شي جين پينگ: درهاي چين به روي جهان بازتر میشود
تجارت آنلاین: کنگره حزب حاکم کمونيست چين درحالي کار خود را آغاز کرد که چين در چند سال گذشته پتانسيل خود به عنوان يک قدرت اقتصادي و سياسي را در جهان نشان داده است.
فاطمه مهتدي: کنگره حزب حاکم کمونيست چين درحالي کار خود را آغاز کرد که چين در چند سال گذشته پتانسيل خود به عنوان يک قدرت اقتصادي و سياسي را در جهان نشان داده است. درحاليکه محبوبيت آمريکا به عنوان قدرتي در اقتصاد جهاني با رويکرد پوپوليستي دونالد ترامپ در بين ديگر کشورهاي اقتصادي جهان کاهش يافته اکنون چين درتلاش است تا وجهه طرفدار تجارت آزاد را در اقتصاد جهاني نشان دهد. با وجودي که سازمانهاي مالي و اقتصادي جهان نگراني نسبت کندي رشد اقتصادي چين را گوشزد کردند. شي جين پينگ رئيس جمهور چين قصد دارد با جلب نظر اعضاي بالاي حزب و انتخاب مجدد دست به اصلاحات اقتصادي و بازسازي چين سوسياليست کند. درعين حال موانعي چون اختلاف نظر با آمريکا برسر کره شمالي ميتواند از چالشهاي آينده اين کشور باشد.

*ساخت يک کشور مدرن سوسياليستي
شي جينپينگ در سخنان خود نشان داد که به دنبال ادامه رويکرد گذشته در زمينه سياسي اقتصادي و حتي شدت بخشيدن آنها تا ايجاد يک چين مدرن سوسياليست است. رئيسجمهوري چين با افتتاح نوزدهمين کنگره حزب حاکم کمونيست اين کشور به ساخت يک "کشور مدرن سوسياليستي که هرگز تقليدي از سيستمهاي سياسي ديگر کشورها نباشد و درهايش همچنان به روي جهانيان باز باشد" متعهد شد. به گزارش خبرگزاري رويترز، شي جينپينگ، رئيسجمهوري چين در مراسم افتتاح کنگره يک هفتهاي حزب کمونيست يک سخنراني طولاني داشت و انتظار ميرود عمده برنامههاي اين نشست که هر پنج سال يکبار برگزار ميشود، پشت درهاي بسته تعيين شود و در نهايت يک خطمشي جديد براي هدايت پنج سال آتي اين کشور ۱.۴ ميليارد نفري معرفي شود. شي جينگپينگ، رئيس جمهوري، در سخنراني افتتاحيه اين کنگره در تشريح موقعيت کشورش گفت که چين "وارد عصر جديدي ميشود که در آن با چالشهاي جديدي مواجه و از فرصتهاي جديدي برخوردار خواهد بود." رئيس جمهوري چين گفت که اجازه نخواهد داد در "نظام سوسياليستي" اين کشور خللي وارد شود و "با هر گفته و عملي که ارزشهاي موجود در اين نظام را تضعيف کند" مقابله خواهد کرد .شي جينپينگ همچنين قول داد تا سال 2035 مدرنيزه کردن نيروهاي مسلح تکميل خواهد شد و چين ارتشي به روز و قدرتمندتر از حال حاضر خواهد داشت .رئيسجمهوري چين گفت که کشورش هرگز درهاي خود را به روي دنياي خارج نخواهد بست بلکه مانند گذشته پذيراي مشتاق سرمايهگذاري و همکاري اقتصادي با ديگر کشورهاست. وي در حالي وعده افزايش همکاري با خارج را ميدهد که برخي شرکتهاي غربي معتقدند که دولت چين هنوز هم بخشهاي مهمياز اقتصاد آن کشور را به روي سرمايهگذاري خارجي بسته است و دولت آمريکا نيز چين را به ناديده گرفتن ضوابط تجارت آزاد متهم ميکند. شي جينگپينگ گفت که چين در خارج به يک قدرت عمده جهاني تبديل شده و در داخل بايد به تلاش براي مقابله با عواقب رشد اقتصادي مانند نابرابري، فقر و فساد ادامه دهد. رئيس جمهوري چين تاکيد کرد که براي موفقيت در اين زمينهها، بايد تمامياعضاي حزب و مردم از "نظام رهبري" کشور تحت هدايت حزب کمونيست حمايت کنند. وي همچنين گفت که در مقابله با فساد از جمله در ميان اعضاي حزب در هر رده و مقام نبايد هيچ کوتاهي صورت گيرد. حزب کموييست چين حدود ۹۰ ميليون عضو دارد. رهبر چين همچنين موفقيتهاي حزب کمونيست خصوصا در راستاي مبارزه با فساد را ستود. او گفت: مبارزه عليه فساد يک موقعيت قاطع پيدا کرده و در بخش توسعه تقويت شده است. شي جينپينگ در بخش ديگري از سخنانش گفت چين در پنج ساله گذشته قاطعانه با استقلال تايوان خودمختار از نظر چين مخالفت کرده و جلوي آن را گرفته است. او گفت: هرگز اجازه نميدهيم هيچ کسي، هيچ سازمان يا هيچ نهاد سياسي در هر زمان يا به هر شکل بخشي از خاک چين را جدا کند. در حالي که اين سخنراني به تشريح آرزوهاي بلندمدت اختصاص يافت و چندان شامل مسائل سياسي نبود، اما لحن آن در راستاي ارسال نشانهها و دستورالعملهاي سياسي از جمله در جهت اصلاحات در دومين اقتصاد بزرگ جهان، خواهد بود. تمرکز اين کنگره روي اين مساله است که طرحهاي شي جينپينگ چگونه اختيارات گسترده او را راهبردي خواهد کرد. مساله ديگري که در کانون توجه قرار دارد اين است که آيا رئيسجمهوري چين اقداميانجام ميدهد که منجر شود او پس از پايان دورهاش در ۲۰۲۲ ظرفيت رهبري خود را حفظ کند يا خير.

