مسیر طی‌شده انقلاب، نشانه‌هایی امیدبخش 
در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اصحاب با وفای ایشان، حسینیه امام خمینی(ره) میزبان هیات‌های دانشجویی از سراسر کشور بود و دانشجویان و دانشگاهیان در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به عزاداری پرداختند.به گزارش ایلنا، در این مراسم رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان کوتاهی در جمع دانشجویان، ضمن تجلیل از مراسم پرشور عزاداری اربعین حسینی گفتند: این اجتماعات باید عزم همگان را ثابت و استوار کند و مهم است که در این مسیر همواره ثبات قدم داشته باشیم و تحت تاثیر ناهمواری‌ها و دشواری‌ها قرار نگیریم.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: راه تلاش در راه خدا، اقامه حق و عدل و راه رسیدن به تمدن و جامعه اسلامی مسیر دشوار و پرفراز و نشیبی است اما مشاهده مسیر طی شده در انقلاب اسلامی و همچنین افق پیش‌رو، نشانه‌هایی کاملاً امید بخش، موفقیت‌آمیز و خوش عاقبت را نشان می‌دهد.

آسیب‌های اجتماعی زیبنده نظام اسلامی نیست
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وضعیت آسیب‌های اجتماعی به ویژه در تهران زیبنده نظام اسلامی نیست.به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در توییتر خود نوشت: نظام ما قرار بود الگویی برای کشورهای اسلامی باشد ولی وضعیت آسیب‌های اجتماعی به ویژه در تهران زیبنده نظام اسلامی نیست.وی در توییت دیگری یادآور شد: کاش آنچه در برخی مناطق جنوب تهران مشاهده شد صرفا در خواب دیده می‌شد ولی متاسفانه واقعیتی است که در بیداری و در پایتخت کشور آن را مشاهده کردیم.

تجمعات مردمی مقابل مجلس ابعاد امنیتی ندارد
استاندار تهران با اشاره به لزوم بررسی طرح ارتقای سطح امنیتی مجلس در شهرداری تهران و ارائه گزارش نهایی به وزارت کشور و استانداری تهران برای تصمیم‌گیری نهایی، بر لزوم تخصیص محوطه‌ای برای برگزاری تجمعات مردمی مقابل پارلمان تاکید کرد و گفت: هیچ برخوردی با تجمعات انتخاباتی، سیاسی و اعتراضی در ۴ سال اخیر صورت نگرفت.محمدحسین مقیمی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تجمعات مردمی مقابل مجلس ابعاد امنیتی ندارد و مردم هر بار که مشکلی دارند، به‌راحتی مقابل مجلس جمع می‌شوند، حرف‌شان را به گوش نمایندگان می‌رسانند و محل را ترک می‌کنند و ما هیچ‌گاه از ناحیه این نوع تجمعات مردمی با مشکلات و چالش امنیتی روبرو نبودیم.استاندار تهران در واکنش به این‌که اعمال محدودیت در برگزاری تجمعات مردمی به بهانه شرایط خاص امنیتی منطقه ممکن است تا مدتی نامعلوم ادامه یابد، گفت: اتفاقاً به همین دلیل به‌دنبال این هستیم که محوطه‌ای را به‌طور انحصاری برای برگزاری این نوع تجمعات درنظر بگیریم تا کسانی که اعتراضاتی دارند، بتوانند در این محوطه صدای‌شان را به گوش نمایندگان مجلس برسانند.وی ادامه داد: واقعیت این است که عمده کسانی که در این تجمعات شرکت می‌کنند، می‌خواهند خواسته خود را به نمایندگان بگویند و علت تجمع‌شان مقابل ساختمان مجلس نیز برقراری همین ارتباط با وکلای ملت است. با این حساب، باید فضا و محوطه‌ای را برای این منظور درنظر بگیریم.

رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به لغو عضویت "سپنتا نیکنام" عضو زرتشتی شورای شهر یزد گفت: طبق قانون صلاحیت شوراها توسط مجلس تایید می‌شود و زمانی که مجلس تایید کرد، آن فرد عضو شورای شهر است اما اگر قانونی ضد آن وجود دارد آن را نشان دهند. نجفقلی حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: در چنین مواردی قطعا نظر شخصی ملاک نیست هرچند یک مجتهد می‌تواند اظهارنظر کند اما این اظهارنظر نباید جنبه اجرایی و قانونی پیدا کند مگراینکه فتواهای خاصی باشند. اگر قرار است این موضوع هم تبدیل به قانون شود باید در مجلس تصویب شود و شورای نگهبان نظر دهد. حکم قانونی برای لغو عضویت یک عضو زرتشتی شورای شهر وجود ندارد.


یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سعودی‌ها و آمریکایی‌ها به دلیل عدم موفقیت در پروژه تجزیه سوریه و عراق و شکست در بحرین و یمن به دنبال ایجاد تنش در لبنان هستند.محمدجواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قبل از استعفای سعد حریری صحنه داخلی عربستان با دستگیری گسترده شاهزادگان سعودی به بهانه مبارزه با فساد مواجه بود، افرادی که دارای نفوذ زیادی در عربستان بوده و حتی برای دستیابی به مناسبات بالا در عربستان رایزنی می‌کردند.وی افزود: رئیس‌جمهور فعلی لبنان بازیچه دست صهیونیست ها وسعودی ها نیست، به همین دلیل عربستان که امنیت ملی خود را در خطر می دید و در لبنان نیز پایگاه نداشت از حریری خواست که از نخست وزیری لبنان استعفا دهد. 


رئیس کتاب‌خانه ملی درباره رفع حصر گفت: این مباحث خاص است که باید با مذاکره‌ای که آقای روحانی شروع کرده به سرانجام برسد. توافقی صورت گرفته که تا پایان سال ۹۶ دامنه حصر آرام آرام کم و یا برداشته شود.اشرف بروجردی در گفت‌وگو با ایلنا،  درباره گمانه‌زنی بازگشت رئیس‌جمهور به اردوگاه اصولگرایی گفت: چنین باوری ندارم، افراد بسیاری از رئیس‌جمهور گله دارند اما بنا نیست هر گله‌ای صحیح باشد.وی ادامه داد: رئیس‌جمهور هم ایراداتی دارد اما این گله مبنی بر این که وی از اصلاح‌طلبی عدول کرده باشد را قبول ندارم.وی مطالباتی که در رابطه با وزیر علوم مطرح شد را فراتر از مباحث سیاسی دانست و گفت: برخی از جوانان حامی روحانی نگران بودند به فراموشی سپرده شوند.


