توسعه بازار خودروسازان با فعاليت صادرات محور
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس توسعه فضاي کسب ‌‌و ‌کار خودروسازان مستلزم توسعه بازارهاي صادراتي دانست و گفت: در صورتي که صادرات محور فعاليت صنعت خودرو شود بي شک بازار کسب و کار خودروسازان نيز توسعه خواهد يافت. رامين نور قلي پور در گفتگو با خبرخودرو اظهار داشت: توسعه فضاي کسب و کار صنعت خودرو با افزايش فروش و رونق توليد داخل محقق خواهد شد هرچند براي توسعه صنعت خودرو نيازمند بازارهاي جديد جهت صادرات توليدات داخلي هستيم. ‌وي تاکيد کرد: صنعت خودروسازي داخلي جهت دستيابي به شرايط مطلوب و همچنين بقاء خود علاوه بر گسترش بازار خودرو در کشور بايد به دنبال بازارهاي صادراتي جديد باشد. وي با انتقاد از عدم توجه خودروسازان به بازارهاي صادراتي، گفت: در اين سال‌ها عمده توليدات داخلي به بازارهاي داخلي عرضه شده و خريدار داخلي نيز ناگزير به خريد محصولات داخلي شده است. وي گفت: امروز توسعه بازار خودروسازان منافاتي با خريد محصولات داخلي ندارد و تنها بايد کيفيت و ارتقاء در اين حوزه همزمان در رأس برنامه توليد شرکتها قرار گيرد. وي اظهار داشت: در شرايط کنوني و در صحنه رقابت با خودروهاي خارجي براي ترغيب خريداران داخلي به استفاده از محصولات داخلي نيازمند ارتقاء کيفيت توليدات داخلي هستيم.

کارگروه ويژه سيمان تشکيل شد
يک فعال بخش سيمان با بيان اينکه قرار است يک کارگروه ويژه براي بخش سيمان تشکيل شود، گفت: نمايندگان وزارت صنعت، انجمن سيمان در اين کارگروه حضور خواهند داشت تا در نهايت يک تصميم مناسب براي بخش سيمان کشور اتخاذ شود. علي‌محمد بُد در گفتگو با تسنيم، با اشاره به تصميمات ستاد تنظيم بازار براي رفع مشکلات بخش سيمان، اظهارداشت: در اين جلسه قرار شده براي تنظيم بازار ، صادرات و افزايش مصرف داخلي سيمان سياست گذاري لازم انجام شود. وي با بيان اينکه به همين منظور قرار است يک کارگروه ويژه براي بخش سيمان تشکيل شود، افزود: نمايندگان وزارت صنعت، انجمن سيمان در اين کارگروه حضور خواهند داشت تا در نهايت يک تصميم مناسب براي بخش سيمان کشور اتخاذ شود. اين فعال بخش سيمان تصريح کرد: به اين کارگروه فرصت يک هفته اي داده شده تا جمع بندي خود را براي ساماندهي وضعيت سيمان کشور اعلام کند.

ارزيابي ادواري وضعيت  نمايندگي خودروسازان
مديرکل صنايع خودرو و نيرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارزيابي ادواري اين وزارتخانه نسبت به وضعيت نمايندگي خودروسازان داخلي و چيني خبر داد. به گزارش شاتا، اميرحسين قناتي در خصوص برخي اخبار منتشر شده مبني بر خدمات پس از فروش خودروهاي چيني، تصريح کرد: تمامي‌خودروسازان داخلي مانند شرکت‌هاي ايران خودرو، سايپا، مديران خودرو و کرمان موتور براي تمامي‌محصولات خود اعم از توليد حاصل از همکاري با شرکت‌هاي چيني مانند دانگ فنگ، برليانس، چانگان، ام وي ام، جک و ليفان يا ديگر محصولات توليدي با نام تجاري ايراني ملزم به رعايت مفاد آيين نامه اجرايي قانون حمايت حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هستند. مديرکل صنايع خودرو و نيرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، آموزش کارکنان فني را از جمله مفاد آيين نامه اجرايي قانون حمايت حقوق مصرف کنندگان خودرو دانست و افزود: انطباق تعداد نمايندگي مجاز متناسب با تعداد خودروي تحت ضمانت و تعهد در تامين قطعات يدکي نيز از ديگر مفاد اين آيين نامه است که خودروسازان ملزم به رعايت آن‌ها هستند.

