تشکيلات مديريت بحران همتراز با حوادث نيست
عضو کميسيون شوراها و امور داخلي کشور با بيان اينکه رئيس سازمان مديريت بحران بايد معاون رييس‌جمهور شود، گفت: در حال حاضر سازمان مديريت بحران نقش قابل توجهي در مديريت حوادث ندارد. احمد عليرضا بيگي در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به اينکه مديريت بحران در کشور در حال حاضر شرايط قابل قبولي ندارد، گفت: مديريت بحران در تمامي‌نقاط دنيا يکي از موضوعات اساسي و مهم محسوب شده و درتمامي‌کشورهاي پيشرفته و البته بحران خيز دنيا تدابير موثري براي کاهش خسارت‌هاي ناشي از وقوع بحران درنظرگرفته شده؛ به‌عنوان مثال ايجاد يک سازمان به‌عنوان متولي درمديريت بحران از اهميت بسزايي برخوردار است. اين نماينده مجلس گفت: بدون سازمان کارآمد در مديريت بحران نمي‌توان از ميزان خسارت‌ها قبل و پس از وقوع بحران جلوگيري کرد.

ورود مدعي العموم به موضوع آلودگي هواي مشهد
معاون دادستان مرکز خراسان رضوي گفت: مکاتباتي با دستگاه‌هاي مرتبط از جمله معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري مشهد، اداره کل حفاظت محيط زيست و استانداري به عنوان بالاترين مرجع اجرايي استان در بحث آلودگي هوا داشته‌ايم. به گزارش ميزان قاضي بخشي محبي با اشاره به اقدامات دستگاه قضايي مشهد در رابطه با آلودگي هوا با اشاره به اينکه يکي از حقوق مردم داشتن هواي پاک است، گفت: مکاتباتي با دستگاه‌هاي مرتبط از جمله معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري مشهد، اداره کل حفاظت محيط زيست و استانداري به عنوان بالاترين مرجع اجرايي استان در بحث آلودگي هوا داشته‌ايم. وي گفت: مسلماً هر متولي وظيفه‌اي دارد و اگر به وظيفه قانوني خودش عمل نکند شامل تفسير جزايي در قانون مي‌شود. وي با بيان اينکه انتظار داريم مسئولان با جديت بيشتر به حوزه‌هاي مرتبط سلامت مردم و هواي پاک ورود داشته باشند، گفت: دستگاه قضا کم کاري و کوتاهي‌ها را مشاهده کرده به عنوان مدعي العموم به موضوع ورود مي‌کند.

«چوگان» و «کمانچه» يک قدم تا ثبت در فهرست جهاني
مدير‌کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احياي ميراث معنوي و طبيعي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: بازي چوگان و هنر ساختن و نواختن کمانچه براي ثبت در فهرست جهاني ميراث ناملموس از سوي يونسکو پذيرفته شد. به گزارش تسنيم، فرهاد نظري با اعلام اين خبر افزود: چوگان به‌‌صورت پرونده ملي و هنر ساختن و نواختن کمانچه به‌‌صورت پرونده مشترک با جمهوري آذربايجان به يونسکو ارائه شد که يونسکو بعد از دو سال اين دو پرونده را براي ثبت در فهرست جهاني ميراث ناملموس بدون اشکال و قابل قبول تشخيص داد. او افزود: دوزادهمين اجلاس جهاني ميراث ناملموس حدود يک ماه ديگر در کره جنوبي برگزار مي‌شود و نتايج نهايي ثبت اعلام خواهد شد و با ثبت اين دو پرونده، تعداد پرونده‌هاي ثبت شده جمهوري اسلامي‌ايران در فهرست جهاني ميراث ناملموس به 13 پرونده مي‌رسد که 10 پرونده آن ملي و 3 پرونده به صورت مشترک با برخي از کشورها است.

