توقف دوباره فرمان مهاجرتي ترامپ توسط دادگاه فدرال
تصميم دادگاه فدرال در‌هاوايي بار ديگر جنگ بين سياست‌هاي قدرت طلبانه ترامپ با دولت فدرال را جدي کرد. به گزارش واشنگتن پست، يک قاضي دادگاه فدرال به طور گسترده اي مانع اجراي فرمان منع مهاجرتي دولت ترامپ عليه 7 کشور مسلمان را شد. براساس فرمان ترامپ شهروندان ايران، ليبي، سوريه، يمن، سومالي، چاد و کره شمالي به مدت نامعلوم از ورود به‌امريکا منع مي‌شدند. داگلاس چين دادستان کل ايالت‌هاوايي که شاکي پرونده بود از حکم قاضي استقبال کرد. در دستور جديد بعضي از مقام‌هاي دولت ونزوئلا هم از ورود به‌امريکا منع شده بودند.با اين حال حکم قاضي شامل حال کره شمالي و ونزوئلا نمي‌شود. توقف فرمان ترامپ باعث شد تا کاخ سفيد با صدور بيانيه اي به حکم قاضي فدرال اعتراض کرده است. در بيانيه کاخ سفيد نوشته شده که وزارت دادگستري آمريکا، به جد از فرمان آقاي ترامپ دفاع خواهد کرد. تصميم قاضي در اين بيانيه "به طرز خطرناکي معيوب" توصيف شده است. چند دادگاه فدرال در آمريکا قبلا دو دستور مهاجرتي قبلي دونالد ترامپ را که در ماه‌هاي ژانويه و مارس صادر شده بود، متوقف کرده بودند. فرمان دوم براي ۹۰ روز اعتبار داشت و ۲۴ سپتامبر منقضي شد. ترامپ بلافاصله دستور مهاجرتي جديد را جايگزين آن کرد که‌امروز به حکم يک قاضي فدرال‌هاوايي متوقف شده است.
افزايش سطح تهديد حملات تروريستي در انگليس
سازمان امنيتي انگليس MI5 اعلام کرد که تهديد حملات تروريستي در اين کشور به بالاترين سطح خود رسيده است. به گزارش گاردين، اين سازمان از افزايش قابل توجه در تهديدهاي گروه‌هاي افراطي به معني اجتناب ناپذيربودن حملات ترويستي است.پس از چهار حمله تروريستي داعش در انگليس سازمان امنيت اين کشور تحت فشار زيادي براي خنثي کردن حملات تروريستي است.سخنان رئيس اين سازمان درحالي بود که نيروهاي MI5 براي مبارزه با تروريسم تنها از 4 هزار نفر به 5 هزار نفر افزايش داشتند.

 معاون رئيس‌جمهوري سابق آمريکا مي‌گويد، ۱۴ تن از سران کشورها دست به دامان او شدند تا بلکه وي بتواند در تشريح اقدامات ترامپ و درک دولت کنوني آمريکا به آنها کمک کند و حتي يکي از رهبران اروپايي هم ترامپ را به موسوليني تشبيه کرده است.به گزارش روزنامه گاردين، جو بايدن، معاون رئيس‌جمهوري سابق آمريکا در مراسمي‌به همراه جان کيسيک، فرماندار جمهوري‌خواه ايالت اوهايو از "اقدامات عجيب و غريب" ترامپ ابراز تاسف کرده و گفت که يکي از نخست‌وزيرها در اروپا در سخنانش دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري کنوني آمريکا را به "ايل دوچه" (پيشوا) شبيه دانسته است. ايل دوچه لقب بنيتو موسوليني، روزنامه‌نگار، سياستمدار و رهبر ايتالياي فاشيست طي دوران جنگ جهاني دوم بود. بايدن که در دوره اوباما معاون رئيس‌جمهوري بود، گفت اين اظهارنظر پس از آن مطرح شد که ترامپ ماه مه در جريان نشست ناتو در بروکسل با آرنج خود دوشکو مارکوويچ، نخست‌وزير مونته‌نگرو را کنار زد تا راه خودش را باز کند. اين معاون رئيس‌جمهوري سابق در تشريح يکي از ديدارهايش با يک رئيس دولت اروپايي گفت، اين رهبر که نامي‌از او نبرد تعريف مي‌کرد که چگونه "ترامپ به رئيس دولت مونته‌نگرو ضربه زد و او را به کنار راند و تنها فکري که مي‌توانستم داشته باشم اين بود که او ايل دوچه است.".