*افزايش سرمايه گذاري و اصلاحات اقتصادي
برطبق آخرين گزارش بانک جهاني ميزان رشد اقتصادي چين در سال جاري ميلادي 6.7 و در سال آينده و دو سال آينده به ترتيب 6.4 و 6.3 درصد خواهد بود.بانک جهاني اعلام کرد که ميزان رشد اقتصادي چين از ميزان پيشبيني شده بالاتر خواهد بود. اين بانک در ماه آوريل سال جاري، ميزان رشد اقتصادي چين در سال جاري و سال آينده را 6.5 و 6.3 درصد پيشبيني کرده بود. از زمان بحران مالي سال ۲۰۰۸ ميلادي، ديگر رهبران چيني به طور مرتب هشدار دادهاند که رشد اقتصادي چين با فشار تقليل يافته به دليل تقاضاي ضعيف جهاني درصنايع صادراتي که دومين اقتصاد جهان را تهديد ميکند، مواجه است. در ميان مسائل عمدهاي که شي در مورد آنها صحبت کرد، شکاف درآمد و مشکلات در اشتغال، آموزش، مراقبتهاي پزشکي و ديگر حوزهها قرار داشت.شي از تلاشهاي چين در درياي جنوبي چين و طرح ابتکاري سياست خارجي خود، پروژه سرمايهگذاري زيربنايي «يک جاده، يک کمربند» براي بهبود ارتباط بين چين، اروپا و آفريقا، قدرداني کرد. شي متعهد شد که همچنان با فساد در حزب مبارزه کند و گفت که حزب به تطهير، بهبود و اصلاح خود ادامه خواهد داد. چين براي دستيابي به يک جامعه «به مراتب ثروتمند» تا سال ۲۰۲۱- صدمين سالگرد تاسيس حزب - و قدرت و ثروت ملي تا سال ۲۰۴۹ - سالگرد تاسيس دولت کمونيست - به رشد اقتصادي وخروج ميليونها نفر از فقر ادامه ميدهد. اين کشور همچنين به سرعت در حال گسترش قدرت نظاميو سياسي خود، از جمله در منطقه آسيا و اقيانوس آرام با سرمايه گذاري مالي است.شي در برنامههاي اقتصادي خود تأييد کرد که خواستار توسعه شرکتهاي دولتي است که بر صنايعي از جملهامور مالي، انرژي و مخابرات حاکم است و همچنين نقش تعيينکنندهاي در تخصيص منابع به بازار دارد. اين حزب براي اولين بار در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که «نقش تعيينکنندهاي را به منابع بازار ميدهد»؛ گاميکه گروههاي تجاري از آن به عنوان تعهد به بازارهاي آزاد استقبال کردند. اما در همان اعلاميه همچنين آمده است که حزب نقش مهميدر مديريت صنعت دولتي بازي ميکند که ميتواند تاثير نيروهاي رقابتي را خنثي کند.شي وعده رسميرا تاييد کرد تا صنعت بانکي را به سمت بازار تثبيت کند و صنايع فولاد و زغال سنگ دولتي را از بين ببرد. اصطلاح "سوسياليسم با خصوصيات چيني" از اواخر دهه ۱۹۷۰ به عنوان تحولي بنيادي در نگرش اقتصادي حکومت اين کشور ابداع شد. تا پيش از آن، رهبري حزب کمونيست بر تبعيت ساختار و سازماندهي اقتصادي از ايدئولوژي و استنباط خاص خود تاکيد داشت که در مواردي به بروز بحرانهاي شديد اقتصادي منجر شده بود. "سوسياليسم با خصوصيات چيني" که برخي آن را عقب نشيني کامل از اصول مورد نظر مائوتسه تونگ، بنيانگذار جمهوري خلق دانستهاند، در دهههاي بعد راه را براي ايجاد فضاي باز فرهنگي و بازگشايي اقتصادي به خصوص به روي سرمايه خارجي هموار کرد.
رهبر انقلاب آينده صنعتی کشور را ريل گذاري کردند؛
اگر طرف مقابل برجام را پاره کند، ما آن را ريز ريز مي‌کنيم
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌تاکيد کردند: تا طرف مقابل، برجام را پاره نکند، ما آن را پاره نمي‌کنيم، اما اگر برجام را پاره کنند ما آن را ريز ريز مي‌کنيم.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهاي برتر علمي، جوانان نخبه ميهن را مايه‌اميد به آينده درخشان ايران خواندند و با اشاردته به ضرورت هوشياري در مقابل مکر و حيله شيطان بزرگ، خطاب به مردم، مسئولان و فعالان سياسي و مطبوعاتي هفت نکته مهم را درباره قضاياي اخير پيرامون برجام مورد تأکيد قرار دادند.
حضرت آيت الله خامنه اي، وابستگي سياسي را بسيار خطرناک و مايه تو سري‌خوري ملتها دانستند و با اشاره به قطع کامل وابستگي ايران به‌امريکا خاطرنشان کردند: دشمن با رصد تحولات و فعاليتهاي جمهوري اسلامي‌ايران، از تبديل ايران از «کشوري عقب افتاده و وابسته» به کشوري «اثرگذار، متنفذ و برخوردار از اقتدار روزافزون سياسي، دفاعي و علمي»، کاملاً عصباني و به‌شدت نگران است.
رهبر انقلاب، دشمني رژيم امريکا با ملت ايران را از همان روزهاي اول پيروزي انقلاب يادآور شدند و افزودند: آن روزها نه مسئله انرژي هسته اي مطرح بود و نه موشک و نفوذ منطقه اي، اما امريکايي‌ها فهميده بودند که با پيروزي انقلاب، ايران را به‌عنوان کشوري «زيردست، مطيع و بسيار پرمنفعت» از دست داده‌اند.
حضرت آيت الله خامنه اي، الگو شدن ايران در ذهن ملتها را موجب خشم و نا اميدي بيشتر سلطه گران خواندند و افزودند: ملت ايران در چهل سال اخير به جهانيان ثابت کرده است که مي‌توان از ابرقدرتها نترسيد، در مقابل آنها ايستادگي کرد و با وجود تحريم‌ها و فشارها، به رشد و پيشرفت روزافزون نيز دست يافت.
ايشان، پيشرفتهاي نظامي‌و موشکي ايران در عين تحريم کامل را موجب حيرت و حتي تحسين برخي دشمنان کينه ورز خواندند و افزودند: مقاله چند سال قبل يک ژنرال صهيونيست در اين خصوص، نمونه اي از اين واقعيت است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اينکه «نمي‌خواهيم وقت جلسه خوب و مفيد با نخبگان جوان را با پاسخگويي به رئيس جمهور امريکا ضايع کنيم»، افزودند: با وجود اين، همه بايد به يک نکته مهم توجه کنيم و آن، ضرورت شناخت دشمن است زيرا هر ملتي دشمنانش را نشناسد و او را دوست يا بي‌طرف بداند، حتماً مورد تهديد و در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
ايشان افزودند: اميرمؤمنان در نهج البلاغه مي‌فرمايند «خواب نمي‌روم و مي‌فهمم که در اطرافم چه مي‌گذرد»، و ملت و مسئولان ايران نيز نبايد دچار خواب گرفتگي و غفلت شوند چرا که در اين صورت به ما شبيخون مي‌زنند و غارت مي‌شويم.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به پاسخ‌هاي خوب و درست مسئولان کشور به اباطيل ترامپ، رئيس جمهور و هيأت حاکمه‌امريکا را به علت درک نکردن تحولات ايران و منطقه، دچار «عقب افتادگي ذهني» خواندند و خاطرنشان کردند: آنها مي‌خواهند ايرانِ جوان، مؤمن، انقلابي و پيشرفته را به 50 سال قبل برگردانند، البته معلوم است که اين کار، شدني نيست اما آنها به علت عقب‌ماندگي از درک اين واقعيت عاجزند و به همين علت دچار اشتباه محاسباتي و شکست‌هاي پي در پي از ملت ايران شده و مي‌شوند.
رهبر انقلاب، رژيم بسيار شرور امريکا را به تعبير حقيقتاً درست امام راحل «شيطان بزرگ» و «شيطان اکبر» خواندند و خاطرنشان کردند: نظام امريکا، کارگزار شبکه خطرناک و خبيث صهيونيزم بين الملل، دشمن ملت‌هاي مستقل و عامل اغلب جنگها در منطقه و جهان است و مانند زالو درصدد مکيدن دار و ندار ملت‌هاست.
ايشان با يادآوري سخنان ترامپ در مبارزات انتخاباتي مبني بر بوجود آمدن داعش به‌دست امريکا افزودند: طبيعي است که سردمداران امريکا اکنون عليه سپاه پاسداران که اهداف خطرناک امريکا و داعش را در منطقه سد کرده است، نعره بکشند و سخنراني کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي، خنثي شدن نقشه‌هاي امريکا در منطقه از جمله در سوريه، لبنان و عراق را علت ديگر عصبانيت و خشم مقامات امريکايي برشمردند و افزودند: جمهوري اسلامي‌نقشه‌هاي شوم امريکا را برهم زده است.
رهبر انقلاب اسلامي‌پس از تبيين علل عصبانيت و نااميدي امريکايي‌ها به بيان هفت توصيه مهم به مردم، مسئولان و فعالان سياسي و مطبوعاتي درباره قضاياي اخير پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اولين نکته تأکيد کردند: همه يقين و مسلم بدانند که‌امريکا اين بار هم از ملت انقلابي ايران تودهني و شکست خواهد خورد.
توصيه دوم رهبر انقلاب، «پرهيز از غفلت در مقابل مکر و حيله‌امريکا» بود.
ايشان خاطرنشان کردند: نبايد بلاهت نشان دادن رئيس جمهور امريکا، موجب شود که از مکر و توطئه دشمن غافل شويم و آن را حقير بشماريم، بلکه بايد همه با تدبير و هوشياري و آمادگي کامل در صحنه باشيم.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: البته جنگ نظامي‌اتفاق نمي‌افتد اما مسائلي هست که اهميتش از جنگ کمتر نيست، بنابراين بايد پيش بيني کنيم و مراقب باشيم.
رهبر انقلاب در توصيه سوم، به دشمني امريکا با عناصر قدرت ايران اشاره و تأکيد کردند: برعکسِ دشمن، همه بايد اين عناصر را تقويت کنيم.
ايشان علم و قدرت دفاعي را از جمله عناصر اصلي قدرت ملت ايران خواندند و افزودند: توان موشکي بايد به کوري چشم دشمن هر روز افزايش يابد.
حضرت آيت الله خامنه اي اقتصاد را از ديگر عناصر قدرت ايران برشمردند و تأکيد کردند: بايد به کاهش وابستگي و افزايش قدرت درون زاي اقتصادي اهتمام جدي کرد.
رهبر انقلاب در همين زمينه يادآور شدند: بارها گفته‌ايم که با سرمايه گذاري خارجي از جمله غربي‌ها مشکلي نداريم اما نبايد اقتصاد کشور به ستوني متکي باشد که با نعره شخصي مثل ترامپ بلرزد.
ايشان افزودند: اقتصاد ايران بايد به «ستونِ توان و ظرفيت داخلي» تکيه کند و سياستهاي اعلام شده اقتصاد مقاومتي، پيگيري و اجرا شود.
«بي اعتنايي به القائات دشمن»، چهارمين توصيه مهم رهبر انقلاب درباره قضاياي اخير است.
حضرت آيت الله خامنه اي گفتند: در برجام دشمن القا مي‌کرد اگر توافق حاصل شود دشمني‌ها برطرف مي‌شود، توافق کرديم اما دشمني‌ها بيشتر هم شد.
ايشان تأکيد کردند: امروز هم نبايد مطالبي مطرح شود که اگر مثلاً در فلان قضيه توافق نکرديم چنين و چنان مي‌شود، اين از القائات مورد نظر دشمن است و ما بايد بي اعتنا به اين القائات، مصالح خودمان را خودمان بفهميم و آن را از دشمن نشنويم.
پنجمين توصيه رهبر انقلاب اسلامي‌يعني افزايش قدرت دفاعي بر تجربه دفاع مقدس متکي بود.
ايشان خاطرنشان کردند: در آن سالها تهران زير موشکباران صدام و حاميان غربي اش بي دفاع بود، جوانان کشور براي حل اين معضل از صفر شروع کردند و به تدريج به چنان توانايي دست يافتند که دشمن وقتي توانايي مقابله به مثل ما را ديد، متوقف شد.
حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: اکنون نيز بايد توان دفاعي کشورمان را افزايش دهيم تا دشمنان گستاخ و جَري نشوند و به حمله و دست از پا خطا کردن، تشويق نگردند.
رهبر انقلاب در توصيه بعدي به موضوع رفتار اروپايي‌ها در مسئله اخير پرداختند.
ايشان گفتند: اروپايي‌ها با درک اينکه برجام به نفع آنها و امريکايي‌هاست، با سخنان رئيس‌جمهور امريکا درباره پاره کردن برجام مخالفت کردند که اين موضعگيري خوب است اما کافي نيست.
رهبر انقلاب گفتند: تا طرف مقابل، برجام را پاره نکند، ما آن را پاره نمي‌کنيم، اما اگر برجام را پاره کنند ما آن را ريز ريز مي‌کنيم.
حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: اروپايي‌ها بايد مقابل اقدامات دولت امريکا از جمله نقض برجام همچون تحريم‌هايي که انتظار دارند از کنگره بيرون بيايد بايستند و از هم صدايي با امريکايي‌ها در مسائلي نظير قدرت دفاعي ايران و حضور ايران در منطقه بپرهيزند چرا که ما مطلقاً هم آوازي اروپايي‌ها با زورگويي‌هاي امريکا را قبول نمي‌کنيم.
رهبر انقلاب در همين زمينه افزودند: آنهايي که موشک و سلاح اتمي‌دارند ملت ايران را از داشتن موشک 2 يا 3 هزار کيلومتري نهي مي‌کنند، اين موضوع و ديگر مسائل مربوط به ايران به شما چه ربطي دارد؟
آخرين توصيه رهبر انقلاب، «جدي گرفتن اقتصاد مقاومتي و اصول آن» از جمله توليد داخلي، منع واردات غيرضروري، جلوگيري از قاچاق کالا و ايجاد اشتغال بود.
ايشان خاطرنشان کردند: بيش از نيمي‌از سال، گذشته است و بايد براي تحقق اهداف و جبران عقب‌ماندگي‌هاي ناشي از حرفهاي انتخاباتي، تلاش مضاعف شود تا اقتصاد ايران از اتکاء به نفت، به اقتصادي مبتني بر ارزش افزوده تبديل شود. رهبر انقلاب اسلامي، در بخش ديگري از سخنانشان، ديدار با نخبگان جوان را جلسه اي شيرين و مطلوب و سرشار از اميد به آينده و افق‌هاي پيش رو خواندند و با تأکيد بر اينکه نخبگان، نعمت‌هاي الهي هستند و بايد شکر اين نعمت را بجا آورد، گفتند: من عميقاً و قوياً، نخبه‌باور هستم و مسئولان نيز بايد باور کنند که نخبه داريم و اين نخبه‌ها مي‌توانند سرنوشت کشور را تغيير دهند.
ايشان، پيشرفت علمي‌را زمينه ساز اقتدار کشور دانستند و خاطرنشان کردند: کشور ما با وجود سابقه درخشان در زمينه علم، متأسفانه در دوران سلطه بيگانگان از قافله علم عقب افتاد که بايد اين عقب افتادگي جبران شود.
رهبر انقلاب اسلامي، اصلي‌ترين راه جلوگيري از غرب زدگي کشور را، از بين بردن وابستگي دانستند و با تأکيد بر اينکه از عناصر اصلي رهايي از وابستگي، پيشرفت علمي‌است، خاطرنشان کردند: در مسير پيشرفت علمي‌و فناوري نبايد هيچ مانعي از جانب دستگاههاي مختلف بوجود آيد.
حضرت آيت الله خامنه اي با استناد به ظرفيت‌هاي فوق العاده کشور، بستر پيشرفت علمي‌و فناوري را مهيا دانستند و با ابراز رضايت از اقدامات بنياد نخبگان و معاونت علمي‌رياست جمهوري افزودند: البته نبايد به اين حد از پيشرفت قانع بود، زيرا تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم.
رهبر انقلاب اسلامي‌در ادامه سخنان خود به يک نکته اساسي اشاره کردند و گفتند: در پيشرفت علمي‌بايد رويه‌سازي و جريان‌سازي شود تا سلائق و روشهاي مديريتي در دولتهاي مختلف، در اين مسير تأثيرگذار نباشد و پيشرفت علمي‌کشور متوقف نشود.
حضرت آيت الله خامنه اي چند نکته را نيز درخصوص مسائل مرتبط با علم و فناوري بيان کردند.
«افزايش کيفيت ضوابط شرکتهاي دانش بنيان»، «لزوم افزايش بودجه علم و فناوري»، «مديريت صحيح منابع مالي در اين بخش» و «ضرورت ارتقاء کيفيت مقالات علمي»، نکاتي بود که رهبر انقلاب اسلامي‌به آنها اشاره کردند.
ايشان، معاونت علمي‌رياست جمهوري و بنياد نخبگان را به استفاده بيش از پيش از ظرفيت‌هاي دستگاهها، توصيه مؤکد کردند.
رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين گفتند: بايد براي صنعت کشور، فکري اساسي شود زيرا صنعت گرفتار آفت مونتاژکاري شده است و تا وقتي که اين آفت وجود دارد، نوآوري مورد توجه قرار نخواهد گرفت و تحرک و کار علمي‌نيز متوقف خواهد شد و در چنين شرايطي، ميان دانشگاه و صنعت، ارتباطي برقرار نخواهد بود.
ايشان به موضوع لزوم اهميت دادن به فعاليتهاي فرهنگي در معاونت علمي‌رياست جمهوري و بنياد نخبگان نيز اشاره کردند و افزودند: خطرناک تر و تلخ تر از ترور فيزيکي که در سالهاي گذشته انجام شد و تعدادي از دانشمندان ما شهيد شدند، اسير فکري و فرهنگي شدنِ دانشمندان است، بنابراين نخبگان بايد با تقوا از خود مراقبت کنند. رهبر انقلاب در بخش پاياني سخنان خود، شرايط امروز و جهت گيري کشور را بهترين فرصت براي جوانان به منظور افزايش ايمان، تلاش علمي‌در جهت پيشرفت و برطرف کردن اشکالات دانستند و گفتند: مطمئن هستم که شما جوانان، ايراني به مراتب بهتر، پيشرفته تر و منظم تر، پيشِ رو خواهيد داشت. در ابتداي اين ديدار دکتر ستاري معاون علمي‌و فناوري رئيس‌جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان با اشاره به لزوم تغيير در رويکرد اقتصادي، از اقتصاد نفتي به سمت اقتصاد مبتني بر نيروي انساني خلاق و مؤمن و خودباور، گفت: طراحي مدل موفق آموزشي، تمرکز بر توانمندسازي نخبگان، جذب ايرانيان خارج از کشور و ايجاد شبکه نخبگاني از مهمترين فعاليت‌ها و رويکردهاي بنياد ملي نخبگان بوده است.

