سعيد قليچي
روزنامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com
طي سال‌هاي گذشته بحث‌هاي فراواني پيرامون رهايي اقتصاد از وابستگي به درآمدهاي نفتي و لزوم حرکت در مسير اقتصاد مقاومتي مطرح شده است. در اين مدت تعداد زيادي از کارشناسان اقتصادي و صاحب‌نظران بر اين نظر تاکيد کرده‌اند که کشوري که نتواند نيازهاي مصرفي خودش را توليد کند، کشوري ناتواني است که به مرور مجبور مي‌شود از منابع طبيعي خودش استفاده کند. با اين نگاه مسئولان بر لزوم دنبال کردن راه‌هاي دورن‌زا کردن اقتصاد کشور بوده‌اند. البته در بين همه نظرات و نسخه‌هاي اقتصادي مطرح شده در اين زمينه، توجه به صنايع کوچک و متوسط به دلايل مختلف، بيش از ساير راهکارها مورد تاکيد قرار گرفته است.
امروزه تکيه اصلي چرخه توليد در اقتصاد کشورهاي توسعه يافته و بسياري از کشورهايي که در سال‌هاي اخير رشد چشم‌گيري را تجربه کرده‌اند، بر محور بنگاه‌هاي کوچک و متوسط قرار گرفته است. اين بنگاه‌ها که به اختصار SME ناميده مي‌شوند، تبديل به ستون خيمه اﻗﺘﺼﺎد کشورهاي اتحاديه اروﭘﺎ و آﻣﺮﯾﮑﺎ شده و تقريبا بيش از 90 درصد کسب ‌وکارهاي موجود را کسب ‌وکارهاي کوچک و متوسط تشکيل مي‌دهند. حتي در ميان کشورهاي همسايه، کشوري همچون ترکيه نيز موفقيت‌هاي صادراتي خود را مديون کارگاه‌هاي توليدي کوچک و خصوصي است. در اين ميان يکي از اصلي‌ترين دلايلي که طرفداران توسعه صنايع کوچک به آن توجه دارند اين است که صنايع کوچک براي آغاز به کار و حتي استمرار فعالياتشان، از يک سو به سرمايه اوليه پاييني نياز دارند و از سوي ديگر، ظرفيت اشتغالزايي بالايي دارند.
اين به آن معنا است که دولت با تحمل فشار مالي اندک و حمايت از اين بنگاه‌ها، مي‌تواند سهم بزرگي از مسئوليت اشتغال آفريني خود را به اين بنگاه‌ها واگذار کند. ضمن اينکه بدليل انعطاف‌پذيري، هزينه تغيير در آنها بسيار پايين‌تر از ساير صنايع است. علاوه بر اين، کارکرد اين صنايع درخصوص توزيع عادلانه ثروت نيز حائز اهميت است. از طرف ديگر با وجود مزاياي مختلفي که بر توسعه صنايع کوچک و متوسط مربوط است، هرچند مي‌توانستيم به سهولت از سياست‌هاي حمايتي کشورهاي مختلف، به منظور رشد بنگاه‌هاي کوچک و متوسط الگوگيري کنيم.  آنچه که‌امروز در مورد اين صنايع در ايران ديده مي‌شود حاکي از آن است که ضعف در حمايت‌ها موجب شده که اين بخش از اقتصاد کشور به رشد و شکوفايي لازم دست پيدا نکند و بروکراسي کند و مبهم اداري حتي بخشي از فعالان اين حوزه را دلزده و خسته ساخته تا حدي که توليد کنندگان کوچک ناچار به خروج از کسب و کار خود شده‌اند. با اين همه لازم است امروز که اقتصاد ايران با چالش‌هاي پي در پي مواجه شده، سياست‌هاي گذشته در ارتباط با شيوه حمايت از صنايع کوچک و متوسط مورد بازنگري قرار بگيرد تا شايد به اين شکل بخشي از معضلات مالي، مالياتي، بانکي، مديريتي، مسائل سخت‌افزاري و نرم‌افزاري که سد فعاليت اين بنگاه‌ها شده، کاهش يافته و با رونق آنها، زنجيره توليد تحريک‌‌ شود و چرخ‌هاي اقتصاد با هزينه کمتري به حرکت در‌‌آيد.

ديويد گاردنر
فايننشال تايمز
محمد بن سلمان ، وليعهد جوان عربستان سعودي اين هفته حرکت بزرگي براي کسب قدرت کامل دست به بازداشت مقامات ارشد اقتصادي و سياسي پادشاهي سعود زد. بازداشت 11 شاهزاده و چندين وزير و مقام عالي تنها چند ساعت پس از تشکيل کميته ضدفساد از سوي ملک سلمان به رياست محمد سلمان 32 ساله رخ داد. اگر اين يک بازي تاج و تخت عربي باشد ، اين شاهزاده جوان بدون شک به دنبال پيروزي است. درميان افراد بازداشت شده. شاهزاده الوليد بن طلال ميليارد و شاهزاده مطعب بين عبدالله وزير سابق گارد ملي وشيخ وليد آل ابراهيم برادر ملک فهد و مالک گروه شبکه‌هاي تلويزيوني MBC و العربيه است. شاهزاده الوليد داراي سهام بزرگ در توييتر ، اپل و سيتي گروپ ، چندين هتل و روزنامه‌ها و تلويزيون ماهواره اي است.
سرکوب فردي با شهرت وي مي‌تواند باعث مشکل درباره فضاي عربستان سعودي در جذب سرمايه‌هاي خارجي شود. اين درحالي است که زمان کمي‌از برنامه چشم انداز 2030 شاهزاده محمد بن سلمان براي کاهش اتکا به نفت نگذشته است. برخي معتقدند اگرچه کاخ سعود به دنبال پايان دادن اتکا به نفت و کاهش محدوديت‌هاي اجتماعي است اما تجارت با اين رويکرد سياسي نتيجه خوبي ندارد. اما جاه طلبي وليعهد زياد است. 
از سال 2015 ملک سلمان به وي کنترل بدون شرط در استراتژي اقتصادي ، سياستگذاري نفتي و همچنين سياست خارجه جنگ طلبانه داد. رويکرد اين هفته به نظر عميقا سياسي و همگام با اهداف محمد بن سلمان است.رخدادهاي اين هفته همچنين گمانه زني درباره‌اماده شدن ملک سلمان 81 ساله براي تحويل قدرت به فرزندش را بيشتر مي‌کند. اکنون همه چشم‌ها به تاج و تخت است. 
ترجمه : فاطمه مهتدي

رئيس قوه قضاييه در خصوص «اطاله دادرسي» به عنوان يکي از مشکلات اساسي دستگاه قضايي و مراجعه کنندگان گفت: يکي ديگر از مهمترين دلايل اطاله دادرسي، تعداد بالاي پرونده‌هاست. حسب برخي گزارش‌ها در بعضي از کشورهاي غربي يک قاضي در طول روز تنها به يک پرونده رسيدگي مي‌کند اما اين آمار در کشور ما به روزانه بين 5 تا 7 پرونده نيز مي‌رسد. در چنين شرايطي واضح است که با وارد آمدن فشار به قاضي و عدم فرصت براي دقت لازم در رسيدگي به پرونده مشکلاتي به وجود خواهد آمد.
به گزارش ايسنا، آيت الله‌املي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با بيان اينکه کثرت پرونده‌ها دلايل متعددي دارد، افزود: يکي از مهمترين دلايل کثرت پرونده‌ها عدم آگاهي مردم از کيفيت تنظيم قراردادها و روابط حقوقي خود است که در اين زمينه بايد فرهنگ استفاده از وکيل نهادينه شود و مردم با انجام مشورت با يک وکيل يا حقوقدان قابل اطمينان، سطح کيفي قراردادها يا ساير مسائل حقوقي خود را ارتقا دهند تا شاهد شکل گيري بسياري از پرونده‌ها و وقوع بسياري از جرايم نباشيم. وي با تسليت شهادت 8 تن از مرزبانان غيور کشورمان در منطقه مرزي چالدران در استان آذربايجان غربي به خانواده‌ها و بازماندگان اين عزيزان، تاکيد کرد: دشمنان جمهوري اسلامي‌مطمئن باشند که غيورمردان ايران، انتقام خون اين جوانان را که مظلومانه به شهادت رسيدند، خواهند گرفت. تاکنون نيز بارها ضربات سختي بابت اين قبيل اقدامات ايذايي متحمل شده‌اند و قطعاً اين بار نيز در پس اين حرکت ناجوانمردانه، مجازات سخت جوانان کشورمان نهفته است و دشمنان نتيجه اين اقدام خود را خواهند ديد.
رئيس دستگاه قضا با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌همواره محل دشمني دشمنان متعدد در منطقه و جهان خصوصاً از سوي آمريکا بوده است، اظهار کرد: امروز دشمن مسلح تر به ميدان آمده است و بويژه با در دست گرفتن فضاي مجازي قصد براندازي نرم دارد. 
وي با بيان اينکه خطرِ دشمنِ در کمين را بايد هميشه مدّ نظر داشت، اظهار کرد: سيلي اخير جمهوري اسلامي‌به صورت آمريکا و اذناب منطقه اي آن برايشان بسيار گران تمام شده است زيرا مي‌بينند که صدها ميليارد دلار براي جنگ افروزي در منطقه هزينه کرده‌اند و فايده اي برايشان نداشته است. امروز جمهوري اسلامي‌داراي چنان اقتداري در منطقه است که هرگز تصور آن را هم نمي‌کردند لذا هر روز به دنبال جنجال و برنامه اي جديد هستند چنانکه در روزهاي اخير تحرکات عربستان و همچنين استعفاي نخست وزير لبنان را شاهد بوده‌ايم که طبيعتاً نتيجه طراحي‌هاي پشت پرده آنان است.