بومی سازی تولید پیشرفته‌ترین ترانسفورماتور‌ها درداخل ایران 
مدیر عامل شرکت ترانسفورماتورسازی جمهوری اسلامی ایران از طراحی، تولید و بومی سازی پیشرفته‌ترین ترانسفورماتور‌های روز جهان در داخل کشور خبر داد و گفت: امروز همه ترانس های مورد نیاز کشور؛ از ترانس های فوق سنگین حرارتی گرفته تا ترانس های مورد نیاز راکتورها؛ همه در داخل کشور طراحی و تولید می شود. 
به گزارش خبرنگار ما دکتر ارسلان فتحی در جمع خبرنگاران افزود:در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران ایران در تولید ترانسفورماتور جزء ده کشور برتر جهان قرار گرفته است. 
مدیر عامل شرکت ایران ترانسفو همچنین از افزایش ۵۰ درصدی صادرات ترانسفورماتورهای تولیدی این شرکت به نقاط مختلف جهان طی سال گذشته خبر داد و گفت: طی 9 ماهه امسال بیش از ۱۲۰ میلیون دلار انواع ترانس های تولیدی شرکت ایران ترانسفو به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد.  رئیس پیشین کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران ۵۰ سال سابقه تولید ترانسفورماتور‌های صنعت برق دارد،افزود:درحال حاضر ضمن تامین نیاز بازار داخل، بسیاری از محصولات ما به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شود.  مدیر عامل شرکت ایران ترانسفو با تاکید بر اینکه تولید پیشرفته‌ترین ترانسفورماتور‌ها در داخل ایران بومی سازی شده است، گفت: درحال حاضر ترانسفورماتور‌های ۶۰۰ ام. وا، ۳۵۰ ام. وا، ترانس‌های خشک و ترانس‌های مورد استفاده در نیروگاه‌های بادی که از به روز‌ترین محصولات این صنعت محسوب می‌شوند در داخل کشور تولید می‌شود و دانش فنی تولید این محصولات پیشرفته کاملا بومی سازی شده است.  فتحی پور با اشاره به اینکه هم اکنون ایران یکی از کشور‌های تولید و صادرکننده انواع قطعات صنعت برق است، گفت: پیش از این برخی قطعات مورد نیاز در تولید ترانس‌های صنعت برق از خارج وارد می‌شد، اما درحال حاضر این قطعات بطور کامل در داخل کشور تولید و حتی برخی از آن‌ها به کشور‌های صاحب صنعت نظیر ایتالیا و دیگر کشور‌های اروپایی صادر می‌شود. 
وی خدمات پس از فروش و صادرات خدمات فنی و مهندسی را یکی دیگر از مزیت‌های ایران در صنعت برق دانست و افزود: با برخی کشور‌های منطقه درحال رایزنی هستیم تا با انتقال دانش فنی، تولید ترانس‌های صنعت برق را در این کشور‌ها به صورت مشترک آغاز کنیم. 
وی با بیان اینکه تمام ترانس‌هایی که در کشور تولید می‌شود قابل رقابت با ترانس‌های اروپایی است، افزود: شرکت ایران ترانسفو یکی از قطب‌های تولید ترانس در کشور شناخته شده به طوری که 80 درصد سهم بازار داخلی توسط این شرکت تامین می‌شود. 
عضو سندیکای صنعت برق با بیان اینکه قراردادهایی با شرکت‌های عمان، آفریقای جنوبی، آذربایجان و عراق به منظور صادرات ترانس منعقد شده است عنوان کرد: علاوه بر صادرات کالا، صادرات دانش فنی نیز جزو اولویت‌های صنعت برق تبیین شده به همین دلیل در این زمینه نیز فعالیت‌های گوناگونی انجام شده است. فتحی پور با تاکید بر اینکه دولت از تولید داخلی حمایت می‌کند و به تازگی تعرفه واردات این تجهیزات را افزایش داده است، افزود: همین مسئله باعث شده تا برخی شرکت‌های خارجی که در پروژه‌های صنعت برق ایران مشارکت دارند نیز قطعات مورد نیازخود را از تولیدکنندگان ایرانی خریداری کنند.


