افت ۳۹ واحدي شاخص صنعت در ۵ روز کاري بورس
در ۵ روز کاري بورس تهران در هفته گذشته شاخص کل ۵۳ واحد رشد کرد، اما شاخص صنعت با ۳۹ واحد کاهش رو به رو شد. به نقل از ايسنا، در چهارشنبه ۱۰ آبان ماه سال جاري شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران در تراز ۷۸ هزار و ۸۴۴ واحدي قرار داشت. در پنج روزه کاري گذشته نيز دماسنج بازار در کانال ۷۸ هزار واحدي نوسان کرد و در نهايت با رشد ۵۳ واحد و در تراز ۸۷ هزار و ۸۹۷ واحدي به کار خود خاتمه داد. همچنين شاخص آزاد شناور که در تاريخ مذکور در تراز ۶۱ هزار و ۵۳۲ واحدي قرار داشت با افت ۲۸ واحدي مواجه شد و تا رقم ۹۴ هزار و ۶۵۶ پايين رفت. شاخص بازار اول نيز در اين مدت با افت ۵۱ واحدي همراه شد و در طراز ۶۱ هزار و ۴۷۱ نشست، اما شاخص بازار دوم با ۵۷۷ واحد رشد کانال ۱۹۲ هزار و ۲۲۵ واحدي را تجربه کرد. شاخص صنعت نيز در اين مدت با افت ۳۹ واحدي همراه شد و تا عدد ۷۶ هزار و ۸۶۶ پايين رفت. معاملات بورس تهران در پنج روز کاري گذشته شاهد حجم کمي‌بود و ارزش معاملات نيز در آخرين روز کاري به رقم ۱۷۹ ميليارد تومان بالغ شد. در اواسط اين هفته در گروه‌هايي همچون خودرو شاهد رشد يکدست نمادها بوديم، اما اين روند رشد پايدار نبود و در پايان هفته روند ريزشي در عمده سهم‌ها ادامه يافت همچنين گروه نفت نيز در چهارمين روز معاملات روند رشد را تجربه کرد و در روزهاي بعدي با کاهش در قيمت‌ها همراه شد.

اسامي‌۲۰ شرکت بزرگ بورسي از نظر تعداد سهامدار
اسامي‌۲۰ شرکت بزرگ بورسي از نظر تعداد سهامدار در پايان مهرماه‌امسال اعلام شد. به نقل از تسنيم؛ تعداد يک ميليون 936 هزار و 205 کد معاملاتي مربوط به سهامداران 20 شرکت پذيرفته شده در بورس تهران هستند که از اين ميان 46.33 درصد، سهامدار شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري هستند. بر اين اساس شرکت سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي ايران با 239 هزار و 513 سهامدار برابر با 12.38 درصد، در پايان فروردين امسال در صدر بزرگترين شرکت بورسي از نظر تعداد سهامدار ايستاد و شرکت‌هاي فولادکاوه جنوب کيش با 151 هزار و 109 سهامدار و ايران خودرو با 142 هزار و 907 سهامدار به ترتيب با 7.8 و 7.38 درصد، رتبه‌هاي دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. همچنين شرکت‌هاي توسعه معادن روي ايران، سرمايه‌گذاري نور کوثر ايرانيان، سرمايه‌گذاري صنعت نفت(هلدينگ)، سايپا، بانک انصار، توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ)، سرمايه‌‌گذاري گروه توسعه ملي در جايگاه سوم تا دهم بزرگترين شرکت‌هاي بورسي از نظر تعداد سهامدار قرار گرفتند. شايان ذکر است شرکت‌هاي سيمان فارس وخوزستان، سرمايه‌گذاري غدير(هلدينگ)، سرمايه‌گذاري توسعه آذربايجان، بانک پارسيان، سرمايه‌گذاري نيرو، سيمان تهران، سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات(هلدينگ‌)، صنايع پتروشيمي‌کرمانشاه، بانک پاسارگاد و سرمايه‌گذاري سپه در رده‌هاي بعدي فهرست برترين شرکت‌هاي بورسي از لحاظ تعداد سهامدار ايستادند.


شرکت مهندسي نصير ماشين با سرمايه ثبت شده 87 ميليارد و 166 ميليون ريال (سرمايه ثبت نشده 40 ميليارد ريال) پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به پايان اسفند 96 دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور را منتشر کرد.
به نقل از سنا، شرکت مهندسي نصير ماشين پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به پايان اسفند امسال را مبلغ 186 ريال به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد.
شرکت مهندسي نصير ماشين در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال به ازاي هر سهم 82 ريال سود محقق کرد. اين شرکت 44 درصد پيش بيني‌ها را 6 ماهه پوشش داد.


