سعد حريري به ابوظبي رفت
نخست‌وزير مستعفي لبنان براي ديدار با محمد بن زايد به ابوظبي رفت. به گزارش شبکه المستقبل لبنان گزارش داد که سعد حريري، نخست‌وزير مستعفي لبنان ديروز رياض را به مقصد ابوظبي ترک کرد تا با محمد بن زايد، وليعهد ابوظبي ديدار کند. وليعهد ابوظبي دوستي نزديکي با وليعهد سعودي دارد. سعد حريري روز شنبه از رياض استعفاي خود را اعلام کرد. وي از حزب الله و ايران به شدت انتقاد کرد. مسؤولان عربستاني در روزهاي اخير اظهارات شديداللحني عليه حزب الله ايراد کرده‌اند. حريري روز گذشته نيز با ملک سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان ملاقات داشت. قبلا شايعاتي از اقامت اجباري او در رياض منتشر شده بود.

سيسي براي سومين بار نامزد انتخابات نمي‌شود
رئيس‌جمهوري مصر ديروز تاکيد کرد که قصدي جهت کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري سال آتي مجدد براي سومين دور ندارد.عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهور مصر در گفت‌وگو با شبکه خبري ان‌بي‌سي آمريکا اظهار داشت: من به دو دوره رياست جمهوري هر کدام به مدت چهار سال و عدم تغيير اين سيستم پايبند هستم و در اينجا مي‌گويم اکنون قانون اساسي جديدي وجود دارد و من با هر گونه تغييري در قانون اساسي در اين دوره مخالف هستم. سيسي گفت: قانون اساسي کشور به پارلمان و رئيس جمهور حق درخواست براي اصلاح قانون اساسي را مي‌دهد، من در اينجا درباره طول دوره رياست جمهوري صحبت نمي‌کنم و هرگز در اين موضوع دخالت نخواهم کرد، به اين ترتيب هيچ رئيس جمهوري نمي‌تواند بيشتر از دوره‌اي که قانون اساسي به او اجازه مي‌دهد يعني هشت سال در اين سمت باقي بماند. اين در حالي است که خالد علي، فعال و وکيل مدافع مصري روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد براي انتخابات رياست جمهوري سال آتي ميلادي کانديدا شود.

ورود همسر موگابه به قدرت در زيمبابوه
رابرت موگابه، معاون قدرتمند خود را برکنار کرد تا راه همسرش را براي رسيدن به جايگاه رهبر زيمبابوه هموار کند. به گزارش روزنامه گاردين، سايمون خايا مويو، وزير اطلاعات زيمبابوه، در کنفرانسي مطبوعاتي در حراره، به خبرنگاران گفت، امرسون منانگاگوا، معاون رييس جمهور، از سمت خود کنار گذاشته شده است.مويو اظهار کرد، منانگاگوا 75 ساله که پيش از اين وزارت اطلاعات اين کشور را نيز برعهده داشته، مرتکب خيانت، بي‌احترامي‌و فريب شده است.در ميانه اقتصاد رو به وخامت زيمبابوه و تلاش براي موفقيت موگابه 93 ساله، تنش‌ها در اين کشور رو به افزايش است. به نظر مي‌رسد برکناري منانگاگوا، رقابت ميان وي و گريس، همسر موگابه را به نفع بانوي اول 52 ساله زيمبابوه پايان دهد. همسر موگابه چهره‌اي محبوب در زيمبابوه نيست. پس از مطرح شدن ادعاي توهين او به مدلي که وي را در آپارتماني لوکس در ژوهانسبورگ با پسران خود ديد، محبوبيت گريس با چالش مواجه شد.پس از اين اتفاق گريس موگابه از مصونيت ديپلماتيک برخوردار شد و عليرغم تحقيقات پليس، توانست آفريقاي جنوبي را ترک کند.

