ظريف مهمترين مشکل منطقه را تشريح کرد؛
وزير امور خارجه کشورمان اظهار کرد: مهمترين مشکل کنوني در منطقه ما اشتباه فهم در شناسايي مشکلات منطقه است و اين موضوع باعث شده که بعضا سياست‌هاي غلطي براي حل معضلات منطقه در نظر گرفته شود. به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف که براي سفر منطقه‌اي به قاره آفريقا در کشور آفريقاي جنوبي به سر مي‌برد به صورت ويدئويي و زنده در همايش بين المللي ايران و مناطق پيراموني که در مرکز مطالعات وزارت خارجه برگزار شده بود،‌ سخنراني کرد.
ظريف در ابتداي صحبت‌هاي خود با عذرخواهي از اين که نتوانسته به صورت حضوري در اين همايش حضور پيدا کند تصريح کرد: متاسفانه بخاطر برنامه‌ريزي‌ اشتباهي که در دفتر من صورت گرفت من نتوانستم در اين جلسه حضورا خدمت شما برسم و از جمع شما انديشمندان محترم در اين همايش استفاده کنم.  وي با تشکر از دست اندرکاران برگزاري اين همايش از جمله دکتر سجادپور و همچنين دکتر حسين سليمي‌رئيس دانشگاه علامه تصريح کرد: اگر به وضع منطقه نگاه کنيم شايد مهمترين مشکل کنوني در منطقه اشتباه فهم در شناسايي مشکلات منطقه باشد و همين اشتباه فهم باعث شده که سياست‌هاي غلطي براي حل معضلات منطقه بعضا در نظر گرفته شود.
وزير امور خارجه با بيان اينکه اين اشتباه ادراک و فهم باعث شده راهکارهاي بسيار نادرستي بعضا براي حل مشکلات منطقه در نظر گرفته و اجرا شود، خاطر نشان کرد: اين راهکارهاي نادرست شرايط نابسامان در منطقه را دامن زده و بر حجم مشکلات افزوده است.
وي با بيان اينکه اطمينان داريم اين گردهمايي سه روزه با حضور انديشمندان مي‌تواند به فهم درست از مشکلات کمک کند، تصريح کرد: اميدوارم بتوانيم براساس فهم درست از مشکلات، راهکارهاي مناسبي را براي رفع آنها در نظر بگيريم، به نحوي که باعث ايجاد امنيت در منطقه شود. ظريف در ادامه سخنان خود با اشاره به اهميت مناطق پيراموني براي ايران گفت: مناطق پيراموني براي ايران از منافع حياتي کشور است و اين منطقه همواره براي ما داراي جايگاه و اهميت بوده است.  اين ديپلمات عالي رتبه کشورمان ادامه داد: ايران به دليل مردمي‌بودن از امنيت و پيشرفت خوبي برخوردار است و اين امنيت و پيشرفتش درون‌زا است،‌گرچه تمايل به همکاري منطقه‌اي و بين المللي نيز دارد و بارها آن را مطرح کرده است ولي همانطور که گفتم امنيت و پيشرفت ما درون‌زا و همزمان برون‌گرا است. 

رييس قوه قضاييه :
رييس قوه قضاييه با تاکيد بر ايستادگي دستگاه قضايي در مقابل هجمه‌ها و تخريب‌ها خطاب به مسئولان عالي قضايي گفت: بنيان احضارها و رسيدگي‌ها بايد شرعي، قانوني و عادلانه باشد و پس از آن از هيچ گونه فضاسازي، هجمه و تخريب در فضاي حقيقي و مجازي هراسي نداشته باشيد و بدون توجه به شانتاژهاي تبليغاتي در مسير احقاق حقوق مردم ثابت قدم باشيد.
به گزارش ايسنا، آيت الله‌املي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به سياست‌هاي جديد آمريکا در مورد جمهوري اسلامي‌ايران اظهار کرد: آمريکايي‌ها بويژه در روزهاي اخير هجمه‌هاي شديدي را عليه جمهوري اسلامي‌در مقام تبليغ و عمل آغاز کرده‌اند و اقدامات آنها و شيطنت‌هايشان فقط در مقام صحبت نيست بلکه در عمل نيز تحريم‌هايي را بويژه عليه سپاه پاسداران اعمال کرده‌اند.
آملي لاريجاني افزود: به جز دو موضوع هسته اي و برجام، اظهارات مقامات آمريکايي بيشتر حول دو محور مي‌گردد که يکي قدرت موشکي ايران و ديگري حضور جمهوري اسلامي‌در منطقه است. البته هر دو موضوع پاسخ روشني دارد که لازم است مقامات ايالات متحده به آن توجه کنند. رئيس قوه قضاييه خاطرنشان کرد: توان موشکي جمهوري اسلامي‌ايران براي دفاع است و قطعاً در مورد آن برجام 2 و3 و هيچ گونه مذاکره اي نخواهيم داشت. جمهوري اسلامي‌با کسب تجربيات فراوان طي سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌مانند حمايت‌هاي آمريکا از رژيم صدام و قراردادن ايران تحت شديدترين ضربات موشکي، تمام تلاش خود را براي ارتقاي قدرت دفاعي و توان بازدارندگي به کار خواهد بست. چرا ما بايد از کمترين حق خود که حق دفاع است محروم بمانيم فقط براي اينکه‌امريکا و هم پيمانانش ما را ضعيف مي‌خواهند.
آملي لاريجاني با اشاره به عملکرد اروپا و حضور نظامي‌برخي از کشورهاي اروپايي در جنوب خليج فارس با بيان اينکه اروپا اجازه ندارد در امور دفاعي ما دخالت کند، خاطرنشان کرد: اروپايي‌ها بايد بدانند که اگر بخواهند با آمريکا تقسيم کار کنند، همان گونه که مقابل آمريکا ايستاديم مقابل آنها نيز خواهيم ايستاد. گره زدن برجام با امور دفاعي جمهوري اسلامي‌کار غلطي است و ايران زيربار آن نخواهد رفت. 
رييس قوه قضاييه گفت: در سالها و ماههاي اخير هجمه‌هاي عجيبي را عليه دستگاه قضايي مي‌بينيم. قوه قضاييه به سراغ هرکس که اتهامي‌متوجه اوست مي‌رود، متهم به برخورد سياسي مي‌شود و امروز نيز متأسفانه فضاي مجازي ابزاري براي اين هجمه‌ها و فضاسازي عليه قوه قضاييه شده است. اگر قرار باشد دستگاه قضايي به سراغ هر کس رفت متهم به سياسي کاري شود بايد قوه قضاييه را تعطيل کنيم.
آملي لاريجاني افزود: با بيان اينکه مسئولان قضايي بايد محکم در برابر اين قبيل فضاسازي‌هاي رسانه اي بايستند و منفعل نشوند، در عين حال تأکيد کرد: بنيان احضارها، تعقيب‌ها و رسيدگي‌هاي قضايي بايد شرعي، قانوني و عادلانه باشد و پس از آن محکم براي احقاق حقوق مردم بدون هيچ گونه هراسي خواهيم ايستاد و به شانتاژهاي تبليغاتي توجهي نخواهيم کرد.
رئيس قوه قضاييه خطاب به تخريب گران دستگاه قضايي نيز گفت: کساني که خارج از کشور اقدام به اين کار مي‌کنند قطعاً اجير شده‌اند و با اتصال به سرويس‌هاي جاسوسي کشورهاي بيگانه بابت اين هجمه‌ها پول دريافت مي‌کنند. وقتي مقامات آمريکا تصريح مي‌کنند که نظر ما تغيير نظام جمهوري اسلامي‌است، ترديدي در زمينه اجير کردن افراد باقي نمي‌ماند.
آملي لاريجاني افزود: اگر کساني در مقام رسيدگي به پرونده شان اقدام به افترا و تخريب مي‌کنند و با استفاده نابجا از فضاي مجازي عليه قوه قضاييه انواع تهمت‌ها را روا مي‌دارند، مورد برخورد قانوني قرار گيرند تا اين بساط جمع شود. 


آل حبيب برنامه موشکي ايران را تشريح کرد؛
معاون نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل، برنامه موشکي کشورمان را دفاعي و مذاکره ناپذير دانست وگفت: فعاليت‌هاي موشکي‌ با تمام قدرت و براساس برنامه دفاع ملي ادامه خواهد داشت. به گزارش ايرنا، «اسحاق آل حبيب» در نوزدهمين نشست کميته اول هفتاد و دومين مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد که با موضوع خلع سلاح و امنيت بين‌المللي برگزار شد، بر حق ذاتي تمامي‌کشورها براي توليد، واردات و داشتن سلاح‌هاي متعارف براي دفاع مشروع و تامين نيازهاي امنيتي خود تاکيد کرد. معاون نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل متحد نسبت به افزايش هزينه‌هاي نظامي‌در جهان ابراز نگراني کرد و افزود: اين روند در خاورميانه هشدار دهنده‌تر از ساير مناطق است. آل حبيب ادامه داد: سلاح‌هاي هسته‌اي و ديگر تسليحات کشتار جمعي و نيز زرادخانه بزرگ سلاح‌هاي متعارف پيچيده و تهاجمي‌رژيم اسرائيل همچنان صلح و امنيت اين منطقه و حتي فراتر از آن را تهديد مي‌کند ولي در سال‌هاي اخير اوضاع امنيتي پيشاپيش پيچيده خاورميانه وخيم تر نيز شده است. وي، يکي از دلايل اين وضعيت را افزايش چند برابري بودجه‌هاي نظامي‌و واردات گسترده تسليحات توسط برخي کشورهاي نفت خيز خليج فارس، دانست. معاون نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل به‌امضاي قرارداد خريد نظامي‌110 ميليارد دلاري يکي از کشورهاي حوزه خليج فارس با آمريکا در سال 2017 که متفاوت از يک قرارداد 10 ساله آن کشور با ايالات متحده در همان سال به مبلغ 350 ميليارد دلار بوده، اشاره کرد و گفت اين مشتي نمونه از خروار هزينه‌هاي نظامي‌و واردات تسليحات در اين منطقه است.