معاون سازمان توسعه تجارت کشور گفت: لازمه توسعه تجارت خارجي، مدرن شدن بازار داخلي و گسترش ارتباط آن با بازارهاي مدرن است. محمدرضا مودودي افزود: با توليدکنندگان خرد که توان رقابت در بازارهاي بين‌المللي را ندارند نمي‌توان تجارت خارجي را گسترش داد، بلکه بايد زمينه ظهور شرکت‌هاي بزرگ صادراتي که قدرت پاسخگويي به سفارش‌هاي چند ميليارد دلاري را دارند، فراهم شود. وي ادامه داد: فعاليت در بازارهاي سنتي مانند عراق و افغانستان موجب شد توليدکنندگان و صادرکنندگان کشور گمان کردند ادبيات تجارت با جهان نيز مانند ادبيات تجارت با اين کشورهاست، در حالي که با 10 کانتينر با قيمت امروز، فردا با قيمت ديگر نمي‌توان وارد بازارهاي مدرن جهان شد.


معاون وزير صنعت با تاکيد بر اينکه پژو، غرامت قرارداد قبلي خود را به ايران پرداخت، گفت: هنوز تغييري در رفتار خارجي‌ها نديده‌ايم. محسن صالحي نيا گفت: بخشي از غرامت پژو به ايران در قالب ارسال قطعات و بخشي ديگر به صورت آموزش کارکنان هزينه شده است و همين غرامت‌ها در قراردادهاي جديد خودروسازان ايراني با اروپايي‌ها هم ديده شده است.
 وي تجارت افزود: حدود هشت بند بابت اخذ غرامت از شرکت پژو در قرارداد جديد گنجانده شده بود؛ به اين معنا که پرداخت اين غرامت بخشي از قرارداد جديدي بود که اين خودروساز فرانسوي، در دوره جديد همکاري با ايران منعقد کرده است.


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون بيش از 33 هزار بنگاه اقتصادي و توليدي براي گرفتن تسهيلات طرح رونق توليد که 300 هزار ميليارد ريال اعتبار پيش‌بيني شده است در سامانه بهين ياب ثبت‌نام کرده‌اند. علي يزداني اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس که با پيشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبري يک ميليارد و 500 ميليون دلار اعتبار براي پرداخت تسهيلات به طرح‌هاي توليدي و صنعتي مناطق کمتر توسعه يافته، روستايي و شهرهاي زير 10 هزار نفر جمعيت اعطا مي‌شود. وي گفت: همچنين در حال حاضر طرح رونق براي واحدهاي راکد و زير ظرفيت توليد در قالب مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتي کشور پيش بيني شده است.


تداوم رکود و ريزش نيروي انساني در واحدهاي توليدي موجب شد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: بيش از 95 درصد بخش صنعت از صنايع کوچک و متوسط يعني بنگاه‌هايي که زير 100 نفر شاغل دارند، شکل گرفته است. اين صنايع در بخش‌هاي مختلف از اقتصاد کشور که در ميان بخش‌هاي اولويت دار کشور است مشغول فعاليت هستند و به اعتقاد کارشناسان اقتصادي رابط بين جامعه و صنايع بزرگ به شمار مي‌روند. حقيقت اين است که صنايع کوچک نقش مهمي‌در توسعه و رشد اقتصادي دارند و در ايران ظرفيت اين بخش بسيار مناسب بوده و مي‌توان از اين ظرفيت‌ها براي تأمين نيازهاي داخل استفاده کرد. اين در حالي است که صنايع کوچک در بسياري از کشورهاي صنعتي پيشران اقتصاد است. با اين نگاه است که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در ايران نيز با توجه به ظرفيت‌هاي موجود اين بخش مي‌تواند کمک شاياني به توليد ناخالص داخلي و توسعه اقتصادي بکند.