آملي لاريجاني با اشاره به پيروزي‌هاي جبهه مقاومت در منطقه، اين پيروزي‌ها را به ملت و دولت عراق و سوريه تبريک گفت و ابراز اميدواري کرد که با بصيرت، دشمن شناسي و اتکال به خدا در کنار اخلاص و درايت، پيروزي قطعي از آن مردم منطقه خواهد بود و شر داعش به زودي کنده خواهد شد.

تیراندازی تگزاس 27 کشته برجای گذاشت؛
در آخرين موج حملات خونين با سلاح گرم در آمريکا، تير اندازي در کليساي «فرست باپتيست» واقع در جنوب ايالت تگزاس که در جريان برگزاري مراسم دعاي هفتگي صورت گرفت به گفته پليس آمريکا دست کم 27 کشته برجاي گذاشت و بيش از 20 نفر نيز در اين حادثه زخمي‌شدند. عامل حمله تگزاس پس از ورود به کليسايي در ويلسون تگزاس آمريکا که در ۶۵ کيلومتري شرقي شهر سان آنتونيو قرار دارد حاضران را به رگبار بست که در نتيجه اين حمله 27 نفر کشته و ۲۰ نفر ديگر زخمي‌شدند. سن کشته شدگان اين حادثه بين پنج تا ۷۲ سال است.منابع امنيتي اعلام کرد که عامل اين حمله تروريستي يکي از ساکنان تگزاس و ۲۶ ساله است و پس از تعقيب و گريز وي پس از اين حادثه جسدش درون خودروي وي پيدا شده است. هنوز مشخص نيست وي خودکشي کرده است يا به دست شخص ديگري کشته شده است.به گزارش سي بي اس نيوز، اين فرد که «دوين پاتريک کلي» نام دارد، در سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در نيروي هوايي آمريکا خدمت کرده است اما به دليل رفتارهاي ناهنجارش به دادگاه نظامي‌تحويل داده شد. مقام‌هاي دادگاه‌اما اعلام کردند که هيچ ارتباطي ميان وي و گروه‌هاي تندرو وجود ندارد.گفته مي‌شود که کلي تصويري از اسلحه «آي آر ۱۵» را روي صفحه فيس بوکش منتشر کرده است. سلاحي که کِلي براي تيراندازي در کليساي شهر سادرلند اسپرينگز از آن استفاده کرده سال ۲۰۱۶ از يک فروشگاه زنجيره اي محصولات و لباس ورزشي در سن آنتونيو خريداري شده بود. وي هنگام خريد سلاح مدارکي دال بر عدم سوء پيشينه و نداشتن سابقه کيفري به مسئولان فروشگاه ارائه کرده بود. وي با اين اسلحه اقدام به حمله کرده بود.«دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا که در تور آسيايي خود در ژاپن به سر مي‌برد، در توييتي که در حساب کاربري اش منتشر کرده است، نوشت که اخبار درباره اين حادثه را دنبال مي‌کند. رئيس جمهوري آمريکا سپس در جريان يک کنفرانس خبري مشترک با شينزو آبه، نخست وزير ژاپن با اعلام اينکه سلاح و قوانين آن در آمريکا مشکل اصلي نيست سلامت رواني فرد مهاجم را مسئله اصلي در اين حادثه توصيف کرد. تير اندازي در تگزاس پنج روز بعد از حمله تروريستي در منهتن و يک ماه پس از حمله مرگبار لاس وگاس صورت مي‌گيرد که در جريان آن حدود ۵۸ نفر بر اثر رگبار فردي مسلح به سوي تماشاچيان يک کنسرت موسيقي کانتري جان خود را از دست دادند.اين در حاليست که آخرين حمله مسلحانه به کلسيا در آمريکا به ژوئن ۲۰۱۵ باز مي‌گردد که در جريان آن دست کم نه نفر کشته شدند. عامل اين حمله که با انگيزه نژادپرستي صورت گرفت جواني بيست و يک ساله به نام «ديلان استرم روف» بود که ابتداي سال جاري به مجازات مرگ محکوم شد.نتايج يک تحقيق جديد نشان مي‌دهد سالانه ۳۳ هزار نفر در آمريکا قرباني سلاح گرم مي‌شوند که از ميان ۲۲ هزار نفر بر اثر خودکشي به زندگي خود پايان مي‌دهند. به نظر مي‌رسد مقاومت ترامپ در برابر درخواست‌ها براي اصلاح و تغيير قانون آزادي حمل سلاح در آمريکا، به دليل پايگاه راي او در انتخابات سال گذشته‌امريکا برمي‌گردد. به طور سنتي در آمريکا، جمهوريخواهان حامي‌سرسخت آزادي حمل سلاح در اين کشور هستند و ترامپ هم چه در زمان کارزار انتخاباتي و چه پس از آغاز رياست جمهوري همواره حامي‌حمل سلاح بوده است.


با حکم مسعود کرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي، مديرعامل بانک ملت تغيير کرد وهادي اخلاقي جاي خود را به محمد بيگدلي داد.
به گزارش روزنامه تجارت، مديرعامل بانک ملت تغيير کرد اين تصميم پس از تأکيدات وزير اقتصاد‌ براي تغيير مديران عامل برخي بانک‌ها اتخاذ شده و به اين ترتيب، محمد بيگدلي، رئيس هيأت مديره اين بانک به سمت مديرعاملي ‌‌منصوب و جايگزين‌هادي اخلاقي شد.
محمد بيگدلي داراي مدرک کارشناسي ارشد مديريت دولتي است و هم‌اکنون در رشته اقتصاد مقطع دکترا در حال تحصيل است.
بيگدلي پيش از اين، معاونت مديرعامل و رياست هيئت‌مديره و مديريت ارشد فروش و ارتباط با مشتريان، مديريت امور ناحيه سه و مديريت شعب بانک ملت در استان‌هاي اصفهان، آذربايجان شرقي و زنجان را در کارنامه دارد. 


کاترین اشتون در انديشکده «چتم‌هاوس»:
«کاترين اشتون» مسئول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا در انديشکده انگليسي "چتم‌هاوس" گفت: «نتيجه‌اي که از برجام بيرون آمد، خارق العاده بود. حتي چند ماه قبل از آن، هيچ‌کس فکرش را هم نمي‌کرد». وي ادامه داد: «اگر آمريکا از برجام خارج شود، اين پيام به جهان القا مي‌شود که‌امريکا نمي‌تواند به تعهداتش پايبند باشد». اشتون گفت: «برجام همان اندازه که پيچيده بود، خارق العاده هم بود. روسيه زمانيکه آنها را در خصوص موضوع اوکراين تحريم کرديم، از تحريم‌هاي ايران حمايت کرد». وي تاکيد کرد: با رفتاري که ترامپ در پيش گرفته، ايران حق دارد به‌امريکايي‌ها اعتماد نکند. وزير خارجه سابق آمريکا نيز در انديشکده «چتم‌هاوس» تصريح کرد که اقدام رئيس‌جمهور آمريکا در رد پايبندي ايران به برجام، بدون علم و مدرک بوده است.
به گزارش فارس، «جان کري» در خصوص توافق هسته‌اي ايران و 1+5 (آمريکا، انگليس،‌فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) و اقداماتي که «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا عليه آن در پيش گرفته است، گفت: «حتي چين و روسيه نقش‌هاي مهمي‌در برجام که يک تلاش حقيقتاً جهاني بوده است، ايفا کردند و ما نياز به اقدامات بيشتر و نه کمتر داريم».
وي درباره ادامه مشارکت آمريکا در برجام گفت: «توافق هسته‌اي ايران کارساز است و دقيقاً آن چيزهايي را که مي‌بايست، انجام مي‌دهد».
وزير خارجه سابق آمريکا اينگونه گفت: «شنيدم که رئيس‌جمهور آمريکا گفته که نقض روح برجام صورت گرفته است. هيچ روح برجامي‌وجود ندارد».
وي توضيح داد: «ايده نقض (برجام) از هوا آمده است. هيچ علم و هيچ مدرکي وجود ندارد که شايسته رد پايبندي (ايران به برجام) باشد».
جان کري درباره اقدام ترامپ در رد پايبندي ايران به برجام گفت: «تصميم ترامپ براي رد پايبندي ايران به برجام بدون هرگونه مرجع يا سند و حقيقت بود. آژانس 8 مرتبه پايبندي ايران را تأييد کرده بود».
اين مقام سابق آمريکايي درباره اهميت برجام گفت: «جهان بدون توافق، خوب به نظر نمي‌رسد. قبل از توافق، ايران احتمالاً دو ماه تا هسته‌اي شدن فاصله داشت». وي ادامه داد: «طبق توافق، ما مهدي براي مشاهده عميق هر اونس اورانيوم داريم و اوضاع هرگز تا اين اندازه شفاف نبوده است». 
کري درباره نگراني «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي درباره برنامه هسته‌اي ايران گفت: «نتانياهو رئيس‌جمهور اوباما را ترغيب به بمباران ايران کرد-بمباران ايران، اين کشور را از توليد يک بمب بازنمي‌دارد اما توافق چنين مي‌کند (ايران را از ساخت بمب بازمي‌دارد)». وي در تقبيح عجله کنوني براي در پيش گرفتن رويکرد جنگ‌طلبانه ادامه داد: «وقتي شما کشوري را بمباران کنيد، به آن کشور انگيزه توليد بمب مي‌دهيد».
کري در بخشي از سخنان خود تصريح کرد: «توافق ايران برپايه اعتماد بنا گذاشته نشد بلکه بر پايه راستي‌آزمايي به وجود آمد.با توافق، ما يک بازه يکساله گريز داريم».


