عقبگرد ۶۱ واحدي شاخص کل بازار سرمايه
معامله‌گران بورس تهران ديروز در حالي شاهد معاملاتي متعادل و کم‌حجم در اغلب نمادهاي معاملاتي بود که لزوم اصلاح قيمت سهام و استراحت کوتاه نماگرهاي منتخب بازار باعث شد تا بازار شاهد در جا زدن قيمت سهام در اغلب نمادها باشد. به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز 15 آبان ماه 96 با کاهش 61 واحدي روي رقم 87 هزار و 843 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 36 واحدي عدد 17 هزار و 579 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 49 واحدي به رقم 94 هزار و 740 واحد دست يافت. شاخص بازار اول در حالي با کاهش 26 واحدي به رقم 61 هزار و 464 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 221 واحدي عدد 192 هزار و 998 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با کاهش سه واحدي روي رقم 968 واحد ايستاد. براساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد بانک ملت با 45 واحد، پتروشيمي‌جم با 44 واحد و گروه مپنا با 35 واحد افزايش بيشترين تاثيرمثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي ماشين سازي اراک با 49 واحد، ملي صنايع مس ايران با 46 واحد و همراه اول با 38 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 126 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 547 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 53 هزار و 909 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي ماشين‌سازي اراک، کاشي پارس از سوي ناظر بازار سهام در حالي بازگشايي شد که هيچ نماد معاملاتي با توقف مواجه نبود.  ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهي سهامدار عمده اختصاص دارد بيش از 15 ميليون سهم پاکسان به ارزش بيش از 6 ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده همراه بود.  در توسعه اقتصادي آرين نيز امروز 10 ميليون سهم به ارزش بيش از 800 ميليون تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت.  همچنين 6 ميليون حق تقدم خريد سهام ملي صنايع مس ايران به ارزش 500 ميليون تومان کد به کد شد.  در عين حال بيش از 5 ميليون سهم ملي صنايع مس ايران به ارزش کمتر از يک ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت و در صندوق قابل معامله اعتمادآفرين پارسيان نيز بيش از 3 ميليون واحد سرمايه‌گذاري به ارزش 300 ميليون تومان کد به کد شد.  ديروز بازار سهام بازاري کم‌حجم و متعادل بود که لزوم اصلاح قيمتي در اغلب نمادهاي معاملاتي باعث شد تا نماگرهاي منتخب بازار سهام در فاز استراحت کوتاه‌مدت فرو روند، بازاري که براي اغلب حقيقي‌ها فرصتي براي جمع آوري سهام بود.


شرکت نفت پاسارگاد با سرمايه ثبت شده 600 ميليارد ريال گزارش فعاليت يک ماهه منتهي به پايان مهر ماه‌امسال را منتشر کرد. شرکت نفت پاسارگاد در يک ماهه منتهي به پايان مهر ماه سال جاري با توليد 114 هزار و 279 تن قير60/70 مورد استفاده در آسفالت بيشترين توليد را در اين محصول خود داشت.
"شپاس" در گزارش عملکرد يک ماهه شرکت اعلام کرده است در ماهي که گذشت 211 هزار و 475 انواع محصول توليد کرده است که قير60/70 مورد استفاده در آسفالت بيشترين سهم را در توليدات اين شرکت در مهر ماه داشته است.
مبلغ فروش "شپاس" در مهر ماه‌امسال يک هزار و 847 ميليارد و 206ميليون ريال بوده است.


شرکت صنعتي سپنتا با سرمايه ثبت شده 54 ميليارد و 173 ميليون ريال اطلاعات و صورت‌هاي مالي ميان دوره اي 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال را منتشر کرد.
به گزارش سنا، شرکت صنعتي سپنتا براي دوره 6 ماهه‌امسال به ازاي هر سهم 272 ريال سود خالص شناسايي کرد. اين شرکت براي دوره 6 ماهه سال گذشته به ازاي هر سهم 361 ريال سود شناسايي کرده بود و براي امسال اين سود را در 6 ماهه 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داد.
اين شرکت در پايان دوره 12 ماهه سال مالي قبل به ازاي هر سهم 1302 ريال سود محقق کرد.


شرکت کاشي پارس در نيمه نخست سال مالي 96 مبلغ 402 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت.
