افزايش ۱۱ درصدي صادرات محصولات پتروشيمي‌طي ۲۰ ماه
قائم مقام وزير نفت از افزايش ۱۱ درصدي صادرات محصولات پتروشيمي‌در فاصله ۲۰ ماه خبر داد و گفت: همچنين در فاصله ۲۰ ماه اخير شاهد رشد ۹ درصدي توناژ در ظرفيت توليد محصولات بوديم.
به نقل از ايسنا، مرضيه شاهدايي با بيان اين‌که به عنوان مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با محدوديت‌هاي زيادي مواجه بودم، اظهار کرد: با اين حال تلاش کردم با توصيه مقام معظم رهبري در مورد سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي رويکرد اصلي دولت يعني اعتماد و اميد را به سازمان برگردانم و سعي کردم تعهد به توسعه پايدار را در اين شرکت نهادينه کنم.
وي ادامه داد: در کنار اقداماتي که در شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌انجام دادم سعي کردم حمايت مسوولانه از حفظ محيط زيست، اجراي تعهد مسووليت اجتماعي، رعايت حقوق ذينفعان و غيره را انجام دهم.
مديرعامل سابق شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با بيان اين که در فاصله ۲۰ ماهه رشد ۹ درصدي توناژ در ظرفيت توليد صورت گرفت، گفت: همچنين ۱۱ درصد در صادرات هم از نظر توناژ و هم از نظر ارزش و بين ۱۶ تا ۱۷ درصد افزايش فروش داخلي هم از نظر توناژ و هم از نظر ارزش صورت گرفت.
شاهدايي در مورد اقدامات اساسي که در شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌انجام شد، توضيح داد: کمک و نظارت در اجراي پروژه‌هاي در دست اجرا يکي از اقدامات اساسي بود که در شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌انجام شد در اين راستا ۱۱ طرح در سال‌هاي ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ افتتاح شد و چهار طرح هم در شرف راه‌اندازي هستند. يکي ديگر از اقدامات انجام شده رفع موانع توليد و فراهم کردن بستر مناسب براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي وخارجي بود.
وي با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها بين شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌و شرکت‌هاي خارجي، گفت: تفاهم‌نامه‌هايي با شرکت‌هاي بزرگ دنيا از جمله توتال، شل، لينده و غيره‌امضاء شد. همچنين برنامه ششم تدوين و ارائه شد. از سوي ديگر با توجه به روند کاهشي نيروهاي انساني از سال ۱۳۹۴ به دليل بازنشستگي و عدم استخدام سعي شد نيروها را سروسامان بدهم. استفاده از حضور زنان از ديگر اقداماتي بود که در شرکت صنايع پتروشيمي‌انجام شد.

نردبان پيک مصرف برق در تابستان ۹۷
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: براساس پيش بيني‌هاي صورت گرفته در تابستان ۱۳۹۷ شاهد رشد پنج درصدي مصرف نسبت به سال قبل هستيم. به همين دليل از هم اکنون تمهيدات لازم براي گذر از پيک انديشيده شده است.
هوشنگ فلاحتيان در پاسخ به سوالي مبني بر اين که چه اقداماتي براي گذر از پيک سال آينده در نظر گرفته شده است؟ اظهار کرد: تمام نيروگاه‌ها تحت تعميرات اساسي و دوره‌اي قرار گرفته‌اند و بايد گفت که تمام طرح‌هاي توسعه‌اي لازم براي گذر از پيک سال ۱۳۹۷ در دستور کار وزارت نيرو قرار دارد که از هم اکنون نيز به اجرا در آمده است.
وي با بيان اين که‌امسال تابستان رشد بيشتري را نسبت به سال‌هاي قبل شاهد خواهيم بود، عنوان کرد: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته پيک بار تابستان ۱۳۹۷ از مرز ۵۷ هزار مگاوات نيز خواهد گذشت که اگر بخواهيم به راحتي از اين پيک عبور کنيم لازم است تدابير لازم از هم اکنون انديشيده شود.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اين زمينه، اظهار کرد: ۳۵۰۰ مگاوات نيروگاه جديد را هم اينک در حال آماده سازي داريم که قرار شده قبل از تابستان سال ۱۳۹۷ يکي پس از ديگري وارد مدار شود.