 سخنگوي ائتلاف ضد داعش اعلام کرد که اين گروه تروريستي ۸۷ درصد اراضي تحت سيطره خود در عراق و سوريه را از دست داده است.به گزارش شبکه خبري اسکاي نيوز، رايان ديلون، سخنگوي ائتلاف ضد داعش همزمان با سومين سالروز تأسيس اين ائتلاف و نيز شکست داعش در رقه در توييتي نوشت: شرکاي ما داعش را از ۸۷ درصد مناطق تحت سيطره خود که از سال ۲۰۱۴ به بعد به دست گرفته بود، بيرون رانده و بيش از ۶.۵ ميلون تن را از زير سلطه آنها آزاد کردند. داعش سال ۲۰۱۴ خلافت خودخوانده‌اش را با رهبري ابوبکر بغدادي در مناطق گسترده‌اي از عراق و سوريه آغاز کرد و خيلي زود بخش‌هاي وسيعي از اين دو کشور را به زير سلطه خود برد. ائتلاف ضد داعش روز سه شنبه در بيانيه جداگانه‌اي اعلام کرد که ائتلاف ۱۲۰ هزار نظامي‌را در عراق و بيش از ۱۲ هزار شبه نظامي‌را در سوريه‌اموزش داده است. ائتلاف برآورد کرده که تعدداد تروريست‌هاي داعش که همچنان در اين دو کشور هستند بين ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تن باشند.ديلون گفت: داعش در تمامي‌سطوح شکست خورده است. ما شبکه‌هاي ارتباطي، نظامي‌و مالي داعش را از بين برده‌ايم و بيشتر فرماندهانش از پاي درآمده‌اند. ارتش سوريه در ادامه عمليات عليه داعش به پيشروي‌هاي خود در ديرالزور، حماة و حمص ادامه مي‌دهد.
 تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر ديروز در اندونزي اعلام کرد کشورش براي حل بحران خليج فارس از طريق مذاکره به طوري که حاکميت قطر حفظ شود آماده است. در عین جال وزير خارجه قطر متذکر شد رياض براي بي‌ثبات کردن قطر و تغيير نظام اين کشور تلاش مي‌کند. امير قطر اعلام کرد، دوحه از مذاکره براي حل بحران خود با کشورهاي عربي طبق توافقات الزام‌آور براي تمام طرف‌ها استقبال مي‌کند.وي اين اظهارات را در کنفرانس خبري خود با جوکو ويدودو نخست‌وزير اندونزي در جاکارتا اعلام کرد.امير قطر تصريح کرد، محاصره ظالمانه عليه قطر و پيامدهاي انساني آن بر ملت قطر و کشورهاي عرب حوزه خليج فارس يکسان است و اين مساله هيچ برنده‌اي ندارد.قبل از اين کنفرانس خبري دو طرف چندين توافقنامه همکاري را امضا کردند.کشورهاي عربي حوزه خليج فارس از جمله مصر، عربستان، امارات و بحرين در تاريخ ۵ ژوئن روابط ديپلماتيکشان را با دوحه به اتهام ارتباط با "تروريسم" قطع کردند.قابل ذکر است «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثاني» وزير خارجه قطر، طي گفت‌وگويي با شبکه تلويزيوني «سي‌ان‌بي‌سي» گفت: «مي‌بينيم که حکومت سعودي از تغيير نظام (دوحه) سخن مي‌گويد. ما مي‌بينيم که چگونه مقام‌هاي سعودي مردم را به انقلاب و شورش عليه حکومت‌هاي‌شان تشويق مي‌کنند.