فاطمه ذوالقدر
نماينده تهران در مجلس
موضوع امنيت غذايي به عنوان يكي از شاخص‌هاي مطرح در توسعه پايدار، در سند چشم انداز كشور و سياست‌هاي كلي نظام در بخش كشاورزي، آب، محيط زيست و سلامت غذا و همچنين سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري ( مدظله العالي) در سند اقتصاد مقاومتي ذكر و مورد تاكيد واقع شده و از انجايي كه سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) اعلام داشته است كه با توجه به رشد جمعيت تا مرز ٩ ميليارد نفر در سال ٢٠٢٥ امكانات اب و زمين جهان تنها اجازه تامين غذاي داخلي در كشورها را مي‌دهد و امكاني براي واردات محصولات اساسي كشاورزي وجود ندارد.
از اينرو، ضرورت رسيدگي به بخش كشاورزي و ساماندهي نظام توليد به نحوي كه خروج از كشاورزي سنتي به سمت كشاورزي صنعتي را تجربه نموده تا ضمن افزايش بازدهي محصولات كشاورزي و باغي، استفاده بهينه از ابزار توليد يعني زمين و اب كه در سطح محدودي در اختيار داريم نيز صورت پذيرد.
بي ثباتي و ريسكي بودن بازار محصولات كشاورزي نه تنها بقاي كشاورز و باغدار را به مخاطره مي‌اندازد، بلكه بقاي جامعه و كشور را نيز دچار چالش و بحران خواهند کرد. لذا اين مهم با اولويت بايد مورد توجه مسوولان و برنامه ريزان بخصوص در وزارت جهاد كشاورزي به عنوان متولي مستقيم موضوع واقع شود، چرا كه در نظام عرضه و تقاضا در اين بازار رقابتي به درستي عمل نكرده و شكست بازار را به همراه داشته است كه در چنين شرايطي مداخله مستقيم دولت را طلب مي‌کند. رابطه مبادله اي زيان ديده براي توليدكنندگان بخش كشاورزي در سالهاي متمادي در كشور استمرار داشته است به نحوي كه روي آوري كشاورزان و باغداران را به فروش زمين براي ساخت ويلا مي‌توان از كژكاركردهاي اين بازار دانست. البته تمامي‌زمين‌هاي كشاورزي و باغات اين اقبال خوش بظاهر و شوم در عمق ماجرا را دارا نيست و كشاورزي كه مسئول تامين امنيت غذايي كشور خطاب قرارداده مي‌شود، حتي الامكان تامين امنيت غذايي خود و خانواده خويش را ندارد و چه انتظار بلندي از اين قامت كوتاه داريم. درخت و محصول کشاورزي در حكم فرزند باغدار و كشاورز تلقي مي‌شود و سياست‌هاي ما چه كرده كه باغدار به ذبح درخت خويش به نشانه اعتراض بر مي‌خيزد. در اينجا صرفا نبايد نگاه به كميت موضوع داشت بلكه فعلي كه رخ داده، حاكي از كمرنگ شدن ارزش‌ها و باورها و رشد نااميدي در ميان بخش كشاورزي است كه با هيچ ابزار فرهنگي قابليت ترميم در آن ميسر نيست.
ناملايمات طبيعت، بخش جدايي ناپذير كار باغدار و كشاورز است كه بعضا ناملايمات جوي، كل حاصل دسترنج را در آستانه برداشت محصول از بين مي‌برد. اما فارغ از طبيعت و اقليم، عدم تخصيص منابع و بودجه گذاري لازم در اين بخش سبب ساز شكل گيري واسطه گراني در اين بازار گرديده كه هر دو سوي اين نظام بازار يعني توليد كننده در شكل باغدار و كشاورز و مصرف كننده در شكل خانوار را از خود متضرر ساخته است. كشاورزي كه برداشت محصول براي او با توجه به قيمت خريد به صرفه براي برداشت نيست و ترجيح ميدهد كه ميوه‌ها در پاي همان خاكي كه از آن نمو يافتند، مجدد به خاك تبديل شود و در سوي ديگر اين بازار خانوارها با توجه به گراني محصولات عرضه شده است، امكان خريد را نداشته و فصول سال را بدون بهره مندي از اين نعمات الهي به سر برند. انتظار داريم با تلاش‌هاي مدبرانه و عملگرايانه در مجموعه وزارت جهاد كشاورزي، گردش ايام براي كشاورز و باغدار صرفا تكرار تاريخ و ناملايمات ان نباشد و با ارتقاي سطح برخورداري كشاورزان و باغداران از حمايت‌هاي به موقع مسوولان، رشد و بهره وري را در محصولات باغي و كشاورزي داشته باشيم و تلاش‌هاي ما در عرصه برنامه ريزي و قانونگذاري و سياستگذاري، خدا قوتي بر قلب‌هاي رنجيده و مرهمي‌بر دستان زحمتكش کشاورزان باشد.


گيدئون راکمن
فايننشال تايمز
پکن اين اعتماد را يافته که مي‌تواند کنترل سياسي را با رشد اقتصادي و نوآوري مخلوط کند. حزب کمونيست چين راه طولاني رفته است. درحاليکه شي جينپينگ وارد دومين دوره قدرت خود مي‌شود، چالش چين براي غرب آشکارتر شده است. در پکن اعتماد به نفس روبه رشدي وجود دارد که چين روبه رشد است درحاليکه غرب روبه زوال است. چالش چين براي غرب در سه جبهه‌ايدئولوژي، اقتصادي و جغرافيايي است. قلمروي ايده‌هاي رهبري حزب کمونيست به طور قابل توجهي در رد ليبراليسم غربي افزايش داشته است.شي جين پينگ و ديگر مقامات چيني معتقدند يک حزب در کشور قارد به عملکرد بهتري است و بايد در آينده نيز ادامه داشته باشد.بحث زيادي درباره پيش بردن "مدل چيني" در ديگر کشورهاي جهان مطرح شده است که جايگزيني براي دموکراسي آمريکايي باشد که در بحران مالي سال 2008 ايده قابليت اقتصادي غرب زير سئوال رفت.همچنين انتخاب دونالد ترامپ و جدايي طلبي در اتحاديه اروپا راه را براي رهبران چيني باز کرده است.يکي از موفقيت‌هاي چين به جزر آمار اقتصادي ، رشد در تکنولوژي‌هاي مختلف است. به طوريکه اين کشوري از اروپا و آمريکا در فن آوري تلفن پيشي گرفته است.از سيستم پرداخت مالي Alipay و WeChatpay به سمبل نوآوري تبديل شدند. رشد پيچيدگي اقتصادي چين غرب را به اين چالش مي‌کشد. ورود چين به عنوان صادر کننده عمده به شرکت‌هاي اروپايي آمريکايي باعث قدرت حضور اين کشور در غرب شده است.سرمايه گذاري جهاني چين نيز يک عملکرد استراتژيک است که سلطه غرب در سيستم سياست بين الملل را به چالش مي‌کشد.طرح جاده ابريشم باعث مي‌شود تا ذخاير خوب انرژي را در خاورميانه به دست آورد و منطقه يورو آتلانتيک را پشت سربگذارد.
ترجمه : فاطمه مهتدي
دکتر محمدرضا حسين زاده
مديرعامل بانک ملي ايران
يادمان نرفته که در روزهاي نه چندان دور، مردم مجبور بودند براي پرداخت يک قبض آب و برق، مدتها پشت باجه‌هاي بانک صف بکشند اما امروز اپلیکیشن های موبایلی امکان پرداخت همان قبض را از هر مکان و در هر زمان فراهم کرده اند.
دنیای امروز، دنیای فین تک ها، استارت آپ ها و کسب و کارهای جدید است. امروز خدمات آی تی محور و دانش بنیان، رقیب بانک ها شده اند و اگر بانک ها نتوانند خدماتشان را با آنها تطبیق دهند، چه بسا در این رقابت بازنده باشند.
با همین رویکرد، بانک ملی ایران به حوزه شرکت های دانش بنیان و حمایت از استارت آپ ها به صورت جدی ورود کرده است.
قصد ما، حمایت از ایده های نو و صاحبان آنها در راستای تجاری سازی و تولید محصول متناسب با شرایط روز است. بانک ملی ایران خود را در کنار جوانان ایده پرداز و صاحب فکر کشورمان می داند و تلاش می کند هم به ایجاد اشتغال و هم به جلوگیری از خروج نخبگان کمک کند.
بانک ملی ایران در حال پایه گذاری یک مرکز نوآوری است که اقدامات قانونی برای ایجاد آن از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال پیگیری است. با آغاز به کار این مرکز، سرمایه لازم برای توسعه کسب و کارهای نوین مبتنی بر فکر و ایده جوانان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. این روش، هم به توسعه کشور، هم به توسعه بانک و هم به توسعه فناوری های نو کمک خواهد کرد.
با قرارداد ۷۰۰ ميليون يورويي بین ايران و کره صورت گرفت؛
گروه راه و مسکن:ريل و جاده در هيچ کجاي دنيا با يکديگر رقيب نيستند بلکه تکميل‌کننده هم در شبکه حمل‌ونقل محسوب مي‌شوند، همچنين تنظيم مديريت حمل‌ونقل کشور به قيمت سوخت باز نمي‌گردد بلکه بايد مدل حمل‌ونقل کشور موردتوجه قرار گيرد و بيشتر از حمل‌ونقل ترکيبي، پارک‌هاي لجستيک، بنادر خشک استفاده شود تا سهم حمل‌ونقل ريلي اصلاح شود كه طبق آخرين آمار طي چهار سال گذشته ميزان حمل بار با شبکه ريلي ۲۵ درصد افزايش پيدا كرده است.