شرکت کاشي پارس با انتشار عملکرد شش ماهه نخست امسال مبلغ 402 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داد که معادل 60 درصد از کل پيش بيني‌هايش است و در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 6 درصد افزايش داشت.
 اين شرکت در دوره مشابه سال مالي قبل مبلغ 378 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داد و به 47 درصد از پيش بيني‌هايش رسيد. "کپارس"دلايل تغيير اطلاعات پيش بيني سال منتهي به 29 اسفند ماه 96 را بصورت حسابرسي شده نسبت به اطلاعيه قبلي منتشر کرد.


معاون سازمان بورس اعلام کرد؛
عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به افزايش تعداد شعب بانک‌هاي صادرکننده واحدهاي سرمايه گذاري، نظارت مستقيم سازمان بورس بر عملکرد مديران ثبت صندوق‌ها به منظور حمايت از حقوق سرمايه گذاران ضروري بود و بر اين اساس ساماندهي صدور و ابطال الکترونيکي واحدهاي سرمايه‌گذاري در دستور کار قرار گرفت.
به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، علي سعيدي بيان داشت: گستردگي حوزه جغرافيايي و تعداد شعب بانک‌ها و نظارت غير مستقيم سازمان بر آن شعب، از دلايل اصلي اجراي اين برنامه بود.
وي با بيان اينکه در گذشته برخي از مديران صندوق‌هاي سرمايه گذاري که بيش از نيمي‌از دارايي‌هاي تحت مديريت کل صندوق‌ها را اداره مي‌کنند، زيرساخت‌هاي الکترونيکي جهت صدور و ابطال، بدون نياز به مراجعه حضوري به دفتر مدير صندوق يا شعب بانک را فراهم کردند، افزود: اين امر باعث تسهيل در صدور و ابطال واحدهاي سرمايه گذاري و امکان نظارت مناسب تر براي سازمان بر عملکرد مديران را فراهم کرده است.
معاون رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، افزود: در حال حاضر بيش از 50 درصد تعداد صدور و ابطال توسط مديران صندوق‌هاي سرمايه گذاري صورت مي‌گيرد که از طريق زيرساخت الکترونيکي تهيه شده براي اين منظور انجام مي‌شود.
وي ادامه داد: مشتريان اين صندوق‌ها نيازي به حضور در شعب بانک و يا مراجعه حضوري به مدير را ندارند و دريافت و پرداخت از طريق زيرساخت الکترونيکي ايجاد شده توسط مديران سرمايه گذاري انجام مي‌شود.
معاون رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکيد کرد: پيش بيني سازمان اين است که ساير مديران صندوق‌هاي سرمايه گذاري نيز از اين زيرساخت الکترونيکي استفاده کنند.
علي سعيدي با اشاره به اينکه در حال حاضر امکان ابطال واحدهاي سرمايه گذاري توسط شعب بانک ميسر است، گفت: اين امر در جهت تسهيل شرايط براي ابطال واحدهاي سرمايه گذاري براي سرمايه گذاران که از طريق شعب بانک صورت گرفته در نظر گرفته شده است.
عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: با مذاکراتي که با بانک مرکزي انجام مي‌شود، در صورت ايجاد مکانيزم نظارتي مناسب، صدور و ابطال از طريق بانک‌ها و شعب منتخب آنها که زيرساخت الکترونيکي لازم را براي صدور و ابطال فراهم و توسط بانک مربوطه معرفي شده‌اند، امکان پذير خواهد شد.
صندوق‌هاي سرمايه گذاري، پول‌هاي خرد سرمايه گذاران مختلف را جمع آوري کرده و سپس از طرف آنها اين پول‌ها را در انواع اوراق بهادار مثل سهام و اوراق با درآمد ثابت کوتاه مدت و بلند مدت سرمايه گذاري مي‌کند.
کوچکترين جزء سرمايه صندوق، «واحد سرمايه گذاري» است. اشخاص در مقابل سرمايه گذاري در صندوق‌ها، گواهي سرمايه گذاري دريافت مي‌کنند که معرف تعداد واحدهاي سرمايه گذاري در تملک آن سرمايه گذار است.