رييس اداره محيط زيست شهر تهران با اشاره به سهم ۷۰ درصدي منابع متحرک و ۳۰ درصدي منابع ثابت در آلودگي هواي شهر تهران گفت: مطالعه درباره سهم منابع مختلف در آلودگي هوا حدود ۱۰ سال گذشته انجام شد و در حال حاضر در مرحله بروزرساني است. محمدحسين بازگير اظهار کرد: به برخي از واحدهاي تشديدکننده آلودگي هوا دستور داده شد که فعاليت خود را کاهش دهند و يا براي برخي ديگر دستور توقف فعاليت صادر شد. وي ادامه داد: طبق مطالعات رسمي‌که در مورد منابع انتشار آلودگي هوا انجام شد، سهم منابع ثابت در آلودگي هواي تهران ۳۰ درصد و سهم منابع متحرک ۷۰ درصد اعلام شد.


نايب رييس مجمع نمايندگان استان تهران با بيان اينکه با راهکارهاي مقطعي و کوتاه‌مدت معضل آلودگي هواي تهران حل نمي‌شود، جولان خودروهاي تک‌سرنشين را عامل اصلي آلودگي هواي تهران دانست. فريده اولاد قباد آلودگي هوا را يکي از مهمترين معضلات و آسيب‌هاي سال‌هاي اخير پايتخت دانست و گفت: مهمترين دغدغه مجمع نمايندگان، شوراي شهر و شهردار تهران مساله ترافيک و آلودگي هوا است. اولاد قباد گفت: حمل و نقل عمومي‌پايتخت جوابگوي رفع نيازهاي جمعيت اين شهر نيست و بايد خطوط مترو و اتوبوس‌هاي تندرو (بي. آر. تي ) در اين کلان شهر گسترش يابند و بايد براي حل مشکلات حمل و نقل عمومي‌اقدام کرد.


عضو مجمع نمايندگان استان تهران با بيان اينکه ظرفيت تراکم‌فروشي در تهران از سال پيش پايان گرفته، گفت: اداره پايتخت بدون پيدا کردن منابع پايدار امکان‌پذير نيست. ابوالفضل سروش با اشاره به اينکه شهرداري تهران درحال حاضر داراي بدهي عجيبي است، گفت: شهرداري در حال حاضر نزديک به 30 هزار ميليارد تومان بدهکار است، ضمن اينکه بدهي شهرداري به پيمانکاران بزرگ، کوچک، کارگران و فروشندگان بوده و انباشت اين رقم‌ها بدهي عجيبي را براي شهرداري به وجود آورده است. اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه نمي‌توان به شهرفروشي براي کسب درآمد بيشتر در شهرداري ادامه داد: بايد براي شهرداري منابع پايدار تعريف کرد.


ربيعي همزمان با ابلاغ دستورهاي 9 گانه :
گروه اجتماعي: علي ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي يکي از افرادي بود که انتخاب مجدد آن به‌عنوان گزينه وزارت در کابينه دولت دوم حسن روحاني از همان ابتدا با حاشيه‌هايي همراه بود. زماني که دولت دوازدهم کار خود را به صورت رسمي‌آغاز کرد بازار گمانه‌زني‌ها درباره کابينه احتمالي بسيار داغ بود و هر روز ليست جديد منتشر مي‌شد که يا منبع خاصي نداشت يا صرفا شنيده‌هاي بعضي از فعالان سياسي بود. هنوز دوره ماه عسل دولت به پايان نرسيده بود که نمايندگان مجلس علي ربيعي وزير کار را پس از رحماني فضلي تبديل به دومين کارت زرد دولت کردند. در همين حال در هفته گذشته بود که براي سومين بار نام علي ربيعي براي استيضاح مطرح شده است. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي دولت اول و دوم روحاني که از زمان تصدي اين وزارتخانه همواره با مخالفت‌هاي جدي نمايندگان مجلس روبه‌رو شده است؛ چه آن زمان که مجلس نهم در راس کار بود و چه حالا که مجلس دهمي‌ها طرح جديد استيضاح او را با ۵۰ امضا به جريان انداخته‌اند. امضاهاي اين طرح استيضاح که از چند روز پيش با نام ۲۰ نماينده کليد خورده بود حالا افزايش يافته و بنابر اعلام حسين مقصودي نماينده سبزوار و عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس به ۵۰ امضا رسيده و قرار است، پس از سرکشي نمايندگان به حوزه‌هاي انتخابيه‌شان به هيات‌رئيسه پارلمان تقديم شود.
