دورخيز شاخص بورس براي پرش به ارتفاع ۸۸ هزار واحد
معامله‌گران بورس تهران ديروز در حالي شاهد بازار متعادل و کم‌حجم در بيشتر نمادهاي معاملاتي بودند که با وجود غلبه عرضه بر تقاضاي سهام در گروه خودرويي‌ها جاي فروشندگان حقوقي را خريداران حقيقي در گروه پالايشي‌ها گرفتند. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات ديروز چهارشنبه 10 آبان‌ماه 96 با افزايش 195 واحدي به رقم 87 هزار و 844 نوبت رسيد.  شاخص کل هم‌وزن نيز با افزايش 49 واحدي عدد 17 هزار و 525 واحد را براي خود ثبت کرد. ديروز همچنين شاخص سهام آزاد شناور با افزايش 254 واحدي به رقم 94 هزار و 684 واحد رسيد. شاخص بازار اول نيز در حالي با افزايش 242 واحدي به رقم 61 هزار و 532 واحد رسيد که شاخص بازار دوم با کاهش 132 واحدي عدد 191 هزار و 648 واحد را براي خود ثبت کرد.  شاخص کل فرابورس نيز با افزايش 2 واحدي روي رقم 975 واحد ايستاد.  ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي 3 شرکت پالايش نفت بندرعباس با 97 واحد، گسترش نفت پارسيان با 38 واحد و پتروشيمي‌پرديس با 32 واحد افزايش بيشترين تأثير مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل،‌ معاملات سهام در نماد معاملاتي 3 شرکت معدني و صنعتي گلگهر با 54 واحد، ارتباطات سيار ايران با 36 واحد و ملي صنايع مس ايران با 15 واحد کاهش بيشترين تأثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 249 ميليارد تومان نمايش داده شد که در بازار نقد اين بورس از 176 ميليارد تومان اندکي فراتر رفت. بر اين اساس امروز 828 ميليون سهم در بازار نقد بورس تهران طي 60 هزار و 451 نوبت داد و ستد شد. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي ايران خودرو ديزل، حق تقدم خريد سهام سرمايه‌گذاري گروه صنايع بهشهر ايران، حق تقدم خريد سهام کارخانجات توليدي شيشه دارويي رازي، حق تقدم خريد سهام نيرو ترانس، فراورده‌هاي غذايي و قند چهارمحال و فولاد هرمزگان جنوب از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل، نماد معاملاتي شرکت‌هاي لوله و تجهيزات سديد، سرمايه‌گذاري جامي، قند اروميه، سرمايه‌گذاري ارزش‌آفرينان، نئوپان 22 بهمن، صنعتي و شيميايي رنگين و شيرين‌دارو متوقف شدند.  در گسترش نفت و گاز پارسيان نيز کمتر از 44 ميليون سهم به ارزش بيش از 9 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت.  همچنين 11.5 ميليون سهم سيمان داراب با ارزش بيش از يک ميليارد تومان کد به کد شد.  
در ميان بازار صندوق‌هاي قابل معامله نيز 10 ميليون واحد سرمايه‌گذاري صندوق اعتمادآفرين پارسيان به ارزش بيش از 18 ميليارد تومان کد به کد شد.  بيش از 6 ميليون سهم توليد برق عسلويه مپنا به ارزش بيش از 9 ميليارد تومان با معاملات کد به کد از سوي سهامدار عمده روبه‌رو بود و کمتر از 4 ميليون سهم ايران‌ ترانسفو به ارزش بيش از 2 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم با معاملات انتقالي روبه‌رو شد. 


شرکت سيمان لارستان با سرمايه ثبت شده 234 ميليارد و 800 ميليون ريال، اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره اي 3 ماهه منتهي به پايان خرداد امسال براي سال مالي منتهي به پايان اسفند 96 را منتشر کرد. به گزارش سنا، "سلار" در گزارش سه ماهه‌امسال به ازاي هر سهم هيچ سودي شناسايي نکرد. اين شرکت در دوره سه ماهه منتهي به پايان خرداد 95 به ازاي هر سهم 25 ريال زيان شناسايي کرد.