محمد نیشابوری
سردبیر
سرانجام پس ازماه ها تهدیدوتطمیع،رییس جمهورآمریکا درسخنانی بیهوده وگزاف" برجام" را ضد منافع ملی آمریکا وجهان اعلام کرد وبا وارد کردن اتهامات واهی به ایران ازجهان وسپس کنگره آمریکا خواست تا آنرا لغو ویا ازحیزانتفاع ساقط کنند.تحلیل سخنان سراسرتوهم ترامپ رویکرد این نوشتارنیست اما بدون شک باید یادآورشد که آمریکا با حضوررییس جمهوری اینچنین درعرصه جهانی همان اندک آبروی ساخته وپرداخته شده را هم برباد داد.نوع ادبیات ترامپ،فاصله بسیاروی با رییس جمهوری دارای حداقل شرایط وشایستگی کشوری مدعی رهبری جهان را نمایان ترساخت.به گفته برخی ناظران،نخستین سخنرانی ترامپ درمجمع عمومی سازمان ملل به جای نمایش اقتدار وحفظ وجهه این کشوردرحمایت ازهنجارهای بین المللی چون حقوق بشر،دموکراسی،ثبات وامنیت به نوعی شاخ وشانه کشیدن برای جهان وبازتابی از روحیات کابوی گری آمریکای پیش ازتمدن بود.رفتارهای ترامپ برای بسیاری ازآمریکایی ها ازادبیات وی اسفناک تراست.علاوه بر رفتار وگفتار، سیاست های ترامپ نیزنمونه بارزی ازهنجارشکنی است؛هنجارشکنی هایی که البته ازدید ناظران،هزینه های آن برای کاخ سفید بسیارسنگین تمام شده است.همچون خروج ازپیمان آب وهوایی پاریس یاخروج ازسازمان یونسکو.تاسف آنجا بیشترمی شود که حتی نام تاریخی ترین خلیج خاورمیانه را هم نمی داند.سخنرانی دیکته شده حاکمان عربستان برای او موجب سرشکستگی مردم آمریکا واتحادیه اروپا شد.گزافه گویی های ترامپ چنان نخ نما شده بود که به فاصله اندکی پس ازانتشارتوسط اتحادیه اروپا ومسئولان کشورهای اروپایی تکذیب وحتی به باد تمسخرگرفته شد. مردم شریف ایران هم درسراسرجهان باحفظ اتحادویکپارچگی سرزمینمان دربرابرگزافه گویی های رییس جمهورآمریکا مردانه ایستادند؛به اتحادیه اروپا وروسیه وچین باید توصیه جدی کرد که قاطعانه ازاجرای برجام دفاع کنند و در برابر زیاده خواهی های آمریکا بایستند.آمریکا درطول 4 دهه گذشته و درجریان کودتای 28 مرداد1332 نشان داد که نسبت به استقلال مردم ایران کینه وحسد شدید دارد وازهمه ابزاردراختیارخود برای ضربه زدن به منافع ایران بهره می برد.اکنون با تخطی ازمفاد برجام و وارد کردن بهانه های واهی،سعی دارد تا نتیجه تلاش چند ساله بزرگترین کشورهای جهان را به ثمن بخس بفروشد تا مگرذره ای لبخند رژیم غاصب صهیونیستی وبرخی حاکمان خود فروخته منطقه را جلب کند.امروزجهان درآستانه آزمون بزرگی قراردارد.اتحادیه اروپا و روسیه و چین می توانند برای همیشه جهان چند قطبی شده را دربرابرایالات متحده آمریکا تثبیت کنند. دولت محترم و دستگاه دیپلماسی کشورباید با افزایش سطح رایزنی ها وتجمیع توان درعرصه بین المللی فضای انزوای بوجود آمده علیه آمریکا را همچنان زنده نگه دارند وبا دیدارها ورایزنی های فراوان درگام نخست سرمایه گذاران را آگاه کنند که پایه های برجام مستحکمترازآن است که با زیاده گویی های رییس جمهورنادانی چون ترامپ به لرزه بیفتد ودرگام دوم الگوی موفق برجام را برای سایر موارد مورد مناقشه کشورهای جهان معرفی کند.این مهم جز با تلاش وحمایت همه جانبه همه قوا ازدستگاه دیپلماسی کشور امکان پذیرنیست.
اسوار پراساد
فایننشال تایمز
ترجمه : فاطمه مهتدی
درخشش رشد اقتصادی هند از بین رفته است. بیشتر کشورها برای نرخ رشد 5.7 درصدی اقتصاد هند تلاش می کنند اما این رکود برای کشوری که اخیرا به عنوان کشوری که نرخ رشد اقتصادی اش از چین نیز بیشتر بوده فخر فروشی می کرد. این کندی رشد نشانگر شکنندگی است که هیچ کس قادر به پنهان کردنش نیست. اما دولت چه درسهایی می تواند از این کندی رشد بگیرد و چطور پاسخگو باشد امری که بر اصلاحات اقتصادی و چشم انداز رشد برهمین عملکر مشخص می شود.فراخوان برای اصلاحات اقتصادی از دید دولت نارندا مودی نادیده گرفته نشده است. قانون ورشکستگی شرکت ها سال گذشته به اجرا درآمد و همچنین چارچوب تورم، که باعث شد بانک مرکزی تمرکز بیشتری بر قوانینی که باعث نرخ تورم پایین می شوند داشته باشد. ماه نوامبر گذشته دولت ناگهان اقدام به جمع آوری اسکناس های 500 و 1000 روپیه ای کرد و امسال مالیات کالا و خدمات را اجرا کرد. این اصلاحات درعین حال قربانی طراحی های ضعیف و اجرای نامناسب بودند. مالیات کالا و خدمات به مخلوطی پیچیده تبدیل شد.با این وجود آقای مودی هنوز طرفداران زیادی دارد. بازی های او نشانگر واضح این امر است که چطور حزب او در انتخابات اوتار پرادش پیروز شدند. با داشتن اکثریت پارلمان و افزایش ناگهانی رشد اقتصادی نتیجه بادی است که در بادبان نخست وزیر می وزد.به نظر می رسد اصلاحات اقتصادی با فشارهای گروه های تندروی ناسیونالیست اثر خود را از دست داده است. اکنون رشد اقتصادی درحال کاهش است. وسوسه ساده گیری در سیاست گذاری مالی برای افزایش فعالیت اقتصادی وجود دارد . دولت درحال افزایش فشار بر بانک مرکزی بر کاهش نرخ بهره است. این محرک ها ممکن است رشد را افزایش دهد اما کمک کوتاه مدت نیز وابسته به یک اصلاحات گسترده است. دولت نارندا مودی با اعمال استراتژی جسورانه برای تغییر و اصلاحات قادر به جلب اعتماد سرمایه گذاران خواهد بود.
تجارت طرح 80 ماده ای مجلس را بررسی کرد
تجارت آنلاین: اگر در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، استقلال بانک مرکزی؛ این نهاد بزرگ سیاست‌گذاری پولی به معنای شکوفایی و رشد روز افزون اقتصاد آن کشورهاست، اما در کشورهای در حال توسعه و همین ایران شاید به معنی شکستن قلک دولت‌ها معنا یابد.
ایلیا پیرولی: اگر در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، استقلال بانک مرکزی؛ این نهاد بزرگ سیاست‌گذاری پولی به معنای شکوفایی و رشد روز افزون اقتصاد آن کشورهاست، اما در کشورهای در حال توسعه و همین ایران شاید به معنی شکستن قلک دولت‌ها معنا یابد.
دولت‌هایی که یکی پس از دیگری در طول این سال‌ها آمده و رفته‌اند و هر کدام نیز با ارائه لوایحی دم از استقلال این نهاد پولی بزرگ سر داده‌اند اما انگار سرنوشت همه آن لوایح سناریوگونه، درج در بایگانی بوده است.
انگار اگر بانک مرکزی با استقلال مواجه شود، سیاست‌های پوپولیستی گونه دولت‌ها و منتفعان آن همانند تالاب‌ها  خشکیده می‌شوند و دیگر نشانی از اعمال مدیریت بر اقتصاد را نخواهند داشت.
شاید رقابت‌های انتخاباتی نمونه بارزی از این موضوع باشد که هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری با وعده‌های پولی عظیم از کاهش میزان بیکاری، افزایش یارانه‌ها و ... خبر می‌دادند و گویا در این میان کسی نمی‌دانست که این منابع چگونه باید تامین شود، در حالی‌که اقتصاد کشور به کویر شباهت پیدا کرده بود و همچنان طوفان‌های کویری در حال تخریب است.
آنها نگاه‌اشان تنها به یک منبع بزرگ پولی بود و آن بانک مرکزی.... بانکی که همواره به عنوان قلک برای دولت‌ها بوده و همچنان نیز بدون آنکه وظایف واقعی خود را انجام دهد، منبعی برای دولت‎ها محسوب شده است.
قصه غم‌انگیز بانک مرکزی به اینجا ختم نمی‌شود، چرا که این بانک همواره سپر بلای دولت‌ها نیز بوده است و در برابر هر سیلاب اقتصادی مثل سدی برای دولت عمل کرده است. حالا اینکه این نهاد پولی بخواهد مستقل بشود مثل این می‌ماند که دولت‌ها  قلک و پس انداز خود را به حراج گذاشته باشند.
حالا نمایندگان مجلس در اقدامی  مستقلانه در صدد اصلاح ساختار بانک مرکزی برآمده‌اند.
همان نمایندگانی  که برنامه ششم توسعه را نیز بدون مشورت با دولت وقت دوباره مورد بازنگری قرار داده و آن را صلاح و تدوین کردند.
به نقل از خبرگزاری مهر، کمیته بانکداری مجلس شورای اسلامی طرح ۸۰ ماده‌ای را برای اصلاح ساختاری بانک مرکزی تهیه کرده است که ترکیبی از لایحه دولت و طرح بانکداری اسلامی است.
موضوعی که بار دیگر  فعالان و کارشناسان اقتصادی نسبت به آن واکنش نشان داده و بر این عقیده‌اند که مجلس قانون‌گذار بوده و برای این کار بهتر است که دولت اقدام کند و مجلس نسبت به آن اظهار نظر کند.
هر چند که دولت نیز با بی‌میلی تمام انگار که هیچ اتفاقی در نظام بانکداری بحران زده ما رخ نداده است جانب سکوت را در گرفته است. به قولی شاید دولت از همین حالا می‌داند که این نوع قوانین همان خانه‌هایی روی آب هستند که هر گز عملیاتی نخواهند شد.
کارشناسان به برنامه‌های توسعه  پنج ساله و همچنین بودجه‌های سالانه اشاره می‌کنند و معتقدند که چقدر در هنگام عملیاتی کردن آنها انحرافات اجرایی انجام گرفته است. لذا به عقیده کارشناسان مثلث قدرت دولت، مجلس و منتفع‌کنندگان هر گز اجازه نمی‌دهند که قلک اقتصاد کشور به راحتی استقلال خود را بیابد.
داستان بانک مرکزی حکایت متفاوت و در عین حال منحصربه فرد دارد. این موضوع تنها سرابی بیش نیست و تنها می‌توان در رمان‌ها و فیلم‌های سوررئال پیدا کرد.
منابع ارزی باعث شده‌اند که دولت و بانک مرکزی با هم رابطه تنگانگی داشته باشند و به عقیده کارشناسان دولت‌های روی کار آمده از آنجه که نگاه پوپولیست گونه به رخدادهای اقتصادی دارند هر گز حاضر نخواهند شد که بانک مرکزی مستقل شود.
اقتصاد تک محصولی و وابستگی بسیار زیاد به منابع ارزی، کسری‌های متوالی بودجه‌های سالانه، حضور رانت‌خواران یا به عبارتی منتفع‌کنندگان از منابع بانکی . باعث شده است که بانک مرکزی حالا حالا نمی‌تواند در این کشور ردای استقلال را برتن کند.
مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت استقلال بانک مرکزی را در شرایط کنونی به نوعی به دور واقعیت توصیف می‌کند و در این باره می‌گوید: مجلس دهم توانایی تدوین برنامه‌ای برای استقلال بانک مرکزی را ندارد و نمی‌توان به این مجلس امید بست.
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: بهتر است که مجلس به وظایف ذاتی خود بسنده کرده وبه بخش نظارت و قانون‌گذاری خود اهتمام ویژه‌ای را داشته باشد.
به گفته پازوکی، استقلال بانک مرکزی در کشوری مثل ایران با دیگر کشورهای جهان متفاوت بوده و معنای استقلال آن به نوعی منحصر به فرد است و نباید انتظار داشت که به مانند کشوری مثل آمریکا یا کشورهای اروپایی به معنای واقعی مستقل باشد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بانک مرکزی بهتر است برای ایجاد مدیریت توانمند در نظام پولی کشور اقدام به شفاف سازی کرده و برای این منظور با استفاده از دستاوردهای پولی و مالی کشورهای پیشرفته سیستم نظام مالی- پولی کشور را به روز کرده و با همکاری با نهادی بین‌المللی درراستای شفاف‌سازی مالی گام بردارد.
این موضوع می‌تواند گامی در راستای استقلال بانک مرکزی با تعارف کشورمان باشد.
به گفته وی، انضباط پولی به عنوان مهمترین دستاورد و اقدام بانک مرکزی در این راستا باید باشد. به  عبارتی وقتی این نوع فضا برای بانک مرکزی در کشور ایجاد شود آنگاه تعریف واحدی از استقلال بانک مرکزی با توجه به اقتصاد موجود به دست خواهیم آورد.
پازوکی افزود: بانک مرکزی مسئول راهبری سیستم بانکی کشور باید ارزش پولی کشور را حفظ کند و ثبات پولی در کشور حاکم کند.
به گفته حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس اقتصادی، درآمدهای نفتی عامل اصلی در عدم استقلال بانک مرکزی است.
این کارشناس اقتصادی به تجارت گفته است: بخش عمده‌ای بودجه دولت به درآمدهای نفتی وابسته است و با توجه به نوسان‌های این نوع درآمد بودجه و سیاست‌گذاری پولی بر اساس آن تدوین می‌شود لذا استقلال بانک مرکزی به طور ساختاری در این اقتصاد امکان‌پذیر نیست.
به گفته وی، ما باید در نوع استقلال بانک مرکزی به تعریف واحدی برسیم چرا که استقلال بانک مرکزی باید براساس اقتصاد تک محصولی ما تعریف شود نه بر اساس استقلال تعریف شده‌ای که در کشورهای اروپایی انجام گرفته است. چرا که اقتصاد آن کشورها ملی است اما اقتصاد ما متعلق به بخش‌های دولتی و خصوصی است. دولت‌ها نیز به لحاظ این حجم وسیع و انحصاری که برای تامین هزینه‌های بودجه از درآمد متعلق به دولت برخوردار هستند، بحث استقلال بانک مرکزی در اینجا کمرنگ خواهد شد.
چالش دیگر استقلال بانک مرکزی در ایران به دولتی بودن بخش اصلی بانکداری تجاری در کشور مربوط می شود.
مالکیت دولتی بانک‌ها در کنار قانون عملیات بانکی بدون ربا که هرگونه سیاست پولی و اعتباری را منوط به تصویب هیات وزیران می‌کند، ما را در مرحله‌ای بسیار عقب‌تر قرار داده که تسلط دولت را بر منابع بانک‌های تجاری نیز مقدور ساخته است.
وظیفة اصلی بانک مرکزی در کشورهای مختلف جهان در درجة‌ اول اعمال سیاست پولی (و نه اعتباری) است و پس از آن، بانک مرکزی، با کمی تسامح، اعمال نظارت بر عهده دارد. وظیفه دوم، ‌ضرورتاً‌ در حوزه‌ وظایف بانک‌های مرکزی قرار ندارد اما به هر حال، امری رایج است. اما اینکه بانک مرکزی، در عین نظارت، خود به نوعی درگیر امر مدیریت بانک‌های تجاری باشد در تعارض با نقش اصلی بانک مرکزی قرار دارد.
منصور غیبی راه کارهای حل پدیده بدمسکنی را در گفتگو با تجارت بررسی کرد:
تجارت آنلاین: تحليل و بررسی مهم‌ترین شاخص‌های بخش مسکن در چند سال اخیر نشان می‌دهد كه وضعیت شاخص‌هايي همچون تراکم خانوار در واحد مسکونی، تولید، کیفیت ساخت و ساز و امکانات رفاهی مسكن بهبود یافته است.
سوگند السادات چاوشي: تحليل و بررسی مهم‌ترین شاخص‌های بخش مسکن در چند سال اخیر نشان می‌دهد كه وضعیت شاخص‌هايي همچون تراکم خانوار در واحد مسکونی، تولید، کیفیت ساخت و ساز و امکانات رفاهی مسكن بهبود یافته است. به‌عنوان مثال تراکم خانوار در واحد مسکونی بر اساس تعداد واحدهای مسکونی در تصرف خانوار از ۱.۱۴خانوار در هر واحد مسکونی در سال 75 به ۱.۰۶ خانوار در هر واحد مسکونی در سال ۹۵ کاهش یافته است، در حالی که این شاخص يعني تراکم خانوار در واحد مسکونی براساس کل خانه‌های موجود اعم از واحدهای مسکونی در تصرف، خانه‌های خالی و خانه‌های دوم به ۰.۸۴ نفر می‌رسد. اما به گفته چگنی مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی،علی‌رغم اينكه برخی شاخص‌های بخش مسکن از جمله کیفیت ساخت و ساز و امکانات رفاهی مسكن روندرو به رشدی را نشان می‌دهد، اما در حال حاضر حدود یک سوم جمعیت شهرنشین کشور با پدیده «بدمسکنی» مواجه هستند به طوري که حدود 19 ميليون نفر از جمعيت شهرنشين كشور در سرپناه‌های نامناسب در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند، همچنین بخشی از خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و اقشار کم درآمد هم در مضیقه مسکن مناسب به سر می‌برند.
ايجاد مسكن مناسب براي اقشار ضعيف جامعه از وظيفه اصلي دولت‌ها محسوب مي‌شود، لذا دولت گذشته هم به منظور ايفاي اين نقش طرح مسكن مهر را در شهرهاي مختلف كشور اجرايي كرد، اما علي رغم  صرف سرمايه كلان براي اجراي طرح مسكن مهر، اين طرح آن طور كه بايد و شايد نتوانست باعث خانه‌دار شدن اقشار كم درآمد جامعه شود، زيرا بيشتر ساختمان‌هاي مسكن مهر در مناطقي ساخته شدند كه اين مناطق قاقد زير ساخت‌هاي مناسب مانند آب، برق، گاز و راه‌هاي مواصلاتي مناسب بودند. به طور كلي طرح مسكن مهر باعث افزايش سرسام‌‌آور مسكن در اين چند سال اخير شده كه اين امر بر خانه دار نشدن اقشار كم درآمد جامعه و همچنين افزايش معضل بدمسكني دامن زده است.