محورهاي استيضاح
«مديريت نامناسب زيرمجموعه‌هاي وزارت کار»، «بي‌توجهي به حقوق کارگران»، «عدم پيگيري مستمر اقتصاد مقاومتي در وزارت راه» «وضعيت نامناسب صندوق‌هاي بازنشستگي» و «عملکرد نامناسب صندوق کارآفريني» ازجمله مهم‌ترين محورهايي است که به گفته اين نماينده مجلس، مجلس دهمي‌ها را بر آن داشته تا با گذشت تنها دو ماه و نيم از آغاز به کار دولت دوازدهم، تقاضاي خود براي استيضاح علي ربيعي را مطرح کنند. متقاضيان اين طرح بر اين باورند که وزيري جوان و فعال بايد جايگزين ربيعي در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي شود.
ايستادگي وزير در مقابل فشارها
در همين حال وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با تاکيد بر اينکه در مقابل فشارهاي بيروني و تحميل‌هاي غيرکارشناسي و زياده خواهي‌هاي سياسي اقتصادي خواهد ايستاد، دستورات ۹ گانه‌اي را خطاب به مديران هلدينگ‌هاي شستا ابلاغ کرد. به گزارش ايسنا، دکتر علي ربيعي در جلسه‌اي چندساعته با مديران شستا که تا پاسي از شب در سالن جلسات شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي ادامه داشت دستورات ۹ گانه زير را خطاب به مديران هلدينگ‌هاي شستا ابلاغ کرد که به شرح زير است:
۱- کاهش تصدي گري بنگاه‌ها در راستاي مصوبات جلسات ستاد هماهنگي اقتصادي دولت
۲- اصلاح و ارتقاي بهره وري شرکت‌ها با تمرکز برتکميل زنجيره ارزش و افزايش بازدهي از دارايي‌ها
۳- تقويت انضباط مالي و نظارت مستمر بر هلدينگ‌هاي تابعه
۴- پايبندي به شفافيت و گردش صحيح اطلاعات و پاسخگويي به افکار عمومي‌
۵- اتکا به مديريت با ثبات و شايسته سالار ، اقتصادي و مشورت پذير 
۶- اولويت قرار دادن جذب سرمايه گذاري خارجي و گسترش فعاليت‌هاي بين‌المللي در ابعاد سرمايه‌گذاري، سرمايه‌پذيري
۷-  به کارگيري نخبگان علمي، شايستگان گمنام بويژه نخبگان دانشگاهي در سطوح مديريتي و هيات مديره‌ها 
۸ - جلوگيري از اتلاف سرمايه توسط ذينفعان من غيرالحق 
۹-پرهيز از انتصاب اقوام، نزديکان و خويشاوندان ذي نفوذان سياسي اقتصادي به سمت‌هاي مديريتي .
لازم به ذکر است در اين ديدار لطفي مديرعامل، ترکان رئيس هيات مديره و مديران هلدينگ‌هاي 9 گانه شستا حضور داشتند. پيش از صحبت‌هاي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، مديران هلدينگ‌ها گزارشي از وضعيت‌ها، چالش‌ها و مسايل شرکت‌ها ارائه دادند.