فلاحتيان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر مهم‌ترين دغدغه صنعت برق در دولت دوازدهم، ادامه داد: دغدغه من و تمام همکارانم در اين صنعت اين است که بتوانيم رضايت تمام مشترکان و مسوولان را به دست آوريم.
وي تصريح کرد: طي سال‌هاي گذشته تلاش ما اين بوده که در صنعت برق به خودکفايي برسيم که در اين عرصه نيز موفقيت‌هاي زيادي را به دست آورديم به طوري که بايد گفت ايران جزو پنج کشور دنيا است که از صفر تا ۱۰۰ نيروگاه‌ها را مي‌تواند در داخل کشور خود بسازد.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اين که علاوه بر اين ۱۰۰ درصد تجهيزات مورد نياز داخل کشور نيز توسط ايراني‌ها ساخته مي‌شود، تاکيد کرد: صنعت برق دغدغه‌اي جز جذب رضايت عمومي‌ندارد.
فلاحتيان در خصوص وزير نيرو جديد، گفت: اردکانيان برنامه‌هاي مفصلي را تقديم مجلس کرد و به دليل سابقه علمي‌و بين‌المللي توانست راي قابل توجهي را از نمايندگان مجلس اخذ کند که البته به نظر بنده نيز اين برنامه‌ها چه در حوزه آب و چه در حوزه برق بسيار مفيد و قابل توجه است.
وي با بيان اين که مديريت تقاضا و مصرف و توجه به پروژه‌هاي کليدي و تاثيرگذار در بخش آب و برق از جمله مواردي است که در برنامه اردکانيان به آن توجه ويژه‌اي شده است، اظهار کرد: با توجه به سابقه کاري وزير نيرو پيش‌بيني مي‌کنم که شاهد شرايط مناسبي در دو حوزه آب و برق باشيم.

انتصاب مديرعامل جديد شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش در حکمي‌مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران را منصوب کرد.
به نقل از شانا، در متن حکم عليرضا صادق آبادي، به سيد محمدرضا موسوي خواه‌امده است:
«نظر به تعهد، تخصص و تجارب جنابعالي، به موجب اين حکم به عنوان مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران منصوب مي‌شويد. اميد است با اتکال به خداوند متعال و بهره‌گيري از تجارب کارکنان و کارشناسان متعهد آن شرکت و تعامل صميمانه با مديران پرتلاش و کارکنان ساعي و گرانقدر، در ايفاي وظايف محول موفق باشيد.
فرصت را مغتنم شمرده از خدمات جناب آقاي منصور رياحي کمال تشکر و امتنان را داشته و براي ايشان سلامتي و آرزوي توفيق روز افزون را از ايزد متعال خواستارم.»
موسوي خواه پيش از اين به عنوان مدير تامين و توزيع شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران انجام وظيفه مي‌کرد.
صادق‌آبادي همچنين طي حکمي‌منصور رياحي را به عنوان مشاور مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران منصوب کرد.


قيمت سوخت در امارات متحده عربي طي ماه آينده ميلادي (نوامبر) کاهش يافت.
به گزارش ايسنا، وزارت انرژي امارات در گزارشي قيمت سوخت در امارات متحده عربي طي ماه جاري ميلاي(نوامبر) را اعلام کرد که قيمت بنزين بيش از ۹ فلس کاهش و قيمت گازوئيل نيز بيش از يک فلس افزايش يافت.
طي ماه آينده ميلادي قيمت هر گالن بنزين سوپر با اکتان ۹۸ با قيمت ۲.۰۳ درهم با کاهش ۹ فلس و هر گالن بنزين خصوصي با اکتان ۹۵ با قيمت ۱.۹۲ درهم با کاهش ۹ فلس به فروش خواهد رسيد. و هر گالن بنزين با اکتان ۹۱ نيز با قيمت ۱.۸۵ درهم به فروش خواهد رسيد که ۹ فلس کاهش يافته است.


