ممنوعيت واردات روغن سرخ کردني
رييس اداره نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني با منشاء دامي‌و دريايي سازمان غذا و دارو بر ممنوع بودن واردات روغن سرخ کردني تاکيد کرد.به گزارش ايسنا، علي اکبر دادمهر گفت: واردات روغن سرخ کردني به دليل حمايت از توليد داخل و همچنين سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ممنوع است. دادمهر ادامه داد: اگر روغن به صورت خام وارد کشور شود و در کارخانجات توليدي تصفيه و فرآيندهاي ديگر توليد بر روي آن‌ها صورت گيرد و با برچسب گذاري و ذکر برند داخلي باشد، ممانعتي در واردات نخواهد داشت.

بازهم آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان
سازمان دامپزشکي با ارسال نامه‌اي به روابط عمومي‌وزارت جهاد کشاورزي خواستار حذف بخش طيور از نمايشگاه بين‌المللي دام، طيور و صنايع وابسته طيور به دليل حساسيت "بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان" شد.به گزارش تسنيم، تعدادي از مرغداران کشور درباره احتمال شيوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان با برگزاري اين نمايشگاه هشدار دادند.

افزايش قيمت دان، بلاي جان مرغداران
رييس کانون انجمن صنفي مرغداران گفت: با توجه به افزايش نجومي‌قيمت نهاده‌ها، ادامه روند توليد، مرغداران را متحمل ضرر خواهد کرد.حبيب اسد الله نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه افزايش سرسام آور قيمت نهاده‌ها براي مرغداران دردسر ساز شده گفت: قيمت سويا به نسبت متوسط سال گذشته 20، جوجه 31، ذرت 15 و نيروي کار 15 درصد افزايش داشته که درنهايت اين امر هزينه‌هاي توليد مرغداران را 20 درصد بالا برده است.وي افزود: با توجه به آنکه قيمت مرغ به نسبت سال گذشته 6.3 درصد افزايش داشته است، ادامه اين روند توليدکنندگان را متحمل ضرر و زيان خواهد کرد.

کيفيت، دليل انحصار در خريد شيرخام 
مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي اعلام کرد که هيچ انحصاري در خريد شير خام از دامداران وجود ندارد اما دليل اينکه برخي احساس مي‌کنند چنين انحصاري شکل‌گرفته، به کيفيت توليد برمي‌گردد، چرا که عمدتا دامداران صنعتي مي‌توانند تا حد بالايي کيفيت توليد خود را حفظ کنند.حسين صفايي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: همه بايد تلاش کنند تا مصرف شير و لبنيات در کشور افزايش پيدا کنند و به سطح استاندارد برسد که هم اکنون با فاصله معناداري با آن دارد چرا که هم اکنون ميزان سرانه مصرف اين محصولات در کشور حدود ۱۰۰ کيلوگرم بوده که استاندارد آن به حدود ۱۶۰ کيلوگرم در جهان به صورت متوسط مي‌رسد.وي افزود: براي حفظ سرانه مصرف شير و لبنيات بايد توليد آن را نيز تقويت کنيم که خريد تضميني شير خام نيز در همين راستا صورت گرفت و در واقع همه مسئولان بايد نگران کاهش سرانه شير و لبنيات باشند، چرا که در نقطه کنوني نيز دامداران با ريسک و مخاطرات بسياري در توليد مواجه مي‌شوند و اگر قيمت محصولي که مي‌فروشند نيز مناسب نباشد، همين ميزان توليد و مصرف نيز که با سرانه جهاني فاصله زيادي دارد با تهديد مواجه مي‌شود.