بررسي‌هاي انجام شده توسط بهزيستي نشان مي‌دهد
گروه اجتماعي: در حالي که انوشيروان محسني بندپيريال رئيس سازمان بهزيستي کشور از رونمايي آئين‌نامه ساماندهي کودکان کار و خيابان طي روزهاي آينده خبر داده و مي‌گويد که اجتماع پذيري، تحصيل و توانمندسازي کودکان کار و خيابان در اين آئين نامه مورد توجه قرار گرفته، فريد براتي سده، رئيس مرکز توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور در گفتگو با ايسنا بالا بودن آمار ابتلاي کودکان کار و خيابان به ايذر را تصوري نادرست در جامعه دانسته اعلام مي‌کند که از 3743 نفر از اين کودکان آزمايش ايدز گرفته شده و تنها آزمايش ايدز 14 نفر از اين کودکان مثبت بوده که براي انجام آزمايشات بعدي ارجاع داده شدند. همچنين 16 نفر از اين کودکان نيز به بيماري‌هاي مقاربتي مبتلا بوده‌اند.
انوشيروان محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي کشور با اشاره به تدوين آئين‌نامه‌اي براي ساماندهي کودکان کار و خيابان اظهار داشت: مديريت و ساماندهي کودکان کار و خيابان طبق برنامه ششم توسعه برعهده سازمان بهزيستي است. در اين راستا آئين‌نامه‌اي در دستور کار قرار دارد که تدوين شده است. رئيس سازمان بهزيستي کشور با اشاره به مشارکت دستگاه‌هاي اجرايي در ساماندهي کودکان کار و خيابان گفت: ساير دستگاه‌ها از جمله شهرداري، نيروي انتظامي، کميته‌امداد، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش نيز در ساماندهي کودکان کار دخيل هستند اما با توجه به اينکه مسئوليت اصلي برعهده سازمان بهزيستي قرار دارد تدوين آئين‌نامه نيز برعهده سازمان بهزيستي است تا طبق آن فرايند جذب و پذيريش اين کودکان ساماندهي شود. به گفته محسني بندپي، آئين‌نامه ساماندهي کودکان کار و خيابان طي روزهاي آينده رونمايي خواهد شد.
در همين حال رئيس مرکز توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي نيز با اشاره به گزارش مربوط به ارائه خدمات پيشگيري از ايدز به کودکان کار و خيابان و کودکان در معرض آسيب که در محيط‌هاي ناسالم و کارگاه‌هاي زيرزميني کار مي‌کنند، اظهار کرد: اين خدمات به 7910 کودک در سه استان تهران، خراسان رضوي و فارس در 6 ماه نخست سال جاري ارائه شده است. فريد براتي سده با بيان اينکه ارائه خدمات به اين کودکان از طريق مراکز ساماندهي کودکان کار و خيابان مانند NGOها و مراکز زير نظر سازمان بهزيستي و گروه پيشگيري از ايدز انجام شده است ادامه داد: براساس اين گزارش از ميان 7910 کودک در معرض آسيب اين سه استان، 2131 نفر کودک خياباني، 1980 نفر کودک کار و 3044 نفر کودک در معرض آسيب بوده‌اند. همچنين 4994 کودک نيز تحت آموزش قرار گرفته‌اند.
براتي‌سده در ادامه با تاکيد بر اينکه از 3743 نفر از اين کودکان آزمايش ايدز گرفته شده تصريح کرد: تنها آزمايش ايدز 14 نفر از اين کودکان مثبت بوده که براي انجام آزمايشات بعدي ارجاع داده شدند. همچنين 16 نفر از اين کودکان نيز به بيماري‌هاي مقاربتي مبتلا بوده‌اند. رئيس مرکز توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور با اشاره به تصور نادرستي که درباره‌امار بالاي ابتلا به‌ايدز در کودکان کار و خيابان وجود دارد اظهار کرد: بررسي‌هاي انجام شده چنين ادعاهايي را تأييد نمي‌کنند. براتي با بيان اينکه 4737 نفر از اين کودکان به‌طور مستمر با اين مرکز در ارتباط هستند و خدمات آموزشي و بهداشتي دريافت مي‌کنند اضافه کرد: 2153 نفر آنان نيز براي دريافت خدمات مشاوره‌اي و روانشناسي ارجاع داده شده‌اند. همچنين 1392 نفر از کودکان نيز براي دريافت خدمات طبي و اجتماعي معرفي شده‌اند. وي با اشاره به اينکه در کنار ارائه خدمات به کودکان، آموزش به خانواده‌ها نيز از برنامه‎هاي اين طرح است، افزود: «مداخلات خانواده محور» براي پيشگيري از ايدز به 2209 نفر ارائه شده که شامل بخش آموزش و در صورت لزوم ارجاع براي درمان است. رئيس مرکز توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور گفت: 14 کودکي که ابتلا به‌ايدز آنان مشخص و گزارش شده بعد از اينکه توسط اين مرکز ارجاع شده‌اند براي ادامه مراحل درمان به مراکز تخصصي مراجعه نکرده‌اند.