از طرف ديگر مي‌توان گفت که صنايع کوچک با ايجاد فرصت‌هاي شغلي و افزايش درآمد بر اقتصاد جهاني تأثير مي‌گذارند و به‌علاوه شدت يافتن رقابت جهاني، افزايش بي اطميناني و تقاضاي فزاينده براي محصولات متنوع باعث شده تا اقبال به اين صنايع بيشتر شود. بررسي گزارش‌ها نشان مي‌دهد که واحدهاي کوچک صنعتي در کشورهاي در حال توسعه، اثرات کاملاً محسوسي بر اشتغال و درآمد ملي داشته و از اين نظر در حصول رشـد توزيع‌شده و برابر، نقش مهمي‌ايفا کرده‌اند به‌نحوي‌که بالغ‌بر 50 درصد اشتغال کشورها متعلق به صنايع کوچک است. اين در حالي است که در ايران صنايع کوچک حدود 95 درصد کل صنايع کشور را به خود اختصاص داده‌اما ميزان اشتغال ايجادشده آنها نسبت به صنايع بزرگ 15 درصد از کل اشتغال صنعتي است.
بيش از دو دهه است که صنايع کوچک در شهرک‌هاي صنعتي گردهم آمده‌اند. اگرچه جمع شدن صنايع در شهرک‌ها تمرکز بيشتر براي مهيا شدن توسعه صنعتي است، اما استقبال پايين از اين شهرک‌ها در ايجاد اشتغال سبب شده تا شهرک‌هاي صنعتي نتوانند نقش مهمي‌در اقتصاد کشور ايفا کنند. کارشناسان مي‌گويند، صنايع کوچک در ايجاد فرصت‌هاي شغلي فراوان، قدرت بالا در جذب و بومي‌کردن تکنولوژي، برتري در صرفه‌جويي در مقياس توليد، قابليت تراکم دانش بيشتر در فرآيند توليد و قدرت بالا در تربيت کارآفرينان و مديران اقتصادي بسيار نقش مؤثري دارند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که سهم ارزش‌افزوده صنايع کوچک در اقتصاد ايران تنها 8/16 درصد است و سهم ارزش توليدات اين صنايع 17 درصد و سهم صادرات آنها 10 درصد از کل صادرات کشور را تشکيل مي‌دهند، اين در حالي است که اين ارقام نسبت به صادرات غيرنفتي ايران بسيار پايين است.
به‌رغم تسهيلاتي که براي توسعه صنايع کوچک در نظر گرفته‌شده، هنوز هم اين صنايع از کمبود نقدينگي رنج مي‌برند. از سوييي نداشتن متولي واحد و نبود وحدت رويه در بين دستگاه‌هاي متولي صنايع کوچک ازجمله مسائلي است که صنايع کوچک از آن رنج مي‌برند. سهم ناچيز صنايع کوچک در اشتغال‌زايي؛ شهرک‌هاي صنعتي نقش پررنگي در توسعه صنعتي ندارند. از سويي نامناسب بودن فضاي کسب‌وکار کشور براي ايجاد و رشد واحدهاي کوچک صنعتي و نداشتن برنامه راهبردي جامع توسعه صنايع کوچک مبتني بر توسعه رشته صنعتي در سطح کشور ازجمله مشکلاتي که صاحبان صنايع کوچک خواستار حل آن از سوي دولت هستند. البته بررسي‌ها نشان مي‌دهد که عدم همکاري بين اين صنايع و صنايع متوسط و بزرگ سبب نامتوازن شدن ساختار صنعتي در کشور شده است.