رنج مردم از طلاهايي که قابل اعتماد نيست؛
هنگامي‌که وجدان در کار نباشد، هر وسيله يا روشي مي‌تواند ابزار کسب سود باشد و بدتر آنکه مي‌توان سر تمامي‌اقشار جامعه از غني تا فقير کلاه گذاشت. اما مدتي است که تقلب در فروش طلا باب شده و کار به سکه طلا رسيده است. درپي مطرح شدن موضوعي مبني بر فروش سکه‌هاي تقلبي وکيوم شده در بازار مصرف، رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران گفت: اين گونه اجناس تقلبي نمي‌توانند واحدهاي شناسنامه‌دار باشند و از جانب فروشندگان سرپايي توزيع مي‌شوند.ابراهيم محمدولي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه واحدهاي صنفي شناسنامه‌دار نمي‌توانند نسبت به فروش سکه‌هاي مشکل‌دار و تقلبي اقدام کنند، اظهار کرد: چيزي که در ويدئوي منتشر شده در شبکه‌هاي مجازي نشان داده شد، با واقعيت ماجرا تفاوت داشت و بر اساس بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد که واحد صنفي که در کليپ سکه طلاي وکيوم شده تقلبي از آن نام برده مي‌شود، خود قرباني اين کلاهبرداري شده و اصلا در عرضه چنين سکه‌اي دست نداشته است.وي افزود: اساسا واحدهايي که محصولات خود را با شناسنامه صنفي منتشر مي‌کنند، قطعا در صورتي که مشکلي در آن محصول وجود داشته باشد، اقدام به پس گرفتن آن خواهند کرد اما تخلفاتي از اين دست عمدتا از جانب فروشندگان بدون پروانه و سرپايي صورت مي‌گيرد گرچه نمي‌توان گفت تمام کساني که اقدام به فروش سرپايي سکه مي‌کنند، خلافکارند اما هيچ تضميني بر صحت عملکرد آنها نيز وجود ندارد.عضو اتحاديه طلا و جواهر تهران در ادامه براي جلوگيري از تکرار چنين تخلفاتي گفت: از مردم خواهش مي‌کنيم تحت هيچ عنوان خريد و فروشي از واحدهاي بدون پروانه يا افرادي که به طور سرپايي اقدام به خريد و فروش مي‌کنند، نداشته باشند و فقط واحدهاي داراي پروانه از جانب اتحاديه را به عنوان واحد معتمد بشناسند.
تقلب عجيب در بازار طلا
اما گويا تقلب روشهاي گوناگوني دارد. رئيس سازمان ملي استاندارد نسبت به رواج تقلب در برخي بازارها هشدار داد و گفت مردم در مراجعه به طلافروشي‌ها مراقب باشند که طلا و جواهر تقلبي به آنان فروخته نشود.نيره پيروزبخت با اشاره به وجود کالاهاي تقلبي در برخي بازارها گفت: طلا و جواهر يکي از بازارهايي است که کالاهاي تقلبي در آن به وفور يافت مي‌شود؛ از اين رو لازم است مردم نسبت به اصالت کالايي که خريداري مي‌کنند حساسيت لازم را داشته باشند.رئيس سازمان ملي استاندارد افزود: متاسفانه ديده شده در داخل برخي النگوهاي طلا، شن به کار رفته يا سيم مسي مورد استفاده قرار گرفته تا وزن آن بالاتر نشان داده شود. در چنين حالتي مردم پول طلا را مي‌پردازند اما کالايي که دريافت مي‌کنند تماماً طلا نيست و هنگام فروش آن با مشکل مواجه مي‌شوند.او گفت: بر اساس قانون، به غير از شمش، ورود هر نوع طلاي ساخته‌شده به ايران ممنوع است و طلاهايي که به نام ايتاليايي در کشور به فروش مي‌رود قاچاق محسوب مي‌شود و سازمان استاندارد کيفيت آن را تأييد نمي‌کند.پيروزبخت افزود: طلاهاي استاندارد داراي شماره هستند که حرف اول حک شده روي آن‌ها محل ساخت محصول را نشان مي‌دهد و اصالت آن از طريق آن کد قابل رديابي است.
کشف قاچاق اتوبوسي طلا 
از سوي ديگر قاچاق طلاي ساخته شده نيز معضل شده به نوعي که ماموران گمرک در بازرسي از اتوبوس‌هاي ورودي از ترکيه در مرز بازرگان موفق شدند مقدار 2 کيلو و215 کيلو گرم طلاي ساخته شده را از داخل يک دستگاه اتوبوس کشف و ضبط کنند. اين مقدار طلاي کشف شده به طرز ماهرانه اي در قسمت صندلي شاگرد جاسازي شده بود که ماموران گمرک با هوشياري به محل اختفاي اين طلاها پي برده و در بازرسي‌هاي بيشتر موفق مي‌شوند مقدار 2 کيلو و 215 گرم طلاي ساخته شده را کشف کنند.