آمانو و موگرینی برای چندمین بار پایبندی ایران را تایید کردند؛
بی شک برنامه جامع مشترک هسته ای یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده و توانسته بسیاری از چالشها را کاهش دهد. 
جهان پس از برجام اطمینان حاصل کرده که ایران هیچ برنامه ای برای دستیابی به سلاح هسته ای ندارد و همان گونه که بارها تاکید کرده، به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است. اما آمریکا، اسراییل و کشورهای مزدوری همچون عربستان سعودی سعی دارند چنین القا کنند که ایران همچنان اهداف نظامی خود را در زمینه هسته ای دنبال می کند و قصد دارند برجام را با چالش رو به رو کنند. این در حالی است که دستگاههای نظارت جهانی بر صداقت ایران تاکید دارند.
تاکید بر ادامه برجام
در این رابطه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه اطمینان خواهد یافت که برجام از سوی تمام طرف‌ها اجرا می‌شود.
به گزارش ایسنا فدریکا موگرینی در کنفرانس «امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی» - که در سمرقند ازبکستان  آغاز به کار کرد-  گفت: توافق هسته‌ای با ایران یک دستاورد بزرگ برای اروپا و دیپلماسی چندجانبه بین‌المللی بود که موثر هم بوده است.
وی گفت: اتحادیه اروپا اطمینان خواهد یافت که اجرای توافق هسته‌ای از سوی تمام طرف‌ها و به‌طور کامل در تمامی جزئیات آن ادامه پیدا خواهد کرد.
تاکید بر راستی آزمایی
از سوی دیگر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با نماینده آمریکا در سازمان ملل با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای یک دستاورد مهم برای راستی آزمایی هسته‌ای است، گفت: آژانس به تمامی اماکن مورد نیاز بازرسی در ایران دسترسی داشته است.به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو در مقر سازمان ملل در نیویورک با نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل دیدار و درباره راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) گفت‌وگو کرد.
 آمانو در این دیدار گفت: برجام یک دستاورد  قابل توجه برای راستی‌آزمایی هسته‌ای به شمار می‌آید و ایران به تمام تعهدات خود بر اساس این توافق عمل کرده است. وی در این دیدار نماینده آمریکا در سازمان ملل را در جریان فعالیت‌های پادمانی موثر و قدرتمند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران قرار داد.مدیر کل آژانس افزود: ایران هم اکنون تحت سختگیرانه‌ترین رژیم راستی‌آزمایی در جهان قرار دارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون به تمامی اماکنی که به بازدید از آنها نیازمند بوده، دسترسی داشته است. بازرسان آژانس بین المللی به کار خود به‌طور بی‌طرفانه و واقعی ادامه خواهند داد.آمانو همچنین اعلام کرد که در جریان سفرش در 29 اکتبر به تهران بر اهمیت اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرده است.
از سوی دیگر هیئت دیپلماتیک آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیلی از حرفه‌ای بودن و توانایی‌های بالای آژانس قدردانی و حمایت آمریکا را از تلاش‌های آژانس برای نظارت دقیق و قاطع بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرده است.این بیانیه افزود: هیلی بار دیگر بر اهمیت دسترسی کامل و شفاف آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید کرد.
نباید برجام را در خطر قرار داد
از سوی دیگر وزیر خارجه انگلیس که برای دیدار با مقامات آمریکایی درباره برجام به واشنگتن سفر کرده ، تاکید کرد که جهان با توافق هسته‌ای امن‌تر شده است و اکنون نباید این توافق را در معرض خطر قرار داد.به گزارش ایسنا، بوریس جانسون که از زمان تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای تایید نکردن توافق هسته‌ای برای اولین بار است که به واشنگتن سفر می‌کند، قرار است با رهبران سیاست خارجی این کشور از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات دیدار کند.وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جانسون به محض ورود به واشنگتن گفته توافق هسته‌ای با ایران جهان را امن‌تر کرد. این همان دلیلی است که جامعه بین‌الملل باید به این توافق پایبند بماند. 
توافق هسته‌ای کارساز بوده و منجر به کاهش ذخیره اورانیوم ایران شده است. اینها موضوعاتی است که من در دیدارهایم در آمریکا به آنها اشاره خواهم کرد.وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه با تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه کشورمان گفت: حمایت از توافق هسته‌ای به این معنی نیست که ما نباید علیه رفتارهای غیرسازنده ایران در موضوعات دیگر از جمله برنامه موشکی بالستیک این کشور و بازداشت غیرعادلانه شهروندان دو تابعیتی انگلیس اقدامی انجام ندهیم.
جانسون همچنین با تکیه بر ادعاهای پیشین غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت که نباید مسائل دیگر را با توافقی که موجب رفع تهدید هسته‌ای ایران شده است، در هم آمیخت.وی تصریح کرد: توافق هسته‌ای نتیجه 13 سال دیپلماسی خستگی‌ناپذیر میان آمریکا، انگلیس، متحدان اروپایی‌ و ایران برای تبدیل جهان به مکانی امن‌تر است. اکنون زمان آن نیست که این توافق را در معرض خطر قرار دهیم، بلکه زمان آن است که انگلیس و اروپا با تکیه بر روابط قوی‌مان روی رسیدگی به فعالیت‌های ایران در منطقه تمرکز کنند.
وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌گو با خبرنگاران در واشنگتن با بیان اینکه آمریکایی‌ها نسبت به ایران بدبین هستند، گفت: برخلاف آمریکا که درخصوص توافق هسته‌ای با ایران تردید دارد، انگلیس بر این باور است که این توافق دارای ارزش زیادی است.
مشکل واقعی در خاورمیانه 
از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادعاهای واهی و بی‌اساس علیه کشورمان گفت: ما به‌ طور قطع از نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران مطلعیم و معتقدیم که این کشور یک مشکل واقعی است.
به گزارش ایسنا، هیتر نوئرت در نشست خبری درباره گروه عصائب اهل الحق در عراق و ادعای واشنگتن که آن را یکی از نیروهای نیابتی ایران به شمار می‌آورد، به تکرار ادعاهای بی‌اساس و واهی آمریکا و متحدانش علیه ایران پرداخت. نوئرت مدعی شد: ما به‌طور قطع از نفوذ بی‌ثبات کننده ایران مطلعیم. ما این را به رسمیت می‌شناسیم، اسرائیل نیز مطلع است، عربستان سعودی مطلع است، کشورهای زیادی از آن مطلعند.
وی در ادامه ادعاهای خصمانه خود گفت: اگر شما با برخی از دوستان‌مان در خاورمیانه صحبت کنید، آنها نیز سرسختانه از ما حمایت می‌کنند که ایران یک مشکل واقعی است.
این ادعاها در حالی علیه کشورمان مطرح می‌شود که آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش تلاش می‌کنند به وسیله ادعاهای بی‌اساس خود بر این حقیقت که سیاست‌های مداخله‌جویانه و جنگ‌طلبانه آنها در کشورهای منطقه عامل اصلی تفرقه، بی‌ثباتی و جنگ در خاورمیانه است.
 این کشورها با مقصر جلوه دادن ایران سعی دارند تا توجه جامعه بین‌الملل را از این واقعیات منحرف کنند تا به سیاست‌های خود ادامه دهند.