صنعت ايران مدت‌هاست که دوران رکود خود را مي‌گذراند و باوجود اينکه نرخ رشد اقتصاد غيرنفتي مثبت بوده، هنوز تحرکي در بازار و در صنعت کوچک و متوسط ايجاد نشده است. هرچند آمارهاي تازه با نمايان شدن نشانه‌هاي واقعي رشد، خروج صنايع از رکود را نشان مي‌دهد اما در عمل بنگاه‌ها با مشکلات ديگري مواجهه هستند. يکي از مشکلات اصلي صنايع کوچک در کنار رکود، ريزش نيروهاي انساني است. اگر اين بنگاه‌ها با رشد مواجه باشند بايد با تمام ظرفيت خود کار مي‌کردند و درعين‌حال نرخ بيکاري بايد رو به کاهش مي‌رفت ولي در عمل اين‌گونه نيست. دولت يازدهم سال قبل پرداخت ۱۶ هزار ميليارد تومان تسهيلات به بنگاه‌هاي کوچک و متوسط را تصويب کرد و امسال هم براي پرداخت مبالغ ديگري تصميم‌گيري شده است. اگرچه اين تصميم براي کمک به صنعت بود اما به نظر توليدکنندگان اين تسهيلات به‌طور کامل پرداخت‌نشده است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که بخشي از اين تسهيلات بابت استمهال بدهي‌هاي گذشته توليدکنندگان به سيستم بانکي برگردانده شده است. يا بنگاه‌هايي که تسهيلات مذکور را دريافت کرده‌اند، تأثير مشهودي در بهبود وضعيت توليد و خروج اين بنگاه‌ها از بن‌بست نداشته‌اند؛ چراکه مشکلات فضاي کسب‌وکار کشور به‌مراتب پيچيده‌تر از آن است که تسهيلات مذکور بتواند زمينه رونق توليد را فراهم کند. در حقيقت مي‌توان گفت که رکود مطلق حاکم بر بازار اصلي‌ترين مشکل توليدکنندگان داخلي است و اگر خواستار بازگشت رونق به کسب‌وکار اين بنگاه‌ها هستيم بايد تقاضاي مؤثر در بازار را تحريک کرده و تنگناهاي صادرات کالاهاي داخلي را مرتفع کنيم. همچنين بنگاه‌ها با موانع متعددي سروکار دارند که شايد ارتباط چنداني به اين دولت نداشته و ريشه‌اي چندين ساله داشته باشد؛ موانعي مانند نحوه تعامل نظام بانکي با توليد، تنگناهاي قانون کار، تأمين اجتماعي، بيمه، ماليات، قوانين و مقررات واردات، بهره‌وري و نرخ ارز.
از طرف ديگر در زمينه جذب سرمايه‌گذاري نيز به دليل تغيير قوانين کسب‌وکار و چالش‌هاي سياسي هنوز قادر به اطمينان‌بخشي لازم به متقاضيان سرمايه‌گذاري در فضاي کسب‌وکار کشور نبوده‌ايم و هنوز اقدام چشمگيري که ريسک سرمايه‌گذاري در بخش توليد را کاهش دهد، توسط دستگاه‌هاي ذي‌ربط صورت نگرفته است و تا زماني که اين تنگناها مرتفع نشود نمي‌توان انتظار رونق توليد در بنگاه‌هاي صنعتي حتي با پرداخت تسهيلات ارزان‌قيمت را داشت. به اعتقاد برخي کارشناسان اقتصادي سال‌هاست که بنگاه‌هاي کوچک و متوسط در ايران به فراموشي سپرده شده است. بيش از 85 درصد اين واحدها يا تعطيل‌شده‌اند يا زير 50 درصد ظرفيت توليد مي‌کنند. در اين ميان مي‌توان گفت که راهکار خروج صنعت از رکود را علاوه بر بهبود محيط کسب‌وکار و تحريک تقاضا، تشکيل SME بانک است. در همه جاي دنيا بنگاه بزرگ کارفرما و بنگاه کوچک پيمانکار هستند. در ايران هم بايد به اين ظرفيت توجه داشت. در آن صورت است که مي‌توانيم بگوييم رشد اقتصاد غيرنفتي به معني خروج همه صنايع از رکود است. حقيقت اين است که بررسي گزارش‌هاي رسمي‌نشان مي‌دهد که رشد مثبت در صنايع کوچک و متوسط اتفاق نيفتاده بلکه در حوزه صنايع مادر و صنايع وابسته به نفت رخ داده و مي‌توان گفت که صنايع کوچک سهمي‌از نرخ رشد مثبت ندارند يا سهم کمتري دارند.


وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تمرکز زدايي و تفويض اختيارات به مديران محلي و واگذاري امور معادن به مردم، انجمن‌ها و تشکل‌هاي معدني از اهداف اين وزارتخانه است. به گزارش شاتا، محمد شريعتمداري در نشست شوراي عالي معادن گفت: بايد مقررات را تسهيل و شرايطي فراهم کنيم تا توسعه کشور با سهولت انجام شود زيرا در مسير توسعه اقتصادي بهترين راه براي جلوگيري از فساد، تسهيل مقررات و برداشتن مقررات زايد است. شريعتمداري ادامه داد: با توجه به اين اهداف بايد قوانين و مقرراتي را که به ما ابلاغ مي‌شود، تفسير موسع کنيم و هر جا فعاليت‌هاي توسعه‌اي را محدود مي‌کند، ما همراه آن محدود کننده نباشيم. رئيس شوراي عالي معادن يادآور شد: عده‌اي متخصص پيچيده‌تر کردن کارهاي آسان و عده‌اي ديگر متخصص آسان کردن کارهاي پيچيده‌اند که من طرفدار گروه دوم هستم که مسئول حل کردن کارهاي پيچيده‌اند و جهت گيري شوراي عالي معادن نيز بايد همين باشد. شريعتمداري با تاکيد بر ارزيابي تصميمات شورا از سوي اعضاي آن، افزود: بايد ارزيابي شود تصميماتي که در اين شورا گرفته و ابلاغ مي‌شود، چه ميزان در استان‌ها عملياتي شده و اگر تصميمات ابلاغي قرار است اصلاح شود و به نحوي اختيارات بيشتري به شوراهاي استاني داده شود، من طرفدار واگذاري اختيارات هستم. وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد: در استان‌ها استاندار بايد بتواند تصميم گيري کرده و تصميمات را نهايي کند. وي اظهار کرد: نخستين مسئوليت شوراي عالي معادن، توسعه معادن کشور است؛ بنابراين بايد سهولت ايجاد کند، مقررات زايد را بردارد، شرايط را راحت کند و کاري کند که همه بتوانند از اين امکان در فرصت‌هاي برابر استفاده کنند و در اين مسير اگر به مظاهري از فساد برخورد کرد با آن مبارزه کند. وزير صنعت،‌ معدن و تجارت تصريح کرد: بايد موضوع معادن را به نظرگاه مثبت تبديل کنيم و شرايطي فراهم آوريم تا افرادي که پيرامون ما کار مي‌کنند، احساس کنند اين مسير، مسيري سالم بوده و داراي نظم و قاعده است.
شريعتمداري در عين حال تاکيد کرد: اگر واقعاً بزنگاه‌ها و ايستگاه‌هايي وجود دارد که در آن ايستگاه‌ها اشخاصي امضاي طلايي مي‌دهند يا افرادي از رانت‌هايي مثل رانت اطلاعاتي استفاده مي‌کنند، بايد شناسايي و برخورد شود. وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد: با انجام اقداماتي نظير کاهش برخي مراحل، شفاف کردن و نيز محدود کردن تعداد قوانين و مقررات حاکم و دستورالعمل‌هاي زياد و پيچيده که گاهي اجرايش فساد آور است به تسهيل امور کمک کنيد و با ايجاد سهولت در مراحل کار، فساد را از بين ببريد. شريعتمداري همچنين اعلام کرد: با محيط زيست تفاهم کرده‌ايم که با رعايت روش‌هاي استاندارد جهاني به انجام فعاليتهاي صنعتي و معدني در کشور اقدام کنيم. شريعتمداري با تاکيد بر موضوع ايمني بهره برداري معادن افزود: هر نقشي که شورا بايد در اين مسير ايفا کند و هر کاري که ما بايد در ايمن کردن معادن در حال بهره برداري انجام دهيم، بايد انجام گيرد و حتي اگر جايي امکان خطر هست، از بروز حادثه جلوگيري شود. وي ادامه داد: اگر يکي از خانواده‌هاي کارکنان معادن بي سرپرست شد، ما بايد جوابگو باشيم، اگر کاري وظيفه ما است بايد درست انجام دهيم.