از دستفروشان طلا و سکه نخريد
در همين رابطه رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر با تاييد وجود تقلب در برخي از طلاها گفت: مردم از دستفروشان طلا و سکه نخرند. محمد کشتي آراي افزود: طلاها براي ساخت در دستگاه‌هايي قرار مي‌گيرند و شايد به طور سهوي اشتباهاتي رخ دهد اما به صورت عمدي تقلبي صورت نمي‌گيرد و نياز است که دستگاههاي اين صنعت نوسازي شود.افزود: سازمان ملي استاندارد عيار طلا را در کشور 850 يا 18 عيار اعلام کرده 8 يعني 850 قسمت از هزار قسمت بايد شمش طلا و بقيه آلياژ باشد.وي گفت: اگر يک در هزار يا 2 در هزار اشتباه اتفاق بيفتد اين را سازمان ملي استاندارد تقلب در نظر مي‌گيرد.کشتي آراي با تأييد وجود تقلب در برخي از طلاها افزود:با اين تقلبات برخورد مي‌شود علاوه بر سازمان ملي استاندارد، اتحاديه طلا و جواهر در تهران حدود 100 بازرس دارد و در کل کشور با واحدهايي که طلاي تقلبي در آن پيدا شود برخورد مي‌کنيم.کشتي آراي افزود: بار نخست به متخلف اخطار داده مي‌شود و اگر تخلفات او زياد باشد به مقامات قضايي معرفي مي‌شود.وي درباره محروميت از ادامه فعاليت متخلفان گفت: اگر صاحب واحد صنفي طلا سه بار تخلف کند و اين تخلف در محدود بحراني يعني زير 745 عيار باشد کد استاندارد واحد صنفي وي باطل مي‌شود مگر تعهدات و اقدامات لازم را انجام دهد.رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر گفت: برخي اوقات طلاساز قصد تقلب ندارد و به علت قديمي‌بودن ابزارآلات کارگاهش، طلاي او از استاندارد خارج مي‌شود. 


سخنگوي انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي با اشاره به اين‌که بانک مرکزي در ارتباط با طرح کارت اعتباري خريد کالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ به دنبال بهانه‌جويي است، اعلام کرد که به نظر مي‌رسد اين طرح در سال جاري اجرايي نشود. حميدرضا غزنوي در گفت‌وگو با ايسنا درباره علت تاخير طولاني در اجرايي شدن طرح کارت اعتباري خريد کالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نيز بانک مرکزي، اظهار کرد: پيگيري‌هاي مختلفي در اين رابطه انجام داده‌ايم، اما هنوز اين طرح به نتيجه نرسيده و هر خبري در ارتباط با اجرايي شدن طرح کارت اعتباري کالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ صحت ندارد و به هيچ وجه در حال حاضر اين مساله مطرح نيست و به نظر مي‌رسد در سال جاري به نتيجه نرسد. وي ادامه داد: تصور ما بر اين است که بانک مرکزي قصد ندارد طرح کارت اعتباري خريد کالاي ايراني مصرفي بادوام در سال ۱۳۹۶ را به مرحله اجرا در آورد. سخنگوي اين انجمن درواکنش به اظهارات ميرمحمد صادقي – مديرکل اعتبارات بانک مرکزي – در ارتباط با نقص موجود مبني بر عدم تجهيز توليدکنندگان به سامانه معتبر، تصريح کرد: چنين صحبت‌هايي بهانه بانک مرکزي است و ما دقيقا چنين فعاليتي را با بانک‌هاي بخش خصوصي انجام داده و به موفقيت رسيديم و حتي در اين رابطه به بانک مرکزي راهنمايي‌هاي لازم را ارائه کرديم و تاکيد شد که فرآيند طي شده داراي زيرساخت‌هاي لازم است. علاوه بر اين جلسات متعددي با بخش فناوري بانک مرکزي برگزار کرديم و تجربيات خود را در اختيار آنها قرار داديم. در طرح مربوط به سال گذشته فروشگاه‌ها، توليدکنندگان و بانک‌هاي عامل کار را پيش بردند و به صورت تدريجي نقايص مربوط به کار رفع مي‌شد. وي ادامه داد: چنين طرحي نيازمند يک درگاه اينترنتي و دستگاهي براي کشيدن کارت اعتباري است که در اين رابطه سال گذشته در فروشگاه‌ها کد بين‌المللي تعريف شده بود و بلافاصله پس از کشيدن کارت پول پنج درصد اعتبار نقدا به بانک مرکزي به دليل بهره وام تعلق مي‌گرفت و مابقي پول نيز به توليدکنندگان مي‌رسيد. چنانچه از ۴۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده حدود ۴۲ ميليارد تومان آن که معادل يک درصد بود به فروش رسيد و اين مساله نشان مي‌دهد در فرآيند مربوط به سامانه خريد و فروش مشکلي وجود نداشته است.


