سايه سيل بر اجلاس اَپِک 
در حالي که ويتنام خود را آماده ميزباني نشست سازمان همکاري‌هاي اقتصادي آسيا – اقيانوسيه مي‌کند، وقوع سيل در اين کشور موجب مرگ دستکم 27 نفر شد.
وقوع سيل علاوه در ويتنام که قرار است در روزهاي پيش رو ميزبان رهبران کشورهاي آسيا – اقيانوسيه در نشست سازمان همکاريهاي اقتصادي موسوم به 'اَپِک' باشد، بخش شمالي مالزي را نيز تحت تاثير قرار داد. 
آنگونه که ديروز در شبکه خبر آسيا آمده است طوفان 'دامري' به عنوان دوازدهمين طوفاني که از ابتداي سال جاري تاکنون ويتنام را درنورديده است، باعث رانش زمين در بخش‌هايي از اين کشور، وزش شديد باد تا سرعت 90 کيلومتر در ساعت، قعطي برق، تخريب ستون‌هاي برق، سقوط درختان و آسيب رساندن به بيش از 40 هزار خانه در بخش‌هاي مرکزي و جنوبي اين کشور شد.
کميته مقابله با بلاياي طبيعي در ويتنام اعلام کرد که علاوه بر کشته شدگان، دستکم 22 نفر ديگر تاکنون ناپديد، 626 خانه به طور کامل تخريب و بيش از 30 هزار نفر نيز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند. شهر 'دانانگ' که قرار است هفته جاري ميزان نشست سازمان همکاري‌هاي اقتصادي آسيا – اقيانوسيه باشد نيز تحت تاثيرات اين سيل قرار گرفته به گونه اي که مقامات شهري از مردم خواسته‌اند به صورت داوطلبانه براي پاکسازي شهر کمک کنند. بر اثر بارش شديد باران که موجب وقوع سيلي به ارتفاع سه تا چها متر در ايالت 'پنانگ' در شمال غربي مالزي شد نيز هفت نفر کشته و بيش از سه هزار نفر ديگر نيز آواره شدند.
ويتنام با جمعيت 90 ميليوني خود که به دليل سواحل طولاني همواره در معرض طوفان و سيل قرار دارد، ماه گذشته نيز بر اثر وقوع طوفان 80 نفر از شهروندان خود را از دست داد.

کشته‌شدن ۸۰ تروريست و بازداشت ۴۵۰۰ مظنون در ترکيه
وزارت کشور ترکيه از کشته شدن ۸۰ تروريست و بازداشت ۴۵۰۰ مظنون به عضويت در گروه‌هاي تروريستي خبر داد. وزارت کشور ترکيه‌دیروز  اعلام کرد که طي يک هفته گذشته 80 تروريست را ازبين برده و حدود 4500 مظنون را نيز بازداشت کرده است.
در بيانيه اين وزارتخانه‌امده است 1476 عمليات امنيتي طي يک هفته گذشته توسط نيروهاي ويژه ژاندارمري، يگان‌هاي تکاور و نيروهاي پليس انجام شده که درپي آن 80 تروريست کشته شدند.
به نوشته وبگاه روزنامه «يني شفق» در مجموع اين عمليات‌ها 4459 مظنون به عضويت در گروه‌هاي تروريستي مختلف از جمله داعش، سازمان گولن، حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و حزب کُردي اتحاد دموکراتيک سوريه (پ.ي.د) بازداشت شدند.در حالي که رسانه‌هاي محلي ترکيه پيشتر گزارشاتي از حمايت‌هاي غيرمستقيم آنکارا از داعش از زمان آغاز بحران سوريه منتشر کرده‌اند اما دولت ترکيه مدعي است از ابتداي وقوع بحران سوريه تا کنون بيش از 5000 داعشي را بازداشت کرده است.

اعطاي آزادي مشروط به رهبر برکنار شده کاتالونيا 
پس از آنکه رهبر برکنار شده منطقه خودمختار کاتالونيا و چهار تن از متحدان جدايي طلب ديگرش با احتمال استرداد به اسپانيا روز يکشنبه خودشان را به پليس بروکسل معرفي کردند، دولت بلژيک به آنها آزادي مشروط داد.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، يکي از قضات بروکسل حکم داد که دليلي براي زنداني شدن اين افراد وجود ندارد و آنها را با اين شرط آزاد کرد که در بروکسل بمانند و در جلسات دادگاه ظرف دو هفته شرکت کنند.