شي جين پينگ : درهاي چين به روي جهان بازتر می‌شود
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي: کنگره حزب حاکم کمونيست چين درحالي کار خود را آغاز کرد که چين در چند سال گذشته پتانسيل خود به عنوان يک قدرت اقتصادي و سياسي را در جهان نشان داده است. درحاليکه محبوبيت آمريکا به عنوان قدرتي در اقتصاد جهاني با رويکرد پوپوليستي دونالد ترامپ در بين ديگر کشورهاي اقتصادي جهان کاهش يافته اکنون چين درتلاش است تا وجهه طرفدار تجارت آزاد را در اقتصاد جهاني نشان دهد. با وجودي که سازمان‌هاي مالي و اقتصادي جهان نگراني نسبت کندي رشد اقتصادي چين را گوشزد کردند. شي جين پينگ رئيس جمهور چين قصد دارد با جلب نظر اعضاي بالاي حزب و انتخاب مجدد دست به اصلاحات اقتصادي و بازسازي چين سوسياليست کند. درعين حال موانعي چون اختلاف نظر با آمريکا برسر کره شمالي مي‌تواند از چالش‌هاي آينده اين کشور باشد.
ساخت يک کشور مدرن سوسياليستي
شي جينپينگ در سخنان خود نشان داد که به دنبال ادامه رويکرد گذشته در زمينه سياسي اقتصادي و حتي شدت بخشيدن آنها تا ايجاد يک چين مدرن سوسياليست است. رئيس‌جمهوري چين با افتتاح نوزدهمين کنگره حزب حاکم کمونيست اين کشور به ساخت يک "کشور مدرن سوسياليستي که هرگز تقليدي از سيستم‌هاي سياسي ديگر کشورها نباشد و درهايش همچنان به روي جهانيان باز باشد" متعهد شد. به گزارش خبرگزاري رويترز، شي جينپينگ، رئيس‌جمهوري چين در مراسم افتتاح کنگره يک هفته‌اي حزب کمونيست يک سخنراني طولاني داشت و انتظار مي‌رود عمده برنامه‌هاي اين نشست که هر پنج سال يکبار برگزار مي‌شود، پشت درهاي بسته تعيين شود و در نهايت يک خط‌مشي جديد براي هدايت پنج سال آتي اين کشور ۱.۴ ميليارد نفري معرفي ‌شود. شي جينگ‌پينگ، رئيس جمهوري، در سخنراني افتتاحيه اين کنگره در تشريح موقعيت کشورش گفت که چين "وارد عصر جديدي مي‌شود که در آن با چالش‌هاي جديدي مواجه و از فرصت‌هاي جديدي برخوردار خواهد بود." رئيس جمهوري چين گفت که اجازه نخواهد داد در "نظام سوسياليستي" اين کشور خللي وارد شود و "با هر گفته و عملي که ارزش‌هاي موجود در اين نظام را تضعيف کند" مقابله خواهد کرد .شي جينپينگ همچنين قول داد تا سال 2035 مدرنيزه کردن نيروهاي مسلح تکميل خواهد شد و چين ارتشي به روز و قدرتمندتر از حال حاضر خواهد داشت .رئيس‌جمهوري چين گفت که کشورش هرگز درهاي خود را به روي دنياي خارج نخواهد بست بلکه مانند گذشته پذيراي مشتاق سرمايه‌گذاري و همکاري اقتصادي با ديگر کشورهاست. وي در حالي وعده افزايش همکاري با خارج را مي‌دهد که برخي شرکت‌هاي غربي معتقدند که دولت چين هنوز هم بخش‌هاي مهمي‌از اقتصاد آن کشور را به روي سرمايه‌گذاري خارجي بسته است و دولت آمريکا نيز چين را به ناديده گرفتن ضوابط تجارت آزاد متهم مي‌کند. شي جينگ‌پينگ گفت که چين در خارج به يک قدرت عمده جهاني تبديل شده و در داخل بايد به تلاش براي مقابله با عواقب رشد اقتصادي مانند نابرابري، فقر و فساد ادامه دهد. رئيس جمهوري چين تاکيد کرد که براي موفقيت در اين زمينه‌ها، بايد تمامي‌اعضاي حزب و مردم از "نظام