رئيس فراکسيون اميد فعاليت اصلاح طلبان را به نفع نظام و حتي رقيب جريان اصلاح طلب دانست و گفت: انتظار است دولت همراهي شايسته‌اي با حاميان اصلي خود داشته باشد و بکارگيري اين نيروها را در اولويت اول خود قرار دهد. ولي روند برخي تغييرات در بدنه دولت نشان از فاصله گرفتن از جريان اصلي حامي‌دولت است که‌اميدوارم اين روند اصلاح شود.
به گزارش ايسنا، محمدرضا عارف در ديدار با فعالان مدني چهارمحال و بختياري گفت: در مقطعي به فکر تأسيس بنياد اميد ايرانيان افتاديم که وضعيت نگران کننده‌اي در جريان اصلاح طلب حاکم بود و سرمايه اجتماعي اين جريان به دليل عدم کادرسازي نتوانسته موجب توفيقات اصلاح‌طلبان در انتخابات‌هاي دهه گذشته شود.
 رئيس بنياد اميد ايرانيان ادامه داد: بنياد باران که بعد از دوره دولت اصلاحات شکل گرفت محدود به مديران ارشد دولت اصلاحات بود و عملاً از سرمايه اصلي جريان اصلاحات يعني جوانان که بدنه با نشاط آن است غافل مانديم به همين دليل در صدد تأسيس بنياد اميد ايرانيان برآمديم تا بتوانيم پايگاهي براي جذب جوانان پرشور و با انگيزه باشيم و آگاهانه شعار "اخلاق، عقلانيت و خرد جمعي" را محور فعاليت‌هاي خود قرار داديم.
وي با بيان اينکه کشور به اتاق‌هاي فکر نياز دارد گفت: يکي از اولويت‌هاي بنياد اميد ايرانيان تشکيل اتاق فکر براي جريان اصلاح طلب و حتي براي کشور است که در تعيين راهبردهاي کلان بتواند تأثير گذار باشد و تصور مي‌کنم در اين مسير موفق بوديم.
رئيس فراکسيون اميد بر ضرورت تشکيل يک حزب فراگير تاکيد کرد و با بيان اينکه عمده فعاليت بنياد اميد ايرانيان متکي به نسل جوان است، گفت: يکي از اهداف مهم ما در بنياد اميد ايرانيان تربيت مديران آينده کشور است چرا که معتقديم نسل اول انقلاب بايد جاي خود را به جوانان متخصص، متعهد و کارآمد بدهد و حتي براي انتخابات رياست جمهوري در دوره‌هاي بعدي بايد منتظر حضور جوانان با انگيزه باشيم. به همين دليل معتقدم با تشکيل يک حزب فراگير مسير دست يابي به اهداف اينچنيني هموارتر خواهد بود.
عارف با بيان اينکه در دهه گذشته جريان اصلاح طلب چوب تفرقه و عدم انسجام را خورد، تصريح کرد: جريان اصلاح طلب پايگاه اجتماعي مستحکمي‌در بين افکار عمومي‌دارد و جريان رقيب به مانند اصلاح طلبان توان بسيج نيروهاي جوان را ندارد و قشرهاي خاکستري نيز اگر به ميدان بيايند رأي آنها عموما با جريان اصلاح طلب است به همين دليل بايد از اين فرصت براي مستحکم‌تر کردن پايگاه اجتماعي جريان اصلاح طلب استفاده کرد.
وي فعاليت اصلاح طلبان را به نفع نظام و حتي رقيب جريان اصلاح طلب دانست و تاکيد کرد: سرمايه اصلي نظام اسلامي‌مردم است و نبايد کاري کرد که اعتماد مردم به مسئولان و نظام از بين برود چرا که تاريخ به ما مي‌آموزد هرگاه اعتماد مردم به حاکمان خود از بين برود آن نظام سياسي با چالش‌هاي عظيمي‌رو به رو خواهد شد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام مشکلات اقتصادي مردم را واقيعتي انکار ناپذير دانست و گفت: اگر به داد مشکلات مردم نرسيم اعتماد مردم به نظام خدشه دار مي‌شود.بنابراين بايد دولت و همه نهادها و جريانات مهمترين دغدغه خود را معيشت مردم و اشتغال جوانان قرار دهند و همگان براي پاسخ به اين مطالبات بحق مردم تلاش کنند.
عارف در پايان با اشاره به گلايه برخي از اعضاي حاضر در جلسه نسبت به انتصاب برخي مديران دولتي در استانها، تاکيد کرد: انتظار است دولت همراهي شايسته‌اي با حاميان اصلي خود داشته باشد و بکارگيري اين نيروها را در اولويت اول خود قرار دهد. ولي روند برخي تغييرات در بدنه دولت نشان از فاصله گرفتن از جريان اصلي حامي‌دولت است که‌اميدوارم اين روند اصلاح شود.


4/13 میلیون سند از فرارهای مالیاتی ثروتمندان جهان افشا شد؛
گروه بين الملل : تنها با گذشت يکسال پس از انتشار اوراق پاناما بار ديگر فعاليت‌هاي مالي پنهاني سياستمداران و سرمايه داران ، هنرمندان ، ورزشکاران و شرکت‌هاي فيلم سازي مهم جهان سروصدا کرد. انتشار 13.4 ميليون سند جديد از سرمايه‌گذاري ثروتمندان جهان در گريزگاه‌ها يا بهشت‌هاي مالياتي، نشانگر ارتباط مستقيم يا غيرمستقيم رهبران سياستمداران شماري از کشورها با فرارهاي بزرگ مالياتي است.تحقيق 380 خبرنگار براين اسناد در طول يکسال گذشته نشانگر رشد نابرابري در جهان است. اليزابت دوم، ملکه بريتانيا، ويلبر راس، وزير بازرگاني ايالات متحده‌امريکا و جاستين ترودو، نخست وزير کانادا، از جمله افرادي هستند که کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار اين اسناد، نامشان به‌عنوان افراد مرتبط با سرمايه‌گذاري‌هاي هنگفت «فراساحلي» گره خورده است. اسناد موسوم به پارادايز (بهشت‌) حدود يکسال پس از اسناد پاناما ابتدا در نشريه آلماني دويچه زايتونگ منتشر شد. اين اسناد بار ديگر نشان مي‌دهد که چگونه صاحبان اصلي قدرت و ثروت، به‌ويژه در کشورهاي دموکراتيک غربي با پيروي از اصل سود، سرمايه‌هاي خود را به گريزگاه‌هاي مالياتي منتقل و ميليون شهروندان را از درآمدهاي مالياتي محروم مي‌کنند. ۹۶ رسانه از کشورهاي مختلف جهان ماه‌ها درباره اين اسناد و صحت و سقم آن‌ها تحقيق کرده‌اند. بيشتر اطلاعاتي که منتشر شده و خواهد شد از اطلاعات داخلي شرکتي حقوقي در جزاير برمودا است به اسم اپل‌بي که در صدر ارائه‌کنندگان خدمات فراساحل است، شرکتي که به مشتريانش کمک مي‌کند در حوزه‌هاي قضايي فراساحل که ماليات ندارند يا ماليات اندکي دارند فعاليت کنند.
سرمايه گذاري 10 ميليون پوندي ملکه انگليس در بهشت‌هاي مالياتي
به گزارش کنسرسيوم روزنامه‌نگاران تحقيقي، اسناد پارادايز نشان مي‌دهد که ۱۰ ميليون پوند (معادل ۱۳ميليون دلار) از سرمايه‌هاي شخصي اليزابت دوم، ملکه انگليس در بهشت‌هاي مالياتي در جزايز کايمن و برمودا سرمايه گذاري شده است. اين «فعاليت اقتصادي» در سال‌هاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ از سوي دوک لنکستر،‌ مدير اموال خصوصي اليزابت دوم انجام شده است. حالا بر اساس اسناد افشا شده ۱۳ ميليون دلار از اين دارايي از شرکتي سردرآورده که پشت شرکتهاي برايتهاوس و ترشرز است، برايتهاوس به وام دادن غيرمسئولانه متهم است و ترشرز با ۱۷.۵ ميليون پوند بدهي مالياتي ورشکست شد. با تفصيل بيشتر اين سرمايه‌گذاري شامل سرمايه‌گذاري اندکي در خريد شرکت خرده فروشي برايت‌هاوس به صورت اجاره به شرط تمليک بوده -شرکتي که به سوء استفاده از فقرا متهم شده - و همچنين سرمايه‌گذاري در فروشگاه زنجيره اي نوشيدني‌هاي الکي ترشرز که بعد ورشکست شد، ۱۷.۵ ميليون دلار بدهي مالياتي به جا گذاشت و شش هزار نفر کارکنانش بيکار شدند. اسناد افشا شده نشان مي‌دهد که مجموعه‌املاک سلطنتي لنکستر در ميان ۴۶ سرمايه گذاري بود که ۳۱۲ ميليون دلار در صندوق دوور استريت کيمن سرمايه داشتند.در سپتامبر سال ۲۰۰۷ از سرمايه گذاران خواسته شد ۶% تعهد مالي خود را در پنج پروژه از جمله "پروژه برتي" سرمايه گذاري کنند.