وزیر خارجه عربستان با ادعای اینکه موشک انصارالله یمن که به سمت فرودگاه ملک خالد در ریاض پرتاب شد، ساخت ایران بود گفت: این شبیه موشکی بود که در 22 جولای به سمت شهر ینبع پرتاب شد. به گزارش ایسنا عادل الجبیر افزود: موشک به واسطه کارشناسانی از سپاه و حزب‌الله به یمن قاچاق شد و این کارشناسان بودند که هماهنگی‌های لازم برای حمله به عربستان را انجام دادند و این امر می‌تواند به معنای اعلام جنگ باشد.وی با اشاره به این‌که «امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم»، گفت که «عربستان سعودی از برخی بندهای توافق هسته‌ای ایران ناراضی است و ما خواهان تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم» و مدعی شد که ایران از تروریسم حمایت می‌کند.
دیدگاه متقاوت مکرون
در همین رابطه رییس‌جمهور فرانسه گفت که دیدگاه‌ وی درباره ایران با نظرات تند سعودی‌ها درباره این کشور مطابقت ندارد.به گزارش ایسنا امانوئل مکرون که به عربستان سعودی سفر کرده در آستانه سفرش گفت که وی نظرات بسیار تندی را درباره ایران از سوی سعودی‌ها شنیده است که با دیدگاه وی مطابقت ندارد.وی در ادامه تاکید کرد: بسیار حائز اهمیت است که با همه جهان صحبت شود.مکرون در حالی این اظهارات را بیان کرده  که در امارات متحده عربی به سر می‌برد، وی در گفت‌وگو با یک روزنامه اماراتی خواستار مذاکرات موشکی با ایران شد و برنامه موشکی این کشور را یک تهدید خواند.به نظر می‌آید رئیس‌جمهور فرانسه به ادعاهای مقامات سعودی درباره نقش داشتن ایران در حمله موشکی از سوی یمن به ریاض پایتخت عربستان اشاره دارد.
نامه عربستان به شورای امنیت
همچنین نماینده عربستان در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت با اشاره به این‌ ادعا که «قاچاق سلاح ایران به حوثی‌ها ادامه دارد» نوشت: «ایران در ساخت موشکی که به فرودگاه ملکت خالد پرتاب شد دست داشته و این بعد از بررسی و تحقیق در مورد بقایای موشک تایید شد.» این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که امیر حاتمی، وزیر دفاع کشورمان در این زمینه گفته است: دشمن از هر فرصتی برای اتهام زنی علیه ایران استفاده می‌کند و قطعا ما این مساله را رد می‌کنیم. بنا نیست هر اتفاقی در منطقه رخ می‌دهد، ایران را متهم می‌کنند البته این موارد از دشمن بعید نیست.همچنین سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران در واکنش به این ادعاها تاکید کرده است: ما امکان انتقال موشک به آنجا (یمن) را نداریم و موشک‌ها برای خودشان است.

خطیب نماز جمعه تهران استعفای سعد حریری را دخالت صریح عربستان دانست و گفت: عربستان سعودی با کمال پررویی نخست وزیر یک کشور دیگر را فراخواند و او را به حبس برد و به او گفت که باید استعفا دهد و متن هم باید همان متنی باشد که ما می‌گوییم. به گزارش ایسنا، آیت الله احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: این کار به معنای تحت‌الحمایگی است که در عرصه سیاسی از این ذلیلانه‌تر وجود ندارد و نخست وزیر مستعفی لبنان هم می‌دانست که این بساط پیش می‌آید و می‌توانست نرود، اما رفت و ذلت خود را نشان داد.خاتمی تصریح کرد: نکته دیگر این است که عربستان سعودی همیشه امیدها به لبنان داشته و دارد و لبنان درهم ریخته و آشوب زده می‌خواهد، آرامش در لبنان منفور این دولتی است که پایش در همه جنایات هست.وی با اشاره به حوادث و تحولات اخیر در عربستان سعودی گفت: دستگیری‌هایی که این روزها از سوی حاکم تازه به دوران رسیده عربستان سعودی که عملا ولیعهد است انجام می‌شود، هرچند امضای پادشاه سعودی او را در همه جنایات دخیل می‌کند، اما همه جریانات زیر سر این جوان ناپخته، اگر نگویم بچه، است. به حمدالله خداوند این دعا را در عربستان سعودی مستجاب کرده و جنایتکاران دیروز و امروز با هم درافتاده‌اند که همه آن نیز بازی زرگری است.