در همين راستا صبح ديروز دوشنبه ( 1 آبان 96) سعيد محمدزاده مديرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبري که با حضور اصحاب رسانه درخصوص معرفي برنامه‌هاي شرکت راه آهن برگزار شد، با اشاره به نياز جدي کشور به تامين ناوگان جديد از قرارداد ۷۰۰ ميليون يورويي نهايي شده با کره جنوبي براي تامين ناوگان شرکت قطارهاي حومه‌اي خبر داد. 
بر اساس مصوبه قانون برنامه ششم توسعه بايد شرکت قطارهاي حومه‌اي زيرمجموعه شرکت راه‌آهن تاسيس شود. در همين راستا اساس‌نامه اين شرکت توسط شرکت راه‌آهن به وزارت راه و شهرسازي پيشنهاد داده شده است و اقدامات اجرايي آن در دست انجام است تا در اختيار هيات‌وزيران قرار گيرد. تاكنون براي تامين ناوگان براي قطارهاي حومه‌اي مذاکراتي انجام‌ شده تا به کمک توليدکنندگان داخلي و تامين‌کنندگان کره‌اي بتوان ريل‌باس براي حجم حومه‌اي توليد كرد. مذاکرات اين قرارداد به نتايج نهايي رسيده است و اميدواريم در سال جاري قرارداد آن بين کنسرسيوم ايراني-کره‌اي و راه‌آهن به‌عنوان خريدار منعقد شود. 
خريد ريل باس از كره
محمد زاده درباره توسعه حمل و نقل ريلي مسافري نيز تصريح کرد: در سال‌هاي گذشته واگن‌هاي بالاي ۴۵ سال را از شبکه ريلي حذف کرديم اما توانستيم با گردشي کردن واگن‌ها از کاهش ظرفيت جابجايي مسافر جلوگيري کنيم. همچنين در بخش حمل و نقل حومه‌اي نيز اگرچه سهم ايران از اين نوع حمل و‌نقل حدود دو درصد است، اما با اين حال در سال ۹۵ از ۲۳ ميليون مسافر ريلي ۶ ميليون مسافر به بخش حومه‌اي اختصاص داشت که تا سال ۱۴۰۰ بايد به ۴۰ ميليون مسافر ريلي حومه اي دست پيدا كنيم. از آنجايي که سالانه ۷۵۰ ميليون نفر سفر از حومه به تهران انجام مي‌شود، حتي اگر بخواهيم به ۱۰ درصد اين حجم جابجايي مسافر دست يابيم مي‌توانيم سالانه ۷۵ ميليون مسافر حومه‌اي را جذب کنيم. به‌همين منظور قراردادي ميان يک کنسرسيوم داخلي و يک شرکت کره‌اي به مبلغ ۷۰۰ ميليون يورو براي خريد ريل باس از کره با هدف افزايش حمل و نقل حومه‌اي در سال جاري امضا خواهيم کرد. مبلغ قرارداد حدود ۷۰۰ ميليون يورو در مرحله اول خواهد بود و طي چند مرحله ادامه خواهد يافت تا ناوگان قطارهاي حومه‌اي شهرهاي تهران، مشهد، تبريز، اصفهان، اهواز،‌يزد و اغلب شهرهاي بزرگ تامين شود.
افزايش ۶۰۰۰ واگن جديد به ناوگان ريلي
محمدزاده با اشاره به اقدامات انجام‌شده در بخش ناوگان اظهار داشت: با استفاده از وجوه اداره شده بخش خصوصي توانست به توليد ناوگان روي آورد. همچنين به کمک منابع مالي کشور تدبير شد که ضمن استفاده از وام کشور روسيه قرارداد مشارکت بين توليدکنندگان داخلي و روسي براي تامين ۶۰۰۰ واگن‌ باري منعقد شود که پس از اضافه شدن ۲۰۰۰ واگن در سه سال گذشته، در آينده شاهد افزايش ۶۰۰۰ واگن جديد به ناوگان خواهيم بود. با استفاده از همين مدل تامين مالي واگن‌هاي باري موردنياز تامين مي‌شود و حدود ۲۸ هزار واگن باري براي پاسخگويي به ۱۹۸ هزار تن اعلام‌شده در برنامه ششم توسعه نياز داريم. براي تأمين نيرو‌هاي کشش نيز با همکاري شرکت‌هاي مپنا و زيمنس۱۵۰ لکوموتيو ديزل وارد بخش ناوگان باري کشور شد و در ادامه بايد ۳۰۰ لکوموتيو ديزل به از بخش دولتي و همين مقدار از سوي بخش خصوصي وارد ناوگان شود. محمدزاده با اشاره به تاکيد اسناد بالادستي در حوزه حمل و نقل به اولويت دادن اين بخش در توسعه حمل و نقل است، گفت: در بند ۲۴ و ۲۵ سياست‌هاي کلي نظام ابلاغيه رهبر معظم انقلاب در فصل حمل و نقل صرفا بحث اولويت دادن به توسعه حمل و نقل ريلي باري و اتصال شبکه ريلي به مبادي بار، مرزها، شرکت‌هاي بزرگ صنعتي و بنادر است.
ضرورت رشد سهم ريل از جابجايي بار
مديرعامل شرکت راه آهن با اشاره به تاکيد برنامه ششم توسعه مبني بر افزايش سهم حمل و نقل ريلي از جابجايي بار در پايان اين برنامه به ۳۰ درصد، تصريح کرد: در سال ۹۲ سهم ريل از جابجايي بار حدود 32 ميليون تن بود که توانستيم طي چهار سال گذشته و در پايان سال ۹۵ سهم ريل از جابجايي بار در کشور را به ۴۵ ميليون تن برسانيم. ضمن اينکه تعرفه‌هاي حمل و نقل ريلي نيز در طول اين سال‌ها ثابت نگه‌داشته شد و حق دسترسي به ريل (سهم شرکت راه آهن) نيز از ۵۷ درصد به ۳۲ درصد کاهش يافت.
معاون وزير راه و شهرسازي ميزان صرفه جويي حمل ريلي بار در مصرف سوخت را ۸۰ تومان به ازاي هر يک تن –کيلومتر اعلام و اظهار کرد: به منظور افزايش جابجايي بار از طريق راه آهن حجم قطارهاي برنامه‌اي باري در سال‌هاي گذشته چهار برابر شد و متوسط زمان طي شده براي حمل بار از بندر شهيد رجايي به پايانه ابومسلم در خراسان و پايانه آپرين در تهران به ۴۰ تا ۵۰ ساعت کاهش يافته است.
وي در سال گذشته ميزان بار معدني توليد شده در کل کشور را ۶۰ ميليون تن معرفي کرد و افزود: سهم ريل از جابجايي بار معدني ۲۰ ميليون تن بود که تا ۲۰ ميليون تن ديگر را داشتيم اما به دليل تفاوت قيمت سوخت امکان رقابت ريل و جاده چندان ساده نيست.
وي با اشاره به برنامه شرکت راه آهن براي افزايش سهم جابجايي فولاد توليد شده در کشور، اظهار داشت: درحال حاضر ۳۵ ميليارد دلار طرح توسعه فولاد در کشور در دست اجراست که تا سال ۱۴۰۴ ميزان توليد فولاد به ۲۱۰ ميليون تن خواهد رسيد. با توجه به تاکيد برنامه ششم مبني بر رسيدن سهم ريل از جابجايي بار به ۳۰ درصد حجم فولاد قابل انتقال با ريل ۷۰ ميليون تن خواهد بود. ولي در مقابل ۱۴۰ ميليون تن از اين ميزان را حمل و نقل جاده‌اي بر عهده خواهد داشت که نشان دهنده بالا بودن مصرف سوخت در جاده‌ها تنها با جابجايي بار فولاد است. بنابراين بايد تلاش کنيم بخش بيشتري از بار قابل انتقال از جاده به ريل منتقل شود. محمدزاده، افزوده شدن ۲۰ ايستگاه باري جديد به شبکه ريلي را يادآور شد و خاطرنشان کرد: مسير بافق-اصفهان با هدف افزايش قطارهاي باري به طول ۵۰۰ کيلومتر در حال دو خطه شدن است که ساخت اين مسير ۸۵ درصد در بخش زيرسازي پيشرفت داشته و در تعدادي از قطعات نيز در حال ريل گذاري هستيم که‌اميدوارم تا پايان امسال ۲۵۰ کيلومتر از اين مسير ريل گذاري شود.شرکت راه آهن در مسير بافق- بندرعباس در حال تراک بندي است که تا پايان بهارسال آينده به پايان مي‌رسد.
اتصال ۱۰۰ کيلومتر خطوط آنتي به شبکه ريلي
محمدزاده درباره توسعه زيرساخت‌هاي ريلي خاطرنشان کرد: قرار است شرکت راه آهن با استفاده از منابع دولتي يا مشارکت دولت و صاحبان بارها و صنايع بزرگ توسعه خطوط آنتي به طول 100 کيلومتر را اجرايي کند. همچنين بر اساس ماده ۱۲( بند ق ) قانون صرفه جويي سوخت راه آهن آماده پذيرش سرمايه‌گذاري در بخش توسعه ريلي است و اين شرکت تضمين بازگشت سرمايه سرمايه گذاران را نيز بر عهده خواهد داشت.
