانکاران از سوي دولت براي حل مشکلات آنها، همچنان در صدر خواسته‌هاي بخش خصوصي از دولت قرار دارد. رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران گفت: در ۴ سال گذشته ثبات نسبي در اقتصاد کشور به وجود آمد و هيجانات قيمتي روزانه، کمتر ديده شد؛ ضمن اينکه تورم بالاي ۴۰ درصد نيز به کمتر از ۱۰ درصد رسيد و مردم اميدي به آينده پيدا کردند.
مسعود خوانساري اضافه کرد: در اين سال‌ها، ز نظر فعاليت‌هاي ديپلماسي نيز اقدامات خوبي انجام شد که درنتيجه آن، ايران از انزواي زمان تحريم با تغيير 180 درجه‌اي به شرايط بسيار مطلوب‌تري رسيد. نايب‌رئيس اتاق ايران با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر معظم انقلاب، تصريح کرد: بحث برون‌نگري و درون‌زايي اقتصاد که به‌عنوان مهم‌ترين هدف در اقتصاد مقاومتي مطرح شده، راه نجاتي است که باعث تاب‌آوري اقتصاد در مقابل تکانه‌هاي اثرگذار خارجي مي‌شود و نمونه‌اي از اثرگذاري آن نيز در مواجهه با موضع‌گيري اخير ترامپ مشاهده شد. خوانساري ادامه داد: سخنراني ترامپ که البته به‌جز سه کشور، حتي در خود آمريکا هم تأييد نشد و اکثر مجامع بين‌المللي و کشورهاي اروپايي، با اين مواضع مخالفت کردند، به خود آمريکا ضربه وارد کرد و در ايران نيز منجر به انسجام داخلي بيشتر ميان مردم و مسئولان شد. رئيس اتاق بازرگاني تهران با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا، گفت: در فضاي برجام فرصتي ايجاد شد که شرايط توسعه اقتصادي ايجاد که اين سال نيز به نام اقتصاد مقاومتي مطرح شد تا از پتانسيل‌هاي موجود در کشور بهتر استفاده شود و درعين‌حال درون‌زايي و برون‌گرايي داشته باشيم. وي افزود: حدود 2 تا 3 ماه ديگر مواضع اخير ترامپ در کنگره‌امريکا مطرح شود بر اين اساس بايد چاره‌اي انديشيد تا خود را ايزوله کرده و اقتصاد خود را محکم‌تر کنيم تا آسيب کمتري ببينيم.
ثبات بازار با يکسان‌سازي نرخ ارز
به گفته خوانساري در 4 سال گذشته ثبات نسبي به وجود آمد، هيجانات کمتر شد و تورم بالاي 40 درصد به زير 10 درصد رسيد و مردم اميد به آينده پيدا کردند هرچند که مشکلات زياد است اما قدم‌هاي خوبي برداشته شد. رئيس اتاق تهران ادامه داد: از طرفي چالش‌هاي داخلي ما نيز بايد برطرف شود که يکي از اين موضوعات مهم، يکسان‌سازي نرخ ارز است که مي‌تواند منجر به تقويت ثبات بازار شود. اين عضو اتاق بازرگاني اضافه کرد: ارز از تلاطم‌هاي بازار تأثير مي‌پذيرد بنابراين دولت بايد ارز را مديريت کند، چراکه تک‌نرخي شدن نرخ ارز باعث ثبات بازار خواهد شد و لازم است دولت بالاخره تکليف ارز را مشخص کند.
کاهش نرخ سود تسهيلات بانکي؛ پيش‌نياز سرمايه‌گذاري
رئيس اتاق تهران با اشاره به مشکلات بهبود محيط کسب‌وکار گفت: شرايط فعلي به‌گونه‌اي است که توليدکننده و کارآفرين دچار مشکل هستند و ازنظر شاخص محيط کسب‌وکار رتبه مساعدي در مجامع بين‌المللي نداريم ازاين‌رو بايد به محيط کسب‌وکار بيشتر بپردازيم و حذف مجوزهاي غيرضروري را تسريع کنيم. خوانساري با اشاره به تأثير مشکلات نظام بانکي کشور در توسعه اقتصادي و افزايش سرمايه‌گذاري در کشور گفت: سودي که بانک‌ها به تسهيلات مي‌دهند دليلي شده که مردم ديگر کار ايجاد نکنند و پول خود را با خيال آسوده در بانک‌ها بگذارند و سود آن را بگيرند؛ تا اين وضعيت ادامه داشته باشد، سرمايه‌گذاري در کشور و ورود سرمايه به بخش توليد و صنعت توجيه‌پذير نيست پس بايد اين مسئله را حل کرد.