تجارت-استان گيلان_فرحي؛   مهندس نازک کار ، مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان ،در نشست ستاد اربعين اداره کل با اعلام اين مطلب گفت: تمام توان ناوگان حمل ونقل عمومي‌برون شهري اتوبوسي استان درايام اربعين به اعزام و نيز بازگشت زائرين مرقد سيدالشهداء به عنوان اولويت نخست کاري اختصاص مي‌يابد.لذا از عموم مردم مي‌خواهيم در ايام اربعين حتي الامکان از سفرهاي غير ضروري پرهيز نمايند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تشکر از کليه دست اندر کاران در امر جابجايي زوار گيلاني اربعين حسيني افزود: طبق برنامه ريزيهاي صورت پذيرفته از ابتداي آبان ماه تاکنون 8هزار زائر اربعين از استان گيلان با 257دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومي‌برونشهري به مرز اعزام شدند.اين مقام مسئول خاطر نشان نمود: طي اين مدت 8 هزار و 723نفر از زائرين کشورهاي آذربايجان و گرجستان و داغستان روسيه براي زيارت کربلا و شرکت در مراسم اربعين از مرز زميني آستارا وارد کشور شدند و با استفاده از 127 دستگاه اتوبوس و 20دستگاه ميني بوس و 11 دستگاه ون و 71 دستگاه سواري به مرز شلمچه اعزام شدند.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان ورييس کميته حمل ونقل و سوخت ستاد اربعين استان گيلان در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در هفته ي جاري هياتي از اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان به همراه نمايندگاني ازتشکلهاي صنفي استان به مرز مهران اعزام مي‌شوند تا از نزديک بر روند بازگشت زائرين استان نظارت ويژه داشته باشند.آقاي مهندس نازک کار سپس افزود: جهت نظارت بيشتر بر عملکرد حوزه حمل و نقل مسافر استان در ايام اربعين، کشيک شبانه روزي اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي در پايانه مسافر رشت برقرار گرديد.وي افزود: اين اداره کل در راستاي انتقال تجهيزات تدارکاني و ارسال نذورات مردم استان نيز پشتيباني لازم را با هماهنگي جهت اعزام ناوگان حمل و نقل کالاي مورد نياز به انجام رسانده است.