سخنگوي انجمن صنفي صنعت تاير گفت: درخواست افزايش قيمت تاير توسط توليدکنندگان به علت عدم تقبل برخي هزينه‌ها، هنوز مورد تاييد سازمان حمايت از مصرف کننده قرار نگرفته است. مصطفي تنها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص علت افزايش فروش ريالي شرکت‌هاي تايرساز اظهار کرد: عملکرد دوره مالي سال 95 ، پيش بيني بودجه سال 96 آنها نسبت به سال‌هاي گذشته و حذف تخفيفات در فروش از دلايل اصلي اين افزايش است. وي افزود: در سال‌هاي گذشته با توجه به کشش پايين تقاضا در بازار، اين شرکت‌ها در فروش محصول اقدام به اعطاي تخفيف و جايزه مي‌کرده‌اند اما در سال 95 و 96 اين تخفيفات فروش حذف شده‌اند. اين مقام مسوول ميزان نياز سالانه کشور به تاير را 350 هزار تن اعلام کرد و گفت :250 هزار تن از کل نياز تاير از طريق توليدکنندگان داخلي تامين مي‌شود که در سال 96 و با افتتاح يک کارخانه جديد ميزان توليد داخل به حدود 300 هزار تن خواهد رسيد. وي درباره درخواست افزايش قيمت تاير توسط توليدکنندگان بيان کرد: اين درخواست هنوز مورد تاييد سازمان حمايت از مصرف کننده و توليدکننده قرار نگرفته است و علت طولاني شدن آن به سبب بروز مواردي همچون عدم تقبل برخي هزينه‌ها، زمان بر بودن اثبات برخي از اسناد و فراهم نبودن شرايط تقاضا در انتهاي سال 95 و ابتداي 96 است که اين امر موجب افزايش حجم واردات تاير در آن زمان بوده که سبب اشباع بازار شد، بنابراين در پي آن، بازار کشش لازم را براي افزايش نرخ از دست داد. سخنگوي انجمن صنفي تاير سازان با اعلام اينکه بيش از يک سوم تايرهاي دنيا توسط چين توليد مي‌شود، در خصوص دامپينگ تاير توسط چين افزود: اکنون بسياري از کشورهاي توليدکننده تاير از جمله‌امريکا، هند، آفريقاي جنوبي، برزيل و ترکيه بر عليه واردات تايرهاي چيني دو نوع تعرفه وضع کرده‌اند تا از توليدکننده تاير داخلي خود حمايت کنند، در حاليکه واردات تاير در ايران، مشمول 33 درصد عوارض است. سخنگوي انجمن تاير بر لزوم افزايش تعرفه تاکيد کرد اظهار کرد: حداقل بايد بر واردات تايرهاي چيني عوارض ويژه وضع شود، در حاليکه در بازار تاير کشور همه تايرهاي خارجي حتي تايرهاي چيني، قيمتي بيش از قيمت تايرهاي داخلي دارند.


بيمه ايران معين آماده خدمت رساني به فعالان اقتصادي مناطق آزاد كشور
همزمان با برپايي چهارمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک، بيمه و خصوصي سازي و نهمين نمايشگاه معرفي فرصت‌هاي سرمايه گذاري کشور در کيش روزنامه اخبار کيش گفتگويي با آقاي ابراهيم حميدي مديرعامل بيمه ايران معين داشته است که مشروح اين گفتگو در ادامه ‌مي‌آيد.
«ابراهيم حميدي مديرعامل شركت بيمه ايران معين كه براي شركت در چهارمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک، بيمه و خصوصي سازي و نهمين نمايشگاه معرفي فرصت‌هاي سرمايه گذاري کشور در کيش به اين جزيره سفر كرده است در گفتگو با خبرنگار اخبار كيش از آمادگي كامل اين شركت براي ارائه خدمات بيمه‌اي گسترده به فعالان اقتصادي و سرمايه‌گذاران مناطق آزاد كشور خبر داد و گفت: با توجه به اينکه در پنج سال متوالي بيمه ايران معين به لحاظ توان‌گري مالي رتبه اول را داشته است، اين شركت آماده است تا از قابليت‌هاي فراوان خود براي حمايت و تسهيل فعاليت سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي در مناطق آزاد كشور بكار گيرد.
حميدي مناطق آزاد كشور را دروازه ورود به تجارت جهاني خواند و تصريح كرد: اگرچه مقررات حاکم در مناطق آزاد و اعمال سياست‌هاي متعدد از جمله معافيت‌هاي مالياتي در جهت ايجاد بستر مناسب براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي است اما در حوزه بيمه، مقررات بيمه مربوط به فعاليت موسسات بيمه داراي محدوديت‌هايي است.
مديرعامل شركت بيمه ايران معين با بيان اينكه 14 سال از تاسيس نخستين بيمه خصوصي در مناطق آزاد كشور مي‌گذرد گفت: بررسي عوامل موثر بر عملكرد شركت‌هاي بيمه در مناطق آزاد و رفع موانع مهم‌ترين‌گام در تقويت عملكرد اين شركت‌ها براي رونق بيشتر مناطق آزاد كشور است.