گشايش اعتبار اسنادي راه‌آهن برقي تهران- مشهد 
محمدزاده درباره برقي کردن قطار تهران - مشهد گفت: کل قرارداد اين پروژه به سرانجام رسيده و تا پايان دي ماه‌امسال LC اين قرارداد را گشايش خواهيم کرد ضمن اينکه در بخش راه‌آهن سريع السير تهران-قم-اصفهان نيز قرار است اين راه آهن به ايستگاه مرکزي تهران - فرودگاه‌امام- ايستگاه مرکزي قم و مرکز شهر اصفهان متصل شود که زيرسازي آن آغاز شده و اميدواريم در سال جاري و سال آينده سرعت بيشتري بگيرد.
آغاز فعاليت ايران در راه‌آهن شلمچه- بصره 
محمدزاده در مورد اتصال شبکه ريلي ايران به عراق اظهار داشت: فاصله شلمچه تا بصره به طول ۳۵ کيلومتر و ساخت يک پل بزرگ بر روي اروند باقي مانده که هزينه ساخت اين پل ۱۵۰ ميليارد تومان است. دولت ايران در مذاکرات خود با عراق ساخت اين پل را بر عهده گرفت و قرار شد همزمان با عمليات اجرايي پل سازي بر روي اروند دولت عراق نيز ريل گذاري ۳۵ کيلومتر فاصله بصره-شلمچه را آغاز کند. اگرچه ايران به تعهد خود در اين زمينه پايبند بود، اما متاسفانه عراقي‌ها به تعهد خود مبني بر ساخت ۳۵ کيلومتر خط آهن شلمچه - بصره متعهد نبودند، بنابراين با بنياد مستضعفان مذاکره کرديم که همه اين ۳۵ کيلومتر را نيز ايران بسازد ولي ضمانت بازپرداخت هزينه آن را از سوي عراقي‌ها اخذ کند. شخص وزير راه و شهرسازي با جديت پيگير اين قضيه بوده و دولت براي ساخت اين پل رديف بودجه تخصيص داد اما از آنجا که بايد هر دو پروژه ريل گذاري و پل سازي همزمان انجام شود تا رسيدن به نتيجه نهايي متوقف مانده است.
آخرين وضعيت توليد ريل ملي توسط ذوب‌آهن
وي با بيان اينکه در حال حاضر ساخت ۲۰۰۰ کيلومتر خط ريلي توسعه دهنده مسير فعلي در دستور کار قرار دارد، تاکيد کرد: طبق دستور وزير راه‌ و شهرسازي راه‌آهن بايد ۴۵ درصد از جابه‌جايي محموله‌هاي اقتصادي در بنادر را در اختيار بگيرد و از اين رو ما در کنار توسعه زيرساخت‌هاي خود جلسات زيادي نيز براي انجام هماهنگي‌هاي لازم داشته‌ايم و اميدواريم در آينده دسترسي به اهداف کشور در اين حوزه را ممکن کنيم.
مديرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت ساخت ريل ملي از سوي ذوب‌آهن نيز بيان کرد: ما اقدامات لازم براي نهايي شدن قرارداد ۴۰ هزار تني با اين شرکت را انجام داده‌ايم و حتي با وجود اينکه در متن قرارداد وجود نداشته است، راه‌آهن تمام مبلغ ۱۰۰ ميليارد تومان اجراي اين پروژه را به ذوب‌آهن تحويل داده تا اين شرکت از نظر تامين منابع مالي مورد نياز خود مشکلي نداشته باشد اما بايد در نظر داشت که شرکت‌هاي خارجي براي ساخت ريل امکان استفاده از تسهيلات طولاني مدت ارزان را دارند در حالي که ذوب‌آهن اين امکان را نداشته است. از اين رو ما در تلاشيم شرايطي را براي تامين مالي اين شرکت از حوزه‌هاي جديد به وجود بياوريم.

بی اعتنایی جهان به تهدیدات ترامپ ادامه دارد؛
اوضاع صادرات نفت ايران با وجود تهديدهاي ترامپ همچنان عادي است، اما بازار نفت و حمل و نقل آن در پي اظهارات اخير رييس جمهوري آمريکا در مورد برجام، منتظر اقدام کنگره اين کشور در مورد تحريم ايران است.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري پلاتس آمريکا، ايران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که هنوز پابرجاست به فروش و صادرت نفت در بازارهاي جهاني ادامه مي‌دهد.
بنا به اعلام اين پايگاه خبري، بازرگانان، کارگزاران و کشتي داران معتقدند اجراي هر تجديد نظري در مورد تحريم‌هاي مرتبط با بخش نفت ايران اگر چه ممکن است چند سال طول نکشد اما ماه‌ها طول خواهد کشيد، زيرا اين امر مستلزم اتفاق نظر سياستگذاران آمريکا و جامعه جهاني که خواهان پذيرش برجام از سوي آمريکا است، مي‌باشد. 
با اين حال، فعالان بازار نفت، بازگشت احتمالي آمريکا به تحريم‌هاي غيرهسته اي ايران يا تحميل تحريم‌هاي ديگر از سوي اين کشور را بر ايران زير نظر دارند، اقداماتي که ايران را به خروج از برجام ترغيب خواهد کرد. 
يک بازرگان شاغل در يک شرکت چيني که خواست نامش عنوان نشود به پلاتس گفت: ممکن است بيمه گران زيادي باشند که تمايل چنداني به اعطاي پوشش بيمه اي به نفتکش‌هاي ايراني نداشته باشند، بنابراين احتمال مي‌رود خريداران خواهان شرايط بهتر براي خريد نفت ايران باشند.
برنامه نرم افزاري جريان تجاري پلاتس نشان مي‌دهد، به احتمال زياد ميانگين صادرات نفت و ميعانات گازي ايران در ماه اکتبر (مهر-آبان) 2 ميليون و 256 هزار بشکه در روز خواهد بود.
چنين صادراتي، افت چشمگيري نسبت به ميانگين صادرات 2 ميليون و 520 هزار بشکه در روز ايران در سپتامبر (شهريور-مهر) گذشته دارد که ناشي از تعميرات برنامه ريزي نشده ميدان پارس جنوبي و افزايش مصرف داخلي نفت است.
«سارا وخشوري» تحليلگر شرکت مشاوره اي «اس. وي. بي .انرژي اينترنشنال» آمريکا که از نزديک مسايل ايران را رصد مي‌کند، گفت: شرکت ملي نفت ايران کاري نمي‌کند که تحريم‌ها عليه نفت اين کشور برگردد.
«دونالد ترامپ» رييس جمهوري آمريکا هفته گذشته به کنگره اين کشور گفت: به برجام پايبند بمانيد اما به دليل اقدامات ايران، تحريم‌هاي جديدي وضع کنيد که به طور خودکار تحريم‌هاي آمريکا عليه تهران را برگرداند. 
وخشوري افزود: با توجه به اينکه اروپا هنوز از برجام حمايت مي‌کند، ايران اميدوار است تهديدهاي ترامپ اثر چنداني نداشته باشد، اما تهران بايد در روش‌هاي خود براي صادرات نفت خلاقانه تر عمل کند.  اين تحليلگر اقتصادي که با شوراي آتلانتيک در واشنگتن نيز همکاري دارد، ادامه داد: ايران مي‌تواند از روش‌هاي مختلفي براي فروش نفت استفاده کند، از تخفيف دادن گرفته تا فروش نفت به ارزهاي ديگر و در نهايت انجام معاملات تهاتري «نفت در برابر کالا يا خدمات» نظير قرارداد آن با روسيه. ايران براي فروش تا 100 هزار بشکه نفت در روز با روسيه قرارداد بسته است که بخشي از آن فروش در مقابل دريافت کالا، تجهيزات نفتي و خدمات است.
«الکساندر نواک» وزير انرژي روسيه چهارم اکتبر (12 مهر) گفت که اين قرارداد ممکن است ظرف يک ماه آينده اجرا شود.

حکایت غم انگیز گندم از کاشت تا پخت؛
در حالي که يزدان سيف - مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي- درباره ارتقاي کيفيت گندم، آرد و نان طي نيمه‌امسال اظهار کرد که براساس آزمايش‌هاي انجام شده پروتئين گندم امسال يک تا يک و نيم درصد افزايش يافته و با آنکه در سال ۱۳۹۶ واردات گندم نداشته‌ايم، کيفيت نان ايراني از نمره ۸۲ به ۸۴ بيشتر شده که ثمره زحمات معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزي است، وزير بهداشت و اتحاديه‌هاي نانوايي يکي پس از ديگري اين اظهارات و ادعا را زير سوال مي‌برند و رد مي‌کنند.
۹۰ درصد نانوايان ناراضي‌اند
اين اظهارات آقاي وزير در حالي مطرح شد که رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي هم درباره کيفيت گندم و نان به ايسنا، گفت: آردهاي دولتي که در اختيار نانوايي‌ها قرار مي‌گيرد، کيفيت بسيار نامرغوبي دارد و ۹۰ درصد نانوايان از کيفيت آنها شاکي هستند، چرا که نان سنگک بايد با گندم مناسب و آرد با گلوتن (پروتئين در گندم، جو و چاودار يافت مي‌شود. اين ماده باعث کش آمدن خمير و ترد شدن بافت فراورده نهايي مي‌گردد که خمير حاصل از آن نرم و براي پخت سنگک مناسب باشد. اما در حال حاضر به دليل نامرغوب بودن گندم و آرد دولتي شاهد نارضايتي نانوايان، مردم و حتي مسئولان هستيم.محمدرضا نظرنژاد افزود: در شرايطي که مزد کارگران و ديگر هزينه‌هاي توليد مانند گاز، آب و ... افزايش يافته و دولت وظيفه دارد هر ساله بر اساس نرخ تورم قيمت‌هاي جديد تمام شده محصولات مختلف از جمله نان را محاسبه و اعلام کند، سه سال است که نرخ جديدي براي نان سنگک اعلام نشده است.