يک ميليون و‌۲۵۰ هزار نفر در سودان جنوبي گرسنه‌اند
بنا به اعلام سازمان ملل متحد يک ميليون و ۲۵۰ هزار نفر در کشور جنگزده سودان جنوبي با گرسنگي دست و پنجه نرم مي‌کنند. گزارش مشترک اين سازمان و دولت سودان جنوبي نشان مي‌دهد شمار افرادي که از گرسنگي رنج مي‌کشند طي يک سال گذشته دو برابر شده است. اين در حالي است که بنا به هشدار کمک رسانان و دولت سودان جنوبي، اين کشور ممکن است در سال ۲۰۱۸ ميلادي بار ديگر با قحطي روبرو شود.گروه‌هاي فعال در عرصه ارائه کمک‌هاي بشردوستانه دليل رو به وخامت نهادن شرايط سودان جنوبي را ادامه درگيري در اين کشور مي‌دانند. نزديک به پنج سال از آغاز جنگ در سودان جنوبي مي‌گذرد. درگيري‌ها در اين کشور تاکنون بيش از ۵۰ هزار کشته بر جا گذاشته است. در دو بخش از ايالت الوحده (يونيتي) سودان جنوبي که تازه استقلال يافته‌ترين کشور جهان محسوب مي‌شود در ماه فوريه سال جاري وضعيت قحطي زدگي اعلام شده بود. بنا به اعلام سازمان ملل متحد و مرکز آمار ملي سودان جنوبي در ماه سپتامبر (شهريور) سال جاري شش ميليون نفر در اين کشور با گرسنگي شديد روبرو بودند. رقمي‌که معادل ۵۶ درصد کل جمعيت سودان جنوبي است. شرايط ۲۵ هزار نفر از ساکنان ايالت الوحده (يونيتي) در همين ماه از نظر بشردوستانه «فاجعه بار» ارزيابي شده است.


 خشم نسبت به فرارمالياتي نخبگان جهان 
دولت انگليس با افزايش فشار براي برخورد با فرار مالياتي و بررسي سرمايه گذاريهاي فراساحلي از سوي فعالان اجتماعي روبرو شده است. به گزارش گاردين، جان مکدونال وزير سايه در پارلمان انگليس خواستار بررسي کامل اين فرارهاي مالياتي شد. با انتشار اسناد پارادايز درباره بهشت‌هاي مالياتي ، موج خشم و محکوم کردن نسبت به فرار مالي نخبگان و سياستمداران مهم جهان در واشنگتن ، وستمينيستر و بروکسل شنيده شد. 
براساس اسناد پارادايز سياستمداران ، تجار ، هنرمندان و ورزشکاران مشهور چون ملکه انگليس ، وزير بازرگاني دولت ترامپ، معاون نخست وزير کانادا و لوییس همیلتون راننده مسابقات فرمول یک اقدام به سرمایه گذاری فراساحلی در بهشت‌های مالیاتی کرده اند. 
خطاي نيروي هوايي آمريکا درباره عامل کشتار تگزاس 
نيروي هوايي آمريکا اعلام کرد که در ارائه گزارش در مورد مهاجم کليساي تگزاس درباره ارائه سوابق جنايي وي به پليس اف.بي.آي کوتاهي کرده و باعث شده تا اين مرد بتواند به راحتي سلاح بخرد .عامل تيراندازي کليساي تگزاس که باعث مرگ 26 تن و زخمي‌شدن 20 نفر شد. به گزارش نيويورک تايمز ، "دوين پاتريک کلي" به صورت قانوني اقدام به خريد سلاح کرده بوده و حکم وي درباره خشونت خانگي هرگز در منبع اطلاعاتي قرار نگرفته است. نيروي هوايي و پنتاگون به زودي بررسي را درباره ديگر جرايم احتمالي اين فرد انجام خواهند داد.. وزارت دفاع آمريکا موسوم به پنتاگون "دوين پاتريک کلي"، تيرانداز کليساي تگزاس را يکي از اعضاي ارتش آمريکا دانسته و اعلام کرد وي از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در در پايگاه هوايي آمريکا در نيومکزيکو فعاليت کرده و داراي سوابقي مربوط به ضرب و شتم همسر و فرزندش است.