وي با اشاره به اينكه بيمه به عنوان محرکه اقتصاد مي‌تواند در کنار کسب و کار و توليد به صاحبان سرمايه خدمات عرضه کرده و با تامين نيازهاي بيمه اي سرمايه گذاران داخلي و خارجي ازآنها در برابر ريسك سرمايه حمايت كند اظهار داشت: بيمه ايران معين ويژه مناطق آزاد است و درکيش، قشم، عسلويه، چابهار، ارس، ماکو، بندرانزلي ،آبادان و خرمشهر شعب فعالي دارد .
وي با بيان اينكه به دليل مقرارات حاكم بر فعاليت موسسات بيمه در مناطق آزاد كشور ما سرمايه‌گذاران خارجي رغبتي به فعاليت در حوزه بيمه ندارند گفت: مقررات فعاليت شركت‌هاي بيمه‌اي در مناطق آزاد نيازمند بازنگري و تغيير اساسي است .
مديرعامل بيمه ايران معين با تاكيد بر اينكه ثروت و سرمايه‌ها در مناطق آزاد ويژه اقتصادي است و همين امر مي‌تواند مناطق آزاد را به قطب مهمي‌در جهت جذب سرمايه در بخش بيمه مبدل كند، اظهار داشت: متاسفانه هم‌اکنون فروش بيمه‌هاي اشخاص براي شرکت‌هاي بيمه‌اي ثبت شده در مناطق ويژه اقتصادي امكان پذير نيست. به بيان ديگر اين شركت‌ها نمي‌توانند بيمه نامه‌هاي عمر، حادثه ودرمان را بفروشند و بر اساس مقررات ذکر شده منع قانوني وجود دارد که بايستي مرتفع شود .
وي با تاكيد بر لزوم بازنگري اين قوانين گفت: اگر مشتري در مناطق ويژه اقتصادي بخواهد از بيمه‌اي استفاده كند كه قابليت پوشش تمامي‌خطرات را داشته باشد بدليل محدوديت شركت‌هاي بيمه‌اي ثبت شده در اين مناطق براي ارائه اين خدمات، ترجيح مي‌دهد کليه خدمات را از يک شرکت بگيرد و شرکت بيمه ديگري را در سرزمين اصلي انتخاب كند. به همين دليل سهم عمده بيمه در مناطق ويژه اقتصادي در اختيار شرکت‌هاي بيمه سرزمين اصلي است.
حميدي اظهار داشت: در حاليكه فعالان اقتصادي در مناطق آزاد مي‌توانند محصولات توليدي خود را از اين مناطق به سرزمين اصلي ارسال كرده و يا كالا و خدمات خود را در سرزمين اصلي به فروش برسانند اما شرکت‌هاي بيمه‌اي که در مناطق آزاد فعاليت مي‌کنند قادر به ارايه خدمات خود در سرزمين اصلي نيستند و اين يک مانع در جهت جذب سرمايه‌گذاري براي فعاليت در عرصه بيمه در مناطق آزاد است.
عضو شوراي راهبردي بيمه‌هاي زندگي بيمه ايران با ابراز خرسندي از روند رو به رشد صنعت بيمه در كشورمان و البته فراز و فرودهايي كه اين صنعت در مسير خود با آن مواجه بوده است گفت: توجه به اين مهم ضروري است که بيمه در اقتصاد تعريف مي‌شود و با تقويت و رونق اقتصاد، شرکت‌هاي بيمه کارايي بسيار چشمگيرتري خواهند داشت .
وي با تاكيد بر اينكه بيمه ايران معين به دنبال حضور در بازارهاي بين‌المللي و منطقه‌اي است از راه‌اندازي شعب بيمه ايران معين در عراق خبر داد و افزود: اين شعبه با تعامل سرمايه گذاران خارجي و ايراني بزودي در عراق آغاز بكار مي‌كند. ضمن اينكه با توجه سياست‌ها و راهبردهاي شرکت شرايط ايجاد شعبه در آسياي مرکزي مانند افغانستان، تاجيکستان و ارمنستان نيز در حال بررسي است .
حميدي با اشاره به سهم اندك بيمه‌هاي زندگي در حق بيمه توليدي در كشور ما و ساير كشورهاي خاورميانه گفت : سهم بيمه‌هاي زندگي در حق بيمه توليدي در کشورهاي توسعه يافته بيش از 50 درصد است در حالي که در خاورميانه اين سهم حدود 25 درصد و در کشور ما کمتر از 13 درصد است .