گلايه از گندم‌هاي درجه ۳ 
از سوي ديگر رييس اتحاديه نانوايان سنتي با بيان اينکه بايد زنجيره گندم، آرد و نان را از کاشت گندم تا تحويل نان به مردم در خبازي‌ها به صورت دقيق و درست رصد کنيم، تصريح کرد: مسئولان بايد بيشتر به کيفيت گندم و آرد دولتي که به نانوايي‌ها تحويل مي‌دهند توجه کنند، چرا که اگر فقط به فکر خودکفايي باشيم همين شرايط براي ما به وجود مي‌آيد، چرا که ۳۰ درصد از گندم آرد شده کيفي، ۳۰ درصد درجه دو و ۳۰ درصد درجه سه است و تهران به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌کننده گندم که تقريبا از همه شهرستان‌ها گندم مي‌گيرد، محصول درجه دو و سه آنها را دريافت مي‌کند. قاسم زراعت‌کار افزود: شهرستان‌ها عمدتا گندم درجه يک و کيفي را براي خود نگه مي‌دارند. البته پارسال و حتي در سال جاري وزير بهداشت به پايين بودن کيفيت آرد نانوايي‌ها اشاره کرد و گفت که حرف‌هاي آنها را نيز بايد بشنود که جاي تشکر دارد اما درست نيست که مغز گندم (نول) را جدا کنيم و به کارخانه‌هاي ماکاروني بدهيم و براي غني‌سازي و استحکام‌بخشي به باقيمانده گندمي‌که مي‌خواهيم به آرد تبديل کنيم به آن آنزيم و مواد استحکام‌بخش استفاده کنيم که بعضا باعث اعتراضات بسياري از سوي نانوايي‌ها مي‌شود چرا که به عنوان مثال يکي از عوارضش قرمزي دست آنهاست.وي اعلام کرد که يک مقداري از گندم‌هايي که تبديل به آرد شده بودند آفت سن زده بوده و نشان مي‌دهد که هيچ نظارتي در اين زمينه وجود ندارد در حاليکه سه سال است که اجازه تعيين نرخ جديد براي نان را نمي‌دهند و با ۴۰۰ کيلوگرم سهميه همه فريادشان را سر نانوايان مي‌زنند در حاليکه اصلا توجه نمي‌کنند به مواردي از جمله اينکه آرد بايد چهار روز بعد از توليد به نانوايي منتقل شود اما کارخانه‌ها به خاطر اينکه محصول‌شان سبک‌تر نشود در همان لحظه بارگيري و به خبازي‌ها آرد را داغ داغ تحويل مي‌دهند.
تاييد گلايه نانوايان
وزير بهداشت اولين کسي بود که درباره‌ي پايين بودن کيفيت گندم و نان صحبت کرد و ضمن زيرسوال بردن ادعاي وزارت جهاد کشاورزي، گلايه‌هاي نانوايان را درباره اين مساله تاييد کرد و گفت: نان غذاي اصلي در کشور است و اگر نان سالمي‌به مردم بدهيم، بخشي از وظيفه‌مان را انجام داده‌ايم. وزارت بهداشت براي شرکت‌هاي توليد کننده مواد غذايي سخت گيري مي‌کند تا نمک‌شان را به ميزان يک گرم يا يک دهم گرم کاهش دهند اما از آن طرف ناني در اختيار مردم قرار مي‌گيرد که ميزان نمکش سه برابر مجاز است.وي افزود: زماني که به نانوا مي‌گوييم چرا به ميزان زياد از نمک استفاده مي‌کني؟ مي‌گويد آردي که به من مي‌دهند مناسب نيست و خميرش شل است و در تنور مي‌ريزد. بنابراين بايد گندم وارداتي را با آن مخلوط کنم. اين در حالي است که دو برابر قيمت جهاني گندم را براي خريد آن مي‌دهيم و از طرفي هم نمک به آن اضافه مي‌کنيم که بيماري و هزينه ايجاد مي‌کند.
قاضي‌زاده‌هاشمي‌با تاکيد بر اينکه اگر مشکل نان حل شود از بروز بخشي از بيماري‌ها پيشگيري مي‌شود اعلام کرد که کاهش استفاده از نمک و عدم استفاده از جوهر قند در نان از اهداف جدي در اين زمينه است، اما در حال حاضر در برخي موارد جوهر قند گاهي با همين عنوان و گاهي با عنوان مخمر در نان استفاده مي‌شود و بخشي از بيماري‌هاي گوارشي مردم به همين دليل است. بنابراين ما نگران بروز بيماري‌هايي هستيم که مرتبط با عملکرد ساير دستگاه‌هاست و اميدواريم مسئولان مرتبط به اين موضوعات توجه کنند.
حال مشخص نيست که در ميان اين دعوا و کشمکش که يک طرف به عنوان متولي گندم، آرد و نان کشور کيفيت اين محصولات را بسيار خوب ارزيابي مي‌کند و طرف ديگر به عنوان متولي سلامت کشور به همراه خبازان کاملا اين ادعا را رد مي‌کنند و پايين بودن کيفيت نان را ناشي از بي‌کيفيت بودن گندم مي‌دانند، چرا سندي در اين زمينه منتشر نمي‌کنند تا مردم بدانند گندم ايراني از مزرعه تا نان در نانوايي‌ها و سفره‌هاي مردم چه کيفيتي دارد و دراين ميان چه کسي حقيقت را نمي‌گويد؟


دولت دوازدهم براي افزايش رايزني تجاري با ساير کشورها مصمم است؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: در شرايط فعلي، کشور به وجود ۳۰ رايزن بازرگاني در ساير کشورهاي دنيا بسنده کرده و اين در حالي است که تا قبل از برنامه ششم توسعه مجوز افزايش تعداد رايزنان بازرگاني به ۳۰ مورد وجود داشت. علاوه بر اين در برنامه ششم توسعه اين آزادي عمل در مورد مسئولان قرار گرفته تا به ميزان کشورهايي که‌امکان توسعه روابط خارجي با آنها وجود دارد تعداد رايزن‌هاي بازرگاني پس از مطالعات در دستور کار قرار گيرند.
 تمام اين صحبت‌ها در حالي است که آخرين حرف‌هاي مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت به نوعي نشان از اراده دولت دوازدهم براي افزايش تعداد رايزنان بازرگاني و استقرار آنها در 50 کشور است. رئيس سازمان توسعه تجارت روز گذشته با اشاره به حضور ۲۰ رايزن بازرگاني ايران در کشورهاي هدف صادراتي، گفت: در آينده تعداد رايزنان بازرگاني ايران به ۵۰ نفر افزايش مي‌يابد.
مجتبي خسروتاج روز گذشته (يکم آبان) در نشست مشترک رايزنان بازرگاني ايران با فعالان بخش خصوصي که در نمايشگاه بين المللي برگزار شد، اظهار کرد: رايزنان بازرگاني ايران به عنوان ديده بان اقتصاد مقاومتي هستند. امروز ۲۰ رايزن بازرگاني از ايران در کشورهاي هدف صادراتي حضور دارند. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: بر اساس مصوبه هيات وزيران ايران بايد در ۵۰ کشور هدف با نگاه توسعه صادرات غير نفتي رايزن بازرگاني داشته باشد و از اين جهت تعداد اين رايزنان در آينده به ۵۰ نفر افزايش پيدا مي‌کند. وي افزود: رايزنان در نشست رو در رو با فعالان اقتصادي و تجاري با خواسته‌هاي بازرگانان و تجار آشنا خواهند شد. 
ما از اين نمايندگان در ساير کشورها گزارش مي‌خواهيم تا بدانيم چقدر مي‌توانيم به نيازها و خواسته‌هاي تجار جامه عمل ببخشيم. رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: نخستين و مهمترين وظيفه اين افراد افزايش حضور بنگاه‌ها و شرکت‌هاي ايراني در کشورهاي ديگر است، چراکه توسعه صادرات بدون حضور در بازارهاي بين المللي، بدون مراوده با خريداران و بدون ايجاد اعتماد در آنان ميسر نمي‌شود. 
خسروتاج اظهار اميدواري کرد که با اطلاع از طيف خواسته‌هاي تجار و بازرگانان و دسته بندي آن‌ها به شکل متناسب به تامين منابع مالي از سازمان برنامه و بودجه بپردازيم. در حال حاضر ۲۳ رايزن بازرگاني از ايران در سراسر دنيا وجود دارند که طول مدت ماموريت هر يک از آنها سه ساله است و پس از طي مدت مذکور يا بايد ماموريت خود را تمديد کرده يا به کشور باز گردند در صورتي که بازگشت به کشور در دستور کار باشد جايگزيني مدنظر قرار مي‌گيرد. در سال گذشته حدود ۱۰ رايزن بازرگاني از ايران در سراسر دنيا يا طول مدت ماموريت خود را تمديد کردند يا با اتمام سه ساله ماموريت خود در کشورهاي خارجي به کشور بازگشتند و جايگزيني براي آنها منصوب شده است. يکي از اهداف کشور در حوزه تجارت خارجي پس از برجام افزايش تعداد رايزنان بازرگاني است و در اين راستا برخي کشورهاي هدف به منظور توسعه تجارت با ايران شناسايي شدند و در اين بين کشورهاي اروپايي و CIS نسبت به ساير کشورها در اولويت قرار دارند.
تا قبل از پايان برنامه پنجم توسعه مجوز افزايش تعداد رايزنان بازرگاني به ۳۰ مورد وجود داشت که متاسفانه از ظرفيت مربوطه به نحو مطلوب استفاده نشد. 