شرکت حفاري شمال با سرمايه 2605 ميليارد و 405 ميليون ريال اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره اي 6 ماهه منتهي به پايان شهريور 96 براي سال مالي منتهي به اسفند امسال را منتشر کرد. «حفاري» در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور 96 به ازاي هر سهم 164 ريال سود محقق کرد. اين شرکت در دوره 6 ماهه سال مالي قبل به ازاي هر سهم 161 ريال سود خالص محقق کرده بود.
اين شرکت سود دوره 6 ماهه را نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد افزايش داد.
"حفاري" در پايان دوره 12 ماهه منتهي به پايان اسفند 95 به ازاي هر سهم 311 ريال سود شناسايي کرد.


شرکت ايران ياسا تاير و رابر با سرمايه ثبت شده 600ميليارد ريال پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به پايان اسفند 96 دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور را منتشر کرد.
«ياسا» پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به پايان اسفند امسال را مبلغ 15 ريال به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد.
"ياسا" در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال به ازاي هر سهم 81 ريال زيان شناسايي کرد.
"ياسا" سود عملياتي سال مالي منتهي به پايان اسفند 96 را به ازاي هر سهم 284 ريال اعلام کرده است که در 6 ماهه 33 ريال معادل 12درصد آنرا پوشش داده است.


مديرعامل «سمات» خبر داد:
محمدرضا محسني گفت: با هيچ کشور خارجي هنوز قراردادي بسته نشده است و فقط در دو سال اخير تفاهمنامه‌هايي با بورس‌هاي ژاپن، تايوان، يونان، کره جنوبي و کشورهاي ديگر منعقد شده است. مدير عامل شرکت سپرده گذاري مرکزي و تسويه وجوه اوراق بهادار در گفتگو با فارس در مورد آخرين جزييات تعامل‌هاي صورت گرفته با نهاد ناظر بورس کره جنوبي براي انجام مبادلات پولي در بازار سرمايه ايران با حضور برخي بانک‌ها گفت: در فرايند بسترسازي براي تعامل با بورس کره جنوبي کارهاي خوبي انجام شد و به نتايج مطلوب نيز نزديک شد اما در آخرين پيگيري‌ها شرکت KSD کره جنوبي به عنوان همپاي سمات ايران اعلام کرد که از لحاظ امور داخلي در بورس کره جنوبي مشکلي وجود ندارد ولي حاشيه سنگين سياست بر فعاليت اين بازار باعث معطل شدن امور شده است.
محمدرضا محسني افزود: در اين فرايند بازار سرمايه ايران و بازار سرمايه کره جنوبي نهايت هماهنگي را با يکديگر داشتند و شرکت سپرده‌گذاري به عنوان پيشران اين موضوع از طرف سازمان بورس قرار داشت. همچنين جلسات موثري نيز با حضور رياست سازمان بورس، نمايندگان بانک‌ها و سمات در کره جنوبي در آبان ماه پارسال منعقد شد اما دليل توقف آن تنها بحث‌هاي سياسي حاکم بر امور بود. انجام اين کار گشايش مطلوبي براي بازار سرمايه ايران و حتي بازار‌هاي ديگر در بر داشت اما طرف کره‌اي در نهايت اعلام کرد که با کمال تاسف و درک تلاش‌هاي انجام شده، دست و پاي آنها با فشار‌هاي سياسي بيروني بسته است. اين مقام مسئول با بيان اينکه بازار سرمايه ايران در اين زمينه همچنان آمادگي لازم را دارد و اقدام‌هاي شايسته‌اي را نيز انجام داده است، عنوان کرد: حتي تامين سرمايه‌ها و کارگزاري‌ها و بانک‌ها نيز در اين فرايند جهت همکاري فراخوانده شدند و سمات قابليت خود را براي انجام اين عمليات نشان داد. وي با بيان اينکه سازمان بورس در اين فرآيند نقش راهبري و هماهنگ کنندگي خود را به خوبي نشان داد، تصريح کرد: متاسفانه دغدغه‌هاي سياسي حاکم بر کره جنوبي نتوانست آنرا به نتيجه برساند. سفير ايران نيز از اين فرايند اطلاع داشت و کمک‌هاي شايسته‌اي کرد اما به نتيجه لازم نرسيد. اميد مي‌رود روزي اين تلاش‌ها به نتيجه برسد اما اينکه چه زماني حاصل شود و اين ارتباط را با عرضه اوارق بدهي ايران داشته باشيم نمي‌توان زمان قطعي داد.
مديرعامل سمات افزود: بازار سرمايه ايران و همکاري با ايران به دليل سود بسيار مناسبي که در برخي اوراق از جمله اوراق خزانه دولتي دارد، بسيار شيرين و مطلوب است و هر آنچه که انجام نمي‌شود ناشي از عدم قابليت در سمات يا کارگزاري‌هاي ايران و يا تامين سرمايه‌ها و يا بانک‌ها و يا قوانين بالادستي و نظارتي ايران در سازمان بورس و ساير مراکز نيست.
 مقدمات اتصال بورس‌هاي ايران و يونان
محسني با اشاره به قرارداد ايکس نت براي اتصال بورس ايران با اروپا و زمان اجرايي شدن آن گفت: طي ماه‌هاي اخير با آتکس گروپ يونان جلسات خوبي برگزار شد و در بورس يونان نيز تعامل‌هاي مناسبي صورت گرفت. قرار شد به دليل پروتکل‌هاي بورس يونان براي تسويه معاملات و همچنين ارتباط با بورس حدود ٣٠ کشور مختلف امکان اتصال بورس ايران با بورس يونان فراهم و فرايند معاملات از طريق برخي بانک‌هاي ايراني و يوناني انجام شود. به گفته وي در ايران بطور کلي همه بانک‌ها براي انجام عمليات تسويه اعلام آمادگي کرده‌اند اما بطور خاص بانک خاورميانه، سامان و ملت تمايل به انجام اين کار دارند.
وي ادامه داد: براي انجام اين کار از تامين سرمايه‌ها کمک گرفته شده تا در اين فرايند ورود پيدا کنند. براي عملياتي شدن اين اتصال نيز نمي‌توان زمان داد اما به نتيجه مناسبي رسيده است. اين در حالي است که در سفر اخير اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس نيز متوليان بورس آتن علاقه بسيار خود را براي تعامل با بازار سرمايه ايران نشان داده بودند. مدير عامل سمات با بيان اينکه با هيچ کشور خارجي هنوز قراردادي بسته نشده است گفت: هم اکنون تفاهم‌نامه‌هايي با بورس‌هاي ژاپن، تايوان، يونان، کره جنوبي و ديگر کشورها در دو سال اخير منعقد شده است.
وي افزود: همچنين در اجلاس ACG که ايران با کسب راي قاطع بالايي به عضويت هيات مديره آن درآمده شرکت سمات ايران عضو کميته سايبري آن نيز شد و تعاملاتي از جمله شرکت در برنامه‌هاي آموزشي دو کشور ايران و هندوستان با هدف داد و ستد در زمينه دانش انجام شده است.