حميدي دولتي بودن اقتصاد را مهم‌ترين عامل كاهش سهم بيمه در كشورمان دانست و افزود: دولت علاقه اي به بيمه كردن پروژه‌ها و طرح‌هاي بزرگ توليدي و انرژي ندارد و براي ارائه پوشش‌هاي بيمه‌اي به ريسک‌هاي موجود به‌منظور بالا بردن ضريب نفوذ بيمه بايد اين نگرش تغيير يابد.
مديرعامل شركت بيمه ايران معين همچنين با بيان اينكه در كشور ما بيمه‌ها سهم کمتري در سبد خانواده‌هاي ايراني دارند اظهار داشت: در برخي كشورهاي آسيايي سهم بيمه‌هاي زندگي 74 درصد است و اين بيانگر تلاش موفق اين كشورها در نهادينه كردن فرهنگ بيمه‌اي است .
مديرعامل شركت بيمه ايران معين در خصوص برنامه‌هاي خاص بيمه ايران معين در مناطق آزادگفت : بيمه ايران معين طراح بيمه زندگي مان هست که با همکاري با بيمه ايران انجام شده و توسعه، بهبود و رونق آن بيمه نامه از مهم‌ترين اولويت‌هاي بيمه ايران معين است.

برگزاري سمينار خطر عدم رعايت تطبيق پذيري با قوانين ومقررات در بيمه البرز
سمينار بين المللي بررسي خطرعدم رعايت تطبيق پذيري با قوانين ومقررات ازسوي شركت بيمه البرز وباهمكاري سنديكاي بيمه گران و با حضور مديران ارشد شركت فيليپ سيدني هلند ، مديران واعضاي هيأت مديره شركت‌هاي بيمه ، برگزارشد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه البرز ، دراين سمينار يك روزه كه درسالن كنفرانس اين شركت برگزار شد ، سيدرسول تاجدار ، مديرعامل ونايب رئيس هيأت مديره بيمه البرز تاكيد كرد : شركت‌هاي بيمه كشور بايد با اصلاح ساختار و تطبيق خود با قوانين ومقررات بين المللي ، سرمايه گذاران خارجي را براي حضور دربازار ايران تشويق كنند. 
وي افزود : شركت‌هاي بيمه كشور اگر بخواهند ازمزاياي اقتصاد جهاني بهره مند شوند چاره اي جزرعايت قوانين بين المللي وتطبيق پذيري با اين قوانين، ندارند .
وي با بيان اينكه شركت‌هاي بيمه در عمل با دو نوع ريسك متأثر ازمتغيرهاي داخلي و خارجي مواجه هستند، گفت: كمبود نيروي انساني متخصص، كمبود سرمايه، آموزش، نگاه صرفا اجتماعي اغلب مسئولان به فعاليت‌هاي بيمه اي ، عايدي غيراقتصادي ذينفعان به ويژه سهامداران و در مجموع ريسك‌هاي سيستاميك و غيرسيستاميك از جمله برخي از ريسك‌هاي داخلي هستند.
مديرعامل بيمه البرز ادامه داد: ريسك‌هاي خارجي در عمل ناشي از دو عامل تحريم و تغييرات ناشي از شرايط غير از تحريم در فضاي كسب وكار بين المللي است به عنوان مثال مي‌توان به حوادث ۱۱ سپتامبر و متعاقب آن اصلاح قوانين ضد پولشويي از طريق تصويب USA PATRIOT ACT ، بحران مالي سال ۲۰۰۸ امريكا و بحران مالي ۲۰۱۰ در اروپا اشاره كرد كه باعث افزايش قوانين سخت‌گيرانه از سوي بانك‌ها و سرمايه‌گذاران بين المللي شده و در واقع هزينه‌هاي مبادله بين المللي را افزايش داده است.
بنابراين همانطور كه ملاحظه مي‌شود شرايط سخت فعلي براي فعاليت بانك‌هاي بزرگ بين المللي و ورود سرمايه‌هاي خارجي نه صرفا ناشي از فضاي تحريم بلكه عمدتاً ناشي از تغيير شرايط و افزايش هزينه‌‌هاي تطبيق پذيري (Compliance ) است. 
وي تاكيد كرد : بنابراين برخي مسايل موجود الزاماً با رفع تحريم‌ها و اجراي برجام حل نخواهد شد بلكه با اصلاح ساختار و تطبيق پذيري با قوانين و مقررات بين المللي سختگيرانه كه پس ازب حران‌هاي اقتصادي جهاني وضع شده است، رفع خواهند شد. 