 چند مرد مسلح به دفتر تلويزيون شمشاد در کابل حمله کردند. گفته مي‌شود که پيش از حمله انفجار شديدي نيز در ساختمان رخ داده است. گروه طالبان گفته که نقشي در اين حمله نداشته است. بصير مجاهد، سخنگوي پليس کابل به بي‌بي‌سي گفت که در ابتدا يک انفجار رخ‌داده و بعد افراد مسلح وارد ساختمان اين تلويزيون شده‌اند. او گفت که مشخص نيست اين انفجار ناشي از انفجار جليقه انفجاري بوده و يا بمب دستي.به گزارش خبرگزاري رويترز، اين مقام خاطر نشان کرد که يکي از عاملان اين حمله توسط نگهبانان کشته شده و عامل ديگر نيز اقدام به مقابله با نيروهاي امنيتي با نارنجک‌هاي دستي کرده است. به گفته او تمام کارمندان تلويزيون شمشاد که در محل درگيري گير کرده بودند، نجات داده شده‌اند.گزارش شده که اين شبکه تلويزيوني به نام شبکه "شمشاد تي‌وي" که يک شبکه پشتو زبان است بعد از وقوع اين حمله، پخش برنامه‌هاي عادي خود را متوقف کرده و تنها يک تصوير ساکن پخش کرده است. هنوز گزارشي درمورد تلفات اين حمله يا هويت عاملان منتشر نشده‌اما شبه نظاميان طالبان بلافاصله هرگونه دست داشتنشان در حمله را تکذيب کردند. خبرگزاري اعماق وابسته به داعش با قبول مسئوليت اين حمله اعلام کرد. طي ماه‌هاي اخير حملات عليه رسانه‌ها و خبرنگاران افغان تشديد شده است.
 وزير خارجه روسيه ضمن تأکيد بر اينکه جنگ عليه تروريسم در سوريه رو به پايان است، گفت: نشست "مذاکرات ملي سوريه" به زودي برگزار خواهد شد.به گزارش روسيا اليوم، سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در کنفرانس مطبوعاتي با همتاي موريتاني خود درباره اخبار منتشر شده درخصوص به تأخير افتادن نشست مذاکرات ملي سوريه گفت: هيچ کسي نمي‌تواند اين نشست را به تأخير بيندازد چراکه هنوز موعد رسمي‌برگزاري آن مشخص نشده است.اين نشست قرار است اواسط ماه نوامبر برگزار شود. اخيرا برخي منابع اعلام کردند که نشست مذاکرات ملي سوريه به درخواست ترکيه به تأخير افتاده است.وي گفت: ما اکنون با همکاري شرکايمان در مذاکرات آستانه به ويژه ترکيه و ايران مشغول هماهنگي درباره دستور کار نشست و موعد و مسائل ديگر هستيم. موعد برگزاري اين نشست به زودي اعلام مي‌شود. لاوروف تأکيد کرد: استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه درباره مقدمات کنفرانس آتي با ما در تماس است. بايد درباره اين موضوع با شرکاي منطقه‌اي هماهنگ شود.لاوروف تأکيد کرد: جنگ عليه تروريسم در سوريه به پايان خود نزديک شده است.وزير خارجه روسيه همچنين گفت که عمليات نظامي‌روسيه در سوريه در حال پايان است.
 دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا ديروز در جريان سفرش به کره‌ جنوبي به کره شمالي هشدار داد که‌امريکا آماده استفاده از تمامي‌مجموعه قدرت نظامي‌آمريکا در صورت لزوم براي دفاع از خود و هم‌پيمانانش است .به گزارش خبرگزاري رويترز، دونالد ترامپ در کنفرانس خبري مشترکي با مون جائه اين، رئيس‌جمهور کره‌ جنوبي گفت: اگرچه‌اميدوار هستيم در قبال مناقشه کره شمالي از همه ابزارها بجز نيروي نظامي‌استفاده کنيم اما همچنين آماده هستيم تا هرآنچه لازم است انجام دهيم تا "جلوي ديکتاتور کره شمالي را از تهديد غيرضروري جان انسان‌ها" بگيريم.او در اولين روز سفر دو روزه خود به کره‌ جنوبي گفت: ما نمي‌توانيم به کره شمالي اجازه دهيم هرآنچه را که ساخته‌ايم تهديد کند.ترامپ همچنين از کره شمالي خواست "کار درست را انجام دهد" .ترامپ بعد از ورود به سئول با هلي‌کوپتري به کمپ‌هامفريز، بزرگترين پايگاه نظامي‌آمريکا در کره‌ جنوبي رفته و در آنجا با نيروهاي آمريکا و کره‌ جنوبي به همراه مون جائه اين، رئيس‌جمهور کره‌ جنوبي ديدار کرد.ترامپ در جريان ديدار با فرماندهان نظامي‌درباره مساله کره شمالي به خبرنگاران گفت: درنهايت همه چيز موثر واقع خواهد شد و همواره اينگونه بوده و بايد نيز همينطور باشد.