اين درحالي است که در برنامه ششم توسعه درج شده که سازمان توسعه تجارت با همکاري وزارت امور خارجه مي‌تواند نسبت به انتخاب و انتصاب رايزن‌هاي بازرگاني در کشورهاي هدف اقدام کنند. بنابراين برنامه ششم توسعه اين آزادي عمل را در اختيار مسئولان ذيربط قرار داده تا به ميزان کشورهاي هدفي که‌امکان توسعه تجارت خارجي با آنها وجود دارد تعداد رايزن‌هاي بازرگاني افزايش يابد و محدوديتي در اين راستا در دستور کار قرار نگيرد، چرا که پس از برجام با شکستن محدوديت‌ها و تحريم‌هاي موجود روابط خارجي کشور افزايش يافته و شامل چندين و چند کشور خاص نمي‌شود. در نهايت آنچه در دستور کار قرار گرفته است در ابتداي امر افزايش تعداد رايزنان خارجي که ۳۰ مورد است و براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته و شناسايي کشورهاي هدف بحث براين است که تعداد رايزن‌هاي بازرگاني ايران در دنيا طي برنامه شش توسعه به ۶۰ مورد افزايش يابد.
 پيش از اين رضا عباسقلي، مدير کل دفتر امور نمايندگي‌هاي سازمان توسعه تجارت ايران در گفتگو با ايسنا، با اشاره به شرايط حاصل شده پس از برجام اظهار کرد: با توجه به شرايطي که ايجاد شده است برخي کشورها از ليست کشورهاي هدف ايران خارج و برخي ديگر به اين ليست اضافه شدند تا بدين ترتيب برخي از رايزن‌هاي بازرگاني ايران از اين کشورها باز گردانده شوند و براي کشورهاي جايگزين رايزن‌هاي بازرگاني جديد تعيين کرده و استقرار دهيم. 
وي ادامه داد: با توجه به پايان پروژه‌هاي مدنظر در ونزوئلا و نيز پايين بودن حجم صادرات به تونس استقرار رايزن‌هاي بازرگاني در اين کشورها را جايز ندانسته و آنها را بازگردانديم و قرار است به جاي آنها در مکزيک، برزيل و اکوادور در آمريکا و نيز در نيجريه و الجزاير در آفريقا رايزن بازرگاني جايگزين اختصاص دهيم.


حاشيه‌هاي استخدام‌هاي نجومي‌ ادامه دارد؛
گروه اجتماعي: بعد از جنجال حقوق‌هاي نجومي‌و استخدام‌هاي بي‌رويه در مترو كه همچنان هم باز است و مفتوح و همچنين اعتراض برخي اعضاي شوراي شهر به بي‌اطلاعي از استخدام و تبديل وضعيت چند هزار نفر از كاركنان شهرداري كه عملا از سوي شهرداري بي‌پاسخ ماند، در چند روز گذشته انتشار اخباري از موج جديدي از استخدام‌هاي جديد در شهرداري و به خصوص موسسه همشهري، خبرسازشده و نگراني‌هاي بسياري را نسبت به آخرين ماه‌هاي كاري محمدباقرقاليباف در شهرداري تهران و مديران زير مجموعه او به وجود آورده است. اسفندماه سال گذشته و در جريان آخرين جلسات شوراي شهر چهارم بود که موضوع استخدام‌هاي نجومي‌شهرداري تهران حاشيه‌هايي را ايجاد کرد. آن زمان رحمت‌الله حافظي يک‌تنه گزارش‌هايي از تخلفات صورت گرفته در دوران شهرداري قاليباف را رسانه‌اي مي‌کرد و مهدي چمران هنوز رئيس شوراي شهر پايتخت بود. همان زمان بود که حافظي درباره گزارش 93 صفحه‌اي سازمان بازرسي کل کشور در مورد شرکت بهره‌برداري متروي تهران خبر داد، گزارشي که در آن نسبت به جذب 4200 نفر نيروي مازاد طي سال‌هاي 91 و 92 اعلام تخلف شده بود. براساس اين گزارش پرسنلي که تعداد آنها 82 درصد افزايش داشته و ميزان حقوق و اضافه کاري آنها از حدود 4 ميليارد تومان در سال 90 به حدود 15 ميليارد تومان در سال 92رسيده، يعني معادل 275 درصد افزايش يافته است. چنانچه سرانه حقوق اين پرسنل اين شرکت بين 9 تا 11 ميليون تومان است. حافظي اما جزئيات بيشتري از اين تخلف در استخدام‌هاي شهرداري را مطرح کرد، آنجا که گفت: 400 نفر از پرسنل جذب شده اين شرکت بالاي 40 سال سن دارند که مدرک تحصيلي 50 درصد اين افراد زير ديپلم بوده، همچنين 30 درصد نيز زير پنجم ابتدايي يا بي‌سواد هستند، اما نکته مهم ديگر اينکه 300 نفر از نيروهاي شرکت بهره‌برداري مترو منتسب به افراد خاص هستند که در گزارش سازمان بازرسي کل کشور با ذکر نام از آنها ياد شده است. در ادامه همان جلسه شوراي شهر بود که مجادله‌اي بين مهدي چمران، رييس شورا و حافظي بوجود آمد. حالا چندماهي از آن ماجرا مي‌گذرد و اين مرتبه نايب رييس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران از ساماندهي نيروي انساني و منابع انساني شهرداري تهران خبر داد. مجيد فراهاني در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به جزييات الزام شهرداري تهران به ارائه برنامه ساماندهي نيروي انساني که از سوي کميسيون برنامه و بودجه طراحي شده است، گفت: در حال حاضر 70 هزار نيروي استخدامي‌براي 18 هزار پست سازماني وجود دارد که براين اساس بيش از 3 برابر پست‌هاي سازماني، در شهرداري نيروي انساني جذب شده است. وي با بيان اينکه 130 هزار فيش حقوقي ماهانه در شهرداري صادر مي‌شود گفت: مابه‌التفاوت عدد موجود في‌مابين 70 هزار نيروي انساني و 130 هزار فيش صادره، متعلق به کارگران پيمانکاران است که شهرداري براي اطمينان از پرداخت حقوق کارگران، مستقيما به حساب آنها واريز مي‌کند. نايب رييس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با بيان اينکه شهرداري با تورم نيروي انساني مواجه است و به همين دليل بايد خانه‌تکاني در منابع انساني شهرداري رخ دهد، گفت: بايد براي نيروهاي بازنشسته از يک سو و نيروهايي که از سازمان‌هاي ديگر به شهرداري منتقل شده‌اند نيز چاره‌اي انديشيد. فراهاني با بيان اينکه با توجه به تورم نيروي موجود بايد راهکارهاي تقسيم‌بندي و استفاده از اين نيروهاي موجود احصا شود، گفت: بنابراين کميسيون بودجه، شهرداري را ملزم کرد که برنامه ساماندهي نيروي انساني خود را به شوراي شهر ارائه کند. وي با بيان اينکه در ساماندهي نيروي انساني شهرداري تهران بايد مسائل مختلفي از جمله افزايش بهره‌وري، ارائه برنامه فرآيند و ضابطه جذب نيروي انساني به نحوي که بتواند نيازهاي موجود شهرداري را با روند عادلانه و براساس فرآيند قابل دفاع مشخص کند. نايب رييس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با بيان اينکه آزادسازي منابع انساني ناکارآمد و غيرلازم بايد در برنامه ساماندهي شهرداري تهران ديده شود، گفت: اين الزامات ارائه شده کليات تصميم کميسيون برنامه و بودجه است و متاسفانه شاهديم صحبت‌هاي بنده به اشتباه در سايت‌هاي مختلف منتشر شده و عنوان شده است که جذب جديدي در شهرداري نبايد انجام شود که اينگونه نيست. فراهاني با بيان اينکه متاسفانه در شهرداري با پديده «کارمندان بيکار» مواجه هستيم، گفت: اين افراد صبح به صبح کارت زده و حقوق دريافت مي‌کنند، اما بهره‌وري و ارزش افزوده‌اي براي شهرداري ندارند. به عنوان مثال در برخي شرکت‌ها و سازمان‌هاي شهرداري با اين پديده مواجه هستيم که به طور مشخص در مترو 4000 نيروي مازاد وجود دارد که به آنها لقب کارمندان بيکار را داده‌اند که فعاليت مشخصي ندارند و تنها حقوق مي‌گيرند.


روحانی در پاسخ به زیاده خواهی های کاخ سفید تاکید کرد؛
رئيس جمهور تاکيد کرد: کسي نمي‌تواند راجع به قدرت نظامي‌کشور ما حرفي بزند.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در همايش بزرگداشت چهلمين سالگرد شهادت حاج سيدمصطفي خميني در محل سالن اجلاس سران تهران، اظهار کرد: راجع به تسليحات ايران خيلي به حرف‌ها گوش نکنيد. تسليحات ايران همه مثل همه کشورهاي دنياست. ما مقررات بين المللي داريم و در قانون اساسي هم داريم که نيروي نظامي‌ما بايد بازدارنده باشد و چيز ديگري هم نمي‌خواهيم.
وي ادامه داد: ما در شرايط مبادا دفاع موثر انجام خواهيم داد و کسي نمي‌تواند راجع به قدرت نظامي‌کشور ما که بر مبناي قانون اساسي و دکترين دفاعي است، حرفي بزند. بعضي‌ها که مي‌خواهند با ما حرف بزنند تشريف بياورند تا ببينيم چه کسي ضرر مي‌کند. ما از آنها سوال مي‌کنيم وقتي در مقابل متجاوز مي‌جنگيديم آيا به ما اسلحه داديد يا به متجاوز؟ يا مي‌پرسيم در شرايطي که مردم ما زير بمباران موشک‌هاي دشمن بودند آيا آنها حاضر شدند به ما سلاح پدافندي بدهند؟
روحاني خاطر نشان کرد: در زمان جنگ ما يک توپ ضد هوايي ساخت اروپا را که آنها متعهد به تعمير آن بودند، به آنجا فرستاديم و نه تنها گفتند تعمير نمي‌کنيم،‌ بلکه گفتند نمي‌توانيم به شما برگردانيم چون در شرايط جنگ هستيم. آيا آنها مي‌خواهند راجع به تسليحات ما حرف بزنند؟ اتفاقا ما خيلي حرف داريم.