مديرعامل شرکت گاز استان گيلان عنوان کرد:
تجارت-استان گيلان_فرحي؛ به گزارش روابط عمومي‌گاز گيلان، حسين اکبر مديرعامل شرکت گاز استان گيلان از مصرف 490 ميليون مترمکعب گاز در مهرماه‌امسال خبر داد.وي با اعلام اين خبر افزود: مصرف گاز در مهرماه‌امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 3 درصد افزايش داشته است و اين در حاليست که بيش از 80 هزار مشترک جديد گاز در يک سال گذشته در استان جذب شده و دماي هوا نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد کاهش داشته است.مهندس اکبر ادامه داد: شرکت گاز استان گيلان با فرهنگ سازي، اطلاع رساني اثربخش و اجراي برنامه‌هاي آموزشي و تبليغي مانند پروژه سفيران انرژي توانسته در سطح کشور يکي از شرکت‌هاي موفق در زمينه ترويج مصرف بهينه باشد و مردم فهيم و ارزشي استان نيز با رعايت توصيه‌هاي شرکت گاز درخصوص مصرف بهينه، نقش مهمي‌در کاهش مصرف گاز بويژه در بخش خانگي داشته‌اند.مديرعامل شرکت گاز استان گيلان در ادامه گفت: حدود 56 درصد از مجموع مصرف گاز در استان در مهرماه‌امسال متعلق به بخش نيروگاهي مي‌باشد و بخش‌هاي خانگي با 25 درصد، صنعتي با 11 درصد، حمل و نقل با 5 درصد و تجاري با 3 درصد در رده‌هاي بعدي مصرف گاز قرار دارند. مديرعامل شرکت گاز استان گيلان در پايان با اشاره به نزديک شدن به فصل زمستان از همه مشترکين فهيم خواست به منظور پايداري هرچه بيشتر جريان گاز و کاهش هزينه خانوار، ضمن استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد و مناسب، در مصرف گاز صرفه جويي نمايند.


تجارت-استان مازندران:طي حکمي‌از سوي رييس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات درماني مازندران دکتر فرزاد گوهردهي به عنوان سرپرست جديد مديريت روابط عمومي‌و امور بين الملل اين دانشگاه منصوب شد.
 دکتر سيد عباس موسوي در حکم صادره خطاب به دکتر فرزاد گوهردهي آورده است: از جنابعالي انتظار دارم در چهارچوب سياستهاي کلي سلامت ابلاغي مقام معظم رهبري ، قانون برنامه ششم توسعه و برنامه‌هاي وزارت بهداشت ، در پاسخگويي به مردم شريف استان و تکريم خدمت گيرندگان و تعامل مستمر با اصحاب محترم رسانه و تقويت امر اطلاع رساني و اطلاع يابي با توسعه ارتباط با ديگر حوزه‌ها و کارکنان دانشگاه و ارتقاء فرهنگ عمومي‌و سواد سلامت جامعه و همچنين توسعه روابط بين المللي به منظور ارتقاء جايگاه منطقه اي و بين المللي دانشگاه علوم پزشکي مازندران اهتمام جدي بعمل آوريد .گفتني است دکتر فرزاد گوهردهي در سوابق مديريتي خود عضويت در هيات مديره مجمع خيرين سلامت کشور ، مديريت روابط عمومي‌دانشگاه علوم پزشکي مازندران ، مديريت نظارت بر درمان ، مدير عاملي مجمع خيرين سلامت مازندران ، معاونت اورژانس و مشاور رييس دانشگاه علوم پزشکي مازندران و مدرس اين دانشگاه را در کارنامه مديريتي خود دارد.


تجارت-استان ايلام:فرمانده انتظامي‌استان ايلام با اشاره به شدت گرفتن موج بازگشت زائران به داخل کشور گفت:از ابتداي شروع ماموريت اربعين تا کنون بيش از 100 هزار زائر غير مجاز به شهرهايشان بازگردانده شدند.
