معاون وزير رفاه مطرح کرد
حذف بيش از ۴ ميليون نفر يارانهبگير غيرنيازمند
معاون امور رفاهي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از حذف بيش از ۴ ميليون نفر يارانهبگير غيرنيازمند خبر داد و گفت: برخي افراد که بعضاً طلافروش بودند از يارانه کارگران ساختماني استفاده ميکردند. به گزارش تسنيم، سيداحمد ميدري، با اشاره به اينکه پايگاه جامع رفاهي با هدف شناسايي اقشار مختلف جامعه با هدف حذف يارانه اقشار ثروتمند ايجاد شد، اظهار داشت: براي شناسايي دقيق خانوارها نيازمند يک بانک جامع اطلاعاتي در اين زمينه هستيم.
وي در رابطه با وضعيت کارگران ساختماني و يارانهاي که ماهانه براي تحت پوشش قرار گرفتن تأمين اجتماعي دريافت ميکنند، خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعات موجود، ماهانه 200 هزار تومان بابت بيمه تأمين اجتماعي کارگران ساختماني پرداخت ميشود که با ضرب اين تعداد در رقم بيش از يک ميليون نفر، عدد قابل توجهي به دست ميآيد.
ميدري افزود: طبق آخرين اطلاعات و بررسيهاي صورت پذيرفته براي شناسايي افراد غير شاغل به عنوان کارگران ساختماني، مشخص شد که تعداد زيادي از آنان با استفاده از مزيتهاي کارگران ساختماني در مشاغل ديگر و اصناف مختلفي مشغول به کار هستند.
6 بانک اطلاعاتي براي شناسايي يارانهبگيران غير نيازمند
معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه پايگاه جامع رفاهي که اخيراً ايجاد شده است، از طريق بانکهاي مختلف اطلاعاتي به روز ميشود، گفت: اين بانکهاي اطلاعاتي شامل سازمان امور مالياتي، بانکها، سازمان تأمين اجتماعي، سازمان آموزش فني و حرفهاي، نيروي انتظامي، سازمان ثبت املاک و اسناد کشور هستند. وي با انتقاد از اينکه متأسفانه در برخي موارد اطلاعات شفاف و دقيقي از اقشار مختلف مردم براي تصميمگيريهاي بزرگ نداريم، گفت: در جريان حکومتداري، اين اطلاعات مهم هستند و براي مبارزه با فساد نقش مهميايفا ميکنند.
وي به موضوع بيمههاي درماني و تعدد آنها در ميان خانوارها اشاره کرد و گفت: بخشي از اين افراد که چند دفترچهاي هستند، شامل کارکنان دولتي هستند که همسرانشان از خدمات تأمين اجتماعي استفاده ميکنند، بنابراين نميتوان اين افراد را حذف کرد، اما از بيماران خاص شروع کرديم که تعداد آنان 110 هزار نفر در کل کشور بود. ميدري گفت: در اين ميان افرادي بودند که از طريق دفترچههاي مختلف خدمات درماني و يارانهاي بهره ميبردند، بنابراين از اين افراد دعوت کرديم تا با ارسال پيامکي يکي از دفترچههاي درماني را انتخاب کنند.
ميدري در خصوص نحوه مقابله با فساد در جريان بيمه تأمين اجتماعي کارگران ساختماني گفت: يکي از اين راهکارها ايجاد سامانهاي بود که بايد کارگران ساختماني در آن ثبت نام ميکردند که اطلاعات هويتي آنان و مشاغلشان احراز شود؛ از اين طريق و با استفاده از بانکهاي اطلاعاتي در سازمان تأمين اجتماعي و سازمان امور مالياتي متوجه شديم که بسياري از آنان عملاً کارگر ساختماني نيستند.
ميدري با بيان اينکه تحقيقاتي را با همکاري مرکز آمار آغاز کرديم و بر روي 40 هزار نفر تحقيقات انجام شد تا ميزان فقر در آنان مشخص شود، گفت: اقدامينيز در وزارت رفاه صورت گرفت که مبناي آن 23 ميليون خانوار يارانهبگير بود تا ميزان فقر سنجيده شود، بنابراين اين همکاريها تا اعلام نتايج نهايي مشخص خواهد شد.