*رویکردهاي اصلي دولت يازدهم در تحقق سیاست کلان تامین‌ مسکن

پس از به روي كار آمدن دولت يازدهم، اين دولت هم براي ايجاد مسكن مناسب براي اقشار كم درآمد جامعه  راهكارهايي در دستور كار خود قرار داد، به‌طوري كه براساس گزارش مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه ‌و‌ شهرسازی، در دولت یازدهم به منظور تحقق سیاست تامین مسکن مجموعه رویکردهایی را به همراه راهبردهایی برای تامین مسکن در دستور کار خود قرار داد که شامل تنظیم بازار با تقویت عرضه برای گروه‌های کم‌درآمد، نظام تضمین با ایجاد بیمه و نهادهای‌ ضمانتی، نظام ساخت‌و‌ساز، تولید مسکن و توسعه محیط‌های مسکونی با توسعه فن‌آوری‌های نوین ساخت، نظامات حقوقی مسکن و تنظیم زمین با راهبردهای صیانت از اراضی‌شهری و پیشگیری از تصرفات و دفاع در مراجع قضایی، فرآوری و ساخت اراضی، کنترل و نظارت مکانیزه بر فرآیندهای حوزه زمین، مسکن‌ و‌ ساختمان و توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی آن بود.
به عبارت ساده‌تر در دولت تدبير و اميد تقویت عرضه مسكن برای گروه‌های کم‌درآمد جامعه با کمک به ساخت مسکن استیجاری، پرداخت کمک اجاره و وام قرض‌الحسنه در تنظیم بازار سیاست‌گذاری شد. به عبارتي بخشی از تنظیم بازار با راهکارهایی همچون افزایش وام مسكن از ۲۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ به ۸۰ میلیون تومان، در شهرهای میانی به ۶۰ ميليون تومان و در شهرهای کوچک به ۴۰ میلیون تومان و کاهش نرخ سود تسهیلات براي متقاضيان بافت‌های فرسوده به 8 درصد از جمله اقداماتی بود که در دستور كار وزارت راه و شهرسازي دولت یازدهم قرار گرفت.