ارتباط وزير بازرگاني ترامپ با روس‌ها
ويلبر راس که در دهه ۱۹۹۰ دونالد ترامپ را از ورشکستگي نجات داد مزد اين کارش را با سمت وزارت بازرگاني گرفت.اين اسناد نشان مي‌دهند که راس در يک شرکت کشتيراني منافعي داشته است. اين شرکت ميليون‌ها دلار در سال از حمل و نقل نفت و گاز براي يک شرکت روسي درآمد داشته و سهامداران اين شرکت روسي، ولاديمير پوتين، دامادش و دو روس ديگر هستند که مشمول تحريم‌هاي آمريکا شده‌اند.اين موضوع دوباره بحث ارتباط تيم ترامپ با روسيه را مطرح خواهد کرد. رياست جمهوري ترامپ تحت تاثير اين اتهام است که تيم او با روسها ارتباطاتي داشته‌ تا بتوانند بر نتيجه انتخابات سال پيش رياست جمهوري آمريکا تاثير بگذارند. ترامپ اين اتهامات را به عنوان "خبر جعلي" تکذيب کرده است. به گزارش روزنامه فرانسوي لوموند – که گروهي ار روزنامه‌ نگاران آن در تيم تحقيق اسناد پارادايز مشارکت داشته‌اند- ويلبر راس، وزير بازرگاني دولت دونالد ترامپ، با خريد شرکت‌ها آهن و فولاد در آستانه ورشکستگي، ميلياردها دلار ثروت اندوخته است. آقاي راس که يکي از قدرتمندترين اعضاي کابينه ترامپ به شمار مي‌رود، در زمان ورود به دولت ۸۰ شرکت متعلق به خود را واگذار کرد اما ۹ بنگاه اقتصادي تحت مديريتش در گريزگاه‌هاي مالياتي نظير جزاير کايمن و مارشال را مخفيانه حفظ کرد. يکي از اين شرکت‌ها، نويگيتور هولدينگز (Navigator Holdings Ltd) است. موسسه‌اي که بر اساس اسناد جديد در ارتباط تنگاتنگ با شماري از گروه‌هاي تجاري روسيه است که مديران آن‌ها از جمله «پدرخوانده‌هايي» هستند که از زمان الحاق شبه جزيره کريمه اوکراين به روسيه، از سوي دولت آمرکا تحريم شده‌اند.
ديگر شخصيت‌هاي مطرح دراسناد پارادايز
از ديگر مقامات سرمايه گذار در اين بهشت‌هاي مالياتي ، لرد اشکرافت، معاون سابق حزب محافظه‌کار بريتانيا و يکي از حاميان مالي مهم اين حزب، ممکن است قوانين را در مورد اداره سرمايه‌گذاري‌هاي فراساحل ناديده گرفته باشد. مدارک ديگر نشان مي‌دهند که او زماني که عضو مجلس اعيان بود، معافيت مالياتي کساني را که منبع درامدشان خارج از کشور است، حفظ کرده بود عليرغم اينکه گزارش کرده محل اقامت دائم او از نظر مالياتي بريتانيا است.هم‌چنين نام "بونو" خواننده مشهور ايرلندي گروه U2 که به داشتن باورهاي سياسي و اجتماعي انسان دوستانه‌ مشهور است، هم در اين اسناد مطرح شده که از شرکتي در مالت براي سرمايه‌گذاري در يک مرکز خريد در ليتواني استفاده کرده است. و سوالاتي که درباره خريد بخش عمده سهام باشگاه اورتون مطرح شده‌اند که سهامدار عمده آن فرهاد مشيري، ثروتمند بريتانيايي-ايراني است. يکي از دستياران جاستين ترودو، نخست وزير کانادا با فراساحل در ارتباط بوده و ممکن است مردم اين کشور را از ميليون‌ها دلار ماليات محروم کرده باشد. اين مي‌تواند اسباب شرمساري جاستين ترودو شود که براي برچيدن پناهگاه‌هاي مالياتي کوشش کرده است. جاستين ترودو، نخست وزير جوان کانادا در زمان به قدرت رسيدن مبارزه با بهشت‌هاي مالياتي را يکي از اولويت‌هاي خود معرفي کرده بود. با اين حال اسناد پارادايز نشان مي‌دهند که استفان برونفمن، يکي از نزديک‌ترين مشاوران وي ۶۰ ميليون دلار در جزاير کايمن سرمايه گذاري کرده است. حمايت‌هاي مالي هوفمن از کمپين انتخاباتي جاستين ترودو، در تاريخ حزب ليبرال کانادا، بي سابقه به شمار مي‌رود. انتظار مي‌رود در روزهاي آينده، اطلاعات بسيار بيشتري از اين اسناد منتشر شود.
مراکز مالي فراساحل چيست؟
مراکز مالي فراساحل در اصل به اين معني است که افراد يا شرکتها مي‌توانند خارج از حوزه قضايي کشور خودشان، پول، اموال يا منفعت را به اين حوزه‌هاي قضايي منتقل کنند و از مزيت ماليات کم بهره‌مند شوند.مردم اين حوزه‌هاي قضايي را به عنوان پناهگاه يا گريزگاه مالياتي مي‌شناسند، اسم دولتي‌تر آن مراکز مالي فراساحل است. آنها اکثرا جزاير کوچک، باثبات، قابل اعتماد و محرمانه‌اي هستند و از نظر اينکه چقدر با دقت تخلف‌ها را بررسي مي‌کنند با هم فرق دارند.بريتانيا يکي از بازيگران بزرگ در اين زمينه است، نه فقط به دليل سرزمين‌هاي ماوراي دريا و زير مجموعه‌هاي خود بلکه به اين دليل که بسياري از وکلا، حسابداران و بانکداران سيتي- مرکز مالي لندن- در واقع براي فراساحل کار مي‌کنند.تجارت فراساحل براي ابرثروتمندان است. بروک هرينگتون، نويسنده کتاب سرمايه بدون مرز، مي‌گويد تجارت فراساحل براي يک درصد افراد ثروتمند دنيا نيست براي يک هزارم درصد ثروتمندان دنيا است. دارايي زير پانصد هزار دلار نمي‌تواند هزينه برخورداري از خدمات فراساحل را تامين کند. منتقدان فراساحل مي‌گويند هدف اصلي فراساحل پنهان‌کاري است که راه را براي تخلف باز مي‌کند و البته نابرابري مالي. آنها مي‌گويند اقدام دولت‌ها براي مهار آن اغلب کند و بي‌اثر بوده است.


حسین عبده تبریزی تشريح كرد؛
گروه راه و مسكن: سياست وزارت راه و شهرسازي دولت دوازدهم در حوزه مسکن، تامين مسکن براي چهار گروه ساکنان بافت‌فرسوده، حاشيه‌نشينان، خانه‌ اولي‌ها و گروه‌هاي‌ کم‌درآمد كشور است که هم‌اكنون تسهيلات صندوق پس‌انداز مسكن يكم در دستور كار اين وزارتخانه قرار داد و طرح جامع مسكن اجتماعي از اولويت‌ ديگر وزارت راه و شهرسازي براي تامين مسكن دو دهك اول كم‌درآمد جامعه است. براساس مطالعات طرح جامع مسکن، دهک‌هاي کم‌درآمد يک و دو جامعه، سالانه به حدود 200 هزار واحد مسکوني نياز دارند که نزديک به يک پنجم کل نياز سالانه مسکن برآورد مي‌شود. به همين جهت دولت در راستاي اجراي طرح مسکن اجتماعي با تصويب مصوبه تامين سالانه 100 هزار واحد مسکوني براي دو دهک اول کم‌درآمد جامعه، تکليف دستگاه‌هاي اجرايي مربوط از بابت واگذاري واحدهاي مسکوني ملکي و استيجاري اجتماعي تا پايان برنامه ششم توسعه را ابلاغ و بنياد مسکن را به‌عنوان مجري اصلي اين طرح معرفي کرد، اما پس از گذشت بيش از 6 ماه از ابلاغ اين مصوبه، هم‌اکنون بنياد مسکن به‌عنوان مجري طرح مسکن اجتماعي براي تامين دو ابزار عمده اجراي اين طرح به منظور شروع فازهاي بعدي طرح مسکن اجتماعي با چالش مواجه است. مطابق مصوبه مسکن اجتماعي، بنياد مسکن براي اجراي اين طرح به دو ابزار کليدي شامل منابع مالي يارانه‌اي و زمين نيازمند است که هم‌اکنون مسکن اجتماعي در اولين مرحله اجرا يعني تامين منابع مالي متوقف شده است كه به گفته بسياري از كارشناسان اقتصاد مسكن و مسئولان دولتي، تاكنون به منظور اجراي برنامه مسکن‌اجتماعي، بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌و سازمان ملي زمين و مسکن که وظيفه شناسايي نقاط احداث و تامين زمين را برعهده داشتند وظايف خود را به سرانجام رساندند، اما مجموعه دولت و وزارت راه و شهرسازي جهت اجراي مسکن‌اجتماعي قائل به تامين مالي غيراصولي براي اجراي اين برنامه نيستند، زيرا که تبعات منفي تامين‌مالي غيراصولي در مرحله اول گروه‌هاي کم‌درآمد را با مشکل مواجه مي‌کند. 
سپرده گذاري 700 نفر روزانه در صندوق پس انداز مسكن يكم
درخصوص صندوق پس انداز مسكن يكم هم لازم به ذكر است كه تاکنون ۲۸۲ هزار نفر براي دريافت تسهيلات از محل سپرده گذاري صندوق پس انداز مسکن يکم (خانه اولي‌ها) ثبت نام کرده‌اند که طي ۲۷ ماه اخير ميانگين ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر ثبت نام ماهيانه و ۱۲۵ هزار نفر ساليانه را نشان مي‌دهد. ۲۰ هزار نفر نيز موفق به دريافت وام شده‌اند. علت پايين بودن نسبت دريافتي‌ها به ثبت‌ نام‌ کنندگان اين است که در روزهاي ابتدايي تعداد کمتري از اين وام استقبال مي‌کردند که به تدريج روند صعودي به خود گرفت و هم اکنون به ۴.۳ برابر نسبت به روزهاي اوليه رسيده است. فروردين امسال، حجم تسهيلات پرداختي از محل صندوق پس‌انداز مسکن يکم به خانه‌اولي‌هاي شهر تهران معادل ۱۱۸ فقره به ثبت رسيد که اين ميزان در پايان تابستان حدود هشت برابر شد و به بيش از ۸۰۰ فقره تسهيلات افزايش يافت. همچنين از ابتداي راه‌اندازي اين صندوق روزانه حدود ۱۶۰ نفر اقدام به سپرده‌گذاري مي‌کردند که هم اکنون اين عدد به ميانگين روزانه ۷۰۰ فقره افتتاح حساب رسيده است. كه چندي پيش وزارت راه و شهرسازي پيشنهاداتي به منظور کاهش نرخ سود تسهيلات و افزايش مدت زمان بازپرداخت تسهيلات خانه اولي‌ها به بانك مركزي ارايه کرده است، اما به طور كلي انتظار براي كاهش نرخ سود تسهيلات، افزايش دوره بازپرداخت و کاهش مدت زمان سپرده‌گذاري باعث افزايش تقاضا براي دريافت وام مسكن و سپرده گذاري در صندوق پس انداز مسكن يكم خواهد شد كه اين امر خود باعث افزايش حجم معاملات خريد و فروش مسكن و افزايش قيمت در نيمه دوم سال جاري خواهد شد.