سفير مالزي در ايران اعلام کرد: دو کشور مي‌توانند تجربه‌هاي خود را در حوزه انرژي به اشتراک بگذارند و تنها لازم است همکاري بيشتري داشته باشند.
داتو رستم يحيي، سفير مالزي در ايران گفت: تهران و کوالالامپور مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف اقتصادي همکاري کنند.
وي در پاسخ به پرسشي در باره زمينه‌هاي همکاري ايران و مالزي در حوزه انرژي، گفت: ظرفيت‌هاي زيادي وجود دارند؛ ما نقاط قوت و ضعف و تخصص خود را داريم و مي‌توانيم آنها را به اشتراک بگذاريم و تنها لازم است که بيشتر با هم کار کنيم. دستيابي به توافق در زمينه بانکي و توافق تجارت آزاد ميان دو کشور به زمان بيشتري نياز دارد.


وزير انرژي عربستان خواهان تلاش بيشتر براي کاهش سطح ذخيره‌‍ سازي‌هاي نفت در جهان شد.
به گزارش رويترز از تاشکند، خالد الفالح، وزير انرژي عربستان اعلام کرد: براي کاهش سطح ذخيره‌سازي نفت در جهان تلاش بيشتري لازم است. وي در حاشيه همايشي در قزاقستان که وزيران انرژي قزاقستان و روسيه نيز در آن حضور داشتند، گفت: درباره راهبرد ۲۴ کشور امضا کننده توافق جهاني کاهش توليد نفت، رضايت کلي وجود دارد. وزير انرژي عربستان افزود: همه تأييد مي‌کنند که هنوز به هيچ وجه کار تمام نشده است و براي پايين آوردن سطح ذخيره سازي، همچنان تلاش بسيار زيادي بايد انجام شود؛ مأموريت هنوز تمام نشده است و تلاش بيشتري بايد صورت گيرد.


در دستور کار وزارت نيرو قرار گرفت؛
قائم مقام وزير نيرو گفت: شرکت‌هاي ايراني که بتوانند سرمايه گذاران خارجي را جذب کنند، از تسهيلات ويژه اي در زمينه‌هايي مانند امور گمرکي و واگذاري زمين برخوردار مي‌شوند.
به نقل از ايرنا، «ستار محمودي» ديروز شنبه در حاشيه مراسم افتتاحيه هفدهمين نمايشگاه بين المللي برق، در جمع خبرنگاران افزود: يکي از اهداف اصلي اين نمايشگاه انتقال تکنولوژي و سرمايه گذاري به صورت مشارکت انتفاعي (جوينت وينچر) است.
وي ادامه داد: شرکت‌هاي حاضر، با دستي پر به نمايشگاه‌امده‌اند و تجهيزاتي مختلف از حوزه‌هاي روشنايي، سيم، کابل، انتقال و تجهيزات نيروگاهي را به نمايشگاه آورده‌اند.
قائم مقام وزير نيرو اضافه کرد: از جمله مزاياي اين نمايشگاه، آماده سازي زمينه حضور شرکت‌هاي داخلي در بازارهاي خارج از کشور است، به طوري که در منطقه شاهد وجود يک بازار 400 ميليون نفري براي محصولات شرکت‌هاي ايراني هستيم که مي‌تواند به اقتصاد صنعت و شکوفايي آن نيز کمک کند.
وي در مورد حضور شرکت‌هاي خارجي در هفدهمين نمايشگاه بين المللي برق گفت: امسال 45 درصد شرکت‌هاي حاضر در نمايشگاه، خارجي هستند؛ اين حضور هم فرصتي بري تبادل افکار و تجربه و هم فرصتي براي مذاکره بين شرکت‌هاي ايراني وخارجي است.
محمودي افزود: علاوه بر اين، يکي ديگر از اهداف نمايشگاه اين است که شرکت‌هاي ايراني - که به شدت تقويت شده و شناخته شده‌اند- بتوانند بازار‌هاي جديدي را در منطقه به دست بياورند.