*رويكردهاي اصلي دولت دوازدهم در حوزه مسكن

سیاست وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم در حوزه مسکن، تامین مسکن برای چهار گروه ساکنان بافت‌فرسوده، حاشیه‌نشینان، خانه‌ اولی‌ها و گروه‌های‌ کم‌درآمد كشور است که هم اكنون تسهيلات صندوق پس‌انداز مسكن يكم در دستور كار  وزارت راه و شهرسازي با كمك بانك مسكن قرار داد.
 تسهیلات صندوق پس‌انداز مسكن یکم که خاصه خانه اولی‌ها است در دو گروه پرداخت می‌شود. اول، گروهی که هم زوجین و هم غیرزوجین را شامل شده و تسهیلات آن 80 میلیون برای تهرانی‌ها، 60 میلیون برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و 40 میلیون تومان هم برای سایر مناطق است. گروه دوم هم زوجین هستند که بانک مسکن این تسهیلات را در این سه بخش برای زوجین به طور خاص افزایش داد و به ترتیب براساس مناطق جغرافیایی به 160،120 و 80 میلیون تومان رساند. نرخ سود تسهيلات صندوق پس انداز مسكن يكم 9.5 درصد است كه تاکنون ۲۸۲ هزار نفر در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند. همچنين چندي پيش وزارت راه و شهرسازی پیشنهاداتی به منظور کاهش مجدد نرخ سود تسهيلات و افزايش دوره بازپرداخت اقساط و کاهش مدت زمان سپرده‌گذاری از 12 ماه به 10 ماه  ارایه داد که هم اكنون اين پيشنهادات توسط بانک مرکزی در حال بررسی است.
همچنين طرح جامع مسكن اجتماعي از اولويت‌هاي ديگر وزارت راه و شهرسازي براي تامين مسكن دو دهك كم‌درآمد جامعه است كه براساس مطالعات طرح جامع مسکن، دهک‌های کم‌درآمد یک و دو جامعه، سالانه به حدود 200 هزار واحد مسکونی نیاز دارند، به همين جهت دولت در راستاي اجرای طرح مسکن اجتماعی با تصویب مصوبه تامین سالانه 100 هزار واحد مسکونی برای دو دهک اول کم‌درآمد جامعه، تکلیف دستگاه‌های اجرایی مربوط از بابت واگذاری واحدهای مسکونی ملکی و استیجاری اجتماعی تا پایان برنامه ششم توسعه را ابلاغ و بنیاد مسکن را به‌عنوان مجری اصلی این طرح معرفی کرده است. منابع مالی مورد نیاز برای اجرای فاز اول طرح مسکن اجتماعی در قالب تامین 100 هزار مسکن ملکی و استیجاری برای دو دهک اول کم‌درآمد، شامل حدود 400 میلیارد تومان یارانه و 2400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی است كه محل تامين مالي پروژه مسكن اجتماعي تا پايان مهر ماه تعيين تكليف خواهد شد.

*بيش از 20 درصد جمعيت شهري در شرايط بدمسكني هستند

باتوجه به اينكه  تا امروز دولت‌ها براي تامين مسكن دهك‌هاي كم درآمدجامعه تدابيري انديشيده‌اند، اما يك سوم جمعيت شهر نشيني كشور در شرايط بد مسكني قرار دارند، لذا دولت دوازدهم بايد راهكارهايي براي ايجاد شرايط خوش مسكني و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي به دنبال ايجاد مسكن مناسب در اولويت برنامه‌هاي خود قرار دهد.
در خصوص اين موضوع كه یک سوم جمعیت شهرنشین کشور با پدیده «بدمسکنی» دست و پنجه نرم مي‌كنند و چه راهكاري براي حل اين معضل در كشور وجود دارد، منصور غيبي كارشناس ارشد اقتصاد مسكن در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: بيش از چند ميليون خانوار از ۲۴ میلیون و ۱۹۶هزار خانوار در كشور در يك فضاي متوسط 12 متري زندگي مي‌كنند كه معتقدم اين امر پديده بد مسكني نيست، بلكه يك فاجعه زيستي در كشور است. تراكم زندگي در واحد مسكوني در اين نوع خانوارها به دليل اينكه از لحاظ فرهنگي بيش از 4 تا فرزند دارند، بسيار بالا است. به‌عبارتي بيش از 15 تا 20 درصد جمعيت شهري و حاشيه نشين كشور در شرايط بدمسكني بسيار  وخيم قرار دارند كه در اين گونه افراد به لحاظ ارتباطات و فرهنگ، ميل به آسيب‌پذيري‌هاي اجتماعي بسيار بيشتر است و طبيعتا با پديده بد مسكني محصولي از انسان‌ها توليد و تربيت مي‌شوند كه علاوه بر خودشان مي‌توانند به ساير افرادجامعه هم آسيب‌هاي جبران ناپذيري وارد كنند. به عبارتي بيشتر افرادي كه در شرايط بد مسكني زندگي مي‌كنند از تحصيلات پايين برخوردار هستد لذا اين افراد به ناچار به فعاليت‌هايي چون قاچاق كالا و مواد مخدر روي مي‌آورند.

*لزوم تخصيص تسهيلات كم بهره به انبوه‌سازان

اين كارشناس ارشد اقتصاد مسكن با اشاره به راهكارهاي مناسب براي حل پديده بدمسكني تصريح مي‌كند:بايد راه درماني براي اينگونه افراد كه در شرايط بد مسكني زندگي كرده‌اند در نظر گرفته شود به طوري كه علاوه بر ايجاد شرايط خوش مسكني و ساخت مسكن‌هاي مناسب براي اينگونه افراد بايد فرصتي فراهم شود كه مردم در فضاهايي رشد و تربيت شوند كه نه براي خود و نه براي جامعه مشكل ايجاد كنند. درمان مسكن مي‌تواند منجر به درمان اجتماعي شود كه متاسفانه هنوز يك راهكار عملياتي مناسب براي برون‌رفت از اين معضل اجتماعي فراهم نشده است. به‌طوري كه تاكنون مشحص نشده است كه بسته حمايتي دولت براي خروج از معضل بد مسكني چيست ؟ يا در كدام بخش‌ها بايد بخش خصوصي توانمند شود؟ يا اينكه چه زماني تسهيلات به انبوه‌سازان داده شود تا بافت‌هاي فرسوده و سرپناه‌هاي نامناسب بازسازي و بهسازي شوند؟  چنانچه دولت تنها  شهر تهران را به عنوان پايلوت انتخاب كند و سرپناه‌های نامناسب در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی را بهسازي و احيا كنند در نتيجه اثرات مثبت ايجاد شرايط خوش مسكني در جامعه نمايان مي‌شود و در نهايت راهكار اصلي قانوني شده و  اين راهكار در راستاي تخصيص تسهيلات دولتي مورد حمايت بانك‌ها قرار گيرد. 
رییس جمهور مطرح کرد؛
رييس جمهور تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران آماده است روابط دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي خود را با ازبکستان بيش از پيش توسعه و تعميق دهد و در اين مسير هيچ مانعي وجود ندارد.
رييس جمهور تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران آماده است روابط دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي خود را با ازبکستان بيش از پيش توسعه و تعميق دهد و در اين مسير هيچ مانعي وجود ندارد. به گزارش ايلنا، حجت‌‌الاسلام حسن روحاني در ديدار عبدالعزيز کامل‌اف با بيان اينکه ما به ازبکستان به عنوان يک دولت دوست در گذشته و آينده تاريخ خود مي‌نگريم، گفت: پيوند تاريخي دو ملت، فرهنگ و تمدن در کنار دين و اعتقادات مشترک و منافع ملي و منطقه‌اي، دو کشور را هر چند که مرزهاي مشترکي ندارند اما کاملا به يکديگر متصل کرده‌اند.  رييس‌جمهور ادامه داد: روابط تاريخي و نزديک دو ملت، فرصت گسترده‌اي را براي تقويت و تحکيم روابط دو دولت در همه زمينه‌ها فراهم کرده و بي‌ترديد توسعه اين روابط به نفع دو ملت و منطقه است. روحاني به طرح‌هاي متنوع تقويت راه‌هاي ترانزيتي ميان دو کشور از مسيرهاي افغانستان، ترکمنستان و تاجيکستان اشاره کرد و اظهار داشت: بايد در کنار بهبود مسيرهاي ترانزيتي دو کشور، همکاري‌هاي بانکي و مباحث مرتبط با رواديد را نيز تسهيل کنيم تا بخش‌هاي خصوصي دو کشور بهتر بتوانند از فرصت‌هايي که در ايران و ازبکستان وجود دارند، بهره بگيرند.  روحاني به پيشرفت‌هاي کشورمان در حوزه فناوري‌هاي نوين و خدمات فني و مهندسي اشاره و تصريح کرد: شرکت‌هاي فني و مهندسي ايراني با ارائه خدمات دقيق و در سطح استانداردهاي بين‌المللي، آماده حضور فعال‌تر در ازبکستان هستند. رييس‌جمهور با بيان اينکه ايران کاملا آماده است نيازهاي ازبکستان به انرژي را تامين کند، ابراز اميدواري کرد که با تشکيل منظم نشست‌هاي کميسيون مشترک، راه‌هاي توسعه بيش از پيش روابط، جستجو و به سرعت عملي شوند. روحاني تقويت همکاري‌هاي فرهنگي، دانشگاهي و مراکز علمي‌و تحقيقاتي دو کشور را ضروري دانست و خاطرنشان کرد: دين ما دين رحمت و برادري است و با تشريح اين دين رحمت براي جوانان، نبايد اجازه داده شود آنان گرفتار افکار خطرناک افراطي و تروريست‌ها شوند. روحاني به موضوع مهم امنيت منطقه اشاره و با تاکيد بر اينکه‌امنيت همه کشورهاي منطقه به يکديگر پيوند خورده است، خواهان تلاشي جمعي براي حفظ امنيت و ثبات در منطقه شد و ابراز داشت: همه کشورهاي منطقه برادران يک خانواده هستند و نبايد اجازه داده شود که دشمنان با طرح اختلافاتي در حوزه مذهب و قوميت، ميان کشورهاي منطقه فاصله بيندازند.  وزير امور خارجه ازبکستان نيز در اين ديدار تاکيد کرد که تاشکند خواهان توسعه و تعميق روابط با تهران در همه عرصه‌ها است و با اجراي توافقات روساي جمهوري دو کشور در نشست آستانه، صفحه تازه‌اي در تاريخ روابط دو کشور گشوده شده است. کامل اف افزود: تمرکز ما توسعه و تعميق روابط اقتصادي و فرهنگي ميان دو کشور همپاي روابط سياسي است و سفر مقام‌هاي عالي‌ ايران به ازبکستان گام بزرگي در مسير اين همکاري‌هاي مشترک و پايه‌ريزي روابطي راهبردي و درازمدت ميان تهران – تاشکند خواهد بود. وي خواهان همکاري‌هاي نزديک دو کشور در موضوعات مرتبط با تحکيم امنيت در منطقه شد و بيان کرد: دو کشور داراي تاريخي غني اسلامي‌هستند و با ياري يکديگر مي‌‌وانند جلوي رشد تفکر افراط‌گرايي در منطقه را سد کنند.