چند ساعت پس از آنکه کارلس پوجدمون، رهبر برکنار شده کاتالونيا و چهار تن از وزراي سابق، خودشان را به مقام‌هاي بلژيکي معرفي کردند، حزب رهبر برکنار شده کاتالونيا پوجدمون را به عنوان رهبرش براي حضور در انتخابات زودهنگام منطقه‌اي که از جانب دولت مرکزي اعلام شده، معرفي کرد.اين تصميم در حالي گرفته شده که اسپانيا منتظر پيامدهاي سياسي در کاتالونيا است.
اين پنج تن از سياست‌مداران برکنارشده کاتالونيا پس از آنکه دولت اسپانيا آنها را در ۲۸ اکتبر سال جاري ميلادي از کار برکنار کرد، به بلژيک فرار کردند چون دادگاهي در اسپانيا براي اين افراد قرار بازداشت در سراسر اروپا صادر کرده است.در بلژيک اما دادستان‌ها بر اين باورند که نيازي به بازداشت اين افراد وجود ندارد به طوري که دفتر دادستاني بلژيک اعلام کرد اين افراد به قيد شرط آزاد شده‌اند.

 تاثير بازداشت بن طلال بر توييتر و سيتي گروپ
سهام شرکت‌هاي سيتي گروپ، توييتر و ليفت پس از بازاداشت شاهزاده الوليد بن طلال ممکن است دچار ضرر شود. به گزارش نيويورک تايمز، شاهزاده الوليد ميلياردر سعودي که به "وارن بافت" خاورميانه معروف است در بيشتر شرکت‌هاي بزرگ جهان سرمايه گذاري کرده است. از ديگر سرمايه گذاريهاي وي مي‌توان به هتل ژورژ پنجم در پاريس ، هتل ساووي لندن و هتل پلازا در نيويورک اشاره کرد. شاهزاده الوليد همچنين مالک چندين هتل در مصر است و در سفر اخير خود به اين کشور از سرمايه گذاري 800 ميليون دلار درصنعت توريسم مصر خبر داده بود. بازداشت اين شاهزاده سعودي درحالي رخ مي‌دهد که وليعهد عربستان محمد بن سلمان با دونالد ترامپ روابط گرمي‌را شکل داده است. گفته شده شاهزاده الوليد درابتدا نسبت به وليعهد شدن محمد بن سلمان اعتراض کرده بود ولي به سرعت نظرخود را در جمع عموم تغيير داده بود.بسياري معتقدند بازداشت شاهزاده بن طلال مي‌تواند به بخش خصوصي و طبقه تکنوکرات عربستان صدمه وارد کند و اعتماد نسبت به سرمايه گذاران سعودي را از بين ببرد.
تلاش «ترزا مي» براي جلب اطمينان به تجار انگليسي 
نخست وزير انگليس "ترزا مي" سعي دارد تا در کنفرانس بانک مرکزي به تجار نسبت به رويدادهاي پس از برگزيت اطمينان و خوشبيني منطقي بدهد . به گزارش فايننشال تايمز، ترزا مي‌معتقد است که بريتانيا با سازمان‌هاي درست اقتصادي و رويکرد متوازن در هزينه‌ها مي‌تواند بهترين توافق برگزيت را داشته باشد. اين در حالي است که گروه‌هاي تجاري در انگليس نگرانند که تقاضاهاي برگزيت باعث مي‌شود انرژي براي استراتژي درست صنايع در دولت باقي نخواهد ماند.بانک مرکزي درمقابل هشدار داد که زمان رسيدن به توافق برگزيت درحال از بين رفتن است. ترزا مي‌در نامه اي به شهروندان اتحاديه اروپاي ساکن در انگليس سعي در ايجاد اطمينان به آنها پس از برگزيت است. 