همزمان با محاصره کامل یمن صورت گرفت؛
 گروه بين الملل :  درگيري ائتلاف عربي به رهبري عربستان سعودي و يمن به سطحي رسيده که سازمان ملل از وقوع فاجعه انساني در اين کشور هشدار داده است. در حالي که حملات ائتلاف به رهبري عربستان سعودي به مردم يمن ادامه دارد، خبرها حاکي از بازداشت خانگي «عبدربه منصور‌هادي» رئيس‌جمهور مستعفي و فراري يمن در عربستان سعودي است. آسوشيتدپرس گزارش داد: «مقامات يمني گفتند که عربستان سعودي طي چند ماه اخير مانع از بازگشت رئيس‌جمهور يمن، پسران و مقامات نظامي‌دولت او (به يمن) شده است؛ اقدامي‌که نشانه‌اي از اين است که رهبر در تبعيد چقدر در جنگي که به نام او توسط ائتلاف به رهبري سعودي انجام شده، شديدا تضعيف شده است». مسئولان يمني تاکيد کردند، عبدربه منصور‌هادي و تعدادي از وزيرانش در اقامت اجباري در عربستان هستند. ائتلاف عربي به رهبري عربستان سعودي، دوشنبه دستور بسته شدن تمامي‌مرزهاي يمن را داد. اين اقدام پس از حمله موشکي حوثي‌ها به رياض انجام شده است. ائتلاف عربي اگرچه ورود و خروج کاروان‌هاي امدادرساني و تيم‌هاي بشر‌دوستانه را بلامانع دانسته ولي از نهادهاي بين‌المللي و همچنين "از هيئت‌هاي ديپلماتيک خواسته است که در مناطقي که تحت کنترل دولت قانوني يمن نيست، حاضر نشوند". سازمان ملل از کشتي‌هاي تجاري در دو بندر الحديده و الصليف در غرب يمن که در کنترل نيروهاي وابسته به جنبش انصارالله و نيروهاي علي عبدالله صالح، رئيس جمهور پيشين يمن هستند، خواست فورا اين دو بندر را ترک کنند. به گزارش خبرگزاري آناتولي ترکيه، تيم تحقيقات و بازرسي‌ سازمان ملل در دفتر خود در جيبوتي که مسؤول بازرسي کشتي‌هاي تجاري است که به سوي بنادر يمن در حرکت هستند، طي پيامي‌به کشتي‌هاي تجاري در بنادر غرب يمن اعلام کرد، اين کشتي‌ها بايد دو بندر الحديده و الصليف در غرب يمن را بدون معطلي ترک کنند.در متن اين پيام آمده است با توجه به شرايط امنيتي فعلي در يمن به ويژه در اين دو بندر واقع در درياي سرخ تمامي‌کشتي‌ها بايد منطقه الحجز و بندرهاي الصليف و الحديده را ترک کرده و به بندري ديگر بروند.در ادامه نامه مذکور آمده است، اين هشدار در راستاي حفظ امنيت اين کشتي‌ها، کادر و کالاهاي موجود در آنها صادر شده است. اين تيم در ادامه اطلاعات بيشتري درباره ماهيت تهديدات احتمالي براي کشتي‌هاي مذکور ارائه نکرد. اين هشدار تنها يک روز پس از مسدود شدن موقت تمامي‌گذرگاه‌هاي زميني، هوايي و دريايي يمن توسط ائتلاف عربي به يمن به رهبري عربستان اتخاذ شد. وزير خارجه انگليس در تماس تلفني با وليعهد عربستان درخصوص حمله موشکي انصارالله يمن به فرودگاه رياض گفتگو کرد.به گزارش خبرگزاري عربستان "واس" گزارش داد که بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس در تماس تلفني‌اش با محمد بن سلمان، وليعهد عربستان اقدام انصارالله در شليک موشک بالستيک به فرودگاه "ملک خالد" رياض را محکوم کرد.جانسون در اين تماس بر ايستادگي انگليس در کنار عربستان در رويارويي با تهديدهاي امنيتي تاکيد کرد.همزمان، وليعهد عربستان در راستاي ادامه فرافکني‌هاي خود نسبت به تجاوزات عربستان در يمن، مدعي شد که "نظام ايران در مجهز کردن حوثي‌ها به موشک‌ها دست دارد که اين امر يک تعدي نظامي‌مستقيم از سوي نظام ايران به حساب مي‌آيد و اين اقدام را مي‌توان از اقدامات جنگي عليه عربستان به حساب آورد!"
هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه در يمن
دفتر حقوق بشر سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به وقوع فاجعه در يمن از عربستان خواست گذرگاه‌ها را باز کند.به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بيانيه‌اي ضمن ابراز نگراني نسبت به حملات ائتلاف عربي در صنعا، درباره وقوع فاجعه در يمن به دليل بسته شدن تمامي‌گذرگاه‌هاي زميني، هوايي و دريايي توسط عربستان هشدار داد.اين دفتر از عربستان خواست براي رسيدن کمک‌هاي بشردوستانه به يمن گذرگاه‌ها را بازگشايي کند.اين سازمان نسبت به عمليات بمباران ائتلاف عربي به رهبري عربستان ابراز نگراني کرد.اين دفتر اعلام کرد که درباره اين مساله که آيا بستن گذرگاه‌هاي يمن مجازات دسته جمعي غيرقانوني به حساب مي‌آيد، تحقيق خواهد کرد چراکه اگر شريان امدادرساني به يمن بازگشايي نشود اين مساله براي هفت ميليون يمني که با گرسنگي مواجه هستند، فاجعه بار خواهد بود.سازمان جهاني بهداشت نيز اعلام کرد، محاصره ائتلاف عربي عليه يمن تلاش‌ها براي مبارزه با وبا در يمن را با مشکل روبه‌رو مي‌سازد.از سوي ديگر، مارک لوکوک، نماينده دبيرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه گفت: شوراي امنيت چهارشنبه درباره اوضاع يمن تشکيل جلسه مي‌دهد.لوکوک افزود: در اين نشست شوراي امنيت به بررسي آخرين تحولات انساني يمن مي‌پردازد و نسبت به بستن گذرگاه‌هاي زميني، هوايي و دريايي يمن ابراز نگراني خواهد کرد.اين مسؤول سازمان ملل اظهار داشت: طرف‌هاي درگير بايد از مانع تراشي در امدادرساني به نيازمندان امتناع کنند.وي افزود: بايد هر چه سريعتر گذرگاه‌ها از جمله فرودگاه صنعا و بندر حديده باز شوند.اين مقام سازمان ملل گفت: آژانس‌هاي انسان دوستانه بي‌طرف و مستقل هستند اما کارمندانش با مانع‌هايي در مسير امدادرساني روبه‌رو هستند. سازمان ملل متحد اخيرا هشدار داد 10 ميليون يمني با قحطي و گرسنگي دسته و پنجه نرم مي‌کنند که نيم ميليون نفر از آنها کودکان زير پنج سال هستند و به شدت از سوء تغذيه رنج مي‌برند. اين در حالي است که سازمان برنامه جهاني غذا اعلام کرد در سال جاري شمار شهروندان يمني که نياز به کمک دارند به بيست ميليون نفر افزايش يافته است. منابع وابسته به سازمان بهداشت جهاني اعلام کردند که موارد افراد مبتلا به بيماري وبا در يمن از ۹۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.
بحران قطر وارد مرحله جديدي شد 
درحاليکه ائتلاف وارد تنش بيشتر با يمن شده است ، بحران شوراي همکاري خليج فارس با قطر نيز وارد مرحله جديدي شده و حکايت از گشايش قريب‌الوقوع و آشتي ميان عربستان و دوحه با نظارت آمريکا و با شروطي دارد که از سوي تمامي‌طرف‌ها مورد قبول واقع شود.به گزارش الوطن العربي، منابع آمريکايي اعلام کردند که تلاش براي يافتن راهکار سريع بحران قطر با شوراي همکاري خليج فارس به يک مسئله ضروري تبديل شده است به ويژه اينکه شوراي همکاري خليج فارس با چالش‌هايي روبروست و کشورهاي عربي همچنان با خطر تروريسم روبرو هستند.اين منابع اعلام کردند: دليل نزديک شدن به تحقق آشتي ميان عربستان و قطر با نظارت آمريکا، اقدامات ديپلماتيک جدي‌اي است که‌امريکايي‌ها از طريق سفرهاي دوره‌اي خود از رياض به دوحه و برعکس داشتند.