بررسي برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در بخش مسکن
به گفته علي چگني مديرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي، وزارت راه و شهرسازي در سال‌هاي گذشته، اقدامات متعددي در حوزه توسعه مالي بخش مسکن همچون بازار رهن ثانويه، صندوق‌هاي زمين و ساختمان، صندوق پس‌انداز مسکن يکم، حساب اماني و ضمانت فروش اقساطي مسکن انجام داده است. برخي از اين ابزارها عملکرد و تاثيرات قابل‌قبولي در حوزه مسکن داشته‌اند، اما برخي به دليل شرايط کلان اقتصادي به خصوص نرخ بالاي سود بانکي، عملکردشان متناسب با انتظار نبوده است. درحال حاضر در کشور حدود سه ميليون واحد مسکوني مازاد نسبت به کل خانوارها وجود دارد از طرف ديگر حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مسکوني نسبت به واحدهاي مسکوني مصرفي کمبود داريم که بخشي از دلايل اين رخداد به عدم تطبيق الگوي عرضه و تقاضا مربوط است، لذا حرکتي که مي‌تواند باعث تعادل بازار شود و در عين حال گردش مالي در بخش مسکن ايجاد کند، تقويت صندوق پس‌انداز مسکن يکم براي گروه‌هاي با درآمد متوسط، تقويت بازار رهن براي گروه‌هاي با درآمد بالا و حتي برخي از خانوارهاي با درآمد متوسط و اجراي برنامه مسکن اجتماعي براي گروه‌هاي کم درآمد است که در دستور کار وزارت راه و شهرسازي قرار گرفته است.
سه برنامه جديد دولت براي کمک به خريداران مسکن
شايان ذكر است كه وزارت راه و شهرسازي به منظور کمک به متقاضيان مسکن، سه پيشنهاد جديد در قالب کاهش نرخ سود، افزايش مدت زمان بازپرداخت و كاهش مدت زمان سپرده گذاري صندوق پس‌انداز مسکن يکم، انتشار اوراق توسط صندوق توسعه ملي در بازارهاي جهاني و خريد اوراق MBS بانک مسکن توسط ساير بانک‌ها ارايه کرده است كه در تشريح سه برنامه جديد دولت براي کمک به خريداران مسکن حسين عبده تبريزي مشاور وزير راه و شهرسازي مي‌گويد: به منظور کمک به متقاضيان مسکن، پيشنهاداتي از سوي وزارت راه و شهرسازي به بانک مرکزي ارايه شده است و بانك مركزي هم به بانک مسکن نامه‌اي ارسال كرده تا اصلاحاتي در سه زمينه صورت گيرد. يکي از اين اصلاحات، افزايش مدت زمان بازپرداخت تسهيلات صندوق پس‌انداز مسکن يکم از ۱۲ به ۱۵ سال و کاهش نرخ سود تسهيلات از ۹.۵ درصد به ۷ درصد و کاهش مدت زمان سپرده‌گذاري از ۶ ماه به ۴ ماه است.
انتشار پنج ميليارد دلار اوراق توسط بانك مسكن
وي ادامه مي‌دهد: مسير دوم که بنده پيشنهاد دادم اين است که بانک مسکن از ترازنامه خود به اتکاي تسهيلات اعطايي حدود ۵ ميليارد دلار به قيمت نرخ امروز اوراق منتشر کند. اين اوراق را صندوق توسعه ملي خريداري كند و در بازارهاي جهاني به فروش ‌رساند. در اين‌جا مساله پوشش ارز مطرح مي‌شود که بانک مرکزي بايد اين پوشش را انجام دهد. يعني امروز ارز را از صندوق مي‌گيرد و به قيمت روز ريال مي‌دهد و در سررسيد هم اگر قيمت روز ارز از اصل و سود اوراق بيشتر شد، تفاوت نرخ را بانک مرکزي با هدف کمک به بخش مسکن و کمک به اقشار ضعيف و متوسط پوشش مي‌دهد.
خريد اوراق MBS بانک مسکن توسط ساير بانک‌هاي داخلي 
عبده تبريزي، پيشنهاد سوم که توسط وزير راه و شهرسازي مطرح شده است را خريد اوراق MBS بانک مسکن توسط ساير بانک‌هاي داخلي اعلام كرد و گفت: موضوع سوم خريد اوراق MBS بانک مسکن توسط بانک‌هاي داخلي از محل سپرده ذخيره قانوني است که هم‌اکنون نرخ آن صفر است. بدين‌ترتيب پيشنهاد مي‌شود بانک‌ها اوراق MBS بانک مسکن را با سود ۲ درصد خريداري كنند و هدف بانک مرکزي از اين اقدام کمک به مردم براي تامين مسکن حداقلي و پرداخت وام‌هاي خرد مقياس است. بانک مرکزي نبايد نگران باشد که‌امتياز بزرگي مي‌دهد که باعث تورم خواهد شد، بلکه بايد با اين ديد نگاه کند که دارد به متقاضيان واقعي بخش مسکن کمک مي‌کند. البته بانک مرکزي ممکن است نگران مسائل تورمي‌آن باشد که راهکار اول اين است که حجم را کنترل کند. فاينانس خارجي هم به اين مساله کمک خواهد کرد اگر نرخ ارز پوشش داده شود.
افزايش 10 ساله دوره استمهال خط اعتباري مسکن 
همچنين مشاور مالي وزير راه و شهرسازي به استقبال بالا از صندوق پس‌انداز مسکن يکم طي ماه‌هاي اخير اشاره و تصريح کرد: افزايش استقبال نگراني‌هايي را مبني بر خودکفايي صندوق ايجاد کرده و اين سوال طرح شده که اگر استقبال باز هم بيشتر شود، آيا صندوق مي‌تواند با اتکا به منابع خود به متقاضيان وام بدهد يا خير؟ از اين‌رو، مدير بانک مسکن به دنبال ترميم منابع صندوق است. در اين راستا، وزير راه و شهرسازي چند پيشنهاد به آقاي سيف داده است كه يکي اينکه دوره استمهال خط اعتباري مسکن از ۱۰ به ۲۰ سال افزايش پيدا كند.
لزوم سرمايه گذاري صندوق توسعه ملي در صندوق پس‌انداز مسکن يکم
وي ادامه داد: پيشنهاد دوم اينکه صندوق توسعه ملي در جهت تقويت صندوق پس‌انداز مسکن يکم، تاحدودي در آن سرمايه‌گذاري کند. معتقدم صندوق توسعه ملي مي‌تواند وام‌هاي بانک مسکن را به دنيا بفروشد، مشروط بر آن‌که مساله پوشش نرخ ارز را حل کنيم. اگر اوراق بهادار به پشتوانه رهني بانک مسکن منتشر شود، صندوق توسعه ملي مي‌تواند اين اوراق را در دنيا بفروشد. فقط مساله اين است که موضوع ريال و دلار را درست حل کنيم. ممکن است زماني که صندوق توسعه ملي مي‌خواهد دلار را پس بگيرد نرخ دلار جهش کرده باشد، لذا بانک مرکزي چون مي‌خواهد به مسکن کمک کند بايد به همان نرخي که دلار را دريافت کرده، به همان نرخ هم به خريداري اوراق ارزي بازپرداخت کند. اين امکان وجود دارد و با توجه به اينکه فرآيند تدريجي و طولاني‌مدت است، به تورم فشار وارد نمي‌شود.


با امضاي تفاهم‌نامه میان دولت و صندوق بیمه معدنی صورت گرفت؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاري تامين مالي طرح‌هاي معدني با حضور محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت، مهدي کرباسيان رئيس هيات عامل ايميدرو و برخي ديگر از مسئولان و چهره‌هاي مرتبط با حوزه معادن در کشور برگزار شد. در اين برنامه بود که جزئيات برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم براي دريافت حقوق دولتي معادن در سال آينده تشريح شد. طبق صحبت‌هاي محمد شريعتمداري براساس اين برنامه‌ها تمام عوايد پرداخت‌هاي صورت گرفته در حقوق دولتي معادن قرار است تا صرف معادن کشور شود.