 توان داخلي در صنعت برق
قائم مقام وزير نيرو در بخش ديگري از سخنان خود در مورد توان توليد داخل در صنعت برق گفت: صنعتگران داخلي خصوصا در عرصه برق از همان سال‌هاي بعد از انقلاب به خودباوري رسيدند و اکنون به شرايطي دست يافته‌اند که بطور ميانگين بيشتر از 95 درصد تجهيزت صنعت برق از توليد تا توزيع و تجهيزات، داخلي سازي شده است.
وي گفت: اکنون شرکت‌هاي ايراني در بيش از 30 کشور دنيا از جمله سريلانکا، تاجيکستان و ... فعال هستند و در اين کشورها يا به صدرو تجهيزات و خدمات فني مهندسي و يا اجراي برخي پروژه‌ها مشغول هستند.
هفدهمين نمايشگاه بين المللي برق با حضور 458 شرکت داخلي و 310 شرکت خارجي از 30 کشور مختلف آلمان، چين، ترکيه، ايتاليا، اسپانيا، فنلاند، لهستان، انگلستان، سوئد، امارات، روسيه آغاز به کار کرد.
اين نمايشگاه روز شنبه توسط ستار محمودي قائم مقام وزير نيرو در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران آغاز به کار کرد.
هفدهمين نمايشگاه بين المللي برق به مدت 4 روز ادامه خواهد داشت.
اين نمايشگاه در فضايي به مساحت 50 هزار و 120 مترمکعب برگزار مي‌شود که حدود 25 هزار مترمکعب آن در فضاي سرپوشيده خواهد بود.
در هفدهمين نمايشگاه بين المللي برق، شرکت‌هايي از بخش‌هاي مختلف صنعت برق در زمينه‌هاي سيم، کابل، تجهيزات برقي، اتوماسيون، سيتم‌هاي ابزار دقيق حضور دارند.
در اين نمايشگاه قرار است دو نشست تخصصي در حوزه اقتصاد برق و چالش‌هاي صنعت در حوزه صادرات مورد بحث و تحليل کارشناسان اين حوزه قرار گيرد.
با افزايش ظرفيت نيروگاهي و همچنين خطوط انتقال از سال 1392 تاکنون، ظرفيت صادرات برق ايران نيز افزايش يافته است؛ از آغاز فعاليت دولت يازدهم تا امروز، 54 واحد نيروگاهي جديد به بهره برداري رسيد و ظرفيت نيروگاه‌هاي کشور با افزايشي هشت هزار مگاواتي به 77 هزار مگاوات رسيد.
همچنين در اين مدت 2 هزار و 433 کيلومتر خط انتقال و سه هزار و 133 کيلومتر خط فوق توزيع در کشور به بهره برداري رسيد و به همين ترتيب، قابليت صادرات انرژي الکتريکي افزايش يافت.
وزارت نيرو «تبديل ايران به مرکز راهبردي برق منطقه» را به عنوان يک چشم انداز در نظر گرفته و براي گسترش مبادلات الکتريکي برون مرزي، ارتباط با روسيه، تاجيکستان و کشورهاي جنوب خليج فارس را در دست بررسي، مطالعه و اقدام قرار داده است.


وزير نفت:
وزير نفت با بيان اين که از اين به بعد در استخدام‌هاي صنعت نفت بيش از ۴۰ تا ۵۰ درصد افرادي که جذب مي‌شوند، خانم خواهند بود، گفت: تبعيض‌هاي ناروايي که عليه خانم‌ها در صنعت نفت وجود داشت کنار گذاشته مي‌شود.
به نقل از ايسنا، بيژن زنگنه در آيين معارفه مرضيه شاهدايي قائم مقام وزير نفت و رضا نوروززاده مديرعامل جديد شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌که صبح ديروز با حضور شهين دوخت ملاوردي دستيار رييس جمهور در امور حقوق شهروندي و معصومه ابتکار معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد، با بيان اين که براي نخستين بار يک بانو به عنوان قائم مقام وزير نفت محسوب مي‌شود، گفت: من تغيير را از شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌آغاز نکردم، بلکه به دنبال فردي بودم که در امور و به دوش کشيدن بار به من کمک کند.