 رئيس‌جمهور مصر در ديدار ۴۵ دقيقه‌اي خود با رئيس پارلمان لبنان گفت که وي نگران اين است سعد حريري در بازداشت خانگي باشد. به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهور لبنان در ديدار ۴۵ دقيقه‌اي که با نبيه بري، رئيس پارلمان لبنان داشت خواهان حفظ آرامش و ثبات در اين کشور شد. به گفته سيسي و براساس اطلاعات سازمان اطلاعات هيچ گونه سند و مدرکي دال بر تلاش براي ترور سعد حريري، نخست‌وزير لبنان وجود نداشته است.وي در عين حال گفت، اميدوار است دلايلي را که حريري را در عربستان نگه داشته بفهمد و اينکه ماندن وي در آنجا دليل چنين بهانه‌اي نباشد. وي همچنين گفت: مي‌ترسم او در حبس خانگي باشد.بري از سيسي خواست به تلاش براي در امان ماندن از پيامدهاي احتمالي استعفاي سعد حريري کمک کند.سيسي نيز تأکيد کرد که کشورش به حفظ ثبات و حاکميت و امنيت لبنان پايبند است و نگراني‌هاي ناشي از استعفاي حريري را درک مي‌کند و براي از بين بردن فضاي منفي که بر لبنان حاکم شده تلاش خواهد کرد. سعد حريري روز شنبه استعفاي خود را از رياض اعلام کرد. نخست وزير مستعفي لبنان ديروز در رياض با پادشاه عربستان ديدار کرد. جزئياتي در باره اين ديدار منتشر نشده است.
 نيچروان بارزاني،‌ نخست وزير اقليم کردستان عراق گفت: آماده‌ايم پرونده نفت و درآمدهاي حاصل از آن را به بغداد بدهيم مشروط بر اينکه ۱۷ درصد از درآمد نفتي به اقليم داده شود.به گزارش سايت شبکه سومريه نيوز، نيچروان بارزاني،‌ نخست وزير اقليم کردستان عراق گفت: آماده‌ايم پرونده نفت را به بغداد بدهيم مشروط بر اينکه ۱۷ درصد از درآمد نفتي به اقليم داده شود.نخست وزير اقليم کردستان عراق گفت آماده تحويل درآمدهاي نفتي به دولت فدرال است.وي دولت عراق را به تصويب قانون بودجه جديد سال ۲۰۱۸ بدون مشارکت اقليم متهم کرد.بارزاني گفت: براساس قانون اساسي اقليم کردستان موجوديتي است که نمي‌توان آن را ناديده گرفت و بايد در اين زمينه به قانون اساسي توجه داشت. ما خواهان حقوق اقليم طبق قانون اساسي هستيم. وي اعلام آمادگي کرد که دولت فدرال را در جريان وضعيت درآمدهاي اقليم قرار دهد.نيچروان بارزاني درخواست کرد دولت فدرال گروه‌هاي کردستاني را به بازي نگيرد.نخست وزير اقليم کردستان عراق تاکيد کرد: حيدر العبادي بايد به عنوان نخست وزير دولت فدرال عمل کند نه رئيس يک حزب.وي بار ديگر بغداد را در چارچوب قانون اساسي دعوت به مذاکره کرد و گفت: حل مشکلات با بغداد نياز به مذاکره سياسي جدي دارد. 
 نخست‌وزير ژاپن از طرح‌هايي براي تشديد تدابيري عليه کره‌شمالي بر سر آزمايش‌هاي موشکي روزافزون و برنامه‌هاي هسته‌اي آن خبر داد.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن دیروز اعلام کرد که سه‌شنبه توقيف دارايي ۳۵ گروه و فرد از کره‌شمالي را اعلام خواهد کرد که اين بخشي از تدابير تحريمي‌ژاپن است. آبه اين اطلاعات را حين کنفرانس خبري مشترک با دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا مطرح کرد. ترامپ در تور آسيايي خود سه روز مهمان کشور ژاپن است.آبه گفت، کره‌شمالي محور مذاکرات است و آنها کاملا روي موضع‌گيري‌ها در باره کره‌شمالي اتفاق نظر دارند.نخست‌وزير ژاپن تاکيد کرد که الان زمان مذاکره نيست بلکه زمان وارد آوردن فشار حداکثري روي کره‌شمالي است.رئيس‌جمهوري آمريکا هم تاکيد کرد "دوره صبر استراتژيک" در مقابل کره‌شمالي به سر آمده است.ترامپ در کنفرانس خبري مشترک با شينزو آبه گفت: برخي مي‌گويند اظهارات من تند است اما نگاه کنيد که حاصل اظهارات سست در ۲۵ سال گذشته چه بوده است.ترامپ بر رابطه قدرتمند با ژاپن تاکيد کرد و گفت: ايالات متحده‌امريکا بر ارتقاي روابط اقتصادي قدرتمند با توکيو تاکيد دارد و خواستار يک روابط منصفانه، آزادانه و رابطه تجاري متقابل است.