دولت بدهي خود به پيمانکاران را نپرداخت
رئيس اتاق تهران همچنين با بيان اينکه طلب پيمانکاران به وضعيتي بحراني رسيده است ،گفت: در اين وضعيت کسب‌وکارها در حال فلج شدن است و در 6 ماه گذشته پرداخت طلب پيمانکاران بخش خصوصي بسيار پايين بود درحالي‌که وضعيت بودجه جاري دولت مناسب بوده است. خوانساري با اشاره به نمايشگاه جي تکس ۲۰۱۷ در دبي، تصريح کرد: معتقديم که آينده کشور روي موضوع IT و بحث‌هاي فناوري حرکت خواهد کرد بر اين اساس شرکت‌هاي ايراني فعال در حوزه IT در اين نمايشگاه حضور فعال دارند ضمن اينکه در بخشي از اين نمايشگاه که به استارت‌آپ‌ها برگزار مي‌شود، بسياري از استارتاپ‌هاي ايراني حاضر شده‌اند. رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران در پايان با اشاره به حضور فتاح ،رئيس کميته‌امداد در اتاق بازرگاني گفت: امروز موافقت‌نامه‌اي براي اجراي يک طرح مشترک بين اتاق تهران و کميته‌امداد به‌امضا مي‌رسانيم و به دنبال توسعه فعاليت‌هاي مسئوليت‌هاي اجتماعي اتاق هستيم.

مهدي کرباسيان، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ايلنا درخصوص سرمايه‌گذاري خارجي در صنايع معدني گفت: يکي از چالش‌هاي اصلي صنايع معدني، سرمايه است و براي اکتشاف و بهره‌وري يک معدن، سرمايه‌گذاري عظيمي‌لازم است. کرباسيان ادامه داد: ما پيش‌بيني کرده‌ايم که در حال حاضر صنايع معدني کشور پتانسيل جذب 30 ميليارد دلار سرمايه خارجي را دارد و با راهکارهايي که دولت در پيش گرفته و تفاهم‌نامه‌هايي که با کشورهاي کره، چين و اتريش به‌امضا رسيده‌اميدوار هستيم بخشي از اين سرمايه جذب شود ضمن آنکه وزارت خارجه نيز در تسهيل جذب اين سرمايه‌ها نقش بسزايي دارد. رئيس هيات عامل ايميدرو ادامه داد: از طرف ديگر به مجلس پيشنهاد داديم که سرمايه صندوق بيمه معدني را به رقم بهتري برساند تا ما بتوانيم ريسک سرمايه‌گذاري در حوزه معدن براي بخش خصوصي را پايين بياوريم. بايد در نظر داشته باشيم که اکثر معادن کشور در مناطق محروم هستند و اگر يک معدن فعال شود اشتغال مناسبي در آن منطقه ايجاد مي‌شود. معاون وزير صنعت در خصوص تسهيلات يک و نيم ميليارد دلاري اظهار داشت: مطابق مصوبه دولت، يک و نيم ميليارد دلار براي صنايع کوچک و متوسط فعال در حوزه معدن در نظر گرفته شده است.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: صنايع کوچک و متوسط کشور توان بازرگاني و بازريابي ندارند و حتي در برخي از موارد اصلا بازرگاني خارجي در اين شرکت‌ها وجود ندارد. حميد گرمابي در گفتگو با خانه ملت، درخصوص موانع پيش‌روي صادرات محصولات صنايع کشور، اظهار داشت: يکي از مشکلات موجود در اين زمينه اين است که صنايع کوچک و متوسط کشور توان بازرگاني و بازريابي ندارند و حتي در برخي از موارد اصلا بازرگاني خارجي در اين شرکت‌ها وجود ندارد. عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه تنها راه اين شرکت‌ها در تشکيل کنسرسيوم است تا اين کنسرسيوم اقدامات بازرگاني و بازاريابي لازم آنها را انجام دهد، گفت: صنايع بزرگ کشور متاسفانه بازايابي را به‌صورت جدي پيگيري نمي‌کنند. وي با اشاره به اينکه صادرات اغلب شرکت‌ها و صنايع بزرگ بدون طرح و برنامه‌ريزي صورت مي‌گيرد، گفت: شرکت‌هايي را مشاهده کرده‌ام که برنامه‌ريزي منظم و حساب شده‌اي بر روي صادرات دارند و بازاريابي انجام مي‌دهند و يک سوم محصول آنها صادرات مي‌شود، اين شرکت‌ها علي‌رغم رکود حاکم در جامعه آسيبي نديده‌اند. گرمابي تصريح کرد: اغلب شرکت‌ها بازرگاني خارجي و صادرات به‌عنوان يک بخش جدي و اصلي کار آنها نيست، عمده مبناي کار صنايع کوچک بازار داخلي است.