سيمان لارستان براي دوره 12 ماهه منتهي به پايان اسفند 95 به ازاي هر سهم 110 ريال زيان شناسايي کرد.
سود انباشته پايان دوره سيمان لارستان 42 ميليارد و 234 ميليون ريال است.


شرکت سيمان دورود پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به پايان اسفند امسال را مبلغ 6 ريال زيان به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد.
شرکت سيمان دورود پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به پايان اسفند امسال را مبلغ 6 ريال زيان به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد.
"سدور" در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال به ازاي هر سهم 46 ريال زيان شناسايي کرد. به اين ترتيب سيمان دورود در 6 ماهه 767 درصد زيان را افزايش داد.
اين شرکت در 6 ماهه سال گذشته قبل در حالي 125 ريال زيان شناسايي کرده بود.


شرکت لامپ پارس شهاب با سرمايه ثبت شده 162 هزار ميليون ريال، اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره اي 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال براي سال مالي منتهي به پايان اسفند 96 را منتشر کرد.
شرکت لامپ پارس شهاب در گزارش 6 ماهه‌امسال به ازاي هر سهم 87 ريال سود شناسايي کرد. اين شرکت در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور 95 به ازاي هر سهم 117 ريال سود شناسايي کرد.به اين ترتيب سود 6 ماهه‌امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد کاهش يافت.
"بشهاب" براي دوره 12 ماهه منتهي به پايان اسفند 95 به ازاي هر سهم 158 ريال شناسايي کرد.


مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران تشریح کرد؛
مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: با آغاز خصوصي‌سازي در سال ۱۳۸۵ تا کنون ارزش بورس تهران از ۳۰ ميليارد تومان به حدود ۳۳۰ ميليارد تومان يعني حدود ۱۰ برابر بالغ شده است.
به نقل از فارس، حسن قاليباف اصل مدير عامل بورس اوراق بهادار تهران در همايش بين المللي بازار سرمايه، با اشاره به پنجاهمين سالگرد تاسيس بورس اظهار داشت: طي سال‌هاي اخير در بورس تهران فعاليت‌هاي زيادي صورت گرفته و تحولات قابل توجهي در بازار سرمايه رخ داده است.
وي به برنامه‌هاي خصوصي سازي در دهه گذشته اشاره کرد و افزود: از تحولات مهم بازار سرمايه موضوع خصوصي سازي شرکت‌ها است که از سال 1385 آغاز شد. در اين مدت ارزش بورس تهران از 30 ميليارد تومان به حدود 330 ميليارد تومان يعني حدود 10 برابر بالغ شده است.
اين مقام مسئول فعاليت‌هاي صورت گرفته در تالارهاي مناطق را مطلوب ارزيابي کرد و گفت: بورس تهران همواره سعي کرده از طريق ايجاد و استمرار فعاليت تالارهاي مناطق در سطح کشور خدمات متنوع بازار سرمايه را ارائه دهد.
قاليباف اصل، شرکتي شدن بورس تهران و درج نماد بورس در تابلو اصلي بورس تهران را يکي ديگر از کارهاي انجام شده عنوان کرد و افزود: بورس تهران به شکل سهامي‌عام فعاليت دارد و سهامداران آن به سه دسته کارگزاري‌ها، نهادهاي سرمايه گذاري و اشخاص حقيقي تقسيم مي‌شوند.
اين مقام مسئول عضويت بورس تهران در فدراسيون جهاني بورس‌ها و فدراسيون بورس‌هاي اروپا آسيايي را مهم دانست و اظهار داشت: بورس تهران در حال حاضر با 12 بورس معتبر خارجي تفاهم نامه همکاري( (MOU امضا کرده و همين تفاهم نامه‌ها زمينه ساز فعاليت بنگاه‌هاي اقتصادي در بازارهاي سرمايه بين المللي خواهد شد.