در گزارش 6 ماهه؛
شرکت فرابورس ايران با سرمايه ثبت شده 700 ميليارد ريال اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره اي 6 ماهه منتهي به پايان شهريور 96 براي سال مالي منتهي به اسفند امسال را منتشر کرد. به نقل از سنا، شرکت فرابورس ايران در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور 96 به ازاي هر سهم 189 ريال سود محقق کرد. اين شرکت در دوره 6 ماهه سال مالي قبل به ازاي هر سهم 163 ريال سود خالص محقق کرده بود. "فرابورس" در دوره 6 ماهه‌امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد سود را افزايش داده است. همچنين اين شرکت در پايان دوره 12 ماهه منتهي به پايان اسفند 95 به ازاي هر سهم 362 ريال سود شناسايي کرد.  شرکت فرابورس ايران دلايل تغييرات واقعي دوره منتهي به پايان شهريور امسال نسبت به اطلاعيه قبلي را اينگونه توضيح داد: درآمد حق عضويت و دسترسي کارگزاران به سامانه معاملات معادل 15 درصد ،درآمد کارگزاران به صورت سالانه با کف 50 ميليون ريال و سقف 1 ميليارد و 100ميليون ريال (100 ميليون ريال سقف حق عضويت و 200 ميليون ريال سقف حق دسترسي هر ايستگاه معاملاتي تا سقف 5 ايستگاه) است. مطابق نظر حسابرس شرکت، سقف سالانه درآمد مذکور به نسبت زماني شش ماهه (مبلغ 550 ميليون ريال) در محاسبات دوره مورد گزارش و دوره مشابه سال گذشته اعمال گرديده است. لازم به توضيح است در گزارش‌هاي پيشين از جمله گزارش فعاليت ماهانه شهريور ماه سقف درآمد مذکور بدون در نظر گرفتن نسبت زماني در محاسبات لحاظ شده است. همچنين لازم به ذکر است بودجه شرکت صرفاً به واسطه تغيير رويه مذکور تحت تأثير قرار نمي‌گيرد. لازم به توضيح است خالص درآمد حاصل از سرمايه گذاري‌ها عمدتاً مربوط به سود سپرده بانکي به مبلغ 84 ميليارد و 152 ميليون ريال است.