میانجیگری ایران جلوی ویرانی را گرفت؛
همه پرسي اقليم کردستان حاشيه‌هاي بسياري داشت اما به هر صورت نتيجه نهايي لغو نتيجه همه پرسي بود. در اين رابطه نشريه واشنگتن اگزمينر در گزارشي با اشاره به اينکه مردم ايران، سردار قاسم سليماني را همچون يک قهرمان مي‌دانند، نوشت: حتي سياستمداران اهل سنت نيز براي حل مسائل و کاهش تنش با قاسم سليماني مذاکره مي‌کنند.
همه پرسي اقليم کردستان حاشيه‌هاي بسياري داشت اما به هر صورت نتيجه نهايي لغو نتيجه همه پرسي بود. در اين رابطه نشريه واشنگتن اگزمينر در گزارشي با اشاره به اينکه مردم ايران، سردار قاسم سليماني را همچون يک قهرمان مي‌دانند، نوشت: حتي سياستمداران اهل سنت نيز براي حل مسائل و کاهش تنش با قاسم سليماني مذاکره مي‌کنند.
به گزارش ايسنا اين نشريه نوشت: اگر در ايران از مردم درباره قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس ايران سوال کني، وي را به عنوان يک قهرمان توصيف خواهند کرد. بسياري از مقامات ايران حرف مي‌زنند اما وي عمل مي‌کند. قاسم سليماني با سربازان و نيروهاي تحت حمايتش چاي مي‌نوشد و به طور خلاصه مي‌توان گفت، در ايران و در ميان ارتش ايران، ژنرال سليماني از يک شهرت و خوشنامي‌برخوردار است، مبني بر اينکه وي يک سرباز واقعي است.در ادامه‌امده است:هر چند در عراق و جاهاي ديگر سليماني يک تصوير متفاوت دارد؛ يک معامله‌گر و ديپلمات ماهر. آمريکا در يک ماجراي سازش با مقامات عراق، نقش اين سازش را به ايران نسبت مي‌دهد.
در ماجراي کرکوک نيز، اين قاسم سليماني بود که به يک توافق ميان اتحاديه ميهني کردستان عراق، شبه نظاميان شيعه و دولت فدرال عراق براي جلوگيري از خونريزي دست يافت. حتي سياستمداران اهل سنت براي حل مسائل، شنيده شدن صدايشان و کاهش تنش‌ها درباره مذاکره و رايزني‌ با قاسم سليماني سخن مي‌گويند.و اين فقط در عراق نيست، بلکه در سوريه هم سليماني حضور دارد.
وي به طور هم‌زمان توانسته ائتلاف‌هاي سياسي و قبيله‌اي را به هم وصل کند که کمک کرده است نقطه تعادل در اين جنگ به نفع بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه باشد. اگرچه تحليلگران آمريکايي سفرهاي اخير سليماني به روسيه را نقض قطعنامه‌هاي سازمان ملل مي‌دانند، اين سفرها نشان‌دهنده اهميت نقش قاسم سليماني است.واشنگتن اگزمينر در ادامه تاکيد کرد که ايران نه تنها يک استراژي دارد بلکه افرادي را دارد که با اين استراتژي همکاري و آن را اجرا مي‌کند.اين نشريه در ادامه افزود: اگر چه محمدجواد ظريف وزير خارجه رسمي‌ايران است اما اين قاسم سليماني است که توافقات (منطقه) واقعي را انجام مي‌دهد، حتي اگر ظريف حسن‌نيت داشته باشد اما وي قدرت اجراي توافقاتش را ندارد در حالي که قاسم سليماني دارد.اين نشريه مدعي شد که اکنون زمان مواجه شدن با اين واقعيت است که سليماني وزير خارجه واقعي ايران است.
شکست برنامه‌هاي بارزاني
از سوي ديگر رئيس پيشين اداره اطلاعات نظامي‌عراق گفت که ميانجيگري ايران ميان سليمانيه و بغداد جلوي خونريزي را گرفت. وفيق السامرائي در گفت‌وگو با الميادين ضمن اشاره به اينکه همه پرسي جدايي کردستان عراق قبل از اجرايي شدن خاتمه يافت، گفت: ميانجيگري ايران ميان سليمانيه و بغداد جلوي خونريزي هزاران نفر و ويراني شهرها را گرفت.وي افزود: ميانجيگري ايران برنامه‌هاي بارزاني را شکست داد.سامرائي گفت: مساله جدايي الحشد الشعبي از ديگر نيروهاي مسلح عراق به خاطرات
پيوست.
 برخورد صادقانه با کردها
از سوي ديگر نماينده اقليم کردستان عراق در تهران گفت: رهبران کرد اين آمادگي را دارند که از طريق مذاکره بين اربيل و بغداد مسايل و مشکلات به وجود آمده بين دو طرف را حل کنند.ناظم دباغ، در گفت‌وگو با ايسنا در مورد انتشار برخي از اخبار مبني بر افزايش فشارها بر مسعود بارزاني جهت استعفا از رياست اقليم کردستان و همچنين آخرين تحولات در مورد انجام مذاکرات بين اربيل و بغداد خاطرنشان کرد: در همان موقع که بحث برگزاري رفراندوم در کردستان مطرح بود، با وجود اين‌که برخي از اقوام کرد در آن منطقه و همچنين کشورهاي همسايه با برگزاري رفراندوم موافق نبودند ولي آقاي بارزاني تصميم بر اين موضوع داشتند و متاسفانه به برخي از نصايح و مشورت‌ها در اين زمينه گوش ندادند.وي با بيان اين‌که با توجه به تحولات کنوني اکنون رهبران کرد اين آمادگي را دارند که از راه مذاکره و گفت‌وگو اين مسائل و مشکلات را حل کنند، در مورد اخبار منتشر شده مبني بر اين‌که در اوايل هفته جاري آقاي قاسم سليماني براي وساطت بين اربيل و بغداد به اقليم کردستان سفر کرده است، گفت: آقاي سليماني کسي است که در طول اين سال‌ها واقعا صادقانه با کردهاي عراق برخورد کرده است و آخرين بار نيز در مورد برگزاري رفراندوم در منطقه اقليم هشدارهايي را داده بودند.
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: هیچ اختلافی بین آقای جهانگیری با دولت و اعضای دولت وجود ندارد و در این چند ماه اعضای دولت بسیار صمیمی و نزدیک بوده و این حرف‌ها را نباید جدی گرفت.محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت افزود: یک فردی در سایتی چیزی به ذهنش رسید و نوشت، شما آن را در جمع مطرح می‌کنید.رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: امروز تحریم جدید ایجاد نشده است و سخنان ترامپ، محتوی نداشت و بیشتر شعار و تکراری بود و خوشبختانه هم کارآفرینان و اقتصاددانان در داخل کشور خوب تجزیه و تحلیل کردند و آنچه در بازار ارز و پول و اقتصاد دیدیم، اتفاقی رخ نداده و حتی در برخی موارد بازار علامت‌های مثبت هم نشان داده است.

خودروسازان ايراني با همتايان عراقي و هندي همکاري مي‌کنند
گروه صنعت، معدن و تجارت: همکاري‌هاي خودرويي ايران طي سال‌هاي گذشته با سرعت بيشتري مسير خود را پشت سرمي‌گذارد. هرچند در دولت يازدهم و ماه‌هاي گذشته اخبار مربوط به همکاري‌هاي بين‌المللي در حوزه صنعت خودرو، بيشتر معطوف به قراردادهاي منعقد شده با کشورهاي اروپايي بوده، با اين همه طي اين مدت گزارش‌هايي درباره نفوذ و صادرات خودروهاي ايراني به کشورهاي منطقه و ايجاد خط توليد خودروي ايراني در کشورهاي مختلف نيز شنيده شده است. در همين حال طي روزهاي گذشته خبرهايي نيز درباره آغاز مراحل همکاري يک خودروساز هندي براي راه‌اندازي خط توليد در ايران نيز شنيده شده است. به اين ترتيب مي‌توان گفت که هرچند شرکاي جديد و اصلي خودروسازان بزرگ ايراني را کشورهاي اروپايي تشکيل مي‌دهند، اما شاهد توسعه همکاري‌هاي خودرويي در کشورهاي منطقه نيز هستيم.
در برنامه‌هاي اولويت‌دار صادراتي وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات قطعه و خودرو در رديف چهارم و ششم اين اولويت‌بندي قرار گرفت تا نشان از اهميت و جايگاه اين صنعت در برنامه‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين اقتصاد ايران باشد. يکي از معيارهاي اين وزارتخانه براي طبقه‌بندي اين گروه، ميزان ارزش افزوده کالاهاي صنعتي عنوان شد و از آنجا که صنعت خودرو همواره ارزش افزوده بالايي به همراه داشته در رديف‌هاي برتر صادراتي قرار گرفت و دو خودروساز داخلي که صادرات را در کنار تامين نياز داخل در دستور کار خود قرار داده بودند نيز توانستند با فراهم کردن زمينه‌هاي اين امر نسبت به رونق صادرات اقدام کنند به طوري که در سال ۸۹ سهم گروه خودروسازي سايپا از صادرات خودرو به۶۰ تا ۸۰ درصد رسيد.
نفوذ خودروسازان ايراني در بازار عراق
سايت توليدي ايران‌خودرو در عراق نيز از سال ۸۹ (۲۰۱۱) شروع به کار کرد و تا پايان همان سال بيش از ۸ هزار دستگاه از محصولات توليدي آن روانه بازار عراق شد. در آن زمان مديرعامل وقت ايران‌خودرو ارزش صادرات ايران‌خودرو به عراق را حدود ۴۰۰ ميليون دلار اعلام کرده بود. روند صادرات به کشورهاي همسايه تا سال ۹۴ در حالي ادامه داشت که مشکلات موجود در حوزه بين‌المللي هم نتوانست بر اين صادرات سايه بيندازد به طوري که سايپا توانست در آن سال با بيش از ۱۰۰ ميليون دلار خودرو و قطعات، بيش از ۶۰ درصد صادرات خودرو را به خود اختصاص دهد که نرخ رقابتي، مصرف سوخت اقتصادي، خدمات پس از فروش و نرخ مناسب قطعات يدکي از جمله دلايل موفقيت صادراتي اين گروه خودروسازي عنوان شد.
در نخستين ماه تابستان ۹۵ بود که خودروسازان مهم‌ترين بازار صادراتي خود را از دست دادند. دليل اصلي اين روند، وضع مقررات سختگيرانه مربوط به کيفيت از سوي عراقي‌ها اعلام شد. ادعاي عراقي‌ها براي بي‌کيفيت بودن خودروهاي توليدي ايران در حالي بود که اين کشور تا سال ۹۴ بازار نخست صادرات خودروهاي ايراني لقب گرفته بود و از اين پس بود که رتبه نخست و دوم صادرات خودرو به دو کشور کره و چين اختصاص يافت و ايران به پله هشتم سقوط کرد. اين در حالي است که در بين سال‌هاي ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱ (۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ ميلادي) ايران درمجموع ۱۹۱ هزار و ۲۰۷ خودرو به عراق صادر کرده بود. سوريه نيز مقصد دوم صادراتي خودروسازان ايراني بود که با ورود داعش به اين کشور و تخريب سايت‌هاي توليدي خودروسازان ايراني، اين بازار نيز از دست رفت. کاهش صادرات خودرو به عراق همراه با پيامدهاي منفي قابل توجهي براي صنعت خودرو ايران بود و بر نرخ رشد اقتصادي و همچنين ارزش افزوده خودروسازان تاثير گذاشت. اين در حالي بود که خودروسازان در تلاش براي ايجاد شبکه‌هاي نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش در اين کشور بودند تا بازارهاي صادراتي خود را توسعه دهند. حال پس از گذشت بيش از يک سال از توقف صادرات محصولات خودروسازان به بازار عراق، هيات عراقي با حضور در ايران و شرکت در همايش بزرگ تجارت ايران و عراق فرصت را براي مذاکره بيشتر با خودروسازان ايراني فراهم ديدند.
همکاري ايران با خودروسازان هندي
در همين حال چند روز پيش از اين بود که رضا عظيمي، رئيس هيات مديره عظيم خودرو در نشستي با خبرنگاران اعلام کرد که اين شرکت بعد از تلاش‌هاي شبانه‌روزي توانسته در ماه گذشته با يک شرکت هندي و دو شرکت چيني قرارداد سرمايه‌گذاري مشترک (جوينت ونچر) به ارزش 12 هزار ميليارد تومان را نهايي کند و حداکثر تا يک سال آينده اين سرمايه وارد کشور خواهد شد. براساس گزارش‌ها در راستاي اين سرمايه‌گذاري مشترک برخي از بخش‌هاي مهم کارخانه مانند اتاق رنگ و سالن اصلي بايد ارتقا يابد تا بتوان طي دو سال به ظرفيت ۸۰ هزار دستگاه و بعد ۳ سال به ظرفيت ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در سال برسد. همچنين براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده ۲۰ درصد از توليد سالانه بايد به کشور‌هاي همسايه و خاورميانه صادر شود.
شرط استاندارد براي خودروهاي هندي
در همين حال عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس مي‌گويد: در قانون استاندارد کيفي خودرو تاکيد شده که هم خودروهاي داخلي بايد استانداردهاي ۵۵ گانه را رعايت کنند و هم اينکه خودروهاي وارداتي بايد اين مسير استاندارد را طي کنند. حميدرضا فولادگر در گفتگو با خانه ملت، درخصوص ورود هندي‌ها به بازار خودرو ايران و نظارت بر کيفيت اين محصولات، اظهار داشت: اصل اول بايد کيفيت باشد، در قانون استاندارد کيفي خودرو تاکيد شده که هم خودروهاي داخلي بايد استانداردهاي 55 گانه را رعايت کنند و هم خودروهاي وارداتي بايد اين مسير استاندارد را طي کنند.
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه منطق، حکم مي‌کند که اگر بنا شده تا مشارکت و سرمايه‌گذاري خارجي داشته باشيم، قطعا بايد با بخش‌هاي کار کنيم که در زمينه کيفيت درجه يک باشند، سپس در زمينه قيمت بررسي‌هاي لازم انجام شود، گفت: کيفيت و خدمات پس از فروش نيز در زنجيره کيفيت قرار مي‌گيرد که بايد مورد تاييد باشد. اين نماينده مجلس ادامه داد: بحث‌هاي استانداردسازي، کيفيت و خدمات پس از فروش بايد از شروط قرارداد باشد، سپس وارد مباحث ديگر مانند مبلغ و کيفيت قرارداد شويم.
فولادگر در ادامه درخصوص اينکه همکاري با برندهاي کم‌تر شناخته شده تا چه ميزان بازار توليد خودرو کشور را از انحصار خارج کند، اظهار داشت: قطعا براي کيفيت بالاتر بايد به دنبال برندهاي مطرح رفت حتي اگر اين برند در کشور هند باشد، کشور سازنده مسئله ثانويه است مسئله اول برند و کيفيت آن است. عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس پايان با تاکيد بر اينکه نظام استاندارد و مديريت کيفيت بايد درخصوص کيفيت اين محصولات اظهار نظر کنند، خاطرنشان کرد: بخش خصوصي در اين گونه قراردادها همه جوانب را در نظر و سود و زيان قرارداد را برعهده مي‌گيرد، اما کيفيت محصولات بايد به‌عنوان يک بحث حاکميتي در نظر گرفته شود.