رهبري" کشور تحت هدايت حزب کمونيست حمايت کنند. وي همچنين گفت که در مقابله با فساد از جمله در ميان اعضاي حزب در هر رده و مقام نبايد هيچ کوتاهي صورت گيرد. حزب کموييست چين حدود ۹۰ ميليون عضو دارد. رهبر چين همچنين موفقيت‌هاي حزب کمونيست خصوصا در راستاي مبارزه با فساد را ستود. او گفت: مبارزه عليه فساد يک موقعيت قاطع پيدا کرده و در بخش توسعه تقويت شده است. شي جينپينگ در بخش ديگري از سخنانش گفت چين در پنج ساله گذشته قاطعانه با استقلال تايوان خودمختار از نظر چين مخالفت کرده و جلوي آن را گرفته است. او گفت: هرگز اجازه نمي‌دهيم هيچ کسي، هيچ سازمان يا هيچ نهاد سياسي در هر زمان يا به هر شکل بخشي از خاک چين را جدا کند. در حالي که اين سخنراني به تشريح آرزوهاي بلندمدت اختصاص يافت و چندان شامل مسائل سياسي نبود، اما لحن آن در راستاي ارسال نشانه‌ها و دستورالعمل‌هاي سياسي از جمله در جهت اصلاحات در دومين اقتصاد بزرگ جهان، خواهد بود. تمرکز اين کنگره روي اين مساله است که طرح‌هاي شي جينپينگ چگونه اختيارات گسترده او را راهبردي خواهد کرد. مساله ديگري که در کانون توجه قرار دارد اين است که آيا رئيس‌جمهوري چين اقدامي‌انجام مي‌دهد که منجر ‌شود او پس از پايان دوره‌اش در ۲۰۲۲ ظرفيت رهبري خود را حفظ کند يا خير.
افزايش سرمايه گذاري و اصلاحات اقتصادي
برطبق آخرين گزارش بانک جهاني ميزان رشد اقتصادي چين در سال جاري ميلادي 6.7 و در سال‌ آينده و دو سال آينده به ترتيب 6.4 و 6.3 درصد خواهد بود.بانک جهاني اعلام کرد که ميزان رشد اقتصادي چين از ميزان پيش‌بيني شده بالاتر خواهد بود. اين بانک در ماه آوريل سال جاري، ميزان رشد اقتصادي چين در سال جاري و سال آينده را 6.5 و 6.3 درصد پيش‌بيني کرده بود. از زمان بحران مالي سال ۲۰۰۸ ميلادي، ديگر رهبران چيني به طور مرتب هشدار داده‌اند که رشد اقتصادي چين با فشار تقليل يافته به دليل تقاضاي ضعيف جهاني درصنايع صادراتي که دومين اقتصاد جهان را تهديد مي‌کند، مواجه است. در ميان مسائل عمده‌اي که شي در مورد آنها صحبت کرد، شکاف درآمد و مشکلات در اشتغال، آموزش، مراقبت‌هاي پزشکي و ديگر حوزه‌ها قرار داشت.شي از تلاش‌هاي چين در درياي جنوبي چين و طرح ابتکاري سياست خارجي خود، پروژه سرمايه‌گذاري زيربنايي «يک جاده، يک کمربند» براي بهبود ارتباط بين چين، اروپا و آفريقا، قدرداني کرد. شي متعهد شد که همچنان با فساد در حزب مبارزه کند و گفت که حزب به تطهير، بهبود و اصلاح خود ادامه خواهد داد. چين براي دستيابي به يک جامعه «به مراتب ثروتمند» تا سال ۲۰۲۱- صدمين سالگرد تاسيس حزب - و قدرت و ثروت ملي تا سال ۲۰۴۹ - سالگرد تاسيس دولت کمونيست - به رشد اقتصادي وخروج ميليون‌ها نفر از فقر ادامه مي‌دهد. اين کشور همچنين به سرعت در حال گسترش قدرت نظامي‌و سياسي خود، از جمله در منطقه آسيا و اقيانوس آرام با سرمايه گذاري مالي است.