نايب رئيس هيأت مديره بيمه البرز ادامه داد : شركت‌هاي بيمه براي حفظ منافع ذينفعان خود بايد بتوانند سرمايه‌گذاران خارجي را وارد صنعت بيمه كشور كنند و اين رويداد با تطبيق پذيري و ايجاد شفافيت و اجراي استانداردها ميسر خواهد شد. 
وي همچنين با اشاره به نقش بسيار مهم و حياتي صنعت بيمه كه بدون دريافت كمترين كمك مالي از بودجه دولتي هزينه ديات و درمان حوادث جاده اي و تصادف‌ها كه مي‌توانست هزينه‌هاي سنگين به دولت تحميل كند و آثار اجتماعي مخربي داشته باشد را تامين مي‌كند، از نقش آفريني صنعت بيمه قدرداني كرد.
تاجدار همچنين برنقش موثر و پررنگ دولت و بيمه مركزي در دوران تحريم از جمله تشكيل حساب ويژه، تشكيل P and I" "ها و ظرفيت مشترك اتكايي داخلي تاكيد كرد و گفت : خوشبختانه با حمايت دولت و بيمه مركزي، شركت‌هاي بيمه توانستند از دوران سخت تحريم به خوبي عبور كرده و با وجود احتمال تحميل هزينه‌هاي سنگين، تجربه ارزشمندي را ذخيره كنند. 
وي در پايان با تاكيد بر رعايت شاخصه‌هاي اقتصاد مقاومتي (برون گرايي و درون زايي ) در اقتصاد، اظهار اميدواري كرد كه بتوانيم به زودي صنعت بيمه را به جايگاه واقعي خود برسانيم . 
همچنين در اين سمينار، جاپ ون ديك و هرمان آنينك دو تن از مديران ارشد شركت فيليپ سيدني هلند در مورد ماهيت تطبيق پذيري و نقش آن در صنعت بيمه،‌ جنبه‌هاي اساسي مجموعه ريسك‌ها و جرايم مالي اقتصادي از جمله مقابله با پولشويي، مقابله با تامين مالي تروريست‌ها،‌ قوانين تحريم‌ها،‌ كنترل صادرات،‌ فساد،‌ تقلب و فرار مالياتي مباحثي مطرح كردند. 
اين كارشناسان همچنين اصول تدوين منشور و چارچوب تطبيق‌پذيري با قوانين و مقررات را تشريح كردند و به ملاحظات اساسي در به كارگيري فناوري اطلاعات و ابزارهاي نرم‌افزاري به منظور پشتيباني عمليات تجاري و دسترسي به اطلاعات مربوط براي مراقبت از مشتريان( (KYC نيز اشاره كردند.
هرمان آنكيك،‌ كارشناس ديگر شركت فيليپ سيدني نيز تاكيد كرد: ثبات مالي و اخلاقيات دو ركن مهم در تجارت هستند.
وي ادامه داد:‌ موسسات مالي ايراني براي برقراري ارتباط با شركت‌هاي خارجي و حضور در بازار جهاني و جذب سرمايه گذاران خارجي بايد خود را با قوانين بين‌المللي همسو سازند.

بيمه ايران خسارت زيان ديدگان راهپيمايي اربعين حسيني(ع) را پرداخت مي‌کند
بيمه ايران اعلام کرد: خسارت زائرين اربعين حسيني(ع) را که در مسير راهپيمايي اربعين دچار مشکل يا سانحه شده‌اند در کوتاهترين زمان جبران مي‌کند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه ايران، به دنبال واژگوني چند دستگاه اتوبوس زائران اربعين حسيني، بيمه ايران با صدور اطلاعيه اي اعلام کرد : تمام زائراني که از طريق سامانه سماح سازمان حج و زيارت ثبت نام و رواديد کشور عراق را دريافت کرده‌اند، مي‌توانند در صورت بروزهرگونه مشکل يا حادثه نسبت به اخذ گواهي تاييد پوشش بيمه اي از طريق سايت بيمه ايران به نشانيwww.iraninsurance.ir اقدام نموده و مراتب را در داخل کشور به يکي از شعب بيمه ايران و در کشور عراق به نمايندگان بيمه ايران مستقر در شهرهاي کربلا، نجف ، کاظمين و سامرا يا نمايندگان مستقر در مسير راهپيمايي اربعين حسيني(ع) اعلام کنند. 
بر اساس اين گزارش در صورت وقوع هرگونه مشکل درماني، بيمه شدگان مستقيما در مراجع درماني داخل کشور و يا کشور عراق پذيرش وعمليات درماني آنها انجام خواهد شد.
بيمه "ما" 17 ميليارد ريال خسارت آتش سوزي  پالايش نفت تهران را پرداخت کرد
خسارت 16 ميليارد و 800 ميليون ريالي بابت فوت 8 نفر از پرسنل شركت پالايش نفت تهران توسط شرکت بيمه "ما" پرداخت شد .