مديرعامل بورس تهران به شرايط فعاليت سرمايه گذاران خارجي اشاره کرد و گفت: سرمايه گذاران خارجي مي‌توانند در قالب روش‌هاي پرتفوليو و استراتژيک در بازار سرمايه گذاري کنند.
وي يکي ديگر از مزيت‌هاي بازار سرمايه را تنوع نهادهاي مالي دانست و تصريح کرد: اين موضوع به سرمايه گذار خارجي کمک مي‌کند به شکل غيرمستقيم در بازار سرمايه سرمايه گذاري نمايد.
سخنگوي بورس تهران به توسعه ابزارهاي نوين مالي اشاره کرد و افزود: راه‌اندازي عرضه‌هاي اوليه به روش ثبت سفارش در سال گذشته و راه‌اندازي بازار اختيار معامله و فراهم کردن دسترسي بر خط اين بازار، از اقدامات مهم اخير به حساب مي‌آيد.
وي در ادامه به معرفي ساختار بازار سرمايه، نهادي‌هاي مالي، ابزار‌هاي معاملاتي پرداخت و شرايط پذيرش شرکت‌ها و فرآيند انتشار اطلاعات و شفافيت در ناشران را تشريح کرد.
در حاشيه اين همايش ملاقات قائم مقام بورس کره جنوبي با مديرعامل بورس تهران صورت پذيرفت و دو طرف بر گسترش همکاري‌ها در قالب تفاهم نامه مشترک تاکيد کردند.

*فعاليت 7 هزار صندوق بادرآمد ثابت در جهان
مدير شرکت تحقيقاتي ETFGI LLP، در همايش بين المللي بازار سرمايه ايران در نمايشگاه کيش اينوکس 2017 به ايراد سخنراني در خصوص صندوق‌هاي با درآمد ثابت پرداخت.
دبورا فوره، مدير شرکت تحقيقاتي ETFGI با اشاره به روند تأسيس صندوق‌هاي با درآمد ثابت در جهان گفت: نخستين صندوق ETF در جهان در سال 1990 ميلادي در کانادا تأسيس شد که نام آن صندوق مشارکت 35 شاخص تورنتو بود.
وي در اين خصوص ادامه داد: دومين صندوق با درآمد ثابت سه سال بعد در آمريکا تأسيس شد و سپس اروپا روند تأسيس اين قبيل صندوق‌ها را آغاز کرد.
فوره در اين خصوص گفت: در ابتداي تأسيس، اين صندوق‌ها به اوراق بهادار اختصاص داشتند سپس در سال 2001 ميلادي نخستين صندوق کالايي در کانادا تأسيس شد.
پس از آن صندوق‌هاي بادرآمد ثابت پا به عرصه حضور گذاشتند و در نهايت در سال 2009 ميلادي نخستين صندوق با درآمد ثابت اکتيو راه‌اندازي شد.
اين مقام مسئول با اشاره به مزيت‌هاي استفاده از صندوق‌هاي با درآمد ثابت گفت: هزينه کم، نقدينگي بالا مثل سهام، شفافيت و کشف قيمت از مزاياي ورود به اين صندوق‌هاي سرمايه گذاري است.
فوره ادامه داد: طيف وسيعي از سرمايه گذاران مي‌توانند براي مديريت دارايي خود از اين صندوق‌ها استفاده کنند که از ميان آنها مي‌توان به معامله گران، مدير پرتفوها و مديران صندوق‌ها اشاره داشت.
وي در خصوص رشد ميزان استفاده از اين قبيل صندوق‌ها افزود: تا پايان ماه سپتامبر سال 2017 ميلادي تعداد 7 هزار صندوق فعال بادرآمد ثابت در دنيا مشغول به کار است که در اين ميان چين و هند نقش بسيار فعالي را در انتشار اين قبيل صندق‌ها بر عهده داشته‌اند.