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، از امضاي قراردادهايي با بانک‌هاي اروپايي و آسيايي، به منظور جذب سرمايه‌گذاري در بخش معدن خبر داد. به گزارش صدا و سيما، مهدي کرباسيان گفت: طي ماه‌هاي اخير، توافقنامه‌هايي را با کره جنوبي، دانمارک و اتريش امضاء کرده و در حال توافق با کشورهاي ديگري همچون آلمان هستيم. معاون وزير صنعت افزود: ايران به دنبال همکاري با توليدکنندگان و معدنکاران خارجي است و نهايت تلاش خود را براي يافتن بهترين سرمايه‌گذاران خواهد داشت، به خصوص اينکه معادن و کارخانه‌هاي ايران، فرصت‌هاي خوبي براي سرمايه گذاري شرکت‌هاي خارجي فراهم آورده است. وي تاکيد کرد: ايران در صدد جذب ۵۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش معدن و صنايع معدني تا سال ۲۰۲۵ است. رئيس هيات عامل ايميدرو ادامه داد: به عنوان بخشي از برنامه‌هاي توسعه ايران، قصد داريم ظرفيت توليد آلومينيوم کشور را از ۴۵۰ هزار تن به سالانه ۱.۵ ميليون تن تا سال ۲۰۲۵ برسانيم که براي رسيدن به اين هدف، نيازمند تأمين منابع بوکسيت از خارج هستيم. کرباسيان گفت: توسعه معدن از زمان تمديد توافقنامه ۲۵ ساله در سال ۲۰۱۵ سرعت يافته است. 
رئيس ميز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: به نظر مي‌رسد عربستان براي افزايش سهم خود در بازار عراق خيز بلند برداشته است. ابراهيم رضازاده در گفتگو با ايسنا در ارتباط با اقدام اخير عراق مبني بر افزايش ۴۰ درصدي تعرفه گمرکي لبنيات ايران اظهار کرد: در عراق قانوني مبني بر حمايت از توليدکننده وجود دارد که براساس آن کارخانه‌هاي اين کشور در هر زمينه به خودکفايي برسند، مي‌توانند از دولت درخواست کنند که واردات آن کالا ممنوع شود. وي ادامه داد: بر اين اساس دولت عراق به شرط آنکه توقف واردات کالاها تاثيري بر روي قيمت مصرف‌کننده نگذارد، اقدامات لازم را انجام مي‌دهد. رئيس ميز عراق سازمان توسعه تجارت گفت: پيش از اين هم در بخش لبنيات بخش قابل توجهي از بازار عراق در دست عربستان بود و به خصوص در حوزه شير بيشترين صادرات به عراق را عربستان داشت. همچنين بخشي از اين بازار نيز در دست کويت بود. وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد عربستان خيز بلندي براي به دست آوردن بازار عراق برداشته است. رضازاده يادآور شد: عربستان در ماه‌هاي اخير بازار قطر را از دست داده و به نظر مي‌رسد که عربستان براي به دست آوردن اين بازار در تلاش است.


مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با تاکيد بر سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي خارجي، گفت: براي انجام هرگونه فعاليت تجاري مشترک با شرکت‌هاي خارجي در کشور، نياز به سرمايه‌گذاري توسط طرف خارجي وجود دارد و برهمين اساس مذاکرات با شرکت چانگان بايد با جديت بيشتري دنبال شود. به گزارش سايپا نيوز؛ دکتر مهدي جمالي در ديدار قائم‌مقام کميته توسعه اقتصادي صنايع شهر چونگ چينگ از کشور چين گفت: به نظر مي‌رسد که هردو شرکت چانگان و سايپا تصميم استراتژيکي براي همکاري اتخاذ کرده‌اند و دولت ايران از اين همکاري حمايت مي‌کند. وي افزود: با توضيحاتي که معاون کميته اطلاعات اقتصادي شهر چونگ چينگ ارائه دادند نشان دهنده اين است که اين موضوع جزء سياست‌هاي دولت چين و منطقه چونگ چينگ نيز است که از اين همکاري حمايت خواهند کرد.