عدم اطلاع از جزييات قراردادهاي خودرويي موضوعي است که همچنان جزء گلايه قطعه‌سازان است اين در حالي است که تعهد شرکاي خارجي در تامين قطعات از داخل از شروط قطعي قراردادهاي خودروسازان با طرف‌هاي خارجي است در همين راستا دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو ايران ضمن انتقاد از عدم ارائه متن کلي قراردادها به قطعه‌سازان، بر لزوم شفاف‌سازي جزييات قراردادها تاکيد کرده و مي‌گويد: نقاط ابهامي‌در مذاکرات و قراردادها با قطعه‌سازان وجود دارد که بايد در اين زمينه شفاف‌سازي شود. مازيار بيگلو در گفتگو با خبر خودرو ضمن اشاره به لزوم تببين جايگاه قطعه‌سازان داخلي در قراردادهاي خودرويي به پيشنهاد انجمن قطعه‌سازان در اين راستا پرداخت و گفت: براي تبيين جايگاه قطعه‌سازان در قراردادهاي خارجي، انجمن قطعه‌سازان پيشنهاد کرده تا در کميته عقد قراردادهاي خارجي، نماينده‌اي از انجمن حضور داشته باشد. وي با اشاره به تاکيد وزير صنعت و معدن مبني بر اينکه بايد قراردادهاي قطعه‌سازي به سمتي برود که از ابتدا جايگاه قطعه‌سازان داخل در آنها مشخص باشد، تصريح کرد: انجمن قطعه‌سازان پيشنهاد حضور نماينده قطعه‌سازان در کميته عقد قرارداد را به خودروسازان ارائه کرده که در اين زمينه طبعا مشکلي نيز وجود ندارد. وي تصريح کرد: از حقوق قطعه‌سازان است که در کميته عقد قراردادهاي خارجي خودروسازان حضور داشته باشند از اين رو انجمن موظف است که از اين حق دفاع کند تا به نتيجه مورد نظر دست يابد.
بيگلو موضوع مهم در روند حرکت قراردادهاي خودرويي را کندي اين جريان دانست و گفت: بازخوردي که از خودروسازان دريافت مي‌شود حاکي از کندي حرکت جريان قراردادها دارد که البته دلايل اين کندي در عقد قراردادها چندان روشن نيست. وي علت بخشي از جريان کندي قراردادها را مربوط به تعطيلات فصلي شرکت‌هاي داخلي و اروپايي عنوان کرد و افزود: در صورتي که اين روند ادامه يابد جلساتي را در اين زمينه خواهيم داشت تا اطلاعات در اين زمينه به روز آوري شود. دبير انجمن قطعه‌سازان به آخرين وضعيت قرارداد با قطعه‌سازان اشاره کرد و افزود: براساس آخرين آمارها تاکنون 26 قرارداد قطعي با قطعه‌سازان منعقد و به‌امضاء رسيده که عموما درخصوص قطعات تزيينات داخلي و بدنه است. بيگلو گفت: علاوه بر 26 قرارداد قطعي، حدود 40 پيش‌قرارداد نيز در راستاي قراردادهاي خودرويي با پژو منعقد و نزديک به 400 قطعه‌ساز توسط پژو نيز مورد بازديد قرار گرفتند اين در حالي است که رنو در زمينه عقد قرارداد با قطعه‌سازان بسيار جلوتر عمل کرده است. دبير انجمن سازندگان قطعات در ادامه با توجه به برخي انتقادات مطرح درخصوص روند داخلي‌سازي خودروهاي جديد اظهار داشت: فاز خودکفايي در توليد و داخلي‌سازي قطعات از قطعات تزئينات داخلي و بدنه آغاز و بعد از آن به مرحله توليد قطعات مکانيکال مي‌رسد البته بايد روند توليد قطعات به صورت مجزا از شرايط سي بي يو به فاز خودکفايي طي شود. وي افزود: در داخلي‌سازي قطعات جريان استانداردي وجود دارد که در تمام دنيا اين روند رعايت مي‌شود بنابراين تا حدودي مي‌توان در زمينه سرعت در داخلي‌سازي فشار وارد کرد. وي با تاکيد بر لزوم طي شدن فرايند استاندارد PSW در داخلي‌سازي قطعات، اظهار داشت: فرايند رسيدن به نقطه PSW روندي دارد و بايد اين روند طي شود. بيگاو در پايان اظهار داشت: خودروهايي که وارد مي‌شوند ابتدا قطعات به صورت سي‌کي‌دي وارد و توليد مي‌شوند و به تدريج توليد اين قطعات وارد فاز خودکفايي شده و جايگزين مي‌شوند.