شرکت ETFGI يک شرکت تحقيقاتي است که در زمينه صندوق‌هاي بادرآمد ثابت و ابزارهاي معاملاتي فعال در بازارهاي سرمايه دنيا مطالعه مي‌کند.


بورس اوراق بهادار شانگهاي چين به منظور جذب سرمايه گذار خارجي، برنامه‌اي مدون براي ارتباطات بين الملل خود طراحي کرده است.
به نقل از سنا، بر اساس دستورات رئيس جمهور چين، ژي جينگ پينگ، در خصوص پياده سازي پروژه قدرت نرم چيني در سراسر دنيا، بورس اين کشور تصميم دارد روابط خارجي خود را گسترش دهد.
بر اساس اين گزارش، اين بازار تصميم دارد با خريد سهام در ديگر بازارهاي دنيا، از سهامداران عمده برخي بورس‌هاي برجسته جهان شود.
اين در حالي است که، بورس شانگهاي در سال گذشته با خريد 40 درصد از سهام بورس پاکستان يکي از سهامداران عمده اين بازار شد و قصد دارد در سال جاري ميلادي نيز طي توافق نامه اي که با بورس مالزي و لوکزامبورگ به‌امضا رسانده است درصد سهامداري خود را در اين بازارها افزايش دهد.
بر اين اساس، يکي از برنامه‌هاي اقتصادي رئيس جمهور اين کشور "يک کمربند يک جاده" نام دارد و در خصوص توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي کشور است. بنابر اين طرح، چين تصميم دارد خطوط ريلي آسيا و اروپا را به چين نزديک کند.
شن ژن يانگ، تحليل گر ارشد موسسه خدمات مالي و کارگزاري نورتست در اين خصوص اظهار داشت: ارتباطات خارجي بين بورس شانگهاي و بازارهاي جهاني موجب تأثير و نفود بيشتر اقتصاد سرزمين چين به ديگر کشورها خواهد شد.
وي ادامه داد: ارتباطات بين المللي بورس اين کشور يکي از مفاد برنامه يک کمربند يک جاده است . در اين راستا بورس شانگهاي به دنبال ارتباط بيشتر با بازارهاي جهاني است. ارتباطي مقل آنجه بين بورس شانگهاي و پاکستان اتفاق افتاد براي چين بسيار مطلوب است.
بورس شانگهاي در اين راستا اعلام داشته از تمامي‌بازارهاي خارجي که اوراق قرضه با پايه يوآن منتشر کنند حمايت خواهد کرد.
اما يکي ديگر از دستاورهاي اين طرح يک کمربند يک جاده، توافقي است که بين بورس شانگهاي، بورس دويچه و بورس فيوچر چين به‌امضا رسيده است.
طي اين تفاهمنامه، شرکت‌هاي چيني که مايل به استفاده از بازارهاي اروپايي هستند مي‌توانند سهام خود را در "بورس بين المللي چين اروپا" که در شهر فرانکفورت مستقر است پذيرش کنند.