ابزار توسعه بازار صادراتي خودروسازان
يک عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: صنعت خودرو ايران جزء با نگاه صادرات محور توسعه نخواهد يافت. سيدجواد حسيني‌کيا در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: تا زماني که توليدات خودروسازان صادراتي نباشد و قدرت رقابت در بازارهاي جهاني را نداشته باشند يقينا وضعيت صنعت خودرو به همين منوال بوده و جريان رو به رشدي را در خودروسازي نخواهيم داشت.
وي تصريح کرد: دستيابي به شرايط صادراتي در توليد قطعا نيازمند ابزاري است که بخشي از آن به فرهنگ‌سازي در جامعه جهت استفاده از خودروهاي داخلي و بخشي از آن نيز به تخصيص تسهيلات بانکي براي حمايت از خريداران توليدات داخلي بازمي‌گردد تا ضمن حمايت از توليد، شاهد ارتقاء کيفيت خودروهاي داخلي باشيم و صنعت خودرو ايران جزء کشورهاي موفق در اين صنعت شود.  وي همچنين راهکار توسعه بازارهاي صادراتي خودروسازان را کاهش هزينه توليد و دستيابي به قيمت رقابتي دانست و گفت: متاسفانه دريافت ارقام بالاي ارزش افزوده از توليد منجر به افزايش قيمت تمام شده خودرو شده که اين بخشي از جريان عدم وجود قيمت رقابتي در صنعت خودرو است.

ضوابط ايمني معادن زغال سنگ
اصلاح مي‌شود
مهدي کرباسيان، رئيس هيات عامل ايميدرو در جلسه بررسي راهکارهاي ايمني معادن، توجه به ضوابط ايمني معادن را حياتي خواند و اين باره گفت: با توجه به تاکيد دکتر شريعتمداري وزير صنعت معدن و تجارت در زمينه‌ايمني معادن و توجه به استانداردهاي اين بخش؛ جلسه نظارت بر ايمني معادن به ويژه معادن زغالسنگ تشکيل شد.  کرباسيان افزود: نيروي انساني از سرمايه‌هاي ارزشمند اقتصاد کشور به شمار مي‌رود و يکي از موضوعات مهم در بخش معدن، رعايت استانداردهاي لازم براي حفظ امنيت کارگران و معدنکاران است. رئيس هيات عامل ايميدرو اظهار کرد: بررسي شاخص‌هاي ايمني معادن به خصوص در معادن زغالسنگ زمينه‌ساز جلوگيري از بروز حوادث ناگوار در حوزه معدن خواهد بود.  در اين راستا تامين فضاي کاري ايمن مورد توجه‌ايميدرو است و اين سازمان بخشي از سرمايه خود را به زيرساخت‌هاي مرتبط با حوزه‌ايمني معادن به ويژه زغالسنگ اختصاص داد. کرباسيان با بيان اينکه در حال حاضر از حدود 200 معدن زغالسنگ 110 معدن فعال است، گفت: با توجه به نياز ذوب آهن اصفهان و صنعت فولاد به زغالسنگ، ضروري است که معادن راکد اين بخش فعال شوند. وي تصريح کرد: وزارتخانه‌هاي تعاون، کار رفاه و امور اجتماعي نقش قانوني در ايمني و نظارت معادن به ويژه معادن زغالسنگ دارد و انتظار مي‌رود به درستي در اين بخش نقش‌آفريني کند.

نگراني قطعه‌سازان کشور
 از جريان مونتاژکاري
عضو هيات مديره انجمن تخصصي همگن قطعه‌سازان خودرو با ابراز تاسف از وضعيت توليد قطعه‌سازان، گفت: افزايش توليد محصولات مونتاژي، اوضاع توليد در واحدهاي قطعه‌سازي در کشور را بسيار نگران کننده کرده است.  محمود نجفي سهي در گفتگو با خبر خودرو، اظهار داشت: شرايط کنوني و جريان نامناسب توليد قطعه‌سازان داخلي موجب تعطيلي تعداد قابل توجهي از فعالان اين عرصه شده اين روند در حالي است که سرمايه‌گذاري بسياري براي ايجاد واحدهاي قطعه‌سازي صورت گرفته است.  وي با توجه به شروط دولت جهت همکاري‌هاي جديد و آغاز توليد با حداکثر 40 درصد داخلي‌سازي اظهار داشت: در صورت عملي شدن اين شروط حرکت بسيار خوبي براي توسعه سهم داخل و صنعت قطعه‌سازي کشور خواهد بود. وي افزود: علاوه مشکلات ناشي از افزايش ورود خودرو و توليد محصول به صورت مونتاژي، بخش مهمي‌از مشکلات امروز قطعه‌سازان به کمبود نقدينگي و عدم جريان مشخص پرداخت مطالبات بازمي‌گردد.

توضيحات انجمن حمايت از مصرف‌کنندگان
 درباره  مورد تاييد بودن وزارت صنعت
ادامه از صفحه اول
۴) بر خلاف نظر مديرکل محترم، و بر اساس نص صريح ماده ۹ و ماده ۱۰ "قانون حمايت از مصرف‌کنندگان" مصوب آبان ۱۳۸۸، «نظارت» و سرپرستي سازمان حمايت، مشمول تشکل‌هايي است که پس از تصويب قانون مذکور و تحت نظر «شوراي عمومي‌و موسس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان» تاسيس و تشکيل شده‌اند. بر اين اساس، دايره اختيارات و صلاحيت سازمان مزبور و آن مقام، شامل تمامي‌تشکل‌هاي مردم‌نهاد فعال در امور مصرف‌کنندگان نمي‌باشد و به طريق اولي، سازمان مزبور نمي‌تواند و نبايد مانع فعاليت داوطلبانه، موثر و قانوني تنها انجمن مردم نهاد حامي‌۸۰ ميليون مصرف‌کننده ايراني که با مجوز وزارت کشور فعاليت قانوني خود را دنبال مي‌کند، باشد. ۵) انجمن حمايت از مصرف‌کنندگان حامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني از سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان و مديرکل نظارت و ديگر مسئولين آن انتظار دارد به جاي تلاش براي از بين بردن تنها تشکل مردم‌نهاد، موثر و حقيقا حامي‌مصرف‌کنندگان، وظايف قانوني خود را بدون هيچ چشمداشتي بر عهده بگيرند و به ساماندهي سيصد تشکل وابسته تحت سرپرستي خود اقدام نمايند و آنها را از رخوت و تشتت و نابساماني که دامنگيرشان شده برهانند.به وظايف قانوني خود عمل نمايند و دفاع موثر، به روز و کارآمد از حقوق مصرف‌کنندگان را همراه با انجمن حمايت از مصرف‌کنندگان حامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني بر عهده بگيرند و از هر گونه فرافکني و شعار اجتناب ورزند. فعاليت‌هاي اجتماعي و حمايتي در راستاي استيفاي حقوق مصرف‌کنندگان ملک طلق سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان نيست و انديشه‌هاي بسته دولتي و شبه دولتي و غيررقابتي حاکم بر آن سازمان‌ پاسخگوي نيازهاي روز مصرف‌کنندگان نمي‌باشند.
۶) انجمن‌ حمايت از مصرف‌کنندگان حامي‌۸۰ ميليون مصرف‌کننده ايراني، تنها با تکيه بر تلاش داوطلبانه و امکانات بسيار ناچيز اعضا و به طور رايگان، به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. اين انجمن از هر گونه بودجه و منابع مالي عمومي‌و دولتي محروم مي‌باشد. با اين حال، استقلال و حضور فعال انجمن ما در حمايت از مصرف‌کنندگان بر هيچ ناظر منصفي پوشيده نيست. «انجمن حمايت از مصرف‌کنندگان» حامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني، از مديرکل نظارت بر تشکل‌ها و هماهنگي‌ و امور استان‌هاي سازمان‌ حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان انتظار دارد تا بيلان کاري سازمان متبوع خود و سيصد انجمن وابسته را در حمايت از حقوق مصرف کنندگان به اطلاع عمومي‌برساند تا افکار عمومي‌را به قضاوت بنشيند".