چالش‌هاي پيش روي گسترش
روابط تجاري ايران و عراق
نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تاکيد دارد که ايجاد بانک مشترک بين ايران و عراق بستر لازم براي گسترش روابط اقتصادي بين دو کشور را فراهم مي‌کند. علي اکبر کريمي‌در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به اينکه 20 ميليارد دلار روابط تجاري بين ايران و عراق طراحي شده است، اظهارداشت: ايران و عراق به لحاظ سياسي، مذهبي مشترکاتي دارد و منافع مشترکي در منطقه دارند که مي‌تواند عمال نزديکي دو کشور به يکديگر و زمينه ساز گسترش روابط تجاري و اقتصادي شود. وي با بيان اينکه ايران و عراق مي‌توانند پروژه‌هاي مشترک منطقه اي داشته باشند، ادامه داد: يکي از الزامات اساسي در روابط اقتصادي، داشتن روابط بانکي مستقيم است که متاسفانه در حال حاضر تجار و صادرکنندگان کشور براي انتقال وجوه خود با عراق مشکلات متعددي دارند و از راه‌هاي ابتدايي مانند حمل پول از طريق مرز يا معاوضه کالا و ارز فضاي مالي خود را ايجاد مي‌کنند، اين رويه شايسته روابط تجاري چند ميليارد دلاري بين ايران و عراق نيست. اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه دولت بايد هر چه سريعتر موانع موجود در تجارت و فعاليت‌هاي اقتصادي بين ايران و عراق را برطرف کند، بيان داشت: مهمترين عامل بازدارند در گسترش روابط اقتصادي بين ايران و عراق، عدم استقرار بانک مشترک در دو کشور است.

تقاضاي جهاني براي فولاد امسال
۷ درصد رشد مي‌کند
انجمن جهاني فولاد (ورلد استيل) اعلام کرد تقاضاي جهاني براي فولاد تحت تاثير رشد در چين، بر مبناي سال به سال هفت درصد در سال ۲۰۱۷ رشد مي‌کند و به ۱.۶۲۲ ميليارد تن مي‌رسد. به گزارش ايسنا، ورلد استيل در بيانيه‌اي اعلام کرد ريسک‌هاي متوجه اقتصاد جهاني تا حدودي تخفيف پيدا کرده‌اند. با اين‌همه انجمن جهاني فولاد انتظار دارد نرخ رشد تقاضا براي فولاد در سال ۲۰۱۸ به دليل کندي رشد چين، آهسته شود. طبق پيش بيني ورلد استيل، نرخ رشد تقاضاي جهاني براي فولاد در سال ۲۰۱۸ به ۱.۶ درصد کاهش پيدا کرده و به ۱.۶۴۸ ميليارد تن مي‌رسد. چين امسال اکثر کوره‌هاي قديمي‌و غيرقانوني را تعطيل کرده است و اين مسئله در تقاضا تاثير مي‌گذارد. براساس گزارش رويترز، ورلد استيل انتظار دارد مصرف فولاد در چين امسال و سال آينده به ۷۶۵.۷ ميليون تن برسد.