60 درصد از دانشآموختگان دانشگاههاي دولتي از دهکهاي پر درآمد جامعه
وي در بخش ديگري از سخنانش به موضوع نحوه ورود دانشآموزان به دانشگاههاي دولتي اشاره کرد و افزود: اکنون بسياري از دانشآموختگان دانشگاههاي دولتي که ميزان آن 60 درصد است، از دهکهاي پردرآمد جامعه هستند چرا که پيش از ورود به دانشگاه در آموزشگاههاي غيرانتفاعي تحصيل کردهاند. ميدري افزود: اين موضوعات به اين علت انجام پذيرفت که وزارت علوم درخواست کرد تا براي دانشآموختگان دو دانشگاه علامه طباطبايي و شهيد بهشتي بازار کار متناسب با تحصيلاتشان معرفي کنيم که مشخص شد اکثريت آنان را دهکهاي بالاي جامعه تشکيل ميدهند.
ميدري همچنين درباره وضعيت کودکاني که از تحصيل جاماندهاند گفت: طبق برخي آمارها تعداد کودکان جامانده از تحصيل 500 هزار نفر اعلام شد و ما با بررسي انجام شده متوجه شديم اين تعداد حدود 350 هزار نفر است، چرا که تعداد دانشآموزان مقاطع ابتدايي با آمار ثبت احوال کشور تطبيق داده شد. وي افزود: براساس آمارها بيش از 50 درصد از جاماندگان از تحصيل تحت پوشش کميتهامداد و بهزيستي هستند که نامهنگاريهايي انجام داديم که چرا اين تعداد کودک تحصيل نميکنند. معاون وزير رفاه گفت: متأسفانه 30 هزار نفر از اين کودکان را نتوانستيم پيدا کنيم و هيچ شماره تماسي از آنان نداشتيم، چرا که تنها اطلاعات موجود ما فقط کد ملي بود.
34هزار ميليارد تومان فرار مالياتي داريم
وي همچنين در رابطه با فرار مالياتي نيز گفت: طبق آمارها 34 هزار ميليارد تومان فرار مالياتي در کشور وجود دارد که اين رقم چيزي نزديک به مبلغ يارانه واريزي براي 70 ميليون نفر است؛ به عنوان مثال، مميزي در يکي از استانها تعريف ميکرد که فردي 1.5 ميليارد تومان بدهي مالياتي داشت که بعدها مشخص شد پرونده مالياتي به نام يک پيرزن ثبت شده بود.
ميدري با اشاره به اينکه دولت پيشنهاد داده بود که براي جلوگيري از فرار سربازي، يارانههاي اين افراد را قطع کنيم، گفت: پس از بررسي مشخص شد که افرادي که به سربازي نميروند از دهکهاي پايين جامعه هستند و امکان دارد با قطع يارانهشان مشکلات اجتماعي عديدهاي به وجود آيد. ميدري با اعلام اين خبر که با استفاده از بانکهاي اطلاعاتي، يارانه 4 ميليون نفر را حذف کردهايم، گفت: هماکنون افراد غيرنيازمند بسياري وجود دارند که يارانه نقدي دريافت ميکنند.
تجارت طرح 80 ماده ای مجلس را بررسی کرد
تجارت آنلاین: اگر در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، استقلال بانک مرکزی؛ این نهاد بزرگ سیاستگذاری پولی به معنای شکوفایی و رشد روز افزون اقتصاد آن کشورهاست، اما در کشورهای در حال توسعه و همین ایران شاید به معنی شکستن قلک دولتها معنا یابد.
ایلیا
پیرولی: اگر در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، استقلال بانک مرکزی؛ این
نهاد بزرگ سیاستگذاری پولی به معنای شکوفایی و رشد روز افزون اقتصاد آن
کشورهاست، اما در کشورهای در حال توسعه و همین ایران شاید به معنی شکستن
قلک دولتها معنا یابد.
دولتهایی که یکی پس از دیگری در طول این سالها
آمده و رفتهاند و هر کدام نیز با ارائه لوایحی دم از استقلال این نهاد
پولی بزرگ سر دادهاند اما انگار سرنوشت همه آن لوایح سناریوگونه، درج در
بایگانی بوده است.