سردار نورعلي ياري اظهار داشت: هم اکنون جاده‌هاي ايلام منتهي به مرز مهران از ترافيک رواني برخوردار است و تردد زائران در خروج از مرز و ورود به کشور به صورت روان در جريان است.وي با اشاره به اينکه موج بازگشت زائران در حال افزايش است گفت: در جلسه فرماندهي قرارگاه مقدم اربعين حسيني(ع) تصميمات کارشناسي جهت بازگشت زائران از عتبات عاليات و تسهيل در نقل و انتقال آن‌ها اتخاذ شده است.فرمانده انتظامي‌استان ايلام تصريح کرد: بر اساس تصميمات گرفته شده و در صورت اوج گرفتن ورود زائران به کشور مسير مهران – ايلام و بلعکس ايلام –ملکشاهي و مهران يکطرفه مي‌شود.وي در ادامه با تاکيد بر اينکه‌امسال از خروج زائران غير مجاز و اتباع خارجي از مرز مهران جلوگيري شد گفت: با راه‌اندازي گيت‌هاي کنترلي در ورودي‌هاي استان و شهرهاي چرداول،سيروان،ايوان،ملکشاهي،دره شهر و دهلران و همچنين شهرستان مهران بالغ بر 100 هزار نفر که بدون همراه داشتن مدارک و مجوزهاي لازم و يا اتباع خارجي بودند به شهرهايشان عودت داده شدند.ياري تصريح کرد:بر اساس آمارهاي موجود از اول صفر تا پايان شب گذشته يک ميليون و 123 هزار و 342 نفر نفر از مرز مهران تردد کرده‌اند که از اين مجموع 914 هزار و 738 نفر از کشور خارج و 208 هزار 604 نفر نيز از اين مرز وارد کشور شده‌اند. 


 تجارت-استان خوزستان: معاون مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در امور توليد با حضور در موقعيت چاه شماره 147 رگ سفيد – 2 از نزديک در جريان پيشرفت فيزيکي عمليات مهار و کنترل فوران اين چاه قرار گرفت .محسن پاک نژاد که چند ساعت بعد از وقوع اين حادثه در هفتم آبان ماه عازم منطقه شده و چند روز کاري را در کنار مديران عامل شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب، ملي حفاري و متخصصان و کارشناسان صاحبنظر در زمينه مهار و کنترل فوران و ايمن سازي چاه سپري کرده بود، روز سه شنبه (16 آبان ماه )در بازديد ميداني از اين موقعيت، اقدامات به عمل آمده در راستاي فراهم آوردن مقدمات عمليات مهار به روش‌هاي بستن چاه از دهانه و ورود به چاه از عمق را تحسين برانگيز خواند .وي با قدرداني از تلاش‌هاي مديران و متخصصان دو شرکت و تيم‌هاي تخصصي مهار فوران اعم از عمليات حفاري، فني و مهندسي و پشتيباني و ساير بخش‌هاي مرتبط گفت: پيشرفت کار متناسب با برنامه ريزي و جدول زمانبندي با رعايت استانداردها، نکات ايمني و اهتمام ويژه نسبت به سلامت مجموعه کارکنان که مورد تاکيد وزير نفت و شرکت ملي نفت ايران مي‌باشد، پيگيري و عينيت يافته است .پاک نژاد ضمن تاکيد مجدد بر ضرورت رعايت کامل الزامات و ضوابط ايمني، شتاب بخشيدن به اجراي عمليات مهار و ايمن سازي چاه بر اساس طراحي مهندسي و فني و تخصصي را خاطرنشان کرد .در جريان اين بازديد که بيژن عاليپور مديرعامل شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب و سپهر سپهري مديرعامل و رئيس هيئت مديره شرکت ملي حفاري ايران حضور داشتند مسعود حيدري فرمانده ميدان و نماينده تام الاختيار شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب در مهار فوران چاه 147 رگ سفيد و مهران مکوندي فرمانده عمليات مهار و کنترل فوران چاه 147 رگ سفيد در شرکت ملي حفاري ايران به تفصيل درباره کميت و کيفيت فعاليت‌هاي صورت گرفته در اين ارتباط توضيح دادند .احداث و آبگيري استخر 130 هزار بشکه اي، شبکه تامين آب مورد نياز براي خنک کردن محوطه و پاکسازي دهانه و پيرامون چاه، احداث دو لوکيشن براي استقرار دکل‌هاي حفاري به منظور حفر چاه‌هاي امدادي، آماده سازي دو دکل حفاري و همچنين تجهيزات ويژه مهار فوران براي انتقال به موقعيت چاه، ايجاد اردوگاه براي اسکان نيروهاي اعزامي‌و احداث راه‌هاي دسترسي به چاه از جمله اقدامات به عمل آمده در يک هفته اخير مي‌باشد.