مشوق‌هاي شرکت مخابرات
 براي پرداخت غيرحضوري
شرکت مخابرات ايران براي تشويق مشترکان به پرداخت غيرحضوري صورت‌حساب‌ها از طريق سيستم‌هاي الکترونيک، امتيازي را براي آنان در نظر گرفته است. بدين ترتيب مشتريان پس از دريافت پيامک صورت‌حساب خود و پرداخت به صورت غيرحضوري مي‌توانند از ۲۴ ساعت مکالمه رايگان درون‌شبکه استفاده کنند. شرکت مخابرات ايران در راستاي الکترونيکي کردن خدمات خود، از مشترکان خواست تا از اين پس قبض مصرفي تلفن ثابت خود را به صورت پيامک دريافت کنند. دکتر زارعيان معاون امور مشتريان شرکت مخابرات گفت: يکي از اقدامات در راستاي الکترونيکي کردن و حذف کاغذ، حذف قبوض است و ما حذف قبوض به طور کامل را تا پايان سال در برنامه داريم. وي افزود: قبض‌هاي چاپي دو ماه يک بار ارسال مي‌شود، اما شرکت مخابرات ايران پس از صدور قبض تير، از ماه مرداد براي برخي از مشترکان آزمايشي، ارسال قبض پيامکي به صورت ماهانه را آغاز کرد. بدين‌ترتيب در مردادماه براي اولين بار از طريق پيامک براي حدود شش ميليون مشترک در ۲۰ استان قبض ارسال شد. همچنين هزينه ارسال پيامک بر عهده مخابرات است. دکتر زارعيان پيش از اين؛ از ارزيابي عکس‌العمل‌ها و بازخوردها درباره ارسال پيامکي صورت‌حساب‌ها خبر داده بود. به نظر مي‌رسد بازخوردها نسبت به اين طرح مثبت بوده است.

ورود هندي‌ها به بازار خودروي ايران
سرمايه‌گذاري يک شرکت هندي و دو شرکت چيني در شرکت صنايع توليدي عظيم خودرو با مجموع سرمايه گذاري بالغ بر12 هزار ميليارد تومان معادل سيصد ميليون دلار نهايي شد. به گزارش ايلنا، رضا عظيمي‌گفت: بعد از تلاش‌هاي شبانه روزي توانستيم در ماه گذشته با يک شرکت هندي و دو شرکت چيني قرارداد سرمايه گذاري مشترک (جوينت ونچر) به ارزش 12 هزار ميليارد تومان را نهايي کنيم و حداکثر تا يک سال آينده اين سرمايه وارد کشور خواهد شد. وي با بيان اينکه هم اکنون ظرفيت اسمي‌کارخانه زاگرس خودرو به عنوان سايت توليدي عظيم خودرو معادل ۵۰ هزار دستگاه در سال است گفت: در راستاي اين سرمايه گذاري مشترک برخي از بخش‌هاي مهم کارخانه مانند اتاق رنگ و سالن اصلي بايد ارتقا يابد تا بتوانيم طي دو سال به ظرفيت ۸۰ هزار دستگاه و بعد ۳ سال به ظرفيت ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در سال برسيم. عظيمي‌همچنين با اشاره به اينکه عظيم خودرو مرکز صادرات اين محصولات به بازار‌هاي خاورميانه خواهد بود تصريح کرد: بر اساس برنامه ريزي‌هاي انجام شده ۲۰ درصد از توليد سالانه بايد به کشور‌هاي همسايه و خاورميانه صادر شود.

ورود رسمي‌برترين اپراتور ارتباطات ثابت
به بورس اوراق بهادار تهران
شرکت انتقال داده‌هاي آسياتک که در آخرين ارزيابي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي کشور رتبه اپراتور برتر ارتباطات ثابت را کسب کرده است، به صورت رسمي‌و به ‌عنوان پانصد و هجدهمين شرکت پذيرفته ‌شده در بخش «پست و مخابرات» وارد بورس اوراق بهادار تهران وارد شد. به گزارش روابط عمومي‌شرکت انتقال داده‌هاي آسياتک، پيش از اين در جلسه روز 19 ارديبهشت 1396 هيات ‌پذيرش با ورود سهام اين شرکت به بورس تهران موافقت کرده بود. بنابر اين گزارش با توجه به احراز موارد تعيين‌شده در مصوبه‌‌ مزبور از تاريخ ٢٤مهرماه ١٣٩٦، شرکت انتقال داده‌هاي آسياتک به‌عنوان پانصد و هجدهمين شرکت پذيرفته‌شده در بخش «پست و مخابرات»، گروه و طبقه «مخابرات» و با کد صنعت «6420» در بورس حضور مي‌يابد. گفتني است نماد «آسياتک» در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.