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه بحث حضور ايران در منطقه فرار به جلو است عنوان کرد: چه کسي براي منطقه ويراني آورد؟ چه کسي عراق را ويران کرد؟ چه کسي به تروريست‌ها کمک کرد و آنها را به وجود آورد؟ به حرف‌ها اعتنا نکنيد. اگر روزي لازم باشد ما بلديم چگونه جواب بدهيم. قبلا هم بحث شده و آنها هميشه در برابر حرف حق ما سخني نداشته‌اند. راه ما صحيح و استوار است و آن را ادامه مي‌دهيم. البته ممکن است مشکلاتي هم باشد که در برابر مشکلات ايستاده‌ايم.
وي يادآور شد: تحريم، ظلم به ملت ايران و کار غلط،‌ نادرست و غير عادلانه اي بود. کاري که دولت يازدهم کرد اين بود که رفت اين ظلم را از سر ملت ايران بردارد و تحريم‌ها را بشکند. حالا يکي مي‌گويد صد در صد برداشته نشده و 85 درصد برداشته شده است. در دنياي سياست که صفر و صد نداريم.
روحاني اضافه کرد: ما هميشه دنبال مصالح و منافع کشورمان هستيم و در چارچوب مصالح و منافع کشورمان جلو مي‌رويم. امروز روزي نيست که سخناني گفته شود که مردم اميدشان نسبت به آينده تضعيف شود. ما آينده خوبي خواهيم داشت. 
رئيس دولت دوازدهم تاکيد کرد: ما در برابر تهمت‌ها و پرونده‌ها ايستاديم و بسياري از تحريم‌ها را برداشيم . ديديد ديروز رئيس جمهور آمريکا گفت که اروپايي‌ها مي‌گويند در همکاري با ايران منفعت داريم و آمريکا تنها جلوي ايران مي‌ايستد. لحن و بيان رئيس جمهور آمريکا را ببينيد که نشان دهنده اين است ملت ما مسير و راه درست را انتخاب کرده است.
رئيس جمهور با يادآوري روزهاي پيروزي انقلاب گفت: امروز هم دقيقا در همان شرايط قرار داريم. درست است که‌امروز در کشور ما آن ديکتاتور مستبد و رژيم شاهنشاهي ديگر نيست و مشکل ما استبداد نيست، اما استکبار و توطئه‌هاي دشمن همچنان ادامه دارد. ما امروز در جايگاه بسيار بلندي قرار گرفته‌ايم که هيچ وقت نبوده‌ايم. هيچ وقت استکبار در منطقه انقدر ضعيف نبوده است. شما عراق، سوريه، لبنان و حتي مردم مظلوم يمن را ببينيد که استکبار کجا توانسته به پيروزي برسد؟ آيا استکبار مي‌خواست اين وضعيت در عراق، سوريه و لبنان باشد؟
رئيس دولت تدبير و اميد بيان کرد: کي سراغ داريد رئيس جمهور آمريکا حرف بزند و تمام دنيا با آن مخالفت کنند؟ به جز سه چهار کشور کوچک و يک رژيم جعلي که از حرف و راه‌امريکا حمايت کردند. در درون آمريکا هم نظرسنجي‌ها همين را مي‌گويد، ‌پس ما نبايد بگذاريم اعتماد بين مردم و حاکميت صدمه بخورد. دولت، قوه مقننه، قوه قضائيه، نيروهاي مسلح و در راس آن رهبري همه با هم حاکميت کشور هستيم و فکر نکنيم اگر به بخشي لطمه زديم بخش ديگر تقويت مي‌شود،‌ بلکه همه حاکميت فرو مي‌ريزد.
وي اضافه کرد: نگذاريم سرمايه اجتماعي لطمه ببيند. اگر اشکالي کوچکي هست بزرگ نکنيم. رسانه‌هاي بيگانه دشمني خودشان را نشان مي‌دهند اما رسانه‌هاي داخلي بايد وظيفه سنگين خود را حفظ کنند و به مردم اعتماد به نظام را بدهد. هر قدمي‌براي اعتماد،‌ خدمت به ملت و کشور است و هر قدمي‌براي عدم اعتماد کشور را در معرض خطر قرار مي‌دهد.
رئيس جمهور با بيان اينکه نبايد اميد مردم را خدشه دار کنيم، اظهار کرد: بايد اميد به آينده داشته باشيم. مسير ما درست و دقيق بوده و از هياهوي اين و آن نبايد باکي داشته باشيم. ما يک توافقنامه بين المللي داريم و حتي دولت جديد آمريکا بعد از 10 ماه که هر روز مي‌گويد اين بدترين توافق تاريخ است، هنوز نتوانسته با اين توافق کاري کند. اين نشان دهنده عظمت ملت ايران، ‌ديپلمات‌ها و نيروهاي مقتدر ايراني است.
وي در بخشي از سخنانش گفت: مردم دلداده نهضت اسلامي‌و رهبري آن بودند و اينگونه اعمال کودکانه در مسير و راه مردم تاثيري نمي‌گذاشت. سال 56 خبر شهادت حاج آقا مصطفي واقعا جامعه ايران را تکان داد. اولا باور کردني نبود و فکر مي‌کرديم شايعه است. ثانيا اين خبر مردم را عصباني کرد. من به اين که شهادت يا رحلت بوده کاري ندارم،‌ولي برداشت مردم اين بود که ايشان را شهيد کرده‌اند. مردم احساس مي‌کردند رژيم کاري برخلاف اراده مردم کرده است و وقتي مردم به صحنه‌امدند همه ترس‌ها را کنار گذاشتند و هيچ کس ديگر نمي‌ترسيد نام امام را ببرد. آن ترس فرو ريخت و اراده مردم ظهور و بروز پيدا کرد. رئيس جمهور بيان کرد: ما در عمرمان شخصيتي مثل امام نديديم. او يک استثناء بود و شايد در قرون گذشته هم چنين شخصيتي نبوده يا کم بوده. علم،‌ شجاعت و شهامت مهم نيست، بلکه اين روح تربيت شده،‌ عرفان عملي بالا و صبر و تحمل بي نظير در تاريخ مهم است. مگر مي‌شود شخصي فرزند عزيز جوان عالم مجتهد خود را از دست بدهد و خم به ابرو نياورد؟ 
وي تاکيد کرد: امام فرمودند همديگر را سرکوب نکنيد و متحد باشيد. آن پيام امام را امروز هم گوش ما بايد بشنود و امروز هم همه بايد در کنار هم باشيم. امام در سخنراني خود به جناح‌ها مي‌گويد که از هم فاصله نگيرند. عين اين تعبير را مي‌شود امروز هم براي مردم بيان کرد که از هم جدا نشويد. اختلاف نظرها، اختلاف سليقه‌ها آنقدر زياد نيست و ما در اصول متحد هستيم. حالا ممکن است يکي بگويد به سمت راست يا چپ بچرخيم به هدف سريعتر مي‌رسيم.


همایش روز ملی آمار در بوته نقد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: شايد قصه نظام آماري کشور شباهت بسياري به فيلم‌نامه‌هاي تکراري سينماي ايران داشته باشد. سينمايي که سياست‌زدگي، پنهان کاري، رانت و انحصار‌گرايي حرف اول و آخر را در آن مي‌زند. ناکارآمدي و سياست‌زدگي نظام آماري کشور موضوع جديدي نيست، و اگر غير از اين بود آنگاه خود داده‌ها با زبان بي‌زباني قصه ملال‌آور خود را بيان مي‌کردند. آنها قطعا اگر مي‌توانستند بيان مي‌کردند که در هنگام جمع آوري اطلاعات و محاسبات آن و همچنين ارائه نتايج چه بلايي سرشان آورده مي‌شود...
شفافيت...، ناکارآمدي...، سياست‌زدگي...، عملکرد جزيره‌اي که ناشي از تعدد مراکز آماري کشور است؛ همه و همه در طول اين سال‌ها واژه‌هاي ملموسي براي آمار کشور و برنامه‌ريزان و کارشناسان بوده است.
از اين‌رو قصه ملال‌آور نظام آماري کشور مثل اقتصاد و سينماي ايران، قصه‌اي نخ‌نما شده‌اي است که هر چه بوده بيشتر از اينها در اين زمينه گفته شده است. حالا ديگر تمام جداول آماري سياه‌اي از اين گفتني‌هاست که هرگز نيز به اجرا گذاشته نشده‌اند.
مقام معظم رهبري هم در این زمینه در ديدار بيست و سوم شهريور ماه سال 95، خود با مسئولان ستاد سرشماري عمومي‌نفوس و مسکن گفت: گاهي مراکز مختلف در خصوص نرخ بيکاري يا نرخ تورم و رشد اقتصادي، آمارهاي متفاوتي بيان مي‌کنند که اين مسئله موجب ايجاد بي‌اعتمادي در مردم مي‌شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، آمار را ضرورتي قطعي و اصلي براي برنامه‌ريزي درخصوص منابع و نيازهاي متنوع و گسترده‌کشور دانستند و افزودند: آحاد مردم عزيز براي آنکه تصميم‌گيري‌ها در کشور، «درست، به‌جا و کارآمد» باشد، هم در اين طرح مهم شرکت کنند و هم آمار و اطلاعات مورد نياز را به‌صورت دقيق در اختيار دستگاه‌هاي آماري قرار دهند و آمارها نيز همچنان‌که مسئولان گفته‌اند جنبه‌ي محرمانه دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه خطاب به متوليان آمار در کشور خاطرنشان کردند: در آمارها، هم بايد وضعيت موجود تبيين شود و هم «روند تغييرات» شناسايي شود تا در روزگار کنوني که سرعت تغييرات در آن بسيار زياد است، مسئولان و تصميم‌گيران کشور بر اثر تغيير روندها غافلگير نشوند.