جمالي گفت: 40 درصد از بازار خودروي ايران متعلق به گروه سايپاست و برنامه اين گروه خودروساز براي سال 2025 افزايش ظرفيت توليد به دو برابر ظرفيت فعلي است. درحال حاضر توليد گروه سايپا نزديک به 700 هزار دستگاه در سال است و طي 6 سال آينده اين ظرفيت به 1 ميليون و 500 هزار دستگاه افزايش خواهد يافت. مديرعامل سايپا تصريح کرد: سياست گروه سايپا در افزايش توليد، اين است که 50 درصد از محصولات با برند گروه سايپا توليد شود و 50 درصد مابقي را در مشارکت با شرکاي خارجي به توليد برسانيم. وي افزود: در حال حاضر شرکت سيتروئن اولين شريک خارجي گروه سايپا است و نزديک به 300 هزار دستگاه از توليدات گروه سايپا، به محصولات سيتروئن اختصاص داده شده است. جمالي گفت: با شرکت رنو هم از گذشته شراکت تجاري داشته‌ايم و نزديک به 200 هزار دستگاه از توليدات گروه سايپا، به شرکت رنو اختصاص يافته است. همچنين با شرکت برليانس چين هم براي تشکيل شرکت مشترک مذاکره کرده‌ايم. وي افزود: در برنامه‌هايمان شرکت چانگان به‌عنوان شريک جدي گروه سايپا تلقي مي‌شود و در حال حاضر محصول CS35 چانگان در ايران توليد مي‌شود و برنامه‌ريزي سايپا براي توليدات چانگان، اختصاص ظرفيت حداقل 200 هزار دستگاه طي سه سال آينده است. مديرعامل گروه سايپا گفت: با توجه به ظرفيت بازار خودروي کشورمان و حضور خوب خودروي CS35 در بازار ايران و در صورت حمايت دولت چين و تحقق پيشنهادهاي گروه سايپا در زمينه همکاري بيشتر با چانگان، ظرفيت‌هاي توليدي مناسبي را در اختيار چانگان قرار خواهيم داد.
جمالي گفت: مدل همکاري با سيتروئن را مي‌توانيم با شرکت چانگان به اجرا بگذاريم و مذاکرات با شرکت چانگان بايد با جديت بيشتري صورت گيرد به دليل اينکه تقاضاهاي زيادي براي سرمايه‌گذاري مشترک با سايپا وجود دارد چراکه ايران از بازار مطمئني برخوردار است. وي افزود: البته سايپا با چانگان مذاکرات خوبي را انجام داده است و من از روند مذاکرات رضايت دارم ولي انتظار دارم اين مذاکرات سرعت بيشتري بگيرد. مديرعامل گروه سايپا گفت: اميدوارم در مذاکرات جديد با چانگان بتوانيم به سرعت به‌سوي تشکيل جوينت ونچر پيش برويم چراکه دولت جمهوري اسلامي‌ايران اين روش از سرمايه‌گذاري مشترک را در توليد خودرو در دستور کار دارد.
در ادامه يانگ لي کي يونگ، قائم‌مقام کميته توسعه اقتصادي صنايع شهر چونگ چينگ نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور در سايپا گفت: گروه سايپا يکي از خودروسازان مهم کشور ايران است که توانسته با توليدات خود سهم خوبي از بازار اين کشور را به خود اختصاص دهد. وي افزود: شرکت چانگان هم در شراکت با خودروسازان برتر دنيا و با بهره‌گيري از دانش و تکنولوژي روز دنيا توانسته محصولات متنوعي توليد و به بازار چين و ساير کشورها عرضه کند. يونگ تاکيد کرد: چانگان در کشور ايران هم با همکاري سايپا توانسته خودروي CS35 را توليد و عرضه کند که مورد استقبال بازار هم قرار گرفته است و در نظر داريم محصولات جديد ديگري نيز با مشارکت سايپا توليد و عرضه کنيم. وي افزود: نکته مهمي‌که در شراکت با سايپا مد نظر است نحوه انتقال قطعات از چين به ايران است و بايد به نحوي باشد که بتوانيم در کوتاه‌ترين زمان ممکن و با حداقل هزينه، سفارشات را به سايپا جهت توليد محصول عرضه کنيم و بر همين اساس پيشنهاداتي را به سايپا ارائه کرده‌ايم. قائم‌مقام کميته توسعه اقتصادي صنايع شهر چونگ چينگ گفت: اين آمادگي از جانب شرکت چانگان و مقامات شهر چونگ چينگ وجود دارد که با همراهي دولت چين اين برنامه اجرا شود و قاعدتاً علاوه بر قطعات خودرو، در روند مبادلات کالا بين دو کشور تأثير مهمي‌خواهد گذاشت. يونگ تاکيد کرد: در خصوص ايجاد جوينت ونچر مشترک بين سايپا و چانگان هم تلاش خواهيم کرد که شرايط لازم جهت ايجاد شرکت مشترک با سرعت بيشتري انجام شود و دو طرف بتوانند در يک شرايط مناسب همکاري‌هاي خود را گسترش دهند.