وي با تاکيد بر اين که مسووليت قائم مقامي‌در کشور ما تعريف نشده است، افزود: قائم مقامي‌نياز به همکاري دائمي‌ميان مقام و قائم مقام دارد. قائم مقام بايد مسووليت برخي کارها را بپذيرد و در برخي امور نبايد دخالت کند. در بين افرادي که براي سمت قائم مقامي‌مطرح بودند مهندس شاهدايي را انتخاب کردم و اين نخستين مرتبه‌اي است که بالاترين سمت بعد از وزارت به يک خانم در صنعت نفت داده مي‌شود.
وزير نفت ادامه داد: افرادي که دنبال اين هستند که از گل فقط خار آن را ببينند گفتند در اين انتخاب بحث‌هاي ديگري مطرح بوده است اما قصد من اين بود که به خانم‌ها ارتقاء دهيم و پيام رييس جمهور را در اين زمينه انجام دهم و همچنين باري از روي دوشم بردارم و اميدوارم بخش عميقي از اين بار سنگين برداشته شود. زنگنه در ادامه با اشاره به انتصاب نوروززاده به عنوان مدير عامل جديد شرکت ملي صنايع پتروشيمي، اظهار کرد: هنگامي‌که شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌بدون مديرعامل ماند قصدم اين بود که فرد جوان‌تري را به عنوان مديرعامل اين شرکت انتخاب کنم، اما نشد. دکتر نوروززاده هم از من جوان‌تر هستند من ۳۰ سال با آقاي نوروززاده آشنايي دارم. هنگامي‌که من وزير بودم آقاي نوروززاده رييس کميسيون انرژي بودند و در پارس جنوبي و ستاره خليج فارس با هم همکاري نزديک داشتيم.
وي با تاکيد بر اين که شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌يک سازمان تنظيم کننده و حمايت کننده است، افزود: اين شرکت بايد براي اجراي طرح‌هاي بخش خصوصي يا خصولتي کمک کند. ما از افرادي که مي‌خواهند دراين صنعت سرمايه‌گذاري کنند حمايت مي‌کنيم. وزير نفت در مورد وظايفي که برعهده مديرعامل جديد شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌گذاشته توضيح داد: آقاي نوروززاده بايد به پيشبرد طرح‌هاي ميان دستي پتروشيمي‌کمک کند. همچنين با اين که وظيفه طرح‌هاي پايين دستي به عهده وزارت صنعت است، بايد وزارت نفت و شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌به وزارت صنعت کمک کند. همچنين آقاي نوروززاده بايد طرح‌هاي GTP و GTX را براي اشتغالزايي انجام دهند. از سوي ديگر توسعه مناطق ويژه و زيربناها در عسلويه و بندر امام خميني (ره) جزو وظايف ايشان است. زنگنه با بيان اين که تاکيد بر جوان‌گرايي به معني حذف افرادي که سن بالاتري دارند نيست، اظهار کرد: جوان‌ها بايد زودتر به ميدان بيايند به طور کلي ماهيت صنعت نفت به اين صورت است که بخشي از آن بايد توسط افرادي که سن بالاتري دارند اداره شود. هرکس بايد در جاي خودش باشد نسل ما تا پنج سال ديگر مي‌تواند فعاليت کند و صنعت نفت بايد پنج سال ديگر توسط افراد ۴۰ تا ۴۵ ساله اداره شود.
