جهانگیری در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران اوایل آذر ماه برای شرکت در چهارمین نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز به این کشور سفر خواهد کرد. فرناندو هواناکوئینی، وزیر امور خارجه بولیوی گفت، مقاماتی از ایران، گینه استوایی، ونزوئلا و پاراگوئه حضور خود در چهارمین نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز در شهر سانتا کروز بولیوی را که طی روزهای ۲۱ تا ۲۴ نوامبر برگزار خواهد شد تایید کرده اند.  وی افزود: «روسای جمهور گینه استوایی، پاراگوئه و ونزوئلا و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران با ارسال یادداشت‌هایی رسمی، حضور خود را تایید کرده‌اند.»  وزیر امور خارجه بولیوی افزود، کشورهای عراق، عمان، پرو، نروژ، قزاقستان و آذربایجان نیز به عنوان اعضای ناظر حضور خواهند داشت. حدود ۱۵ نفر از روسای شرکت‌های بین المللی و ۱۲ وزیر در این نشست حضور خواهند داشت.
قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به وزارت نفت رسید
وزیر نفت در احکام جداگانه از خدمات و همکاری پنج مشاور خود قدردانی کرد و به قرارداد کاری آنان پایان داد. به نقل از ایرنا، قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اداری و اجرایی از بیستم آبان ماه امسال عملیاتی می شود. دوم مهرماه مجلس شورای اسلامی با طرح استفساریه تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان با ۱۷۰ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه، موافقت کرد. مجلس شورای اسلامی در استفساریه خود اعلام کرد که فقط می توان از بازنشستگان برای تصدی مشاغل مقامات و هم‌ترازان آنها استفاده کرد و اگر کسانی در سابق جزو مقامات بودند، نمی توانند برای تصدی مشاغل عادی به کار برگردند. آنگونه که رییس سازمان بازرسی کل کشور توضیح داده است، با این تفسیر مقرر شد فقط کسانی که در جایگاه قانونی هستند در آن جایگاه می توانند بکار گرفته شوند مثلا یک وزیر فقط برای وزارت و یک استاندار فقط در جایگاه استانداری می تواند در شرایط لازم از شمول ممنوعیت مستثنا شود.
ناصر سراج اضافه کرد: در این قانون فقط جایگاه ملاک است که ماده ۷۱ احصا شده و می توانند برخی بکار گرفته شوند مثلا استاندار یک مقام بود در هر پستی می توانست به کار گرفته شود و امروز فقط در جایگاه می تواند قرار گیرد که بسیار محدود شده است. وی تصریح کرد: از بیستم آبان ماه امسال قانون منع بکارگیری بازنشستگان قطعیت پیدا می کند و هرکس آن را نقض کند و نادیده بگیرد و بکار گرفته شود و یا بکار گیرد با مجازات انفصال روبرو می شود. در همین پیوند تارنمای وزارت نفت از برکناری پنج مشاور وزیر نفت خبر داد.  
«بیژن زنگنه» در حکم هایی از خدمات «محمدهادی نژادحسینیان، احمد ناطق نوری، محمد جواد عاصمی پور، احمد شفاعت و سید رحیم عقیق» قدردانی کرد.


یک قاضی روسی دستور داد ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت به عنوان شاهد در محاکمه وزیر اقتصاد سابق روسیه حضور پیدا کند. به گزارش ایسنا، الکسی اولیوکایف در نوامبر به اتهام دریافت دو میلیون دلار رشوه از روس‌نفت، از سمت خود به عنوان وزیر اقتصاد برکنار شد و تحت بازداشت خانگی قرار گرفت. وی منکر این اتهامات شده است. بر اساس گزارش رویترز، وزیر اقتصاد سابق روسیه در مقر روس‌نفت در مسکو بازداشت شد. کمیته تحقیقات که آژانس دولتی مسئول تحقیقات جرایم بزرگ است، در زمان دستگیری وزیر اقتصاد سابق، اعلام کرده بود اولیوکایف دو میلیون دلار از روس‌نفت رشوه گرفته است تا با خرید سهم در شرکت تولیدکننده نفت باش‌نفت از سوی روس‌نفت موافقت کند.


مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از اخذ مجوزهای لازم از شرکت ملی گاز ایران برای صادرات CNG خبر داد.
منصور ریاحی با تاکید بر اینکه CNG گاز فشرده ای است که باید در محل مورد استفاده قرار بگیرد، اظهار کرد: CNG  می تواند توسط ایستگاه‌های مادر دختر فشرده سازی شده در مخازنی قرار بگیرد و این مخازن در کانتینرهای مخصوص برای حمل قرار بگیرد تا بتوان آن را صادر کرد.روش مذکور یکی از  سناریوهای صادرات CNG است که توسط یک شرکت داخلی کمپرسورسازی مطرح شده  اما هنوز به روش متقن نرسیده ایم. البته مجوزهای لازم از شرکت ملی گاز اخذ و بازار هدف نیز مشخص شده است.