4/13 میلیون سند از فرارهای مالیاتی ثروتمندان جهان افشا شد؛
گروه بين الملل : تنها با گذشت يکسال پس از انتشار اوراق پاناما بار ديگر فعاليت‌هاي مالي پنهاني سياستمداران و سرمايه داران ، هنرمندان ، ورزشکاران و شرکت‌هاي فيلم سازي مهم جهان سروصدا کرد. انتشار 13.4 ميليون سند جديد از سرمايه‌گذاري ثروتمندان جهان در گريزگاه‌ها يا بهشت‌هاي مالياتي، نشانگر ارتباط مستقيم يا غيرمستقيم رهبران سياستمداران شماري از کشورها با فرارهاي بزرگ مالياتي است.تحقيق 380 خبرنگار براين اسناد در طول يکسال گذشته نشانگر رشد نابرابري در جهان است. اليزابت دوم، ملکه بريتانيا، ويلبر راس، وزير بازرگاني ايالات متحده‌امريکا و جاستين ترودو، نخست وزير کانادا، از جمله افرادي هستند که کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار اين اسناد، نامشان به‌عنوان افراد مرتبط با سرمايه‌گذاري‌هاي هنگفت «فراساحلي» گره خورده است. اسناد موسوم به پارادايز (بهشت‌) حدود يکسال پس از اسناد پاناما ابتدا در نشريه آلماني دويچه زايتونگ منتشر شد. اين اسناد بار ديگر نشان مي‌دهد که چگونه صاحبان اصلي قدرت و ثروت، به‌ويژه در کشورهاي دموکراتيک غربي با پيروي از اصل سود، سرمايه‌هاي خود را به گريزگاه‌هاي مالياتي منتقل و ميليون شهروندان را از درآمدهاي مالياتي محروم مي‌کنند. ۹۶ رسانه از کشورهاي مختلف جهان ماه‌ها درباره اين اسناد و صحت و سقم آن‌ها تحقيق کرده‌اند. بيشتر اطلاعاتي که منتشر شده و خواهد شد از اطلاعات داخلي شرکتي حقوقي در جزاير برمودا است به اسم اپل‌بي که در صدر ارائه‌کنندگان خدمات فراساحل است، شرکتي که به مشتريانش کمک مي‌کند در حوزه‌هاي قضايي فراساحل که ماليات ندارند يا ماليات اندکي دارند فعاليت کنند.
سرمايه گذاري 10 ميليون پوندي ملکه انگليس در بهشت‌هاي مالياتي
به گزارش کنسرسيوم روزنامه‌نگاران تحقيقي، اسناد پارادايز نشان مي‌دهد که ۱۰ ميليون پوند (معادل ۱۳ميليون دلار) از سرمايه‌هاي شخصي اليزابت دوم، ملکه انگليس در بهشت‌هاي مالياتي در جزايز کايمن و برمودا سرمايه گذاري شده است. اين «فعاليت اقتصادي» در سال‌هاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ از سوي دوک لنکستر،‌ مدير اموال خصوصي اليزابت دوم انجام شده است. حالا بر اساس اسناد افشا شده ۱۳ ميليون دلار از اين دارايي از شرکتي سردرآورده که پشت شرکتهاي برايتهاوس و ترشرز است، برايتهاوس به وام دادن غيرمسئولانه متهم است و ترشرز با ۱۷.۵ ميليون پوند بدهي مالياتي ورشکست شد. با تفصيل بيشتر اين سرمايه‌گذاري شامل سرمايه‌گذاري اندکي در خريد شرکت خرده فروشي برايت‌هاوس به صورت اجاره به شرط تمليک بوده -شرکتي که به سوء استفاده از فقرا متهم شده - و همچنين سرمايه‌گذاري در فروشگاه زنجيره اي نوشيدني‌هاي الکي ترشرز که بعد ورشکست شد، ۱۷.۵ ميليون دلار بدهي مالياتي به جا گذاشت و شش هزار نفر کارکنانش بيکار شدند. اسناد افشا شده نشان مي‌دهد که مجموعه‌املاک سلطنتي لنکستر در ميان ۴۶ سرمايه گذاري بود که ۳۱۲ ميليون دلار در صندوق دوور استريت کيمن سرمايه داشتند.در سپتامبر سال ۲۰۰۷ از سرمايه گذاران خواسته شد ۶% تعهد مالي خود را در پنج پروژه از جمله "پروژه برتي" سرمايه گذاري کنند.