وي از پررنگ‌تر شدن نقش زنان در صنعت نفت خبر داد و گفت: توجه اصلي ما در صنعت نفت به بانوان زماني است که در بين جواناني که براي تصميم گيري براي صنعت نفت انتخاب مي‌شوند حضور زنان بيشتر خواهد شد. از اين به بعد در استخدام‌ها بيش از ۴۰ تا ۵۰ درصد خانم‌ها به کار گرفته خواهند شد و تبعيض‌هاي ناروايي که عليه خانم‌ها در صنعت نفت وجود داشت کنار گذاشته خواهد شد. از اين به بعد در استخدام‌ها، آگهي‌ها و دانشگاه‌ها فرقي بين خانم‌ها و آقايان در صنعت نفت نخواهد بود.


رئيس جمهوري مکزيک از کشف بزرگترين کشف نفتي و گازي در 15 سال اخير اين کشور خبر داد.
انريکه پنا نيتو خاطر نشان کرد که شرکت دولتي نفتي پمکس يک ميدان نفتي و گازي را با برآورد اوليه حدود 1.5 ميليارد بشکه نفت خام کشف کرده است.
رئيس جمهوري مکزيک در ادامه خاطر نشان کرد که اين ميدان نفتي و گازي در شرق اين کشور در ايالت وراکروس نزديک تاسيسات شرکت دولتي نفتي اين کشور قرار دارد و اين بدان معناست که تقريبا بزودي مي‌توان از آن با هزينه کم بهره برداري کرد.
پنا نيتو افزود: حجم برآورد‌ها نشان مي‌دهد که اين بزرگترين ميدان کشف شده توسط اين شرکت در 15 سال گذشته است و در کوتاه مدت 350 ميليون بشکه نفت خام مي‌توان از آن استخراج کرد.
اين در حالي است که شرکت نفتي دولتي مکزيک معتقد است که حجم نفت و گاز در اين ميدان ممکن است بيشتر از برآوردهاي اعلام شده باشد.
در همين حال گونزالو مونروي يک کارشناس امور انرژي در مکزيک گفت: زود است در مورد ذخاير اين ميدان صحبت کرد. اقدامات بيشتري براي مشخص کردن ميزان گستردگي اين ميدان نفتي و گازي لازم است.
وي تصريح کرد که هر کشف جديد خبري خوبي براي شرکت دولتي نفتي مکزيک محسوب مي‌شود. اين شرکت در سالهاي اخير با چالش کاهش توليد نفت مواجه شده بود.
مونروي در ادامه افزود: کشف اين ميدان نفتي کشفي چشمگير در مکزيک به حساب مي‌آيد. اين خبر خوبي براي بخش خصوصي و کل کشور است.
مکزيک در راستاي اصلاح امور انرژي خود در سال 2014 بخش نفت و گاز خود را پس از 76 سال انحصار دولتي به روي سرمايه گذاران خارجي باز کرد.


شريفي درباره انشعابات اين منطقه گفت: با آغاز پيش فروش انشعابات در سال 1390 توسط شرکت فاضلاب حدود 15 هزار انشعاب در منطقه به فروش رسيد که پيش بيني مي‌شود حدود 50-60 هزار انشعاب فاضلاب ديگر در اين منطقه به مشترکان تحويل داده شود.
به نقل از ايلنا، مدير اجرايي شرکت فاضلاب در منطقه 5 شهرداري با اشاره به پيشرفت طرح در اين منطقه گفت: در حال حاضر 310 کيلومتر شبکه اصلي و فرعي در اين منطقه اجرا شده و تا نيمه نخست سال آينده تکميل مي‌شود.
محمدرضا شريفي به طراحي اوليه شبکه در منطقه 5 اشاره کرد و گفت: در اين منطقه 580 کيلومتر شبکه طراحي شد که اجراي 380 کيلومتر آن با اقطار 250 تا 1600 ميليمتر تحت نظارت شرکت فاضلاب و 200 کيلومتر آن با قطر 250 ميليمتر تحت نظارت آبفاي منطقه 3 از سال 1390 آغاز شد.
وي ادامه داد: پيش بيني مي‌شود 55 کيلومتر از شبکه باقي مانده که بخش عمده آن در ناحيه3و 7 قرار دارد در محله‌هاي سازمان برنامه،شهرزيبا، جنت آباد جنوبي، حصارک و پونک تا نيمه نخست سال آينده تکميل شود.