روز گذشته و در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاري تامين مالي طرح‌هاي معدني مهدي کرباسيان، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيات عامل ايميدرو گفت: در دولت يازدهم ٣٠٠ ميليارد تومان ضمانت‌نامه و بيمه نامه صادر شد؛ 15 پهنه را هفته آينده در حوزه مس و طلا آگهي خواهيم داد تا سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي حضور يابند. کرباسيان گفت: صندوق حمايت از صنايع معدني تا قبل از دولت يازدهم در فهرست واگذاري قرار داشت ولي اکنون از حوزه واگذاري خارج شده است و اکنون سرمايه آن به ١١٠ ميليارد تومان افزايش يافته و حداقل به ٤٠٠ ميليارد تومان در حوزه معدن به معدنکاران کمک کند. معاون وزير صنعت ادامه داد: در هفت طرح فولادي، مس و حوزه معدني، بانک صنعت و معدن فعال بوده و البته پروانه معدني وثيقه قرار مي‌گيرد و اين راهکاري مطمئن براي تامين مالي است و در دولت يازدهم به ميزان ٣٠٠ ميليارد تومان ضمانتنامه و بيمه نامه صادر شده است. همچنين علي اشرف افخمي، مديرعامل بانک صنعت و معدن در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاري تامين مالي طرح‌هاي معدني گفت طي چهار سال گذشته طرح‌هاي متوقف تامين مالي شده‌اند و هفت طرح فولادي را نيز تامين اعتبار کرده اين؛ ضمن اينکه ٥ طرح ديگر حوزه گندله‌سازي در مجموع به ارزش سه ميليارد دلار تامين مالي شده که ظرفيت توليد فولاد کشور را هفت ميليون اضافه خواهد کرد. مديرعامل بانک صنعت و معدن اضافه کرد: در عين حال جاي تامين مالي بخش معدن و صنايع معدني کوچک خالي است و اکنون تصميم داريم چهارصد ميليارد تومان تسهيلات پرداخت خواهيم کرد و سقف هم در نظر گرفته نشده، ما در بخش‌هاي پشتيبان اقتصاد کشور از جمله صنايع معدني کارهاي مهمي‌را در حوزه راه آهن صورت داده‌ايم که در مجموع دو ميليارد دلار را صرف زيرساخت کرده‌ايم. افخمي‌تصريح کرد: براي حوزه معدني نرخ سود را داوطلبانه يک درصد کاهش داده‌ايم و به 17 درصد رسيده؛ البته اين گام اول است.
همچنين محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاري تامين مالي طرح‌هاي معدني گفت: دولت يازدهم را دولت رونق بخش معدن مي‌دانيم تا سهم اين بخش در ارزش افزوده کشور و توليد ناخالص داخلي را افزايش دهيم؛ اين در حالي است که صندوق حمايت از صنايع معدني، در گذشته توان مالي لازم را نداشت ولي ظرف چند ماه اخير سرمايه آن 10 برابر شده که به صورت اهرمي‌مورد استفاده قرار مي‌گيرد. وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: ٤٠٠ ميليارد تومان براي بيمه صنايع معدني و ضمانت‌نامه هزينه شده و دولت هم ٥٠ هزار ميليارد تومان براي رونق بخش صنعت و توليد و معدن اختصاص يافته که اين منابع به صورت اهرمي‌مورد استفاده قرار مي‌گيرد. وي تصريح کرد: در جلسه کميسيون اقتصادي دولت، آيين‌نامه اجرايي برداشت ١.٥ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي توسعه اشتغالزايي در روستاها تصويب شد و معدن در اين زمينه نقش بالايي دارد. شريعتمداري از تفويض اختيار شوراي عالي معادن به شوراي عالي معادن استاني خبر داد و گفت: نظارت از مرکز ادامه خواهد يافت. همچنين همکاري خوبي وزارت صنعت و بخش خصوصي شکل گرفته و تلاش داريم منافع موثر بخش غيردولتي در صندوق حمايت از صنايع معدني حفظ شود.
شريعتمداري همچنين در حاشيه مراسم امضاي تفاهم‌نامه تامين مالي طرح‌هاي معدني در جمع خبرنگاران گفت: دولت حقوق دولتي معادن را از معدن‌داران کسب کرده و آن را در همان حوزه هزينه مي‌کند؛ اين درست يک ماليات است که خرج مردم مي‌شود، پس نگراني در اين زمينه وجود ندارد. وزير صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: نگراني موردي ندارد و همه تلاش ما اين است که اين حقوق به صورت عادلانه و به نسبت مناسب در اختيار قرار گيرد و صرف امور خود معادن شود. وي درخصوص واردات کالاهاي مصرفي از آمريکا تصريح کرد: در مورد تمام کالاهايي که در داخل کشور، به‌اندازه کافي توليد مي‌شود، نظام تعرفه و در مواردي ممنوعيت واردات در دستور کار قرار مي‌گيرد و هم‌اکنون نيز در حدوود ۳۸۰ قلم کالا نيز براي تغيير تعرفه و به منظور حمايت از توليد داخلي، پيشنهاد را تقديم هيات وزيران کرده‌ايم و در جلسات کارشناسي مختلف با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، مورد بحث قرار گرفته‌ايم و در جلسه دولت احتمالا به تصويب خواهد رسيد. شريعتمداري ادامه داد: به اين ترتيب حمايت بيشتري از توليد داخلي در مقابل رقباي مختلفي که در دنيا هستند، به عمل خواهيم آورد. وي درخصوص پيمان‌هاي دوجانبه پولي بين ايران و ساير کشورهاي دنيا نيز گفت: پيمان‌هاي پولي مشترک، منافعي براي هر دو طرف به ارمغان خواهد آورد و به تازگي نيز پيمان مشترک پولي با ترکيه به‌امضا رسيده است که‌اميدواريم همه تجار بتوانند در فعاليت‌هاي خود استفاده کنند، ضمن اينکه تمام تجار فعال در تجارت ايران با ترکيه و صادرکنندگان خدمات فني و مهندسي، مي‌توانند از پول ملي در تبادلات خود استفاده کنند. وزير صنعت نيز اظهار داشت: اين سهولت فعاليت‌هاي تجاري را در پي خواهد داشت و حرکت توريست از ايران به ساير کشورها و ساير کشورها به ايران را در پي خواهد داشت و در نهايت، منافع ملي کشور تامين مي‌شود. وزير صنعت در پايان درخصوص نوسازي ماشين‌آلات و تجهيزات معدني خاطرنشان کرد: فعاليت‌هاي مربوط به حوزه‌هاي جديد و حرکت در لبه‌هاي دانش و فعاليت‌هاي اقتصادي دانش بنيان، به توسعه اشتغال کمک مي‌کند، ولي استفاده از سرمايه‌گذاري کاربر يا سرمايه‌گذاري‌هاي با استفاده از تکنولوژي جديد، مورد توجه دولت است.


بررسی های تجارت نشان داد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: غول خفته بار ديگر در حال بيدار شدن است اما اين بار ديگر به نوعي ازخواب زمستاني آن هم در اواخر پاييز در حال بيدار شدن است. خوابي که به صورت مصنوعي دولت يازدهم و پس از آن دولت دوازدهم در آغاز کار خود براي اين غول خفته يعني همان بازار ارز ايجاد کرده بودند. حالا بازار ارز که از اوايل امسال گاه و بيگاه از خواب مي‌پريد اين بار و در اواخر پاييز انگار ديگر به خواب نمي‌رود و به طور کامل در حال بيدار شدن است. اين غول خفته شباهت زيادي با دوراني دارد که در آن بخش‌هاي مختلف اقتصادي را در زير پاي خود له مي‌کرد و جالب آنکه در آن دوران بعني سال‌هاي 90 تا 92 دولت وقت به رياست احمدي‌نژاد نيز تنها نظاره‌گر جولان آن بودند. کسري بودجه، کاهش درآمدهاي ارزي تحريم‌هاي و ... همه باعث شده بود که در آن برهه دولت وقت به غول خفته براي طغيان چراغ سبز نشان دهد. حالا اين بار و در آستانه تحريم‌هاي جديد( پس از اينکه ترامپ رئيس جمهور امريکا نسبت به برجام بي‌تفاوت شده و آن را به نوعي قبول ندارد) دوباره انگار دولت مستقر دست به دامان اين غول خفته شده تا شايد معضلي از معضلات بي‌شمار اقتصادي که گريبان برنامه‌ريزان اقتصادي را فرا گرفته است را حل کند. اما به چه قيمتي...، به ظاهر دولت ديگر تاب مقاوت در برابر سوداگران و به نوعي رانت‌جويان اقتصادي که سال‌هاست از اين طريق اقتصاد انگلي خود را پيش مي‌برند را ندارد و در مواجهه با آنها کوتاه‌امده است. نشان به آن نشان که هر روز مثل برنامه‌ريزان اقتصادي دولت دهم به صورت تناقض‌آميزي درباره نرخ ارز سخن مي‌گويند.
اين امر باعث شده تا کارشناسان اقتصادي در برابر اين موضوع واکنش نشان دهند و در اين باره به اظهار نظر بپردازند.
به گونه‌اي مستخدمين حسيني، يکي از کارشناسان اقتصادي در اين باره گفته است: دولت درآمدهاي محدودي دارد که يکي از آنها درآمد نفتي است که اوپک براي آن سقف تعيين کرده است و فروش روزانه ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه سهم ايران است و دولت از اين بيشتر نمي‌تواند نفت بفروشد. محل ديگر درآمد دولت ماليات است. با توجه به اوضاع اقتصادي که چندان تعريفي ندارد و هنوز اقتصاد ما از رکود خارج نشده است دولت نمي‌تواند از اندازه‌اي بيشتر ماليات بگيرد. هرچند که تاکنون نيز ماليات گرفته و حتي در بخش ماليات بر ارزش افزوده در چند دوره ماليات اضافه مي‌گيرد. بنابراين در بخش ماليات نيز نمي‌توان ماليات بيشتري کسب کرد. يکي ديگر از منابع درآمدي دولت خصوصي‌سازي است. به نظر مي‌رسد دولت تمايل چنداني به خصوصي‌سازي نداشته و در سال‌هاي اخير نيز درآمد چنداني از اين بخش حاصل نشده است. عامل متفرقه نيز وجود دارد که سهم اندکي دارد و در تنها جايي که مي‌تواند درآمد خود را بالا ببرد، ارز است. ارز اهرمي‌است که در دولت‌هاي مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در دولت يازدهم نيز از آن استفاده شد. با افزايش ارز کسري بودجه خود را جبران کرده و منابع تازه‌اي براي خود ايجاد مي‌کنند.