يک توليدکننده بازار پسته با اشاره به اين که عرضه پسته در بورس کالا طرح جديدي است گفت: بزرگترين خواسته ما باغداران پسته ايجاد بازاري سالم با مديريت درست است تا منافع حاصل از زحمت باغداران عايد افراد و گروه‌هاي خاص نشود. به نقل از تسنيم؛ پس از پايان برداشت محصول در استان‌هاي پسته‌خيز، محصول پسته مي‌رود که خود را براي حضور در بازارهاي جديد آماده کند. اما همزمان با آن يک پرسش در ذهن صادرکنندگان و توليدکنندگان پسته نقش مي‌بندد، مبني بر اينکه آيا قيمت‌گذاري پسته باز هم بي‌برنامه و به ضرر توليد خواهد بود و يا قيمت پسته ايراني امسال با توليد بالا در بازار جهاني نيز افزايش مي‌يابد؟ اين موضوع از آن جهت حائز اهميت است که «طلاي سبز» در ميان صادرات محصولات کشاورزي ايران، هم به لحاظ وزني و هم به لحاظ ارزي، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. بر اساس اين گزارش، در زمان برداشت محصول، پسته در حالي به روي باغداران مي‌خندد که غصه باغدار از بابت فهرست خرج‌هاي توليد پسته از همان زمان آغاز مي‌شود؛ به طوري که با فرارسيدن فصل پاييز باغدار پسته بايد مزد کارگران پسته‌چين و ترمينال فروش و نيز هزينه‌هاي حمل و ترابري را علاوه بر هزينه‌هاي نگهداري زمين مانند خرج سم و کود، آب و کارگران پرداخت کند. بدين ترتيب، با احتساب اين مبالغ بيش از نيمي‌از درآمد سالانه يک پسته‌کار، صرف هزينه‌هاي پرورش و برداشت محصول مي‌شود و در اين ميان، بيشترين سود از خريد و فروش «طلاي سبز» به جيب دلالان و سوداگران اين محصول مي‌رود. به طوري که به نظر مي‌رسد در اين بازار مکاره در غياب مرجع مشخصي براي تعيين نرخ واحد، نان دلالان در روغن است؛ چرا که پسته در مناطق عمده توليدکننده آن بسيار نازل قيمت‌گذاري مي‌شود و اين روند سال‌هااست که دست کشاورزان را خالي و جيب دلالان را پر از پول مي‌کند. ضمن اين که قيمت‌گذاري غيرشفافي در اختيار برخي افراد و گروه‌هاي خاص است و باغداران در تعيين آن هيچ نقشي ندارند. در همين ارتباط، يک توليدکننده پسته در استان کرمان در گفتگو با تسنيم با ابراز ناراحتي از مشکلات بازار سنتي پسته و نبودن شفافيت در آن گفت: برداشت پسته از ابتداي امسال مناسب بود اما از خردادماه به دليل مشکلات در استفاده از سم «موونتو» و نامناسب بودن شرايط آب و هوايي، باغداران را براي برداشت محصول با کيفيت دچار مشکل کرد.
در ادامه روند صعودي شاخص کل روز جاري آيفکس رشد 2.5 واحدي را شاهد بود که عمده بار مثبت بر اين نماگر از جانب نمادهاي «سرچشمه»، «شراز»، «زاگرس»، «شرانل» و «ارفع» رقم خورد. دادوستدهاي فرابورس ايران روز جاري با رشد متغيرهايي همچون حجم و ارزش معاملات و افزايش 2.5 واحدي شاخص کل به پايان رسيد. به نقل از فرابورس ايران، در پايان معاملات اين هفته فرابورس، بازارهاي اول و دوم نيز در مجموع شاهد مبادله نزديک به 128 ميليون سهم به ارزش 542 ميليارد ريال بودند. همچون روزهاي قبل نماد ذوب‌آهن بالاترين حجم مبادلات را در اختيار گرفت. نماد سرمايه‌گذاري مس سرچشمه نيز بيشترين ارزش معاملات را در ميان اين دو بازار به نام خود ثبت کرد. از سوي ديگر نمادهاي «افرا»، «مفاخر» و «وسبحان» در حالي بيشترين رشد قيمت را در بازار امروز تجربه کردند که در مقابل نمادهاي «غفارس»، «سدبير» و «ولبهمن» بالاترين افت قيمتي را متحمل شدند. همانطور که اشاره شد در ادامه روند صعودي شاخص