به گفته شريفي فاضلاب بخش شمال شرقي منطقه 5 در محله‌هاي پونک، شهرک نفت، شاهين شمالي و جنت آبادشمالي به تصفيه خانه شهرک قدس منتقل شده و بخش جنوبي منطقه به تصفيه خانه در دست احداث فيروزبهرام منتقل خواهد شد.
شريفي درباره انشعابات اين منطقه گفت: با آغاز پيش فروش انشعابات در سال 1390 توسط شرکت فاضلاب حدود 15 هزار انشعاب در منطقه به فروش رسيد که پيش بيني مي‌شود حدود 50-60 هزار انشعاب فاضلاب ديگر در اين منطقه به مشترکان تحويل داده شود.


شرکت حفاري شمال و آلتياي فرانسه تفاهم نامه مشترک سرويس‌هاي حفاري، آموزشي و عملياتي امضا کردند.
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومي‌شرکت حفاري شمال، حميدرضا گلپايگاني، مدير عامل و جمعي از مديران ارشد شرکت حفاري شمال درحضور نمايندگان شرکت آلتياي فرانسه تفاهم نامه و عقد قرارداد همکاري امضا کردند.
با توجه به توسعه فعاليت‌ها و الزامات شروع فعاليت در اين عرصه بين المللي لازم است شرکت حفاري شمال مجهز به تکنولوژي‌هاي نوين روز در راستاي ارائه عمليات و سرويس‌هاي حفاري به منظور کاهش هزينه و ريسک‌هاي عملياتي و افزايش راندمان و کيفيت آن شود
بر اساس اين تفاهم نامه قرار است دو شرکت در زمينه مشارکت سرويس‌هاي حفاري، آموزشي و عملياتي از جمله عمليات حفاري در خشکي و دريا، سرويس‌هاي سيالات حفاري، سيمان کاري، اسيد، ابزار درون چاهي، مانده يابي، نمودارگيري، مديريت پسماند حفاري، سرويس‌هاي بازرسي و نگهداري و تعميرات، تکنولوژي‌هاي جديد با هم همکاري کنند.
با توجه به سياست شرکت ملي نفت ايران در بکارگيري از شرکت‌هاي توانمند خارجي در قراردادهاي پيش رو و به منظور همراهي شرکت حفاري شمال، استراتژي مديرعامل و هيئت مديره در ارائه هر چه بهتر سرويس‌ها با توجه به نياز شرکت‌هاي خارجي از جمله توتال منجر به‌امضاء قرارداد با شرکت فرانسوي آلتيا شد و مقررگرديد مراحل اجرايي و ورود تجهيزات ، برنامه ريزي و اجرا شود.


يک مقام دولت ارمنستان گفت، موافقتنامه سه‌جانبه براي سواپ گاز ترکمنستان از طريق ايران در دستور کار مذاکرات سه کشور قرار دارد.
به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري ارمنيا نيوز، يک مقام دولت ارمنستان گفت، موافقتنامه سه جانبه براي تامين گاز از ترکمنستان در دستور کار مذاکرات قرار دارد. شاوارش کوچاريان، معاون وزير امور خارجه ارمنستان در يک کميته پارلماني اين کشور گفت، اين موضوع در حدود ماه اکتبر و در جريان سفر کارن کاراپيتيان، نخست وزير ارمنستان به ايران مورد بحث قرار گرفته است. اما موضوع چندان به عرضه گاز مربوط نمي‌شود بلکه مربوط به مبادله گاز است.
بر اساس پيشنهاد ارائه شده، ارمنستان بسته به محتواي قرارداد، کالا يا پول به ترکمنستان ارسال مي‌کند و در مقابل ترکمنستان هم به ايران گاز عرضه مي‌کند. ايران نيز همان مقدار گاز را به ارمنستان صادر خواهد کرد.
کوچاريان افزود: «بدين ترتيب نياز نيست که لزوما گاز مستقيما از طريق خط لوله از ترکمنستان به ارمنستان ارسال شود.»