حمايت ترامپ از پادشاه عربستان
درحاليکه حملات عربستان سعودي به کشورهاي منطقه و ملت‌هاي مستقل افزايش ميابد و يا تحريم‌هاي سخت عليه آنها اعمال مي‌شود، رئيس جمهور آمريکا زبان به ستايش از آل سعود گشاده و در تمجيد رفتارهاي به اصطلاح ضدفساد پادشاه و وليعهد عربستان گشوده است .رئيس‌جمهور آمريکا از موج بازداشت‌ها در عربستان سعودي درپي تصويب "قانون مبارزه با فساد" حمايت کرد. دونالد ترامپ تاکيد کرد که به پادشاه و وليعهد عربستان سعودي اعتماد کامل دارد. رئيس جمهوري آمريکا در توئيتر خود نوشت: "به ملک سلمان و وليعد، محمد بن سلمان اطمينان فراوان دارم؛ آنها مي‌دانند چه مي‌کنند." آقاي ترامپ در اشاره به بازداشت شماري از شاهزادگان و افراد سرشناس در عربستان به اتهام فساد، افزوده است: "بعضي از کساني که با آنان برخورد شديد مي‌شود کساني هستند که براي سال‌ها کشورشان را دوشيده‌اند." انتشار نظرات دونالد ترامپ در توئيتر نخستين واکنش دولت آمريکا به بازداشت‌هاي اخير افراد سرشناس در عربستان سعودي است و پيش از آن مقامات دولتي آمريکا در اين مورد اظهار نظري نکرده بودند. گفته مي‌شود که محمد بن سلمان و جارد کوشنر، داماد و مشاور رئيس جمهوري آمريکا، روابط بسيار دوستانه‌اي دارند.

گيدئون راکمن
فايننشال تايمز
درحاليکه تهديد جنگ کره رو به افزايش است در اين هفته اجلاس آمريکا و چين در پکن برگزار مي‌شود ، اجلاسي که ميتواند مهمترين ديدار در دهه‌هاي اخير باشد.بسياري از کارشناسان معتقدند تهديد‌هاي رئيس جمهور آمريکا به حضور نظامي‌عليه پيونگ يانگ و سخنان "خشم و آتش" دونالد ترامپ درباره فعاليت‌هاي هسته اي کره شمالي موضوع اصلي اين اجلاس است. اما بحران کره همچنين خطر بزرگي براي چين خواهد بود. اگر جنگ شروع شود، چين در جبهه اصلي آن قرارخواهد داشت و با حملات هسته اي و موج آوارگان روبرو خواهد شد که باعث تغيير توازن قدرت در منطقه خواهد شد. اين خطرات گزينه‌هاي مختلفي را در جلوي کارشناسان چيني قرارداده است. برخي معتقدند چين و آمريکا بايد درعمليات مشترک نظامي‌عليه کره شمالي متحد شوند. برخي ديگر معتقدند سياست واشنگتن به سوي فاجعه حرکت مي‌کند و زمان آن رسيده که پکن به طور رسمي‌روابطش را با آمريکا قطع کند.در اين ميان شي جينپينگ رئيس جمهور چين به دنبال بازسازي ديپلماسي از طريق سياست " توقف درمقابل توقف" است. اين ايده به اين صورت است که کره شمالي توسعه سلاح هسته اي را درمقابل توقف مانورهاي نظامي‌آمريکا متوقف خواهد کرد. اين امر در تئوري به نظر ايده خوبي مي‌رسد اما در عمل نه کره شمالي و نه‌امريکا به توقف سياست خود تمايل دارند.با توجه به اين واقعيت ، چيني‌ها بايد از جايگزيني راديکال استفاده کنند که شامل اعمال تحريم عليه کره شمالي است از سويي ديگر مقامات پکن معتقدند چين بايد براي بازگشت تاثيرگذاري در کره شمالي روابطش را با پيونگ يانگ بازسازي کند حتي اگر به معني دشمني با آمريکا باشد.کره شمالي داراي 40 تا 60 سلاح هسته اي است و درصورت جنگ خطر براي چين و کشورهاي کره جنوبي و ژاپن نيز وجود خواهد داشت. چين نميتواند به عنوان يک ناظر ساکت باقي بماند و درحاليکه توسعه سلاح هسته اي کره شمالي روبه رشد است بيکار ماندن در يک گوشه نمي‌تواند گزينه خوبي باشد. 
ترجمه : فاطمه مهتدي