به گفته برخي از کارشناسان اقتصادي ، عدم عرضه مناسب ارز به بازار از سوي بانک مرکزي در حقيقت چراغ سبزي به بازار است که نرخ انواع ارز با گراني مواجه کند. به عبارتي وقتي ارز به‌اندازه کافي به بازار تزريق نشود، تقاضا از عرضه پيشي گرفته و اين امر باعث گراني خواهد شد.
در اين باره حيدر مستخدمين حسيني به ايسنا گفته است: به نظر مي‌رسد که عرضه ارز اهرمي‌است که دولت براي افزايش درآمدهاي خود از آن استفاده مي‌کند و کسري بودجه خود را با آن جبران مي‌کند. فکر مي‌کنم مشکلاتي در مذاکره ايران و کشورهاي ۱+۵ در جريان توافق برجام وجود داشت که منجر به آن شد که در پسابرجام روابط بانکي ما آنگونه که بايد با کشورهاي خارجي شکل نگيرد. بايد در سند توافقي صراحتا قيد مي‌شد که انتقال دلار صورت بگيرد. قيد اينکه همه تحريم‌ها برداشته شود با اين جمله معناي متفاوتي دارد. من آن زمان نيز به اين موضوع اشاره کردم که قيد نکردن اين جمله مي‌تواند مايه دردسر شود و اکنون که شرايط جديد به وجود آمده و دوباره تحريم‌هاي جديد مطرح شده‌اند، به نظر مي‌آيد حوزه بانکي و روابط بانکي ما با بانک‌هاي غرب رونق نگيرد. به اين دليل که آنها در بستري هم که در اين مدت فراهم بود، حاضر نشدند امکان برقراري روابط بانکي براي ايران را مهيا کنند و از سوي ديگر اکنون که تحريم‌هاي جديد در حال شکل‌گيري است، دليل نمي‌بينند که بخواهند در حوزه بانکي گشايشي ايجاد کنند.
واردات، توليدکنندگان داخلي و نرخ ارز
از طرف ديگر در شرايطي که يک اقتصاد کم و بيش داراي خودکفايي نسبي باشد (داراي عمق لازم در زنجيره‌هاي ارزش اقتصادي اصلي باشد و نيروهاي مولد قدرتمند باشند)، افزايش نرخ تبديل ارز (يا به عبارتي کاهش ارزش پول داخل ) در زمان برقراري ديگر شرايط لازم حاکم بر محيط اقتصاد، مي‌تواند به افزايش قدرت رقابتي صنايع داخلي منجر شود.
اگر نرخ ارز به تنهايي مي‌توانست عامل تعيين کننده رقابت و تغييردهنده باشد، افزايش در حدود ۳ برابري آن در نيمه اول دهه هفتاد و سال‌هاي ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، بايستي به تحولات مثبت قابل توجهي در جهت بهبود شرايط و افزايش توليد داخلي منجر مي‌شد. با توجه به سهم ۷۷ درصدي مواد اوليه صنعتي،‌ کالاهاي سرمايه‌اي و محصولات کشاورزي و مواد غذايي از کل واردات کشور، مشخص است که اکنون کم و بيش کفه واردات به نفع تامين نيازهاي اساسي و توليدکنندگان سنگين‌تر است. البته بايد توجه داشت که سهم قابل توجهي از واردات مواد خام و اوليه صنعتي ارتباطي به بخش توليد صنعتي ندارد.
واردات نزديک به ۳ ميليارد دلار نهاده‌ها و خوراک دام و وابستگي بالا به واردات اقلام غذايي مانند روغن‌هاي خوراکي نشان مي‌دهد که هرگونه افزايش نرخ ارز، منجر به بالا رفتن بهاي اقلام اساسي و مهم غذايي مانند لبنيات، تخم مرغ، گوشت، روغن و ... خواهد شد که به ديگر اقلام (با وابستگي پايين به واردات) نيز منتقل مي‌شود. در کنار حساسيت بالاي توليدات داخلي و مواد غذايي به افزايش نرخ ارز،‌ بهاي اقلام قابل تجارت (قابل واردات يا صادرات) نيز از نرخ ارز پيروي مي‌کند. در مجموع افزايش نرخ ارز بر روي قيمت تمام شده و در نتيجه بهاي فروش توليدکنندگان صنعتي و کشاورزي کشور تاثير مستقيمي‌بر جاي مي‌گذارد. در چند سال اخير به انحاء متعددي، حاشيه سود توليدکنندگان داخلي پايين آمده است، بنابراين امکان ناچيزي براي عدم افزايش قيمتها وجود دارد. در غياب فقدان افزايش قدرت خريد مردم و شرايط رکودي، افزايش قيمت‌ها منجر به تتزل قدرت خريد مردم و به تبع آن کاهش مصرف داخلي مي‌شود. در نتيجه چرخه رکودي کشور عميق‌تر خواهد شد. افزايش نرخ ارز در شرايطي که دولت تامين کننده اصلي آن به شمار مي‌رود، نوعي ماليات تورمي‌محسوب مي‌شود. افزايش تورم از طريق ماليات تورمي‌ در شرايط کنوني کشور اثرات نامطلوب متعددي دارد که موارد مهم آن به شرح زير است. طبقات متوسط و ضعيف جامعه را هدف مي‌گيرد و به فقيرتر شدن عامه مردم مي‌انجامد. رکود عميق‌تر مي‌شود و اشتغال کاهش پيدا مي‌کند. افزايش فقر و نابرابري‌هاي اجتماعي، نارضايتي مردم از دولت را به شدت بالا مي‌برد.
اقتصاد اين قدر تک وجهي و ساده عمل نمي‌کند که با تغيير يک متغير کليدي، شرايط دلخواه حاصل شود. افزايش قدرت رقابتي اقتصاد و توليدکنندگان داخلي به متغيرهاي زيادي بستگي دارد که فقط يکي از آنها نرخ ارز است. ميزان و چگونگي دخالت دولت و بخش‌هاي شبه دولتي در اقتصاد، فساد، کارآمدي دستگاه‌هاي مسئول، ساختارها و نهادهاي پشتيبان توليد، نظام مالياتي، انحصارها، بهره‌وري، هزينه‌هاي کسب و کار داخلي، هزينه سرمايه (نرخ سود بانکي) و مبزان دسترسي به آن، کارآيي زنجيره‌هاي عرضه، فضاي کسب و کار، مديريت بنگاه‌ها، دانش فني و تخصص و .... از جمله عوامل مهمي‌هستند که به همراه تعيين نرخ ارز بر روي قدرت رقابتي توليد تاثير مي‌گذارند.
از سويي ديگر بسياري از کارشناسان، اقتصادي معتقدند در حال حاضر تقاضا بيشتر از عرضه بوده و انتظارات فعلان بازار نيز برآورده نشده است. از طرفي ديگر اين گروه از کارشناسان اقتصادي معتقدند که نرخ ارز بايد تک نرخي شود و بستر لازم براي اين کار ايجاد شود . دولت بايد ابتدا نرخ ارز تعادلي را به نرزخ واقعي نزديک کرده و بعد زمينه را براي تک نرخي کردن ارز مشخص کند. با افزايش نرخ ارز و تأثير آن بر قيمت ساير کالاها، قدرت خريد کاهش مي‌يابد ضمن آنکه فعالان اقتصادي تعهداتي دارند که بايد جوابگوي آن باشند. فعالان بازار ارز نيز توقع دارند که افزايش قيمت‌ها با شيب ملايم انجام شود زيرا اگر قيمت‌ها از مدار خارج شود نه تنها به نفع اقشار ضعيف جامعه نبوده بلکه اقشار پردرآمد نيز آسيب خواهند ديد. کارشناسان معتقدند در تحليل نوسانات نرخ ارز بايد به بازه زماني توجه داشت. برخي از نوسانات روزانه در بازار ارز صرفاً ريشه در انتظارات، ‌شايعات و عوامل تکنيکي داشته و توسط عوامل بنيادين حمايت نمي‌شوند. اينگونه نوسانات نمي تواند پايدار باشد و پس از مدت کوتاهي تعديل خواهند شد. در نتيجه اگر فعالان صرفاً بر اساس اينگونه عوامل وارد بازار ارز شده باشند،‌ زيان خواهند ديد. کاهش ارز پول ملي با اين روند بسيار متحمل است اما دولت با حجم انبوهي از هزينه‌هاي جاري، پروژه‌هاي نيمه تمام و از همه مهمتر کسري بودجه دچار است که در اين باره چندي پيش به اجبار دست خود را در جيب درآمدهاي بودجه کرد و به صورت تنخواه از درآمد آن برداشت کرد. عضو کميسيون اقتصادي مجلس نيز اعتقاد دارد کم‌توجهي به مديريت بازار ارز باعث شد تا حالا اقتصاد کشور شاهد گراني نرخ ارز در بازار داخلي شود. شهاب نادري، نماينده مجلس دهم در اين باره گفته است: اين روند، در بازارهاي ديگر اقتصادي گراني ايجاد مي‌کند و باعث بي‌ثباتي در اقتصاد خواهد شد. اين نماينده پاوه به خانه ملت گفته است: در حال حاضر نرخ ارز بالاترين قيمت را در سال 96 تجربه مي‌کند و اين موضوع ساير بازار‌هاي خرد را نيز تحت الشعاع خود قرار داده است. اين روند به دلايل متفاوتي انجام گرفته است که يکي از اين دلايل سرکوب ارزي بوده است. به گفته نادري، دولت چاره‌اي ديگر انديشيده و تمام برنامه‌هاي خود را به سمت تک نرخي کرن به پيش ببرد چرا که ادامه اين روند به غير از تبعات گفته شده، منجر به رونق بازار دلالي خواهد شد. موضوعي که در حال حاضر بازار جند وقتي است که به آن گرفتار آمده است.