ارتباط وزير بازرگاني ترامپ با روس‌ها
ويلبر راس که در دهه ۱۹۹۰ دونالد ترامپ را از ورشکستگي نجات داد مزد اين کارش را با سمت وزارت بازرگاني گرفت.اين اسناد نشان مي‌دهند که راس در يک شرکت کشتيراني منافعي داشته است. اين شرکت ميليون‌ها دلار در سال از حمل و نقل نفت و گاز براي يک شرکت روسي درآمد داشته و سهامداران اين شرکت روسي، ولاديمير پوتين، دامادش و دو روس ديگر هستند که مشمول تحريم‌هاي آمريکا شده‌اند.اين موضوع دوباره بحث ارتباط تيم ترامپ با روسيه را مطرح خواهد کرد. رياست جمهوري ترامپ تحت تاثير اين اتهام است که تيم او با روسها ارتباطاتي داشته‌ تا بتوانند بر نتيجه انتخابات سال پيش رياست جمهوري آمريکا تاثير بگذارند. ترامپ اين اتهامات را به عنوان "خبر جعلي" تکذيب کرده است. به گزارش روزنامه فرانسوي لوموند – که گروهي ار روزنامه‌ نگاران آن در تيم تحقيق اسناد پارادايز مشارکت داشته‌اند- ويلبر راس، وزير بازرگاني دولت دونالد ترامپ، با خريد شرکت‌ها آهن و فولاد در آستانه ورشکستگي، ميلياردها دلار ثروت اندوخته است. آقاي راس که يکي از قدرتمندترين اعضاي کابينه ترامپ به شمار مي‌رود، در زمان ورود به دولت ۸۰ شرکت متعلق به خود را واگذار کرد اما ۹ بنگاه اقتصادي تحت مديريتش در گريزگاه‌هاي مالياتي نظير جزاير کايمن و مارشال را مخفيانه حفظ کرد. يکي از اين شرکت‌ها، نويگيتور هولدينگز (Navigator Holdings Ltd) است. موسسه‌اي که بر اساس اسناد جديد در ارتباط تنگاتنگ با شماري از گروه‌هاي تجاري روسيه است که مديران آن‌ها از جمله «پدرخوانده‌هايي» هستند که از زمان الحاق شبه جزيره کريمه اوکراين به روسيه، از سوي دولت آمرکا تحريم شده‌اند.
ديگر شخصيت‌هاي مطرح دراسناد پارادايز
از ديگر مقامات سرمايه گذار در اين بهشت‌هاي مالياتي ، لرد اشکرافت، معاون سابق حزب محافظه‌کار بريتانيا و يکي از حاميان مالي مهم اين حزب، ممکن است قوانين را در مورد اداره سرمايه‌گذاري‌هاي فراساحل ناديده گرفته باشد. مدارک ديگر نشان مي‌دهند که او زماني که عضو مجلس اعيان بود، معافيت مالياتي کساني را که منبع درامدشان خارج از کشور است، حفظ کرده بود عليرغم اينکه گزارش کرده محل اقامت دائم او از نظر مالياتي بريتانيا است.هم‌چنين نام "بونو" خواننده مشهور ايرلندي گروه U2 که به داشتن باورهاي سياسي و اجتماعي انسان دوستانه‌ مشهور است، هم در اين اسناد مطرح شده که از شرکتي در مالت براي سرمايه‌گذاري در يک مرکز خريد در ليتواني استفاده کرده است. و سوالاتي که درباره خريد بخش عمده سهام باشگاه اورتون مطرح شده‌اند که سهامدار عمده آن فرهاد مشيري، ثروتمند بريتانيايي-ايراني است. يکي از دستياران جاستين ترودو، نخست وزير کانادا با فراساحل در ارتباط بوده و ممکن است مردم اين کشور را از ميليون‌ها دلار ماليات محروم کرده باشد. اين مي‌تواند اسباب شرمساري جاستين ترودو شود که براي برچيدن پناهگاه‌هاي مالياتي کوشش کرده است. جاستين ترودو، نخست وزير جوان کانادا در زمان به قدرت رسيدن مبارزه با بهشت‌هاي مالياتي را يکي از اولويت‌هاي خود معرفي کرده بود. با اين حال اسناد پارادايز نشان مي‌دهند که استفان برونفمن، يکي از نزديک‌ترين مشاوران وي ۶۰ ميليون دلار در جزاير کايمن سرمايه گذاري کرده است. حمايت‌هاي مالي هوفمن از کمپين انتخاباتي جاستين ترودو، در تاريخ حزب ليبرال کانادا، بي سابقه به شمار مي‌رود. انتظار مي‌رود در روزهاي آينده، اطلاعات بسيار بيشتري از اين اسناد منتشر شود.