نفس‌های آخر نیروگاه‌های اسقاطی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: در حال حاضر ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده و قدیمی در کشور وجود دارد که باید از مدار خارج شوند؛ به همین دلیل تدابیر زیادی برای این مهم اندیشیده شده است. محسن طرز طلب در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه‌های فرسوده، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته باید کنار و یا اطراف هر نیروگاهی که از مدار خارج می‌شود یک نیروگاه جدید احداث کنیم؛ در غیر این صورت نمی‌توان نیروگاه‌ها را از مدار خارج کرد لذا برنامه‌های متعددی برای این مساله در نظر گرفته شده است.به گفته وی، از هم اکنون این کار برای تهران و زاهدان آغاز شده است.




گسترش مبادلات نفتی با ایران یا فشار بر اربیل و آنکارا؟
مذاکره در خصوص سوآپ نفت کرکوک عراق به ایران در حالی جدی شده است که ظاهرا قرار است نفت شمال عراق در ۴ پالایشگاه ایران استفاده شود.
به نقل از فارس، اقدامات اولیه برای انتقال نفت کرکوک عراق به ایران برای پالایش در پالایشگاه های ایران در حال انجام است.
اخیرا شرکت بازاریابی نفت عراق اعلام کرد، مذاکراتی بین تهران و بغداد برای صادرات نفت خام از کرکوک به پالایشگاهی در ایران در جریان است که در صورت نهایی شدن نفت کرکوک به جای مناطق شمالی به سمت ایران خواهد رفت.
علا الموسوی، مدیر شرکت بازاریابی نفت عراق رسما اعلام کرده است «وزارت نفت عراق در حال مذاکره با وزارت نفت ایران برای عرضه نفت خام به پالایشگاه کرمانشاه است.»
کرکوک یکی از استان‌های نفت خیز عراق است که در طی چند سال گذشته نفت خام خود را از طریق بندر جیهان ترکیه به بازارهای بین المللی صادر کرده است.
بعد از آزادسازی کرکوک توسط نیروهای دولتی عراق در 16 اکتبر، وزارت نفت این کشور در حال مذاکره با مقامات ایرانی درباره صادرات نفت این استان بوده است.
موسوی اضافه کرد: «پالایشگاه کرمانشاه 15 هزار بشکه نفت از کرکوک تحویل خواهد گرفت و ممکن است این رقم در آینده و با توجه به افزایش ظرفیت پالایشگاه به 25 هزار بشکه بالاتر برود.»
وی همچنین گفت که نفت از طریق کامیون های نفتکش به ایران حمل خواهد شد.
بر اساس این گزارش، در سفر اخیر وزیر نفت ایران به عراق مذاکراتی در این رابطه بین ایران و عراق مطرح شد.
انتخاب مشاور بین‌المللی
به گفته زنگنه قرار است یک مشاور بین‌المللی برای این منظور انتخاب شود و این مشاور بر اساس چارچوب‌هایی که ما تعیین می‌کنیم گزینه‌های مختلفی را پیشنهاد کند و توجیه فنی و اقتصادی این فعالیت را اعلام کند.
زنگنه اضافه کرده است که ترجیح ما برای نفت کرکوک، سوآپ است و قرار شد بخشی از نیاز پالایشگاه‌های شمال‌ و غرب کشور یعنی خوراک مورد نیاز اراک، کرمانشاه، تهران و تبریز از این طریق تامین شود اما این‌که مقدار آن چقدر باشد باید مشاور بین‌المللی تصمیم بگیرد.
ظاهرا قرار است مشابه نفت عراق از طریق جنوب ایران به پالایشگاه‌های جنوب عراق منتقل شود.
اهداف عراق از انتقال نفت خام کرکوک به پالایشگاه کرمانشاه
علاء الموسوی مدیر شرکت بازاریابی نفت عراق گفته است که وزارت نفت عراق در حال رایزنی با وزرات نفت ایران برای انتقال بخشی از نفت خام کرکوک به پالایشگاه کرمانشاه است. وی میزان نفت انتقالی به پالایشگاه کرمانشاه را در مرحله اولیه ۱۵ هزار بشکه در روز عنوان کرده است. این میزان از صادرات نفت شمال عراق به کرمانشاه، چه بخشی از کل تولید نفت عراق است و اساساً اعلام این موضوع با چه هدفی صورت گرفته است؟
علاء الموسوی گفته است که وزارت نفت عراق در حال مذاکره با وزارت نفت ایران است تا ۱۵ هزار بشکه در روز از نفت خام تولیدی در میادین نفت کرکوک را از طریق کامیون‌های نفت‌کش برای پالایش به پالایشگاه کرمانشاه، صادر کند.