رييس جمهور در ديدار با اعضاي شوراي شهر تهران تاکيد کرد؛
رييس‌ جمهور راهپيمايي بزرگ اربعين را نماد عشق مسلمانان و ملت ما به خاندان رسالت و اهل بيت(ع) دانست و افزود: عشق به حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) براي ملت ما از ابعاد فرهنگ اسلامي، آزادي و آزادگي، مردم‌سالاري ديني و فرهنگ والاي ايثار و شهادت از اهميت فراوان برخوردار است. حجت‌الاسلام حسن روحاني در ديدار رييس و اعضاي شوراي شهر و شهردار تهران، آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني رحمت‌الله عليه را اسلام‌شناسي انقلابي و دلبسته به مردم خواند و گفت: ايشان معلم صبر و تحمل و نيز عشق به ملت و آباداني ايران بود. رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به حضور پرشور و معنادار مردم در انتخابات سال‌هاي 92، 94 و 96، خاطر نشان کرد: اولين پاسخ به‌اميد، نشاط و رأي مردم؛ وحدت در دولت، مجلس و شوراهاي شهر، از جمله شوراي شهر تهران براي خدمت به شهروندان و توسعه ملي و محلي است.روحاني با اشاره به حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت به عنوان نماد همکاري دستگاه اجرايي و مديريت شهري، افزود: حضور شهردار متخصص و با تجربه‌اي که با اتفاق آراء برگزيده شده، مزيت شورا و شهر تهران است.رييس جمهور «تأمين منابع مالي پايدار» و «حفظ روحيه، نشاط و مشارکت اجتماعي» را دو محور اصلي در مديريت کلانشهرها خواند و گفت: شوراها و شهرداري‌ها با همفکري و ياري دولت بايد به اين سمت حرکت کنند. معماري قديمي‌تهران از مهم‌ترين عناصر جذاب پايتخت است و علاوه بر آن مي‌توان فضاهاي مناسب گردشگري را توسعه داد و به سمتي حرکت کرد که تهران به جاي ساکنان دائمي، براي گردشگران و ساکنان موقت جذاب‌تر باشد. روحاني با تشريح جلسات، برنامه‌ها و اقدامات دولت در زمينه احياي بافت‌هاي فرسوده و اهميت آن در بهبود سيماي شهر و آرامش شهروندان، افزود: بافت‌هاي فرسوده بايد به صورت محله اي و البته بر مبناي طرح‌هاي تفصيلي احياء شوند و دولت آماده همکاري در اين زمينه است. رييس جمهور بر حفظ محيط زيست و بويژه حراست از باغ‌هاي باقيمانده و توسعه فضاي سبز، انطباق معماري و شهرسازي بر اصول علمي‌و الگوهاي بومي، توجه به‌امور فرهنگي در مسير ارتقاي نشاط اجتماعي، همکاري همه دستگاه‌ها و نهادها براي کنترل آلودگي هوا، توسعه خطوط ريلي شهري و حمل و نقل عمومي‌تأکيد کرد.روحاني اهتمام در مقابله با فساد و مسدود کردن زمينه‌هاي آن را ضروري دانست و افزود: آبروي کشور در گرو مبارزه قاطعانه و غيرگزينشي در دستگاه‌هاي عمومي‌و اجرايي عليه فساد است. رييس جمهور استحکام نظام را در گرو استحکام قانون اساسي در عرصه نظارت و اجرا دانست و ادامه داد: همه قوا، نهادها و دستگاه‌ها موظفند در مسير استحکام و تقويت قانون اساسي، بويژه در ارتباط با حقوق مردم حرکت نمايند.روحاني در مورد مشکل پيش آمده براي هموطن زرتشتي عضو شوراي شهر يزد، تصريح کرد: در اين زمينه قانون اساسي تکليف را روشن کرده و بايد مُرّ قانون اساسي، حقوق شهروندي، اعتماد عمومي‌و وحدت جامعه رعايت شود.رييس جمهور در اين ارتباط ادامه داد: در انجام وظيفه قانوني، وعده و برنامه‌هايي که به مردم داده‌ام، هرگز ترديد و عقب‌نشيني نکرده و نخواهم کرد.
وارث معضلات فراوان گذشته 
رييس شوراي شهر تهران در اين رابطه گفت: مديريت شهري در دوره جديد وارث معضلات فراواني از گذشته است که يک نمونه آن بدهي بانکي 20 هزار ميليارد توماني است. محسن‌هاشمي‌افزود: اين مشکل نه تنها مانعي براي تامين نقدينگي و جذب تسهيلات در پروژه‌هاي شهري شده، بلکه با افزوده شدن بهره ماهانه 400 ميليارد توماني، مشکلات مالي شهر اضافه مي‌شود.به گفته وي، دراين زمينه تخصيص سهم دولت از توسعه حمل ونقل شهري و همچنين تهاتر بدهي‌هاي دولت به شهرداري تهران موجب بهبود شرايط نقدينگي مديريت شهري در آغاز اين دوره از فعاليت‌ها مي‌شود.هاشمي‌تصريح کرد: کاهش معضلات و آسيب‌هاي اجتماعي شهر و توجه به سليقه و نيازهاي فرهنگي اجتماعي شهروندان و خارج شدن از بستر فعاليت‌هاي کليشه اي، تکصدايي و تبليغي از ديگر موضوعات موردتوجه شوراي شهر و مديريت شهري پايتخت است.
رييس شورا تعامل و همراهي دولت با مديريت شهري را رمز تحقق انتظارات شهروندان تهراني و تحول در حوزه مديريتي براي کاهش نارضايتي‌ها و رفع مشکلات پايتخت دانست.هاشمي‌به مشارکت حداکثري شهروندان تهراني در انتخابات شوراها و رياست جمهوري اشاره کرد و افزود: ويژگي منحصر اين دوره شوراي شهر تهران، برخورداري از بيشترين مشارکت و آراي مردمي‌است. وي اظهار کرد: حضور و مشارکت حداکثري شهروندان تهراني در انتخابات اين دوره از شورا به نحوي است که نصاب بيشترين راي اعضاي شورا و ميانگين آرا نسبت به چهار دوره گذشته حدود 3 برابر شده است.هاشمي‌با اشاره به اينکه مشارکت مردم نشان دهنده 2 واقعيت مهم است، تصريح کرد: اهتمام شهروندان تهراني به شوراي شهر و موثر دانستن آن در مديريت شهري و کيفيت زندگي شهروندان که موجب جهش در مشارکت در انتخابات شد.
رييس شوراي اسلامي‌شهر تهران گفت: همچنين نياز به تحول در مديريت شهري و نارضايتي از وضع گذشته که منجر به راي آوردن کامل فهرست اميد شد، ويژگي دوم مشارکت حداکثري مردم تهران دراين دوره از انتخابات شوراها است.هاشمي‌رفسنجاني افزود: خواست مردم در انتخابات شوراي شهر هم جهت با خواست آنها در انتخابات رياست جمهوري بود و به طور طبيعي افکارعمومي‌در دوره جاري انتظار دارد که تحقق خواست آنها در عملکرد مديريت اجرايي کشور و مديريت شهري ديده شود.
هاشمي‌به برخي مسايل و مشکلات تهران اشاره کرد و گفت: معضل کهنه شهر تهران، بار گراني است که به واسطه پايتخت بودن بر دوش اين کلانشهر گذاشته شده است. رييس شوراي اسلامي‌شهر تهران افزود: اين معضل، پيامدهاي همچون ترافيک، تراکم اداري و تامين نيازمندي‌هاي سياسي، فرهنگي و امنيتي پايتخت جمهوري اسلامي‌را به همراه خود آورده که حل اين معضلات، نيازمند همراهي و همکاري دولت است. هاشمي‌با اشاره به توجه ويژه دولت سازندگي به ضرورت احداث خط مترو در تهران تصريح کرد: انتظار مي‌رود دولت در همين مسير با تخصيص و تسهيل اعتبارات مصوب مجلس شوراي اسلامي‌و شوراي اقتصاد براي حمل ونقل ريلي، زمينه تحقق افزايش ظرفيت مترو شهر تهران را فراهم کند. رييس شوراي اسلامي‌شهر تهران گفت: ظرفيت حمل و نقل ريلي شهر تهران در يک دهه گذشته حدود 2 ميليون سفر باقي مانده که بايد تلاش کنيم اين ظرفيت در دوره جاري به 7 ميليون سفر در روز برسد. هاشمي، حل معضل بافت فرسوده در بخش‌هاي مرکزي و مهمي‌از کلانشهر تهران را از ديگر اولويت‌هاي مديريت شهري برشمرد و گفت: حادثه پلاسکو تنها يک نمونه و هشداري بود که عدم توجه به نوسازي بافت‌هاي فرسوده مي‌تواند چه پيامدهاي زيانباري را به همراه داشته باشد. رييس شوراي اسلامي‌شهر تهران تصريح کرد: متاسفانه مديريت شهري در دهه‌هاي اخير بجاي نوسازي بافت‌هاي فرسوده به سوي تبديل باغ‌ها و اراضي شمال شهر به برج و مجتمع‌هاي تجاري سوق داده شده، در حالي که بايد اين روند به سوي نوسازي بافت‌هاي فرسوده تغيير کند تا حداقل شرايط زيست انساني و امنيت شهري براي شهروندان در اين بافت‌ها فراهم شود.