مراکز مالي فراساحل چيست؟
مراکز مالي فراساحل در اصل به اين معني است که افراد يا شرکتها مي‌توانند خارج از حوزه قضايي کشور خودشان، پول، اموال يا منفعت را به اين حوزه‌هاي قضايي منتقل کنند و از مزيت ماليات کم بهره‌مند شوند.مردم اين حوزه‌هاي قضايي را به عنوان پناهگاه يا گريزگاه مالياتي مي‌شناسند، اسم دولتي‌تر آن مراکز مالي فراساحل است. آنها اکثرا جزاير کوچک، باثبات، قابل اعتماد و محرمانه‌اي هستند و از نظر اينکه چقدر با دقت تخلف‌ها را بررسي مي‌کنند با هم فرق دارند.بريتانيا يکي از بازيگران بزرگ در اين زمينه است، نه فقط به دليل سرزمين‌هاي ماوراي دريا و زير مجموعه‌هاي خود بلکه به اين دليل که بسياري از وکلا، حسابداران و بانکداران سيتي- مرکز مالي لندن- در واقع براي فراساحل کار مي‌کنند.تجارت فراساحل براي ابرثروتمندان است. بروک هرينگتون، نويسنده کتاب سرمايه بدون مرز، مي‌گويد تجارت فراساحل براي يک درصد افراد ثروتمند دنيا نيست براي يک هزارم درصد ثروتمندان دنيا است. دارايي زير پانصد هزار دلار نمي‌تواند هزينه برخورداري از خدمات فراساحل را تامين کند. منتقدان فراساحل مي‌گويند هدف اصلي فراساحل پنهان‌کاري است که راه را براي تخلف باز مي‌کند و البته نابرابري مالي. آنها مي‌گويند اقدام دولت‌ها براي مهار آن اغلب کند و بي‌اثر بوده است.


ديويد گاردنر
فايننشال تايمز
محمد بن سلمان ، وليعهد جوان عربستان سعودي اين هفته حرکت بزرگي براي کسب قدرت کامل دست به بازداشت مقامات ارشد اقتصادي و سياسي پادشاهي سعود زد. بازداشت 11 شاهزاده و چندين وزير و مقام عالي تنها چند ساعت پس از تشکيل کميته ضدفساد از سوي ملک سلمان به رياست محمد سلمان 32 ساله رخ داد. اگر اين يک بازي تاج و تخت عربي باشد ، اين شاهزاده جوان بدون شک به دنبال پيروزي است. درميان افراد بازداشت شده. شاهزاده الوليد بن طلال ميليارد و شاهزاده مطعب بين عبدالله وزير سابق گارد ملي وشيخ وليد آل ابراهيم برادر ملک فهد و مالک گروه شبکه‌هاي تلويزيوني MBC و العربيه است. شاهزاده الوليد داراي سهام بزرگ در توييتر ، اپل و سيتي گروپ ، چندين هتل و روزنامه‌ها و تلويزيون ماهواره اي است.
سرکوب فردي با شهرت وي مي‌تواند باعث مشکل درباره فضاي عربستان سعودي در جذب سرمايه‌هاي خارجي شود. اين درحالي است که زمان کمي‌از برنامه چشم انداز 2030 شاهزاده محمد بن سلمان براي کاهش اتکا به نفت نگذشته است. برخي معتقدند اگرچه کاخ سعود به دنبال پايان دادن اتکا به نفت و کاهش محدوديت‌هاي اجتماعي است اما تجارت با اين رويکرد سياسي نتيجه خوبي ندارد. اما جاه طلبي وليعهد زياد است. 
از سال 2015 ملک سلمان به وي کنترل بدون شرط در استراتژي اقتصادي ، سياستگذاري نفتي و همچنين سياست خارجه جنگ طلبانه داد. رويکرد اين هفته به نظر عميقا سياسي و همگام با اهداف محمد بن سلمان است.رخدادهاي اين هفته همچنين گمانه زني درباره‌اماده شدن ملک سلمان 81 ساله براي تحويل قدرت به فرزندش را بيشتر مي‌کند. اکنون همه چشم‌ها به تاج و تخت است. 
ترجمه : فاطمه مهتدي