بدين ترتيب سرمايه گذران با دارا بودن واحدهاي صندوق سرمايه گذاري، در مالکيت و درآمدهاي صندوق سهيم مي‌شوند. بانک‌ها از مراکزي هستند که افراد مي‌توانستند از آنها واحدهاي سرمايه گذاري را خريداري کنند.
بيش از 200 شرکت و صندوق سرمايه گذاري اکنون در بازار سرمايه ايران فعاليت دارند.
تاثير ممنوعيت صدور واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق‌ها توسط بانک‌ها بر بورس
يک کارشناس بازار سرمايه با اشاره به تاثير ممنوعيت صدور واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق‌ها از طريق شعب بانکها بر معاملات بورس گفت: متاسفانه تا کنون اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي مناسبي در خصوص صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري صورت نگرفته است.
به نقل از تسنيم؛ صندوق سرمايه‌گذاري نهادي مالي است که منابع مالي حاصل از انتشار گواهي سرمايه‌گذاري را در موضوع فعاليت مصوب خود سرمايه‌گذاري مي‌کند و مالکان آن به نسبت سرمايه‌گذاري خود، در سود و زيان صندوق شريک‌اند.
همچنين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بر اساس نوع صندوق، وجوه جمع‌آوري شده را در انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت، سهام و حق تقدم سهام، پروژه ساختماني، طلا، ارز و ... که مشخصات آنها در اميدنامه صندوق ذکر شده است، سرمايه‌گذاري مي‌کند. ضمن اين که صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مي‌توانند قابليت معامله در بورس را داشته باشند يا مبتني بر صدور و ابطال باشند.
بر اين اساس متقاضيان خريد واحدهاي اين صندوق‌ها تا پيش از اين‌ مي‌توانستند با مراجعه به شعب مختلف بانکها اقدام به خريد و سرمايه‌گذاري در اين واحدها کنند؛ اما روز يکشنبه مديريت نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس طي ابلاغيه‌اي به کليه نهادهاي مالي اعلام کرد صدور واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق‌ها از طريق شعب بانکها و موسسات مالي و اعتباري ممنوع است.
بر اين اساس يک کارشناس بازار سرمايه در گفتگو با تسنيم در خصوص تاثير اين ابلاغيه‌ بر بازار سهام گفت: نکته قابل توجه در خصوص اين ابلاغيه اين است که در حال حاضر صدور واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه گذاري در از طريق بانکها و موسسات مالي متوقف شده است؛ با اين حال ابطال اين واحدها کماکان در بانکها و موسسات مالي صورت مي‌گيرد.
اميد احمدي با اشاره به اين که اين ابلاغيه در تضاد با ادامه فعاليت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نيستف اضافه کرد: صندوق‌هاي سرمايه گذاري يکي از تفاوت‌هاي فاحش بازار سرمايه ما با ساير کشورها است.
وي در خصوص اين تفاوتها گفت: در حال حاضر نسبت جمعيت کشور به فعالان بازار سرمايه در مقايسه با ساير کشورها از وضعيت مناسبي برخوردار نيست و متاسفانه اقتصاد ما کماکان بانک‌محور است؛ در حالي که در اقتصادهاي پيشروي دنيا، بازار سرمايه رکن و محور تامين مالي صنايع و بنگاه‌هاي توليدي است و نقدينگي مردم به سمت بازار سرمايه هدايت مي‌شود.
اين کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: از سوي ديگر تفاوت عمده سرمايه گذاري در بازار سرمايه ما نسبت به ساير کشورها اين است که در بورس ما مردم و سرمايه‌گذاران به صورت مستقيم اقدام به حضور در بازار سهام و خريد و فروش مي‌کنند، در حالي که در ساير بورس‌ها نهادهاي واسط از جمله صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و همچنين شرکت‌هاي مشاوره سرمايه‌گذاري به عنوان واسط اقدام به دريافت سرمايه مردم و ارائه مشاوره به آنها مي‌کنند.
وي با بيان اينکه صندوق‌هاي سرمايه گذاري از پتانسيل مناسب و همچنين ريسک کنترل شده و شفافيت بالايي براي جذب سرمايه مردم برخوردارند، اذعان داشت: متاسفانه تاکنون در اين زمينه اقدام مناسبي در خصوص اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي صورت نگرفته است.