انگار اگر بانک مرکزی با استقلال مواجه شود،
سیاستهای پوپولیستی گونه دولتها و منتفعان آن همانند تالابها خشکیده
میشوند و دیگر نشانی از اعمال مدیریت بر اقتصاد را نخواهند داشت.
شاید
رقابتهای انتخاباتی نمونه بارزی از این موضوع باشد که هر کدام از
کاندیداهای ریاست جمهوری با وعدههای پولی عظیم از کاهش میزان بیکاری،
افزایش یارانهها و ... خبر میدادند و گویا در این میان کسی نمیدانست که
این منابع چگونه باید تامین شود، در حالیکه اقتصاد کشور به کویر شباهت
پیدا کرده بود و همچنان طوفانهای کویری در حال تخریب است.
آنها
نگاهاشان تنها به یک منبع بزرگ پولی بود و آن بانک مرکزی.... بانکی که
همواره به عنوان قلک برای دولتها بوده و همچنان نیز بدون آنکه وظایف واقعی
خود را انجام دهد، منبعی برای دولتها محسوب شده است.
قصه غمانگیز
بانک مرکزی به اینجا ختم نمیشود، چرا که این بانک همواره سپر بلای دولتها
نیز بوده است و در برابر هر سیلاب اقتصادی مثل سدی برای دولت عمل کرده
است. حالا اینکه این نهاد پولی بخواهد مستقل بشود مثل این میماند که
دولتها قلک و پس انداز خود را به حراج گذاشته باشند.
حالا نمایندگان مجلس در اقدامی مستقلانه در صدد اصلاح ساختار بانک مرکزی برآمدهاند.
همان نمایندگانی که برنامه ششم توسعه را نیز بدون مشورت با دولت وقت دوباره مورد بازنگری قرار داده و آن را صلاح و تدوین کردند.
به
نقل از خبرگزاری مهر، کمیته بانکداری مجلس شورای اسلامی طرح ۸۰ مادهای را
برای اصلاح ساختاری بانک مرکزی تهیه کرده است که ترکیبی از لایحه دولت و
طرح بانکداری اسلامی است.
موضوعی که بار دیگر فعالان و کارشناسان
اقتصادی نسبت به آن واکنش نشان داده و بر این عقیدهاند که مجلس قانونگذار
بوده و برای این کار بهتر است که دولت اقدام کند و مجلس نسبت به آن اظهار
نظر کند.
هر چند که دولت نیز با بیمیلی تمام انگار که هیچ اتفاقی در
نظام بانکداری بحران زده ما رخ نداده است جانب سکوت را در گرفته است. به
قولی شاید دولت از همین حالا میداند که این نوع قوانین همان خانههایی روی
آب هستند که هر گز عملیاتی نخواهند شد.
کارشناسان به برنامههای
توسعه پنج ساله و همچنین بودجههای سالانه اشاره میکنند و معتقدند که
چقدر در هنگام عملیاتی کردن آنها انحرافات اجرایی انجام گرفته است. لذا به
عقیده کارشناسان مثلث قدرت دولت، مجلس و منتفعکنندگان هر گز اجازه
نمیدهند که قلک اقتصاد کشور به راحتی استقلال خود را بیابد.
داستان
بانک مرکزی حکایت متفاوت و در عین حال منحصربه فرد دارد. این موضوع تنها
سرابی بیش نیست و تنها میتوان در رمانها و فیلمهای سوررئال پیدا کرد.
منابع
ارزی باعث شدهاند که دولت و بانک مرکزی با هم رابطه تنگانگی داشته باشند و
به عقیده کارشناسان دولتهای روی کار آمده از آنجه که نگاه پوپولیست گونه
به رخدادهای اقتصادی دارند هر گز حاضر نخواهند شد که بانک مرکزی مستقل شود.
اقتصاد
تک محصولی و وابستگی بسیار زیاد به منابع ارزی، کسریهای متوالی بودجههای
سالانه، حضور رانتخواران یا به عبارتی منتفعکنندگان از منابع بانکی .
باعث شده است که بانک مرکزی حالا حالا نمیتواند در این کشور ردای استقلال
را برتن کند.
مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با خبرنگار
روزنامه تجارت استقلال بانک مرکزی را در شرایط کنونی به نوعی به دور واقعیت
توصیف میکند و در این باره میگوید: مجلس دهم توانایی تدوین برنامهای
برای استقلال بانک مرکزی را ندارد و نمیتوان به این مجلس امید بست.
این
کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: بهتر است که مجلس به وظایف ذاتی خود بسنده
کرده وبه بخش نظارت و قانونگذاری خود اهتمام ویژهای را داشته باشد.
به
گفته پازوکی، استقلال بانک مرکزی در کشوری مثل ایران با دیگر کشورهای جهان
متفاوت بوده و معنای استقلال آن به نوعی منحصر به فرد است و نباید انتظار
داشت که به مانند کشوری مثل آمریکا یا کشورهای اروپایی به معنای واقعی
مستقل باشد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بانک مرکزی بهتر است برای
ایجاد مدیریت توانمند در نظام پولی کشور اقدام به شفاف سازی کرده و برای
این منظور با استفاده از دستاوردهای پولی و مالی کشورهای پیشرفته سیستم
نظام مالی- پولی کشور را به روز کرده و با همکاری با نهادی بینالمللی
درراستای شفافسازی مالی گام بردارد.
این موضوع میتواند گامی در راستای استقلال بانک مرکزی با تعارف کشورمان باشد.
به
گفته وی، انضباط پولی به عنوان مهمترین دستاورد و اقدام بانک مرکزی در این
راستا باید باشد. به عبارتی وقتی این نوع فضا برای بانک مرکزی در کشور
ایجاد شود آنگاه تعریف واحدی از استقلال بانک مرکزی با توجه به اقتصاد
موجود به دست خواهیم آورد.
پازوکی افزود: بانک مرکزی مسئول راهبری سیستم بانکی کشور باید ارزش پولی کشور را حفظ کند و ثبات پولی در کشور حاکم کند.
به گفته حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس اقتصادی، درآمدهای نفتی عامل اصلی در عدم استقلال بانک مرکزی است.
این
کارشناس اقتصادی به تجارت گفته است: بخش عمدهای بودجه دولت به درآمدهای
نفتی وابسته است و با توجه به نوسانهای این نوع درآمد بودجه و سیاستگذاری
پولی بر اساس آن تدوین میشود لذا استقلال بانک مرکزی به طور ساختاری در
این اقتصاد امکانپذیر نیست.
به گفته وی، ما باید در نوع استقلال بانک
مرکزی به تعریف واحدی برسیم چرا که استقلال بانک مرکزی باید براساس اقتصاد
تک محصولی ما تعریف شود نه بر اساس استقلال تعریف شدهای که در کشورهای
اروپایی انجام گرفته است. چرا که اقتصاد آن کشورها ملی است اما اقتصاد ما
متعلق به بخشهای دولتی و خصوصی است. دولتها نیز به لحاظ این حجم وسیع و
انحصاری که برای تامین هزینههای بودجه از درآمد متعلق به دولت برخوردار
هستند، بحث استقلال بانک مرکزی در اینجا کمرنگ خواهد شد.
چالش دیگر استقلال بانک مرکزی در ایران به دولتی بودن بخش اصلی بانکداری تجاری در کشور مربوط می شود.
مالکیت
دولتی بانکها در کنار قانون عملیات بانکی بدون ربا که هرگونه سیاست پولی و
اعتباری را منوط به تصویب هیات وزیران میکند، ما را در مرحلهای بسیار
عقبتر قرار داده که تسلط دولت را بر منابع بانکهای تجاری نیز مقدور ساخته
است.
وظیفة اصلی بانک مرکزی در کشورهای مختلف جهان در درجة اول اعمال
سیاست پولی (و نه اعتباری) است و پس از آن، بانک مرکزی، با کمی تسامح،
اعمال نظارت بر عهده دارد. وظیفه دوم، ضرورتاً در حوزه وظایف بانکهای
مرکزی قرار ندارد اما به هر حال، امری رایج است. اما اینکه بانک مرکزی، در
عین نظارت، خود به نوعی درگیر امر مدیریت بانکهای تجاری باشد در تعارض با
نقش اصلی بانک مرکزی قرار دارد.