با امضاي قرارداد 94/2 ميليارد دلاري؛
نيروگاه‌هاي خورشيدي نقش مهمي‌در توليد انرژي پاک بر عهده دارند و اين نقش به مرور زمان و با آگاهي همه کشورها از وضعيت تغييرات اقليم گسترده‌تر هم مي‌شود.از سويي هزينه‌هاي رو به کاهش توليد اين نوع انرژي، شرکت‌هاي توليد کننده برق را براي ساخت اين نيروگاه‌ها ترغيب مي‌کند. اما نکته مهمتر فشارهايي است که دولت آمريکا عليه کشورمان اعمال مي‌کند و سعي دارد مانع سرمايه گذاري کشورهاي جهان در ايران شود اما مي‌بينيم که نه تنها اين روند در تمامي‌بخشها قطع نشده بلکه رشد چشمگيري هم داشته است. يکي از اين بخشها به حوزه انرژي مربوط مي‌شود که عملکرد قابل توجهي داشته است.
در اين رابطه شرکت ساگا انرژي نروژ تنها چند روز پس از اينکه دولت آمريکا سياست خصمانه در قبال تهران در پيش گرفت، قراردادي به ارزش ۲.۵ ميليارد يورو (۲.۹۴ ميليارد دلار) براي ساخت نيروگاه‌هاي خورشيدي در ايران امضا کرد. به گزارش ايسنا، توافق مقدماتي ساگا با شرکت دولتي امين انرژي، جديدترين قرارداد از مجموعه قراردادهايي است که شرکت‌هاي خارجي از زمان اجراي توافق هسته‌اي و برچيده شدن تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران امضا کرده‌اند.بر اساس گزارش رويترز، رونه‌هالند، سخنگوي ساگا انرژي اعلام کرد قرارداد اين شرکت نروژي همچنان به نهايي شدن تضمين‌هاي اقتصادي از سوي تهران بستگي دارد و تحت آن، طي يک مدت چهار تا پنج ساله، ۲ گيگاوات ظرفيت توليد نيرو ساخته خواهد شد.
به گفته اين سخنگو، شرکت ساگا انرژي براي تامين مالي اين قرارداد به بانک‌ها، صندوق‌هاي بازنشستگي و ضمانت‌هاي صادرات دولتي نروژ متکي خواهد بود و قصد دارد سرمايه‌گذاري خود را از طريق يک توافق ۲۵ ساله درباره قيمت‌هاي برق جبران کند.ساگا و شرکت سولي‌تک ليتواني پنل‌هاي خورشيدي را توليد خواهند کرد و باقي تجهيزات از سوي شرکت دلتا الکترونيک تايوان تامين مي‌شود.
دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا روز جمعه اعلام کرد که پايبندي ايران به برجام را تاييد نخواهد کرد و سرنوشت توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ را به کنگره واگذار کرد که ممکن است آن را تغيير دهد يا تحريم‌هاي سابق را مجددا برقرار کند.سخنگوي ساگا درباره تصميم اخير ترامپ گفت: ما اندکي نسبت به آنچه ترامپ انجام مي‌دهد، نگران هستيم اما موافق توافق هسته‌اي هستيم و هر اقدامي‌هم که رئيس جمهور آمريکا انجام دهد، مطمئنا به طرح‌هايمان ادامه مي‌دهيم و ترديدي نسبت به اين موضوع وجود ندارد.
پنج نيروگاه خورشيدي بزرگ دنيا
براي آنکه اهميت نيروگاههاي خورشيدي را بدانيم کافي است به گسترش اين قبيل نيروگاهها در کشورهاي مطرح جهان توجهي داشته باشيم و بدانيم کدام نيروگاه‌هاي خورشيدي دنيا بيشترين برق را براي مصرف کننده و تجار توليد مي‌کنند؟ در ادامه اين مطلب به معرفي پنج نيروگاه بزرگ جهان مي‌پردازيم.
پارک خورشيدي Qinghai Golmud
پارک خورشيدي Qinghai Golmud در استان Qinghai چين واقع شده و ظرفيت توليد برق آن به ۵۰۰ مگاوات مي‌رسد.ساخت اين پارک خورشيدي در سال ۲۰۰۹ شروع شد و در اکتبر سال ۲۰۱۱ توسط Longyuan Power به بهره‌برداري رسيد. فاز پنج اين پارک خورشيدي، که در حال حاضر در حال ساخت است، پس از تکميل، يک ۶۰ مگاوات ديگر هم به ظرفيت اين پارک خورشيدي اضافه خواهد کرد.
پارک خورشيديLongyangxia Dam
پارک خورشيديLongyangxia Dam در کنار رودخانه زرد در بخش گنگ در استان گيانگي چين واقع شده است.ساخت اين پروژه از مارس سال ۲۰۱۳ و در فاز اول آن آغاز شد و در عرض ۹ ماه به پايان رسيد. در دسامبر همان سال، اين مزرعه خورشيدي با ۳۲۰ مگاوات کل ظرفيت توليدي در مدار قرار گرفت.در آگوست ۲۰۱۴، ساخت فاز دوم آن آغاز شد و در اواخر سال ۲۰۱۵ به پايان رسيد. پس از آن ظرفيت اين نيروگاه به ۵۳۰ مگاوات رسيد.اين پارک خورشيدي بيش از ۹ کيلومتر مربع مساحت دارد و يکي از بزرگ‌ترين نيروگاه‌هاي برق هيبريدي آبي-خورشيدي در دنياست.
مزرعه خورشيدي Topaz
مزرعه خورشيدي Topaz در بخش سن‌لوييس اُبيسپو ايالت کاليفرنيا قرار گرفته است. هزينه ساخت اين نيروگاه ۲.۵ ميليارد دلار بود و مساحت اين نيروگاه بيش از ۲۴.۶ کيلومتر مربع است. ظرفيت نيروگاه Topaz برابر با ۵۵۰ مگاوات است و مالکيت آن با شرکت BHE Renewable است. توسعه اين نيروگاه هم برعهده First Solar است.مزرعه خورشيدي Topaz بيش از ۹ ميليون پنل خورشيدي را در خود جا داده است که تمامي‌اين ۹ ميليون پنل خورشيدي با زاويه ۲۵ درجه قرار گرفته‌اند تا بهترين و بيشترين تماس با اشعه خورشيد را داشته باشند. برق توليدي اين نيروگاه براي تامين برق مصرفي تقريبا ۱۶۰ هزار خانه کافي است.ساخت اين نيروگاه بزرگ خورشيدي از نوامبر ۲۰۱۱ شروع شد و در سال ۲۰۱۴ به پايان رسيد.انرژي توليدي اين نيروگاه مي‌تواند ۳۷۷ هزار تن CO2 را در سال کاهش دهد که برابر با CO2 کاسته شده توسط کنار گذاشتن ۷۳ هزار خودرو جاده‌هاست.
مزرعه خورشيدي Desert Sunlight
مزرعه خورشيدي Desert Sunlight در بخش ريورسايد ايالت کاليفرنيا قرار دارد. اين مزرعه خورشيدي ۵۵۰ مگاوات ظرفيت دارد و مساحت تحت پوشش آن بيش از ۱۵ کيلومتر مربع است. مديريت اين مزرعه خورشيدي با اداره فدارال مديريت زمين است.فاز اول اين مزرعه خورشيدي توليدکننده بيش از ۳۰۰ مگاوات ظرفيت برق است و فاز دوم آن ۲۵۰ مگاوات ديگر هم بر ظرفيت آن خواهد افزود و کل ظرفيت آن را به ۵۵۰ مگاوات خواهد رساند.مزرعه خورشيدي Desert Sunlight در مالکيت NextEra Energy Resources، GE Energy Financial Services و Sumitomo Corporation of American است. اين مزرعه خورشيدي توسط شرکت First Solar ساخته شده است.ساخت اين مزرعه خورشيدي در سپتامبر ۲۰۱۱ اغاز شد و بيش از ۴۰۰ مورد شغل براي کارگرهاي ساخت و ساز در مدت ۲۶ ماه به وجود آورد.انرژي که اين مزرعه توليد مي‌کند مي‌تواند برق مورد نياز ۱۶۰ هزار خانه در اين ايالت را تامين کند.
پروژه‌هاي Solar Star
پروژه‌هاي Solar Star در حال حاضر بزرگ‌ترين مزارع خورشيدي دنيا هستند و در آن‌ها بيش از ۱.۷ ميليون پنل خورشيدي نصب شده است. اين نيروگاه مساحتي برابر با ۱۳ کيلومتر مربع را در بر مي‌گيرد و در نزديکي روزاموند ايالت کاليفرنيا قرار گرفته است. ظرفيت توليد برق اين نيروگاه ۵۷۹ مگاوات است.اين نيروگاه خورشيدي تحت مالکيت BHE Renewable قرار دارد و برق توليدي آن به Southern California Edison فروخته مي‌شود.ساخت نيروگاه Solar Star از سال ۲۰۱۳ شروع شد و در سال ۲۰۱۵ تکميل شد و توانست بيش ۶۵۰ شغل ايجاد کند.اين نيروگاه آنقدر برق پاک توليد مي‌کند که بتواند ۲۵۵ هزار خانه را از برق توليدي خود سيراب کند.برق پاک توليدي پروژه‌هاي Solar Star معادل با کنار گذاشتن دو ميليون خودرو از جاده‌ها در دوره زماني ۲۰ ساله است.

موگريني در مراسمي‌در آلمان تاکيد کرد؛
مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا بار ديگر با تاکيد بر لزوم حفظ توافق هسته‌اي گفت: برجام از آنجايي حائز اهميت است که يک توافق مبتني بر برد ـ برد است و هيچ کشوري نمي‌تواند آن را به تنهايي از بين
 ببرد.
به گزارش ايسنا، فدريکا موگريني در يک مراسم در آلمان بار ديگر از توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 دفاع کرد.بنا به گزارش پايگاه اينترنتي اتحاديه اروپا، موگريني با بيان اينکه قوانين محدودکننده نيستند بلکه تضمين‌کننده‌امنيت و صلح هستند، گفت: حفظ توافق هسته‌اي به نفع خودمان و به علاوه به نفع جهان است. دو سال پيش توانستيم به يک راه‌حل مبتني بر برد ـ برد براي يکي از پيچيده‌ترين و خطرناک‌ترين مسايل دنياي امروز دست يابيم.
وي ادامه داد: ما يک سيستم نظارت موثر ايجاد کرديم تا اطمينان پيدا کنيم برنامه هسته‌اي ايران تنها مي‌تواند اهداف صلح‌آميز داشته باشد. در طول دو سال از زمان اجرا هيچ موردي دال بر نقض تعهدات ايران وجود نداشته و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌تا کنون هشت بار با اطمينان صد در صدي راستي‌آزمايي کرده که ايران به طور کامل به توافق پايبند است.
اين مقام ارشد اروپايي اظهار کرد: اين توافق به صورت متفق‌القول توسط شوراي امنيت سازمان ملل مورد تاييد قرار گرفت. بنا بر اين توافق هسته‌اي به تمام جهان و به تمام جامعه بين‌الملل تعلق دارد. هيچ کشوري نمي‌تواند به طور يک جانبه آن را نابود کند چراکه کاملا واضح است که هيچ کشوري نمي‌تواند به تنهايي يک قطعنامه شوراي امنيت را از بين ببرد.
موگريني تصريح کرد: با اين توافق يک دستاورد بزرگ داشته‌ايم. ما از ايجاد يک رقابت تسليحاتي در خاورميانه جلوگيري کرديم. بنا بر اين حفظ توافق براي منافع امنيتي خودمان ضروري است. من فراموش نمي‌کنم و ديگران هم فراموش نخواهند کرد که ما در اين روز (روز اجرا) چه به دست آورديم؛ يک توافق برد ـ برد.
وي خاطرنشان کرد: ما توافقي را جشن گرفتيم که ما را امن‌تر کرده است. من هميشه به خاطر خواهم داشت که مردم ايران، جوانان و سالمندان ايراني در خيابان‌ها حصول توافق را جشن گرفتند. ما برديم، مردم ايران نيز بردند و اين نتيجه‌اي است که تنها از طريق ديپلماسي و ميانجي‌گري، زماني که شما برد ـ برد را انتخاب مي‌کنيد، حاصل خواهد شد.
مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينکه توافق هسته‌اي در نتيجه نقش واسطه‌گري اتحاديه اروپا به دست آمد، تاکيد کرد: اين توافق به علاوه در نتيجه رويکرد اتحاديه اروپا مبني بر اينکه مي‌دانيم جنگ چه معنايي دارد و صلح به چه معني است، حاصل شد. لازم بود که با ايران به يک توافق دست يابيم و کماکان نيز ضروري است که در هفته‌ها و ماه‌هاي سخت پيش‌رو با اتحاد خود توافق را حفظ کنيم همان‌طور که در نشست وزيران اتحاديه اروپا به طور يک‌پارچه بر ادامه اجراي توافق تاکيد کرديم.
وي گفت: اين اتحاد ما يک نمونه خوب براي کساني است که مي‌فهمند اکنون زمان نابود کردن يک توافق منع اشاعه نيست. توافقي که کارساز و موثر بوده است. ما توافق را حفظ خواهيم کرد و اطمينان خواهيم يافت که شروط آن از سوي تمام طرف‌ها به طور کامل اجرا مي‌شود.