شي در برنامه‌هاي اقتصادي خود تأييد کرد که خواستار توسعه شرکت‌هاي دولتي است که بر صنايعي از جمله‌امور مالي، انرژي و مخابرات حاکم است و همچنين نقش تعيين‌کننده‌اي در تخصيص منابع به بازار دارد. اين حزب براي اولين بار در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که «نقش تعيين‌کننده‌اي را به منابع بازار مي‌دهد»؛ گامي‌که گروه‌هاي تجاري از آن به عنوان تعهد به بازارهاي آزاد استقبال کردند. اما در همان اعلاميه همچنين آمده است که حزب نقش مهمي‌در مديريت صنعت دولتي بازي مي‌کند که مي‌تواند تاثير نيروهاي رقابتي را خنثي کند.شي وعده رسمي‌را تاييد کرد تا صنعت بانکي را به سمت بازار تثبيت کند و صنايع فولاد و زغال سنگ دولتي را از بين ببرد. اصطلاح "سوسياليسم با خصوصيات چيني" از اواخر دهه ۱۹۷۰ به عنوان تحولي بنيادي در نگرش اقتصادي حکومت اين کشور ابداع شد. تا پيش از آن، رهبري حزب کمونيست بر تبعيت ساختار و سازماندهي اقتصادي از ايدئولوژي و استنباط خاص خود تاکيد داشت که در مواردي به بروز بحران‌هاي شديد اقتصادي منجر شده بود. "سوسياليسم با خصوصيات چيني" که برخي آن را عقب نشيني کامل از اصول مورد نظر مائوتسه تونگ، بنيانگذار جمهوري خلق دانسته‌اند، در دهه‌هاي بعد راه را براي ايجاد فضاي باز فرهنگي و بازگشايي اقتصادي به خصوص به روي سرمايه خارجي هموار کرد.

اسوار پراساد
فایننشال تایمز
ترجمه : فاطمه مهتدی
درخشش رشد اقتصادی هند از بین رفته است. بیشتر کشورها برای نرخ رشد 5.7 درصدی اقتصاد هند تلاش می کنند اما این رکود برای کشوری که اخیرا به عنوان کشوری که نرخ رشد اقتصادی اش از چین نیز بیشتر بوده فخر فروشی می کرد. این کندی رشد نشانگر شکنندگی است که هیچ کس قادر به پنهان کردنش نیست. اما دولت چه درسهایی می تواند از این کندی رشد بگیرد و چطور پاسخگو باشد امری که بر اصلاحات اقتصادی و چشم انداز رشد برهمین عملکر مشخص می شود.فراخوان برای اصلاحات اقتصادی از دید دولت نارندا مودی نادیده گرفته نشده است. قانون ورشکستگی شرکت ها سال گذشته به اجرا درآمد و همچنین چارچوب تورم، که باعث شد بانک مرکزی تمرکز بیشتری بر قوانینی که باعث نرخ تورم پایین می شوند داشته باشد. ماه نوامبر گذشته دولت ناگهان اقدام به جمع آوری اسکناس های 500 و 1000 روپیه ای کرد و امسال مالیات کالا و خدمات را اجرا کرد. این اصلاحات درعین حال قربانی طراحی های ضعیف و اجرای نامناسب بودند. مالیات کالا و خدمات به مخلوطی پیچیده تبدیل شد.با این وجود آقای مودی هنوز طرفداران زیادی دارد. بازی های او نشانگر واضح این امر است که چطور حزب او در انتخابات اوتار پرادش پیروز شدند. با داشتن اکثریت پارلمان و افزایش ناگهانی رشد اقتصادی نتیجه بادی است که در بادبان نخست وزیر می وزد.به نظر می رسد اصلاحات اقتصادی با فشارهای گروه های تندروی ناسیونالیست اثر خود را از دست داده است. اکنون رشد اقتصادی درحال کاهش است. وسوسه ساده گیری در سیاست گذاری مالی برای افزایش فعالیت اقتصادی وجود دارد . دولت درحال افزایش فشار بر بانک مرکزی بر کاهش نرخ بهره است. این محرک ها ممکن است رشد را افزایش دهد اما کمک کوتاه مدت نیز وابسته به یک اصلاحات گسترده است. دولت نارندا مودی با اعمال استراتژی جسورانه برای تغییر و اصلاحات قادر به جلب اعتماد سرمایه گذاران خواهد بود.