کل نيز روز جاري آيفکس رشد 2.5 واحدي را شاهد بود که عمده بار مثبت بر اين نماگر از جانب نمادهاي «سرچشمه»، «شراز»، «زاگرس»، «شرانل» و «ارفع» رقم خورد. در مقابل نمادهاي «مارون» و «ذوب» تا سطح 0.75 واحد تاثير منفي بر آيفکس داشتند. با رشد 2.5 واحدي امروز شاخص کل، اين نماگر در سطح 975 واحدي قرار گرفت. در همين حال دادوستدهاي امروز بازار پايه به مبادله 120 ميليون سهم به ارزش 232 ميليارد ريال منتهي شد. سرمايه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت نيز بيش از يک ميليون ورقه به ارزش حدود يک‌هزار و 158 ميليارد ريال را دست به دست کردند. اوراق مشارکت نفت و گاز پرشيا با مبادله 102 هزار ورقه به ارزش 410 ميليارد ريال در صدر اين بازار قرار گرفت. از طرفي معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله به خريد و فروش بيش از 28 ميليون ورقه به ارزش 277 ميليارد ريال انجاميد.  صندوق اعتماد آفرين پارسيان همچون روزهاي قبل بالاترين حجم و ارزش مبادلاتي را در ميان ساير ETFها تجربه کرد. در جريان بازار خريداران و فروشندگان اوراق تسه نيز اقدام به مبادله 66 هزار ورقه تسه به ارزش 50 ميليارد ريال کردند. اين اوراق همچنين در بازه قيمتي 745 هزار تا 791 هزار ريال دادوستد شدند.


شرکت کشاورزي و دامپروري بينالود نيشابور با نماد "زبينا" در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. به نقل از تسنيم؛ در پي احراز شرايط پذيرش فرابورس ايران، شرکت کشاورزي و دامپروري بينالود نيشابور از ديروز به عنوان يکصد و شصت و پنجمين نماد معاملاتي(نود و يکمين شرکت در بازار دوم) در فهرست نرخ‌هاي فرابورس ايران درج شد. بر پايه اين گزارش؛ اين شرکت در بخش «زراعت و خدمات وابسته»، زيرگروه «کشاورزي و خدمات دامپروري جز دامپزشکي» با کد صنعت «0140» و نماد «زبينا» به جمع فرابورس‌نشين‌ها اضافه شده است. گفتني است؛ شرکت کشاورزي و دامپروري بينالود نيشابور با وسعتي معادل 2185 هکتار در شهرستانهاي نيشابور و تربت حيدريه واقع شده و توليدکننده انواع محصولات کشاورزي و دامپروري است. همچنين اين شرکت زيرمجموعه شرکت هلدينگ کشاورزي و دامپروري پارس بنياد مستضعفان مي‌باشد و اهداف اصلي آن عبارتند از افزايش توليد شير با کيفيت، توليد تليسه با ظرفيت ژنتيکي بالا، افزايش سطح زير کشت باغات (بخصوص باغات پسته)، ارتقاي ضريب مکانيزاسيون و سطح فن آوري توليدات دامي، برونسپاري خدمات توليد، عرضه محصولات باغي و زراعي ارگانيک و صادرات ميوه.


يک شرکت فعال در حوزه ليزينگ در سامانه پس از معاملات درج و به عرضه اوليه سهام نزديک شد.
به نقل از تسنيم؛ شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات) از درج نماد شرکت ليزينگ پارسيان در سامانه پس از معاملات خبر داد.
بر پايه اين گزارش؛ اين شرکت به ‌عنوان پانصد و هفدهمين شرکت پذيرفته‌ شده در ﺑﺨﺶ "واسطه‌گري‌هاي مالي به‌جز تأمين وجوه بيمه و بازنشستگي"، ﮔﺮوه "ساير واسطه‌گري‌هاي مالي" و ﻃﺒﻘﻪ "اجاره‌داري مالي" با کد صنعت «6591» و نماد "ولپارس"، valepars" در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.
گفتني است شرکت ليزينگ پارسيان با نماد «ولپارس» اواسط مهرماه‌امسال در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران ثبت شده بود و حالا با درج نماد در سامانه پس از معاملات، به عرضه اوليه سهام نزديک شده است.