ايشان با اشاره به اهميت دقت و صحت آمارها، و ضربه‌ي سنگيني که‌امار غلط به کشور مي‌زند، افزودند: متأسفانه کشور از لحاظ آمارگيري عقب است و حتي برخي مسئولان از حقايق و آمارهاي واقعي در بعضي بخش‌ها مطلع نيستند.
نبود ساختارهاي شفاف نظام مالي
به عقيده دکتر محمدخوش‌چهره اين اقتصاددان نهادگراي راستي،ناکارآمدي نظام آماري عملا موجب مي‌شود که تصميم‌گيري‌ها بر مبناي اطلاعات ناقص يا غيرواقعي گرفته شوند، و اين مي‌تواند تخريب و بازدارندگي به‌‎همراه داشته باشد.
اين اقتصاددان معتقد است: يکي از عوامل اصلي که باعث آفت نظام آماري شده است، نبود ساختارهاي شفاف نظام مالي است.
هر چند که در کنار اين موضوع به مشکلات فرآيندي نيز اشاره کرده است.
نبود شفافيت
حالا اين قصه تو در تو و سريالي نظام آماري کشور که زماني بر سر اينکه چه نهادي اعتبار و اهليت ارائه‌امار را دارد، جنجال به پا شده بود، اين روزها نيز به محلي براي مناقشه تبديل شده است و بار ديگر به طور وضوح ردپاي سياست‌زدگي را مي‌توان درآن مشاهده کرد.
وقتي اسحاق جهانگيري در زمينه ميزان آمار اشتغال، از داده‌هايي مي‌گويد که کاملا بر اساس محاسبات آماري مرکز آمار مغايرت دارد، آنگاه فارغ از هرگونه نگاه سياسي، آنچه در اين ميان، خودنمايي مي‌کند، نبود شفافيت است.
به همين دليل، براي جامعه اين پرسش مطرح مي‌شود که چه کسي يا ئهادي حرف واقعي مي‌زند؟!...
موضوعي که خوش‌چهره از نگاه اقتصاد سياسي قبلا به آن اشاره کرده و گفته است: نکته مهم ديگر اينکه در نظام محاسباتي اطلاعات آماري موضوعات علمي‌صحيحي به کار گرفته شده است، اما در جمع‌آوري اطلاعات عدم استفاده از شيوه‌هاي عالمانه و علمي‌باعث شده تا انحرافاتي را در قواي مختلف و نه صرفا در قوه مجريه، مشاهده کنيم. نکته بعدي نوع تعريف و نوع جمع‌آوري اطلاعات شاخص‌ها و معيارهايي است که در آمارها به کار گرفته مي‌شود. اين موضوعات باعث مي‌شود تفاوت ميان اعلام آمارها دولتمردان و سياستمداران مشخص شود. 
اطلاعات آماري به صورت تقابلي در کنار هم بررسي شود
آنچه که کاملا مشخص است، شاخص‌هاي تورم، رونق، رشد اقتصادي و... در سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد اطلاعات آماري بايد به صورت تقابلي در کنار هم بررسي شود که بر مبناي اصول علمي‌شناخته شده و تجربيات علمي‌قابل قبول انتخاب اصلي و اصلح صورت بگيرد که هنوز کشور به اين موضوع اعتنايي نکرده است.
حالا ديروز به بهانه روز ملي آمار بار ديگر سميناري مثل ديگر سال‌ها برگزار شد و سخنرانان آن هر کدام از زوايايي به موضوع نظام آماري پرداختند.
دولتمردان از نظام آماري حمايت کرده و آن را شفاف و قابل اعتنا اعلام کردند. اما برخي ديگر از نبود شفافيت، در دسترس بودن اطلاعات نزد دولتمردان و همچنين عملکرد جزيره‌اي برخي نهادها در اين زمينه سخن گفتند و به نوعي نظام آماري کشور را به باد انتقاد گرفتند.
البته در اين همايش محمد باقر نوبخت، به دفاع از عملکرد نظام آماري پرداخته و هر گونه دستکاري و عدم شفافيت در اين زمينه را تکذيب کرد. 
نوبخت در اين همايش براي اينکه گفته خود را به اثبات برساند بدون توجه استدلال‌هاي علمي، قسم ياد کرد که قبل از اعلام نتايج از سوي مرکز آمارکاملا از آمارها بي‌خبراست.
وي ادامه داد: آمارهاي مهم توليد شده از سوي مرکز آمار، اول هر ماه براي من پيامک مي‌شود و همان لحظه مستقيم به رئيس جمهوري هم پيامک مي‌شود.
به گفته وي، به اين ترتيب آمارهاي توليدي مرکز آمار براي ما بسيار مهم است. ما در سازمان برنامه و بودجه در ساختمان بهارستان، هر روز با مرکز آمار زندگي مي‌کنيم.
رئيس شوراي عالي آمار گفت: بايد به مرکز آمار اعتماد کنيم و قسم ياد مي‌کنم که قبل از انتشار، از آمار بي‌خبرم.
اما مسعود پزشکيان نايب رئيس اول مجلس دهم با زير سؤال بردن سخنان رئيس سازمان برنامه و بودجه، با مطرح کردن اين سوال که چه ميزان از تصميمات مسئولان براساس داده‌هاي صحيح است، گفت: اگر بخواهيم مشکل قاچاق، رشوه و زمين‌خواري را حل کنيم بايد علاوه بر استفاده از مديران کارآمد به داده‌هاي صحيح دسترسي داشته باشيم.
پزشکيان با اشاره به معضلات کنوني اقتصاد کشور از جمله بحران بانکي، به انحصار‌گرايي و به نوعي عدم سهل الوصول بودن دسترسي به اطلاعات آماري را زمينه بروز رانت و ايجاد بحران‌هايي مشابه بحران بانکي اعلام کرد.
پزشکيان به صراحت در اين همايش که در وزارت کشور برگزار شده بود با اين جمله که اگر جاي رئيس جمهوري بودم قبل از هر کاري اگر رييس جمهور يا رييس سازمان برنامه بودم هيچ کاري نمي‌کردم و فقط تکليف داده‌ها و اطلاعات را مشخص مي‌کردم.
اما موضوعي که سال‌هاست، جداي از شفافيت و عملکرد نظام آماري در محاسبات و نحوه جمع آوريراطلاعات و ارائه‌اماري مطرح است، عملکرد جزيره‌اي برخي نهادها در اين زمينه است که هر گونه نظام تک واحدي را در ارائه يک آمار جامع در کشور از بين برده است. در همين زمينه علي اقامحمدي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه بيسواد تنها نداشتن توانايي خواندن و نوشتن نيست بلکه بي‌سوادي آماري، مشکل اصلي است، گفت: هر آماري کاربرد خاص خود را دارد که بر اين اساس بايد همه مردم اطلاعات آماري داشته باشند. وي تصريح کرد: نظام آماري ثبتي مبنا بسيار مناسبتر از نظام آماري سنتي است چراکه آمار مطمئنتري استخراج مي‌شود. به گفته اقامحمدي، مرکز آمار و بانک مرکزي نبايد جداگانه آمار بدهند، چراکه هر دستگاهي وقتي آمار مناسب نداشته باشد اعلام نمي‌کند. به خصوص اينکه محرمانگي هم براي اشخاص است و نه اينکه اطلاعاتي که در سيستم‌ها ثبت مي‌شود، مورد استفاده قرار نگيرد.
اين در حالي است که‌اميد علي پارسا، ریيس مرکز آمار کشور، از تدوين برنامه ملي آمار خبر داد و گفت: نظام‌هاي آماري پيشرو دنيا به خوبي مورد بررسي قرار گرفته است که مجموعه آنها به شوراي عالي آمار پيشنهاد شد تا برنامه ملي آمار با ١٤ راهبرد کلان تهيه شود؛ البته تم اصلي برنامه‌گذار از نظام آماري سنتي به ثبتي مبنا است و بر اساس آن ماموران سرشماري ديگر به مردم مراجعه نمي‌کنند، بلکه دستگاه‌هاي اجرايي با سامانه‌هاي مدرن، آمارهاي مدنظر مرکز آمار را تهيه خواهند کرد.
وي تصريح کرد: دستگاه‌هاي اجرايي سامانه‌هاي مناسبي را تدارک ديده‌اند که بر اساس آن سند راهبردي مصوب شوراي عالي آمار تصويب شده و همه اجزاي آماري کشور را در قالب قانون، مدون خواهيم کرد.
پارسا اذعان کرد که ابزار و امکاني اکنون در اختيار مرکز آمار ايران نيست و بنابراين بايد قانوني مناسب تدوين شود. وي با اذعان دوباره به موازي کاري گفت: اميدواريم ديتاي پاک را تهيه کرده و نسخه مدرن‌سازي نظام آماري تدوين و موازي کار حذف شود که البته بايد مصاديق آن را مشخص کرد.
اميدواريم... کلمه‌اي که در دوره‌هاي پيش و از زبان مديران وقت مرکز آمار شنيده شده بود اما ... به هر حال، آنچه که نظام آماري کشور به آن نيازمند است، کارآمدي آن، پاسخگويي، شفافيت در عملکرد و نبود انحصارگرايي است.
اين همان نظام پيشرفته مستقل، کارآمد و به دور از هرگونه نگاه سياسي است. نبض اقتصاد کشور نيازمند اين است که اطلاعات به صورت جامع و بدون فيلتر و با يک وجود رويه مناسب در دسترس عموم قرار گيرد و در غير اين صورت انحصارگرايي ايجاد مي‌شود که نه شفافيت در آن وجود دارد و نه قادر به پاسخگويي خواهد بود.