امير افسردير
 Aafsardeyr@gmail.com
نرخ ارز از جمله متغيرهاي کلان کشوري است که نوسانات آن نه تنها بر بازدهي اقتصاد کشور تاثير مي‌گذارد، بلکه حيات بسياري از بنگاه‌هاي اقتصادي اعم از توليدي يا بازرگاني به آن وابسته است. ضمن اينکه بايد نوسانات نرخ ارز را به مثابه ابزاري دانست که سرمايه‌گذاران را براي انتخاب نوع صنعتي که قصد ورود يا افزايش سرمايه‌گذاري در آن را دارند، هدايت مي‌کند. بي‌شک اين موضوع به‌ويژه در شرايطي که اقتصاد کشور روي جذب سرمايه‌گذار خارجي حساب ويژه باز کرده، از حساسيت بيشتري برخوردار است.  اينکه نرخ ارزهاي خارجي با شتاب غافلگير‌انه بالا يا پايين رود، نتيجه‌اي جز افزايش بي‌ثباتي و بي‌اعتمادي براي سرمايه‌گذاران خارجي و فعالان اقتصادي ندارد که دقيقا معارض اهداف از پيش تعيين‌شده دولت و حتي سندهاي بالادستي کلان کشور است. نکته حائز اهميت ديگري که نبايد به‌راحتي از کنار آن گذشت، بحث نوع ارزي است که به‌عنوان واسطه و ملاک تعيين ارزش سرمايه‌گذاري‌ها انتخاب مي‌شود. سال‏هاست که دلار به‌عنوان مهم‌ترين پول خارجي در سبد ارزي عموم کشور مطرح بوده و تجار و بازرگانان مبادلات خارجي خود را به‌وسيله دلار انجام مي‏دهند. از طرف ديگر دلار از جنبه‌هاي مختلف در فضاي اقتصاد بين‌الملل موثر و مهم است، چراکه بايد اذعان کرد هم به‌صورت مستقيم نزديک به ۸۰‌درصد انتقال ارزي در بستر سوئيفت، بر اساس دلار صورت مي‌گيرد و هم انتقال‌هاي غير دلاري نيز در مسير خود ناگزير هستند که به شکلي، بر اساس قيمت دلار، ارزشگذاري شوند. در چند سال اخير روسيه و چين تلاش مشترکي را براي حذف دلار از معاملات تجاري خود، آغاز کرده‌اند که نقطه اوج آن را بايد قرارداد ارزي سال 2014 دانست. آنها طي اين قرارداد خواستار حذف دلار از مبادلات تجاري خود شده‌ و تصميم گرفتند که به‌جاي دلار از ارزهاي ملي استفاده کنند. کشور ونزوئلا هم مدتي پيش تصميم گرفت رسما دلار آمريکا را از مبادلات نفتي خود حذف کند. اما واقعيت اين است که وقتي ذخاير ارزي کشورها عمدتا به‌صورت دلار است، تضعيف دلار نمي‌تواند سياست رسمي‌و پايداري باشد، چرا که از اين طريق در واقع به‌نوعي بخشي از ثروت خودشان که به‌صورت دلار است کم‌ارزش‌تر مي‌شود. تجربيات مختلفي نيز از سوي کشور ما در طول چند سال اخير دراين رابطه شکل گرفته و توافقات متعددي بين بانک‌ مرکزي ايران با بانک‌هاي مرکزي چين،ترکيه، اکوادور،مالزي و آذربايجان به منظور تسهيل در تسويه مبادلات بانکي با حساب‌هاي غير از دلاري صورت گرفته که به‌دلايل مختلف به نتيجه‌اي که توقع مي‌رفت، دست پيدا نکرد.  بر اين اساس آنچه به‌عنوان پيش‌شرط حذف دلار بايد مورد توجه قرار گيرد، آن است که اولا انجام چنين کاري نيازمند زمان است و بايد به آن به‌عنوان يک پروژه مدت‌داري نگاه شود، ثانيا اينکه نيازمند اجماع جهاني است و بايد جمع گسترده‌اي از ذينفعان در اين برنامه مشارکت کنند و از همه مهتر اينکه قرار است جاي دلار چه واحد پولي مورد استفاده قرار گيرد.