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه "ما"، طي حادثه روز جمعه مورخ 1396/08/05در پالايشگاه نفت تهران که تحت پوشش بيمه نامه مسئوليت مدني کارفرما درقبال کارکنان بيمه "ما" قرار داشت، 8 نفر از کارکنان بيمه گذار و پيمانکاران مربوطه فوت شدند. اداره‌ايمني شرکت پالايش نفت تهران علت وقوع حادثه آتش سوزي را نشت مواد نفتي از محل آب بندي گسکت و فلنج اعلام کرد که پس از وقوع حادثه و آتش سوزي ، با افزايش ارتفاع آتش ، حريق به سکوهاي بالاتر نيز سرايت کرده و سبب توسعه خسارت شد. سعيد طاهري مدير بيمه‌هاي مسئوليت بيمه "ما" در اين خصوص گفت:شرکت پالايش نفت تهران در تاريخ 1396/05/30 تحت پوشش بيمه اي مسئوليت مدني کارفرما درقبال کارکنان اين شرکت قرار گرفته است. با عنايت به شرايط خصوصي بيمه نامه صادره، شرکت بيمه متعهد به پرداخت مبلغ 2.100.000.000 ريال (مطابق با ديه روز) به ازاي فوت هر نفر مي‌باشد که با توجه به اينکه تعداد 8 نفر از کارکنان بيمه گذار و پيمانکاران وي در اين حادثه فوت کرده‌اند ، لذا مبلغ خسارت کل معادل 16.800.000.000 ريال ( شانزده ميليارد و هشتصد ميليون ريال ) تعيين شده است. بر اساس اين گزارش، با توجه به ابعاد حادثه ، پس از چند مرحله بازديد توسط مدير بيمه‌هاي مسئوليت و كارشناسان فني و دريافت مستندات مربوط به خسارت ، در نهايت خسارت وارده به مبلغ 16 ميليارد و 800 ميليون ريال تصويب و خسارت پس از سير مراحل فني و اخذ مجوز از هيات مديره و مديرعامل بيمه "ما" ظرف مدت 10روز پس از وقوع حادثه به حساب دادگستري واريز شد.

حضور بيمه ‌کوثر در همايش سراسري ناجا 
شرکت بيمه ‌کوثر در همايش سراسري نيروي انتظامي‌جمهوري اسلامي‌ايران حضور يافت.  به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌و اعلام مدير بيمه‌هاي مسئوليت بيمه‌کوثر؛ اين همايش باحضور فرماندهان، مديران‌عامل 700شرکت و موسسه وابسته و جمع کثيري از کارکنان ناجا برگزار شد.
گفتني است؛ در اين همايش طرح جامع مسئوليت کارفرما در قبال کارکنان و بيمه‌نامه مسئوليت‌مدني دارندگان شوکر و افشانه به شرکت‌کنندگان معرفي و درخصوص نحوه بهره‌مندي از مزاياي اين بيمه‌نامه‌ها مطالبي ارايه شد.

حذف کوپن‌هاي بيمه‌نامه شخص ثالث از ابتداي سال ۹۷
 سنديکاي بيمه گران از حذف کوپن‌هاي بيمه‌نامه شخص ثالث از ابتداي سال آينده خبر داد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خبرگزاري مهر، طي جلسه شوراي عمومي‌سنديکا که با حضور رئيس کل بيمه مرکزي برگزار شد، در خصوص جايگزين بيمه نامه‌هاي شخص ثالث بحث و تبادل نظر شد و طي آن مقرر شد از ابتداي سال آينده کارتهاي جديد، با چاپ بارکدQR و اطلاعات اصلي بيمه نامه بر روي آن، جايگزين بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث گردد. بر اين اساس بيمه‌نامه‌هاي فعلي شخص ثالث که علاوه بر برگه مشخصات شامل چهار کوپن اعتباري است، شکل ساده‌تري يافته و با حذف کوپن‌ها، تنها به شکل يک کارت کوچک با مشخصات عمومي‌و بارکد QR ارائه مي‌شود. موضوع روند اجراي صدورکديکتا براي بيمه شخص ثالث از ديگر مباحث شوراي عمومي‌سنديکا بود. طي آن بخش فناوري اطلاعات بيمه مرکزي گزارشي از روند اجرايي کد يکتا ارائه کرد و مقرر شد نسبت به رفع نواقص و تکميل اطلاعات سامانه بيمه مرکزي تا پايان آذرماه سال جاري، اقدام لازم صورت پذيرد.