با توجه به اینکه کل ظرفیت پالایشی این پالایشگاه ۲۵ هزار بشکه در روز است، انتقال نفت کرکوک به ایران از این طریق و با استفاده از کامیون‌های نفت‌کش نمی‌تواند قابل توجه باشد. در ماه سپتامبر با استفاده از خط لوله‌ای که از مناطق داخلی اقلیم کردستان عراق می‌گذرد، ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز به بندر جیهان ترکیه منتقل و از آنجا به بازارهای جهانی صادر شده است. نیمی از این نفت در میادین کرکوک تولید شده است. در ماه اکتبر و پس از حمله ارتش عراق به استان کرکوک و بازپس گرفتن آن، صادرات نفت از طریق این خط لوله متعلق به حکومت اقلیم کردستان عراق کاهش یافت و به طور متوسط به ۴۱۹ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر رسید. 
با توجه به این که حمله نیروهای عراقی به کرکوک و تصرف آن در ۱۶ اکتبر صورت گرفت، احتمالاً در حال حاضر صادرات نفت از طریق این خط لوله کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه در روز و حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز باشد.
نیچروان بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان گفته است که بعد از حمله نیروهای عراقی به کرکوک، درآمدهای نفتی اقلیم کمتر از نصف شده است. بغداد در حال فشار به آنکارا است تا صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان ترکیه را به شرکت بازاریابی نفت عراق واگذار کند و عراقی‌ها مذاکرات خود با ترکیه را در این مورد آغاز کرده‌اند. بغداد همواره به اقلیم کردستان عراق پیشنهاد داده که مسئولیت تولید و صادرات نفت عراق را به دولت مرکزی واگذار کرده و در عوض ۱۷ درصد از بودجه کل عراق را دریافت کند. در حال حاضر دولت عراق مشغول بازسازی خط لوله‌ای است که سابق بر این نفت را از مناطقی خارج از اقلیم کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه صادر می‌کرد و صادرات نفت از طریق آن در سال ۲۰۱۴، متوقف شد. تصرف مناطقی که خط لوله از آن می‌گذشت توسط داعش، علت توقف صادرات بود و بعد از آن بود که اقلیم کردستان صادرات نفت به صورت مستقل از طریق خط لوله متعلق به خود را آغاز کرد.
تعمیر خط لوله متعلق به دولت مرکزی عراق حدود ۳ ماه زمان می‌برد و ممکن است پیشنهاد عراقی‌ها برای انتقال نفت به پالایشگاه کرمانشاه یک پیشنهاد کوتاه‌مدت باشد. علاوه بر این، ۱۵ هزار بشکه در روز کسر کوچکی از نفت تولیدی در شمال عراق است و شاید چندان قابل توجه به نظر نرسد. وقتی انتقال نفت عراق به ایران می‌تواند اهمیت زیاد اقتصادی و سیاسی پیدا کند که حجم قابل توجهی از نفت از طریق خط لوله به ایران منتقل شود. پیش از این مذاکراتی در این مورد بین وزارت نفت ایران و عراق انجام شده بود اما این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است.
احتمالاً قصد دولت مرکزی عراق از انتقال بخش کوچکی از نفت شمال عراق به پالایشگاه کرمانشاه این باشد که بر اربیل و آنکارا فشار لازم را وارد سازد تا آن‌ها، مسئولیت صادرات نفت شمال عراق را به طور کامل به شرکت بازاریابی دولتی نفتی عراق واگذار کنند.


مدیر شرکت لوله مخابرات نفت منطقه تهران از سوآپ یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام سوآپ به منطقه تهران خبر داد. حسن باقریان در  گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به از سرگیری سوآپ از مردادماه سال جاری اظهار کرد: تا کنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام سوآپ به منطقه تهران وارد و به پالایشگاه‌های تهران و تبریز تحویل داده شده است. وی با بیان اینکه ظرفیت خط لوله سوآپ ۵۰۰ هزار بشکه در روز است، افزود: قبل از اینکه سوآپ متوقف شود روزانه حدود ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام سوآپ می‌شد، درحال حاضر هم خط لوله پاسخگوی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه است اما میزان سوآپ بستگی به سیاست‌های کلان وزارت نفت دارد. سوآپ باعث صرفه جویی انرژی می شود زیرا برای انتقال نفت خام از جنوب به تهران باید ۱۴ تلمبه خانه  در سرویس قرار داشته باشد اما اگر این نفت خام از شمال که همان کشور ترکمنستان است وارد تهران شود ۴ تلمبه خانه باید در سرویس قرار داشته باشد.